Hei Ellef
Det er nok litt delte meninger om Cdx. Dette er jo også Olive-serien, med de plusser og minuser det
kan bety. Den er noe uraffinert og litt småvill, og litt "hør på meg" i presentasjonen, imo naturligvis. Den skiller litt på innspillinger, men istedet for å gjøre noen forferdelige og noen helt suverene, så synes jeg den har en tendens til å gjøre innspillinger litt like. Noe matt, kort og tørr kan den også være, og den flyter ikke slik som Cds-serien f.eks gjør.
Det var mye negativt, men man bør være noe oppmerksom på det. Sammen med en annen olive-boks, kan det meget godt være at noe av særhetene forsvinner litt, og at man heller får dyrket styrkene. Jeg brukte den sammen med Nait 5i, ikke et ekteskap, nødvendigvis. I tillegg på høyttalere som avkledde denne mismatchen litt for mye. Så, les dette med det i bakhodet.
Den er suveren på prat, den swinger som bare det, den er forførende til tider, og den har det meste. Men, den mangler imo noe av utstraktheten og utklingningen fra Black-serie og Cds2 f.eks, og det skal man tenke på når man skal matche dette.
Er man ute etter litt av hifi-egenskapene som soundstaging, luft, osv osv, så er det kanskje ikke veien å gå. Den er noe to-dimensjonal, og holder presentasjonen temmelig mellom høyttalerne, og ikke i alle retninger. Det er naturligvis prat og driv som er forcen her. Det var tross alt dette de vokste seg store på.
Leser man naim-forum, så ser man den i temmelig store oppsett, sammen med xps osv. Den kan jo mao. Ikke være bare helt på jordet. Er man virkelig fan av den gamle olive-lyden, så kan dette være just the ticket. Den er helt rå på det den kan. Men, har man et anlegg som allerede er litt åpent og nakent, så kan man trenge litt mer åpenhet, litt mer klangfarger, litt mer fylde. Da kan ekstremist-egenskapene komme litt til kort.
Naim suggested her kan meget vel være en integrert, eller feks 72\Hi\110 feks. Men, her kan nok Alshus og Svein fylle inn mye mer. Det ligger jo noe av det nevnte til salgs og, fantastiske bokser det, synes jeg.
ELEL6200 skrev:
Jeg har en Nait3 og vurderer å slå til på en Naim CDX. Jeg er litt redd for at CDXen som Svein ( og stereophile
http://www.stereophile.com/cdplayers/599naim/ )
har nevnt, kan spille litt hardt og utilgivelig. Noen som har erfaring? Nait 3 spiller som jeg oppfatter det med mindre kroppslighet enn jeg er vant med. Gir cdx stemmer og instumenter kroppslighet?
Naim Suggested System for Nait3?
Naim Suggested System for Naim CDX?
Ellef