Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

so

Gjest
    Har fått testet ut noen ulike oppsett av de Naimboksene jeg nå har tilgjengelig.
    NAP 200 kontra 250.2. NAP250.2 oppleves å ha endel mer krefter noe som passer meg godt med nåværende h.t. 250 har en mørkere og frodigere klangkarakter og den høres umiddelbart. Jeg synes dette er deilig å lytte til. Jeg har en mistanke om at denne klangen gjør at noen vil si 250.2 ikke har den samme fart og dynamikk som 200, at en her kan la seg lure??

Jeg testet ut hviken påvirkning oppgraderingen fra 200 til 250.2 og HiCap hadde. Begge påvirker det store løftet, men det er ingen tvil om at HiCap utgjør mest.

Jeg gikk stegene fra CDX2-202-FC2-200 og satt inn enkeltkomponenter etterhvert. Jeg blei overrasket over hvor godt dette reine oppsettet fungerte. Det var også påfallende å høre hvor stor endring jeg fikk etterhvert som de ulike PSU`ene ble koblet til, selv den lille NAPsc.

Generellt opplever jeg at PSU`ene gir mer kropp, fart, kraft og tyngde/ autoritet og gir hele veien en økt analog klangkarakter. Det var utrolig å høre hvordan realismen/ musikaliteten økte.

Jeg har noen cd`er med testspor, med spektakulær bass osv ala M.Boine. Med alle PSU`er innkoblet, inklusive XPS.2, fylles stua opp med en slagkraft, autoritet og tyngde som ingen effektforsterker tidligere har klart, og da snakker vi altså om en effekt på "skarve" 85W/8 ohm. SOURCE FIRST med andre ord.

Ved uttalelser angående CDX2 blir jeg kanskje inhabil, men den oppleves ikke som klinisk. Den har litt av den samme karakteren som NAP 200, frampå vil jeg kalle det. Den har en utrolig rytme og fremdrift. Med XPS.2 innkoblet blir det som å sette på en turbo.

CDS3/ XPS.2, kontra CDX2 og evnt. XPS. CDS3 er noe mer laid back og umiddelbart hørtes den litt kjedelig ut. Etter god oppvarming og ditto lytting høres forskjellene godt. Mer inn i rommet, levende og naturtro. Helt annerledes enn jeg noen gang har hørt og litt uvant. Man lytter ikke til spilleren, men til musikken. Det "flyter" som min sønn ville ha sagt. Må oppleves.

CD5(x)/FC2(x)/HiCap.2 eller CDx2. Ikke godt å si, men en ting er sikkert. Det er kun CDX2 som kan oppgraderes med XPS...om man vil ta den så langt da, og XPS er helt rå i mine ører.

Jeg trampet ikke takten i noen særlig grad, men mer apatisk og overrasket/ sjokkert igjennom hele seansen som nok ikke kan betraktes som veldig seriøs, kun noen kvelds-/ nattetimer. Det er dessuten mange konfigurasjoner som kan settes opp mot hverandre.

Konklusjonen blir at "kilden først prinsippet" lever i beste velgående for min del.

Takk for meg ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Går ut fra at det ble en CDS3 so, gratulerer igjen.
    Når skal du ha ny preamp ;)

Mvh
    Svein

S

so

Gjest
    Går ut fra at det ble en CDS3 so, gratulerer igjen.
    Når skal du ha ny preamp ;)

Mvh
    Svein
    Konfererte med Naim pr. telefon før invest. og rådet var klart og tydelig en XPS.2 til CDX2, før preamp. bytte. Å få tak i en brukt XPS.2 virker håpløst og da var en "prisgunstig" nesten ny kombo løsningen. Hadde på det tidspunkt en 282 på gang.

Nei, heretter skal det spilles musikk.

Hva er dine planer Svein?

K

Kaarelars

Gjest
    Konfererte med Naim pr. telefon før invest. og rådet var klart og tydelig en XPS.2 til CDX2, før preamp. bytte. Å få tak i en brukt XPS.2 virker håpløst og da var en "prisgunstig" nesten ny kombo løsningen. Hadde på det tidspunkt en 282 på gang.

Nei, heretter skal det spilles musikk.

Hva er dine planer Svein?
    Hva som var mine planer mener du ;)
    Hadde olive 52/SC-xps saker i kikkerten, men det gikk ikke som planlagt.

Mvh Svein

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Har fått testet ut noen ulike oppsett av de Naimboksene jeg nå har tilgjengelig.
    NAP 200 kontra 250.2. NAP250.2 oppleves å ha endel mer krefter noe som passer meg godt med nåværende h.t. 250 har en mørkere og frodigere klangkarakter og den høres umiddelbart. Jeg synes dette er deilig å lytte til. Jeg har en mistanke om at denne klangen gjør at noen vil si 250.2 ikke har den samme fart og dynamikk som 200, at en her kan la seg lure??

Jeg testet ut hviken påvirkning oppgraderingen fra 200 til 250.2 og HiCap hadde. Begge påvirker det store løftet, men det er ingen tvil om at HiCap utgjør mest.

Jeg gikk stegene fra CDX2-202-FC2-200 og satt inn enkeltkomponenter etterhvert. Jeg blei overrasket over hvor godt dette reine oppsettet fungerte. Det var også påfallende å høre hvor stor endring jeg fikk etterhvert som de ulike PSU`ene ble koblet til, selv den lille NAPsc.

Generellt opplever jeg at PSU`ene gir mer kropp, fart, kraft og tyngde/ autoritet og gir hele veien en økt analog klangkarakter. Det var utrolig å høre hvordan realismen/ musikaliteten økte.

Jeg har noen cd`er med testspor, med spektakulær bass osv ala M.Boine. Med alle PSU`er innkoblet, inklusive XPS.2, fylles stua opp med en slagkraft, autoritet og tyngde som ingen effektforsterker tidligere har klart, og da snakker vi altså om en effekt på "skarve" 85W/8 ohm. SOURCE FIRST med andre ord.

Ved uttalelser angående CDX2 blir jeg kanskje inhabil, men den oppleves ikke som klinisk. Den har litt av den samme karakteren som NAP 200, frampå vil jeg kalle det. Den har en utrolig rytme og fremdrift. Med XPS.2 innkoblet blir det som å sette på en turbo.

CDS3/ XPS.2, kontra CDX2 og evnt. XPS. CDS3 er noe mer laid back og umiddelbart hørtes den litt kjedelig ut. Etter god oppvarming og ditto lytting høres forskjellene godt. Mer inn i rommet, levende og naturtro. Helt annerledes enn jeg noen gang har hørt og litt uvant. Man lytter ikke til spilleren, men til musikken. Det "flyter" som min sønn ville ha sagt. Må oppleves.

CD5(x)/FC2(x)/HiCap.2 eller CDx2. Ikke godt å si, men en ting er sikkert. Det er kun CDX2 som kan oppgraderes med XPS...om man vil ta den så langt da, og XPS er helt rå i mine ører.

Jeg trampet ikke takten i noen særlig grad, men mer apatisk og overrasket/ sjokkert igjennom hele seansen som nok ikke kan betraktes som veldig seriøs, kun noen kvelds-/ nattetimer. Det er dessuten mange konfigurasjoner som kan settes opp mot hverandre.

Konklusjonen blir at "kilden først prinsippet" lever i beste velgående for min del.

Takk for meg ;)

Spennende lesning SO! Og gratulerer med CDS3/XPS ;D Med prisen Lyric tok for CDS3/XPS skjønner jeg godt at du gikk for hele pakka fremfor å prøve å skaffe en XPS. Du har brent av noen lapper på stereo nå, så det er kanskje på tide å sette seg ned og nyte ;)

Godt å høre at hi-cap gjorde mest forbedring, da det er dette som mest sannsynlig er det neste som kommer inn i stua mi. Har nettopp invistert i nytt lytterom (les leilighet) så det er vel en stund til uansett desverre. Ble forresten veldig fristet til kjøp når jeg så du solgte CDX2'en din.

Kom gjerne med oppdatering når CDS3/XPS har hatt tid til å "sette seg" bedre!

Mvh
    Hallgeir

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Hva som var mine planer mener du ;)
    Hadde olive 52/SC-xps saker i kikkerten, men det gikk ikke som planlagt.

Mvh Svein

Hva gikk galt Svein?

Mvh

S

so

Gjest
    Med prisen Lyric tok for CDS3/XPS skjønner jeg godt at du gikk for hele pakka fremfor å prøve å skaffe en XPS. Du har brent av noen lapper på stereo nå, så det er kanskje på tide å sette seg ned og nyte ;)
    Jeg har betalt vesentlig MINDRE enn prisen som stod på "salgslista". Særlig med tanke på hva jeg fikk med av tilbehør.
    Forøvrig ingen behov for å rettferdiggjøre noe som helst... ;)

Lytting/ lån av CDX2 kan arrangeres  :)

K

Kaarelars

Gjest
    Hva gikk galt Svein?

Mvh
    Ønsker ikke å sitte på et lager med Naimbokser. Innbytte var uaktuelt og her er det tregt å selge Naim uten å dumpe prisene fullstendig. Merkelig at det er lettere å selge produkter som låter direkte dårlig.

Mvh

S

so

Gjest
    Ønsker ikke å sitte på et lager med Naimbokser.  Innbytte var uaktuelt og her er det tregt å selge Naim uten å dumpe prisene fullstendig.  Merkelig at det er lettere å selge produkter som låter direkte dårlig.  

Mvh
    Synd men sant. Tester og omtaler i Fidelity osv påvirker sterkt. Må være villig til å transportere til Sverige hvor folk kjenner Naim.....for de som bor i kjørbar avstand selvfølgelig.
    Har sjøl flere henvendelser derfra.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Lytting/ lån av CDX2 kan arrangeres :)

Hehe...frister ja. Blir kanskje vanskelig å overbevise min kjære om at vi trenger ny cd spiller mer enn vi trenger parkett og møbler ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ønsker ikke å sitte på et lager med Naimbokser. Innbytte var uaktuelt og her er det tregt å selge Naim uten å dumpe prisene fullstendig. Merkelig at det er lettere å selge produkter som låter direkte dårlig.

Mvh

Skjønner godt det. Hvis du og SO hadde bestemt dere for dette tidligere hadde jeg kunne kjøpt både din 202 og SO's 200/CDX2 :p

Ny distributør bidrar vel ikke akkurat til økt interesse for disse glimrende produktene heller. Det eneste som står på siden deres nå er en henvisning til Ljudtema i sverige. Maken til elendig firma har jeg aldri sett. Kan nesten virke som om de sliter litt økonomisk ???

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ny distributør bidrar vel ikke akkurat til økt interesse for disse glimrende produktene heller. Det eneste som står på siden deres nå er en henvisning til Ljudtema i sverige. Maken til elendig firma har jeg aldri sett. Kan nesten virke som om de sliter litt økonomisk ???

;)

Sendte mail til Ljudtema på mandag med spørsmål om muligheter for demo, hvordan de har tenkt å distribuere og hvilke Naim-produkter de vil satse på. Ingen svar - det sier vel litt om dette firmaet. Tror ikke vi går lyse tider i møte. :(

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Tror at det enda er litt for tidlig for Ljudtema å komme med klare svar på slike spørsmål (De bør vel uansett svare på mail, selv om det kanskje er bedre å ta en telefon). Slik jeg har forstått ønsker de at Lyd og Bilde Hjørnet skal ha de billigere Naim-produktene, mens en eller to annen/andre forhandler/-e i Oslo skal ha litt dyrere produkter. De prøver vel å finne aktuelle forhandlere nå.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ønsker ikke å sitte på et lager med Naimbokser.  Innbytte var uaktuelt og her er det tregt å selge Naim uten å dumpe prisene fullstendig.  Merkelig at det er lettere å selge produkter som låter direkte dårlig.  

Mvh
    en grunn til at naim er et slit å selge på bruktmarkedet, skyldes all skremselspropagandaen og den sekteriske stemningen blant naimbrukere, som i sin tur er blitt foret av naim audio.

alt pratet om at naim MÅ brukes med naim, at ustyret trives best på naims eget fraimrack, at naims kabler er best til naim, og helst i en bestemt lengde og med naims egne plugger, etc., er uten rot i virkeligheten, imho.

riktignok har naim en karakteristisk "huslyd" (leading edge, prat), iallfall de eldre produktene.
    men det er ingen grunn til at naimutstyr ikke skulle funke helt utmerket med elektronikk og kabler fra andre merker dersom man matcher riktig, dette er iallfall min erfaring.

dette gjør at de som ikke tilhører naimsekten er skeptiske mot å kjøpe enkeltkomponenter fra merket - bruktmarkedet blir dermed håpløst lite.

selv liker jeg naim, har hatt mye naim opp gjennom årene, men bruker fremdeles rør i hovedsystemet.

R

Rojoh

Gjest
    Tviler ikke på at Naim låter kanon, og har lest bittelitt av denne tråden: Men jeg undres - det høres jo av og til ut som om alt må være i orden på nanonivå for at godlyden skal komme?? Ligger teppehårene i riktig retning? Blir mer prat da, vet du... ;D

Mvh. Johan

S

so

Gjest
    Joaquin/ Rojoh:
    Dere har sikkert rett begge to. Akkurat nå føles det imidlertid helt ålreit å være "sektmedlem", bruktsalg eller ikke.

Legg merke til ønskes kjøptannonsene på nettet når ny utgave av Fidelity er kommet. Det florerer av ønskes kjøpt positivt omtalte testobjekter. Legg merke til EMC-1 up...den er god den, for all del, men for eksempelets skyld.

På samme måten som at Ljudtema(kanskje) kommer på banen. Det legges mer trøkk i annonsering, produkter blir testet osv...og here we go again?

Vi er nok derfor mange potensielle "sektmedlemmer" på dette forum...utover Naimeierne. ;)

Det absolutt fineste med denne tråden er at den er vennlig....samme som Naim-Forum, med noen få unntak.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Joaquin/ Rojoh:
    Dere har sikkert rett begge to. Akkurat nå føles det imidlertid helt ålreit å være "sektmedlem", bruktsalg eller ikke.

Legg merke til ønskes kjøptannonsene på nettet når ny utgave av Fidelity er kommet. Det florerer av ønskes kjøpt positivt omtalte testobjekter. Legg merke til EMC-1 up...den er god den, for all del, men for eksempelets skyld.

På samme måten som at Ljudtema(kanskje) kommer på banen. Det legges mer trøkk i annonsering, produkter blir testet osv...og here we go again?

Vi er nok derfor mange potensielle "sektmedlemmer" på dette forum...utover Naimeierne. ;)

Det absolutt fineste med denne tråden er at den er vennlig....samme som Naim-Forum, med noen få unntak.
    enig, folk har en tendens til å henge seg opp i produkter som får omtale i hifi-magasinene.
    selv er jeg medlem av rørsekten ;D

R

Rojoh

Gjest
    Bare erter litt. ;) Er jo litt ekstra moro når man er så samstemt som Naim-gjengen... Man får jo nesten lyst til å bli medlem av den familien, og ha noen "hemmeligheter" felles.

Mvh. Johan

K

Kaarelars

Gjest
    Helt enig med mye av det Joaquin og Rojoh skriver. Naim må ikke brukes med Naim, men det blir f.eks kludrete og splitte en pre/powerkombinasjon pga PSU'ene. HAr ikke tro på at 2+2 blir 5 eller synergieffekter lenger, men Naim passer særdeles godt sammen med Naim selv om det også innad i Naimkjeder finnes unntak. Naim's cd-spillere er meget gode og kan passe inn i mange anlegg. Det følger kabler med Naimboksene og ser ingen grunn til å bruke noe annet. Naca5 er utmerket og den eneste høytterkabel jeg har brukt som låter bedre i større lengder.
    Det er en del myter bl.a lang innspillingstid og at det er vrient å sette opp et Naimanlegg. Det eneste jeg har erfart er at preamp og cd-spiller bør stå et stykke fra hverandre, ellers er Naim plug and play. Alle Naimprodukter blir "brent inn" testet og lyttet på i tre døgn før de forlater fabrikken.
    Synes fortsatt Naim er gode på flat-earth disipliner som groove, leading edge og prat selv om olive-serien nok var enda mer frampå. Forlater Naimsekten omgående (hvis jeg er medlem) om jeg finner merker med bedre allround musikkegenskaper og som ikke er rørbasert.

Mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Helt enig med mye av det Joaquin og Rojoh skriver.  Naim må ikke brukes med Naim, men det blir f.eks kludrete og splitte en pre/powerkombinasjon pga PSU'ene.  HAr ikke tro på at 2+2 blir 5 eller synergieffekter lenger, men Naim passer særdeles godt sammen med Naim selv om det også innad i Naimkjeder finnes unntak.  Naim's cd-spillere er meget gode og kan passe inn i mange anlegg.  Det følger kabler med Naimboksene og ser ingen grunn til å bruke noe annet.  Naca5 er utmerket og den eneste høytterkabel jeg har brukt som låter bedre i større lengder.
    Det er en del myter bl.a lang innspillingstid og at det er vrient å sette opp et Naimanlegg.  Det eneste jeg har erfart er at preamp og cd-spiller bør stå et stykke fra hverandre, ellers er Naim plug and play.  Alle Naimprodukter blir "brent inn" testet og lyttet på i tre døgn før de forlater fabrikken.
    Synes fortsatt Naim er gode på flat-earth disipliner som groove, leading edge og prat selv om olive-serien nok var enda mer frampå.  Forlater Naimsekten omgående (hvis jeg er medlem) om jeg finner merker med bedre allround musikkegenskaper og som ikke er rørbasert.

Mvh
    fornuftig innlegg, svein.
    men, jeg tror ikke på naims påstand om at alle produktene deres blir "testet og lyttet på i tre døgn før de forlater fabrikken".
    at apparatene kobles til og spilles på - muligens.
    men hvordan i all verden kan de ta seg tid til å høre alle produkter i tre døgn, når de lager forsterkere, cd-spillere og høyttalere i uhorvelige mengder?
    dette er for meg et eksempel på naims utrolig effektive propaganda.

K

Kaarelars

Gjest
    Hva gikk galt Svein?

Mvh
    Er i nye forhandliger om en NAC52/Supercap. Er jeg heldig tar han 202 i innbytte.
    Hva tror dere om CDX/52-supercap/150x?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er i nye forhandliger om en NAC52/Supercap.  Er jeg heldig tar han 202 i innbytte.  
    Hva tror dere om  CDX/52-supercap/150x?

Mvh
    NAC52 er jo suverent bra, husker godt da en NAC32 (tror det var en 32.5) ble byttet ut med en slik, men tror det var HiCap.. til å drive NAP135'er og aktive Isobariker.. svære greier dengang.

Naim selv hevder vel at "den nye utgaven" NAC252 er en god del bedre enn gamle NAC52, men har ikke testet det selv.

Tror uansett det er mye å hente på å gå opp fra 202; den er ikke verst men litt "flat" og todimensjonal ift de større vel...? Utøvere fremstår liksom litt mer av kjøtt og blod (en viss fysisk palpabel egenskap) når man går opp til 282 iallefall..

Vil tro at NAC52 er en god del bedre (om enn kanskje litt mer "gammeldags Naim" og kanskje hardere/mer upfront) enn 282.. og SuperCap er jo ytelsesmessig nesten unødvendig å kommentere.

Kan du bruke SuperCap til CDX samtidig med NAC52 tro....? Har gått i glemmeboken for meg mye av dette..

Mvh Vidar P

C

cpc

Gjest
    Hei gutta..

Vet dere hva som er forskjellen på effektdelen i Nait 5i og NAP150x? Begge yter 50 watt på papiret.

Er utrolig mye snop Naim-utstyr til salgs her nå ::)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei gutta..

Vet dere hva som er forskjellen på effektdelen i Nait 5i og NAP150x? Begge yter 50 watt på papiret.

NAP150 må ses som en del av et sett med (vanligvis) NAC112.. Forskjellen er, i praksis, at det låter bedre. Og kan oppgraderes med bedre PSU'er..

Mvh VIdar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg koblet opp Fraim-racket forrige helg, og var meget godt fornøyd med overgangen fra Mana til Fraim rett etter at racket var oppsatt. Hovedgevinstene lå i et mer balansert lydbilde samt enda bedre PRaT. Dagen etter var jeg ikke fullt så fornøyd da jeg la merke til at tendensen til "brittleness" fremdeles var der (hadde håpet på en større forbedring på dette området). Ut over uka ble jeg mer og mer misfornøyd, og syntes nesten det ble verre (mindre bass, fokus og mer frempå i diskanten).

Fikk råd på Naim-forumet om å gjøre oppsettet på nytt da det kunne være at jeg hadde strammet "spikes"-ene for mye. Så i dag demonterte jeg racket, og oppdaget til min forskrekkelse at mange spikes i stedet hadde løsnet (og jeg som syntes jeg dro til ganske hardt). Denne gangen dro jeg til litt hardere, og etter at jeg koblet til strømmen var det meste på plass - mellomtone varme, en 1/2 oktav mer bass og et generelt mer fokusert lydbilde. Skremmende at dette skulle ha så mye å si for lyden. Ingen tvil om at Naim-racket passer utstyret som hånd i hanske, og i tillegg ser det jo særdeles lekkert ut (i alle fall ut i fra min smak). En av de beste oppgraderingene jeg har gjort så langt! ;D

Svein, CDX-52-Supercap-150x høres jo temmelig bra ut!

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Er i nye forhandliger om en NAC52/Supercap. Er jeg heldig tar han 202 i innbytte.
    Hva tror dere om CDX/52-supercap/150x?

Mvh
    Det høres rett og slett enestående ut Svein ;D

Mvh

S

so

Gjest
    Jeg koblet opp Fraim-racket forrige helg, og var meget godt fornøyd med overgangen fra Mana til Fraim rett etter at racket var oppsatt. Hovedgevinstene lå i et mer balansert lydbilde samt enda bedre PRaT. Dagen etter var jeg ikke fullt så fornøyd da jeg la merke til at tendensen til "brittleness" fremdeles var der (hadde håpet på en større forbedring på dette området). Ut over uka ble jeg mer og mer misfornøyd, og syntes nesten det ble verre (mindre bass, fokus og mer frempå i diskanten).

Fikk råd på Naim-forumet om å gjøre oppsettet på nytt da det kunne være at jeg hadde strammet "spikes"-ene for mye. Så i dag demonterte jeg racket, og oppdaget til min forskrekkelse at mange spikes i stedet hadde løsnet (og jeg som syntes jeg dro til ganske hardt). Denne gangen dro jeg til litt hardere, og etter at jeg koblet til strømmen var det meste på plass - mellomtone varme, en 1/2 oktav mer bass og et generelt mer fokusert  lydbilde. Skremmende at dette skulle ha så mye å si for lyden. Ingen tvil om at Naim-racket passer utstyret som hånd i hanske, og i tillegg ser det jo særdeles lekkert ut (i alle fall ut i fra min smak). En av de beste oppgraderingene jeg har gjort så langt!  ;D  

Svein, CDX-52-Supercap-150x høres jo temmelig bra ut!
    Nå har ikke jeg Fraim, men dette er allikevel spennende å følge med på. Har man et forhold til strøm og hva en strømforsyning kan forurense, blir dette med plassering av komponenter i racket spennende å prøve ut.
    Benytter du kun originale kabler, både signal og power?

Også spennende å lese om vurderingene på
    N-Forumet angående kabeltesting. Del gjerne disse erfaringene med oss også...om det skulle bli noe av.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Interessant + lærerikt å følge med denne tråden.

Har litt andre priortiteringer i tida som kommer, og jeg har ingen planer om å oppgradere i første omgang, tar det litt med ro og koser meg med det oppsettet jeg har.

Men må nok si at HICAP (og Hydra) gjorde susen, og jeg bestiller flere CD'er enn noensinne! Og prøver å få tid til seriøs lytting også. :D

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Hei gutta..

Som Vidar P skriver. Den er nok bedre enn powerdelen i Nait 5i og den kan oppgraderes i det uendelige med bedre preamper og psu'er hvis høyttalerne greier seg med 50 kraftfulle Naim-watt. Du må minst ha en 202 foran en 150x hvis du vil ha en markant oppgradering over Nait 5i. Ulempen med en slik oppgradering er at du sannsynligvis er hektet for godt. 202 er en utrolig god preamp og knuser Nait 5i og 112x fullstendig lydmessig.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Ser en CDX til en meget lav pris på bruktbørsen.  Er det noen som har en Nait3 eller Nait 5 og ikke har cd-spiller fra Naim og kanskje tenker i de baner er dette et meget bra kjøp.

Fikk en test fra Hi-fi-world (takk igjen til deg som sendte den) på Nac282/Hicap/Nap 250.  Testeren var meget imponert og dette er konklusjonen:

"Superlative pace, punch and poise makes this one of the most musical solid-state amplifier combos money can buy"

Jeg vet at Naim nå jobber for å få flere av produktene ut her i landet.  På tide med en test av et high-end Naim system i Fidelity!

Mvh

S

so

Gjest
    Ser en CDX til en meget lav pris på bruktbørsen.  Er det noen som har en Nait3 eller Nait 5 og ikke har cd-spiller fra Naim og kanskje tenker i de baner er dette et meget bra kjøp.

Jeg vet at Naim nå jobber for å få flere av produktene ut her i landet.  På tide med en test av et high-end Naim system i Fidelity!

Mvh
    Mye bra å se for tiden...av Naimprodukter. Synd de ikke står oppført i folkekatalogen. ;)

Synes forøvrig Naim/ Ljudtema burde hatt mer orden i sysakene mht Norsk salg og distribusjon, før Lyric ble tatt av dage som "far" for merket. ???

C

cpc

Gjest
    Hei!

Hvilke av de gamle forforsterkerene til Naim er bra og billige? Jeg ser det er en del effekttrinn til salgs for tiden, men ingen forforsterkere.. Tenker på å kjøpe et eff.trinn, og en billig, grei forforsterker mens jeg venter på å kjøpe en ny.

Noen tips? Har ikke hørt eller sett noe til de eldre Naim-seriene (Olive, chrome?).

Resten av utstyret er CD5x og B&W 805s.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

Hvilke av de gamle forforsterkerene til Naim er bra og billige? Jeg ser det er en del effekttrinn til salgs for tiden, men ingen forforsterkere.. Tenker på å kjøpe et eff.trinn, og en billig, grei forforsterker mens jeg venter på å kjøpe en ny.

Noen tips? Har ikke hørt eller sett noe til de eldre Naim-seriene (Olive, chrome?).

NAC 32.5 er jo moro da... og endel brukt sammen med NAP250 og NAP135'er..

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Hei!

Kjenner ingen av de tidligere modellene til Naim, Svein gjør nok detog kan sikkert fortelle om f.eks en NAP 150x er kraftig nok. En bør ha nok krefter bak h.t.

Når en først har det(nok krefter), vil f.eks en psu på cdspiller eller pre. gi ytterligere følelse av effektøkning, i tillegg til autoritet, dynamikk og PRaT selvfølgelig.
    ;)

C

cpc

Gjest
    Føler faktisk ikke at det mangler så mye krefter i Naiten, er mer tidligere erfaringer med pre/power-kombinasjoner som gjør at jeg vil oppgradere. Men litt mere krefter hadde nok kommet godt med likevel..

Er det noe definert skille for når Naim begynte med standard bredde på komponentene? Har sett at en del av det gamle utstyret er smalt.
    Er det så smalt at to av det eldre slaget tilsvarer en ny komponent mon tro?

Edit:
    Har tittet på hifimagasinet i dag, bla en NAC42 til salgs der. Hvordan har dere gjort det ved kjøp fra utlandet? Postoppkrav?

S

so

Gjest
    Føler faktisk ikke at det mangler så mye krefter i Naiten, er mer tidligere erfaringer med pre/power-kombinasjoner som gjør at jeg vil oppgradere.  Men litt mere krefter hadde nok kommet godt med likevel..

Er det noe definert skille for når Naim begynte med standard bredde på komponentene? Har sett at en del av det gamle utstyret er smalt.
    Er det så smalt at to av det eldre slaget tilsvarer en ny komponent mon tro?

Edit:
    Har tittet på hifimagasinet i dag, bla en NAC42 til salgs der. Hvordan har dere gjort det ved kjøp fra utlandet? Postoppkrav?
    Foreløpig har jeg hentet i Sverige. Postoppkrav eller førskottspaket, medfører moms på verdien. Husker ikke grensene der, men er verdien av innholdet for høyt...>5K? blir det moms på det.
    Noen som kan bekrefte?

C

cpc

Gjest
    Det blir moms på alt på over 200 kr tror jeg. Desverre.
    Men denne forforsterkeren blir uansett av det billige slaget, så momsen blir nok liten.

K

Kaarelars

Gjest
    Tror ikke 42/110 er noe bedre enn Nait5i, men har en annen presentasjonsform.  Har sett 110 beskrevet som en meget rask og slank forsterker .  42 er som regel på sisteplass når preamper blir ranket.  Settet som er annonsert er jo billig så det kan jo være moro å prøve uansett.  

Det er et 102/flatcap/180 på Hifimagasinets bruktbørs også.  

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn