Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    2
    Hei Leon,

Jo Iblene er flotte å se på - spesielt utseende - av naim htt jeg har sett liker jeg stilen på IBL/SBL og ARRIVA best - de har samme design i mine øyne. Ellers hadde jeg allae en stund - likte de ikke.
    Mine står ca 70 cm fra side vegg - har ikke prøvd annen avstand ennå - funker godt.
    Jeg har mk1 - vet ikke hva forskjellen på 1 og 2 er i praksis - men fant en bra artikkel om IBL: http://www.tnt-audio.com/casse/ibl_e.html
    Jeg burde sikkert leita til jeg fant mk2 - men de er ikke ofte å finne - så jeg slo til på disse.

Erik

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Balthar/Erik B;Takker for tilbakemeldinger.
    Balthar;Du skriver at ht passer godt til små rom.
    Kan du si noe om anbefalt størrelse på rommet ?
    Hvilken størrelse er det på rommene dere bruker ibl i ?

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen Leon,

Størrelsen på rommet mitt er kanskje feil?! - det er stort og rart - ca 40m2 og 4m+ i takhøyde - IBlene kunne sikkert fyllt rommet bedre - men jeg er fornøyd.
    Har ellers nettopp prøvd meg på aktiv drift - men får komme tilbake til det.............

Erik

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Erik B skrev:
    Hei igjen Leon,

Har ikke målt rommet ordentlig - for det er veldig rart - men store deler av det er ca 40m2 med takhøyde på 4+. IBLene kunne sikkert fyllt rommet bedre - men jeg er likevel fornøyd.

Har nettopp prøvd meg på aktiv drift - får komme tilbake til det...........

Erik
    Ok, spennende med aktiv drift.

Toriamos; Har du fått hørt på Monitor Audio GS10 ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    mein er ca 3,5 ganger 4...men er open til siden...2.75 m til take.føller at min rom er limit for ibl. jeg brukker eller støtte ibl med en litten sub. og driver de også aktiv fra min phonosophieampen.

en venn av meg har min gamle sorte ibl. mye støre rom. 5 ganger 7 meter. synst ibl lydre fortsat bra men tyn.

hos meg lyder ibl med suben hurtigere og bedre opplyst med mer stage en min gamle sbl...

Vedlegg

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Erik B skrev:
    Hei igjen Leon,

Størrelsen på rommet mitt er kanskje feil?! - det er stort og rart - ca 40m2 og 4m+ i takhøyde - IBlene kunne sikkert fyllt rommet bedre - men jeg er fornøyd.
    Har ellers nettopp prøvd meg på aktiv drift - men får komme tilbake til det.............

Erik

så du fikk alt sammen erik ?..spennede :)..du må forteller om aktivdrift med naim elektronik.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Balthar; Fine bilder, er det suben jeg ser på siste bilde foran platene ?
    Hvordan kobler du denne aktivt ? (har ikke helt satt meg inn denne aktive
    koblings metoden..
    Hvilken PU bruker du ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    Balthar; Fine bilder, er det suben jeg ser på siste bilde foran platene ?
    Hvordan kobler du denne aktivt ? (har ikke helt satt meg inn denne aktive
    koblings metoden..
    Hvilken PU bruker du ?

dete er aktuel bilde av anelgget( men med lånt supernait )...p3 med aro blir ja solgt til christian althus.

phonosophie har alt inbyggt i et box, så da må man bare forbinde 4 naca5 kabler til ibl. ferdig :D..stor forsjel mellom passiv og aktivdrivt fra samme ampen.

ampen har en utgang til suben, so den er tilkoblet over rca kabel til ampen.

jeg prøvde en DV 20 xl , en DV te kaitora og nå akurat en AT 09..en helvete arbeid til å montere med disse små skruer.

jeg vil egentlig ikke blir vant til de dyre pick uper. spiller for mye musikk ;)

Vedlegg

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    Balthar; Ok, hva synest du om DV 20 xl i forhold til AT 09 ?

tja...det er god spørsmål...jeg kjørte alle bare i en rega dps 250...jeg likte altid 20 xl ( kanskje lit agressiv i diskanter av og til ) ...oc 9 var først lit kjedelig synst jeg. natuerlig men kjedelig...men langsåmt blir jeg vant til presentasjonen...

hav synst du ?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    balthar skrev:
    leon skrev:
    Balthar; Ok, hva synest du om DV 20 xl i forhold til AT 09 ?

tja...det er god spørsmål...jeg kjørte alle bare i en rega dps 250...jeg likte altid 20 xl ( kanskje lit agressiv i diskanter av og til ) ...oc 9 var først lit kjedelig synst jeg. natuerlig men kjedelig...men langsåmt blir jeg vant til presentasjonen...

hav synst du ?
    Jeg gikk i fra Denon DL-103 til AT 09 som var et stort steg i riktig retning
    Kunne etter vært tenkt meg å prøve litt feitere (lydmessigg) PU
    Har lurt litt på en DV XX2 MKII eller DV 17D3

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    det blir spennende hva slags pris disse får her i Norge (70kkr?) og om det i det hele tatt blir mulighet for hjemmedemo selv for di som bor laaangt ute i periferien.

flotte er de, og blir mer og mer nysgjerrig når jeg leser om de tekniske løsningene.

kansje de er bedre enn Neat MF7 ? ;)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    leon skrev:
    Erik B skrev:
    Hei igjen Leon,

Har ikke målt rommet ordentlig - for det er veldig rart - men store deler av det er ca 40m2 med takhøyde på 4+. IBLene kunne sikkert fyllt rommet bedre - men jeg er likevel fornøyd.

Har nettopp prøvd meg på aktiv drift - får komme tilbake til det...........

Erik
    Toriamos; Har du fått hørt på Monitor Audio GS10 ?
    Ja. Og har gjort meg opp en mening. Både om MA GS10 i forhold til Dynaudio Focus 140 og GS10 separat - ut i fra et musikalsk ståsted der føttene er plantet i Naim. Skal skrive noe litt mer utførlig om dette i neste uke - må en uke til Kroatia først.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Må innrømme at de nye høytalerne vekker gnisten i meg. Har ikke vurdert Naimhøytalere tidligere siden ingen av modellene hadde et konsept som passet meg. Ovator skal jo være mer normal i oppsett og plasseringsvennlighet. Men ellers er jo ingenting mer naturlig enn å kjøre komplett Naim. Designet er smakfullt nok synes jeg, men litt pregløst. Ikke i Sonus Faber-klassen, men mye mer nedtonet enn Dali. De gamle Naimhøyttalerne ser jo mer ut til å værre tilpasset en Chrome Bumper-estetikk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    hmmm... Ovator i rosewood-finish så slett ikke ille ut.

S

Steinar O

Gjest
    Det er spennende saker fra Naim. Som Svein nevner er det også grunn til å se nærmere på SL2 nå.
    Ovator virker å være for store for mitt rom.

Her er mitt nåværende billedbidrag. Inne i et vakuum nå...og der har jeg vært en stund.

Vedlegg

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Her er mitt nåværende billedbidrag. Inne i et vakuum nå...og der har jeg vært en stund.
    Ser helt nydelig ut Steinar! Sånt "vakuum" vil jeg gjerne inn i også ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    nilsen64 skrev:
    det blir spennende hva slags pris disse får her i Norge (70kkr?) og om det i det hele tatt blir mulighet for hjemmedemo selv for di som bor laaangt ute i periferien.

flotte er de, og blir mer og mer nysgjerrig når jeg leser om de tekniske løsningene.

kansje de er bedre enn Neat MF7 ? ;)
    Hmmm, kamera som juger litt sikkert, men de ser ut som de skal tippe fremover liksom. "Plagsom effekt" som ble turn-off for meg, ble ikke no gitt ;D ;D ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    De er jo de reneste skjønnheter i forhold til mye annet som ble vist på samme messen. Virker som om heslighet og pris står i proporsjonalt forhold.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Prøvde meg inne på Hifi generelt forumet, men ble opplyst der om denne tråden :) Sakser over det skrev der inne:

Jeg går rundt og grubler på om jeg skal bli en Naim kar i disse dager.
    Jeg har ved flere anledninger lyttet til diverse utstyr fra de og må si at Naim sin måte og spille musikk på faller veldig i smak hos meg.

Det store spørsmålet jeg lurer på er Naim forsterkere og mine nåværende Kef Reference Model 4.
    Pr i dag er jeg så glad i disse store KEFene mine at jeg selger heller badekaret her i huset en mine Model 4. Så KEFene skal bli om det blir stor bytte av komponenter.

Det jeg er nysgjerrig på er hvilken nivå må jeg opp på av Naim Pre/ Power osv for og få ting til og begynne og spille. Samtidig ønsker jeg også muligheten til fremtidige oppgraderinger med PSU og bi-amping osv. Er det mulig og starte med en Super Nait og bi-ampe etterhvert med f.eks en NAP250 power?

Setter stor pris på innspill fra dere med Naim utstyr her på forumet. Vet at det finnes noen av dere med Naim og KEF her.

mvh
    digiman

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Steinar O skrev:
    Her er mitt nåværende billedbidrag.
    Flott oppsett! Men det var en underlig vinylsnurrer på vegghyllen. ;)

hifiguru: Tror ikke kameraet lyver – se på sokkelen.

S

Steinar O

Gjest
    digiman skrev:
    Prøvde meg inne på Hifi generelt forumet, men ble opplyst der om denne tråden :) Sakser over det skrev der inne:

Jeg går rundt og grubler på om jeg skal bli en Naim kar i disse dager.
    Jeg har ved flere anledninger lyttet til diverse utstyr fra de og må si at Naim sin måte og spille musikk på faller veldig i smak hos meg.

Det store spørsmålet jeg lurer på er Naim forsterkere og mine nåværende Kef Reference Model 4.
    Pr i dag er jeg så glad i disse store KEFene mine at jeg selger heller badekaret her i huset en mine Model 4. Så KEFene skal bli om det blir stor bytte av komponenter.

Det jeg er nysgjerrig på er hvilken nivå må jeg opp på av Naim Pre/ Power osv for og få ting til og begynne og spille. Samtidig ønsker jeg også muligheten til fremtidige oppgraderinger med PSU og bi-amping osv. Er det mulig og starte med en Super Nait og bi-ampe etterhvert med f.eks en NAP250 power?

Setter stor pris på innspill fra dere med Naim utstyr her på forumet. Vet at det finnes noen av dere med Naim og KEF her.

mvh
    digiman
    Har kun hørt KEF 1 gang, Reference 207/2 med NAC552/ NAP300.
    Dette oppsettet spiller utrolig naturlig og med en skala som jeg tror få kan kopiere.
    (Det skal sies at jeg tror det er totaliteten som utgjør sluttresultatet her)

Hvor langt ned du kan gå i Naim hierarkiet er ikke godt å si. Ref. 4 ser tilsynelatende ut som en grei last.
    Naim effekt tåler mye.

Kan bare anbefale å låne/ deponere hjem og prøve. I Oslo vil jeg mene du kan prøve SN, fra f. eks Kontrapunkt.

I tillegg registrere seg på Naimforum, benytte "find" funksjonen så skal du se du finner endel om Naim/ KEF.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/cfrm/f/28019385

Noe bedre råd kan ikke jeg gi

Wright skrev:
    Steinar O skrev:
    Flott oppsett! Men det var en underlig vinylsnurrer på vegghyllen. ;)

hifiguru: Tror ikke kameraet lyver – se på sokkelen.
    Platespiller er satt til side ifm bytte av arm og psu. Den kommer nok på plass igjen.
    Har snudd om på rom og komponenter 100 vis av ganger nå for å lære rom og ht å kjenne og pc landa tilfeldig ned akkurat der.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.196
    Torget vurderinger
    1
    Steinar O skrev:
    Det er spennende saker fra Naim. Som Svein nevner er det også grunn til å se nærmere på SL2 nå.
    Ovator virker å være for store for mitt rom.

Vakuum..? -du har jo både Naim og MA PL300...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    KIlden er vel litt undermåls for et 252/300-oppsett, spesielt når vi vet at det tidligere stod en CDS3 på de hyllene.

S

Steinar O

Gjest
    Det er kilden jeg tenker på i første omgang.
    I tillegg har jeg virkelig fått kjørt meg mht å få nytt rom til å fungere.

Lærer noe hver dag ;)

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Hvordan går det med Sondeken da?
    Den lever et rolig liv akkurat nå. Iløpet av sommeren kanskje.
    Bruker tiden til å lære meg om ripping, innstillinger, skal man velge PC (som jeg har mange av) eller Mac osv.
    Mye å sette seg inn i.
    Er heller ikke helt ferdig med verken Linn DS eller HDX, mens NDac nok blir vanskelig å styre unna.
    Noe bør skje snart for dette går utover musikkspilling.

digiman skrev:
    Takker!

Har stilt spørsmålet i forumet der.

mvh
    digiman
    Det finnes mye nyttig informasjon å lese/ få, men det tipper fort over :)
    Det er ikke småtteri du får anbefalinger om ;)

Nå viser det seg kanskje at det er noen virkelige beist av noen ht du har og om man skal stå løpet ut vil det ofte koste.
    Det finnes også eldre serier fra Naim som er fullt oppegående, billigere og ikke skal det låte så verst heller.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Om du velger PC eller Mac spiller jo ikke så stor rolle, det er jo kjapt å skifte om filene ligger på en separat disk eller NAS/server (som de bør gjøre). Men om filene er rippet til flac er det i skrivende stund ikke ideelt med Mac, siden det ikke finnes særlig gode programmer til å spille dette formatet.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Bach_Man skrev:
    KIlden er vel litt undermåls for et 252/300-oppsett, spesielt når vi vet at det tidligere stod en CDS3 på de hyllene.
    cds3 er en kongekilde, helt annerledes voiced enn Cdx2.
    den har gitt meg mange aha oppleveleser!

Navnet OVATOR gir meg litt sånne ekle assosiasjoner, men men navnet sjemmer ingen. ;) (kansje det bare er meg).

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Steinar O skrev:
    synes du har plassert høgtalere veldi nære Fraim, Steinar o, har det noe negativt bidrag til lyden, tror du?

det beste er å ha rack på siden, ingenting mellim høgtalere, men hos meg er det ikke mulig og få til.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    hifiguru skrev:
    Hmmm, kamera som juger litt sikkert, men de ser ut som de skal tippe fremover liksom. "Plagsom effekt" som ble turn-off for meg, ble ikke no gitt ;D ;D ;D
    de tipper framover hifiguru, sikkert en vanesak og en lydmessig årsak til at de er laget slik.

S

Steinar O

Gjest
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:
    synes du har plassert høgtalere veldi nære Fraim, Steinar o, har det noe negativt bidrag til lyden, tror du?

det beste er å ha rack på siden, ingenting mellim høgtalere, men hos meg er det ikke mulig og få til.
    Som jeg skriver, "mitt nåværende billedbidrag".

Jeg prøver ut for tiden og lærer mye av det. Jeg er ikke ferdig, men denne gangen har jeg en plan...basert på det jeg har erfart den siste tiden. (jeg lærer seint)

Jeg har fått mange gode tips på veien mht plassering. Noen har vist seg å stemme, andre ikke. Plassering og romakustikk er så til de grader gitt det spesifikke rommet og jeg opplever at det bare er noen grunnregler som vil gå igjen som "sant".
    ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steinar O skrev:
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:

Som jeg skriver, "mitt nåværende billedbidrag".

Jeg prøver ut for tiden og lærer mye av det. Jeg er ikke ferdig, men denne gangen har jeg en plan...basert på det jeg har erfart den siste tiden. (jeg lærer seint)

Jeg har fått mange gode tips på veien mht plassering. Noen har vist seg å stemme, andre ikke. Plassering og romakustikk er så til de grader gitt det spesifikke rommet og jeg opplever at det bare er noen grunnregler som vil gå igjen som "sant".
    ;)
    Godt poeng til slutt der Steinar.

Nå er jeg ulidelig spent på hva som står på kjøreplanen fremover hos deg...

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    nilsen64 skrev:
    hifiguru skrev:
    de tipper framover hifiguru, sikkert en vanesak og en lydmessig årsak til at de er laget slik.
    Så du tror at hvis du holder et vater inntil fronten på Ovator så vil du se at "bobla" ikke er mellom strekene? Tror jeg ikke noe på gitt!

Den står nok like loddrett som Trollveggen den fronten der ja ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg skjønner heller ikke noe av de påstandene, den ser jo ut til å være parallell med bakvegg. Er vel bare den vanlige forvrengningen som oppstår når kameraet vippes nedover. Synes ikke designet er å ille jeg, heller denne enn den gravide pingvinen SL2.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Et annet bilde. Fronten er helt parallell med standen som Naimuniti står på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn