Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takker så mye for tilbudet balthar, men jeg trenger nok 5,5 meter på det lengste :)

balthar skrev:
    MaHa skrev:
    Tanken har slått meg, men du vet hvordan det er. Nedgradere på en kabel kan fort bli dyrt. Må i såfall kjøpe meg Nac a5 i riktig lengde og teste en stund før jeg evt. selger unna Epic.

Steinar O skrev:
    MaHa skrev:
    Misunnelig på at du kan ha anlegget på siden, skulle gjerne gjort det selv, men det blir en formue i Epic-kabler.
    Løsningen kan være NAca5? Sjøl bruker jeg NAca5, taper noe på forskjellen mellom kablene, men føler jeg tar endel igjen ved å frigjøre plassen mellom og bak ht

hvormye naca5 kabel trenger du for testen ?..jeg har fortsat 3.5 meter..beste lodet kvalitet..:)

du kan lone den...

hilsen b

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    MaHa skrev:
    Jasså du, Alshus. Betyr dette at du har tenkt å sette igjen 82/250 i Tønsberg for godt? ;D
    Det står nok på herren i Tønsberg.

Har brukt NAHA med NAPSC sammen med Sennheiser HD600. Utrolig lettflytende kombinasjon. Får deg til å begege kroppen etter musikken og spiller mer musikk.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Godt nytt år til alle Naim-folk.

Jeg følger fortsatt med på diskusjonen. Oppdaget akkurat at jeg tilfeldigvis har plassert komponentene helt riktig i forhold til de rådene som gis i denne tråden. Det er jo betryggende, men betyr det noe for lyden?

Bruker mye tid på å spille musikk på det anlegget jeg har hatt de siste par årene. Kombinasjonen Naim / Spendor er flott!

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    bruce skrev:
    Godt nytt år til alle Naim-folk.

Jeg følger fortsatt med på diskusjonen. Oppdaget akkurat at jeg tilfeldigvis har plassert komponentene helt riktig i forhold til de rådene som gis i denne tråden. Det er jo betryggende, men betyr det noe for lyden?

Bruker mye tid på å spille musikk på det anlegget jeg har hatt de siste par årene. Kombinasjonen Naim / Spendor er flott!
    godt nytt år :)
    jeg hørte klart alle mine forandringer i forhold til plaseringen...noe foradring var delikat noe ganske dramatisk....men det er ja altid lit subjektivt...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang Headline; 1) hodetelefoner er en smaksak og Headline driver alt jeg har prøvd (med Napsc); 2) brukererfaringen min (som ikke har hørt alt) er at Headline er evig god nok for mitt 3/4-mill kr system; 3) Headline's lydsignatur er Naim.

Ang AKG; jeg er nok bare meg selv i hva jeg synes om slikt; men selv om jeg har hatt glede av alt fra Stax til Sennheiser og Grado, så er AKG det merket jeg har blitt ved (har K701, K530 og K319 nå), og de har de hodetelefonene jeg er mest komfortabel med til mitt bruk. Av de jeg har hørt vel å merke. Så som med høyttalere så er smaken så forskjellig på ellers kvalitativt ekvivalente transducere at det er umulig å mene noe på andres vegne.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Angående CD5X. Samboeren hadde krasja spilleren da jeg kom hjem i kveld. Viste ERROR i vinduet. Ved nærmere gransking viste det seg at hun hadde fått til å bøye ut (og her kommer terminologiproblemene) en av "plasttungene" som kranser "spindelen. Jeg bøyde den tilbake (den er av simpel plast) og kan nå spille musikk igjen. Men antar at plast-tungen før eller siden vil brekke av. Man må formodentlig levere inn hele stasen til en autorisert forhandler - dvs til Naim i England?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    MaHa skrev:
    Takker så mye for tilbudet balthar, men jeg trenger nok 5,5 meter på det lengste :)

balthar skrev:
    MaHa skrev:
    Tanken har slått meg, men du vet hvordan det er. Nedgradere på en kabel kan fort bli dyrt. Må i såfall kjøpe meg Nac a5 i riktig lengde og teste en stund før jeg evt. selger unna Epic.

Steinar O skrev:
    MaHa skrev:
    Misunnelig på at du kan ha anlegget på siden, skulle gjerne gjort det selv, men det blir en formue i Epic-kabler.
    Løsningen kan være NAca5? Sjøl bruker jeg NAca5, taper noe på forskjellen mellom kablene, men føler jeg tar endel igjen ved å frigjøre plassen mellom og bak ht

hvormye naca5 kabel trenger du for testen ?..jeg har fortsat 3.5 meter..beste lodet kvalitet..:)

du kan lone den...

hilsen b
    ok...kanskje det blir en 550 kabel fri i neste tiden...

hav skjer med 82 / 250 for deg nå...?..skal du over til naim ?..hva slagst høyttaler har du ?

hilsen b

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vel, for testens skyld holder det egentlig lenge med 3,5 da jeg kan teste før jeg evt flytter racket osv.
    Føler at jeg har mye av det vesentlige med Naim grunnet Cds2. Gammel Farlowe-Exposure er veldig likt, på mange måter.
    Vurderer og selge Exposure 21/18, men man skal i grunnen legge ut en del for å få et naimsett som spiller vesentlig bedre. Derfor er jeg ennå ikke 100% overbevist om det er riktig når man er såpass fornøyd. Men, kommer det et anstendig bud så vet man jo ikke.

Jeg spiller på Monitor Audio Studio 20 SE, siste versjonen. De blir, for å si det slik :)

Har du fått den nye platespilleren?

balthar skrev:
    MaHa skrev:

balthar skrev:
    MaHa skrev:

Steinar O skrev:
    MaHa skrev:

du kan lone den...

hilsen b
    ok...kanskje det blir en 550 kabel fri i neste tiden...

hav skjer med 82 / 250 for deg nå...?..skal du over til naim ?..hva slagst høyttaler har du ?

hilsen b

S

Steinar O

Gjest
    toriamos skrev:
    Angående CD5X. Samboeren hadde krasja spilleren da jeg kom hjem i kveld. Viste ERROR i vinduet. Ved nærmere gransking viste det seg at hun hadde fått til å bøye ut (og her kommer terminologiproblemene) en av "plasttungene" som kranser "spindelen. Jeg bøyde den tilbake (den er av simpel plast) og kan nå spille musikk igjen. Men antar at plast-tungen før eller siden vil brekke av. Man må formodentlig levere inn hele stasen til en autorisert forhandler - dvs til Naim i England?
    Dersom du tar kontakt med Ljudtema får du beskjed om å sende til Ljudtema Gøteborg vil jeg tro. De igjen, benytter Salisbury dersom feilen ligger utenfor deres felt.
    Dette er mitt inntrykk etter å ha undersøkt rep. av min Naim n-sub.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    MoHa...forstår med exposure sammenlignet med naim. har aldri hørt exposure sel, men hørte mange liker de veldig godt.

ja dps er her...og spør meg hvordan den spiller ;D...superline bør kommer idag eller imorgen..er lit spennt...

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Steinar O skrev:
    toriamos skrev:
    Dersom du tar kontakt med Ljudtema får du beskjed om å sende til Ljudtema Gøteborg vil jeg tro. De igjen, benytter Salisbury dersom feilen ligger utenfor deres felt.
    Dette er mitt inntrykk etter å ha undersøkt rep. av min Naim n-sub.
    Oki, takk.

Og ellers...
    En Flatcap2 har plassert seg på plassen sin og spiller med. Heldigvis henger CD5X sammen enn så lenge.
    Noen vil muligens være interessert i å vite hva en Flatcap kan gjøre med lyden fra CD5X? Vel, etter en kort dags høring (liker ikke utrykket "lytte") så har en et foreløpig inntrykk:
    Mer klang. Bedre distinksjon i bassområdet. Hvert instrument ble bedre isolert fra de andre og en biller seg inn å høre at konturene av hvert instrument er tydeligere tegnet. Samtidig forsvant noe av den raspende sjarmen som en hørte før. Opplever ikke lyden som glattere eller penere men likevel noe mer "avrundet" (ikke i "toppen" eller "bunnen" altså, men mindre "stikkende" - ikke det at den var "stikkende" før heller, men du skjønner hva jeg mener...?) - kanskje "mindre transistorpreget" er rett begrep.
    Alt i alt - en temmelig klar forbedring av musikkgjengivelsesegenskapene totalt sett. Uten noen imponatoreffekter som stikker seg ut eller fram. Kanskje med unntak av bassen - som ble strammere og fikk litt mer trykk i bunnen sin. Musikken kommmer nå også subjektiv nærmere - eller kanskje mer at undertegende suges enda litt mer inn i musikken.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Fin oppsumering av Flatcap på cd5x. Jeg er enig. Det er akkurat som cd5x åpner seg og blir mer musikalsk. Dette er en fin oppgradering av cd5x.

Har du koblet flatcap til 202 også? Hos meg spilte det best med strøm fra 200 til 202.

Ser at Costello skal selge sin cdx2. Dette frister, men hvor stor er forbedringen fra cd5x med flatcap2x? Jeg er redd for at ønsket om xps2 melder seg rimelig raskt... Dette ligger ikke inne i budsjettet på en god stund.

Synd at det ikke er mulig å gå innom en butikk for å teste ut dette...

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    forsjellene fra cd5(ikke x) til cdx2 var ikke akkurat små!
    går vel fint an å leve med en naken cdx2 til man får råd til xps2.

bør kansje ikke si at xps2 gir litt av et lydløft! :-X

kunne godt tenke meg cds3, men har akurat bestillt Fraim, går å venter i spenning, så det blir vel ikke fler updates på meg med det første. :'(

ser fram til bare å konsentrer meg om musikk en stund fremover. ;)

S

Steinar O

Gjest
    bruce skrev:
    Ser at Costello skal selge sin cdx2. Dette frister, men hvor stor er forbedringen fra cd5x med flatcap2x? Jeg er redd for at ønsket om xps2 melder seg rimelig raskt... Dette ligger ikke inne i budsjettet på en god stund.
    Kan ikke eksakt sette fingeren på CD5X kontra CD5 da det var en stund mellom eierskapene, men med CD5 vs CDX2 er forskjellen STOR. Tror CD5X ligger noe nærmere mht åpenhet eller innsikt, men som sagt.
    Spørsmålet slik jeg ser det blir hva du må betale imellom.

Du kjøper CDX2, Costello CDS3, jeg CD5x
    Vi er da i "slektskap" ;D

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    mange si cd5x er 80% av cdx2...så kanskje 90 % med flatcap....

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Steinar O skrev:
    bruce skrev:
    Du kjøper CDX2, Costello CDS3, jeg CD5x
    Vi er da i "slektskap" ;D
    Uh..? Kjøper DU CD5X?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    balthar skrev:
    tja, vet ikke, men hvis man leser Naims anbefalt systems, er cd5X mer i nivå med 122X (og NAP 150).
    men Cd2x er anbefalt til NAC202/282.

så, det handler om system match.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår folkens! :)

Etter all lesingen om plassering de siste sidene har jeg endt opp med å plassere SN øverst med mellomrom ned til HC enn så lenge. Går mest i vurdering av tapeter, tepper, gardiner og lamper her i huset. Desverre så stopper det oftest der, i vurderingen. Er vanskelig å bestemme seg gitt...
    Misunner joggu Steinar O. som ser ut til å være endel nærmere et ferdig lytterom. Grattis!

S

Steinar O

Gjest
    nilsen64 skrev:
    balthar skrev:
    tja, vet ikke, men hvis man leser Naims anbefalt systems, er cd5X mer i nivå med 122X (og NAP 150).

Et veldig godt poeng. CDX2 vil også gi 202-200 et løft gjennom den nevnte totale synergien.

Det er lov å drømme ;)

Uh..? Kjøper DU CD5X?
    En ting er sikkert for meg. Når det kommer til stykket er dette bare bokser og ikke noe mer.
    Kommer invitasjon snart. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Det er lov å drømme  ;)
    Enig; på et vis kan man si at vårt Cambridge 640 CD/A-sett er 70% av CDS3/555/552/300-systemet også... men det blir liksom ikke "nesten" det samme allikevel. Selv om CD5/x er glimrende spillere til prisen.

Det viktige forblir å sørge for at kjeden ikke har noen svake ledd; det er som kjent de som definerer kjedens styrke; og sørge for at kilde, forsterkere og høyttalere passer hverandre, og dine egne krav til musikkgjengivelse.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser du vurderer salg av alle de svarte boksene dine, Steinar. Hva blir i såfall erstatningen?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    balthar skrev:
    det med % var ikke min idee. la meg si det sånt: nor jeg ha hat mi cdi med en ny transport. lånte jeg cdx2 og cd5x . cdi var 130 % av begge to... ;D...

den står i tyskland nå og kort etter salgte kjøperen sin cdx2 med xps2...

jeg føller ikke naim anbefallinger men min eget smak..jeg likte altid cd5 med flatcap over cdx2

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Ser du vurderer salg av alle de svarte boksene dine, Steinar. Hva blir i såfall erstatningen?
    hvordan det ?...hvor finder man anonsen ?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Beklager hvis OT, men må igjen bare understreke (ikke at det er noe nytt) hvor viktig underlaget er for Cds-serien. Hadde Mana første gang jeg prøvde Cds, deretter en kort periode på et vanlig møbel. Spilleren var plutselig grå og anonym.

Når jeg så kjøpte spilleren selv, havnet den på en liggende Ikea Lack. Har aldri følt jeg har fått igjen magien som jeg hadde med den første gang. Og, har forsåvidt skyld på Lack-hyllen. Nå er det Target-rack på plass med glasshyller, i helstøpt stiv ramme. Såvidt jeg kan skjønne etter kort tids lytting, er magien tilbake. Men, skal vokte meg litt, har falt for forandringer før uten at det egentlig har blitt så veldig annerledes. Men, dette er nok en forbedring og.

Inntil jeg får tak i et rack til av samme type, står monoblokker og xps på gulvet. Hyl ut hvis du vet om et rack av denne typen til salgs.

Steinar: hva skjer a?

Vedlegg

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Steinar O skrev:
    nilsen64 skrev:
    balthar skrev:

Et veldig godt poeng. CDX2 vil også gi 202-200 et løft gjennom den nevnte totale synergien.

Det er lov å drømme ;)

Uh..? Kjøper DU CD5X?
    En ting er sikkert for meg. Når det kommer til stykket er dette bare bokser og ikke noe mer.
    Kommer invitasjon snart. :)
    Spennende. Muligens skremmende...

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    "Spennende. Muligens skremmende..."

hva er så skremmende da ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    har foresten supernaiten på besøk hos meg...

phonosophie ampen stor på bordet....

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Noe forskjell? Hvis du ser bort fra Phonosophiens aktive drift.

Du som tar bilder i jobben, kan du ta bilde av DPS?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Noe forskjell? Hvis du ser bort fra Phonosophiens aktive drift.

Du som tar bilder i jobben, kan du ta bilde av DPS?

skal ordner alt :)...

supernaiten var iskalt, så den trenger først lit oppvarming....skal høre over helgen og skriver lit....:)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Vedrørende kjøp og salg: Det ser ut som at Costello har fått solgt cdx2. Jeg finner ihvertfall ikke igjen annonsen. Det er like bra! Hadde ikke tenkt å gjøre noen slik oppgradering enda.

Musikk-gleden er uansett på topp. Jeg savner egentlig ikke noe når jeg lytter til musikk. Hva er det med denne oppgraderingsbasillen?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    kan noen som eier superline med hicap hjelper lit...:)

4 til 5 din signal kabel, som går fra hicapen til preampen....på hvelken side er den lille grøne ringmarkering ? på siden av hicapen eller preampen ? synst det er lit utydelig i tegningen...

kan supernaiten står over hicapen med superline i fraimen ? betyr helt ned...så kommer supernait..på topen plattespiler...

takk

b

Vedlegg

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:

4 til 5 din signal kabel, som går fra hicapen til preampen....på hvelken side er den lille grøne ringmarkering ? på siden av hicapen eller preampen ? synst det er lit utydelig i tegningen...

kan supernaiten står over hicapen med superline i fraimen ? betyr helt ned...så kommer supernait..på topen plattespiler...

takk

b
    Jeg er ikke hjemme for tiden så jeg kan ikke svare på hvordan jeg har løst det.

På den annen side, merket skal tradisjonelt stå nærmest kilden og i dette tilfellet sendes signalet fra Superline via Hicap til preamp.
    Med andre ord ville jeg ha fulgt tegningen/ figuren.

Jeg ville plassert fra toppen: Platespiller, Superline, Supernait, Hicap. Om du får til et mellomrom mellom SN og HC er det en fordel.

Mvh

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    balthar skrev:

takk

b

På den annen side, merket skal tradisjonelt stå nærmest kilden og i dette tilfellet sendes signalet fra Superline via Hicap til preamp.

Jeg ville plassert fra toppen: Platespiller, Superline, Supernait, Hicap. Om du får til et mellomrom mellom SN og HC er det en fordel.

Mvh

takk for svar steinar...

jeg ha bare en "3 layers" fraim og vil også ikke bygge på. så hicap og superline må plasseres på en fraim... med hicapen og superline kommet 2 ny kabler i spil . vis supernait står i midten, er alt rydig og strøm og signal kabler ikke krysser hverandere. men , vis superline og hicap står i midt fraimen, så blir det lit kabelsalat...orden med kabeler foran plaseringen eller omvendt....?

jeg prøve å følge tegningen. med forbindelsen fra hicap til superline er alt klar. merket ( grøn plast ring ) viser til superline. men hvordan er det på tegningen med forbindelsen fra hicapen til preampen ?...hvor viser merke til ( lit utydelig synst jeg )?..til hicapen eller alrede til preampen...det er ja egentlig logisk, fordi kabel har 4 og 5 pin på hvert side. så det er egentlig bare en møgelighet. men findes kabelen 4 til 5 også med omvent retning ?fikk jeg feil kabe ?l..min viser merket mot preampen...

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:
    Steinar O skrev:
    balthar skrev:

takk

b

Mvh

takk for svar steinar...

jeg ha bare en "3 layers" fraim og vil også ikke bygge på. så hicap og superline må plasseres på en fraim... med hicapen og superline kommet 2 ny kabler i spil . vis supernait står i midten, er alt rydig og strøm og signal kabler ikke krysser hverandere. men , vis superline og hicap står i midt fraimen, så blir det lit kabelsalat...orden med kabeler foran plaseringen eller omvendt....?

jeg prøve å følge tegningen. med forbindelsen fra hicap til superline er alt klar. merket ( grøn plast ring ) viser til superline. men hvordan er det på tegningen med forbindelsen fra hicapen til preampen ?...hvor viser merke til ( lit utydelig synst jeg )?..til hicapen eller alrede til preampen...det er ja egentlig logisk, fordi kabel har 4 og 5 pin på hvert side. så det er egentlig bare en møgelighet. men findes kabelen 4 til 5 også med omvent retning ?fikk jeg feil kabe ?l..min viser merket mot preampen...
    Det er jo litt uheldig å plassere SL og HC på samme hylle, men jeg forstår at du ikke vil bygge på din Fraim. Noen kompromisser vil det alltid være. Jeg ville da satt hc/sl nederst så unngår du salaten :)

Kjenner ikke til at det finnes 4-5 pin med ulik retning. N-Forum kanskje eller en mail til Naim.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flotte bilder. Den Lt Kije/Nightingale-skiva vakte interesse! Classic eller original?

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    phonosophie ampen kan slappe lit av..mens supernait tar over...i tilleg superline med hicap...

har lånt den over helgen...skal forteller lit mer senere...

naim kombinasjon med supernait har en bra synergi i allefal..men superline er langt unna blir ferdig inspillt...har kjøpt flere nye platter...nå er det bare å nyte musikk og håper den skinner seg lit med opvarming ;)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare etpar ord om behov for langvarig innspilling av SuperLine; der er jeg meget skeptisk til hvor reellt dette er.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn