Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    En raring han der. :) Trodde først han gikk med bukseseler, men det er vist en kabel som henger rundt nakken.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, oppgraderinger ja. Må bare kaste meg på det Stover sier: det handler veldig mye om bevisstgjøring på lyttevaner. Jeg kunne godt tenke meg top of the line Exposure eller Naim jeg, men er jaggu fornøyd slik sakene er nå. Man må jo stoppe opp litt et eller annet sted?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser på N-forum at det er flere som ser ut til å ha nådd et nivå der de lever lykkelig, enten det er de som har komplett top-of the line olive eller cb, eller en gammel nait. Og denne stoik er jo såpass entusiastisk overfor 5i-oppsettet sitt at han poster videoer der han attpåtil tar seg bryet med å lage et manuskript.

Men så er det jo også de som er villig til å pantsette huset og selge bestemoren sin for 5-serie-utstyr.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Ja, det finnes alltid noe bedre. Det gjelder å finne et oppsett som presenterer musikken på en måte man liker, og så kose seg med musikken. Jeg synes også det er et poeng at du får mindre valuta for pengene, jo mer du investerer for å få det lille ekstra. Jeg skjønner godt de som er fornøyd med Nait5 og cd5i. Dette spiller underholdende, og til en overkommelig pris.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Naim-forsterkeren min er faktisk det første hi-fi-komponent jeg har eid som ikke har gitt meg et behov for å oppgradere. Jeg er rett og slett fornøyd nå. Faktisk litt av grunnen til at jeg kjøpte Nait'en; den kan ikke oppgraderes uten å selge og kjøpe nytt. Har en tendens til å henge meg opp i ting, så fint å slippe det:) Cyrus var jo et oppgraderingshelvete (må - ha - flere - bokser!!) Nå er studentlivet riktignok ferdig om under et år, og har valgt et yrke som gir en god del gryn inn så man får se hva som skjer når jeg plutselig har penger :eek:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Men så er det jo også de som er villig til å pantsette huset og selge bestemoren sin for 5-serie-utstyr.
    Sikker på at du ikke glemte et par nuller i teksten, Bach? ;)

Siste måneden har jeg kost meg med CDS2->Nait2->SBL. På normale lyttenivåer er det egentlig ikke noe som "mangler". Man blir vel vant til en viss lyd. Og slik vil jeg gjerne ha det til godt over nyttår. (Hører du Magnus?)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Sikker på at du ikke glemte et par nuller i teksten, Bach? ;)

Siste måneden har jeg kost meg med CDS2->Nait2->SBL. På normale lyttenivåer er det egentlig ikke noe som "mangler". Man blir vel vant til en viss lyd. Og slik vil jeg gjerne ha det til godt over nyttår. (Hører du Magnus?)

liger 52 snart ut for slag ? ;)

har vert i tyskland og besøkt venner og familien. tok sjansen å høre en hdx og xps med powerline...og superline med hicap...

men hovedartig kjøpte mye nyt musikk....:)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Og hvordan låt det da, balthar?

Jeg hører deg, Christian. Tusen hjertelig. Passer finfint for min del :D

balthar skrev:
    har vert i tyskland og besøkt venner og familien. tok sjansen å høre en hdx og xps med powerline...og superline med hicap...
    C. Alshus skrev:
    Og slik vil jeg gjerne ha det til godt over nyttår. (Hører du Magnus?)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hdx/med xps2 låt bra..men jeg er vinylinfisert og da blir det vanskelig. synst display var lit doggy...en slags tykk folie. utten xps2 likte jeg hdx ikke...med jeg liker naim cd spiller bare med xps. først en xps gjøre det magisk for meg. men jeg er jo også lit bortskjemt ..jeg skulle ikke byte hdx mot en cds spiller...

superline låt veldig bra ( hørte bare med hicap ). jeg tok min tom evans GROOVE med ( den var desverre lit kalt )...groove var lit mer luftig med støre scene. men det er alt hifi prat ( mener ikke PRAT ) .jeg likte begge...og begge trekker en person i musikken.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Pris blir visstnok £ 1250, så nærmere 122x/150x enn 5i.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Fikk endelig koblet Nait 5i til platespiller, har ventet på en kabel. Mens Naim første gang (da med digital kilde) var et sjokk i forhold til Cyrus, var platespiller noe helt helt annet. Det sitter langt inne å innrømme det, men jeg begynte faktisk (nesten) å grine. Ble beveget, rett og slett. Musikken er en helhet, ikke mange deler som man hører samtidig. Merkelig.

Merk at dette var med überbudsjettspiller, en billig RIAA og en liten Nait, men så lite skal altså til.

S

smog

Gjest
    Forstår jeg det slik at Nait 5i spiller på høyde/ bedre en Cyrus settet?

Mvh
    Even

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    smog skrev:
    Forstår jeg det slik at Nait 5i spiller på høyde/ bedre en Cyrus settet?
    Vanskelig å si, lydmessig virker de som nærmest motpoler. Der én smelter alt sammen til en helhet, dekonstruerer den andre musikken før den fletter den sammen igjen. Blir vel rett og slett subjektivt. For meg er i alle fall Naim-presentasjonen en mye mer engasjerende opplevelse, men (og jeg har minimal erfaring med Naim) jeg kan tenke meg at det kanskje er en "aquired taste" som vokser på en. Mulig jeg er på bærtur, men det er førsteinntrykket i alle fall.
    Husker første låta jeg spilte på Nait'en, holdt på å dette av stolen fordi det var så uvant. Tok meg et par dager å elske den lille boksen.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Morsomt dette Fidelio,var også litt sånn når jeg koblet opp min nait første gangen,kunne ikke fatte at denne lille boksen spilte så vannvittig.men jeg vart glad i den fra første tone men den spilte så mye bedre utover kvelden...

Men det var ikke før enn jeg fikk en bedre kilde at jeg hørte hva som bor i den,det må være det beste kjøpet man kan gjøre under 10000,-

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Naim XS: http://www.naim-audio.com/products/naitxs.html

Aktiv preamp og kan oppgraderes/brukes som den utgåtte Nait5 og Supernait virker det som. Ser fram til å lese de første rapportene.

Ser ut som et spennende produkt; man kan lure på hvor den er tenkt i "hierarkiet"; gitt Naim's kildeorientering så kan man kanskje tenke at dette er en forsterker for CD5x eller nyere ekvivalent, noe som gjør en demo med 122x/150x svært interessant.

Det skulle forresten ikke forbause meg om sistnevnte låt vel så bra; til dags dato har vel Naim aldri såvidt meg kjent levert et produkt som har spilt bedre enn et dyrere produkt i deres portefølje? Herunder SuperNait vs 202/200?

Mvh Vidar P

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Leste på Naim-forumet at det skal bli bedre lyd dersom man løsner låseringen fra din-kontakten og dro kontakten litt ut fra festet. Jeg prøvde dette i går. Hørte ikke forskjell i det hele tatt... ;D

S

Steinar O

Gjest
    Som nevnt av andre her kan man nå drive hobbyen hifi og musikk ved kun å velge Naim.
    De fleste kombinasjoner gir fasinerende musikkgjengivelse.

For de som liker å oppgradere, endre, prøve ut litt forskjellige kombinasjoner og prisklasser, gir Naim så og si alt.
    Dagens produktspekter er imponerende, særlig med tanke på alle mulighetene ved å benytte PSU`er.
    I tillegg tidligere serier på bruktmarkedet.

Hva mer trenger man?

Husker jeg sammenlignet Nait5i og 202-HC2-200, hvor CD5 var kilde og Spendor 6e ht designer.
    Sistenevnte forsterkerkombo er mer voksen og rikere i klangen, bedre kan man godt si, men Nait ga en besnærende, rytmisk og forførende musikkgjengivelse. Her var noe "magisk" som ikke var like åpenbart med den delte kombo.

I etterkant kan jeg si at 202-200 har gitt utrolig flotte musikkgjengivelser. 252-300 enda mer musikk, men alt må sees i sammenheng med pris, kilde, ht design og rom selvfølgelig.

Kan ikke se annet enn at f. eks CDS3/CDX2/HDX?/PCDAC/ vinylSuperline- med Nait XS/SNait/HC2 inn i et relativt lettdrevent ht par må være noe av det mer musikk/ prisgunstige jeg kan tenke meg. Det gitt at XS/SN klangmessig ligner hva jeg har hørt fra Naim.

At man ikke gidder å lese hifiblader mer selv om Naim, Linn eller MA er omtalt (annet enn å smuglese på Narvesen), ikke gidder debattere mer på HFS, smiler lurt når jeg ser kabeldebatter eller spørsmål om hva som passer til den og den komponenten.
    Ønsker å prioritere det som virkelig gir livet mening og ellers bare når tiden er der gå inn i lytterommet og kose seg med musikk til kaffekoppen......en bedre attest til Naim kan ikke jeg gi!

Joda, jeg vil gjerne ha ARO jeg, eller AROKeel om det viser seg å være min stil, og jeg kan godt selge cdkilden også jeg, om jeg er brukbart bemidlet, er jeg ikke millionær og må tenke litt på pris/ budsjett. Er ikke sikkert jeg beholder nåværende oppsett i årevis heller for den saks skyld, men Naim blir det uansett, så langt jeg kan se inn i glasskulen ihvertfall.

Da får jeg legge den siste parkettbiten før jeg flytter inn i nytt lytterom imorra.

God helg ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kunne ikke vært mer på bølgelengde, Steinar. En riktig god helg til deg også!

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det skulle forresten ikke forbause meg om sistnevnte låt vel så bra; til dags dato har vel Naim aldri såvidt meg kjent levert et produkt som har spilt bedre enn et dyrere produkt i deres portefølje? Herunder SuperNait vs 202/200?

Mvh Vidar P
    Enig, Naim er eksperter på å levere produkter etter pris/ytelse. Synes det er litt rart Naim lanserer enda en forsterker når de allerede har et utvalg som er ganske så omfattende.

Bilde uten topplokk fra Naim-USA.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Enig i det Steinar skriver. Jeg gleder meg til hver kveld jeg får hjemme, med mulighet til musikk-lytting. Fokuset er mot musikk, og ikke mot matching, kabler og annet som lett kan gi hifi-nevroser ;D

God helg!

S

Steinar O

Gjest
    Enig, Naim er eksperter på å levere produkter etter pris/ytelse.
    En liten kommentar jeg glemte i forrige innlegg. Svein har ved flere anledninger kommentert ytelse ved bruk av psu til både cdp og preamp. og jeg er nok enig i det han sier. Det er ikke alltid at psu er til det bedre.

Min opplevelse er at f. eks 202 er vel så god uten hicap på et vis. Den er slankere og kanskje ikke så klangrik som med hc, men det vil være en smakssak. Opplevelsen av klarhet, hurtighet og prat er påfallende god.

Med hc på 5 seriespillere er det enda tydeligere. Blir veldig klangrik (les for mye) med hicap og full av energi, men hvor ble det av den reinskårne og rytmiske gjengivelsen?
    Smakssak?

Derfor blir dette med CDX2 med eller uten xps også en smakssak etter mine begrep.
    Jeg vil ha med, men jeg avskriver ikke CDX2 uten heller fordi den har annet å by på.

Takk!

K

Kaarelars

Gjest
    Har slått til på en Nait2 igjen. Solgte forrige til Alshus og har angret opptil flere ganger ;)
    Den er nyoverhalt og CB som den på bildet under:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Svein skrev:
    Har slått til på en Nait2 igjen. Solgte forrige til Alshus og har angret opptil flere ganger ;)
    Den er nyoverhalt og CB som den på bildet under:

gratulerer!
    ikke det dummeste du kan bruke pengene på i disse finanskrisetider. ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Svein skrev:
    Enig, Naim er eksperter på å levere produkter etter pris/ytelse. Synes det er litt rart Naim lanserer enda en forsterker når de allerede har et utvalg som er ganske så omfattende.
    De fyller jo et hull i sortimentet med denne. For de som skal ha en integrert er avstanden i pris mellom 5i og Supernait ganske stor, og konkurrenter som Linn, Arcam og Leema har integrerte i den prisklassen. Dessuten er det en svakhet ved 5i at den bare har fire innganger og mangler power for phonotrinn.

Enkelte mener jo at 122/150 blir droppet. Virker ikke som om det settet er er så høyt elsket.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    Svein skrev:
    De fyller jo et hull i sortimentet med denne. For de som skal ha en integrert er avstanden i pris mellom 5i og Supernait ganske stor, og konkurrenter som Linn, Arcam og Leema har integrerte i den prisklassen. Dessuten er det en svakhet ved 5i at den bare har fire innganger og mangler power for phonotrinn.

Enkelte mener jo at 122/150 blir droppet. Virker ikke som om det settet er er så høyt elsket.
    Nå har jeg 112x/150 som er rimelig lik 122/150, kan ikke forstå hvorfor dette sette ikke
    skulle være likt ? Hvor drar du denne teorien din fra ? Visst 122//150 utgår så vil det si at
    fordi som ønsker oppgraderingsmuligheter på et pre/power sett i naim må betale ca kr 40 000.- Noe som jeg synest blir i det høyeste laget som inngangsbillett.

God helg !

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tja, jeg baserer meg bare på løse påstander på Naim-forum der det virker som om mange ikke synes settet er en stor nok forbedring i forhold til Nait 5i, prisforskjellen tatt i betrakting, og uansett virker det ikke som om mange eier og diskuterer dette forsterkersettet. Men andre trives jo med det, så hva vet jeg? Men Nait XS har de samme mulighetene for å bruke PSU og overlapper vel egentlig totalt med 122/150 og er dessuten bygget på Supernait som lgger oppunder 202/200 i ytelse.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    4
    Tror xs bare er en litt forfinet utgave av gamle gode Nait5 jeg og koser meg derfor videre med den. Selvfølgelig parret med en FC som gir den litt kropp og volum ;)
    Er ganske sikker på at dette låter betydelig bedre enn en 5i, men har ikke sammenlignet da. Noen som har?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Den er vel snarere en forenklet utgave av Supernait, men funksjonelt er den jo som en kraftigere Nait 5, som jo har mange flere innganger enn 5i.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.303
    Torget vurderinger
    4
    Svein skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Bilde uten topplokk fra Naim-USA.
    Her er Nait 5i for sammenligning:

Supernait:

K

Kaarelars

Gjest
    joaquin skrev:
    gratulerer!
    ikke det dummeste du kan bruke pengene på i disse finanskrisetider. ;)
    Takk, krisetider eller ikke krisetider :)

Liotheles skrev:
    Tror xs bare er en litt forfinet utgave av gamle gode Nait5 jeg og koser meg derfor videre med den. Selvfølgelig parret med en FC som gir den litt kropp og volum ;)
    Er ganske sikker på at dette låter betydelig bedre enn en 5i, men har ikke sammenlignet da. Noen som har?
    Nait5 er en forfinet forsterker, tipper at XS ikke er noe mer forfinet enn den.

Ville valgt en Nait5 med eller uten FC fremfor 5i hver gang. Mer laidback enn 5i, men atskillig mer fyldig lyd og ikke mindre engasjerende over tid. Litt undervurdert forsterker imo.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Det er vel aktiv preamp som er greia med XS i forhold til 5i. Synes det er litt snålt at de lager en integrert som ikke kan oppgraderes som erstatning for en som kan oppgraderes (5-5i). Men det er det samme med Cyrus, deres billigste integrerte kan ikke oppgraderes med ekstern strømforsyning lenger.

Et par ting jeg lurer på som noen kanskje vet: Hvorfor står det bakpå forsterkeren at man kun skal bruke høyttalerpluggene som følger med og ikke andre bananplugger? Og hvorfor er ht-utgangene på Naim-forsterkere lagt omvendt av alle andre merker, dvs. at utgangt til venstre ht ligger på høyre side slik at ht-kablene krysser når man kobler dem til?

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Skal bli morsomt å lese test av XS når den kommer,men for min del frister nok en Snait eller 202/200 mere...

Jeg bruker ikke de orginale pluggene og det er ikke noe problem,så lenge man bruker gode plugger er det vel det samme ;)

Ang utgangene så er jeg ikke helt sikker,mener å ha lest det et sted her i tråden men klarer ikke å huske det...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Originalpluggene gjør kortslutning vanskelig. Greit å ha nevnt det i bruksanvisningen, og kløneforsikre seg, dersom noen skulle kortslutte utgangene og brenne av utgangstrinn. Det er ingenting annet teknisk i veien for å bruke vanlige 4mm bananer dersom man er forsiktig.

Mvh Vidar P

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    4
    Svein skrev:
    Ville valgt en Nait5 med eller uten FC fremfor 5i hver gang. Mer laidback enn 5i, men atskillig mer fyldig lyd og ikke mindre engasjerende over tid. Litt undervurdert forsterker imo.
    Godt å høre Svein :)
    Kuul forsterker du har re-skaffet deg også!
    Hva er, i din mening, forskjellen på de eldre Nait'ene og Nait5?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Høyttalerpluggen til Naim er laget så den ikke skal kunne puttes inn i stikkontakter. Men de som prøver på det er jo allerede hjernedød.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Bach_Man skrev:
    Høyttalerpluggen til Naim er laget så den ikke skal kunne puttes inn i stikkontakter. Men de som prøver på det er jo allerede hjernedød.
    jeez.....på den annen side passer de utmerket i nesa, og det er heller sikkert ikke så lurt :eek:

Prøvde med noen standard bananplugger jeg hadde liggende, men jeg kan sverge på at lyden ble mindre åpen og mer tilslørt enn med Naims egne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn