Om jeg skal oppsummere denne tråden så langt så er mitt inntrykk som følger;
.....at den har dreiet fra å være en "hardcore" Naimtråd for Naimentusiaster, til å bli en tråd mer og mer for personer interessert i Naim, men som samtidig er kritiske til sider ved Naim`s etablerte sannheter.
Tidligere ble tråden drevet fremover av vitehungrige og nysgjerrige brukere som omfavnet det meste som passerte fra Salisbury. Når noen postet i tråden varte det ikke lenge før kunnskapsrike personer vartet opp med sin viten, særlig Svein og Vidar P har tilført meg mye. Tonen var stort sett alltid hyggelig og alle dro i samme retning.
De få passiarene som oppstod av uenighet mm var så langt jeg husker litt spissing rundt Naim blackserie kontra tidligere Olive , Chrom osv.. Her har jeg nok vært deltaker sjøl, når Svein og Alshus har sendt ut påståeligheter om VFM mm. I tillegg utsagn om at Naim i seinere tid er blitt mer mainstream og en i massen produsent og langt fra Julian Vereker`s tanker. Kan være sant dog, da jeg ikke har hørt annet enn black.
De siste månedene har tråden dreiet mot en mer kritisk og tildels hetsende innstilling til hva Naim representerer, utvikler av nye produkter, samt står for mht forretningsfilosofi. En tanke om at ett produkt skal skape behov for det neste mm.
Kritikken mot HDX og dens filosofi, DAC`en og Uniti. Vel er kanskje ikke alt av dette til det gode, men formater og signalkilder er i utvikling og Naim forsøker antakeligvis å tilpasse seg markedet for å overleve, samtidig som de ønsker å beholde sin signatur, ikke for alle, men for musikkelskeren.
Min tanke er at vi kun har sett starten på hva Naim vil levere oss i fremtiden. En helt ny h.t serie er visstnok på trappene og mye vil sikkert skje på signalkilde siden også. Jeg vet mer om akkurat det, men vil ikke utlevere hva mine kilder forteller meg.
Den tidligere hardcore innstillingen fra enkelte har sågar blitt trukket frem som et argument for at enkeltpersoner har droppet Naim som musikkavspillingsutstyr.
Andre antydninger inneholdende småstikk til Naim eller brukerne forekommer også. Mange argumenterer da med at; såpass må man tåle osv.
Jeg ønsker meg tilbake Naimtråden der det var hyggelig å lese og skrive. Der Naimbrukere aksepterer at Naim er Naim.
Folk må gjerne koble seg opp med Naimutstyr på hvilken måte de vil for meg, men å virusinfisere denne tråden med negativitet og protest er jeg lei av. Om man er imot Naims filosofi bør man styre unna Naim i sin helhet. Ikke implementere 1 produkt, for så å kaste det på båten med allslags motstridende ideer.
Da jeg kjøpte min første Naimboks i 2005, Norges første CD5X tok det kun uker før alt var Naim. Jeg klatret fort opp stigen, hoppet ned igjen.
Ble kjent med Vidar P og hans genuine fokus på at musikken kommer først, uansett. Med det som utgangspunkt og de erfaringene jeg da hadde gjort meg, kjøpte meg opp igjen. Jeg kunne stoppet på CDX2-202-200 som hos meg fungerte helt fantastisk i mine ører, men tabben ved å høre utstyr høyere opp som presenterte musikken på en så troverdig måte. Vidar P har sagt mer enn 1 gang at; bli ved det du har, kjøp musikk.
Vel, Naim har noe som kalles "suggested systems". Noen av dere kaller dette forretningstricks eller politikk, jeg kaller det synergi og musikk.
Hver og en får kalle dette hva de vil, men jeg for min del liker IKKE at Naimtråden er blitt virusinfisert.
Hver og en får gjøre sine valg så gjør jeg mine, og de er å fortsette å være positiv til Naim og den filosofien de driver etter, fortsette å kjøpe musikk og la det være drivverket i hobbyen.
Jeg lurer stadig på hva jeg gjør i denne tråden, derav 3 ganger skifte av signatur. Denne tanken kommer oftere og blir sterkere....
Ha en fin kveld