Svein skrev:Satt opp SBLene (høttalerne nesten uten resonanser ) på nytt i går kveld og tok meg god tid, 3 1/2 timer inkludert en liten kaffepause. Har nok gått litt for raskt til verks tidligere. Vatret opp skikkelig, byttet en pakning og var pinlig nøye med silikonforseglingen og alt ellers. Satt de også så nær bakveggen som mulig, så tett at det var omtrent umulig å få satt i bananpluggene fra delefilteret til elementene. Nå spiller vesentlig bedre enn jeg har noen gang oppnådd. Det er ikke vanskelig å sette opp SBL, men jeg trenger tydeligvis mer enn en halv time på jobben.
naim fraim er åsså artig!MaHa skrev:Nait 2 cb er artige saker.
Kjenner igjen det du skriver balthar, heldigvis er metallplatene på mitt sett ok. Klarte ikke vente og testet dem på moderat nivå da jeg var ferdig med å sette dem opp. At dem er fasinerende og en utrolig gjennomtenkt konstruksjon er sikkert. Timingen er helt fantastisk og gir skikkelig innsikt i innspillingen. Hos meg favoriserer dem kanskje klassisk musikk en smule, uten noen som helst problemer med rock for å si det sånn.balthar skrev:it always pays back to do the job accurate . i remember i used also quite lot of time to remove all the small wholes, which been created by the spikes of the middle base unite.i used a special glue, which simulated the consistence of wood to close the wholes, which were spiked through the small metal plates...the pre owner just put the sbl in the box without dividing the unites, so the spikes just damaged all the small metal plates ( grrrrr ). i removed all the small metal plates and put some new on...i also checked several time the silicone after sealing. the trick is to use not to much and not to less of silicone...i then let the sbl stand for one whole day, so the silicone could dry out proper...sbl is fascinating speaker and first, when you put it together once, you understand how complicate and genius the construction is ...
i am looking really forward to see the next generation of naim speakers , which should be launched very soon...the question is more : who will be able to afford new
Svein skrev:Kjenner igjen det du skriver balthar, heldigvis er metallplatene på mitt sett ok. Klarte ikke vente og testet dem på moderat nivå da jeg var ferdig med å sette dem opp. At dem er fasinerende og en utrolig gjennomtenkt konstruksjon er sikkert. Timingen er helt fantastisk og gir skikkelig innsikt i innspillingen. Hos meg favoriserer dem kanskje klassisk musikk en smule, uten noen som helst problemer med rock for å si det sånn.balthar skrev:it always pays back to do the job accurate . i remember i used also quite lot of time to remove all the small wholes, which been created by the spikes of the middle base unite.i used a special glue, which simulated the consistence of wood to close the wholes, which were spiked through the small metal plates...the pre owner just put the sbl in the box without dividing the unites, so the spikes just damaged all the small metal plates ( grrrrr ). i removed all the small metal plates and put some new on...i also checked several time the silicone after sealing. the trick is to use not to much and not to less of silicone...i then let the sbl stand for one whole day, so the silicone could dry out proper...sbl is fascinating speaker and first, when you put it together once, you understand how complicate and genius the construction is ...
i am looking really forward to see the next generation of naim speakers , which should be launched very soon...the question is more : who will be able to afford new
Blir spennende å se hva Naim kommer med i den nye høyttalerserien. Kostbart blir det sikkert. Får håpe de også kan plasseres tett på bakvegg. Liker ikke høyttalere som må plasseres langt ut rommet
nilsen..ha du bilder av din set ?...vet ikke vis du vist noe før ?nilsen64 skrev:naim fraim er åsså artig!MaHa skrev:Nait 2 cb er artige saker.
det er et genialt rack og enkelt og sette opp. og vilken framgang lydmessig fra ikea rack!!!!!
(så glemmer vi prisen )
SBL kompromitterer (for et ord ) ikke soundstage imo. Kanskje litt mindre dybde i lydbildet. Med litt tilvenning spiller de bare musikk. De minimale resonansene gjør stereobildet svært stabilt og ingen instrumenter forsvinner når det skjer mye på en gang. Har lagt ut en test tidligere som også beskriver SBL, her kommer den en gang til:MaHa skrev:Dere som har Sbl/Ibl osv. Synes dere plassering opp mot bakvegg kompromitter oppfattelsen av soundstage osv? Balthar: kan jo egentlig ikke si jeg synes det manglet noe i det hele tatt på dine Ibl, men det er jo ikke slikt man alltid merker seg ved kort lytting.
Tenker bare på hva jeg gjør den dagen jeg evt bytter rom til moroa.
jeg har ikke intryk av det..men det var mer theori..hvorfor bygger ikke mer firma mot-veghøytaler ?...det er ja absolut behov for det..minst 30 % 40 %...norge er ja lit som englad...nesten i alle byer er plas lit tight...MaHa skrev:Dere som har Sbl/Ibl osv. Synes dere plassering opp mot bakvegg kompromitter oppfattelsen av soundstage osv? Balthar: kan jo egentlig ikke si jeg synes det manglet noe i det hele tatt på dine Ibl, men det er jo ikke slikt man alltid merker seg ved kort lytting.
Tenker bare på hva jeg gjør den dagen jeg evt bytter rom til moroa.
ja det er et bra spørsmål...hørte at guru ( svensk firma, såm findes nå hos tomtom audio ) er også lagt for å spille mot veggen....det findes sehring..under www.sehring-audio.de...med sin flate serien....men så slutte alrede min erindring...Erik B skrev:Hvilke andre høytalermerker er det som er laget for å stå tett til bakvegg - og om mulig også tåler nærhet til sidevegg? Tar i mot tips både på gulvstående og stativhtt.
Må naturligvis matche naim.
Hvordan er forresten arriva sammenliknet med sbl/ibl?
Erik
Jeg har et par hvite Guru QM10 i bestilling (til bruk med CD5x/122x/FC2x/150x). Skal stå helt inntil bakvegg, men bør visstnok ha en del plass mot sidevegg. Krever dessuten litt demping i form av gulvteppe o.l.Erik B skrev:Hvilke andre høytalermerker er det som er laget for å stå tett til bakvegg - og om mulig også tåler nærhet til sidevegg? Tar i mot tips både på gulvstående og stativhtt.
Hvordan er forresten arriva sammenliknet med sbl/ibl?
Erik
Guru er blant dem som mener at ht er det viktigste komponentet i et anlegg (etter rommet), og de pleier også å demonstrere med rimelig elektronikk på messer o.l. (unntatt i UK, der TomTom har stilt med SNait) - og har vel fått en del best in show-utnevnelser allikevel. Alan Shaw/Harbeth skrev noe av det samme til meg i en mail en gang. Selv er jeg tilhenger av en mer balansert tilnærming, med like stor/større vekt på elektronikken. Nå skal det jo sies at Guru ikke mener at man ikke får utbytte av høyere kvalitet på elektronikken, men at man får godt resultat også med rimeligere utstyr.Vidar P skrev:Carter; vi gleder oss til å få høre inntrykk; disse har jo blitt testet i UK presse, og det har blitt antydet at mange vil like de med Naim!
Hva angår 5i og 5x; mitt inntrykk er at så og si alle høyttalere over PC-høyttalernivå evner å reprodusere signalet de blir gitt med mer enn nok klarhet til at man hører elektronikkens evner til overmål; og jeg er grøsselig uenig i den rådende (og høyst villedede) holdning blant hifibarna idag at man skal tyne seg opp til max nivå høyttalere som elektronikken (såvidt) kanskje klarer å slippe unna med; jeg tror det er en klok og musikalsk "rewarding" balanse du velger.
Jeg er helt sikker på at også med langt (!) rimeligere høyttalere enn QM10 så vil du synes hoppet fra i til x er vel verdt mellomlegget!
Mvh Vidar P
Guru er blant dem som mener at ht er det viktigste komponentet i et anlegg
Mine ht er spesifikt konstruert for å stå kloss inntil bakvegg. Hos meg står de nært sidevegg også. Er eksepsjonelt fornøyd med dem. Den gulvstående broren Square Two er visstnok også ment å stå inntil bakvegg, men har ikke hørt disse. Generelt "nøytrale" men svært livlige 'talere som elsker Nait'en min, knallmatch. Fart og moro aplenty.Erik B skrev:Hvilke andre høytalermerker er det som er laget for å stå tett til bakvegg - og om mulig også tåler nærhet til sidevegg? Tar i mot tips både på gulvstående og stativhtt.
Akkurat det jeg tenkte også. Slikt hører ikke jeg heller på, men har da hørt det et tilstrekkelig antall gangerC. Alshus skrev:Guru er blant dem som mener at ht er det viktigste komponentet i et anlegg
Kanskje ikke så rart, når de lager høyttalere, og kun det.
Det er jo nærliggende å tenke nettopp det, ja. På den annen side; en produsent er ikke nødvendigvis tjent med å anbefale sammensetninger som ikke viser hva produktet deres er godt for. Det er i det minste forfriskende at Guru da faktisk "puts their money where their mouth is", ved å møte opp på tunge messer med rimelig Xindak-elektronikk (eller hva det nå er). Guru kommer forøvrig snart med en forsterker til ca 5000 kr (innebygget eller ekstern).C. Alshus skrev:Guru er blant dem som mener at ht er det viktigste komponentet i et anlegg
Kanskje ikke så rart, når de lager høyttalere, og kun det.
nilsen64 skrev:Er forferdelig fornøyd med Neat eLite,
plassering 0,3 til 0,5 fra bakveggen og litt lenger fra sidevegg og de kvitterer med en utrolig kjapp, punchy lyd og særlig god på dette med taiming!
høy luftgitarfaktor. ;D glemmer teknik og hører musikk!
Motive, Momentum og ikke misnt Ultimatum er sikkert bra saker, noe som gjnespeiler alle innleggene på n-forumet.
Ypperlig Svein! Nok en gang en glitrende Naim-scanning. Flere slike er hjertelig velkomne, jeg tror ikke jeg er alene om å synes det! Gammel Naim var tøft! En musikalsk oase i jungelen av juggel, vås, "watt" og blålys. Som dagens Naim er idag når jeg tenker på det.Svein skrev:.. Har lagt ut en test tidligere som også beskriver SBL, her kommer den en gang til:..
ja, ja balthar, du har rett i dette, men Neat var en stor forbedring fra tidligere B&W som måtte ha minst 1 meter fra bakvegg og som desuten låt dåligere enn Neat..balthar skrev:synst 30 til 50 cm er ikke en motveg høyttaler mer...med mot veg høyttaler mener jeg 3 - 5 cm fra vegen...
Carter skrev:"foresten noe guru bilder...er den stokholm basere firma veldigkjent i scandinavia ?
synst ikke , at estetiken er på første plas her...."
Jeg synes de ser jævlig tøffe ut, rett og slett... Det der er en 10cm-bass/mellomtone, så de er små.
Guru Pro Audio er ikke store innen hifi, nei (kanskje pro?), men konstruktøren Ingvar Öhman er noe av en - nettopp - guru i hjemlandet Sverige. Dere får ta det følgende med en klype salt, ettersom dette er fritt etter hukommelsen; Hans firma heter Ino Audio, og QM10 er basert på en (to) konstruksjon han utviklet på 80-tallet. Formspråket til Guru er dog nytt, utviklet av deres industridesigner og Öhman i samarbeid. Om jeg har forstått rett (vagt minne fra en svensk tråd), er den kommende toppmodellen QM60 basert på en Öhman-høyttaler som er enda eldre (30 år?).
Lar dette gå som on topic, siden Guru blir fronta som The Naim-ht av TomTom
Interessant intervju:
http://www.sonicflare.com/archives/qa-with-guru-designer-ingvar-ohman.php
Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=52fFfHHRj5o
Tror nok nsat/ nsub og 252-300 vil bli en temporær løsning, på veien mot noe lavere ned på stigen.N-sats må være fristende med en N-sub tilgjengelig?
Ved spørsmål til Naimforum mht nsats- sub og kvalitet, nivå, balanse, er det flere som har gode erfaringer med dem på reference utstyr. Med tanke på en fremtidig nedgradering igjen, om noen skulle falle for fristelsen å kjøpe, så kan en sikkert som nevnt leve med nsats en tid. man må prøve.Carter skrev:Steinar; Ellers har vel Rognlien fortsatt nye Ariva til en ok pris? Men når du har en n-Sub, er vel n-Sats kanskje veien? Har ikke hørt noen av dem.