Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok du har rett i det.

Får vel finne en annen forforsterker da, og heller selge Doxaen. Men jeg må prøve først.

:-/
    Må jo prøve først; moro erfaring det også. Husker i sin tid at Linn ble solgt i samme butikk som Doxa (Kontrapunkt da de lå nederst i Hegdehaugsveien); kombinasjoner av disse merkene var sjelden. Jeg hadde en kompis som hadde Linn aktiv pre med Doxa effektforsterkere som drev aktive Isobarik'er, det fungerte bra. Men passiv Doxa pre på Linn effektforsterkere tok alltid bort dynamikk, rytme og liv. LK140 er forresten en ganske god poweramp, og den er teknisk og klangmessig kompatibel med f.eks Linns egne og Naim's preamper.

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Det kan virke som om henvendelsene til Naim har virkning for i dag tidlig fikk jeg respons på mailen jeg sendte Ljudtema for et par uker siden ang. powerkablene.

Mvh
    Bedre sent enn aldri mht kablene antar jeg :) Hvilken pris oppga de pr. stk?

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    cdx2 kan kun powres fra xps. Skal benyttes til 202.

Kviknefjellet er stort sett alltid åpent. God tur.
    Ok, hadde egentlig ikke fått med meg at du hadde CX2. Sammenliknet du med andre naim spillere før du valgte denne? Den nye powersupplyen (555PS) er visst suveren sammen med CDX2. Polarbear på n-forumet mente denne komboen var bedre enn CDS3/XPS2. Ikke sikker på hva denne koster, men billig er den vel neppe.

Ser forresten at CDX2 selges i sverige (brukt selvsagt) for rundt 27000 svenske kroner. Ingen dårlig pris egentlig.

Mvh

PS! Kviknefjellet gav meg små utfordringer ift helgetrafikken gjennom Oslo :p

K

Kaarelars

Gjest
    Bedre sent enn aldri mht kablene antar jeg :) Hvilken pris oppga de pr. stk?

Mvh
    Fikk ikke noen pris, men en bekreftelse på at de holder på å undersøke.

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen!

Koblet opp igår. Må si jeg er godt fornøyd. Dynamikken er kanskje ikke like god som Naim hjemme, men det spiller musikk, og det er det viktigste.
    (Høyttalerne hjemme er forresten noen gamle, men gode Kef Q90 fra -93).

Skal få låne en rørpreamp av Gbatokai snart, kanskje det blir bedre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk svar på min bekymringsmelding til Naim idag; virker som om de ser etpar år frem i tid, og satser på at Ljudtema (Norge) skal gjøre Naim like veldistribuert som Ljudtema (Sverige) har gjort over kjølen..
    De har angivelig forespurt Tor Aamodt om Lyric vil fortsette som forhandlere, men såvidt jeg forstår så har de ikke ønsket det..

Mvh Vidar P

C

cpc

Gjest
    Hvilke powersupplyer kan jeg bruke på min CD5x? Flatcap, Flatcap2, Hicap, nyere, eldre..?

S

so

Gjest
    Hvilke powersupplyer kan jeg bruke på min CD5x? Flatcap, Flatcap2, Hicap, nyere, eldre..?
    Ihvertfall fc2 og hicap. Hicap skal være en veldig god løsning, men det er jo fc2 også.....

Du som eier Nait5i får jo ikke koblet til fc2 annet enn til cdp. FC2 har jo 2 strømforsyninger og er mer anvendelig...om man trenger. Det er et prisspørsmål, men en HiCap benyttes til ett komponent.

Min FC2 sier den savner sin cd5x :D (den står godt der den står også).
    Med nyanskaffet HiCap blir FC2 overflødig for meg om jeg ikke anskaffer meg headline eller annen Naim elektronikk i et oppsett nr. 2.

S

so

Gjest
    De har angivelig forespurt Tor Aamodt om Lyric vil fortsette som forhandlere, men såvidt jeg forstår så har de ikke ønsket det..

Mvh Vidar P
    Slik har jeg også forstått det...

S

so

Gjest
    Ok, hadde egentlig ikke fått med meg at du hadde CX2. Sammenliknet du med andre naim spillere før du valgte denne? Den nye powersupplyen (555PS) er visst suveren sammen med CDX2. Polarbear på n-forumet mente denne komboen var bedre enn CDS3/XPS2. Ikke sikker på hva denne koster, men billig er den vel neppe.

Ser forresten at CDX2 selges i sverige (brukt selvsagt) for rundt 27000 svenske kroner. Ingen dårlig pris egentlig.

Mvh

PS! Kviknefjellet gav meg små utfordringer ift helgetrafikken gjennom Oslo :p
    Hadde cd5x/fc2 ifra før. Fikk sammenlignet noe. Det ble veldig mye nye produkter på en gang, men jeg synes cdx2 hadde mer kropp og varme, mer følelsen av innlevelse...ofte sånt en oppdager over lengre tids eierskap. En presentasjon som er vanskelig å beskrive...musikalitet.
    Dette er fordelen med Naim eierskap. Man kan bare
    si/ skrive "mer PRaT...mindre PRaT. ;D Men for all del, cd5x er veldig god.

Har også lest Polarbear sin omtale av cdx2/555psu. Det er kanskje litt tidlig å konkludere for mye. Dyr blir den nok uansett. For min del håper jeg på noen rimelige xps...brukt.

cdx2 i Sverige er ingen dårlig pris når en tar kroneverdien med i regnestykket.

Har fått meg en overraskelse på Kviknefjellet en mørk vinternatt...en vegg av snøvær. Slapp sånt i helga. Sitter ved en kontorpult, plassert på en innretning som stikker 110m ned i havet. :eek:

C

cpc

Gjest
    Min FC2 sier den savner sin cd5x  :D (den står godt der den står også).
    Det tror jeg og ;)

Får gå i tankeboksen.. Blir nok nye høytalere først iallefall!

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Det tror jeg og ;)

Får gå i tankeboksen.. Blir nok nye høytalere først iallefall!
    Ingenting å tenke på. FC2 er en massiv forbedring, og det er vel et par FC2 til salgs nå så vidt jeg har fått med meg ;D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Venter å motta HICAPII i morgen - kommer vel først å prøve hvordan det låter på CD5X......

Har også bestilt Grahams Hydra - IKKE billig, men overkommelig når man ser på hva resten av anlegget koster.... ;D

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Uansett hva andre måtte mene om innspillingstid, men med Naim tar det laaang tid!  

Har hatt anlegget i 3 mnd nå (NAPSC + NACA5 i 2 mnd) og de siste 2 dager har lyden åpnet seg enda mer!   ;D Ikke så mye forskjell på PRaT, men lydbildet har blitt mere gjennomsiktig.  Enklere å skille instrumentene. Forskjellen på gode og dårlige innspillinger trer tydeligere fram! Mulig det er NACA5 som trenger disse 2 månedene.

Har lest på Naim-forumet: 2 mndr innsp.tid og gjerne 2 døgn dersom anlegget har vært strømløs ei stund.

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Fikk svar på min bekymringsmelding til Naim idag; virker som om de ser etpar år frem i tid, og satser på at Ljudtema (Norge) skal gjøre Naim like veldistribuert som Ljudtema (Sverige) har gjort over kjølen..

Mvh Vidar P

Fikk samme svar jeg også (ingen overraskelse kanskje...). Kan vel godt forstå Lyric når de ikke ønsker å fortsette samarbeidet med Naim etter dette, men til syvende og sist er nok dette også et stort tap for oss. I alle fall virker det slik foreløbig. Avhengig av hvilke forhandlere som kommer til å ta inn Naim, kan det jo faktisk bli bra på sikt.

Skulle jeg nominert en god arvtaker for Lyric i oslo måtte det vel bli Norsk audio teknikk. Veldig bra butikk (sett bort i fra litt små lokaler) med veldig god service. Der kunne jeg godt lagt igjen penger. Lyd og bilde hjørnet derimot...

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    ;)

Uansett hva andre måtte mene om innspillingstid, men med Naim tar det laaang tid!

Har hatt anlegget i 3 mnd nå (NAPSC + NACA5 i 2 mnd) og de siste 2 dager har lyden åpnet seg enda mer! ;D Ikke så mye forskjell på PRaT, men lydbildet har blitt mere gjennomsiktig. Enklere å skille instrumentene. Forskjellen på gode og dårlige innspillinger trer tydeligere fram! Mulig det er NACA5 som trenger disse 2 månedene.

Har lest på Naim-forumet: 2 mndr innsp.tid og gjerne 2 døgn dersom anlegget har vært strømløs ei stund.

mvh

Dette er absolutt min erfaring også. Spesielt med Naca5 som du også nevner (pluggene gjorde også et hav av forskjell). Lyric mener at deres system fortsatte å forbedre seg i inntil 6 mnd. Mye godlyd å se fram mot mao ;D

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    ;)

Venter å motta HICAPII i morgen - kommer vel først å prøve hvordan det låter på CD5X......

Har også bestilt Grahams Hydra - IKKE billig, men overkommelig når man ser på hva resten av anlegget koster.... ;D

mvh

Gratulerer! Lytteintrykk mottas med stor entusiasme ;)

Bestilte du Hydra til 90£? Kommer det nå 25% moms, toll og fraktkostnader i tillegg? Vet du sluttsummen på dette? Tror jeg avventer Svein's forespørsel til Ljudtema før jeg evt. bestiller (og erfaringer fra deg selvsagt).

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Selv om det ble trukket fra britisk VAT, ble det £96.11 for en "5-way Hydra" inkl. frakt. Så det blir vel totalt ca. 1500 kr. Har ikke finregnet på dette. Så det er helt opplagt penger å spare for den som får tak i rimelige kabler. Men regner med at Grahams Hydra er skikkelig laget...Tror det var 4-way Hydra'en som kostet £90.

Conor kunne ikke garantere for at det ikke kunne oppstå problemer med en ubenyttet kabel på Hydraen, derfor ble kjøp av HICAP forsert. (Hadde uansett tenkt å skaffe meg en på sikt.) Fikk forøvrig full returrett dersom det ikke fungerte... :D

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Skulle jeg nominert en god arvtaker for Lyric i oslo måtte det vel bli Norsk audio teknikk. Veldig bra butikk (sett bort i fra litt små lokaler) med veldig god service. Der kunne jeg godt lagt igjen penger.

Mvh
    Helt enig og service på nye og eldre produkter ville også være i boks. Ser at Naim søker forhandlere med den rette innstilling:
    http://216.149.62.210/retail_opps.html

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det virker også som Morten på NAT har en del positivt å si om Naim. Jeg synes absolutt han er den beste forhandleren i Oslo.
    Kanskje noen burde tipse Ljudtema om ham...

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Lytteintrykk mottas med stor entusiasme ;)
    ;D Hei. Hicap er litt av en oppgradering på CD5X, uten tvil. Mer av alt! Og det virker som hele anlegget har fått mere krefter. Litt mørkere lyd og kompleks musikk gjengis med større autoritet og avslappethet. Større soundstage, også.

Har bare stått på i litt over et døgn så det er nok mer å se frem til... ;D

På samme måte som med Napsc blir lyden mere analog, men i mye større grad. Mindre mekanisk lyd.

Egentlig hadde jeg tenkt å spare til CDX2, men nå er jeg sannelig ikke så sikker. Kanskje en Hicap til på 202. Eller prøve andre høyttalere (men det vanskelig)..

For dem som lurer på å kjøpe Hicap2 er det ingen tvil!
    Løp og kjøp!!!

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    ;D Hei. Hicap er litt av en oppgradering på CD5X, uten tvil. Mer av alt! Og det virker som hele anlegget har fått mere krefter. Litt mørkere lyd og kompleks musikk gjengis med større autoritet og avslappethet. Større soundstage, også.

Har bare stått på i litt over et døgn så det er nok mer å se frem til... ;D

På samme måte som med Napsc blir lyden mere analog, men i mye større grad. Mindre mekanisk lyd.

Egentlig hadde jeg tenkt å spare til CDX2, men nå er jeg sannelig ikke så sikker. Kanskje en Hicap til på 202. Eller prøve andre høyttalere (men det vanskelig)..

For dem som lurer på å kjøpe Hicap2 er det ingen tvil!
    Løp og kjøp!!!

mvh

Dette høres jo veldig bra ut Costello! Er beskrivelsen av dine erfaringer i forhold til å benytte FC2X med CD5X, eller CD5X som stand alone?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    JA - det ble veldig bra.... ;D

Tidligere hadde jeg FC2X på cdp'n. Kunne jo forsøkt å sette den på pre'en også, men siden dette ble så vellykket lar jeg den være der den er. Source-first.

So har vel hicappet pre'en sin og det kunne vært interessant å høre hva han synes. ;)

mvh

S

so

Gjest
    JA - det ble veldig bra.... ;D

Tidligere hadde jeg FC2X på cdp'n.  Kunne jo forsøkt å sette den på pre'en også, men siden dette ble så vellykket lar jeg den være der den er.  Source-first.

So har vel hicappet pre'en sin og det kunne vært interessant å høre hva han synes.  ;)

mvh
    Selv om nok HC2 gjør seg best på cd5x, ville jeg ha prøvd kombinasjonene cd5x/fc2x-202/hc2 og deretter byttet om strømforsyningene. Velger du hc2 til cdp, så vil fc2x gjøre en god jobb til 202. Det er ihvertfall min erfaring.

Min HC2 er ankommet og hentet av kona. Den er ny og må spilles inn antar jeg. Er sjøl bortreist noen dager til. I mellomtiden handler jeg Naim som en gammel og halvfull sjøulk. Rapport kommer.... ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Selv om nok HC2 gjør seg best på cd5x, ville jeg ha prøvd kombinasjonene cd5x/fc2x-202/hc2 og deretter byttet om strømforsyningene. Velger du hc2 til cdp, så vil fc2x gjøre en god jobb til 202. Det er ihvertfall min erfaring.

Min HC2 er ankommet og hentet av kona. Den er ny og må spilles inn antar jeg. Er sjøl bortreist noen dager til. I mellomtiden handler jeg Naim som en gammel og halvfull sjøulk. Rapport kommer.... ;)
    Hehe...har ikke kunnet unngå å legge merke til din interesse for 250.2 nei ;)

Ellers er det vel ingenting i veien for å eksperimentere nei. Ser at flere på n-forum har hatt meget gode erfaringer med å benytte hc på 202 i alle fall.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    I mellomtiden handler jeg Naim som en gammel og halvfull sjøulk. Rapport kommer.... ;)
    :D

Bruker FC2 på NAC202 nå. Har på følelsen av CD5X blir det svakeste ledd om jeg bruker Hicap'n på 202. Men kommer vel til å forsøke etter hvert. Artig å eksperimentere litt. Håper Grahams Hydra snart kommer også.. ;)

Ser forøvrig at det er Totem Model One til salgs her også, men hadde egentlig tenkt meg gulvstående, jeg.

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    :D

Bruker FC2 på NAC202 nå. Har på følelsen av CD5X blir det svakeste ledd om jeg bruker Hicap'n på 202. Men kommer vel til å forsøke etter hvert. Artig å eksperimentere litt. Håper Grahams Hydra snart kommer også.. ;)

Ser forøvrig at det er Totem Model One til salgs her også, men hadde egentlig tenkt meg gulvstående, jeg.

mvh
    Tja, det er vel sluttresultatet som teller, og hvis du får et bedre resultat med HC2 på 202 så er det vel en "no brainer" (hyppig uttrykk på n-forum), eller hur? Hold oss i alle fall oppdatert om dine eksperimenteringer :)

Så Model One på bruktbørsen jeg også og har sjekket litt rundt priser / reviews o.l. Så vidt jeg husker påstår selger at denne selges for 25k eller noe sånt i sverige. Jeg har funnet pris på nye Model 1 signature til 17000 sek, noe som tilsvarer (med dagens kurs) 14842,70 nok (se http://www.audioconcept.se/). Med bakgrunn i dette og på tross av gode stativer, finner jeg det vanskelig å forsvare selgers prisantydning i alle fall. Men det kan jo hende han er fleksibel på prisen...

Mer foruroligende er vel en del meldinger på n-forum om plagsom diskant og lyttetretthet sammen med naim.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Lyric ser ut til å mette markedet med sitt utsalg av Naimprodukter. Tipper det blir en tøff start for den nye distributøren.

Mvh

S

so

Gjest
    Min FC2 sier den savner sin cd5x  :D (den står godt der den står også).
    Om min ikke skulle friste, bør Naimeiere med cd5(x), Nait5 osv knuse sparegrisen og håpe på denne:

Flatcap2 selges oppgrderingsmulighet til div. naim prod.
    - gode signalkabler kan være del av handel.
    Ny pris 7500 - nå 3000.

K

Kaarelars

Gjest
    ;)

Selv om det ble trukket fra britisk VAT, ble det £96.11 for en "5-way Hydra" inkl. frakt.  Så det blir vel totalt ca. 1500 kr. Har ikke finregnet på dette.  Så det er helt opplagt penger å spare for den som får tak i rimelige kabler.  Men regner med at Grahams Hydra er skikkelig laget...Tror det var 4-way Hydra'en som kostet £90.

mvh
    Gi oss en rapport når du får installert Hydra'n. Er spent på hva skikkelig Hydra gjør i systemet ditt.

Mvh

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Jeg var innom Lyric idag for å høre på ProAc D15, Naim Arriva og Naim Allae. Jeg synes at Naim Arriva var litt skuffende med alt for mye mellombass. Det låt veldig grøtete. Det skal nevnes at Arrivaen var helt nye og uinnspilte. Naim Allae låt derimot helt glimrende nesten rett ut av esken. Den hadde en vanvittig rytmisk driv og snert. Utrolig engasjerende å lytte på. ProAc var noe mer laidback og hadde en dypere bass men Allae var strammere. ProAc mellomtonen var også sedvanlig flott.

Etter å ha hørt på ProAc 1SC, Audiovector M1 Avantgarde, BW 805S, ProAc D15, Naim Arriva og Allae falt valget på enten D15 eller Allae.

Jeg hadde noe fordommer mot Allae da jeg synes de var veldig lette og at mellomtone/bass elementet må være en av verdens styggeste. Jeg gadd nesten ikke å høre på dem i begynnelsen, men jeg er så glad for at jeg gjorde det. Det passet min lyd-ideal perfekt. Jeg endte faktisk til slutt med å kjøpe Naim Allae. :D Det var den som fikk meg til å trampe i takt med musikken og det er jo det det handler om, å få fram følelser i lytteren!

Bare så synd at Lyric ikke hadde noen på lager. Jeg fikk ikke kjøpe demo paret så jeg må vente. Det kommer til å bli lange dager framover.... Fikk heldigvis lånt et par Epos M12.2. Får kose meg med dem i mellomtiden.
    Hei, Sushi . Ble det Allae på deg?

C

cpc

Gjest
    Ganske spennende ja! Spiller sammen med Nait 5i'en nå..
    Da jeg jobber hos HFK skal jeg ikke drive med så mye reklame, men anbefaler absolutt å prøve kombinasjonen!

Jeg har lånt dem hjem i helgen, men etter det jeg har hørt blir det nok et par slike ja!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Hvilken type musikk spiller du mest? Egner denne kombinasjonen seg både til rock, heavy, jazz og klassisk? Er bassen forholdvis dyp? Føler du at Nait'en driver disse godt nok? Virker det kontrollert selv ved høyt volum?

Jeg har innimellom fundert på om jeg skulle ha testet B&W 805 Signatur; samt Dynaudio Confidence 1 eller Special 25.

C

cpc

Gjest
    Hvilken type musikk spiller du mest? Egner denne kombinasjonen seg både til rock, heavy, jazz og klassisk? Er bassen forholdvis dyp? Føler du at Nait'en driver disse godt nok? Virker det kontrollert selv ved høyt volum?

Jeg har innimellom fundert på om jeg skulle ha testet B&W 805 Signatur; samt Dynaudio Confidence 1 eller Special 25.
    Hei!

Jeg spiller mest roligere musikk. Folk, jazz, rock osv. Ingen heavy eller disco her..

Naiten har ikke noe problem med å drive dem, men har jo hørt dem med større forsterkere som evnet å drive dem enda bedre. Slik jeg ser det er dette en høytaler som man kan vokse med; -lettdreven nok til å spille med forholdsvis små forsterkere, men blir enda bedre med kraftigere saker.

Rommet de spiller i er 30-40 m^2, og høyt under taket. Bassen er imponerende ift størrelsen på både høyttaler og forsterker. Kombinasjonen mister litt kontrollen hvis man spiller veldig høyt, med mye bass, men dette er ikke noe problem i praksis. Dette løser seg nok med større forsterkeri..

Det spiller utrolig "engasjerende", uten å bli for frempå. Alt i alt en meget god kombinasjon, som anbefales å prøve ut.

PS. Dette gjelder 805s, altså den nye ht med 1. ordens delefilter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn