Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaarelars

Gjest
    Costello, har du tatt FEP-testen ;)
    Har ikke hørt Gallo bare så det er nevnt.

By Joe Petrik

FEP 2.0

Since the original FEP scale was created, many have complained (bitterly and ad nauseum I should add) that their score should have been higher. OK, sore losers aside I now see that the the original scale had limitations and inaccuracies. I've responded to the legitimate criticism to create a new 'n' improved scale, FEP 2.0
    If you're up to it, grab a pencil and paper and tally your FEPs. If you disagree with your score, a tripartite Counsel of Elders, consisting of Tony Lonorgan, Andy Weekes and me will hear grievances. But bear in mind that the Elders can rescind as well as award FEPs. Their decision will be final and very likely capricous.

Power FEPs
    * Do you have a separate spur for your hi-fi? If yes, add 40 points.

* Is your system plugged into a power conditioner, powerline enhancer, or computer power bar? If yes subtract 100 points (because this one thing kills the groove more than a legion of active Kans could ever hope to fix).

Source FEPs
    * Do you own any of the following tables: LP12, Rega P9, or Roxy? If yes, add 40 points.

* Or these tables: Linn Axis, Rega P25, or the Michell rotating cake stands? If yes, add 30 points?

* Or these: P3, Linn Basic, old Heybrook, or Revolver? If yes, add 20 points?

* Any American table? If yes, subtract 30 points.

* Is your turntable placed on a dedicated altar? If yes, add 20 points.

* Does your table have an external power supply? If yes, add 30 points.

* Is your turntable worth more than your speakers? If yes, add 35 points.

* Is your table better than your arm? If yes, add 20 points. If not, subtract 10.

* Is your arm better than your cartridge? If yes, add 20 points. If not, subtract 10.

* If you understand why the last two questions were asked, add 10 points. If not, subtract 10. (Be honest.)

* Do you own a record cleaner? If yes, add 25 points.

* Do you use fancy anti-static inner sleeves? If yes, add 10 points.

* Does your turntable's platter weigh 50 kg or more? If yes, subtract 25 points.

* Does your turntable have a record clamp? If yes, subtract 10 points.

* Is CD your only source? If yes, subtract 10 points, unless you own a CDS-II (add 30 points), a CDS, CDX + XPS or CD12 (add 20 points), a CDI, CD2, or CDX (add 10 points), or a CD3 or CD3.5 (add 5 points).

Electronics FEPs
    * Does your preamp have a mono switch? If yes, add 30 points.

* Have you ever accidentally left the preamp in mono but didn't notice for days? If yes, add 20 points.

* Did you paint the front of your 52 silver to match the rest of your classic Flat Earth kit? If yes, add 20 points. (This is to establish whether you're a Flat Earther of yore, obviously worth 20 points in and of itself.)

* Did you chintz out and get your preamp without a phono input? If yes, subtract 50 points, unless you did this specifically to free up money for a separate phono stage. If you did that, add 80 points.

* Does your preamp weigh 5 pounds and your power amp weigh 500? If yes, subtract 40 points.

* Did you go active before maxing out your source, preamp and power supply? If yes, subtract 20 points.

* Does your preamp have tubes? If yes, subtract 30 points.

* Does your power amp have tubes? If yes, subtract 30 points.

Speaker FEPs
    * Do you own any of the following speakers: Kan I, Kan II, Sara, Isobarik, IBL, SBL, NBL, DBL, Quad 57s? If yes, add 40 points.

* Do you own speakers by any of the following manufacturers: Royd, Neat, Epos or Dynaudio? If yes, add 30 points.

* Do you own speakers by any American manufacturer? If yes, subtract 80 points (because this is almost as bad as line conditioners for killing the music).

* Do you position your speakers for the best overall groove and image (zero points), best groove (add 20 points), or best image (subtract 20 points)?

Lifestyle FEPs
    * Do you enjoy air, space and blackness? If yes, subtract 40 points.

* Do you go to live concerts to enjoy air, space and blackness? If yes, subtract 80 points for being a wanker.

* Is it better to have thin but groovy bass (add 20 points) or full but flubby bass (subtract 20 points)?

* Have you ever spent an afternoon adjusting the tracking force for that magic value between 1.95 g and 1.96g? If yes, add 20 points.

* Do you vacuum your cartridge regularly, knowing full well that one day you'll suck the generator right out? If yes, add 15 points.

* Did you try all four positions of the belt and both positions of the mat on your LP12 to determine which sounds best? If yes, add 10 points. (If you ever wondered whether the belt and mat combinations interact and therefore exponentially increase the number of permutations add another 10 points. Add another 10 if you tried all permutations.)

* Do you spend Saturday afternoon at garage sales, looking for 50 cent LPs? If yes, add 10 points.

* Do you own a 45 RMP version of Yello's "Stella"? If yes, add 5 points.

* Do you own a half-speed master of ELP's "Tarkus"? If yes, subtract 40 points.

* Do you buy half-speed mastered audiophool LPs for their smooth, silky sound? If yes subtract 35 points.

* Have you ever gone to a shop that carries high-end American gear? If you go to deliberately take the piss in front of the salesdude, add 40 points. If you go to report here how dire the system sounded, add 20 points. If you go because you're wondering if a soundstage is for you, subtract 20 points.

* Have you ever dreamt about hi-fi? Was it about hearing or owning better Flat Earth kit (add 20 points) or about hearing or owning better Round Earth kit (subtract 20 points).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Bra Svein; dette er jo en god gammel klassiker, nå i oppdatert utgave.
    Bør fungere som rettesnor for enhver entusiast :D

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Fikk endelig avlagt Lyric et par timers besøk.
    Lyttet til det som stod igjen av Naim i Fraim. CDS3/XPS-202-200-napsc-FC2.
    Noe ulikt mitt eget oppsett så det ble flere ukjente parametre samtidig.
    Lyttet til ProAc D25 først. I dette oppsettet en klang som tiltaler meg, men 200 klarte ikke å drive D25 tilfredsstillende. Kanskje for stor for rommet også. Nedre mellomtone-bass fløt ut, manglet kontroll. I tillegg var stemmer noe flisete eller pågående, antakelig et resultat av nevnte mangel på effekt/ romstørrelse? Allikevel veldig behagelig å lytte til.

Prøvde Allae. Lyric advarte mot denne..selvfølgelig. :D De agenterer ProAc. Det lille inntrykket jeg fikk var positivt. Allae var mer direkte enn ProAc, luftigere og hurtigere. Tross plasseringen godt ut fra bakvegg samt kraftig vinklet inn, hørte jeg en god og stram bass. Stemmer hadde ikke den samme litt negative betoningen som Proac. Lydbildet var noe slankere enn ProAc.
    Lite var optimalt mht plassering og komponentvalg, men artig var det...og veldig hyggelig.

Det beste som kom ut av dette var at jeg valgte å IKKE slippe fra meg noen titusener til tross for en gunstig priset CDS3/ XPS demokombo. ;)
    Har stor tro på at kilden må være iorden. Har man topp kilde, spøker det imidlertid fort for preampen...osv.

Takk for meg

K

Kaarelars

Gjest
    Fikk endelig avlagt Lyric et par timers besøk.
    Lyttet til det som stod igjen av Naim i Fraim. CDS3/XPS-202-200-napsc-FC2.
    Noe ulikt mitt eget oppsett så det ble flere ukjente parametre samtidig.
    Lyttet til ProAc D25 først. I dette oppsettet en klang som tiltaler meg, men 200 klarte ikke å drive D25 tilfredsstillende. Kanskje for stor for rommet også. Nedre mellomtone-bass fløt ut, manglet kontroll. I tillegg var stemmer noe flisete eller pågående, antakelig et resultat av nevnte mangel på effekt/ romstørrelse? Allikevel veldig behagelig å lytte til.

Prøvde Allae. Lyric advarte mot denne..selvfølgelig. :D De agenterer ProAc. Det lille inntrykket jeg fikk var positivt. Allae var mer direkte enn ProAc, luftigere og hurtigere. Tross plasseringen godt ut fra bakvegg samt kraftig vinklet inn, hørte jeg en god og stram bass. Stemmer hadde ikke den samme litt negative betoningen som Proac. Lydbildet var noe slankere enn ProAc.
    Lite var optimalt mht plassering og komponentvalg, men artig var det...og veldig hyggelig.

Det beste som kom ut av dette var at jeg valgte å IKKE slippe fra meg noen titusener til tross for en gunstig priset CDS3/ XPS demokombo. ;)
    Har stor tro på at kilden må være iorden. Har man topp kilde, spøker det imidlertid fort for preampen...osv.

Takk for meg
    so,
    har du vurdert å teste et par Allæ eller Ariva i anlegget ditt før du eventuelt oppgraderer elektronikken igjen? Elektronikken din er jo allerede meget god.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    so,
    har du vurdert å teste et par Allæ eller Ariva i anlegget ditt før du eventuelt oppgraderer elektronikken igjen?  Elektronikken din er jo allerede meget god.

Mvh
    ;)

Må si meg litt enig i dette, men jeg skal ikke blande meg borti andres prioriteringer. :) Hadde du spurt på N-forumet hadde du sikkert fått til svar at du bare skal vente med oppgraderingene noen måneder og bare nyte Musikk. ;) Elektronikken din er god, so, og veien å gå (dersom jeg hadde vært i dine sko) hadde vært å prøve Naims høyttalere først. Dessverre har ikke jeg for øyeblikket et lytterom som passer til Naim-høyttalerne, da de krever plassering tett mot bakvegg. :( Er på utkikk etter (lettdrevne) høyttalere som kan ta over for mine D15, men jeg føler ingen hast. Oppdager stadig flere på N-forumet som liker Proac, men føler nok at de er litt for snille og høflige. Forøvrig synes jeg det var flott at Hydra'en gjorde så stor forskjell og jeg har plassert HICAP2 på NAC202, noe som jeg mener er en bedre løsning lydmessig enn å ha den på CD5X. Rydder opp lydbildet og bedre på kompleks musikk. FC2X sitter på CD-spilleren.

Når jeg hører musikk nå blir jeg imponert over hvor bra dette låter sammenlignet med tidligere elektronikk. Rør, hybrider, ren class A osv. alt er prøvd, men med Naim føler jeg at målet er nådd. :D (Og det er alltids kjekt å vite at Naim har noen extra go'biter på lager - CDX2 - XPS osv... :D)

Ang. CD-spillere har jeg lagt merke til at det er svært delte meninger ute og går. Noen liker den litt fyldige klangen til CD5X istedet for CDX2 litt mere analytiske lyd. Noen sverger til en rimelig CD5. Høyttaler og lytterom har mye å si og det er ikke bestandig at dyrt er best. ;)

mvh

S

so

Gjest
    so,
    har du vurdert å teste et par Allæ eller Ariva i anlegget ditt før du eventuelt oppgraderer elektronikken igjen?  Elektronikken din er jo allerede meget god.

Mvh
    Ja, mange ganger.
    Grunnen til at jeg kjøpte 250 var nettopp for å kunne beholde høyttalerne mine. Egentlig ikke ønsket om å kjøpe mer elektronikk. Sånn sett tror jeg det er løst. Skulle jeg svi av 30K (som Allae koster) eller benytte dem til kilden (CDS3/XPS)?? Her er ikke jeg i tvil akkurat nå.

Jeg likte godt Allae, men skal altså vente med denne enden av kjeden. Den er tidkrevende. Man får helt sikkert et godt kjøp på Allae hos Lyric, men den er ikke i min finish.

Tilbudet var ellers godt på både HiCap og 250.

Elektronikken er god nå, særdeles god. Det var imidlertid fristende når et nytt tilbud dukket opp, på CDS3/ XPS.
    Har lest at CDS3/ XPS gir en noe annen lydsignatur enn cdx2, mer laid back, sofistikert og det kunne vært interessant å prøvd. Tror det ville passet min musikksmak. Nok om det.

Costello: Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i resonnementet rundt CD5X/FC og CDX2, men her vil vel begge rettferdiggjøre sine valg  :D
    For meg låt cdx2 absolutt ikke mer analytisk. Oppfattet 5x/FC2 som en "mindre" cdx2, mens slik jeg oppfatter cd5 (ikke hørt den) er den mørkere/ varmere. Som du skriver...mange folk, mange preferanser.

Ellers er jeg helt enig. Mye nye bokser og man må sette seg ned å spille musikk på dem...

:) ;) :D ;D

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Elektronikken er god nå, særdeles god. Det var imidlertid fristende når et nytt tilbud dukket opp, på CDS3/ XPS.
    Har lest at CDS3/ XPS gir en noe annen lydsignatur enn cdx2, mer laid back, sofistikert og det kunne vært interessant å prøvd. Tror det ville passet min musikksmak. Nok om det.

Costello: Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i resonnementet rundt CD5X/FC og CDX2, men her vil vel begge rettferdiggjøre sine valg :D
    For meg låt cdx2 absolutt ikke mer analytisk. Oppfattet 5x/FC2 som en "mindre" cdx2, mens slik jeg oppfatter cd5 (ikke hørt den) er den mørkere/ varmere. Som du skriver...mange folk, mange preferanser.

:) ;) :D ;D
    Synd dere bor såpass langt unna (dere bor i trondheim begge to, gjør dere ikke?). Det hadde vært veldig interressant med en lyttesession med din CDX2, Costello's CD5X, Svein's CDX og min CD5 (som får mye skryt på n-forumet for tiden ;D) En CDS3 kunne vi sikkert også funnet en plass til ;) Kibsgård har vel en sånn, har han ikke?

Ellers enig i at Allae virket veldig gode, men ikke min finish heller desverre.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Costello: Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i resonnementet rundt CD5X/FC og CDX2, men her vil vel begge rettferdiggjøre sine valg  :D
    ;)

so: du har sikkert rett i dette med CD-spillere. På N-forumet har jeg sett CD5X omtalt som "fuller", "bass-richer" og bedre på rock enn CDX2. Mens det er vel en gjengs oppfatning blant seniormedlemmene at CDX2 er veien å gå, særlig dersom man bygger på med en XPS.. ;)

....og det er vel min plan, også..... ;)

HICAP'n står sammen med 202, FC2X sammen med CD5X. Etter et par dagers spilling er det sikkert at dette også klinger best. :D

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    ;)

so: du har sikkert rett i dette med CD-spillere. På N-forumet har jeg sett CD5X omtalt som "fuller", "bass-richer" og bedre på rock enn CDX2. Mens det er vel en gjengs oppfatning blant seniormedlemmene at CDX2 er veien å gå, særlig dersom man bygger på med en XPS.. ;)

....og det er vel min plan, også..... ;)

HICAP'n står sammen med 202, FC2X sammen med CD5X.  Etter et par dagers spilling er det sikkert at dette også klinger best.    :D

mvh
    Lurer også litt på forskjellene mellom naim's cd-spillere.  En direkte sammenligning mellom flere spillere er et spennende forslag.  Har sett denne rankinglisten:
    cd5i
    cd3
    cd3.5
    cd3.5/flatcap
    cd5
    cd3.5/hicap
    cd5/flatcap
    cd5x
    cd5/hicap
    cdi
    cd5x/flatcap
    cd2
    cd5x/hicap
    cd3.5/supercap
    cd5/supercap
    cdx
    cd5x/supercap
    cdx2
    cdx/cdsps
    cdx/xps
    cdx/xps2
    cdx2/cdsps
    cdx2/xps
    cdx2/xps2
    cds/cdsps
    cds/xps
    cds2/xps2
    cds3/xps
    cds3/xps2

Costello,
    Hvordan vil du beskrive forskjellene mellom Flat og Hicap på 202?  Har også erfart at Flatcap blir for svak for en preamp, men fungerer glimrende på cd-spiller.

Mvh  

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Har som sagt ikke hørt andre spillere enn cds3 (kun en kort demo på lyric) og cd5, men ut i fra folks erfaringer på n-forum virker det som om det er vanskelig å lage noen ranking liste da spillerne lyder forholdsvis forskjellig. Jeg sendte tidligere en mail til naim ang. CDX vs CD5 og ble anbefalt (av A. Meredith) å avvente et evt kjøp til jeg hadde sammeliknet dem da lyden i disse spillerene var ganske forskjellig og at det ikke var sikkert jeg ville foretrekke CDX. Dette ble det desverre ikke noe av, men jeg er meget fornøyd med min CD5/FC

Ranking listen ser ut til å være basert på alder og pris på modeller, med det tillegg at bedre PS gir bedre ranking (noe som etter all sannsynlighet stemmer). Selv som de fleste foretrekker CDX2 fremfor CD5/PS, finnes det en del som ikke gjør det. Av den grunn hadde det vært veldig interressant å kunne sammeliknet spillerne selv. Vår nye distributør gjør vel heller ikke dette enklere desverre :'(

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Costello,
    Hvordan vil du beskrive forskjellene mellom Flat og Hicap på 202?  Har også erfart at Flatcap blir for svak for en preamp, men fungerer glimrende på cd-spiller.

;)

Satte først Hicap på CD5X (FC på 202): Større lydbilde med en gang, mere av alt....

Etter en uke flyttet jeg Hicap til 202 (FC på CD5X): I begynnelsen ikke så imponerende, men etter et par dager "løsnet" det: Lyden ble strammere, tightere, mere kontroll og hurtighet. Muligens litt smak og behag dette her, men jeg foretrekker klart det siste alternativ!

Ang. den nye distributør ser det litt mørkt ut med tanke på demo, ja. Men en sjanse skal de da få.... :D Og tenk om vi som bor nord for Dovre får en Naim-forhandler i nærheten.... ;D

mvh

S

so

Gjest

;)

Ang. den nye distributør ser det litt mørkt ut med tanke på demo, ja. Men en sjanse skal de da få.... :D Og tenk om vi som bor nord for Dovre får en Naim-forhandler i nærheten.... ;D

mvh
    Undres over hvem det kan bli? Spennende.

Da jeg var innom Oslo på fredag droppet jeg innom dette "hjørnet". Spurte dem om de skulle føre Naim, og svaret var; "vi vurderer det".
    De hadde ingen produkter og ventet på Ljudtema. Spennende!?

Kan nok være enig med tidligere taler...hvilken cdp som er "best" avhenger nok av øvrig oppsett og smak. Når man forer cd5x med hc/sc, vil nok marginene oppover være minimale eller kanskje til og med fraværende. Hva vet jeg ....

Skulle absolutt ha lyttet til ProAc D15. Likte klangen generellt fra ProAc og kanskje D15 er en enklere last enn 25 var.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Skulle absolutt ha lyttet til ProAc D15. Likte klangen generellt fra ProAc og kanskje D15 er en enklere last enn 25 var.
    ;)

Har ingen problem med å drive D15 med NAP200! Setter jeg pre'en på "kl.9" er det temmelig høyt! Og kjenner bassrytmene i stuebordet.. ;D "kl.10" må jeg nesten sende ut nabovarsel! ;D Og må nok si at etter HIcap'en kom, virker det også som hele anlegget har fått flere hestekrefter. På papiret ser det ikke ut til at D25 er en vanskeligere last, men jeg har ikke sett impedansekurven på denne (kanskje den har noen skumle daler). Har jo også sammenlignet Xenon med D15 (med samme røroppsett) og det var stor forskjell på drivbarheten. Tydelig at de tidlige utgavene av Xenon krever masse watt!

Apropos A/B samenligning av PSU'er (og CDP) er det tydelig at man bør la dette stå på/spille et par dager før den endelig dom avsies. Det er nok noe i dette at når man skrur av et Naim-oppsett tar det noen dager før det spiller optimalt igjen. Og det er ting som tyder på at Hicap'n min ikke er helt innspilt enda.

Låter bedre dag for dag..... ;D

mvh

K

Kaarelars

Gjest

;)

Satte først Hicap på CD5X (FC på 202): Større lydbilde med en gang, mere av alt....

Etter en uke flyttet jeg Hicap til 202 (FC på CD5X): I begynnelsen ikke så imponerende, men etter et par dager "løsnet" det: Lyden ble strammere, tightere, mere kontroll og hurtighet.  Muligens litt smak og behag dette her, men jeg foretrekker klart det siste alternativ!

mvh
    Foretrekker også det siste alternativet.  Som neste oppgradering vurderer jeg XPS, Hicap eller kanskje en 282.  På den annen side har jeg god balanse i systemet nå og det ene drar det andre med seg.  Kjøper jeg en XPS trenger jeg kanskje en strammere forsterker (200?) osv.  Arivaene har jeg ingen planer om å bytte.  Her spiller de meget bra og de tåler mange oppgraderinger. Jeg mener dette er en undervurdert høyttaler på Naim-forumet.

Mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Skuffelse! I dag mottok jeg Hydra'n fra Grahams Hi-Fi, og det viste det seg at den hadde en engelsk 3-veis stikk-kontakt (selv om jeg understreket at jeg skulle ha en tilpasset norske forhold) så denne får jeg jo ikke testet i kveld. Mulig jeg kan kjøpe en overgang i morgen, men vil ikke det påvirke lydkvaliteten?

Ellers står det på kontakten at den er tilpasset 250V og "TOTAL LOAD NOT TO EXCEED 13 AMPS". Hvordan vil dette fungere når jeg har en 16A dedikert kurs til anlegget? Frustrerende saker :(.

R

Rojoh

Gjest
    Ellers står det på kontakten at den er tilpasset 250V og "TOTAL LOAD NOT TO EXCEED 13 AMPS". Hvordan vil dette fungere når jeg har en 16A dedikert kurs til anlegget? Frustrerende saker :(.
    No problemo. Så lenge utstyret som er tilkoblet denne kabelen ikke trekker mer enn 13A (over 3 kilowatt) kontinuerlig, så betyr det ingenting.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Skuffelse! I dag mottok jeg Hydra'n fra Grahams Hi-Fi, og det viste det seg at den hadde en engelsk 3-veis stikk-kontakt (selv om jeg understreket at jeg skulle ha en tilpasset norske forhold) så denne får jeg jo ikke testet i kveld. Mulig jeg kan kjøpe en overgang i morgen, men vil ikke det påvirke lydkvaliteten?
    Hvis det er slik denne Hydra'en ser ut:

...så bare demonter støpselet, og skift det ut med et vanlig "norsk" støpsel - evt. noe mer fancy saker fra f.eks. Supra, Furutech ol. Du trenger ikke å være redd for å fjerne det originale støpselet, da det garantert ikke inneholder noe hokus-pokus. Hvis det skulle være noe med denne kabel"greia", så må det være i forgreningen - men den skal du jo ikke røre....

Mvh. Johan.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jo, Hydra'en ser nøyaktig slik ut. Jeg får satse på at dette er ekstremt enkelt, for jeg har i beste fall ti tommeltotter :). Jeg ser jo også (som Costello påpekte) at det sitter en 13A sikring inne i støpselet, men jeg får vel prøve å plukke med meg det første og beste jordet støpselet fra Clas Ohlsson i morgen (og det blir vel uten sikring).

R

Rojoh

Gjest
    Det skulle være en ganske enkel sak å skifte støpsel. Lederne avisoleres, og skrus fast i pinnene i støpselet. Bare husk å få jordlederen på rett klemme - sannsynligvis en skrue midt mellom de to pinnene. Skru godt til! Ved dårlig sammenskruing blir det gjerne stor varmeutvikling - kan medføre kortsluttning, og i værste fall; brann. Et lite tips kan være å åpne opp etter noen timers bruk, og sjekke at lederne fortsatt sitter stramt.

Skjønner ikke helt poenget med sikring i støpselet. Kanskje for å få det godkjent i henhold til engelske forskrifter? Nåvel - denne Hydra'en er sikkert ikke Nemko-godkjent uansett, så en sikring i fra eller til gjør sikkert ikke noe... ;)

Mvh. Johan

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ikke vanskelig dette, kibsgard.

Spurte også om å få et annet støpsel, men fikk til svar at det ikke var lov, et eller annet Eu-greie, tror jeg. Men det tok bare 5 min. å sette på nytt støpsel. Kablene er jo ferdig avisolert. Heller ingen problem med 16A kursen. Har hatt den i et par uker nå og ingen problem av noen slag. Kom gjerne med tilbakemelding om lydforbedring etter hvert!

Gratulerer med Wilson Benesch Arc. Låter sikkert bra!

mvh

S

so

Gjest
    så denne får jeg jo ikke testet i kveld.
    Nå, bør jeg investere i Hydra Kibsgard?

Kan fortelle at jeg var nære på kjøp av CDS3/XPS, men å brenne inne med CDX2 blir for drøyt. Synd bruktmarkedet for Naim ikke er det beste.

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0

Kan fortelle at jeg var nære på kjøp av CDS3/XPS, men å brenne inne med CDX2 blir for drøyt. Synd bruktmarkedet for Naim ikke er det beste.

Hei, So

Hva er det du driver med ;D Hadde du tenkt å gå for en CDS3/XPS + NAIT5i kombinsjon?! Litt moro å lufte en slik prioritering for noen som har anlegg i 100k-klassen og bruker en 3-4k dvd-spiller som kilde::)

Edit: Hadde jeg hatt penger til det, så hadde du ikke brennt inne med CDX2...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det forresten som har skjedd med Ljudtemas hjemmesider...? Og hvor ble det av Audio Research der...?
    Hmmm... liker ikke helt dette.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Hva er det forresten som har skjedd med Ljudtemas hjemmesider...? Og hvor ble det av Audio Research der...?
    Hmmm... liker ikke helt dette.

Mvh Vidar P
    Hva skal du med Audio Research ;)
    Du finner det her: http://www.audiotech.no/

Henvendelser angående Naim skal rettes til Ljudtema Sverige inntil videre.

Mhv

S

so

Gjest
    Hei, So

Hva er det du driver med ;D Hadde du tenkt å gå for en CDS3/XPS +  NAIT5i   kombinsjon?! Litt moro å lufte en slik prioritering for noen som har anlegg i 100k-klassen og bruker en 3-4k dvd-spiller som kilde::)

Edit: Hadde jeg hatt penger til det, så hadde du ikke brennt inne med CDX2...
    Mulig det er til å misforstå, men skal IKKE satse på komboen du nevner. Det er vanskelig å selge Naim, og gir åpning for en innbyttemulighet. Nait i anl. 2. 200 selges pba 250, FC2 er til overs.
    Bytte av cdp har kjølnet noe. ;)

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Mulig det er til å misforstå, men skal IKKE satse på komboen du nevner.
    Det var da enda noe..Trodde du skulle ta den helt ut, med kilde først prinsippet ;D

Er nok ikke enkelt å få solgt til en fornuftig pris, nei. Med lite rabatter på ny pris, i forhold til andre merker, er det lett å tape mye penger på å selge... På bruktmarkedet her i landet virker det som om det forventes halvpris så fort du har åpnet esken :p

K

Kaarelars

Gjest
    Hva er det du driver med ;D Hadde du tenkt å gå for en CDS3/XPS +  NAIT5i   kombinsjon?! Litt moro å lufte en slik prioritering for noen som har anlegg i 100k-klassen og bruker en 3-4k dvd-spiller som kilde::)
    Sikkert en flott kombinasjon sammen med n-Sats.
    Et lite utdrag fra the Flat Response: hvordan bygge et system.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Hei,

Flytter til ny leilighet i mai, og foreløbig ser det ut til at høyttalerne blir stående ganske nærme bakvegg. Naim høyttalere kan dermed fort bli aktuelt. Har noen av dere erfaring med n-sat? Hvor nær bakvegg / sidevegg har dere Ariva plassert?

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke hjelpe deg med Naim, men mine ATC A7 har stått nærme bakvegg (20cm) med meget godt resultat.

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Hei,

Flytter til ny leilighet i mai, og foreløbig ser det ut til at høyttalerne blir stående ganske nærme bakvegg. Naim høyttalere kan dermed fort bli aktuelt. Har noen av dere erfaring med n-sat? Hvor nær bakvegg / sidevegg har dere Ariva plassert?

Mvh

Mine står ca 65 cm fra sidevegg og rundt halvmeteren fra bakvegg. Dette er nok mere en normalen, men så har jeg som nevnt tidligre store problemer med bassfrekvenser i rommet mitt..

mvh Glory

K

Kaarelars

Gjest
    Hei,

Mvh
    Mine står omtrent 40 cm fra sidevegg, 60 cm fra bakvegg. De låter bedre med mindre avstand til bakveggen, men pr i dag må de av praktiske hensyn stå der de er plassert.

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    50 - 60 cm fra bakvegg synes dermed å være optimal avstand? Kan kanskje bli litt mye. N-sat er jo et spennende alternativ. Må selvsagt prøve R5 i rommet først, men det frister veldig å prøve naim's egne høyttalere ::)

Vet noen om Lyric har n-sat på lager?

Mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Nå har Hydra'en vært på plass siden lørdag, og jeg vil absolutt si at den er verdt det den koster (som var 1074 NOK for en four-way Hydra). Endringen ga forsåvidt ikke hakeslepp, men både jeg og fruen kunne høre at at PRaT-egenskapene ble bedre og at det ble noe mer ro i lydbildet. I så måte var det en endring som bare var til det positive (og det kan man ikke alltid si om alt man gjør med anlegget).

S

so

Gjest
    Nå har Hydra'en vært på plass siden lørdag, og jeg vil absolutt si at den er verdt det den koster (som var 1074 NOK for en four-way Hydra). Endringen ga forsåvidt ikke hakeslepp, men både jeg og fruen kunne høre at at PRaT-egenskapene ble bedre og at det ble noe mer ro i lydbildet. I så måte var det en endring som bare var til det positive (og det kan man ikke alltid si om alt man gjør med anlegget).
    Nok en fornøyd Hydraeier altså. Bra med tilbakemelding Kibsgard. Da er det bare å finne ut hvor mange "ways" man trenger ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Enig med Kibsgard ang. Hydra - bedre timing og mere ro i lydbildet....... :D

Er litt nysgjerrig på ARC'ene dine Kibsgard. Hvor stor er stua di?

So - har du sammenlignet 250 mot 200 under de samme betingelser? Er jo bare 10W forskjell, men det er vel flere go'biter i en 250...

mvh

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Stua mi er på 20 m2 med gipsvegger, og en stor arkadehimling inn til kjøkkenet. Høyttalerne må dessverre stå på plassert på den ene kortveggen, og i mellom seg står det plassert en stor TV (som jo ikke skal være direkte optimalt). Slik jeg har forstått det har jeg et ganske vanskelig rom, og av de høyttalerne jeg har prøvd her har Wilson Benesch Arc fungert best. Jeg prøvde også B&W 805S for noen uker siden, og det kunne høres ut som om de hadde meget bra potensial på flere områder (utfallet kunne kanskje blitt annerledes i et mer optimalt rom). Uansett opplevde jeg dem ikke som så hurtige som WB Arc's og de ga meg faktisk også problemer i forhold til visse bassproblemer (antydninger til boominess). I så måte føler jeg at WB Arc's har mye større potensiale i forhold til evnt. fremtidige oppgraderinger. En annen meget interessant kandidat var Focal 1007 Be, men da jeg opplevde servicen hos Hi-Fi Huset i Bærum som elendig ble det aldri et reelt alternativ. Dessverre. Uansett tilsier erfaringer at mindre høyttalere definitivt låter best i mitt rom, selv om størrelsen på rommet i teorien burde kunne tillate gulvstående høyttalere.

Til helga bør jeg også motta Fraim-racket, så det skal bli meget spennende å teste ut 8).

S

so

Gjest
    Mye spennende lesning her.

Nei, har ikke testet 200 vs 250 enda, men til uken...Har hatt Naim på tråden denne uka og fikk forklart at sannsynligheten for at det er HiCap som har gitt det enorme løftet er stor.

Fant forøvrig opphavet til navnet NAIM...om dette stemmer, er det ganske morsomt.

You will notice that I never made a Naim pun, but I will share an anecdote that most Naim-ers will already be aware of—the company name is, in fact, "name." For lack of anything better, Julian Vereker named the company "name," but changed the spelling to "Naim" so it would not appear too silly. John T. Brazier

Forøvrig hele omtalen av CDX2 i Positive-Feedback.
    http://www.positive-feedback.com/Issue18/naimcdx2.htm

K

Kaarelars

Gjest
    Nei, har ikke testet 200 vs 250 enda, men til uken...Har hatt Naim på tråden denne uka og fikk forklart at sannsynligheten for at det er HiCap som har gitt det enorme løftet er stor.
    Det er noe å hente hele veien, men det er nok riktig i at i et relativt balansert anlegg med gode og ikke nødvendigvis kostbare høyttalere er lydkilden og preamp/psu det som gir størst uttelling.
    har sakset dette (igjen) fra Naim's tidlige forum. Alltid interessant å lese Vereker's innlegg. Mannen kunne sine saker, også høyttalere, og hadde et åpent sinn.

Les i vei en gang til:
    http://members.shaw.ca/mikesae/vereker.txt

Date: July 10, 1998 02:52 AM
    Author: julian vereker
    Subject: not the speakers again..

In general fix the source first - it's been said a thousand times
    before, but that's because it's true.

The speakers only reproduce what is fed to them, try a CD3 (+flatcap)
    or CDX (+XPS) - these four upgrades will clearly demonstrate that
    these little speakers are not short of bass (information) although
    they maybe short of quantity.

Given the choice, I would always go for quality.

julian

K

Kaarelars

Gjest
    Kibsgard,

Regner med at Fraim'n er satt opp, gratulerer. Hvordan låter den i forhold til Mana?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn