Da har jeg testet HDX i mitt anlegg gjennom 2 lyttesesjoner.
Forutsetninger:
Teste HDX vs Squeezebox3 med ekstern DAC.
HDX har stått på kontinuerlig i over 30 dager hos forhandler. Den var av i 30 minutter på veien hjem. Den sto på cirka 2 timer før noe lytting ble gjennomført. Anlegget ellers er slik som det står i signaturen min. Humøret var ganske bra gjennom begge lyttesesjonene.
Testeforhold:
Det ble først kjørt en test hvor 8 sanger jeg kjenner veldig godt ble spilt samtidig på HDX (via USB disk) og SB3. I dette tilfellet er kildene identisk hos begge, det er ripper som er gjort med EAC, og kodet til FLAC.
Andre sesjon var kun HDX i bruk. Poenget var å prøve å detektere forskjeller mellom å spille fra harddisk og "direkte" fra CD. (Direkte står i klammer siden HDX uansett precacher noe.) Naim sin påstand er at som CD spiller er HDX et sted mellom CD5i og CD5x, mens dersom en spiller fra harddisk så ligger ytelsen mellom CD5x og CDX2 (og nærmest sistenevnte visstnok).
Lyttesesjon 1:
Sesjonen ble gjennomført ved å lytte litt frem og tilbake. Jeg byttet når jeg følte for det, samtidig som jeg passet på å høre 2-3 hele sanger på hver og for å få et litt lengre inntrykk. Det første som slo meg er at utgangsnivået fra HDX er en god del høyere, og jeg måtte bruke UnityGain nokså mye for at dette skulle bli likt. I denne sesjonen ble DAC'en i Snait brukt som DAC for SB3, mens HDX var koplet til med DIN kabel.
Det var faktisk større forskjell her enn jeg hadde trodd. Etter å ha hørt noen sanger på HDX ble SB3 veldig livløs etterpå. HDX fremstår som veldig oppløst og klar i mangel på bedre uttrykk. Jeg forstår sånn sett sammenligningen mot CDX2 som er kjent for å være litt mer frempå enn sine søsken. Uansett så skal jeg ikke si så veldig mye mer her. HDX var klart best. SB3 i Snait ble treg i forhold. Jeg sier ikke at det forsvarer prisforskjellen her, men det var mer forskjell enn jeg egentlig tror jeg forventet
Lyttesesjon 2:
Dette var en sesjon jeg hadde litt forventninger til all den tid Naim er såpass klare på at ferdig rippet musikk er såpass mye bedre. I mitt oppsett var det dessverre ikke særlige forskjeller. Jeg overbeviste meg selv om at det var noen forskjeller, men i en ABX test hadde jeg nok ikke klart å skille dem tror jeg. Litt skuffende, men det kan forsvares med at CD'ene jeg brukte har stort sett kun blitt rippet en gang siden de var nye og ligget i cover siden. Ergo er det vel heller ikke så mye å hente på flere runder med feilkorrigering.
Jeg kunne nok skrevet mer, men å beskrive lyd er ikke min største forse. Konklusjonen(e) er likevel klar(e).
HDX analogt er bedre enn SB3 digitalt inn i Snait. SB3 var litt kjedelig i forhold.
HDX er ikke verdt pengene for MIN del. Til det var ikke forandringene store nok.
HDX har en jevn bakgrunnstøy som er litt sjenerende.
SB3 har et litt bedre brukergrensesnitt per nå. Naim sitt er jo i stadig utvikling.
Alt i alt har vel timene med HDX fått meg til å innse at det jeg leter etter er en bedre DAC. Hovedforskjellene mellom SB3 og HDX hos meg var DAC'en og dermed er det nok det som er mest logisk for meg å kikke etter. Kunne vært spennende å prøvd Lavry DA11 siden den er godt likt av Naim'ister, og selvfølgelig N-Dac når den en gang blir klar