Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Når Tor solgte JM LAb, var det knallbra høyttalere.

Uka etter han mistet agenturet, var jeg innom. Da var det drit....

Har flyttet platespilleren opp på toppen av Mana-racket. Nye Nait2 står midt i. Spiller flott og føler ikke at jeg mangler noe. (Akkurat nå har jeg ti N-bokser jeg ikke bruker...)

da blir det 52 for salg ? ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    .. jeg synes den er tøff jeg.

Mvh Vidar P
    jeg likte de i sort og cherry best...man sa de fte i bjørk..synst det var lit for lyst for sl2..jeg synst de ser tøft utten skumtoppen ut...

det er mange for gode priser utte...tror folk begine å selger, før nye linie av naim kommer ....

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Når Tor solgte JM LAb, var det knallbra høyttalere.

Uka etter han mistet agenturet, var jeg innom. Da var det drit....

Har flyttet platespilleren opp på toppen av Mana-racket. Nye Nait2 står midt i. Spiller flott og føler ikke at jeg mangler noe. (Akkurat nå har jeg ti N-bokser jeg ikke bruker...)
    ja thor anbefaller carry...vi få ser hva skjer, nor han ikke har carry mer i butiken ;)...men jeg tror han følte seg lit udmykket etter naim tok borte lisensen ( det var grund han fortalte i allefal )...men til nå har han hat det største naimtilbud bygget opp i butiken i norge...det må man si...

S

Steinar O

Gjest
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:
    Med tanke på en fremtidig nedgradering igjen
    Steinar O; går det ann og spørre om hvorfor du vil nedgrader igjen?
    Nei.... :)

Livet består av så mye annet og når man fokuserer annerledes og på andre mer viktige saker, blir det veldig tydelig at en har etpar hundre tusen stående i kjelleren i form at et musikkanlegg.

Det er den beste forklaringen jeg kan gi. Ingen finanskrise eller noe sånt ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Denne Nait 2 beviser i mine ører hva så mange andre merker gjør helt feil. Den mangler sikkert både det ene og det andre, men den spiller musikk så ekte, at jeg blir rent overrasket til tider. Minner om en Jack Russel Terrier: liten fjott som tror den er på størrelse med en rottweiler og går på det meste med big cojones ;) Jeg lar meg sjarmere, og tenker på hvilken plate jeg har lyst til å høre neste gang. Kanskje det blir dette strøkne eksemplaret jeg dro med meg for en femtilapp?Decca Ace of Diamonds Grand Opera Series

C. Alshus skrev:

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:

Livet består av så mye annet og når man fokuserer annerledes og på andre mer viktige saker, blir det veldig tydelig at en har etpar hundre tusen stående i kjelleren i form at et musikkanlegg.

when i decided to downgrade ( downsize ;)...), it had some reason. first it was the money....i spend a lot of money to come to the top of olive heaven...but got a bit shocked, how much it was... though everything was bought used, which i like actually... then the double fraim took quite much attention in my room, which i didn´t like so much . my living situation brought me to downsize 1, 5 years ago ( at this time i had cds2/52/250 into sbl on double fraim )...so first i acquired a cdi and replaced my cds2...it was obvious change, but i could live with it...so followed my ibl mk1, which replaced my sbl...the sbl needed always to be placed 15 cm from the wall...the ibl was shocking small looking and had a different but not necessary worse presentation...it showed more resolution and wider stage. was faster ( especially in the base ) but didn´t had the weight of an sbl base....so i decided to add a sub, which function very well until now... ( it is a rel quake )...i still would prefer this combo in my room ( !!! )...i had a sehring 702 se, allea and sbl before....

then the large move came...i got an offer to sell the whole reference system and got a fresh recapped nait 2 ( olive )...so there i was...with a lot of money in my pocked and a cdi and nait 2 and ibl...on one fraim...so much music for such a small amount of money...but to make it short : the whole set now stands in germany with a friend , which is very happy with it...;)...it sounds unbelievable for 1800 euro...

my ibl mk 1 in black got replaced by an in walnut mk2 version ( yes you can definitely hear the improvement )...200 euro more, so it was ok really...the downsize got an against weight in buying the turntable, which brought something really magical into the small set...new music followed and made me listen more and more ( when i had the reference set up i was often listening to the money i spend on the set )...don´t get me wrong...this set was just fantastic... but at this time just a bit to expensive for me...i couldn´t really justify the money i spend ...i found myself listening to sonic mismatch more then music. the small combo with the turntable was like a healing for my situation
    ( sounds a bit psycho i know ;) )...

and as live is ... the phonosophie entered the room... followed by some more upgrades and changes again... but now i can justify what i bought ( everyone need to find this out for himself i guess )... but the most important is, that my lp collection is growing and growing..

there is a small curse over the naimworld... it makes their owners really happy, but somehow always a bit nervous...and to be curious is not necessary the worst character in life...;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Steinar O skrev:
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:

okei, jeg kan til en viss grad skjønne dette. :)

tankene omkring Naim slår meg av og til, enten man leser n-forumet eller ofte her på tråden, er at de aller fleste aldri slår seg til ro med hva man har, alltid søken etter noe annet. Meg selv inkludert.

nesten som en forbannelse som ligger over Naim. :)

det må være en drøm å være markedsansvarlig for et slikt foretak.

S

Steinar O

Gjest
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:

okei, jeg kan til en viss grad skjønne dette. :)

tankene omkring Naim slår meg av og til, enten man leser n-forumet eller ofte her på tråden, er at de aller fleste aldri slår seg til ro med hva man har, alltid søken etter noe annet. Meg selv inkludert.

det må være en drøm å være markedsansvarlig for et slikt foretak.
    Det er nok noe annet som treffer meg, enn det du beskriver her.
    Dette har ingenting med at jeg er misfornøyd med oppsett å gjøre.

Det er rett og slett sammenhengen mellom musikkanleggets verdi og den tid og fokus jeg har og/ eller ønsker å ha på det.

Prisen er gitt, jeg selger ikke for enhver pris, nettopp fordi det gir musikkopplevelse og ikke kan bli stort bedre.
    Jeg tror mange her på sentralen som har et slikt hifi budsjett og som har mye musikk og hører jevnlig og mye på musikk, ville finne roen og senke skuldrene med cds3-252-300 i hylla. Synd for dem at de ikke har skjønt det :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    nilsen64 skrev:

Jeg tror ikke den jevne Naim-entusiast (ala vi på moderforumet) er på søken etter noe annet. Hadde vi vært det, ville vi solgt Naim og kjøpt andre merker. Når vi velger å gå til anskaffelse av andre N-komponenter, tror jeg det ikke er fordi man er misfornøyd med det man har, men at veien videre er kjent. Kjøpe du random produkter på bruktmarkedet, kan du ende opp med kombinasjone som er helt på trynet musikalsk. Kjøper du innenfor merket, er du sikker på at du får synergi. (Men det må som oftest være balanse.) Har du CDX2, og oppgraderer, er det naturlig, imho, at du anskaffer XPS2 som en oppgradering.

Forbannelse er det iallefall ikke. De fleste har Naim her, har sikkert kjøpt mer eller mindre godt produkter fra diverse produsenter før de slo seg til ro med Naim. Iallefall jeg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    De er vel på jakt etter mer av det samme, et enda renere destillat. PRaT er jo smått vanedannende. Det hjelper jo heller ikke å høre fantastiske historier fra de som allerede er på et høyere steg. Selv blant eiere av 500-serien kontempleres oppgraderinger, slik som han som ville bruke to PS555 til sin CD555. Og man kan jo alltids kjøpe inn noen ekstra NAP500 og gå aktiv. Det er en genial markedsstrategi fra Naim å legge til rette for disse oppgraderingene. Men det skal jo også sies at alle Naimprodukter gir valuta for pengene, det er vel grunnen til at de kan holde på slik.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Hicap:
    Hva tror dere om en Hicap fra Chrome bumper-tiden? For gammel, for dårlig eller gulle god?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gulle god om den er recappet etter "skjema". Om du kan leve med designforskjellene, og det faktum at etter evt gjensalg har du sannsynligvis endt opp nogenlunde med samme eiekostnad som en black HiCap.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Takk. Synes de gamle boksene er pene jeg, og bryr meg mer om lyd enn om utseende - inbiller jeg meg i alle fall. Aktuelt item er recappet i 2001, men når jeg begynner å telle på årene så blir jo dette å bli en stykke stund siden.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    å ja, den må jo snart inn til ny recapping!! :'(

vet ikke hvor mye det blir. Hicap er flott og billig oppgraderin!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Takk. Synes de gamle boksene er pene jeg, og bryr meg mer om lyd enn om utseende - inbiller jeg meg i alle fall. Aktuelt item er recappet i 2001, men når jeg begynner å telle på årene så blir jo dette å bli en stykke stund siden.
    Snakker ikke Naim om 10 år mellom recap da? I så fall rekker den jo såvidt å lande i TRH før den må recappes i 2011...

Jeg har ikke sammenliknet black og CB HC'er, de som har gjort det kommenterer på en noe bedre lydkvalitet med black om så var; men jeg vil da virkelig allikevel mene at en HC (uansett generasjon) er bedre enn ingen, og videre så vil jeg mene at det kun er inngangsbilletten som er forskjellen; ved endt gjensalg så ender man vel stort sett opp med samme eiekostnad som sagt.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Spenningsatt Naim igjen etter 17 dager i sjøen, 4 siste i orkan styrke :)
    Blir seint ikveld.

Hva er egentlig prisforskjellen for brukt Chrome HC, kontra black?
    Pass på at ikke prisforskjellen spises opp i form av recapping.

K

Kaarelars

Gjest
    En velholdt Hicap overhalt hos Naim i 2001 har 2-4 gode år foran seg. Mest sannsynlig nærmere 4. Full recapping koster pr i dag £164 hos http://www.hifi-repairs.com/ + en snau tusenlapp i frakt fram og tilbake.

Ellers ser jeg at mitt forrige forsterkersett 42.5/Snaps2/110, alt så godt som nyoverhalt, ligger på bruktbørsen til 5000(rimelig). Snaps2 i det settet ble overhalt hos Naim i 2003, meget god strømforsyning som ikke ligger langt unna Hicap i ytelse. En tanke å kjøpe hele pakka og selge det en ikke har brukt for.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Brukt Hicap legger mellom 3 og 4000,-
    Brukt Hicap2 ligger mellom 6 og 7000,-

HiCap2 ble introdusert i 2002. Er denne verdt nesten det dobbelte av en HiCap fra 2001 (Olive). Forskjellene er kabinettet, føttene og av/på bryteren. Litt stivere kabinett. Isolerende føtter og bedre av/på-bryter, om jeg skal høre på hungryhalibut. Men forskjellen er liten.

S

Steinar O

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Brukt Hicap legger mellom 3 og 4000,-
    Brukt Hicap2 ligger mellom 6 og 7000,-

HiCap2 ble introdusert i 2002. Er denne verdt nesten det dobbelte av en HiCap fra 2001 (Olive). Forskjellene er kabinettet, føttene og av/på bryteren. Litt stivere kabinett. Isolerende føtter og bedre av/på-bryter, om jeg skal høre på hungryhalibut. Men forskjellen er liten.
    Poenget mitt var at om man kjøper en Hicap fra øverste prissjikt og heller kunne fått en Hicap2 fra nederste prissjikt, vil differansen være liten.
    Om man innberegner kostnaden med racapping (ca 2500,- om jeg forstår Svein rett), vil forskjellen spises opp.

Noe eldre Naim er veldig rimelig og må være ekstremt god VFM. Annet registrerer jeg er kunstig høyt priset, sammenlignet med black serien...sett med mine øyne da. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøper du en Hicap fra øverste prissjikt, så er denne recappet en av de siste år. De rimligere Hicapene er eldre modeller som ikke er recappede.

Hvilke produkter er kunstig høyt priset?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Etter det jeg hører, er du 152 sideer for tidlig ute. God natt.

Da er noe småtteri fra tomtom i posten i løpet av noen dager. Kan bli artig.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Wazz up, Alshus?

Noen som har et Target b4 rack til overs?

C. Alshus skrev:

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    2
    I forhold til recapping og mest verdi for pengene - husk at selv hicap2 blir eldre.Tror nok stadig at det største fallet i verdi er de aller første årene - og så flater det ut - og av og til kan jo verdien også gå litt opp.

Erik

S

Steinar O

Gjest
    Erik B skrev:
    I forhold til recapping og mest verdi for pengene - husk at selv hicap2 blir eldre.Tror nok stadig at det største fallet i verdi er de aller første årene - og så flater det ut - og av og til kan jo verdien også gå litt opp.

Erik
    Mener ikke å si at din hicap ikke er gulle god som han sa...men man må ta i betraktning at recap koster penger OG gir merarbeid. Jeg tror også at eksteriørforskjellen teller noe for de fleste.
    Det finnes plenty av eksempler fra dagliglivet (også næringslivet) på at man gjør gode kjøp, sparer penger, kjøper billig og det ser ut som et varp. Over et litt lengre tidsperspektiv jevner det seg ut, i mange tilfeller også gale veien.

Noen vil si at sånn kan de tenke, de som har penger, men utrykket "spare seg til fant" gjelder fortsatt..for alle.

Alt dette er min mening, andre må få ha sine. ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    men man må ta i betraktning at recap koster penger OG gir merarbeid
    Hvis HiCap allerede er recappet når man kjøpe den, slipper man det problemet.

Men det er, som du sier, nok like viktig at det ser harmonisk ut i hylla.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Wazz up, Alshus?

C. Alshus skrev:

Jeg har iallefall et rack til overs, det er fra Target, det er sort og har 5 sorte trehyller, er helsveiset og svært solid, og var toppmodellen i sin tid. Om noen er interessert.. men det er jo vanskelig å sende da. Så der har du unnskyldning for å komme på besøk (hint-hint).

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    C. Alshus skrev:

Recapet i 2001, ytterligere levetid før ny recap 4 år blir ca 2012, altså 11 år.
    Kjøper du en 2005 model får du ny design, de forbedringer som måtte ha kommet til ved MK2, samt at du kan vente til 2016 før du trenger recappe.
    Prisforskjellen i den perioden blir ikke stor. Sjansen for at du har den etter så mange år ........

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Steinar O skrev:
    C. Alshus skrev:

Recapet i 2001, ytterligere levetid før ny recap 4 år blir ca 2012, altså 11 år.
    Kjøper du en 2005 model får du ny design, de forbedringer som måtte ha kommet til ved MK2, samt at du kan vente til 2016 før du trenger recappe.
    Prisforskjellen i den perioden blir ikke stor. Sjansen for at du har den etter så mange år ........
    ... eller hvorfor ikke kjøpe en dual Teddy-cap? Her får 2 * hi-cap pluss NAPSC i en liten hendig boks. Ytelsen hevdes å være på samme nivå eller bedre enn hi-cap. Prisen er langt lavere. Erfaringer?

S

Steinar O

Gjest
    bruce skrev:
    Steinar O skrev:
    C. Alshus skrev:

... eller hvorfor ikke kjøpe en dual Teddy-cap? Her får 2 * hi-cap pluss NAPSC i en liten hendig boks. Ytelsen hevdes å være på samme nivå eller bedre enn hi-cap. Prisen er langt lavere. Erfaringer?
    Liten hendig boks? Er det switchmode teknologi?

Jeg har en Passat tdi 4motion. Jeg liker å tenke at det er en Audi Q7, men det er det ikke.
    VFM derimot.....

Vel, hver mann sitt valg, med all respekt. Ha en fin uke :)

K

Kaarelars

Gjest
    Prisene holder seg godt på eldre naimprodukter. Kjøpes Naim brukt i Norge recappet eller ikke til fornuftig pris får man som regel igjen det samme hvis man tar seg bryderiet med å selge det igjen internasjonalt på PFM eller Ebay. Det er hifi uten nevneverdig tap, noe man kan se at mange Pink Fishers er opptatt av.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Forfengelig som en er, må en ha tak i ett likt som man allerede har ;) Har fått tilbud om ett, men det er 5-hyllers og noe høyt, ellers likt. Og et som jeg skal ha, men i grønt, så det må evt. lakkes.
    Hintet er forøvrig oppfattet, den turen må jeg naturligvis få gjort alvor av en dag. Du vet at det ikke står på lysten :D

Tror jaggu jeg må ha en Anthem 2 din-din igjen, får tråle litt utenlands. For en forrykende god kabel.

Vidar P skrev:
    MaHa skrev:
    Wazz up, Alshus?

C. Alshus skrev:

Jeg har iallefall et rack til overs, det er fra Target, det er sort og har 5 sorte trehyller, er helsveiset og svært solid, og var toppmodellen i sin tid. Om noen er interessert.. men det er jo vanskelig å sende da. Så der har du unnskyldning for å komme på besøk (hint-hint).

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    guglet litt på naim idag (god tid på jobben), og fant denne om cds3 ;D

For us this is as good as it gets regardless of price. Simply the most stunning CD player ever made. Naim's engineering is in a class all its own, with decoupled circuit boards, output plugs and transport and much attention paid to microphony and externally induced harmonic distortions, custom-written software, special attention to reclocking, enormous off-board power supplies, non-magnetic casework and a host of other clever engineering ideas.

The most graceful, dynamic, controlled, vivacious player around. Makes short work of DVD-A and SACD players, as testified by Martin Colloms from Hi-Fi News. It's just so easy to listen to and it's just so compelling to listen to. The music develops totally realistic scale and never loses the thread of the groove. The dynamics are effortless and the quiet parts are deathly silent. Needs lots of warming up and a Naim Fraim is mandatory. Still cheap compared to some players.
    fra ei nettsie i New Zeeland, men sowhat?

makes short work of dvd-a and SACD players :eek:

fant denne fra hifi critics

http://www.hificritic.com/colloms/cdplayers.aspx :eek:

Jada alshus jeg ser du har et bra anlegg ! ;) ;) ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som om NewZealand'erne har truffet spikeren på hodet; CDS3 er jo "simply the most stunning cd player ever made" :)

Mvh Vidar P

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    over til no anna:

er det godt nok å bruke ei billig elkjop-
    padde på anlegge? ja jeg har jord.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.062
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du mener en forgreiner? Eller lynvern?

Forgreiner går sikkert fint.

Ha en trivelig aften. Nå skal jeg inn til byen for å høre på CDS2/52/ATC SCM50 Anniversary. :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bruce skrev:
    Steinar O skrev:
    C. Alshus skrev:

Hvem? - Hvem hevder at ytelsen er på samme nivå som Hicap? - mener eg.
    Forøvrig - Er en (som jeg) fornøyd med det Naim gjør så sitter det litt langt inne det å benytte et surrugatmerke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn