kibsgard
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 18.02.2004
- Antall liker
- 1
Er det de som koster 33 800 NOK?PS. Dette gjelder 805s, altså den nye ht med 1. ordens delefilter.
Er det de som koster 33 800 NOK?PS. Dette gjelder 805s, altså den nye ht med 1. ordens delefilter.
Dette høres jo veldig bra ut! Har vært inne på tanken å teste disse også, men er (i likhet med Kibsgard) interressert i hvordan disse spiller rock o.l? Har tidligere hatt MA GR10 som spilte veldig bra, helt til det skjedde litt for mye i lydbildet...Hei!
Jeg spiller mest roligere musikk. Folk, jazz, rock osv. Ingen heavy eller disco her..
Naiten har ikke noe problem med å drive dem, men har jo hørt dem med større forsterkere som evnet å drive dem enda bedre. Slik jeg ser det er dette en høytaler som man kan vokse med; -lettdreven nok til å spille med forholdsvis små forsterkere, men blir enda bedre med kraftigere saker.
Rommet de spiller i er 30-40 m^2, og høyt under taket. Bassen er imponerende ift størrelsen på både høyttaler og forsterker. Kombinasjonen mister litt kontrollen hvis man spiller veldig høyt, med mye bass, men dette er ikke noe problem i praksis. Dette løser seg nok med større forsterkeri..
Det spiller utrolig "engasjerende", uten å bli for frempå. Alt i alt en meget god kombinasjon, som anbefales å prøve ut.
PS. Dette gjelder 805s, altså den nye ht med 1. ordens delefilter.
Interessant spørsmål!Hva er årsaken til at dere velger stativhøyttalere?
Interessant sak det der ja. Noe å tygge på...for meg ihvertfall.Interessant spørsmål!
Satt forøvrig og leste på Naim-forumet om en som byttet fra Proac D15 til Nautilus 804 - angret - og endte opp med Proac D25. "advise on ATC/Proac". Jeg må si at å høre på Lofgrens "acoustic live" eller Miles Davis nå er en stor opplevelse og det er ikke sikkert jeg bytter til andre høyttalere i nærmeste framtid....
NAP 200 har ingen problemer med å drive dem og med HICAP i systemet virker det som det er blitt enda mere krefter.
mvh
Ja. Låseringen 'sitter fast' i kroppen på kontakten. Hvis du lirker låseringen tilbake til strammeskruen og kjenner at den er uten stress og deretter fører den forsiktig og rett frem får du sikkert låst den . Det er enklest å gjøre dette før koblingen, men kan også gjøres etter at komponentene er tent (hvis du er forsiktig og ikke drar ut kontaktene).Koblet til HiCap ikveld. Pluggene gikk helt inn i kontaktene, men låseringen glir ikke helt innpå kontakten slik jeg er vant til. Går såvidt i inngrep på tappene.
Noen som opplever det samme?
Koblet ihht manual
Takk skal du ha Svein.Ja. Låseringen 'sitter fast' i kroppen på kontakten. Hvis du lirker låseringen tilbake til strammeskruen og kjenner at den er uten stress og deretter fører den forsiktig og rett frem får du sikkert låst den . Det er enklest å gjøre dette før koblingen, men kan også gjøres etter at komponentene er tent (hvis du er forsiktig og ikke drar ut kontaktene).
Mvh
Koblet til HiCap ikveld.
Javisst...
...........So: ble det 250 på deg?
mvh
Gjorde 4 endringer samtidig. Koblet til jordingen til den dedikerte 16A kursen. Koblet til en splitter ny HiCap til preampen og denne må nok spilles inn. Koblet inn 250 til fordel for 200. Koblet Naim nettkabler til komponentene.Gratulerer med NAP250, sikkert for tidlig å komme med lytteinntrykk, men håper den klarer å sparke mer liv i Xenon!
mvh
Bravo! Kunne ikke ha blitt applaudert mer herfra. Det er nesten flaut å lese/høre synsinger herfra bjerget om hvor "kun små nyanser" det er mellom front-end'er...Sitter med en følelse av at Naimfilosofi...source first er mer viktig enn vi Nordmenn har skjønt.
Sitter med en følelse av at Naimfilosofi...source first er mer viktig enn vi Nordmenn har skjønt. Det viser kanskje Costello sin opplevelse av HiCap sammen med cd5x, kontra 202 også.
Gratulerer med nye komponenter so. Har du sammenlignet 200 og 250 direkte? Lurer på hvordan HiCap-oppgraderingen er i forhold til 250.Gjorde 4 endringer samtidig. Koblet til jordingen til den dedikerte 16A kursen. Koblet til en splitter ny HiCap til preampen og denne må nok spilles inn. Koblet inn 250 til fordel for 200. Koblet Naim nettkabler til komponentene.
Valgte denne løsningen/ koble til alt med en gang, pga mangel på tid og innspilling. Lar dette spille noen uker før jeg begynner å plukke ut hver komponent.
Førsteinntrykket etter etpar timers spilling er overveldende. Som Knut Vadseth ville ha sagt ...dette er det beste jeg har hørt i min stue....beste jeg har hørt noen gang...faktisk i en helt annen liga. Hva som utgjorde hva vet jeg ikke ennå som nevnt. Kropp, kraft til Xenon, SOUNDSTAGE var helt nytt for meg. Enda mer levende og det spillte virkelig musikk. Jeg gliste og hoiet.
Velger å la dette stå noen uker å godgjøre seg. Tanken var å satse 250-2 for å unngå en tidkrevende, kostbar og slitsom prosess med å bytte h.t. 200 spiller utrolig flott, men ved høye volum kaster den inn fliken av håndkleet.
Jeg er en "Newbie" innen Naim, kun et drøyt år og har liten erfaring med Naimklang, Olive serien osv annet enn det jeg har lest. Derfor foreløpig vanskelig å sette 250 opp mot 200 i den sammenheng.
Sitter med en følelse av at Naimfilosofi...source first er mer viktig enn vi Nordmenn har skjønt. Det viser kanskje Costello sin opplevelse av HiCap sammen med cd5x, kontra 202 også.
Er spent på å finne ut av hva som gjorde underverker i mitt oppsett, HiCap, 250, jordingen eller kanskje kombinasjonen av noen / alle.
Ps. Var innom Tonart idag, før demo. kvelden startet. 2 kanalsoppsettet til EC (EMC,4.8?, Nemo og Sonus Faber Domus). Stram og kraftfull bass, grei mellomtone/ diskant som tenderte til rufsete. Hifi mao.
De skyldte på rommet. Hva skal jeg si da...med det rommet jeg har? Stort piano, mye vinduer og dingeldangel i glass.
Takk for meg
Gi oss en rapport når du får installert Hydra'n. Er spent på hva skikkelig Hydra gjør i systemet ditt.
Mvh
Ja, jeg vil nesten komme med den påstanden at man IKKE har hørt Naim før man har montert en Hydra! Hvilken snert, hurtighet og crisphet oppover hele frekvensområdet!Perspektivet rykket enda nærmere....mere rytme...mere Prat!!!
Akkurat hva jeg opplevde med min liksom-Hydra. En stor forbedring på alle områder.
Hydra'n ble installert fredag, men ble ikke tid til lytting. Har stått med strøm på i 2 dager og begynte å spille musikk i formiddag. Og ja ;D hos meg er det store endringer! Som hele frekvensområdet er rensket opp. (Og jeg som trodde ProAc hadde skylden til den litt disige, tåkete mellomtonen, men nei). Og bassen, da! Satte på Marley - og hvilken stålkontroll! ;D Perspektivet rykket enda nærmere....mere rytme...mere Prat!!!
mvh
Dette høres jo veldig lovende ut Costello Skjønner at jeg må invistere i en slik. Håpet at Ljudtema skulle gidde å sjekke opp prisen på noen slike kabler, men det ser ikke ut til at det kommer til å skje med det første. Førsteinntrykket av vår nye distributør er ikke veldig godt spør du meg.
Hydra'n ble installert fredag, men ble ikke tid til lytting. Har stått med strøm på i 2 dager og begynte å spille musikk i formiddag. Og ja ;D hos meg er det store endringer! Som hele frekvensområdet er rensket opp. (Og jeg som trodde ProAc hadde skylden til den litt disige, tåkete mellomtonen, men nei). Og bassen, da! Satte på Marley - og hvilken stålkontroll! ;D Perspektivet rykket enda nærmere....mere rytme...mere Prat!!!
Må sette tingene litt i perspektiv her. De siste ukene har anlegget vært koblet til en billig strømfordeler fra Elkjøp (Og når man man åpner en slik og ser inni er det rart at det i det hele tatt går strøm igjennom!).
Men førsteinntrykket er meget postivt. Og Hydraen skal sikkert spilles inn. Tviler på at HiCap'en er spilt inn, også...
"for Naim only" står det på Hydra'en og Grahams gjorde også oppmerksom på at ALLE kablene skulle benyttes, så det er kanskje best å ha dette klart for seg ved evt. bestilling. Prisene er: £70/90/110 for hhv. 3/4/5-veis Hydra.
Inni det påmonterte støpselet satt det en sikring. Noen som vet om det finnes "norske" støpsler med innebygd sikring? Kjører uten og håper det ikke er farlig.
mvh
Bilde av elektronikken.
Øverst CDX, cambridge tuner, NAC202 (i display-off mode)
NAPSC, 150x.
Sånn rundt regna kr.1400.Hva ble sluttsummen, med toll og det hele?
Nei, det står slik plassert at jeg ikke får med alt. Dessuten er det jo bare et par høyttalere, det minst viktige leddet i kjedenHar du bilder av hele oppsettet med Ariva også?
Mvh
Hei,Hei Svein. Ser du har en CDX. Hvilke underlag har du best erfaring med på denne?
Jeg fikk nylig en CDX i hus, og det var en festlig opplevelse.
Hei!
Jeg følger Kumas råd (fra naimforumet) og går for en rørkombo med en naimkilde. På vei er BHO's Ancient Audio Silver Integra 300b forsterker, og jeg bruker et par Audio Note AN-E høyttalere.
Har ofte pratet med kuma over nett, og jeg har inntrykk av at vi har samme typen preferanse, selv om hun er noen divisjoner over mitt prisnivå. ;D
Så det blir noen spennende dager utover neste uke. Håper det låter kult!
Grunnen til at jeg tar en helomvending på anlegget, er at jeg snart skal over på et mindre rom, og jeg ville prøve noe som kanskje var litt mer tilgivende ovenfor dårlige opptak (80% av samlingen min) og er litt mer musikalsk, og ikke så hifi-korrekt.
Gratulerer så mye.Har ofte pratet med kuma over nett, og jeg har inntrykk av at vi har samme typen preferanse, selv om hun er noen divisjoner over mitt prisnivå. ;D
Hei,
Har brukt den på glass og tre med godt resultat, men den låt nok en tanke mer "vill" på glassunderlag hos meg. Det viktigste er at den står helt stødig på alle 4 føttene mot underlaget. Gjør den ikke det kan du kontakte Naim og de sender deg noen tynne skiver gratis slik at du får den dønn stabil. Dempeføtter og Ikea's slakterblokk er testet her og fjerner mye av groovet denne spilleren har.
Jeg regner med at du har en CDX forresten, hva bruker du den med?
Mvh
Shims ja, noen tynne aluminiumsmellomlegg. Bare send en mail til Naim med navn og adresse og forklar at CDS'n wobbler og de sender deg dette omgående.Jeg sliter også med noe ujevnt underlag ( en gammel skjev skjenk ). Bruker i dag dempeføtter under min CDS3, og det er ikke optimalt. I følge manualen skal den stå på et hardt underlag.
Hva kalles disse skivene ?