Og hvis du får sjansen til å høre din Ekos 2 vs. Aro og foretrekker Ekos'en koster det ingenting og da kan du kjøpe deg en Keel og en SuperLineStover skrev:ARO koster dessuten 1/2 av Ekos SE. Mao, du får en keel på kjøpet ;D
Og hvis du får sjansen til å høre din Ekos 2 vs. Aro og foretrekker Ekos'en koster det ingenting og da kan du kjøpe deg en Keel og en SuperLineStover skrev:ARO koster dessuten 1/2 av Ekos SE. Mao, du får en keel på kjøpet ;D
Ja, sånn kan man holde på. Jeg skal nok finne min endestasjon.FZ skrev:Og hvis du får sjansen til å høre din Ekos 2 vs. Aro og foretrekker Ekos'en koster det ingenting og da kan du kjøpe deg en Keel og en SuperLineStover skrev:ARO koster dessuten 1/2 av Ekos SE. Mao, du får en keel på kjøpet ;D
Leser i en tråd på Naimforum at enkelte foretrekker 2x135 passivt fremfor aktive SBL med 2x250. Men så er det jo mulig å kjøre aktivt med 4x135 eller med 2x300...C. Alshus skrev:Noen her som har prøvd aktiv drift eller har tanker rundt temaet?
Dette er nok neste oppgradering for meg..
My first Naim system was a 52/250/SBLs, upgrading from a myst integrated amp driving the SBLs. It wasn't long before I got the upgrade bug and I demmed active 250s versus passive 135s in Studio 99's great dem room in Swiss Cottage (RIP). At the time it was one of those "silly" easy dems, one track: The The's Uncertain Smile and I bought the second 250, the HICAP and SNAXO. Sure, I listened some more, but well it was no contest. More music!
A fair while later I bought a pair of 135s. This was after I'd demmed DBLs and fallen hopelessly in love, and so the 135s were just running in while I evaluated accommodation options for the DBLs (I stomped several suburbs in search of "the right house", sigh). (Bad memory alert: I might have bought the 135s before falling in love with DBLs - regardless the joyless stomping of suburbs is forever etched in my memory.)
So, anyway, I had these 135s and tried them in my active SBL system. Running the tweeters (250s, running as 125s, on the bass). Not only was it a sweet upgrade but it was also shocking how much better the bass got. Presently a pair of Joel's 135s arrived (I was running them in for him...) so I could do the 4x135 thing, which was another suprisingly good upgrade. Joel and I had planned to find a big house to share, with a DBL listening room and a suitably distant computer/SBL room ... lots of amps were going to be needed...
Eventually, what I learnt is that 135s do different things, tonally. I came to the view (and there was a fair concensus on this, back then) that it's possible to prefer the presentation of passive 135s driving SBLs over active 250s. I preferred active 250s, but I could hear why others would swing the other way.
I had a great insight on this subject in my original DBL dem, comparing 6x135s versus 3x250s ... hmm I think I prolly brought along my CD player and 2x250s and left them at Grahams for a day or two to warm up for that dem ... particularly in the bass 135's depth and flow just takes the biscuit in comparison with the 250's more staccato, more etched feel.
After 6x135s, 3x250s were pretty disappointing: it's surprising just how messy they were.
After home-demming the DBLs, it was clear I didn't need to move, my existing listening room was big enough The rest is history, with the firm conclusion in my mind that I wish I'd gone from passive 250/SBLs to passive 135s/DBLs. The dalliance with active SBLs was just a diversion. As was the REL Stentor II subwoofer.
I've only listened to one pair of passive 135/DBLs, Tarik Mackmood's (ooh, wonder how he's doing!) which only confirmed my view. DBLs really are a whole other place...
godt valg.MaHa skrev:Inn kommer Exposure 21 rc og Super 18 Regulated Mono, ut går Nait 5 i.
Stover skrev:Helt sikkert et godt valg MaHa. Du får følge med oss Naimeiere videre også?
Har noen få 45 rpm LP'er fra '70 tallet (bra lyd, men kjedelig musikk) og de gamle Stones- og Beatles singlene spilles på hytta, så her spilles kun med 33 1/3 omdreining i minuttet.Stover skrev:Helt sikkert et godt valg MaHa. Du får følge med oss Naimeiere videre også?
FZ.
Har du noen gang tatt stilling til 45rpm vs 33 1/3? tenker på valg av Armageddon kontra Lingo.
Ønsker ikke noen diskusjon rundt hva som er best. Begge er helt sikkert bra på hvert sitt vis, samme med armene.
Tenker på valget om ikke å kunne spille 45 skiver, eller ihvertfall mer tungvint?
Må vel ha et adapter for reimhjulet og alternativ reim...eller?
Et slikt adapter styra jeg med da jeg hadde Valhalla strømforsyning. Noe av de ekleste jeg vet. Adapteret er så trangt å få på over pulleyen at du risikerer å ødelegge motoren.Stover skrev:Må vel ha et adapter for reimhjulet og alternativ reim...eller?
toriamos skrev:Et slikt adapter styra jeg med da jeg hadde Valhalla strømforsyning. Noe av de ekleste jeg vet. Adapteret er så trangt å få på over pulleyen at du risikerer å ødelegge motoren.Stover skrev:Må vel ha et adapter for reimhjulet og alternativ reim...eller?
Anbefales ikke.
Jeg og fristes litt av Armageddon og er i så fall forberedt på å ikke kunne spille 45-plater. Ser jo at dette gidder jeg vanligvis ikke uansett - så tapet blir ikke merkbart.
Hadde ikke tanker om å ta dette i bruk, men gjorde oppmerksom på at det finnes muligheter, men dårlige sådan.Har noen få 45 rpm LP'er fra '70 tallet (bra lyd, men kjedelig musikk) og de gamle Stones- og Beatles singlene spilles på hytta, så her spilles kun med 33 1/3 omdreining i minuttet.
Adapter/egen reim hadde jeg aldri giddet å træle med. Hvis jeg "måtte" spiller 45 plater hadde jeg nok kjøpt meg en Lingo2.
Har p.t. 4 platespillere, hvorav ingen går på 45 rpm
Det finnes en del eldre plater som er ny produserte 45 rpm plater.Stover skrev:toriamos skrev:Et slikt adapter styra jeg med da jeg hadde Valhalla strømforsyning. Noe av de ekleste jeg vet. Adapteret er så trangt å få på over pulleyen at du risikerer å ødelegge motoren.Stover skrev:Må vel ha et adapter for reimhjulet og alternativ reim...eller?
Anbefales ikke.
Jeg og fristes litt av Armageddon og er i så fall forberedt på å ikke kunne spille 45-plater. Ser jo at dette gidder jeg vanligvis ikke uansett - så tapet blir ikke merkbart.Hadde ikke tanker om å ta dette i bruk, men gjorde oppmerksom på at det finnes muligheter, men dårlige sådan.Har noen få 45 rpm LP'er fra '70 tallet (bra lyd, men kjedelig musikk) og de gamle Stones- og Beatles singlene spilles på hytta, så her spilles kun med 33 1/3 omdreining i minuttet.
Adapter/egen reim hadde jeg aldri giddet å træle med. Hvis jeg "måtte" spiller 45 plater hadde jeg nok kjøpt meg en Lingo2.
Har p.t. 4 platespillere, hvorav ingen går på 45 rpm
Er ikke redd for å si at jeg vet for lite om utvalget av 45rpm lp plater, men de er der uten tvil.
Virker som det gjelder jazz og pop fra 60-70 tallet.
Off,off,off. Mye å jobbe medC. Alshus skrev:Nei, nei, nei, Leon.
Vi i denne tråden lytter kun til audiophile utgivelser. Vi verdsetter også Q-sound høyt.
Prisliste gyldig fra 15.09.08. Med forbehold om trykkfeil.leon skrev:Ny pris liste for naim produkter ved kontrapunkt gjeldende fra 15.09.08
Veldig positivt !!
Naim er nok mer riktig priset nå både med tanke på konkurrerende merker, men også ift prisnivået i både Sverige og UK.leon skrev:Det kan se ut som priser er redusert med ca 10- 20%
Eks. hicap før kr 14 600.- etter 15.09 kr 11 500.-
Ikke værst !!
Etter å lest naim tråen her var det ikke noe vei utenom å prøve disse produktene..Stover skrev:Naim er nok mer riktig priset nå både med tanke på konkurrerende merker, men også ift prisnivået i både Sverige og UK.leon skrev:Det kan se ut som priser er redusert med ca 10- 20%
Eks. hicap før kr 14 600.- etter 15.09 kr 11 500.-
Ikke værst !!
Du har skaffet deg både Naim og Linn ser jeg Leon? Spennende!
Hva er grunnen til at Naim setter ned prisene så mye?Ny pris liste for naim produkter ved kontrapunkt gjeldende fra 15.09.08
Veldig positivt !!
Theater skrev:Takk for tipset! Nye pucker er bestillt så da er det bare å håpe på at dette løser avspillingsproblemenee-h skrev:
Hadde problem med 1 cd på min cd5. Til gjengjeld en veldig god en.Theater skrev:Fikk nye pucker fra Tom Tom Audio i posten nå nettopp. Hadde håpet at dette skulle løse problemene mine, men de nye puckene hjalp desverre ikke. Sliter fremdeles med avspilling av enkelte cd-plater. Regner med at det ikke er så mye annet å gjøre enn å kontakte butikken der cd-spilleren ble kjøpt. Satser på at service-tiden ikke blir så lang som jeg frykter!
Theater skrev:Takk for tipset! Nye pucker er bestillt så da er det bare å håpe på at dette løser avspillingsproblemenee-h skrev:
Theater skrev:Fikk nye pucker fra Tom Tom Audio i posten nå nettopp. Hadde håpet at dette skulle løse problemene mine, men de nye puckene hjalp desverre ikke. Sliter fremdeles med avspilling av enkelte cd-plater. Regner med at det ikke er så mye annet å gjøre enn å kontakte butikken der cd-spilleren ble kjøpt. Satser på at service-tiden ikke blir så lang som jeg frykter!
MaHa skrev:Den Cd5i'en jeg hadde, slet med brente plater med høy brennehastighet. Sliter din på originale cd'er og?
Theater skrev:Fikk nye pucker fra Tom Tom Audio i posten nå nettopp. Hadde håpet at dette skulle løse problemene mine, men de nye puckene hjalp desverre ikke. Sliter fremdeles med avspilling av enkelte cd-plater. Regner med at det ikke er så mye annet å gjøre enn å kontakte butikken der cd-spilleren ble kjøpt. Satser på at service-tiden ikke blir så lang som jeg frykter!
Stover skrev:Kanskje denne kan være noe for Naim eiere?
Røverkjøp er det!
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4782
Har sjøl prøvd dem over en kort periode. Om man jobber litt med plassering osv vil jeg tro de vil gi mye musikkglede?
Hva sier du MaHa?
Overgangen fra Spendor til den dobbelt så dyre MA på min elektronikk, var en sann fryd.
Jeg storkoser meg foran anlegget og kan ikke få spilt nok.
Kan bekrefte at dette er den reelle grunnen til prisnedsettelsen på Naim. Når jeg var hos Ljudtema i Gøteborg for et par uker siden ble dette diskutert ganske lenge. Derfor er det godt å se at resultatet ble at prisene på Naim nå er mer forbrukervennlige. De norske forhandlermarginene er blitt noe mindre, men veil pris ligger nå mer riktig i forhold til både priser i resten av skandinavia og ikke minst målt mot England og GBP-kursen p.t.Vidar P skrev:Nå er det vel ikke Naim som setter ned prisene. Det er vel den norske importøren Ljudtema.
Årsak er antakelig innlysende, se innlegg fra Stover lengre opp; prispolitikken norsk importør har ført, har tydeligvis vært helt ute av takt med pundkurs, og med prisene i andre land på Naim, noe som har medført at norske Naim-kunder ofte har handlet utenlands; og følgelig må man vel hos importøren justere seg til prismessig for ikke å tape for mye handel utenlands, evt til andre merker.
Mvh Vidar P
... eh, jeg angrer. Men apropos; det er noe muffens med de som er avertert i Sverige der. De har avrundete kanter på cherry-kabinettet, og en kompis av meg har et sett originale Studio 20SE (1998-99 modell tror jeg), med cherry kabinett, og de har skarpe kanter, akkurat som rosemahogny'ene dine MaHa.MaHa skrev:Jeg kan jo kun være subjektiv, men jeg anser de som et røverkjøp av de sjeldne, og en av de aller beste høyttalerne der ute. Og jeg er evig takknemlig for at Vidar P ville kvitte seg med de.
Det er det jeg synes jeg også; det er noe muffens. Jeg mener at de første pre-SE utgavene noen ganger hadde avrundete hjørner, f.eks de ferrari-røde som HifiKlubben i Grensen hadde i demo på den tiden. Senere SE-utgaver hadde ikke det såvidt jeg vet, og iallefall ikke i cherryutgaven..Valentino skrev:Stusser litt over å lese om en MA Studio 20 med avrundede hjørner. De tidlige hadde kabinetter som var til forveksling like 1200 Golds (som var deilige), hva som skjedde senere vet jeg lite om. Jeg minnes å ha sett bilder av en utgave i pianolakk som muligens hadde en radius på kabinetthjørnene.
Aha. Men Studio 20 (ikke SE) hadde OGSÅ avrundete kanter. Så da kan det i prinsipp være enten en pre-SE Studio 20 (veldig kortlivet, et år eller så?) eller en Studio 20SE fra helt i begynnelsen. Rundt 1991-92-93?joaquin skrev:disse i sverige er nok studio 20se.
jeg ringte monitor audio titt og ofte den gangen jeg hadde studio 20, og fikk forklart at de tidligste versjonene av 20se har avrundete kanter.
Joda de er det. Blås opp bildet så ser du det godt. Lett å se bl.a øverst. Cherry med skarpe kanter hadde homogen finer rett ut til kanten. Her er det ikke det.joaquin skrev:..(disse på bildet i den svenske annonsen ser dessuten ikke spesielt avrundet ut i hjørnene...). ..
Har du forsøkt å tilte høyttalerne litt bakover sånn at diskantene kommer i riktig høyde, kanskje til og med skyter litt over øret?Plasseringsmessig er de faktisk ikke så vriene; først og fremst godt med plass til sidevegg, og ca vinkelrett plassering på bakvegg. Har hatt mange høyttalere innom som har vært i så måte.
Stover skrev:Har du forsøkt å tilte høyttalerne litt bakover sånn at diskantene kommer i riktig høyde, kanskje til og med skyter litt over øret?Plasseringsmessig er de faktisk ikke så vriene; først og fremst godt med plass til sidevegg, og ca vinkelrett plassering på bakvegg. Har hatt mange høyttalere innom som har vært i så måte.
Dette tipset som kom fra Vidar P har fungert overraskende bra hos meg. Jeg har til og med satt på grillene i metall. Det stod å lese i en test at disse måtte av pga skrangling, men foreløpig kan jeg ikke si annet enn at de integrerer fint.
Carter skrev:Det står "20 SE" på merket ved terminalene, i hvert fall på et (sent) par jeg vurderte.