Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke Grahams Hifi som gir dette svaret.  
    Naim foretrekker en enkelt kurs til alle komponentene  så jeg lurer på hvorfor NAPSC'n skal ha egen.
    Fikk oppklart dette allerede nå ikveld. Grahams sier at dersom det er den siste utgave av NAPSC (lik den som følger med 282) skal den brukes på Hydra.

so - du har så rett; vanskelig å bestemme seg for høyttalerbytte allerede nå før man vet hvor man ender opp på Naim-stigen. Det er nok en del forskjell på klangen dersom man går oppover. Prøver å nyte musikken slik den arter seg nå - og det er ikke vanskelig!! ;D

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    ;)

Ser at du har Rega høyttalere, HH. Hvordan liker du dem? Har de rytme og snert, slik som Naim elektronikken er så god til å formidle? Når det blir utskifting av mine Proac, er Rega (R7 - R9) høyt oppe på ønskelisten, sammen med Wilson Benesch og Totem... ;)

mvh

Hei Costello,

Jeg har hatt Rega R5 i 7-8 mnd'er nå og er utrolig fornøyd, spesielt med tanke på den latterlige lave prisen disse selges for (8000,- ).

R5 spiller dynamisk og åpent med en lynkjapp bass som virkelig svinger. Har merket meg at de har blitt stemplet som litt lyse i klangen, noe jeg ikke opplever hjemme hos meg i alle fall. R5 må være et kupp til prisen så vidt jeg forstår. Skulle jeg beskrive dem med et ord måtte det bli "engasjerende". Veldig vanskelig å ikke bli revet med av jazz, reggea, soul, funk, rock osv. Kort sagt er dette veldig musikalske høyttalere.

Hvis jeg skal trekke fram noe jeg ikke er fornøyd med må det være litt begrensing i størrelsen på lydbildet. Vet ikke om dette kan ha sammenheng med den lave plasseringen av diskanten, men lydbildet er rett og slett litt begrenset i høyden (ift. mine tidligere MA høyttalere i alle fall). Dette kan selvsagt være annerledes i R7 og R9, og når jeg skal se etter nye høyttalere vil jeg definitivt vurdere disse :D

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :)

Snakket med Grahams Hifi idag og en Hydra med 5 kabler kommer på ca.90£ inkl.frakt + moms. Ikke helt billig altså, men ikke så galt heller i forhold til anleggets totalkostnad...... :D Så en Hydra blir vel bestilt, tenker jeg.

For øyeblikket trenger jeg bare en Hydra med 4 kabler, men da jeg har planer om en Hicap i nærmeste framtid bestiller jeg en med 5 kabler. Conor (Grahams) mente at det ikke var bra at en kabel var ubenyttet (brum etc.) så det er mulig jeg skaffer en Hicap så snart som mulig, og heller venter med å bytte CD5X til CDX2.

Sendt mail til Norsk Lyd og Bilde med sp.mål om pris på Hicap, men det var ingen rabatt der i gården... :(

mvh

S

so

Gjest
    :)

så det er mulig jeg skaffer en Hicap så snart som mulig, og heller venter med å bytte CD5X til CDX2.

Sendt mail til Norsk Lyd og Bilde med sp.mål om pris på Hicap, men det var ingen rabatt der i gården... :(

mvh
    Blir spennende å se hva som skjer med prisnivået på Naim i tiden fremover.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Så prisene er de samme som hos Lyric, men uten rabatt...? Og i tillegg får man ikke noe utvalg og gode demoer...?
    Katastrofe!

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Så prisene er de samme som hos Lyric, men uten rabatt...? Og i tillegg får man ikke noe utvalg og gode demoer...?
    Katastrofe!

Mvh Vidar P

Så enig, så enig. Dette lover ikke bra. Tror Naim har gjort en stor tabbe ved ta agenturet fra Tor. Katastrofe er vel et dekkende ord ja :-/

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så enig, så enig. Dette lover ikke bra. Tror Naim har gjort en stor tabbe ved ta agenturet fra Tor. Katastrofe er vel et dekkende ord ja :-/
    Kanskje man burde ha gjort Naim oppmerksom på dette...? Skulle ikke forbause meg om de innbiller seg at dette er en bredere distributør.

"Flere butikker vil følge"... yeah right! Det går vel som det alltid har gått tidligere; talentløse distributører lover gull og grønne skoger, finner ut at merket ikke er svær butikk å profilere... og det går i deres glemmebok... mens Naim sentralt sitter og aner fred og ingen fare.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Må si meg enig med Vidar P og HH. Dette er antagelig ikke noe lurt av Naim selv om jeg håper at jeg tar feil. Tror aldri at Naim vil bli noe stort merke her uansett hvem som har agenturet. Akkurat nå er jeg glad for at det finnes mye Naim i utlandet.

K

Kaarelars

Gjest
    Kanskje man burde ha gjort Naim oppmerksom på dette...? Skulle ikke forbause meg om de innbiller seg at dette er en bredere distributør.
    Mvh Vidar P
    De tror sikkert at Ljudtema Norge kan sammenlignes med Ljudtema Sverige. Hadde Naim sjekket hjemmesiden til Ljudtema og søkt på produktene de distribuerer i Norge hadde de kanskje funnet at enkelte butikker fører de rimeligste ProJect platespillerne og litt Krell hos OHFC. Ljudtema hadde f.eks Arcam på begynnelsen av 90-tallet og i den perioden fantes det vel knapt nok en butikk som hadde dette merket. Ljudtema Norge er vel ikke noen dynamisk distributør akkurat.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

"Flere butikker vil følge"... yeah right! Det går vel som det alltid har gått tidligere; talentløse distributører lover gull og grønne skoger, finner ut at merket ikke er svær butikk å profilere... og det går i deres glemmebok... mens Naim sentralt sitter og aner fred og ingen fare.

Mvh Vidar P
    Har vært inne på tanken å sende dem en mail, men ikke gjort alvor av det enda. Kan vel ikke skade å uttrykke sin misnøye?

Uten skikkelig demomuligheter, dårlig service og lite fleksible priser er det veldig lite fristende å legge 40000,- på bordet for en CDX2 i alle fall (eller noe annet for den del). Noen som vet om Ljudtema har tenkt å følge opp den geniale innbytteordningen som Lyric har hatt?

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Har vært inne på tanken å sende dem en mail, men ikke gjort alvor av det enda. Kan vel ikke skade å uttrykke sin misnøye?

Mvh
    Hva med å stille noen spørsmål på Naim's forum?

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Hva med å stille noen spørsmål på Naim's forum?

Mvh

Gjerne for meg, hvis du mener det vil fungere bedre. Hvem vil være trådstarter? Svein?

K

Kaarelars

Gjest
    Gjerne for meg, hvis du mener det vil fungere bedre. Hvem vil være trådstarter? Svein?

Vet ikke om det vil fungere bedre, men det blir jo offentlig kjent at mange Naimentusiaster er usikre på den nye distributøren. Jeg vil helst slippe å starte tråden.

Mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Noen som vet om Ljudtema har tenkt å følge opp den geniale innbytteordningen som Lyric har hatt?
    Høres ikke bra ut med Lyd og Bilde hjørnet som Naim-forhandler i Norge, nei. På den annen side har jo jeg gjerne handlet direkte fra Ljudtema i Sverige hvor de er store og har tilgang til spesialister på Naim. Naim i England mener visst at Stefan Mether i Sverige skal være en av verdens fremste eksperter på å sette opp Naim-anlegg.

Når det gjelder innbytteordningen tviler jeg sterkt på at Lyd og Bilde hjørnet vil ha noe tilsvarende. Det er jo ikke mange forhandlere som har en så god ordning uansett hvor en måtte befinne seg. Det er vel noen butikker i England som har denne ordningen hvor man bare betaler mellomlegget ved en oppgradering.

Lyric har jo hatt visshet om at de kunne miste agenturet helt siden august. Etter denne tid har de jo vist en helt annen glød for dette merket. Synd at de ikke gjorde mere før. Ingen tvil om at de ville ha vært den best egnede forhandleren i Norge.

C

cpc

Gjest
    Lyric selger ut alt Naim med 10-40% står det på hjemmesidene deres nå! Løp og kjøp..?!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Re: Naim - Recapping

Morn!

Har ikke deltatt i tråden tidligere, men har noen Naimprodukter som jeg er godt fornøyd med, og har planer om å ha dem i lang tid framover.

Komponentene (CD3.5 Flatcap Nait3) er fra 1997.
    Når anbefaler dere recapping, og kan noen i Norge gjøre det, for eks. Morten på Nat (?). Blir bare kondisene byttet?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Naim anbefaler å recappe produktene etter 8 år. Dette skal gjøres av Naim i England. Vet ikke hva som gjøres, men det er jo avhengig av hvilket produkt det dreier seg om. Det hender jo at Naim oppgraderer produktet med den siste teknologien som er tilgjengelig, og da låter ofte produktene bedre enn de noen gang har lått.

Anbefaler deg å sende en forespørsel (mail) til Naim.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Fikk pris på denne, xps samt HiCap. Var det kofferten på trappa du sa? ;D
    En får holde seg edru...... :)

Klarte ikke å dy meg og tok en tlf til Lyric jeg også. Det var jo en god pris på CDS3 i alle fall! De var visst tom for hi-cap på lager. Hadde kun de i demo, og var usikker på om han ville selge disse enda. Nait5 gikk med 40% avslag i alle fall.

Edru du liksom ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Nå er denne tråden oppe i 582 poster (inkl. denne). Burde ikke dette i det minste kvalifisere til en egen naim avdeling her på forumet?

Mvh

S

so

Gjest
    De var visst tom for hi-cap på lager. Hadde kun de i demo, og var usikker på om han ville selge disse enda.
    Da fikk nok jeg den siste :D og da vet alle at det er en ny HiCap II på vei til Trøndelag.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Da fikk nok jeg den siste :D og da vet alle at det er en ny HiCap II på vei til Trøndelag.

Slo meg akkurat altså. Grattis! På pre eller CD? Distribuer lytteinntrykk når den er i hus da!

Nå er jeg på vei til trøndelag selv...med bil. Får håpe østerdalen hoder seg åpen :-/

S

so

Gjest
    Slo meg akkurat altså. Grattis! På pre eller CD? Distribuer lytteinntrykk når den er i hus da!

Nå er jeg på vei til trøndelag selv...med bil. Får håpe østerdalen hoder seg åpen :-/
    cdx2 kan kun powres fra xps. Skal benyttes til 202.

Kviknefjellet er stort sett alltid åpent. God tur.

S

so

Gjest
    Lyric har jo hatt visshet om at de kunne miste agenturet helt siden august. Etter denne tid har de jo vist en helt annen glød for dette merket. Synd at de ikke gjorde mere før. Ingen tvil om at de ville ha vært den best egnede forhandleren i Norge.
    Naim har besvart mailen.
    Siden det er uetisk å kopiere den inn her, sier den i veldig grove trekk at; de har vært fornøyd med Lyric. De ønsker et bredere forhandlernett i Norge, noe de mener Ljudtema vil få til....som i Sverige. De gir dette en sjanse over etpar år, men vil ta rev i seilene om så ikke blir. At dette var et vanskelig valg.

K

Kaarelars

Gjest
    Det kan virke som om henvendelsene til Naim har virkning for i dag tidlig fikk jeg respons på mailen jeg sendte Ljudtema for et par uker siden ang. powerkablene.

Mvh

FiGHi77

Medlem
    Ble medlem
    22.01.2006
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hey folkens :)
    Har fulgt med på denne tråden en stund. Gøy å lese om fasinasjonen og erfaringene med NAIM. Spennende! En av grunnene til at jeg har fattet interesse for tråden er at jeg selv er eier av et par Monitor Audio GR 20. Dette er høyttalerre som har vært nevnt opptil flere ganger, og som jeg selv er meget fornøyd med. Selv har jeg parret disse med en Vincent SV-233 og en Cayin CD251 med med LClock3 og nye OPaAmper. Har koblet dette opp med Kimber kabler og LMC powerkabler. Høyttalerne og spilleren er jeg meget godt fornøyd med. Forsterkeren er jeg litt usikker på. Spiller godt, men føler at jeg ikke tar ut potensialet i disse høyttalerne. "Magien" mangler. Er selv ute etter et lydbilde som fremmer soundstage med dybde/3D og som fortsatt gir fot og det gode smilet. Dette opplevde jeg i sin tid med et par BW601 og en Denon hjemmekinoreciver.. Hva gikk tapt på veien? Etter å ha lest blandt annet Vidar P's poster som forteller om mye erfaring med nettopp engelske merker blir jeg nyskjerrig hva dere tror kan hjelpe meg videre? Jeg er nysgjerrig på NAIM, Audiolab, Musical Fidelity eller andre potensielle matcher med høyttalerne mine. Klarer jeg meg med en "billig" integrert, eller må jeg over på en delt løsning? Vil jeg kunne nyte en synergi mellom en ny forsterker og dagens CD-spiller? Sikkert vanskelig å uttale seg om. Må nok prøves. Har ikke behov for å spille høyt da jeg bor i en bygård hvor det er forholdsvis lytt mellom leilighetene. Tror dere en ECI-4 gi meg noe av det jeg søker? Ville være hyggelig med noen tilbakemeldinger og sparringspartnere da jeg ikke lenger bor i et område av landet hvor hjemlån kan praktiseres særlig ofte.

Vennlig hlsen
    Øyvind

S

so

Gjest
    Hey folkens :)
    Klarer jeg meg med en "billig" integrert, eller må jeg over på en delt løsning? Vil jeg kunne nyte en synergi mellom en ny forsterker og dagens CD-spiller?

Tror dere en ECI-4 gi meg noe av det jeg søker? Ville være hyggelig med noen tilbakemeldinger og sparringspartnere da jeg ikke lenger bor i et område av landet hvor hjemlån kan praktiseres særlig ofte.
    Heisan mister og velkommen til forumet.

Jeg har ikke erfaring med Naim integrert, men er selv veldig nysgjerrig på Nait5i i et system 2. Denne har nok krefter i massevis til dine SA. Vidar P m.flere kan helt sikkert gi gode svar.

Hva ECI-4 angår så har jeg hatt denne. Ikke den siste versjonen imidlertid. Jeg kjenner til hva siste oppgradering gjør med f.eks AW120, og den spillte friskere og med en mer kontrollert bass enn første versjonene.
    Antar at du får noe av samme virkning med ECI-4. Versjonen jeg hadde spilte pent og pyntelig med god soundstage, slik du ønsker. Den manglet fart og kontroll. Ble litt sedat eller kjedelig EMM.

Lyric selger ut cd5i og Nait5i til reduserte priser nå. Hva med å satse på dem? Tror du får best utbytte med både Naim cdp og forsterker....men alle er ikke like enig i det ;)

Lykke til.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fighi77; alle tre engelske merker du nevner vil fungere utmerket som sådan med dine GR20. Jeg er imidlertid litt tvilende til balansen i systemet om du f.eks går for de billige integrerte løsningene og beholder din Cayin CD-spiller (som jeg, no offense, ikke er noe begeistret for selv).
    MA selv har brukt Audiolab og Musical Fidelity elektronikk i sin høyttalerutvikling, ved fabrikken og på demoer. Samt en stabel med NAP250'er, som jo hører med overalt hvor engelsk hifi testes eller bygges.

Jeg er litt gjettende her, fordi jeg ikke har hørt GR20 med så rimelig elektronikk som f.eks Nait 5i/CD5i, men jeg tror at det blir litt for enkel elektronikk for så gode høyttalere, og at du er best tjent med å bare bite i det sure eplet å gå opp noen hakk om du skal ha Naim. Du bør også absolutt da ha en annen lydkilde, f.eks en Naim.

MF fungerer glimrende, og det gjør også Audiolab. Mulig at NAT tar forhandlingen av Audiolab nå; du må i så fall se på 8000Q/8000M forsterkere; de integrerte blir litt for enkle.

Uansett; når man snakker om Nait 5i, 8000S og andre integrerte forsterkere til ensifret antall k, så må man huske at dette er kvalitetselektronikk beregnet for mindre høyttalere ala typisk stativhøyttalere til 4-8k eller deromkring, som de vanligvis vil bli brukt med.
    Dine høyttalere er store, kraftige designer med et større potensiale for dynamikk, volum, dypbass, skala osv enn disse småforsterkerne er beregnet for. Du bør nok opp på noen gode pre-power'e ja, og med matchende lydkilde.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Noen som har sett denne siden:
    http://www.acoustica.org.uk/

Står endel om eldre Naim der.
    Hei,
    flott side. Det må den jo være når den starter med dette avsnittet:
    "I built a tube trap and almost brought Maria Carey to life!" NO! here we'll not have the usual overstated yet curiously vacuous descriptions of what hifi and room setup can do for you. Lose those veils! Feel the bass 'slam'! Argue over 'musicality' versus 'accuracy'! Be a PRaT! The histrionically-challenged in search of cleaner highs, bloomier lows, purer mids and an object lesson in the abuse of nouns as verbs might like to try www.stereophile.com instead...

Hva synes du om SF Concertino til Naim forresten?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke prøvd enda, siden de har stått i en pappeske på hybelen. Har imidlertid gått til anskaffelse av en for- og effektforsterker, så idag skal jeg prøve dem for første gang. Preampen er en Doxa 07SE som jeg kjøpte på bruktbørsen for 800 (!) kroner. Var innom Kontrapunkt igår og slo til på en Linn LK140 til halv pris. Håper det spiller musikk.

Kommer med tilbakemelding etterhvert. Skal også prøve Naiten på SFene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    LK140 har da visserlig inngangstrinn beregnet på aktiv drift med endel gain...

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det betyr at jeg håper din Doxa vil være teknisk kompatibel, men jeg tror ikke det. Den Doxa'en er jo passiv, uten gain, er den ikke?

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tror nok du har rett i det.

Får vel finne en annen forforsterker da, og heller selge Doxaen. Men jeg må prøve først.

:-/

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn