Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cpc

Gjest
    Var bare tilfeldig at jeg så den annonsen på hifimagasinet om 42.
    Etter det jeg har lest på Naim-forum er det 32-5 (som også Vidar P anbefalte) eller dens etterkommer 72 som er det foretrukne, om man ser bort fra nyere varianter.

Har du noen erfaringer med disse Svein? Vet du om de leveres med fjernkontroll?
    Har jo sett 32-5 til 50-60£ på e-bay, dette er jo latterlig billig. Kommer på rundt tusenlappen levert i Norge!

K

Kaarelars

Gjest
    Etter det jeg har lest på Naim-forum er det 32-5 (som også Vidar P anbefalte) eller dens etterkommer 72 som er det foretrukne, om man ser bort fra nyere varianter.

Har du noen erfaringer med disse Svein? Vet du om de leveres med fjernkontroll?
    Har jo sett 32-5 til 50-60£ på e-bay, dette er jo latterlig billig. Kommer på rundt tusenlappen levert i Norge!
    Har ingen kjennskap til noen av dem, men begge er visstnok meget gode. Prøv eventuelt å få tak i en som nylig har vært på service. Ingen av dem har fjernkontroll, dette kan du jo fikse med lange strekk Naca5 og racken i lytteposisjonens umiddelbare nærhet.

x250

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    hørte naim inne på lyric på noen proac d15 spilte veldig bra tror du for en del for kr

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Klarer ikke helt å fri meg fra tanken på å prøve andre høyttalere...

Neat Ultimatum MFS skal passe til 202/200 iflg. Signals. Isobariske og greier...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke påta meg å "anbefale" NAC32.5 for alle egentlig; jeg synes den er skrekkelig moro med de store gamle NAP-forsterkerne, men det er jo visserlig "old-school" Naim og har ikke samme brede publikumsappell som dagens apparater (som jo har begynt å appellere til både die-hard fans og uinnvidde til Naim), NAC32.5 underholder med sin slankere, strammere mer todimensjonale lydtype... som på den annen side oppfattes svært rask, artikulert, distinkt og engasjerende.

NAC72 kjenner jeg ikke nok til å ha noen mening om..

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Klarer ikke helt å fri meg fra tanken på å prøve andre høyttalere...
    Neat Ultimatum MFS skal passe til 202/200 iflg. Signals. Isobariske og greier...

mvh
    Ser jo skikkelig tøffe ut disse ja.. jeg har siklet på å prøve MF9 (lytterommet er såpass stort) til £8500.. det er så forbasket at man ikke kan få prøvd disse hjemme i kongeriket..

Nå går jeg også og lurer på å kline til på et par Spendor S9e.

http://www.spendoraudio.com/exp1024.htm

Ikke dumme de heller, mye billigere (£2900) og sist jeg var borti Spendor drevet av Naim var det en kraftfull match ja.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Interessant lesing på Signals...

Om Neat MFS:....."amplifier matching is crucial: these can be awkward little horrors. The Naim 202/200 is great (even the Nait5i does the trick), the 282/250 is miserable dry with them, but the 282/300 sounds amazing..."

Var faktisk en del bra opplysninger på linken over.

MFS koster 42000 sek.

K

Kaarelars

Gjest
    Interessant lesing på Signals...

Om Neat MFS:....."amplifier matching is crucial: these can be awkward little horrors. The Naim 202/200 is great (even the Nait5i does the trick), the 282/250 is miserable dry with them, but the 282/300 sounds amazing..."

Var faktisk en del bra opplysninger på linken over.

MFS koster 42000 sek.
    Har du lest hva Signals mener om Ariva? Har ikke sammenlignet direkte med Allæ eller i det hele tatt hørt SL2 slik som signals, men er imponert over hva de presterer.

http://www.signals.uk.com/newsletter.html

S

so

Gjest
    Har du lest hva Signals mener om Ariva?  Har ikke sammenlignet direkte med Allæ eller i det hele tatt hørt SL2 slik som signals, men er imponert over hva de presterer.

http://www.signals.uk.com/newsletter.html
    Lest litt om hva signals skriver om cd5x. Det skal være sagt at det er en glimrende cdspiller.
    Jeg undres over hvor forskjellig noen av de Naimproduktene jeg har prøvd er.
    Forskjellen mellom 200 og 250.2 f.eks. Den er påfallende og 200 har en mer direkte og livligere spillestil enn 250.
    På samme måten med CDX2 og CDS3. Førstnevnte har noe av det samme som 200, man kan ikke unngå å trampe takten og bli med. CDS3 er i mine ører totalt annerledes. Laidback, mørkere, mer analog. Soundstage er helt i toppklasse her.
    Man blir ikke dratt med på samme måte som med CDX2 og 200, men nakkehårene reiser seg og man svelger...og svelger...Mykt, seilende. Kan spille alle cdene mine uten problem.

Tiltross for at det er samme merke og lydfilosofi vil jeg si at matching er viktig.

Jeg har enda ikke prøvd CDX2 i et ikke Naimoppsett og kan derfor ikke få bekreftet/ avkreftet dens kvaliteter på bortebane. Noen som tør å prøve...HH gjør?

Ha en fortreffelig helg

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

;) Jamen har de nesten identiske logoer, også. Spiller sikkert bra sammen, også.

Artig og hørt, men Sverige er visst det nærmeste. :mad:

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og der har de kun Spendor 5SE. Har sjekket. ;)
    Ja... tragisk hvordan det står til med tilgjengeligheten av endel interessante produsenter. Husk, det er ikke lenge siden det var likedan tørke på Naim også...

Jeg har forresten stor tro på Spendor S9e og f.eks NAC252/NAP300 med min LP12 som kilde; men har ikke hørt de sammen selv.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    K

Kaarelars

Gjest
    Toppspesifisert LP12? Hvilken arm og strømforsyning sitter på den??
    Aro. Siden både Nait3 og Stageline har SuperCap strømforsyninger vil jeg tro at en Armageddon minst er innen rekkevidde.

Kuma's systemer:
    CDS3/555PS -->NAC552 -->Art Audio Jota SET monoblocks w. KR 52BX , custom matched voltage regulation & balanced OPTs OR NAP 300-->Hamilton Audio Paramount ( two- way standmounts: Dynaudio Esotar drivers w. series xover ) 87db. 4 ohms nominal • All on Fraim except for Jota monos • All NBS Black Label power and speaker cables except Naim stock power cords & NACA5 on 300 PS • Chord Cobra 2 terminated w. Naim DIN/ XLR connectors between pre and power amps. Second system: LP12/ARO /Dynavector 19A mk. II--> 47Labs Phonocube with Dual Humptys, Naim Stageline S/SC or Art Audio Vinyl Reference --> Nait 3R /SC ---> Wilson Audio WATT 6 • Headline2 + Olive Supercap---> Audio Technica W5000 or Grado RS1 • Alt. source: Krell kps25s • All on Mana • An odd combo on paper, but it sorta works for me.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Aro.  Siden både Nait3 og Stageline har SuperCap strømforsyninger vil jeg tro at en Armageddon minst er innen rekkevidde.
    Da har han gjemt Armageddon'en godt. Synes ikke på bildet og en Armageddon er ganske stor. Tipper han har Valhalla eller Basik strømforsyning siden han ikke nevner PSU i listen..., men enig med deg, med det utstyret han har burde det vært med en Armadeddon.

K

Kaarelars

Gjest
    Akkurat der tror jeg nok jeg spiller på lag med kona :) Foreslå gjerne noe annet spennende, men ikke Naim denne gangen...
    B&W 802D skal være en god match med Naim i de øvre prisklasser. Dette vil selvsagt gå utover de rytmiske kvalitetene Naimhøyttalerne har og du må vel ha en 252/Supercap etterhvert også.
    Kibsgard har vel omtrent det samme oppsettet som deg og har testet en del forskjellig, også B&W.

Husk ellers visdomsordene til Jawed fra Naimforum, link til tråden som handler om DBL under ;)
    "And I'm the guy who thinks that there's no point buying anything between a NAIT and a 52/250 - just more mucking about really. So I'm a bit of a fascist about system upgrading."

http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/tpc/f/48019385/m/1982914107/p/1

S

so

Gjest
    Jo mer en kjøper seg opp jo mer "problemer" lager en for seg sjøl. Oppsettet skal rettferdiggjøres igjennom plassering, romtuning og valg av partnere. For egen del føler jeg at dette er et tveegget sverd og kan trekkes fra den største glede til frustrasjon, begge sett med Hifiøyne. Livet forøvrig derimot :D

Følger litt med på trådene på N-Forum og skal nok finne en høyttaler som passer meg. Jeg er nok ikke så opptatt av å favorisere Naimklang som du er. Det jeg liker med Naim akkurat nå er kropp, fylde, liv og glød. Det aller beste er at det ikke låter hifi som jeg opplever i de fleste andre oppsett, hardt og kaldt uten nerve.

S

so

Gjest
    Noen som har hørt ProAc D38 med Naim elektronikk?

Mvh Vidar P
    Har kun hørt D25 hos Lyric på cds3/xps-202-fc2-200. ProAc har noe som jeg liker, men store deler at testen ble ødelagt ved at 200 ikke helt hadde grepet. Fra mellomtonen og nedover ble det lite kontroll eller det fløt ut. Kan sikkert også skyldes romresonnnanser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har kun hørt D25 hos Lyric på cds3/xps-202-fc2-200. ProAc har noe som jeg liker, men store deler at testen ble ødelagt ved at 200 ikke helt hadde grepet. Fra mellomtonen og nedover ble det lite kontroll eller det fløt ut. Kan sikkert også skyldes romresonnnanser.
    Jeg hørte også den. Det låt mye bedre med NAC282/NAP250 der for å si det sånn.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg fikk litt lyst til å handle meg D38, men vil ikke ødelegge muligheten for å kjøpe Naim forsterkeri senere..
    Det sies at D25 og D38 er blitt veldig mye mer dynamiske og rytmiske ift tidligere Respons'er; men jeg har ikke hørt de nyeste mye utenfor butikken til Lyric så litt vanskelig å si om jeg er enig..

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Hørte et ATC oppsett før helga, også sammen med CDX2. Dette oppsettet fasinerte meg på noen områder.

Kontrast og nyansering, plassering var veldig bra i mine ører. En kontanthet, forsåvidt i hele registeret, men særlig fra mellombassen og nedover. Dette fasinerte meg.
    Nå har kanskje det dedikerte lytterom noe av æren for dette, kontra min stue, men hva med ATC h.t? Min noe analoge klang forøvrig vil jeg ikke bytte ut.

Ser at ATC SCM35s har vært koblet til NAP 200 med hell. Om finish ble det sagt at finish ikke var noe problem. De vil ikke gå av moten for det har de allerede gjort.  ;D Jeg synes det er noe tidløst over dem.
    Noen som har hørt Naim/ ATC siden de har/hadde samme importør?

S

so

Gjest
    Jeg hørte også den. Det låt mye bedre med NAC282/NAP250 der for å si det sånn.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg fikk litt lyst til å handle meg D38, men vil ikke ødelegge muligheten for å kjøpe Naim forsterkeri senere..
    Det sies at D25 og D38 er blitt veldig mye mer dynamiske og rytmiske ift tidligere Respons'er; men jeg har ikke hørt de nyeste mye utenfor butikken til Lyric så litt vanskelig å si om jeg er enig..

Mvh Vidar P
    Nederst i denne testen står det litt om dette, sammenlignet med Linn og Naim. Min erfaring er at det er mulig å få ProAc hjem på prøve...vel, noen penger må vel til.

Edit: Jeg bomma litt på modellen, men kanskje beskrivende allikevel?
    http://www.proac-loudspeakers.com/datasheets/D25_review.pdf

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Kjøpte en såkalt demobrukt HiCap2 hos Lyric for 5-6 uker siden. Denne er nå bare såvidt innspilt (har vært til tider lys og grovmeislet, kornete lyd). Får meg til å tenke på hvilke lyttebetingelser man egentlig får hos bl.a. Lyric. Når de kanskje spiller på uinnspilt elektronikk og kanskje de i tillegg slår av anlegg om natta (døssynd!).

Anlegget mitt hjemme i stua låter MYE bedre enn det jeg hørte hos Lyric...på ProAc. Nå er muligens D25 en tyngre last enn D15, men tror de har mye av den samme lydsignatur. Så jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av lytteinntrykk hos Lyric på ProAc.

Da jeg kjøpte D15 var også det et "demopar", men det viste seg at de langt fra var innspilt....

so - du har vel prøvd å omplassere Xenon, basselementene innover/utover, det har mye å si.

Dersom ikke det dukker opp noe uventet, kommer jeg til å beholde D15. De har en nydelig tone, stor flott, detaljert mellomtone. Og med Naim har de også fått fart!
    Rett og slett elektrostatisk! Mulig de savner groove, men de gjør alt det andre så bra. :D

mvh

S

so

Gjest
    ;)

Kjøpte en såkalt demobrukt HiCap2 hos Lyric for 5-6 uker siden. Denne er nå bare såvidt innspilt (har vært til tider lys og grovmeislet, kornete lyd).  Får meg til å tenke på hvilke lyttebetingelser man egentlig får hos bl.a. Lyric. Når de kanskje spiller på uinnspilt elektronikk og kanskje de i tillegg slår av anlegg om natta (døssynd!).

Anlegget mitt hjemme i stua låter MYE bedre enn det jeg hørte hos Lyric...på ProAc. Nå er muligens D25 en tyngre last enn D15, men tror de har mye av den samme lydsignatur. Så jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av lytteinntrykk hos Lyric på ProAc.

Da jeg kjøpte D15 var også det et "demopar", men det viste seg at de langt fra var innspilt....

so - du har vel prøvd å omplassere Xenon, basselementene innover/utover, det har mye å si.

Dersom ikke det dukker opp noe uventet, kommer jeg til å beholde D15. De har en nydelig tone, stor flott, detaljert mellomtone. Og med Naim har de også fått fart!
    Rett og slett elektrostatisk! Mulig de savner groove, men de gjør alt det andre så bra.  :D

mvh
    Først. Bassene vendt innover gjør at elementene "kansellerer" hverandre er min erfaring. Min søken er omvendt. Jeg har ikke eksperimentert nok til å uttale meg skråsikkert, men kjøkkenet spiser nok noe bass.
    Jeg ble gjort oppmersom på dette. Min lytteposisjon gir meg bass, men da sitter jeg et stykke bak sweetspot. Flytter jeg meg frem forsvinner noe av bassen. Dette visste jeg forsåvidt om.

ProAc. Nå tok jeg kanskje i, men det var på mange måter positivt det jeg hørte og du har rett i at oppsettet på ingen måte var tunet. Det var rester av Naimoppsettet. Det spillte på tvers av rommet og jeg ble nok sittende inne i en bassbølge. Det svulmet opp. Når det er sagt vurderer jeg fremdeles D15/25.

Heller ikke mine komponenter er riktig innspillt.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til at jeg solgte Xenon (altfor billig :-[) var at jeg aldri fikk dem helt til...Prøvde forskj. elektronikk, men...De har litt sånn imponatoreffekt, mener jeg å huske, men stort lydbilde og kjappe var de. Fikk til bassen til slutt, men ble sittende igjen med en smule ufølsom nedre diskant/øvre mellomtone. Et område som stakk seg ut mao. Muligens dette kan ha noe med stua mi å gjøre, men har også hørt det samme i andre sammenheng. Vet ikke om du, so, har lagt merke til det samme.

Du får ringe Tor og få han til å sende D15/25 oppover... ;D....en annen løsning er jo å gå for en 252, når du først er i gang... ;D

mvh

S

so

Gjest
    Grunnen til at jeg solgte Xenon (altfor billig  :-[) var at jeg aldri fikk dem helt til...Prøvde forskj. elektronikk, men...De har litt sånn imponatoreffekt, mener jeg å huske, men stort lydbilde og kjappe var de. Fikk til bassen til slutt, men ble sittende igjen med en smule ufølsom nedre diskant/øvre mellomtone. Et område som stakk seg ut mao. Muligens dette kan ha noe med stua mi å gjøre, men har også hørt det samme i andre sammenheng.  Vet ikke om du, so, har lagt merke til det samme.  

Du får ringe Tor og få han til å sende D15/25 oppover... ;D....en annen løsning er jo å gå for en 252, når du først er i gang... ;D

mvh
    Enig, altfor billig. Dengang stod ikke Xenon på lista til Audio, Fidelity eller andre. Prisen blir lav. Det er komisk å se hvor ettertraktet den er blitt(i forhold til da) etter testen i Fidelity. Jeg hadde nok flaks som hadde hørt den ifra før.
    Det samme kan sees i en cdspillertråd som ruller her ombord. Den ene spilleren etter den andre anbefales, alle nylig testet i Fidelity. ;D

Du har helt rett, øvre mellomtone/ nedre diskant har jeg tidligere måttet jobbe med med tidligere elektronikk. Dette er etter min mening et gjengs hifiproblem, en pågåenhet i nevnte område.
    Med EC elektronikk forsvant det, men duverden så stillestående og snillt.
    Forøvrig må jeg si at Xenon har kvaliteter som går utenpå mye annet, men jeg har lyst til å prøve en annen høyttaler.
    Er i offline når det gjelder kjøp av mer Naim elektronikk. Nok er nok...men kanskje siden. ;)

K

Kaarelars

Gjest
    so,

Hva med Epos M22? Har også lest (men ikke hørt!!) at ProAc's Studio 140 er den friskeste fra den kanten noensinne. Passer en av disse har du nesten til en 252;)

S

smog

Gjest
    Nå har dette blitt en lang tråd og jeg har sikkert ikke fått med meg alt, men ble det til at noen av dere prøvde Monitor Audio sammen med Naim? Jeg blir bare mere og mere glad i mine høyttalere.

Mvh
    Smog

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå har dette blitt en lang tråd og jeg har sikkert ikke fått med meg alt, men ble det til at noen av dere prøvde Monitor Audio sammen med Naim? Jeg blir bare mere og mere glad i mine høyttalere.

Mvh
    Smog
    Jeg gjorde jo det...  :D  mange ganger; og liker jo resultatet veldig godt.
    Husker da jeg hørte Naim cd og forsterkere med Mission 752F... oboyoboy, det var tøft!

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Avondale Audio har nye websider.  De har mye  spennede bl.a  PSU'er som er langt rimeligere enn Naim.

http://www.avondaleaudio.com/
    - Har vært klar over Avondale lenge, men de har vel ikke noe som erstatter XPS'en til Naim?

I tilfelle jeg plutselig skulle handle en CDX2, liksom. Tror jeg venter til CDX3, muligens.....

Men, for all del, ikke nevn dette firmaet på Naim-forumet!

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    - Har vært klar over Avondale lenge, men de har vel ikke noe som erstatter XPS'en til Naim?

I tilfelle jeg plutselig skulle handle en CDX2, liksom. Tror jeg venter til CDX3, muligens.....

Men, for all del, ikke nevn dette firmaet på Naim-forumet!

mvh
    Avondale kommer aldri med noen egen versjon av XPS iflg innehaver.  SPX1 er spennende og prismessig lavere enn en 10-15 år gammel HiCap som må rett på service.

En tråd om XPS på Pfm som er interessant:
    http://63.99.108.232/forum/showthread.php?t=16554

Så at det er en CDX3 på gang.  Typisk Naim, de lekker info og folk spekulerer rundt produktet minst et år før det er i salg.

Mvh

C

cpc

Gjest
    Bruker alle dere med Flatcap2 24v utgangen til cd-spilleren? Jeg skal bare koble til en ting.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Bruker alle dere med Flatcap2 24v utgangen til cd-spilleren? Jeg skal bare koble til en ting.

Hei,

Vanligvis anbefaler Naim å benytte 24V utgangen til pre og 22V utgangen til CD. Hvis du kun skal koble til cd-spilleren ville jeg koblet denne til 24V utgangen. Den nye versjonen av Flatcap (2X) har 24V på begge utganger. Hvilken CD-spiller bruker du? CD5X?

Mvh
    Hallgeir

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn