Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Hei!

Jeg spiller mest roligere musikk. Folk, jazz, rock osv. Ingen heavy eller disco her..

Naiten har ikke noe problem med å drive dem, men har jo hørt dem med større forsterkere som evnet å drive dem enda bedre. Slik jeg ser det er dette en høytaler som man kan vokse med; -lettdreven nok til å spille med forholdsvis små forsterkere, men blir enda bedre med kraftigere saker.

Rommet de spiller i er 30-40 m^2, og høyt under taket. Bassen er imponerende ift størrelsen på både høyttaler og forsterker. Kombinasjonen mister litt kontrollen hvis man spiller veldig høyt, med mye bass, men dette er ikke noe problem i praksis. Dette løser seg nok med større forsterkeri..

Det spiller utrolig "engasjerende", uten å bli for frempå. Alt i alt en meget god kombinasjon, som anbefales å prøve ut.

PS. Dette gjelder 805s, altså den nye ht med 1. ordens delefilter.
    Dette høres jo veldig bra ut! Har vært inne på tanken å teste disse også, men er (i likhet med Kibsgard) interressert i hvordan disse spiller rock o.l? Har tidligere hatt MA GR10 som spilte veldig bra, helt til det skjedde litt for mye i lydbildet...

Hvis du jobber i HFK kan du jo ta en gruppebestilling med personalrabatt vel ;D

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hva er årsaken til at dere velger stativhøyttalere?
    Interessant spørsmål!

Satt forøvrig og leste på Naim-forumet om en som byttet fra Proac D15 til Nautilus 804 - angret - og endte opp med Proac D25. "advise on ATC/Proac". Jeg må si at å høre på Lofgrens "acoustic live" eller Miles Davis nå er en stor opplevelse og det er ikke sikkert jeg bytter til andre høyttalere i nærmeste framtid.... ;)

NAP 200 har ingen problemer med å drive dem og med HICAP i systemet virker det som det er blitt enda mere krefter. :D

Og med over 20000 visninger bør vel vi naimister snart få vår egen avdeling her på forumet, på lik linje med kabelfolket.

mvh

S

so

Gjest
    Interessant spørsmål!

Satt forøvrig og leste på Naim-forumet om en som byttet fra Proac D15 til Nautilus 804 - angret - og endte opp med Proac  D25.  "advise on ATC/Proac".  Jeg må si at å høre på Lofgrens "acoustic live" eller Miles Davis nå er en stor opplevelse og det er ikke sikkert jeg bytter til andre høyttalere i nærmeste framtid.... ;)

NAP 200 har ingen problemer med å drive dem og med HICAP i systemet virker det som det er blitt enda mere krefter.    :D

mvh
    Interessant sak det der ja. Noe å tygge på...for meg ihvertfall.
    Stativere er ikke aktuellt her igården, uten noen forkleinelse for det valget. Kanskje har mange (inklusive meg sjøl kanskje) muligens altfor store og brautende høyttalere i altfor små og uegnede rom.

Lyttet såvidt på B&W 804/5s på hkl. Ble en rask gjenoppfriskning av gamle erfaringer ang. gulv/ stativ.
    Ps! Det var noe med den diskanten der..luftig- uanstrengt?

Er spent på hva dere velger  ;)

S

so

Gjest
    Koblet til HiCap ikveld. Pluggene gikk helt inn i kontaktene, men låseringen glir ikke helt innpå kontakten slik jeg er vant til. Går såvidt i inngrep på tappene.
    Noen som opplever det samme?

Koblet ihht manual :)

K

Kaarelars

Gjest
    Koblet til HiCap ikveld. Pluggene gikk helt inn i kontaktene, men låseringen glir ikke helt innpå kontakten slik jeg er vant til. Går såvidt i inngrep på tappene.
    Noen som opplever det samme?

Koblet ihht manual  :)
    Ja. Låseringen 'sitter fast' i kroppen på kontakten. Hvis du lirker låseringen tilbake til strammeskruen og kjenner at den er uten stress og deretter fører den forsiktig og rett frem får du sikkert låst den ;). Det er enklest å gjøre dette før koblingen, men kan også gjøres etter at komponentene er tent (hvis du er forsiktig og ikke drar ut kontaktene).

Mvh

S

so

Gjest
    Ja.  Låseringen 'sitter fast' i kroppen på kontakten.  Hvis du lirker låseringen tilbake til strammeskruen og kjenner at den er uten stress og deretter fører den forsiktig og rett frem får du sikkert låst den ;).  Det er enklest å gjøre dette før koblingen, men kan også gjøres etter at komponentene er tent (hvis du er forsiktig og ikke drar ut kontaktene).

Mvh
    Takk skal du ha Svein.
    Det er vel egentlig sånn jeg har gjort det, trukket ringen tilbake og sørget for at den går fritt. Fikk et tips om å skru ut set skruen i pluggen. Da ser jeg ihvertfall at pluggen virkelig bunner i kontakten. Vel, ringen går i inngrep og låser, men altså ikke helt som de øvrige.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Koblet til HiCap ikveld. :)
    ;)

Kom gjerne med lytteinntrykk!

Skal hente Grahams Hydra på posten imorgen... :D
    ....men er trolig bortreist i helgen. Skal bli spennende å høre om det blir like bra som man får inntrykk av på N-forumet.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

...........So: ble det 250 på deg?

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med NAP250, sikkert for tidlig å komme med lytteinntrykk, men håper den klarer å sparke mer liv i Xenon!

mvh

S

so

Gjest
    Gratulerer med NAP250, sikkert for tidlig å komme med lytteinntrykk, men håper den klarer å sparke mer liv i Xenon!

mvh
    Gjorde 4 endringer samtidig. Koblet til jordingen til den dedikerte 16A kursen. Koblet til en splitter ny HiCap til preampen og denne må nok spilles inn. Koblet inn 250 til fordel for 200. Koblet Naim nettkabler til komponentene.

Valgte denne løsningen/ koble til alt med en gang, pga mangel på tid og innspilling. Lar dette spille noen uker før jeg begynner å plukke ut hver komponent.

Førsteinntrykket etter etpar timers spilling er overveldende. Som Knut Vadseth ville ha sagt :)...dette er det beste jeg har hørt i min stue....beste jeg har hørt noen gang...faktisk i en helt annen liga. Hva som utgjorde hva vet jeg ikke ennå som nevnt. Kropp, kraft til Xenon, SOUNDSTAGE var helt nytt for meg. Enda mer levende og det spillte virkelig musikk. Jeg gliste og hoiet.

Velger å la dette stå noen uker å godgjøre seg. Tanken var å satse 250-2 for å unngå en tidkrevende, kostbar og slitsom prosess med å bytte h.t. 200 spiller utrolig flott, men ved høye volum kaster den inn fliken av håndkleet.

Jeg er en "Newbie" innen Naim, kun et drøyt år og har liten erfaring med Naimklang, Olive serien osv annet enn det jeg har lest. Derfor foreløpig vanskelig å sette 250 opp mot 200 i den sammenheng.

Sitter med en følelse av at Naimfilosofi...source first er mer viktig enn vi Nordmenn har skjønt. Det viser kanskje Costello sin opplevelse av HiCap sammen med cd5x, kontra 202 også.

Er spent på å finne ut av hva som gjorde underverker i mitt oppsett, HiCap, 250, jordingen eller kanskje kombinasjonen av noen / alle.

Ps. Var innom Tonart idag, før demo. kvelden startet. 2 kanalsoppsettet til EC (EMC,4.8?, Nemo og Sonus Faber Domus). Stram og kraftfull bass, grei mellomtone/ diskant som tenderte til rufsete. Hifi mao. ;)
    De skyldte på rommet. Hva skal jeg si da...med det rommet jeg har? Stort piano, mye vinduer og dingeldangel i glass.

Takk for meg :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sitter med en følelse av at Naimfilosofi...source first er mer viktig enn vi Nordmenn har skjønt.
    Bravo! Kunne ikke ha blitt applaudert mer herfra. Det er nesten flaut å lese/høre synsinger herfra bjerget om hvor "kun små nyanser" det er mellom front-end'er...

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sitter med en følelse av at Naimfilosofi...source first er mer viktig enn vi Nordmenn har skjønt. Det viser kanskje Costello sin opplevelse av HiCap sammen med cd5x, kontra 202 også.

:)
    :D

Meget godt skrevet!

Jeg er definitivt en newbie innen Naim, men lærer noe nytt hele tiden. Viktigheten av å la strømmen stå på hele tiden, cable-dressing, bare bruke Naims egne kabler osv. HiCap'en gjorde absolutt underverker på CD5X (mere voksent) og tror ikke jeg forandrer på det. Håper å få på plass Hydra'en imorgen og la det spille noen dager før jeg uttaler meg om (evt.) lydforbedring.

Tidligere - når jeg kjøpte nye Cdp eller Forsterkere gikk det gjerne noen mndr. innen jeg fant ut at dette allikevel ikke spilte musikk (men HiFI). Dette tror jeg knapt kommer til å skje med Naim-oppsettet mitt. Det spiller jo bare bedre og bedre......... ;D

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Gjorde 4 endringer samtidig. Koblet til jordingen til den dedikerte 16A kursen. Koblet til en splitter ny HiCap til preampen og denne må nok spilles inn. Koblet inn 250 til fordel for 200. Koblet Naim nettkabler til komponentene.

Valgte denne løsningen/ koble til alt med en gang,  pga mangel på tid og innspilling. Lar dette spille noen uker før jeg begynner å plukke ut hver komponent.

Førsteinntrykket etter etpar timers spilling er overveldende. Som Knut Vadseth ville ha sagt :)...dette er det beste jeg har hørt i min stue....beste jeg har hørt noen gang...faktisk i en helt annen liga. Hva som utgjorde hva vet jeg ikke ennå som nevnt. Kropp, kraft til Xenon, SOUNDSTAGE var helt nytt for meg. Enda mer levende og det spillte virkelig musikk. Jeg gliste og hoiet.

Velger å la dette stå noen uker å godgjøre seg. Tanken var å satse 250-2 for å unngå en tidkrevende, kostbar og slitsom prosess med å bytte h.t. 200 spiller utrolig flott, men ved høye volum kaster den inn fliken av håndkleet.

Jeg er en "Newbie" innen Naim, kun et drøyt år og har liten erfaring med Naimklang, Olive serien osv annet enn det jeg har lest. Derfor foreløpig vanskelig å sette 250 opp mot 200 i den sammenheng.

Er spent på å finne ut av hva som gjorde underverker i mitt oppsett, HiCap, 250, jordingen eller kanskje kombinasjonen av noen / alle.

Ps. Var innom Tonart idag, før demo. kvelden startet. 2 kanalsoppsettet til EC (EMC,4.8?, Nemo og Sonus Faber Domus). Stram og kraftfull bass, grei mellomtone/ diskant som tenderte til rufsete. Hifi mao. ;)
    De skyldte på rommet. Hva skal jeg si da...med det rommet jeg har? Stort piano, mye vinduer og dingeldangel i glass.

Takk for meg :)
    Gratulerer med nye komponenter so. Har du sammenlignet 200 og 250 direkte? Lurer på hvordan HiCap-oppgraderingen er i forhold til 250.

Interessant observasjon du gjorde hos Tonart. Låter det dårlig er det jo alltid et rom å skylde på ;)

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Gi oss en rapport når du får installert Hydra'n.  Er spent på hva skikkelig Hydra gjør i systemet ditt.

Mvh

Hydra'n ble installert fredag, men ble ikke tid til lytting. Har stått med strøm på i 2 dager og begynte å spille musikk i formiddag. Og ja ;D hos meg er det store endringer! Som hele frekvensområdet er rensket opp. (Og jeg som trodde ProAc hadde skylden til den litt disige, tåkete mellomtonen, men nei). Og bassen, da! Satte på Marley - og hvilken stålkontroll! ;D Perspektivet rykket enda nærmere....mere rytme...mere Prat!!!

Må sette tingene litt i perspektiv her. De siste ukene har anlegget vært koblet til en billig strømfordeler fra Elkjøp :( (Og når man man åpner en slik og ser inni er det rart at det i det hele tatt går strøm igjennom!).

Men førsteinntrykket er meget postivt. Og Hydraen skal sikkert spilles inn. Tviler på at HiCap'en er spilt inn, også...

"for Naim only" står det på Hydra'en og Grahams gjorde også oppmerksom på at ALLE kablene skulle benyttes, så det er kanskje best å ha dette klart for seg ved evt. bestilling. Prisene er: £70/90/110 for hhv. 3/4/5-veis Hydra.

Inni det påmonterte støpselet satt det en sikring. Noen som vet om det finnes "norske" støpsler med innebygd sikring? Kjører uten og håper det ikke er farlig. :D

mvh

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    so:" Ps. Var innom Tonart idag, før demo. kvelden startet. 2 kanalsoppsettet til EC (EMC,4.8?, Nemo og Sonus Faber Domus). Stram og kraftfull bass, grei mellomtone/ diskant som tenderte til rufsete. Hifi mao. Wink "
    Merkelig hvor forskjellig vi kan oppleve ting, jeg opplevde bassen som elendig under 100Hz, kun plopp plopp, stramt? Tja, entone bass stram ja. Skjønner ikke hva som skjer under 100Hz med dette oppsettet. Typisk EC bass? Noen av parametrene var kjente i bassen. Synes mellomtonen var for mørk, det ble litt dødt, men det er bedre enn for lyst ;) Diskanten opplevde jeg også som flisete og i øvre mellomtone var det noe rart ja, pianoet på Radka Toneffs "The moon is a harsh mistress" lød unaturlig og lukket, det klang ikke ut.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Perspektivet rykket enda nærmere....mere rytme...mere Prat!!!
    Ja, jeg vil nesten komme med den påstanden at man IKKE har hørt Naim før man har montert en Hydra! Hvilken snert, hurtighet og crisphet oppover hele frekvensområdet!

mvh

K

Kaarelars

Gjest

Hydra'n ble installert fredag, men ble ikke tid til lytting. Har stått med strøm på i 2 dager og begynte å spille musikk i formiddag.  Og ja  ;D hos meg er det store endringer!  Som hele frekvensområdet er rensket opp. (Og jeg som trodde ProAc hadde skylden til den litt disige, tåkete mellomtonen, men nei). Og bassen, da! Satte på Marley - og hvilken stålkontroll!  ;D Perspektivet rykket enda nærmere....mere rytme...mere Prat!!!

mvh
    Akkurat hva jeg opplevde med min liksom-Hydra. En stor forbedring på alle områder.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Bilde av elektronikken.

Øverst CDX, cambridge tuner, NAC202 (i display-off mode)
    NAPSC, 150x.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

Hydra'n ble installert fredag, men ble ikke tid til lytting. Har stått med strøm på i 2 dager og begynte å spille musikk i formiddag. Og ja ;D hos meg er det store endringer! Som hele frekvensområdet er rensket opp. (Og jeg som trodde ProAc hadde skylden til den litt disige, tåkete mellomtonen, men nei). Og bassen, da! Satte på Marley - og hvilken stålkontroll! ;D Perspektivet rykket enda nærmere....mere rytme...mere Prat!!!

Må sette tingene litt i perspektiv her. De siste ukene har anlegget vært koblet til en billig strømfordeler fra Elkjøp :( (Og når man man åpner en slik og ser inni er det rart at det i det hele tatt går strøm igjennom!).

Men førsteinntrykket er meget postivt. Og Hydraen skal sikkert spilles inn. Tviler på at HiCap'en er spilt inn, også...

"for Naim only" står det på Hydra'en og Grahams gjorde også oppmerksom på at ALLE kablene skulle benyttes, så det er kanskje best å ha dette klart for seg ved evt. bestilling. Prisene er: £70/90/110 for hhv. 3/4/5-veis Hydra.

Inni det påmonterte støpselet satt det en sikring. Noen som vet om det finnes "norske" støpsler med innebygd sikring? Kjører uten og håper det ikke er farlig. :D

mvh
    Dette høres jo veldig lovende ut Costello:) Skjønner at jeg må invistere i en slik. Håpet at Ljudtema skulle gidde å sjekke opp prisen på noen slike kabler, men det ser ikke ut til at det kommer til å skje med det første. Førsteinntrykket av vår nye distributør er ikke veldig godt spør du meg.

Det skulle vel ikke være noe problem å bruke hydraen uten sikring. Det er vel ikke noen sikring på andre "padder" heller.

Hva ble sluttsummen, med toll og det hele?

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Bilde av elektronikken.

Øverst CDX, cambridge tuner, NAC202 (i display-off mode)
    NAPSC, 150x.

Lekkert anlegg Svein :D Har du bilder av hele oppsettet med Ariva også?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hva ble sluttsummen, med toll og det hele?
    Sånn rundt regna kr.1400.

Hipp-Hurra- har hørt musikk i hele kveld og det viser seg at Hydra'en er verdt hver krone.

Nettsiden til Ljudtema ser jo rimelig død og kjedelig ut, tror nok det blir så som så med Naim der i gården. Kommer til å savne den entusiastiske Tor hos Lyric.

mvh

S

so

Gjest
    Viking:
    Mente ikke å analysere lyden fra EC. Jeg stod i døra 2-3 minutter og hørte ikke det samme som jeg tidligere på dagen hørte fra mitt Naimoppsett.
    Naim spiller helt annerledes, musikalsk og levende. Iløpet av de 2-3 minuttene hørte jeg noe jeg har hørt mange ganger før...hifi. Når det er sagt liker jeg faktisk EC godt sammenlignet med mye annet. Vi er nok enige. ;)

Svein:
    Nei, har ikke fått sammenlignet noe, og vet derfor ikke hva som ga mest effekt til denne nye opplevelsen. Det jeg mener å forstå, er at 250 har vesentlig mer krefter, er mørkere eller mer pondus om du vil, men er også litt mer frempå?? Uansett, jeg likte det jeg hørte veldig godt. Lydbildet ble mye mer levende.
    Får testet mer i slutten av måneden. I mellomtiden står 200 i hvilemodus.
    Spennende med bilder... :D

Costello: Virker som du har truffet godt med bestillingen av Hydra. Også litt spennende at Svein opplever markant forbedring med sin egenproduserte.

K

Kaarelars

Gjest
    Har du bilder av hele oppsettet med Ariva også?

Mvh
    Nei, det står slik plassert at jeg ikke får med alt. Dessuten er det jo bare et par høyttalere, det minst viktige leddet i kjeden ;)

Mvh

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei Svein. Ser du har en CDX. Hvilke underlag har du best erfaring med på denne?

K

Kaarelars

Gjest
    Hei Svein. Ser du har en CDX. Hvilke underlag har du best erfaring med på denne?
    Hei,
    Har brukt den på glass og tre med godt resultat, men den låt nok en tanke mer "vill" på glassunderlag hos meg. Det viktigste er at den står helt stødig på alle 4 føttene mot underlaget. Gjør den ikke det kan du kontakte Naim og de sender deg noen tynne skiver gratis slik at du får den dønn stabil. Dempeføtter og Ikea's slakterblokk er testet her og fjerner mye av groovet denne spilleren har.
    Jeg regner med at du har en CDX forresten, hva bruker du den med?

Mvh

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk nylig en CDX i hus, og det var en festlig opplevelse. Den har en egen evne til å spille musikk, og jeg greier ikke å sette helt ord på det! :eek:

Den står dog ikke helt jevnt på min IKEA-benk, så jeg skal kontakte Naim for å høre om disse skivene. Tusen takk for tipset!

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk nylig en CDX i hus, og det var en festlig opplevelse.
    ;)

Gratulerer med Naim-spiller!

Hva består resten av anlegget av?

mvh

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

Jeg følger Kumas råd (fra naimforumet) og går for en rørkombo med en naimkilde. På vei er BHO's Ancient Audio Silver Integra 300b forsterker, og jeg bruker et par Audio Note AN-E høyttalere.

Har ofte pratet med kuma over nett, og jeg har inntrykk av at vi har samme typen preferanse, selv om hun er noen divisjoner over mitt prisnivå.  ;D

Så det blir noen spennende dager utover neste uke. Håper det låter kult!

Grunnen til at jeg tar en helomvending på anlegget, er at jeg snart skal over på et mindre rom, og jeg ville prøve noe som kanskje var litt mer tilgivende ovenfor dårlige opptak (80% av samlingen min) og er litt mer musikalsk, og ikke så hifi-korrekt.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Hei!

Jeg følger Kumas råd (fra naimforumet) og går for en rørkombo med en naimkilde. På vei er BHO's Ancient Audio Silver Integra 300b forsterker, og jeg bruker et par Audio Note AN-E høyttalere.

Har ofte pratet med kuma over nett, og jeg har inntrykk av at vi har samme typen preferanse, selv om hun er noen divisjoner over mitt prisnivå. ;D

Så det blir noen spennende dager utover neste uke. Håper det låter kult!

Grunnen til at jeg tar en helomvending på anlegget, er at jeg snart skal over på et mindre rom, og jeg ville prøve noe som kanskje var litt mer tilgivende ovenfor dårlige opptak (80% av samlingen min) og er litt mer musikalsk, og ikke så hifi-korrekt.

Dette høres jo veldig spennende ut! Vi setter selvsagt pris på oppdatering av dine erfaringer med naim og rør :D

Mvh

S

so

Gjest
    Har ofte pratet med kuma over nett, og jeg har inntrykk av at vi har samme typen preferanse, selv om hun er noen divisjoner over mitt prisnivå.  ;D
    Gratulerer så mye.
    Si meg, er Kuma hun..altså av det kvinnlige kjønn? Det var jeg isåfall ikke klar over. Det skal forøvrig sies at jeg har lest tråder fra andre kvinner på Naim-Forumet med interesse.

Om jeg ikke husker feil, er Kuma sterk motstander av 250-2.

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    kuma er nok en kvinne ja, og hun vet hva hun liker og ikke liker av utstyr. Hun har hatt ufattelig mye dyrt og rart, men det virker som om hun konsentrerer seg om Naim for tiden!

300B

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    Hei,
    Har brukt den på glass og tre med godt resultat, men den låt nok en tanke mer "vill" på glassunderlag hos meg.  Det viktigste er at den står helt stødig på alle 4 føttene mot underlaget.  Gjør den ikke det kan du kontakte Naim og de sender deg noen tynne skiver gratis slik at du får den dønn stabil.  Dempeføtter og Ikea's slakterblokk er testet her og fjerner mye av groovet denne spilleren har.  
    Jeg regner med at du har en CDX forresten, hva bruker du den med?

Mvh  

Jeg sliter også med noe ujevnt underlag ( en gammel skjev skjenk ). Bruker i dag dempeføtter under min CDS3, og det er ikke optimalt. I følge manualen skal den stå på et hardt underlag.

Hva kalles disse skivene ?

S

so

Gjest
    Ah yes, the "shims"....

Well, the CDX2 and the CDS3 both use 4 metal feet that unlike rubber or rubber tipped feet, allow no leeway whatsover in levelling them up. This is very carefully done at the Naim factory on a special plate as the final stage of fitting the extruded cover and lining up the fascia, cover and drawer. Because the extruded case has a small tolerance the setting up of the feet is achieved by using very thin aluminium spacers (we're talking cigarette paper thickness here folks..) to ensure that all four feet make contact and the unit is stable. However, in some cases, after being packaged and shipped around the world the player is unpacked and set up and a tiny amount of rocking is detected. Why we're not entirely sure. Sometimes it has been found that the rack or surface on which the player is placed is itself uneven. In other cases the rack may appear to be perfectly flat and yet there is still a tiny amount of rocking.

Either way, in these cases we supply dealers and distributors with spare spacers so that the installing dealer can level the unit for full stability. This is an important part of installing a CDX2 or CDS3.

Sergej, I have spoken with Music Line and we have arrnged for a set of spacers to be sent directly to you. I believe that they have made arrangements to set up your CDX2 for you.

Hope this clears up any confusion about the "shims"...

Richard

S

so

Gjest
    Hvordan spiller denne cds3/xps? Leser litt om de ulike egenskapene på N-Forum.
    Noen foretrekker sågar cdx2/xps.

K

Kaarelars

Gjest
    Jeg sliter også med noe ujevnt underlag ( en gammel skjev skjenk ). Bruker i dag dempeføtter under min CDS3, og det er ikke optimalt. I følge manualen skal den stå på et hardt underlag.

Hva kalles disse skivene ?
    Shims ja, noen tynne aluminiumsmellomlegg. Bare send en mail til Naim med navn og adresse og forklar at CDS'n wobbler og de sender deg dette omgående.
    Dempeføtter under naimkomponenter er fy-fy ;)

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Naim-forumet er jamen interessant! Leser om en fra Finland som akkurat som meg har kjøpt HICAP og grubler på om det kanskje er best å sette den på NAC 202 istedet for på CD5X. På slutten spør han om hvordan han skal koble om på HICAP og FLATCAP. Han har ikke fått noe skikkelig svar på dette og nå spør jeg om det er noen av dere som vet. FLATCAP'en er koblet til effekttrinnet og jeg lurer på om den fremdeles skal være det (etter at den er flyttet til CD5X)?

Interessant å teste ut dette, da det virker som HICAP'en egentlig er laget for forforsterkerne.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn