Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    God tid i jula og satte igang med noen tweak.

    har vært litt underbegeistret for hva cdx2 og expsII har uttrettet i forhold til CD5.
    men idag morges tok jeg for meg burndy kablen igjen!

    grunnent ikea rack har denne kablen tøchet golvet, så jeg tok ganske enkelt en liten kule blutac og putta under (slik at den ikke kom i direkte kontakt med gulve) og samtidig passet på at den entret cdspillern og psuen så rett som mulig. og woila! så falt ting på plass!!
    Endelig (tror jeg) har jeg fått hørt hva Cdx2 og PSU'en kan. Dyypere bass og mer utsrakt diskant og alt låter mye mere dynamisk og naturlig og større!

    Etterpå flytta jeg Napsen ned fra hylla og et stykke ut på gulvet, men her hørte jeg ikke store forskjellen.

    flere tweaks kan følge senere i julen. ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sikker på at ikke fikk litt for mye aquavit ut over kvelden i går? ;)


    Prøvd med glassplater mellom komponenter og rack?

    Hvilket IKEA-produkt har du? Bruker du spikes istedet for hjul?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Sikker på at ikke fikk litt for mye aquavit ut over kvelden i går? ;)
    neida herr alshus, igår var jeg relativt edru ;)
    forklarer bare det øra mine hører og på naimforume er det fler som hører de samme som jeg angåede dette tweak. og idag låter det like bra. enten er det blutacen mellom burndyen og golvet eller så er det plasseringa av burndy inn til exps som funka.

    har et omarbeida ikearack, ikke glasshyller, men spike.

    fraim bør settes høyt på pri-lista ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Hvor tykk er en glass plate på et fraim rack ?
    Leon; mine måler 9mm. Med tommestokk og øyemål.

    Dersom du tenker å lage selv; det skulle ikke forbause meg om Naim har en tanke bak de andre dimensjonene relatert til tykkelsen også; dvs høyde, bredde og dybde samlet sett. Og i samband med plassering av kuler og andre aspekter i Fraims forsøk på resonansekontroll. Mao, det jeg forsøker å si er vel at en svale ikke skaper noen vår. Men det vet du nok. Mange av de andre målene er jo oppgitt på hjemmesidene.

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Hei Vidar P.

    Jeg vurderer å lage meg en glass plate 6 eller 8mm. Jeg har dessverre ikke
    muligheten til å ha fraim rack i min stue, det er ikke plass og små barn er en
    uheldig kombinasjon med gulvstående rack :) Det er nok mas på ungene fra før av :)
    I dag så bruker jeg et rack som jeg har kjøpt på hifiklubben for 6-7 årsiden.
    VM ACOUSTICS S3 som racket heter så fint. Det står overhode ikke i stil kvalitetsmessig med resten av komponentene mine, men slik er det i hvertfall nå..
    Etter at jeg oppgraderte pre/effekt delen merkes behovet for større avstand
    mellom leddene,vekten gjør også at hyllene i racket ikke lenger står i vater.
    Iflg spesifikasjoner til rack skal hver hylle tåle 40kg, høres jo mye ut..
    Jeg har sett på spikes fra Audio Selection som et alt. med glass plate på, disse
    spikes/dingsene kan det justeres bein på.
    Dette blir jo selvfølgelig ingen glimrende løsning, men muligens bedre ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Atacama selger jo noen glimrende modulære og Naim-vennlige rack, som attpåtil er solide og øyevennlige. Jeg har hatt gleden av å bruke et Equinox med Naim, og det fungerer supert det. Dersom diy-ambisjonene avtar mener jeg. Det skader jo heller ikke at eminente bransjeaktører som Akustikk nå har agenturet (sist jeg hørte).

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Vidar P: Takker for tips.
    Jeg skal se litt nærmere på dine forslag.
    Nå er det til sengs, ha en fortreffelig nyttårsaften.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leon; om jeg ikke husker feil så har vel Apollo også vegghyller med to hyller på hver. Heter WT-2. Dersom du må veggmontere, og vil ha best mulig resultat mener jeg. Da trenger man 2-3 enheter (gir plass til 4-6 fullbredde apparater), og de er gunstig priset på drøyt 1000,- pr stk (sist jeg hørte).





    Selv sitter jeg og funderer på når Flash 2 skal gå tom for batteri; denne fjernkontrollen har jo et display hvor det også fins et ikon for lavt batteri. Imidlertid synes det på min som om dette ikonet slår seg på omtrent halvveis i batterienes levetid. Nå husker jeg ikke nøyaktig når det slo seg på, men det må ha vært i høst en gang. Denne blir jo brukt hver dag nesten hele dagene, men enda er den like god. Så det virker på meg som om batterivarsel kommer litt vel tidlig?

    Nuvel, da får man jo iallefall god tid på seg til å kjøpe inn et sett nye batterier og legge i hylla, og så er det jo ingen krise å bruke den helt til den ikke virker mer. Som på de fleste andre fjernkontroller. Jeg lurer på om noe av ryktet for batterispising kanskje skyldes denne litt tidlige varselen jeg?

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Vidar P: Disse apollo hyllene som er doble virker jo veldig ok.
    Er det ikke kontrapunkt som selger disse ?
    Finner ikke noe info på hjemme siden deres..
    Noen som vet om en nett side hvor det står spesifikasjoner på hylla ?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Til lykke med dette året, niam-fantaster.

    Nait 2 er fortsatt latterlig god. :D
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    2009 blir også en grønere år for meg og enda grønere for oss alle ?

    ønsker et godt nytt år :)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    balthar skrev:
    2009 blir også en grønere år for meg og enda grønere for oss alle ?

    ønsker et godt nytt år :)
    Betyr det at du satser på Naim nå? Superline etc.

    Forøvrig Godt Nyttår til alle!
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    balthar skrev:
    2009 blir også en grønere år for meg og enda grønere for oss alle ?

    ønsker et godt nytt år :)
    Betyr det at du satser på Naim nå? Superline etc.

    Forøvrig Godt Nyttår til alle!

    og kanskje en think eller buddy i grønn ;)....det blir superline...er veldig spennt på den...jeg nesten solgte min tom evans, man pick upen til kjøperen kunne ikke drives sammen med TE...kjedelig...det er ja en bargain fo prisen...men så kan jeg sammenligner de 2...siste gang jeg hørte de 2 sammen var TE lit kalt . jeg tok den med til tyskland og den var ikke på for 3 dager.fortsat synst jeg det var mer en smaksak mellom de 2...jeg er spennt, hvordan det blir hjemme...superline skal kommer neste ukke og så blir det først den kjedelig vente tid men inspillingen ;)

    jeg bestillte en 470 og 453 ohm plug for superline, siden jeg bruker dynavector pickuper...hva bruker dere med DV XV-1S ?

    det samme gjelder for plattespilleren phonosophie p3 ( med aro og dv 17 d3 ) mot min nye dps...en smakksak...i min konfigurasjon dps 1 ( med dps 2 motor men dps 1 strøm ) og modifisert rega rb 250 og dynavector 20 xl...

    dps ha en annen lydpresentasjon...i bass er det ingen tvil...fantastisk..også i mellomtoner...i hovedtone var p3 i sin konfigurasjon mer delikat...men vet ikke hva min dynavector te kaitora- rua kommer å forandere...

    dps blir vel en venn for livet tror jeg...jeg skal oppgradere den etterhvert med en naim aro eller schroeder arm og dps3 strøm...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det tror jeg overhodet ikke er noe problem, man kan jo sågar bygge forsterkere inn i høyttalere uten videre. Da er det langt mer betenkelig å ha den under 202, og attpåtil HC og Napsc oppå der igjen. Det hører du. Garantert!

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    leon skrev:
    Lurer litt hvor heldig eller uheldig det er å ha nap 250 så nærmt ht.
    Noen tanker ?
    Det er mange kilo på den hylla, hadde ikke tatt sjansen. Ville vært mer bekymret for å få komponentene i hodet enn lydkvaliteten i dette tilfelle ;)

    "I'm sorry I didn't catch your Naim"
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    jeg skal bestille 453 ohm plug for superline i morgen fra cymbiosys i england..trenger noen av dere en plug ?

    hilsen b
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    jeg skal bestille 453 ohm plug for superline i morgen fra cymbiosys i england..trenger noen av dere en plug ?

    hilsen b
    Hei. Jeg bruker 453 til XV-1S, begynte med 500, så 470 og nå 453. Synes ikke det har vært all verdens til reise, i lydmessig forstand. Kan ikke si noe spesifikt om de, har liksom ikke funnet noen grunn til å finlytte A/B med disse motstandene; men det virker på meg som om 453 er vel så bra som 470.. dersom det ikke er innbilning da.

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Akkurat det tror jeg overhodet ikke er noe problem, man kan jo sågar bygge forsterkere inn i høyttalere uten videre. Da er det langt mer betenkelig å ha den under 202, og attpåtil HC og Napsc oppå der igjen. Det hører du. Garantert!

    Mvh Vidar P
    Som du ser er det behov for nye hyller, blir nok apollo sine doble. 3stk.
    Glimrende tips forresten..
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Svein skrev:
    leon skrev:
    Lurer litt hvor heldig eller uheldig det er å ha nap 250 så nærmt ht.
    Noen tanker ?
    Det er mange kilo på den hylla, hadde ikke tatt sjansen. Ville vært mer bekymret for å få komponentene i hodet enn lydkvaliteten i dette tilfelle ;)

    "I'm sorry I didn't catch your Naim"
    Det er ca 32kg på hylla, den skal tåle 40kg.
    Men vekten plager meg..
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    balthar skrev:
    jeg skal bestille 453 ohm plug for superline i morgen fra cymbiosys i england..trenger noen av dere en plug ?

    hilsen b
    Jeg fikk levert alle pluggene inklusiv ved kjøp av SL. Trenger ingen.

    Bruker 476 ohm for Linn Arkiv.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:
    jeg skal bestille 453 ohm plug for superline i morgen fra cymbiosys i england..trenger noen av dere en plug ?

    hilsen b
    Hei. Jeg bruker 453 til XV-1S, begynte med 500, så 470 og nå 453. Synes ikke det har vært all verdens til reise, i lydmessig forstand. Kan ikke si noe spesifikt om de, har liksom ikke funnet noen grunn til å finlytte A/B med disse motstandene; men det virker på meg som om 453 er vel så bra som 470.. dersom det ikke er innbilning da.

    Mvh Vidar P

    i see :)...på naimforum skriver de , at det er noe helt spesjelt....peter hos cymbiosis mente, at å go fra 470 til 453 med XV-1S, er støre en å bytte fra hicap til supercap med superline...men jeg tror, det leste du ja sel :)...well,well...kjøpte du den i norge eller england ?...nor jeg bestillte superline hos kontrapunkt, kunne de si om ingenting desverre...

    har noen prøvt te kaitora - rua før ?...


    steinar...jeg forstår...476 med arkiva er vel riktig...

    hvor mange pluger fikk du med ? må jeg bestille noe i tilleg eller liger 470 plugen i esken ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også lest det der om 470 vs 453. Jeg har begge deler selv (fikk de med på kjøpet av SL), og har egne opplevelser med de som ikke på langt nær er så store som denne Peter vil ha det til at de var hos ham. Det overrasket meg forresten ikke særlig. Mitt subjektive inntrykk er at denne Peter, som av årsaker jeg ikke kjenner synes utropt til noen form for overviter av noen, i noen tilfeller blåser opp små ting totalt ut av proposjoner.

    Jeg vil foreslå å ta all slags lese derfra (og herfra for den del) med en klype salt, og høre selv. Ting blir liksom så mye tydeligere da, og opplevelsenes kvantitet blir så mye mer realistisk.

    Det som var svært hørbart var det tunge bakloddet til Aro med DV-pu'en. Mye bedre sporing og følgelig lyd enn med det lette loddet.

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Leon. Plassér 202 sammen med CD-spillern, og sett 250/HC sammen. Må du ha det hengende på veggen? Kabelhygiene? :)



    Hvordan ser et tungt motvektslodd til Aro ut?
    Har jeg dette, balthar?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    leon skrev:
    Lurer litt hvor heldig eller uheldig det er å ha nap 250 så nærmt ht.
    Noen tanker ?
    nei, det går vel bra. men du bør nok vudrerer nytt rack, leon. det er ikke bra å stable apparatene.
    Det kan også se ut som du har strippsa samen strømkabler og snaiks, disse bør ikke være i kontakt med verandere. Selv har jeg strømkabler på ei sie av racket og snaiks og interconects på motsatt side.
    ER du forrssten sikker at høgtalerkablen er koplet riktig? Høgtalerkablene skal snuest motsatt på Naim slikat de krysser verandre på baksia av forsterkern. Ut ifra bildet ditt ser det ut til at du har koblet feil.

    kanskje du spiller i feil fase for øieblikket? :eek:
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Jeg har også lest det der om 470 vs 453. Jeg har begge deler selv (fikk de med på kjøpet av SL), og har egne opplevelser med de som ikke på langt nær er så store som denne Peter vil ha det til at de var hos ham. Det overrasket meg forresten ikke særlig. Mitt subjektive inntrykk er at denne Peter, som av årsaker jeg ikke kjenner synes utropt til noen form for overviter av noen, i noen tilfeller blåser opp små ting totalt ut av proposjoner.

    Jeg vil foreslå å ta all slags lese derfra (og herfra for den del) med en klype salt, og høre selv. Ting blir liksom så mye tydeligere da, og opplevelsenes kvantitet blir så mye mer realistisk.

    Det som var svært hørbart var det tunge bakloddet til Aro med DV-pu'en. Mye bedre sporing og følgelig lyd enn med det lette loddet.

    Mvh Vidar P

    takk for svar vidar...ja jeg skal høre selvølgelig for meg sel...men regner jeg må skaffer pluger sel, så darfor spører jeg...skal gi beskjed hvordan jeg ha oppfatet sammenligning mellom de 3...
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Leon. Plassér 202 sammen med CD-spillern, og sett 250/HC sammen. Må du ha det hengende på veggen? Kabelhygiene? :)



    Hvordan ser et tungt motvektslodd til Aro ut?
    Har jeg dette, balthar?

    godt nytt år christian....har du hørt deg gjenom din plattesammling ?

    sån jeg vet har din aro en vanlig bakloddett...17d3 er en lett pick up og sån jeg leste anbefalles det tunge bakloddett med de tunge dynavector pickuper ( XV-1S, xx2, te kaitora )...kanskje vidar vet mer om dete....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Takk, i lige måde.

    Jeg har jobbet i jula, men får bedre tid den nærmeste uka framover. Ralph Towner - Works, nå.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Takk, i lige måde.

    Jeg har jobbet i jula, men får bedre tid den nærmeste uka framover. Ralph Towner - Works, nå.

    ralph er bra...:)...gary burton ligger hær på ....

    jeg må lære å skrive bedre på norsk...skamer meg lit...
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kein problem, balthar. Du både skriver og prater mer enn godt nok for min del. Det viktigste er ikke de gramatiske feil, men innholdet.

    Du skriver/prater tysk, polsk og englesk bedre enn oss andre. ;)


    *Mozarts Requiem på DG, med Karl Böhm nå. *
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    C. Alshus skrev:
    Leon. Plassér 202 sammen med CD-spillern, og sett 250/HC sammen. Må du ha det hengende på veggen? Kabelhygiene? :)



    Hvordan ser et tungt motvektslodd til Aro ut?
    Har jeg dette, balthar?
    C.Alshus; Har flyttet 202 et hakk opp slik som du foreslo.
    Vekten ble jevnere fordelt (25kg pr.hylle) og 202 fikk lengre avstand fra napsc/hicap/250.
    Fremdeles må 202 slite med strømforsyning over seg (flatcap2)
    Inntil nytt rack er dette en bedre løsning. Takk for glimrende tips Alshus
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    nilsen64 skrev:
    leon skrev:
    Lurer litt hvor heldig eller uheldig det er å ha nap 250 så nærmt ht.
    Noen tanker ?
    nei, det går vel bra. men du bør nok vudrerer nytt rack, leon. det er ikke bra å stable apparatene.
    Det kan også se ut som du har strippsa samen strømkabler og snaiks, disse bør ikke være i kontakt med verandere. Selv har jeg strømkabler på ei sie av racket og snaiks og interconects på motsatt side.
    ER du forrssten sikker at høgtalerkablen er koplet riktig? Høgtalerkablene skal snuest motsatt på Naim slikat de krysser verandre på baksia av forsterkern. Ut ifra bildet ditt ser det ut til at du har koblet feil.

    kanskje du spiller i feil fase for øieblikket? :eek:
    nilsen64; Stablingen er ikke bra, det vet jeg.. Inntil nye rack er på plass må det bare
    være sånn. Stripsene er kun til strømkabler. Sett ut i fra brukermanuall så har jeg alltid tenkt
    at hensikten med at det står right og left speaker. Er sett utifra at du står bak forsterkeren
    ved montering. Da skal ikke ht kabler krysses. Eller tar jeg helt feil her ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kablene skal krysse Leon. Utgangen til venstre høyttaler er på den siden din høyre høyttaler står, og omvendt. Det blir jo ikke noe faseproblem, som nilsen foreslår, men du vil kunne ha venstre kanal i høyre høyttaler og omvendt.

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Kablene skal krysse Leon. Utgangen til venstre høyttaler er på den siden din høyre høyttaler står, og omvendt. Det blir jo ikke noe faseproblem, som nilsen foreslår, men du vil kunne ha venstre kanal i høyre høyttaler og omvendt.

    Mvh Vidar P
    Ok, da er kabler rettet opp.
    Lærer noe nytt vær dag..

    nilsen64; Det må jeg si var våkent :)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    C. Alshus skrev:
    Leon. Plassér 202 sammen med CD-spillern, og sett 250/HC sammen. Må du ha det hengende på veggen? Kabelhygiene? :)
    C.Alshus; Kabelhygienen er et problem når komponenter henger på veggen.
    Det ser ikke ut fra baksiden slik det er nå.
    Jeg må ikke ha det hengende på veggen, men jeg/vi :) har kommet frem til at dette er
    den beste løsningen hos oss, det handler om å ta å gi har jeg blitt fortalt..


    Med nye apollo vegghyller håper jeg at det skal bli bedre.
    Er usikker på hvordan apollo hylene skal stå.
    Enten så blir det 3 hyller ved siden av hverandre, eller 2 oppå hverandre med en på siden
    Går rundt med kaffi koppen og målestokken i stuen med The National i cd5`en.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vegghyller ved siden av hverandre må bli lekkert.

    Vurderer det i ny leilighet etterhvert. Noe slik:

     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Kablene skal krysse Leon. Utgangen til venstre høyttaler er på den siden din høyre høyttaler står, og omvendt. Det blir jo ikke noe faseproblem, som nilsen foreslår, men du vil kunne ha venstre kanal i høyre høyttaler og omvendt.

    Mvh Vidar P
    Ok, da er kabler rettet opp.
    Lærer noe nytt vær dag..

    nilsen64; Det må jeg si var våkent :)
    hei leon. det er jo dette som er så fint med naimtråeden. gikk selv i denne fella da jeg gikk over til Naim.
    vidar p har selfølgelig rett at det ikke gjør noe med fasen. kun venstre/høyre kanalene. men det er jo kjekt og ha dette riktig også. ;)

    Bestiller meg demobrugt FRAIM over helga. ;D ;D ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leon; dette kan Steinar O mye mer om, men grovt sett så handler plassering av Naim-bokser mye om å skille AC (psu'er) fra DC (headunit'er). Nå er det vel slik at de liggende ringkjernetrafoene som er vanlig i hifi stråler EM-feltene sine i et slags eliptisk mønster, mest opp og ned.
    Det betyr i praksis at man får minst AC-innstråling i en headunit ved å plassere psu ved siden av, ikke over eller under. Derfor er det en ide å ha headunit'er over/under hverandre på samme hylle, mens psu'er på en hylle ved siden av.

    Hva angår kabelhygiene så er hovedprinsippet å holde følsomme DC-signaler unna AC-kabler i størst mulig grad. Om de må møtes (og det må de jo oftest), så er det er fordel å la DC krysse AC-kabel med mest mulig rett vinkel, og iallefall ikke parallellt. I teorien vil skjerming på enten AC eller DC kabler kunne minimalisere akkurat dette med innstråling av AC, men det fører også ulemper med seg har jeg forstått.

    I tillegg kommer en rekke ekstra snags som sies å ha betydning i Naim-systemer; jeg er ikke så inne i de, og er vel heller ikke så overbevist om fysikken bak enkelte "tweaketriks" som ikke er offisielt anbefalt fra Naim, så andre får redegjøre for de.

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn