Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Flotte bilder. Den Lt Kije/Nightingale-skiva vakte interesse! Classic eller original?

Mvh Vidar P
    takk vidar...jeg tok de raskt...

den er kjøpt 1/2 års siden, så tror ny pressing...dte er vanskelig å kjøper originale living stereos...veldig ettersøkt...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den plata er iallefall råbra imo. Min er en svært god Classic utgivelse, og inneholder musikk jeg ikke ville ha gått glipp av :)

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Bare etpar ord om behov for langvarig innspilling av SuperLine; der er jeg meget skeptisk til hvor reellt dette er.

Mvh Vidar P
    ja, det kan jeg tenker meg ;)...men den spiller alrede ganske ordentlig...

lit skummelt med den flytende tillkobling til superline...den svømmer ja nesten...håper man kan ikke ødelege noe med ofte fra og tilkobling...ha nesten bhof å holder noe fast bakk mens man plugger en kabel in...

hva var veldig rart også, at min høyre kanal spilte ikke og jeg bare vrit lit på pluggen fra pickuparmen og så kommet tone først...jeg sa , at den ha en slags snail tilkobling på rca kontakten...dere plugger ja over bnc med aro , ikke sant ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo det jeg mener; SuperLine spilte forrykende bra nesten med en gang (etter noen timer oppvarming) hos meg, og har ikke vist særlig stor bedring deretter. Som jeg har hørt iallefall.

Aro leveres med enten bnc eller rca, jeg har begge deler, men har ikke kommet så langt til å skifte til bnc ennå. Tviler ikke på at det fort kan være bedre med bnc forresten.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Det er jo det jeg mener; SuperLine spilte forrykende bra nesten med en gang (etter noen timer oppvarming) hos meg, og har ikke vist særlig stor bedring deretter. Som jeg har hørt iallefall.

Aro leveres med enten bnc eller rca, jeg har begge deler, men har ikke kommet så langt til å skifte til bnc ennå. Tviler ikke på at det fort kan være bedre med bnc forresten.

Mvh Vidar P

hos naim sa de minst 2 ukker...vi få ser :)

skulle ikke byte bnc mot rca...bedre å legge på en lp mer og brukke tiden på musikk...

jeg vet lit rart spørsmål, men har du hørt superline med supercapen også ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Den plata er iallefall råbra imo. Min er en svært god Classic utgivelse, og inneholder musikk jeg ikke ville ha gått glipp av :)

Mvh Vidar P

ja den er helt fantastisk...

før min naim tiden var ja ikke så klassik interessert...nå kjøper jeg klassik platter hele tiden og beginte å go mer og mer til konserter...noe klarte naim å setter i gang..sel vis men ender opp med andere oppset, erfaringen man ha sammlet blir aldri borte...man blir bare mer og mer bortskjemt...det må du ikke blir bekymret om...det går ja ikke bedre med reproduksjon av musikken for deg...;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Balthar; har ikke hørt min SuperLine med SuperCap nei. Bruker 552PS.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Balthar; har ikke hørt min SuperLine med SuperCap nei. Bruker 552PS.

Mvh Vidar P
    ja, det skulle jeg også gjøre med en 552 eller 252...

takk for respons vidar....

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hørte foresten, at naim kommer med en helt nye linie av høyttaler snart....

erstattning for dbl og ariva stå ja i koen....

kunne blir spennende , vis noe i sbl / sl2 klassen skulle skjer...

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Lurer meg på om Naim også her vil tilnærme seg tradisjonell hifi. Kabler, digitale innganger. Det er mye å ta inn over seg som dem ikke hadde før :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Kabel ja.. Trenger en noe lengre signalkabel slik at jeg får plassert riaa under spiller og racket der det hører hjemme. Bruker i dag (og natt) Black interconnekt fra Linn - billig og bra. Trenger nå noe som er lengre.
    Noen som vet om signalkabler (RCA) som fungerer i lengder noe over to meter og som passer (om man skal våge dette uttrykket) Naim.
    Pris ER en hindring..

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Da ville jeg nok f.eks sett på Chord Company, toriamos. Det "passer" naim på flere måter.
    http://www.erdalstereo.no/kabler.htm

toriamos skrev:
    Kabel ja.. Trenger en noe lengre signalkabel slik at jeg får plassert riaa under spiller og racket der det hører hjemme. Bruker i dag (og natt) Black interconnekt fra Linn - billig og bra. Trenger nå noe som er lengre.
    Noen som vet om signalkabler (RCA) som fungerer i lengder noe over to meter og som passer (om man skal våge dette uttrykket) Naim.
    Pris ER en hindring..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg enig i; ikke bare passer de Naim, men også Audiolab (riaa); ja Audiolab pleide sågar alltid å bruke Chord Co kabler på alskens demoer, messer og i utviklingen av apparater. 8000PPA er i stand til å drive lange kabler inn i den inngangsimpedansen og følsomheten som Naim preamper har.

Linn Black ic er billig og bra, og fås kjøpt i flere lengder dersom du vil beholde samme kabeltype

Mvh Vidar P

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    toriamos: Jeg har brukt en 2m Chord Crimson mellom RIAA og forsterker, fungerte utmerket og lød bra. Rimelig er den også. Cobra 3 lyder noe bedre synes jeg, men også noe dyrere.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Fidelio skrev:
    toriamos: Jeg har brukt en 2m Chord Crimson mellom RIAA og forsterker, fungerte utmerket og lød bra. Rimelig er den også. Cobra 3 lyder noe bedre synes jeg, men også noe dyrere.
    Takk. Chord Cobra til under £53 ser jeg. (http://www.audiodestination.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=7_22&products_id=103)
    Kan nok strekke meg noe lenger om det er andre kabler i Chords sortiment som er enda bedre egnet.

Edit: Åja, den prisen var for en liten halvmeter ser jeg nå.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    2m Crimson koster £39 og Cobra 3 £68 på SynergyAV. Crimson er en meget god kabel synes jeg, Cobra lyder veldig likt men det blir litt mer musikk med den. Jeg har en Crimson liggende du kan få låne hvis du vil teste hvordan det lyder.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Fidelio skrev:
    2m Crimson koster £39 og Cobra 3 £68 på SynergyAV. Crimson er en meget god kabel synes jeg, Cobra lyder veldig likt men det blir litt mer musikk med den. Jeg har en Crimson liggende du kan få låne hvis du vil teste hvordan det lyder.
    Takker for tilbudet. Per i dag er AROen på vei til England for rewiring og service og har derfor ingen mulighet til å få inntrykk av en kabel mellom riaa og forsterker i dag - men jeg tar gjerne kontakt når armen er tilbake.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Noe forskjell? Hvis du ser bort fra Phonosophiens aktive drift.

Du som tar bilder i jobben, kan du ta bilde av DPS?

da var supernait tilbakke til kontrapunkt...

var en morsomt helg...noe helger ha man bare lyst å leker lit med sin hobby :)...men musikken kom ikke for kort...

rest på engelsk : though also not my mother language...so please be kind ;)

the candidates were :

-phonosophie 1-4 active mode
    - ibl mk2 + rel quake sub
    - supernait
    -hicap2
    -superline :D
    -lavry da 10 on apple power book

all on fraim..naca 5 ...source...dps with dps rega 250 and dynavector 20 xl...see some pictures in last postings...

when the supernait arrived it was cold from the car. i think it has been burned in over several months so , there was just an up warming necessary. it was interessting to play the ibl in passive mode again, so i reattached the x overs on the back of the mini loudspeaker. the placement remained the same...

straight out of the box, the supernait sounded obvious different , but boring and thin...i gave it a night with music through the internal dac from the i tunes on low volume ( all files are ripped in wav...the output of the mac is set to 24 bit...the cable is an chord optichord 3 meters long )

next day...what a change ...the nait came to live...there was the familiar naim sound...my first impression was : the set sounded fuller with a slightly warmer presentation. the treble smooth , the base with the familiar depth and slightly bouncing... all together a lot of fun waking the lust for scrolling through the music archive...i was very interested how the internal dac would sound ...and look here, not bad at all... altogether it kept the naim typical presentation ( PRAT ) , but with a lack of depth...i would put it somewhere in the cd 5i - cd5x region...

the nait improved over the next 2 days a tiny bit...it lost the slightly bouncy sound to my more liking natural presentation...one think i was missing was detail. the nait didn´t appear as a master of resolution to me. the show was placed between the speakers, on the other hand i am not that fan of open infinite stages ;)...

the next move was to attache the hicap to the nait...yes very nice indeed...absoultely to my liking....i think it has been described many times , what it does...for me, the supernait needed to be definitely connected to the hicap... everything improves...

now it was time to make a short comparison between the internal dac and the lavry. both feeded from the same source and cable. i was really hoping the internal dac would make it. i simply love the idea to have everything gathered in one black nice looking box....but to make it clear , it was a short game...the lavry is simply in a different league. the musik is breathing it has got depth, detail on and on...everything , i know from the s - naim cd class...

now to the supernait ,tt, superline combo... the superline is warming slowely up...it still improves ( now 5 days ) from day to day. so i make it very short. a really special and fantastic half box . it has convinced me straight away...and i am looking forward to hear the final results after the total burn in. i have experienced with some of my naim pieces ( especially cds2 after a long long period ), that there is always a point , where they get transformed and it´s gets magic :) ..i expect the same from the superline.

so the whole naim tt combo made me sit down in the sofa and listen for some hours without comparing anmore...i saw already just some green lights shining out of the fraim, but it was on time to pack the supernait back in the box and let the phonosophie step back on it´s place. the rewiring took a bit of time and ask me , yes i hate naca 5 ;)

it was very interesting to see how it would feel after the nait stepped back and the phonosophie ( active ) took over. well , the detail, stage and control came back. when i bought it, the dealer placed it around the 52 with an 180. it certainly has the resolution and the control, but it hasn´t the magic, which i remember from the 52 so well...and somehow this just don´t disappear from your mind...we will see , how the story continues, but for now it is time to sit back in the sofa and have a lot of fun with MUSIC :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Takk for interessant rapport:)

Synd du ikke likte DAC'en i Snait bedre. Lurer på om den lyder anderledes med coax enn med optisk digitalkabel?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det synes jeg den gjør, men ikke så mye. Virket som om diskanten ble litt mindre hard / mer flytende. Enten er du fornøyd en stund med SN sin Dac eller så favoriserer du dyrere og bedre saker :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for flott rapport, balthar. Kunne tenkt meg å testet SN en gang, tror jaggu den hadde funket med Cds2.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Fidelio skrev:
    Takk for interessant rapport:)

Synd du ikke likte DAC'en i Snait bedre. Lurer på om den lyder anderledes med coax enn med optisk digitalkabel?
    det synst jeg også...:)...jeg har ikke testet dacen med coax, så desverre kan jeg ikke svare på det...

men vi snakker ofte om forsjel , som er stor verden for os, men ikke for andere...;)

jeg synst supernait er meget bra forstyrker , som bør prøves en gang...veldig kjekk med alle de muligheter den ha... noe si at den mangler lille napsen...

jeg var lit sjokert over lyden jeg hørte fra lille chrombumper naiten hos christian alshus, nor vi koblet til phonosophie platespilleren. mer trenger man egentlig ikke :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Litt forfancy for meg, den platespilleren.

Kanskje vi kan byttelåne Phonosophie amp mot 52/250 en gang? Hadde være artig.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Litt forfancy for meg, den platespilleren.

Kanskje vi kan byttelåne Phonosophie amp mot 52/250 en gang? Hadde være artig.
    heftig ikke sant ?...men armen skulle jeg gjerne stjåle fra...;)

ja det kan vi veldig gjerne gjøre....phonosophien gjøre ja bare sansen med sbl og ibl...den er justert på disse 2...men jeg ha også elektronisk platine, som man bare byte og så driver den alle møglig høytaler i bi amping....

hvordan går det med vinylgleden ?...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke koblet opp CD-spiller etter at en kompis lånte den for tre uker siden. ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    se på dete her ...
    Den så virkelig lekker ut. Nesten på grensen til å slå LP12 utseendemessig. Har du hørt den?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    e-h skrev:
    balthar skrev:
    se på dete her ...
    Den så virkelig lekker ut. Nesten på grensen til å slå LP12 utseendemessig. Har du hørt den?

nei, jeg har ikke hørt den. men det er en schroeder kreasjon, så det må vel blir en av de ultimative ting ;)...

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Godt jeg enda ikke har turt å kjøpe platespiller. Så slipper jeg å være redd for å svi av penger på oppgraderinger der også.

PS! Jeg har klart å holde meg unna oppgraderinger i 3 måneder :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Fjernkontrollen til Nait'en sluttet å virke igår. Byttet batterier, ingenting skjedde. Skrudde forsterkeren av og på men det hjalp ikke. Den måtte stå avslått et par-tre minutter, og vips så var den igang gjen. Foruroligende snålt men veldig engelsk. Noen som har opplevd det samme?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det er sannsynlig at Nait'en har kommet i en feilslått modus pga IR-signaler som er mottatt. Dette resettes når all strøm går ut av elektriske komponenter. Mulig kilde til feilen er andre fjernkontroller som brukes i samme rom, naboens fjernkontroller, og til og med sollys kan potensielt forårsake slikt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hmm, eneste andre fjernisen jeg har er til data'n, men den bruker radiosignaler så vidt jeg vet. Alt er vel nå, så får håpe det ikke kommer tilbake.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hadde et liknende problem med SN og det ga seg når TV og forsterker kom i forskjellig rom (og når dama var på tur på egenhånd ;D ).

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.300
    Torget vurderinger
    4
    Min nait5i klikker i vinkel og veksler konsekvent til "AV" inngangen hver gang samboeren har IR aktivert på laptopen sin. Tok noen dager der jeg reiv meg i håret før jeg fattet hva som var årsaken.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Fikk løst problemet nå ved å bruke en universalfjernkontroll fra Logitech til både Nait'en og TV. Ganske behagelig sak egentlig, koder til 5i kunne hentes fra Logitechs sider.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    "Against:
    Looks just like the Nait 5i, which is £500 cheaper"

Haha, synes begge ser bra ut jeg. Fint review, what-folkene går ikke så mye som katten rundt grøten.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    e-h skrev:
    Godt jeg enda ikke har turt å kjøpe platespiller. Så slipper jeg å være redd for å svi av penger på oppgraderinger der også.
    Du tenker feil, IMHO, e-h. Du går glipp av masse kul musikk du mest sannsynlig ikke hadde kjøpt på CD, men som går greit på vinyl. Vinyl-samlinger og slikt selges jo ganske ofte.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    e-h skrev:
    helt på bølgelengde med e-h.
    aldrig har cd vært så billig som nå.

først skal alle de sorte boksene på plass (282+250) så mulighet for vinyl etterpå?

fraim rack? fffantastic!! ;D

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    e-h skrev:
    helt på bølgelengde med e-h.
    aldrig har cd vært så billig som nå.

først skal alle de sorte boksene på plass (282+250) så mulighet for vinyl etterpå?

fraim rack? fffantastic!! ;D

det tok ganske lang tid å forstår , hva vinyl gjøre for meg...men nå er det ingen veier bak mer...jeg salgte også mit helle vinylsammling 5 år siden ...nå står alt på plas igjen...men mye nytt musikk :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn