Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Utover det at italic-versjonene (de nyeste) kan være vel verdt mellomlegget, og at du med Nait 5i trenger en separat psu til Stageline (som du forøvrig må velge riktig kort i), så er det ikke meg bekjent noe å passe seg for.

    Smeller vel påslag (i høyttalerne altså) gjør forresten de fleste Naim-forsterkere. Så intet nytt under solen det der.

    EDIT; er det ikke slik at Nait XS kan forsyne en Stageline da tro? Har aldri sett en XS siden den er helt ny, men om så er tilfelle så kan man jo spørre seg om ikke det er en ide å snuse på en slik sammen med en Stageline; siden man da slipper å kjøpe en separat psu mener jeg.

    Mvh Vidar P
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Takk for opplysende svar. Skal prøve å finne litt ut av om jeg synes prisforskjellen opp til XS er verdt det. Kontrapunkt skal ha 5800 mer for XS enn 5i, blir fort en dyr måte å spare 1250 kroner. Hvis man må opp på en mer ordentlig strømforsyning til Stagelinen for at det skal gi noe særlig mening blir saken fort en ganske annen, selvsagt.

    Naim sier på sine nettsider at Stageline kan få strøm fra Nait 5, etter det jeg har klart å gjette meg frem til er denne funksjonen droppet i 5i.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wright skrev:
    Naim sier på sine nettsider at Stageline kan få strøm fra Nait 5, etter det jeg har klart å gjette meg frem til er denne funksjonen droppet i 5i.
    Det er korrekt; Nait 5 hadde en aktiv pre og kunne gi strøm ut; Nait 5i har en passiv pre, og kan ikke gi strøm ut.

    i-Supply er vel kanskje i underkant for Stageline? Jeg skal ikke si noe for sikkert. Neste alternativ er jo da en FlatCap, jeg tror ikke man kan bruke Napsc til Stageline, og FC blir jo dyrt..

    Mvh Vidar P
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Mulig i-Supply blir i slappeste laget, skal teste litt utstyr og se hva jeg blir fornøyd med. Kan vanskelig se for meg at det gitt mitt oppsett og nåværende platesamling gir mening å bruke 6800,- (Flatcap2x) på å dytte strøm inn i phonotrinnet.

    God lyd er gøy, men ikke så gøy at jeg er fristet til å oppgradere så mye at jeg må kutte stort på innkjøp av musikk.

    (En kjenning befinner seg i marerittsituasjonen – stereoanlegg til flerfoldige hundre tusen, platesamlingen hans økte med 10% når jeg gav ham en boks med 15 CDer.)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Svaret er IMO definitivt XS om du skal benytte riia. XS har power inngang, i motsetning til 5i.
    Om ønskelig kan du oppgradere XS, som igjen også er positivt for Riia (Stageline).
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Det går for det meste i vinyl, og er vel liten tvil om at XS hadde vært å foretrekke – får se om jeg synes det er verdt merkostnaden. (Som blir ganske betydelig, dårlig med bruktsalg av XS foreløbig – tipper forskjellen blir ca 10.000.)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Svaret er IMO definitivt XS om du skal benytte riia. XS har power inngang, i motsetning til 5i.
    Om ønskelig kan du oppgradere XS, som igjen også er positivt for Riia (Stageline).
    RIAA, Steinar, det står for Recording Industry Association of America ;)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    En annen forskjell mellom NAIT5i og NAIT XS som kan være vært
    å ta med i vurderingen: NAIT5i 2 x 50 Watt mens NAIT XS 2 x 60 Watt
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    He he, noe sier meg at Wright ikke er så opptatt av de siste 10 wattene ;)

    Ellers gledelig å se Wright, at vfm måles opp kontra antall plater. Way to go.
    Synes Xs høres ut som en glimrende "få gjort unna alt samma" i ett og samme kjøp, og fortsett med å spille plater istedet for å tenke psu'er osv osv.



    leon skrev:
    En annen forskjell mellom NAIT5i og NAIT XS som kan være vært
    å ta med i vurderingen: NAIT5i 2 x 50 Watt mens NAIT XS 2 x 60 Watt
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    imo skal man ha ganske strømsultne høyttalere før 5i begynner å hoste. Tror den 50w vs 60w-greia er mer for at det skal se pent ut på papiret.

    Men skal man kjøre stageline hadde jeg helt klart gått for XS, i-Supply er vel typisk ad hoc-løsning og blindvei. Sikkert vanskelig å få solgt brukt senere også. XS er jo vesentlig mer fleksibel og future proof en 5i på en rekke måter.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i dette med å sørge for å ha et romslig platebudsjett; betyr mer enn alskens forsterkerspecs. Budsjett er så individuelt. Begge er jo gode forsterkere, men om man skal se det i et livsløpsperspektiv så er jo prisforskjellene minimale (nypris), især når man tar med nødvendigheten av psu til Stageline med Nait 5i.

    Forsterker skal jo forresten passe balansemessig inn i resten av systemet også da; så slik sett kan man jo si at en bedre forsterker alltids er bedre i absolutt forstand, men er den i praksis mer tilfredsstillende svarende til merkostnad i en gitt kontekst? Spørs sikkert på konteksten det da, og den kjenner vi jo ikke til fulle her.

    Et alternativ om man vil spare penger kan jo være å bruke en Cambridge 640P riaa til en Nait 5i. Men den ultimate betalbare løsningen av integrert Naim med riaa er vel XS/StageLine vil jeg tro.

    Mvh Vidar P
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    MaHa skrev:
    He he, noe sier meg at Wright ikke er så opptatt av de siste 10 wattene ;)
    Helt korrekt – den originale Naiten føles som en skikkelig kraftplugg i min stue. Og det er den jo mildt sagt ikke.

    Tar hintet om at XS antageligvis er veien å gå, selv om man må grave litt dypere; PSU blir unødvendig mye styr, og den er en god del mer fleksibel. Litt overkill ifht resten av anlegget nå, men det kommer sikkert oppgraderinger i andre enden også før det har gått for lang tid.

    Kontekst er som følger, Vidar P:
    System Audio 1550 høyttalere
    Pro-Ject RPM5
    Relativt liten stue, og kommer nok til å ha moderat areal lenger enn jeg beholder det jeg måtte kjøpe av forsterkeri.


    (... men prøv ikke å fortelle oss hva slags anlegg du har hjemme, for da ler vi så rått at du aldri vil glemme ...)
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Jo, 90dB. Er helst derfor den brummingen som er i forsterkeren jeg har nå blir så tydelig.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Wright skrev:
    (... men prøv ikke å fortelle oss hva slags anlegg du har hjemme, for da ler vi så rått at du aldri vil glemme ...)
    ...... er det ikke hifi-asyl sangen til Hr. Sunde tro? Ubetalelig ;D
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Selvsagt riktig Liotheles – følte en referanse var på sin plass med tanke på de velfylte signaturene og platesamlingene en del her besitter. Men mistenker de fleste her, kanskje spesielt i Naim-tråden, har noen års forsprang på meg ... ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wright skrev:
    Selvsagt riktig Liotheles – følte en referanse var på sin plass med tanke på de velfylte signaturene og platesamlingene en del her besitter. Men mistenker de fleste her, kanskje spesielt i Naim-tråden, har noen års forsprang på meg ... ;)
    Ingen med velfylte signaturer som ler rått her; så håper du ikke ser det slik. Tvert om tror jeg du vil være enig i at også de med store platesamlinger og velfylte signaturer vil være vennlig imøtekommende til alskens spørsmål.

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    vidar...is the 552 the holy grale ? :)...you had heard a 252 and a 52 aginst it before you bought one ?
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Vidar P skrev:
    Ingen med velfylte signaturer som ler rått her; så håper du ikke ser det slik. Tvert om tror jeg du vil være enig i at også de med store platesamlinger og velfylte signaturer vil være vennlig imøtekommende til alskens spørsmål.
    Mvh Vidar P
    Tror ikke Wright har noe å frykte fra de velfylte signatur-herrene, helt klart. Har selv fått svært så gode råd av opptil mange i denne etterhvert så lange tråden.

    Spent på å høre om du går for XS, Wright, forresten, har selv lekt litt med tanken på å oppgradere min 5i (ikke italic) til denne svært så fristende boksen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    vidar...is the 552 the holy grale ? :)...you had heard a 252 and a 52 aginst it before you bought one ?
    Jeg skjønner ikke spørsmålets berettigelse. Jeg har hørt både 252 og 52 og mange flere ja, har sågar eid mye Naim. Men noen holy grail har jeg aldri vært på jakt etter. Kun søkt et best mulig utbytte av den tiden jeg bruker til å høre på platene mine. Valg av preamp og utstyr forøvrig er vel sikkert en personlig ting.

    Jeg gikk rett fra 282 til 552 selv, men det var jo dels part i en plan, og dels fordi jeg egentlig ikke har noe budsjett å ta hensyn til. Om jeg hadde vært mer i tvil med en av delene, så hadde jeg sikkert vurdert annerledes. Eller i det minste hatt et annet grunnlag for vurderingene. Men husk at jeg aldri noen gang på denne tråden har antydet noe i nærheten av at 552 er noen holy grail eller noe i nærheten om at andre bør investere i en! Jeg har kun sagt hvordan jeg opplever den til de som lurer på det.

    Mvh Vidar P
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Ingen med velfylte signaturer som ler rått her; så håper du ikke ser det slik.
    Ser det på ingen måte slik, tvert imot!

    Flaggerkatt: Skal melde fra når noe skjer i racket.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:
    vidar...is the 552 the holy grale ? :)...you had heard a 252 and a 52 aginst it before you bought one ?
    Jeg skjønner ikke spørsmålets berettigelse. Jeg har hørt både 252 og 52 og mange flere ja, har sågar eid mye Naim. Men noen holy grail har jeg aldri vært på jakt etter. Kun søkt et best mulig utbytte av den tiden jeg bruker til å høre på platene mine. Valg av preamp og utstyr forøvrig er vel sikkert en personlig ting.

    Jeg gikk rett fra 282 til 552 selv, men det var jo dels part i en plan, og dels fordi jeg egentlig ikke har noe budsjett å ta hensyn til. Om jeg hadde vært mer i tvil med en av delene, så hadde jeg sikkert vurdert annerledes. Eller i det minste hatt et annet grunnlag for vurderingene. Men husk at jeg aldri noen gang på denne tråden har antydet noe i nærheten av at 552 er noen holy grail eller noe i nærheten om at andre bør investere i en! Jeg har kun sagt hvordan jeg opplever den til de som lurer på det.

    Mvh Vidar P

    thank you for your answer...and sorry, maybe i made myself a bit unclear. i din´t mean it as critic or so. not at all :)...i got an offer and i am tempted to go for it...i heard it once , but the set was not really well set up. hotel room on a show in germany. i have owned the 52. at this time i didn´t understand the difference between the 252 and the 52, and def not the amount of money between those 2. i think it might be different now. the phonosphie i own now made me also understand the difference between olive and the black naims ( i don´t want to vote here for one or another. i loved and i still do love the sound of the olives . i think it is a matter of taste )

    the question was ment more as an oppinion. i tried to find something on the 552, you wrote, but didn´t succeed. i took the grale symbol more out of the naim forum, where many praise the 552 as the best pice naim ever made...

    hilsen b
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Det viser seg at Wright har betalt opptil flere XSer for mye i britisk skatt! Her blir det handel når man klarer å lokke pengene tilbake. Pund ut fra den britiske stat, og inn i racket i form av britisk hifi. Slik liker jeg det. :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    .. the question was ment more as an oppinion. i tried to find something on the 552, you wrote, but didn´t succeed. i took the grale symbol more out of the naim forum, where many praise the 552 as the best pice naim ever made...

    hilsen b
    Oppfattet det overhodet ikke som kritikk Balthar, skjønte bare ikke hvorfor du spurte. Og det er jo greit å vite før man svarer noen gang. Jo skal jeg si som sant er, så har jeg ikke angret 552 et sekund; det er en voldsomt naturlig preamp; i direkte sammenlikning med andre, så har den en lydkvalitetsforbedring som det er vanskelig å beskrive, men veldig lett å høre; det er noe med skala, naturlighet, kraft, åpenhet og innsikt. Den hugger ikke ned andre preamper med et massivt hugg på et punkt, men med små stikk på tusener av punkter.

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    hei vidar. i totaly agree. my question just came out of air...and thank you for the answer.

    does it need at least an 300 to shine as steinar mentioned earlier ? i will definitive not have the space for a 300 in my recent flat .but the 552 is a final statement and can be built on during the next years. since my source is chosen i am not afraid of any unbalance in the system, but am not 100 % sure of the function of the power amp here. i also expect the ibl not to be the limiting factor ( it is just very hungry )

    hilsen b
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    leon skrev:
    Reima; Dac 2000pund altså ca kr 20 000.- +xps2 ny kr 45 000.-
    = kr 65 000.-
    Eller:
    Dac 2000pund altså ca kr 20 000.- +teddyxps ny ca 1000usd
    = cakr 27 000.-
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    hifiguru skrev:
    leon skrev:
    Reima; Dac 2000pund altså ca kr 20 000.- +xps2 ny kr 45 000.-
    = kr 65 000.-
    Eller:
    Dac 2000pund altså ca kr 20 000.- +teddyxps ny ca 1000usd
    = cakr 27 000.-
    Hei. Har du sett noen bilder av teddyxps ? Stor forskjell på pris :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fått bilde, den er straks klar til lansering. Alle tester er gjort og funnet tilfredsstillende så da er det bare å vente på gla'mail fra Israel.....Regner med det blir benyttet noe av det samme kabinett som teddycap'ene.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    jeg tviller på at xps + dacen kommer å blir i kvaliteten av en cds3..jeg også tviller på at en 555ps + dacen blir det.

    naim plasere sine produkter altid i priskerarkien...sel en hdx med dac + 555ps kommer ikke å lyde bedre en en cds3 tror jeg..kanskje aneledes...

    i don´t know what the fuzz is about ( some guys on the naimforum take totaly off )...sel vis jeg kommer å sette på en dac sel er jeg ikke så glad , at jeg har den stupide arbeid med digitalisering. ( og til slut blir kostnader med en pc og fjernstyring og kabler og harddisker ikke så billig en man tror ). med lavry elsket jeg at jeg fikk en bra kvalitet dac for penger i en halv box...ferdig...kanskje det var en feil å selger den ...jeg hopet for det samme løsning såm superline ..men hvem vet hva det blir til slutt, når naim lansere sin dac eller dacer, eller streamer eller...
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    hifiguru skrev:
    leon skrev:
    Reima; Dac 2000pund altså ca kr 20 000.- +xps2 ny kr 45 000.-
    = kr 65 000.-
    Eller:
    Dac 2000pund altså ca kr 20 000.- +teddyxps ny ca 1000usd
    = cakr 27 000.-
    Husk norsk mva på 25 prosent, mot 15 (vanligvis 17,5) i UK, og at eBay-priser er uten mva overhodet...
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    spøre gjerne en gang til...letter etter en fraimlayer i hell sort :)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    hørte foresten, at det blir bygget en naim showrom i oslo..med fraim og ordentlig strøm og trara og sånt...skal også har lit støre tilbud på naim produkter i ref klassen...

    kanskje på tiden ? :)

    vi få ser...
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    balthar skrev:
    hørte foresten, at det blir bygget en naim showrom i oslo..med fraim og ordentlig strøm og trara og sånt...skal også har lit støre tilbud på naim produkter i ref klassen...

    kanskje på tiden ? :)

    vi få ser...
    Det hadde jo bare vært helt sjef.
    Har aldri hatt gleden av å høre et fullblods ref anlegg fra naim...

    Men naim skulle hatt en advarsel om at de kan være avhengighetsskapende ;D
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    når jeg hentet snaicen hos ljudtema fortalte han, at det blir på stedet sel. lager på bryn i oslo ? lit doggy område , men men ;)
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Hvis det blir så gleder jeg meg som en unge for å høre...Kanskje selge lekebilen og kjøpe et ref anlegg?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Har spilt på den "Nye" NAP250 i et par dager, og som alle andre oppgraderinger er det som å være i den syvende himmel igjen- :D

    Neat Elite er relativt lett å drive, men noen extra Naim watt (hadde tidl. 150X) gjør skikkelig bra! Mere kontroll og ro, og samtidig adskillig sterkere. BASSEN!



    ;D ;D ;D
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    nilsen64 skrev:
    Har spilt på den "Nye" NAP250 i et par dager, og som alle andre oppgraderinger er det som å være i den syvende himmel igjen- :D

    Neat Elite er relativt lett å drive, men noen extra Naim watt (hadde tidl. 150X) gjør skikkelig bra! Mere kontroll og ro, og samtidig adskillig sterkere. BASSEN!



    ;D ;D ;D
    Bassen ja. Noen problemer med det nedoverrettede basselementent?

    Edit: skriveslurv
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    toriamos skrev:
    nilsen64 skrev:
    Har spilt på den "Nye" NAP250 i et par dager, og som alle andre oppgraderinger er det som å være i den syvende himmel igjen- :D

    Neat Elite er relativt lett å drive, men noen extra Naim watt (hadde tidl. 150X) gjør skikkelig bra! Mere kontroll og ro, og samtidig adskillig sterkere. BASSEN!



    ;D ;D ;D
    Bassen ja. Noen problemer med det nedoverrettede basselementent?

    Edit: skriveslurv
    nei! men jeg har ei stor stue, bassen er vel Elites sterkeste kort. Ingen problem med og følge med bassisten her.

    har hørt Proacs's nedoverettede bass bli veldi boomy med naim. men ikke slik med neats.

    neste upgrade Må vel bli 282 tenker jeg høyt. ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.796
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Neste oppgradering burde vært MYE musikk. ;)

    Men 282 er sikkert en kjekk forforsterker .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn