Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg er det jo ganske gøy når en dobbelhicap+napsc(dvs teddycap)koster mindre enn godt brukt hicap2?!

Erik

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Erik B skrev:
    I tillegg er det jo ganske gøy når en dobbelhicap+napsc(dvs teddycap)koster mindre enn godt brukt hicap2?!

Erik
    Jooooo... Men jeg vil kanskje heller grine med Arne - for å ta en Pondus.
    Har jo NAPSC fra før da...

Noen som har hørt en Teddy - sammenlignet med Hicap?

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg synes ikke dette ser ut som noe annenrangs alternativ. For meg er det dessuten positivt at antall svarte bokser blir begrenset, rent design-messig.

hvis jeg kan selge flatcap2x, NAPSC og kjøpe en ny Dual Teddycap uten særlig mellomlegg, er det fristende. Da har man jo også vunnet en ekstra strømforsyning til NAC202.

på den annen side: Designmessig er det lite som slår 4 Naimbokser. Får kanskje vente med hi-cap/Teddycap til jeg er klar for å investere i cdx2/xps2?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Håkon R. har plenty med Nac a5 liggende med gode priser i hvit farge, hvis noen trenger. Riktig nok med en annen, lignende bananplugg som Naims, men allikevel.

S

Steinar O

Gjest
    Gjorde en henvendelse mot Vidar P igår, angående utstyrsplassering og akustikk.
    Fyren er jo ikke interessert i å disklutere verken hifi eller akustikk, bare musikk....så det ble noen musikktips istedet. Kan du skjønne......? ;)

Hvit NAca5 skal låte vesentlig bedre enn sort, noe ala hc2 vs T....cap tror jeg.
    Hva med å sette regler, som Naim-forum? Det firmaet der diskuterer vi ikke her, henvises til andre fora :D

Så litt alvor. Er i tvil om jeg skal velge plassering av rack i senter med Chord, eller på siden (fritt mellom ht) og NAca5. Det er kompromisser med begge.
    Det er slutt på hifiinvesteringer av størrelse, så Chord til mange tusen er ikke særlig aktuelt....tror jeg. 7-8m lengde.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg så at Teddycappen ble solgt for 3000 på ebay i går kveld. Jeg har bestemt meg for å avvente. Jeg holder meg til naim sine egne produkter. Hicap får komme med tiden. Jeg er så tilfreds med anlegget, både ytelsesmessig og utseendemessig at dette haster ikke. Et argument mot Teddy-cappen er vel at den ikke er CE-godkjent. Hvor godt er den beskyttet mot overspenning? Hva slags sjokk-bølger kan den sende til forsterkeren? Jeg har ikke peiling... kanskje nettopp derfor lurt å holde seg til Naim.

Stover: Er dette noe og lure på? Invester i høyttalerkabler som holder tritt med resten av utstyret. Hvis du er redd for resonans mellom høyttalerne kan du jo legge et tykt teppe over elektronikken når du skal ni-lytte. Dette har en viss effekt hjemme hos meg, men såpass liten at jeg skjelden gidder. :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    bruce skrev:
    Jeg så at Teddycappen ble solgt for 3000 på ebay i går kveld. Jeg har bestemt meg for å avvente. Jeg holder meg til naim sine egne produkter. Hicap får komme med tiden. Jeg er så tilfreds med anlegget, både ytelsesmessig og utseendemessig at dette haster ikke. Et argument mot Teddy-cappen er vel at den ikke er CE-godkjent. Hvor godt er den beskyttet mot overspenning? Hva slags sjokk-bølger kan den sende til forsterkeren? Jeg har ikke peiling... kanskje nettopp derfor lurt å holde seg til Naim.

Stover: Er dette noe og lure på? Invester i høyttalerkabler som holder tritt med resten av utstyret. Hvis du er redd for resonans mellom høyttalerne kan du jo legge et tykt teppe over elektronikken når du skal ni-lytte. Dette har en viss effekt hjemme hos meg, men såpass liten at jeg skjelden gidder. :)

å flytte anleg ut til siden var en ganske stor effekt hos meg...

superline er bare rett og slett SUPER...i den kombinasjon it let you look deep into the music..in the last 3 days i played over 50 lp´s...old - new ..it´s so much fun..:)

S

Steinar O

Gjest
    bruce skrev:
    Du har sikkert rett, får leve litt lenger med det nye rommet først, som idag har fått trapp også.
    Herlig, enkel tilgang.

å flytte anleg ut til siden var en ganske stor effekt hos meg...
    Samme her, men Chord Epic har klart rikere og mer klang to my liking.

superline er bare rett og slett SUPER...i den kombinasjon it let you look deep into the music..in the last 3 days i played over 50 lp´s...old - new ..it´s so much fun..
    :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan fungerer Naim med Atc? Mange ulike meninger om det (som det meste annet)

C. Alshus skrev:
    Du mener en forgreiner? Eller lynvern?

Forgreiner går sikkert fint.

Ha en trivelig aften. Nå skal jeg inn til byen for å høre på CDS2/52/ATC SCM50 Anniversary. :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    £ er rekordlav nå!! (ca 9.60 sist jeg så)

får det innvirking på norske priser?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det får iallefall stor betydning for prisene på plater man kjøper fra play, amazon, bangcd, mdt, prestoclassical, europadisc etc etc og andre engelske platebutikker. Oppfordrer alle til å benytte den gullkantede anledningen om dagen med kombinasjon av lav £ pluss rekordbillige cd'er/bokser av rekordhøy kvalitet til å kjøpe plater nå. Mer hifi kan man jo alltids kjøpe senere.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Det får iallefall stor betydning for prisene på plater man kjøper fra play, amazon, bangcd, mdt, prestoclassical, europadisc etc etc og andre engelske platebutikker. Oppfordrer alle til å benytte den gullkantede anledningen om dagen med kombinasjon av lav £ pluss rekordbillige cd'er/bokser av rekordhøy kvalitet til å kjøpe plater nå. Mer hifi kan man jo alltids kjøpe senere.

Mvh Vidar P

anbefallinger for bra vinyl butiker i england ? siste gang jeg var i england var alt så dyrt ( ikke bare på grund av pound )...jeg pleie å kjøpe platter i tyskland..men euro er ja katastrofe akurat...

hilsen b

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ikke i UK. Kjøper hovedsaklig cd-plater fra UK, med min musikk så er det svinebillig der for tiden. LP'er bestiller jeg fra elusive, så og si utelukkende.

Brukte plater kjøper jeg ved høve på bruktbutikker hvorenn jeg er. Så oppfordringen gjaldt ift de som har penger tilovers til sin hifi-interesse om å snuse på å bygge seg opp en spennende musikksamling på CD nå, for det er virkelig tiden for det!!

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    yes that´s true.. now it is the time to build up a reasonable archive... independently from what is going to happen in the format war... after the hysteric hard drive new format war is over the cd is going to climb in value again..as the lp did and does...

you really can´t buy bargains , when it comes to vinyl anymore... at least we have a quite good 2nd hand marked here in oslo...i count now 5 large stores... have made many good buys in the last time...

i still think, that new vinyl is much to expensive...

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    bruce skrev:
    Buy it now-pris på DualTeddyCap er $700. Det med CE-godkjenning og sikkerhet skal jeg forhøre meg om. Jeg vurderer denne løsningen først og fremst av praktiske grunner, da jeg ikke har plass til et full size apparat til (FC2x) i mitt nåværende, relativt nyinnkjøpte møbel (som koster en del å bygge ut), og at jeg uansett må kjøpe en NAPSC til en planlagt Headline. Eventuelle lydmessige gevinster ift FC2x blir en rein bonus. Så lenge den ikke fungerer dårligere...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Naim + ATC fungerer meget godt. Det tror jeg eiern av ATCene mener også. Kontra hans egen elektronikk, Tag McLaren topploader, DAC og preamp, spiller det med mer kjøtt og blod, åpnere, større innsikt. Tag er slankere og det høres ut som om det er et forheng foran høyttalerne. Men så er jo nyprisen nærmere det dobbelte i Naims favør.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Carter skrev:
    bruce skrev:
    Buy it now-pris på DualTeddyCap er $700. Det med CE-godkjenning og sikkerhet skal jeg forhøre meg om. Jeg vurderer denne løsningen først og fremst av praktiske grunner, da jeg ikke har plass til et full size apparat til (FC2x) i mitt nåværende, relativt nyinnkjøpte møbel (som koster en del å bygge ut), og at jeg uansett må kjøpe en NAPSC til en planlagt Headline. Eventuelle lydmessige gevinster ift FC2x blir en rein bonus. Så lenge den ikke fungerer dårligere...
    Ang. mine plassproblemer; et mindre enn ideelt alternativ er å plassere FC2x oppå 150x. Synspunkter/erfaringer? Eller blir man skutt for mindre?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    .. after the hysteric hard drive new format war is over the cd is going to climb in value again..as the lp did and does...

you really can´t buy bargains , when it comes to vinyl anymore...
    Høyst sannsynlig har du rett; CD'er (og især bokser med klassiske cd'er har jeg inntrykk av) av ypperste kvalitet er ekstraordinært billige nå til dags. Ikke nok med at CD'er er superbillige, men cd-spillere av topp kvalitet er veldig tilgjengelig og relativt rimelig (mtp ytelse) ift for få år siden, og platene har aldri vært så gode som nå, ut ifra et lydkvalitetsståsted (og da snakker jeg generelt). Senest for etpar dager siden mottok jeg en boks fra EMI med 70 CD'er bestående av den komplette produksjonen til Maria Callas, ypperlige remasteringer, til under 200,- levert rett hjem på døra. Ikke et øre i mva.

Men det fins plenty hifinerder som gladelig bruker mer penger på bells & whistles og hifinerderi enn de gjør på musikksamlingen sin, noe jeg overhodet ikke får til å rime med en normal og sunn musikkinteresse, men allikevel er jeg glad for det, fordi mangelen på kjøpevilje i publikum betyr billigere plater for meg generelt.

Hifi'en min er forgjengelig, jeg kan bytte apparater hele tiden i all fremtid, men musikksamlingen er varig og for meg så er den hele poenget med hifien. Så jeg er veldig lykkelig med at tidene er slik de er hva cd'er angår; som du sier så var det slik med LP'er for mange år siden; folk rømte til nye formater (jeeez) etterhvert som de kom, og plater ble veldig billige for oss som var mer opptatt av å kjøpe plater enn knotter og watt. Nå er det slik med CD, og jeg fryder meg over at folk flest ikke har skjønt det eller ikke har interesse av å kjøpe plater forsåvidt, siden det gir meg billige plater, og i disse dager bygger jeg opp et musikkbibliotek på CD, men som du sier så er ikke dette tiden å bygge opp et stort audiotek på LP; det har jeg gjort fra meg forlengst, men jeg kjøper da en og annen LP når det høver seg slik.

Mvh Vidar P

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Carter skrev:
    bruce skrev:
    Du får gi beskjed om hva du finner ut :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    LP'er bestiller jeg fra elusive, så og si utelukkende.
    Var innom der og kikket igår, fin butikk men for noen fraktkostnader! Frakt koster 1/3 på samme varene fra Audiophileusa (endte opp med handle der istenden). $66 i frakt som billigste alternativ for 5 lp'er henger ikke på greip.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Hvilken nettbutikk anbefales for kjøp av cd-er hvis man skal dra nytte av pund-kursen?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    dette fex...under 6 pund..utrolig...og en remastered hybrid sacd i beste lydkvalitet ( self lit overhypet , men hva så )... anbefalles også for klasisk beginners...

egnetlig bør man kjøpper helle red seal serien...

http://www.amazon.co.uk/The-Reiner-...=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1232652365&sr=8-3

http://www.amazon.co.uk/Glazunov-Pr...r_1_46?ie=UTF8&s=music&qid=1232652340&sr=8-46

http://www.amazon.co.uk/Stokowski-c...=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1232652273&sr=8-6

og en av mine favoriter:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//82876678942.htm

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Gode engelske butikker skal jo selvsagt også trekke fra 15% moms, så det blir enda billigere en oppgitt pris.

K

Kaarelars

Gjest
    MaHa skrev:
    Nait 2 cb er artige saker.
    Nait 2 er engasjerende ja, bruker du CDS2 i front og MA20 høyttaler?
    Hva synes du om Nait2 i forhold til 5i?

Personlig synes jeg det er close race mellom Nait1 og 2, Nait3 er også engasjerende. 5i fikk jeg aldri helt til og den forsvant fort tilbake på bruktbørsen. Lurer på om den passive forforsterkerløsningen er en del av forklaringen. Ble for litt kjedelig til å være Naim, etter min mening ;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    balthar skrev:
    dette fex...under 6 pund..utrolig...og en remastered hybrid sacd i beste lydkvalitet ( self lit overhypet , men hva så )... anbefalles også for klasisk beginners...

http://www.amazon.co.uk/The-Reiner-...=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1232652365&sr=8-3

http://www.amazon.co.uk/Glazunov-Pr...r_1_46?ie=UTF8&s=music&qid=1232652340&sr=8-46

http://www.amazon.co.uk/Stokowski-c...=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1232652273&sr=8-6

og en av mine favoriter:

kan alle disse livin stereo sacdene spilles av med vanlig spiller?

takk for tipps!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Alle er hybrider. Og alle anbefales. Svært høyt. Faktisk.

Mvh Vidar P

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Da fikk jeg bestilt 2 cd for 158 kr med gratis frakt. Takker for godt tips. Bestilte fra Bangcd.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    balthar skrev:

og en av mine favoriter:

kan alle disse livin stereo sacdene spilles av med vanlig spiller?

takk for tipps!

i think the last edition of the sacd ( all hybrid, so can be played on cd players with an even better result then cd ) ) there are 100 of titles all together..you almost can buy them blind, without knowing what you buying.it is so much good classical music out there, but those brought me to listen to classical music actually ( didn´t do it before ). everything what i bought was fantastic...of course a matter of taste and mostly american interpretations...even if the musicians are european ;)

S

Steinar O

Gjest
    Dette blei seint.

En veldig fin påminnelse fra Vidar P om at det går an å kjøpe musikk.
    Kvelden og tidlig natt gikk med.

God helg :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bruker Cds2 og Rock 3 på MA20, ja. Jeg synes egentlig George/F.Fiske på n-forum sier det så fint. Lyden du har i f.eks nait2 og nac72 er ikke siste ord i oppløsthet, 3-d osv osv. Men, det musikalske poenget og "trådene" i musikken tvinges frem, hvordan musikerne uttrykker seg er det lite tvil om. Derimot får du ikke vite så mye om hva teknikerne gjorde med knapper og ratt etter opptakene var ferdig, da det er et lydaspekt, og ikke nødvendigvis forteller så mye om musikken.
    Jeg abbonerer ikke på bokstavkjeks slik han gjør, som du kanskje skjønner.

Nait5 hadde mange av de samme egenskapene, og gjorde enda mer ut av lydaspektene på hvert enkeltinstrument osv. Men, jeg synes faktisk Nait2 er vakket hassere som det heter på det jeg skrev i første avsnitt.
    Samtidig er den også noe grå og til tider kanskje litt for enkel, og akkurat det merkes på en monitor som jeg har. Men, vi snakker altså om en liten integrert sak fra sent 80-tall, så i all respekt er den knallgod. Det blir også sagt at den ikke er god på skala og bass, synes den er super på basslinjer, og spiller tunes som bare det. Skalaen er vel omtrent som man kan forvente, men bedre enn jeg hadde trodd.

Får stadig mer og mer sans for olivelyden (nå er jo denne naiten jeg har hjemme cb, men samme lyd som nait2 olive), jeg. Men, det er nok mye fordi jeg har en kilde som er et godt stykke over i black-leieren, og dermed setter litt agendaen for hvordan det skal presenteres nedover i boks-hierarkiet.

Lyst på f.eks 82\Hi\250. 250 fyller MA'ene ganske fint med sin vekt og skala. Så var det pengene da.

Svein skrev:
    MaHa skrev:
    Nait 2 cb er artige saker.
    Nait 2 er engasjerende ja, bruker du CDS2 i front og MA20 høyttaler?
    Hva synes du om Nait2 i forhold til 5i?

Personlig synes jeg det er close race mellom Nait1 og 2, Nait3 er også engasjerende. 5i fikk jeg aldri helt til og den forsvant fort tilbake på bruktbørsen. Lurer på om den passive forforsterkerløsningen er en del av forklaringen. Ble for litt kjedelig til å være Naim, etter min mening ;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    ja de penga, mulig at det er lurt og vente litt.
    er vist en finanskrise ut og går. :)

noen som har vært borti tomtomaudio?
    de svarer aldri på mine mail.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    aldri svarte meg heller...:(...

nor jeg ringte virket de også ikke interessert...vet ikke...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Skulle egentlig lagt meg for maaange timer siden, men spiller fortsatt vinyl. Rart det der. ;)

Recapping gjør seg bra på Naiten. Om forandringen er like stor på produktene oppover i hierarkiet, tror jeg det bare er å sende diverse bokser til England.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    høhøhøhø...ja hær spiles det også ordentlig gamle platter...

har du hørt din ref olive endelig med p3 ?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det må da snart være modent for Naim å få en autorisert servicemann i Norge? Det begynner og bli en del brukere av ulike årganger.

K

Kaarelars

Gjest
    Har handlet fra webbutikken til Tomtom og forespurt på et par komponenter og fått raske svar. Derimot er fraktprisene han operer med på en kartong Naim uforståelig høye.

Prøv UHES, Norman kan sikkert skaffe alt av Naimprodukter. Jeg gjør en handel der nå, og som flere har nevnt i denne tråden tidligere er sørvisen der bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn