Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    smog skrev:
    toriamos skrev:
    leon skrev:
    Erik B skrev:
    Hei igjen Leon,

Har ikke målt rommet ordentlig - for det er veldig rart - men store deler av det er ca 40m2 med takhøyde på 4+. IBLene kunne sikkert fyllt rommet bedre - men jeg er likevel fornøyd.

Har nettopp prøvd meg på aktiv drift - får komme tilbake til det...........

Erik
    Toriamos; Har du fått hørt på Monitor Audio GS10 ?
    Ja. Og har gjort meg opp en mening. Både om MA GS10 i forhold til Dynaudio Focus 140 og GS10 separat - ut i fra et musikalsk ståsted der føttene er plantet i Naim. Skal skrive noe litt mer utførlig om dette i neste uke - må en uke til Kroatia først.
    Hei
    Lurer litt på hva du mener om disse to høyttalerne??

Smog
    Du mener disse fire? :)
    Vel, siden jeg ikke er noen tester så finner jeg det vanskelig å skrive noe veldig vettugt. På den andre siden har jeg gode ører. På den tredje siden (om noe slikt finnes) så vet jeg godt hva jeg liker og hvorfor. Det kommer nok noe i løpet av uken. Men om du vil ha min mening kort og konsist, må du sende en PM.

S

Steinar O

Gjest
    Jeg har registrert at Naim har fått pepper for at HDX har harddisker plassert i kabinettet. Mener også å ha lest at den ikke kommuniserer med eksterne disker og således har begrensning på 650 cd platers lagring? Det siste stemmer vel ikke?

IP-baserat multirumsstöd med NaimNet-teknik gör din musiksamling tillgänglig i hela hemmet med samma höga ljudkvalitet. Det går även att rippa bit-perfekt till extern lagring samt spela musik från USB-minnen, en iPod eller datorer anslutna till nätverket.

Antar at ekstern lagring kan være en NAS server. Noen som vet og kan bekrefte?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    Jeg har registrert at Naim har fått pepper for at HDX har harddisker plassert i kabinettet. Mener også å ha lest at den ikke kommuniserer med eksterne disker og således har begrensning på 650 cd platers lagring? Det siste stemmer vel ikke?

IP-baserat multirumsstöd med NaimNet-teknik gör din musiksamling tillgänglig i hela hemmet med samma höga ljudkvalitet. Det går även att rippa bit-perfekt till extern lagring samt spela musik från USB-minnen, en iPod eller datorer anslutna till nätverket.

Antar at ekstern lagring kan være en NAS server. Noen som vet og kan bekrefte?
    as far as i remember, you can attach an extern nas and play all the music from it. scanning takes an enormous time ( i heard up to several hours ) until every song is found. what the hdx can´t yet is to rip over the hdx internal drive to external discs, which will be available soon ( they say ). so it is true for now, that the capacity is limited to 650 discs ripped over the hdx. naim claims , that JUST the hdx rips in the typical naim quality.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Firmwaren som kommer nå i Juli gir mulighet for å rippe til ekstern disk/NAS. Dette er en bekreftet feature.

Skal du ha en HDX så pass på at det er siste versjon. Den første brukte cirka 10 minutt på en cd, så endret de drivverket, og nå skal en plate visstnok ta cirka 3 minutt. Kvaliteten skal være ivaretatt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dette med at man må bruke HDX sin ripper for å få Naim lyd må være noe stort tøv. Det vil jo i praksis si at HDX ikke lager en bitperfekt kopi av cden, og det er jo på ingen måte ideelt. De hevder jo selv at HDX ripper med høyere kvalitet enn en PC, men det vil jeg også betvile (dersom pcen bruker et gdt rippeprogram som EAC). Paul Stepenson (tror jeg det var) argumenterte med lyttetester for å bekrefte denne påstanden, men hvis det er tilfelle er det svært skuffende at Naim har en så upresis fremgangsmåte. Jeg håper det beror på en misforståelse. For å finne ut om to digitale filer identiske sammenligner man dem naturligvis bit for bit på en computer. Bruk av lyttetest for å avdekke fullstendig kvantifiserbare forskjeller er audiofile mørkemannsfakter som ikke har noe å gjøre i et seriøst selskap. Linn har derimot holdt seg til vitenskaplige og etterprøvbare prinsipper og åpen programvare, og alle rapporter tyder jo også da på at både Klimax og Akurate er bedre kilder enn HDX.

Jeg har forresten sett litt på manuelen til Naimuniti. Denne har et mer basic brukergrensesnitt enn HDX, og streamer fra alle servere som bruker UPnP, på samme måte som Linn DS.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det stemmer helt.

Naim mener det er analogtrinnet og komponentplassering som gir "Naim-lyden", ikke selve rippeprosessen. De har nokså åpenhjertig sagt at selve rippingen kan hvem som helt klare med EAC og riktige innstillinger. De legger dog vekt på at drivverkene de bruker er av veldig god kvalitet, og at det kan ligge forskjeller her (på typisk ripete plater osv).

Du kan vende å vri så mye en vil, men HDX er fremdeles en PC, med med veldig bra DAC + utgangstrinn, og en stadig bedre software.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er også min mening at Naimlyden oppstår i analogdomenet. Men i en diskusjon på Naim-forum om den innebygde ripperen ble det altså fremsatt påstander om at denne var bedre enn et PC-drivverk. Og det kan jo hende, selv om jeg mener det er tvilsomt, men at noen Naim-lydsignatur skal oppstå under ripping, slik som balthar påstår det er sagt, det kan jeg derimot ikke forstå.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Da tror jeg vi er enige :)

Mulig de har sourca et spesialtilpasset drivverk, men det er vel allment kjent at en del Plextor drivverk er noe av det aller beste som finnes og gir identiske/bitperfect resultater 99,99% av gangene uansett hvor bra Naim drivverket.

Jeg hadde med andre ord ikke kjøpt HDX bare pga rippefunksjonaliteten. Men den er brukervennlig.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Ja det er også min mening at Naimlyden oppstår i analogdomenet. Men i en diskusjon på Naim-forum om den innebygde ripperen ble det altså fremsatt påstander om at denne var bedre enn et PC-drivverk. Og det kan jo hende, selv om jeg mener det er tvilsomt, men at noen Naim-lydsignatur skal oppstå under ripping, slik som balthar påstår det er sagt, det kan jeg derimot ikke forstå.
    det med ripping var ikke min mening..jeg leste det på naimforum....en vist gary ( us ) og flere andere mener det.

and to be honest..i don`t care

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/8772903417/m/4932903127

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Hei!Jeg har vært innom tråden her tidligere og spurt litt om Naim,men har etter den tid oppdaget mer hva som betyr noe for meg hva musikkgjengivelse angår.Det har ikke så mye med perspektiv,lydbilde og den slags lenger som jeg ble litt opphengt i før da det var så imponerende fordi illusjonen var sterk nok til å muligjøre visualiseringen av musikerne i rommet o.l.Nå sier jeg ikke at det kan være det samme med ovennevnte egenskaper men de betyr ikke i nærheten like mye som det at musikken som spilles er engasjerende og troverdig nok til å sette på plate etter plate.

Men jeg bare undrer rundt dette merket for jeg har ikke fått hørt det skikkelig enda.Og da jeg leste en Omtale(som det tyligvis heter i stedet for test da dette krever målinger og slikt for å være godkjent some test)av Naim Nait XS så virker det ikke mindre interressant å prøve,så spørsmålet mitt er:Om jeg sier Troverdig,Engasjerende/energisk og luftig/klar med god dynamikk som spiller bra på lave volumenivåer også,kan man si Naim da?

Er det ikke noen i Trondheim som eier Naim og kan la meg komme på en lytt?
    Det hadde vært spennende i allefall.

Det mest musikalske jeg til nå har hørt er en eldre pre/power fra Holfi og en Gammel Rotel på 2x30 watt,hehe.Og der er det mange nyere forsterkere som også er dyrere som bare kan skamme seg med det de serverer i forhold til disse.Det har fått meg forundret,men sånn er det vel bare.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.170
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    sitter med samme tankene som deg banjoarrne,naim virker veldig spennende.

mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tror du treffer bra på karateristikken av Naim, BanjoArne. Musikalsk helhet og groove er i fokus. Det som derimot ikke er typisk Naim er mikrodetaljering og soundstage/holografi, selv om også det etter sigende skal være tilstede i de dyreste modellene.

Men viktig med Naim er å ikke overinvestere i forsterker og høyttalere på bekostning av kilde. Fidelity preges jo av den vanlige forsterkersentriske tenkningen der forsterkeren skal være god nok til "drive" de krevende high-end høyttalere som man har bestemt seg for. Naim sin filosofi er motsatt, man bygger fortrinnsvis systemet rundt kilden, og forsterkeren kan ikke forbedre signalet som kilden leverer ("garbage in, garbage out"). Den skal drive høyttalere som passer sammen med forsterkeren. Typiske kompatible merker er Neat, Spendor, Harbeth, Linn, Rega og selvfølgelig Naim. Det var jo typisk Fidelity å teste Nait XS med en super high end høyttaler og konstatere at den fungerte, uten en eneste tanke om synergi eller fornuftig investering. Alt kobles sammen med Naim sine egne rimelige kabler, dette er ikke et merke for kabelentusiaster.

Se her for anbefalte utstyrskombinasjoner. Det kan være lurt å holde seg til disse.

http://www.naim-audio.com/products/system_1.html

Dette er selvsagt bare tommelfingerregler. Det er mye som kan fungere. Men for en smertefri overgang er det lurt å sette seg inn i denne produsentens filosofi, og huske på å fordele pengebruken på en fornuftig måte mellom komponentene.

U

utgatt60135

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Hei!Jeg har vært innom tråden her tidligere og spurt litt om Naim,men har etter den tid oppdaget mer hva som betyr noe for meg hva musikkgjengivelse angår.Det har ikke så mye med perspektiv,lydbilde og den slags lenger som jeg ble litt opphengt i før da det var så imponerende fordi illusjonen var sterk nok til å muligjøre visualiseringen av musikerne i rommet o.l.Nå sier jeg ikke at det kan være det samme med ovennevnte egenskaper men de betyr ikke i nærheten like mye som det at musikken som spilles er engasjerende og troverdig nok til å sette på plate etter plate.
    Men trenger du å velge enten eller? Det der skjønner jeg i såfall ikke noe av med mindre man snakker mer presist. Anlegg som er snille med dårlige innspillinger har nok litt dårligere "hifi" egenskaper. Men det vil naturligvis gå litt utover de beste innspillingene igjen (i form av best mulig troverdighet). Greit å kalle en spade for en spade istedet for "musikalitet/umusikalitet", musikalsk helhet osv.

Dette med "kilde først prinsippet" kan da gjelde for hvilket som helst merke man måtte velge.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    Men trenger du å velge enten eller? Det der skjønner jeg i såfall ikke noe av med mindre man snakker mer presist. Anlegg som er snille med dårlige innspillinger har nok litt dårligere "hifi" egenskaper. Men det vil naturligvis gå litt utover de beste innspillingene igjen (i form av best mulig troverdighet). Greit å kalle en spade for en spade istedet for "musikalitet/umusikalitet", musikalsk helhet osv.
    Synes de gode innspillngene låter bra nesten uansett jeg. Forferdelig trist å skulle optimere et anlegg for å lytte på tredjerangs musikere in glorius detail. Så ofrer gjerne litt der er å få til et anlegg som får majoriteten av alle innspillinger til å høres bra ut.

U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Synes de gode innspillngene låter bra nesten uansett jeg. Forferdelig trist å skulle optimere et anlegg for å lytte på tredjerangs musikere in glorius detail. Så ofrer gjerne litt der er å få til et anlegg som får majoriteten av alle innspillinger til å høres bra ut.
    Det er veldig fornuftig :). Budskapet mitt er å kalle en spade for en spade. Jeg synes majoriteten av alle innspillinger spiller bra med "hifi" egenskaper også. Så det blir en balansegang, imo.

U

utgatt60135

Gjest
    For å si det på en annen måte; Hvis anlegget låter såkalt "musikalsk" på en referanseinnspilling, men lite "musikalsk" på en dårlig teknisk skive så er ikke det siste anlegget skyld, men selve innspillingen. Det er det jeg mener med å kalle en spade for en spade.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet ikke akkurat hva Naim gjør rent teknisk og målemessig. Men den subjektive opplevelsen stemmer overens med det tidligere beskrivelser. Men det er jo alltid vanskelig å sette ord på lytteinntrykk, lett å falle tilbake på klisjeer. Men hovedsaken med Naim er at det sjelden er kjedelig å lytte til.

Den andre tingen å tenke på er at produsenten tilbyr en total løsning, med problemfrie og betjeningsvennlige no-nonsense produkter av meget høy kvalitet, ferdig lydmatchet om man følger retningslinjene for anbefalte systemer. Du kan fremdeles sende en 30 år gammel Naimforsterker tilbake til fabrikken for reparasjon og recapping. Det er et fåtall produsenter som tilbyr slik service.

Theater

Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Naim: Servicetid

Theater skrev:
    Sendte Naim cd-spilleren min (CD5i) inn på service i forrige uke. Spilleren skal i følge forhandler enten til Ljudtema i Sverige eller Naim i England da det ikke finnes Naim-autoriserte serviceverksteder her i landet. Noen som han en formening om hvor lang servicetid jeg bør regne med ? Har en følelse av at dette kan ta en stund ... :-\
    Hentet CD-spilleren på Posten i ettermiddag, nesten på dagen seks måneder etter at jeg sendte den i vei til service. Har egentlig ikke fått noen god forklaring på hvorfor det har tatt såpass med tid, men både forhandler og serviceverksted skylder på treg postgang og lang leveringstid på reservedelene som trengtes.

CD-spilleren ble via forhandler sendt til Ljudtema i Sverige som stod for servicen. Disse har så vidt jeg har forstått det et relativt begrenset delelager noe som medfører at alt av reservedeler må bestilles fra England. Er skeptisk til at postgang ene og alene er årsaken til tiden dette har tatt. Har purret jevnt og trutt med noen ukers mellomrom, men det har blitt dårlig med tilbakemeldinger.

6 måneders servicetid er enkelt og greit lite akseptabelt og en solid ripe i lakken for min Naim-opplevelse.

S

Steinar O

Gjest
    BanjoArne:

Jeg bor i Trondheim og har Naim. Problemet akkkurat nå er at jeg mangler en god kilde. I beste fall har jeg vinylkilden oppe igjen, men deler av sommeren går nok.
    I tillegg er min Naimforsterker i gal ende av Nait XS, ditto høyttalerne.

Iløpet av sommeren kan det hende jeg har mer betalbare Naimbokser tilgjengelig. Jeg skal informere i denne tråden om så skjer.

Man ønsker jo at sytemet som presenteres skal være noenlunde balansert og at forutsetningene for en god musikkopplevelse skal være så god som mulig.
    På den annen side, det går an å komme på kaffe etter avtale, og høre det Naim som måtte finnes der og da.

S

Steinar O

Gjest
    Jeg leverte en Naim n-sub til reparasjon for en tid tilbake hos Ljudtema i Gøteborg.
    Jeg ringte og etterspurte 1 gang og etter det fikk jeg oppfølgingstelefoner, rask og meget imøtekommende service.

Jeg er fornøyd. Benytt telefon ved kontakt med Ljudtema er mitt råd.
    :)

U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Jeg vet ikke akkurat hva Naim gjør rent teknisk og målemessig. Men den subjektive opplevelsen stemmer overens med det tidligere beskrivelser. Men det er jo alltid vanskelig å sette ord på lytteinntrykk, lett å falle tilbake på klisjeer. Men hovedsaken med Naim er at det sjelden er kjedelig å lytte til.

Den andre tingen å tenke på er at produsenten tilbyr en total løsning, med problemfrie og betjeningsvennlige no-nonsense produkter av meget høy kvalitet, ferdig lydmatchet om man følger retningslinjene for anbefalte systemer. Du kan fremdeles sende en 30 år gammel Naimforsterker tilbake til fabrikken for reparasjon og recapping. Det er et fåtall produsenter som tilbyr slik service.
    Det kan jeg skjønne :).

HiFi+ skrev følgende: "Naim amps do have a have a distinctive character, no question. They might not have the sweetest or most transparent sound around, but they are effective musical communicators, tending to ignore the subtler cosmetics of sound quality in favor of staying true to the timing and intentions of the musicans."

"Intensjonen til musikerne" synes jeg er bare svada, men ellers bra beskrevet?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dette med timing er jo også litt merkelig. Man kan vel ikke hevde at andre produkter har feil timing, det må vel i såfall være en upresis platespiller. Men i det ligger vel at Naim har utpreget attakk eller dynamikk.

Rognlien sin Naim-omtale i Fidelity 23 er verdt å lese. Jeg tillater meg å sitere:

"Det mest fascinerende med Naim-lyden er den noe overraskende kombinasjonen av snillhet og lekenhet. For selv om lyden aldri blir påtrengende swinger det alltid! Dette tangerer det geniale, rett og slett. Toppoktavene på alt utstyr i Reference-serien er utrolig elegant og silkeglatt, allikevel innehar den eksplosivitet og futtså det holder. Jeg må nesten sammenligne det med de gode, gamle Tandberg Huldraer som underholdt nasjonen på 70-tallet, bare med den endring at dette faktisk klarer å drive høyttalere, spille musikk og levere detaljer på samme tid."

S

Steinar O

Gjest
    Jeg synes Nait med en god nok kilde og riktige høyttalere er et strålende eksempel på hva Naim representerer.

Men trenger du å velge enten eller?
    Sikkert ikke, men vil ikke oppmerksomheten din bli dratt bort ifra musikken og innholdet?

U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Dette med timing er jo også litt merkelig. Man kan vel ikke hevde at andre produkter har feil timing, det må vel i såfall være en upresis platespiller. Men i det ligger vel at Naim har utpreget attakk eller dynamikk.
    Eller er det sammensurring av dynamikk (jeg klarer ikke å høre så mye dynamikkforskjeller mellom utstyr) og transientrespons (om det kan kalles det)? Hurtighet? Eller plutselighet RoDa så morsomt skrev det?

Det jeg misliker å høre (typisk fra naimister) er påstanden om at god gjengivelse av detaljer/holografi/fokus går på bekosning av musikalitet. Det er bare tull, imo. Jeg tror det heller er snakk om at fokus på disse parametrene gjør at teknisk dårlige innspiller avsløres tydeligere. Igjen gjelder det å kalle en spade for en spade :).

U

utgatt60135

Gjest
    Steinar O skrev:
    Sikkert ikke, men vil ikke oppmerksomheten din bli dratt bort ifra musikken og innholdet?
    Hvis du hører god dybde, fokus, og detaljer fra en live konsert. Vil du bli dradd bort fra musikken da?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tipper det homogene og organiske lydbildet er viktig med Naimlyden. Man må føle at alle musikerne trekker i samme retning. Det er jo litt av det samme som en god konsertsal gjør. For mye detaljer er virke distraherende og trekker fokus vekk fra helheten.

Fokus og detaljer er ærlig talt ikke egenskaper jeg fobinder med konserter. Kanksje dybde, definitivt ikke holografi. Og men i hvert fall en fantastisk organisk og helhetlig klang.

S

Steinar O

Gjest
    Lyngen skrev:
    Steinar O skrev:
    Hvis du hører god dybde, fokus, og detaljer fra en live konsert. Vil du bli dradd bort fra musikken da?
    Tror ikke det. Ikke så lenge det er sammenheng og at ikke musikken oppleves som "biter", plassert ulike steder foran deg. Veldig mye hifi gjør det, er min humble erfaringer.

Hver enkelt får lytte til Naim om de vil og gjøre seg opp sin egen mening. :)

U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Fokus og detaljer er ærlig talt ikke egenskaper jeg fobinder med konserter. Kanksje dybde, definitivt ikke holografi. Og men i hvert fall en fantastisk organisk og helhetlig klang.
    Det kommer jo an på hvor man sitter i forhold til akustikken og musikerne. All opptak er jo gjort så nært at detaljer (naturlige), dybde, bredde, høyde biholdes bra samtidig som helheten sitter så godt som mulig. Man må tenke på mikrofonplasseringer under lytting når man snakker om så korrekt gjengivelse som mulig. Men det trenger jo ikke å være noe mål for alle at det skal låte så korrekt som mulig i forhold til opptaket da. Det er jo selvfølgelig helt greit.

U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Jeg tipper det homogene og organiske lydbildet er viktig med Naimlyden.
    Jeg tror organisk klang er generelt vanskelig å gjengi elektronisk ::). Jeg vet ikke hvordan det kanforbredres teknisk..

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kan jeg få slippe å tenke på mikrofonplassering under lytting?

Skjønner ikke holografi skal være en big deal. Lydbildet skapes ved å legge spor på spor i studio, romklangen er en digital effekt.

U

utgatt60135

Gjest
    Steinar O skrev:
    Tror ikke det. Ikke så lenge det er sammenheng og at ikke musikken oppleves som "biter", plassert ulike steder foran deg. Veldig mye hifi gjør det, er min humble erfaringer.
    HiFi kan jo ikke forbedre plasseringer hvis det ikke er på opptaket. Men detaljnivået (mikrodynamikken) kan vel overdrives?

U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Lydbildet skapes ved å legge spor på spor i studio, romklangen er en digital effekt.
    Jeg tenker nå på naturlige opptak (så godt som). Med pop/rock generelt så betyr det jo ingenting fordi ... ja du sa det.

Skjønner ikke holografi skal være en big deal.
    Nei det er det ikke, men jeg liker det :).

Kan jeg få slippe å tenke på mikrofonplassering under lytting?
    Jeg gjør det aldri fordi jeg er så vant med opptak av lyd/bilde siden det er jobben min. Men viktig for å forstå HiFi gjengivelse. Men for å nyte musikk så må man selvfølgelig legge alt dette fra seg og bare oppleve. Da foretrekker jeg realistisk gjengivelse om jeg kan få det, men nyter alle plater som de er om det ikke er slik (som oftes).

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Synes også det er mye "jalla" ute og går når "naimlyden" skal forklares. Musikernes intensjon, musikalitet etc (og på bekostning av soundstage osv. som også Lyngen nevner.) Når jeg har hørt Naim selv så er det beskrivelser/begrep som "tight-het", hurtighet og "smekk" (som jeg tror er egenskaper som kan fremheve rytmen i musiken), jeg selv har merket meg. Og jeg liker det ganske godt. :)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    De fleste her burde høre Naim sin True Stereo sampler. Her har man definitivt lydbilde. Det står også ubehørlig forklart inni coveret hvor mikronofene var plassert under opptak og hvilken type rom som ble brukt (kirke, hall, e.l.) under opptaket.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bach_Man skrev:
    Tror du treffer bra på karateristikken av Naim, BanjoArne. Musikalsk helhet og groove er i fokus. Det som derimot ikke er typisk Naim er mikrodetaljering og soundstage/holografi, selv om også det etter sigende skal være tilstede i de dyreste modellene.

Men viktig med Naim er å ikke overinvestere i forsterker og høyttalere på bekostning av kilde. Fidelity preges jo av den vanlige forsterkersentriske tenkningen der forsterkeren skal være god nok til "drive" de krevende high-end høyttalere som man har bestemt seg for. Naim sin filosofi er motsatt, man bygger fortrinnsvis systemet rundt kilden, og forsterkeren kan ikke forbedre signalet som kilden leverer ("garbage in, garbage out"). Den skal drive høyttalere som passer sammen med forsterkeren. Typiske kompatible merker er Neat, Spendor, Harbeth, Linn, Rega og selvfølgelig Naim. Det var jo typisk Fidelity å teste Nait XS med en super high end høyttaler og konstatere at den fungerte, uten en eneste tanke om synergi eller fornuftig investering. Alt kobles sammen med Naim sine egne rimelige kabler, dette er ikke et merke for kabelentusiaster.

Se her for anbefalte utstyrskombinasjoner. Det kan være lurt å holde seg til disse.

http://www.naim-audio.com/products/system_1.html

Dette er selvsagt bare tommelfingerregler. Det er mye som kan fungere. Men for en smertefri overgang er det lurt å sette seg inn i denne produsentens filosofi, og huske på å fordele pengebruken på en fornuftig måte mellom komponentene.
    Takk for flott svar og tips!Lover godt det du sier i om Naims lydideal i alle fall. :)

Fidelity gjør mye bra de,men de stiller kanksje litt strenge og nesten umulige krav på den måten du nevner at de testet Nait XS i allefall(har ikke lest den testen).Det er jo klart at til og med et hifiblad bør prøve finne en god match før de kan gi den en rettferdig omtale.De kunne heller valgt en av Naims anbefalte oppset da.Det hadde sikkert blitt som nait... og dag.Når jeg tenker over det så blir det jo nesten helt sprøtt.For de gjør jo nesten helt motsatt med budsjettsmodeller.Det er nok derfor disse busjettsanleggene låter så bra,hehe.Der driver de å styrer som unger med lego når de prøver først den ene billige forsterkeren og så den andre for så å ta inn en som tidligere var referanse igjen i et referanseoppsett de har drevet og puslet med.Plutselig tar de med en annen cd-spiller også en annen igjen,andre billige høyttalerkabler osv.Der driver de jo og matcher mye fram og tilbake ser det ut til.Men det er kanskje fordi det ikke koster stort og holde på å sjonglere med disse rimeligere komponentene.

Man kan jo ikke forvente at eksempelvis Naim Nait XS skal komme inn å gjøre en drømmejobb med et oppsett som kunn har en ledig plass,til akkurat Nait XS.Der kanskje tildels sære komponenter titter med haukeblikk på den nye deltakeren som kommer tassende inn å vil gjøre en god innsats sammen med noen han ikke kjenner i det hele tatt.Det gir ikke gode odds for stjernetreff.Det vil jo være det samme som å si at sennep og sjokolade skal smake godt sammen uansett, før man i det hele tatt har smakt det.(nå vet ikke jeg om denne komboen er bra,men det høres ikke godt ut.)Det kunne gjerne vært godt men det kan de ikke vite før de har prøvd det.Men la oss si at det ikke ble bra.Da kan de ikke bare skylde på en av dem å si at det var dens skyld.Det passet bare ikke sammen,men er gode på hver sin måte.Her kommer vel Matcing sterkt inn på banen.Så helt klart en rettferdig omtale bør inneholde komponenter som trives godt sammen.Derfor gjør jo dette sitt til at det kunn er interressant å lese tester som en pekepinn på om det er interressant å prøve selv og i tillegg må innholdet taes med en aldri så liten klype salt.Det er best å prøve det selv om man får det til før et eventuelt kjøp virker det som.

Det at Naim setter sammen matcher slik at kjøper kan velge en mer lettvint/smertefri vei til god musikkgjengivelse er jo nesten for unikt å regne.Det er jo suverent!Veldig mye tid spart i alle fall,for jeg har erfart det motsatte.Og det er ikke noe gøy,der det går med alt for mye tid til å finne rett match og altfor lite tid til å nyte musikken på denne måten.

Jeg kan nok tro at det ikke trenger nytte å bare kjøpe en Naim forsterker for så å tro alt blir bra.Det er jeg forberedt på.Jeg tenkte ta meg god tid med et nytt oppsett etter hvert og må sikkert legge litt mer penger i det også.Jeg har drevet mest med Budsjettskomponenter den tiden jeg har holdt på,men føler jeg har lært mye på den måten og uten at det har kostet meg for mye.Det kan jo ikke være så dumt.Da vet jeg hva jeg vil ha når jeg en dag bruker en større sum på et anlegg.

Håper likevel at de nyinnkjøpte JBL`ene mine kan bli selv om de kanskje må ut de også.Spendor Synes jeg i så fall er en interressant høyttaler om jeg må bytte.PMC FB1i er også i mine tanker,men den vet jeg ikke om er noe match med Naim.Det vil vise seg med tiden,når det blir aktuellt.Må bare få hørt noe Naim i første omgang. :)

At Naim ikke er for de som vil skifte signalkabler i hytt og pine er bare fint,uten å si noe mer om grunnen for det.(ikke lagt ut for diskusjon,så la dette ende her kun som en respons på Bach man`s innlegg. ;) )

PS:Beklager om det blir litt mye metafor.Tankene mine har det med å fly når jeg først setter igang. :-\

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Bach_Man skrev:
    Lyngen skrev:
    Det er en god tanke.Mesteparten av musikksamlingen min kan i allefall ikke måle seg med disse innspillingene fra Telarc,mye fra Kirkelig kultrurverksted,Opus 3,Blue Note,Audioquest og Theessinks Blue Groove(noen merker jeg har).Anlegget bør jo kunne spille det som ikke har så til de grader gode innspillinger,da disse som regel høres bra ut uansett.Det er jeg enig i.Det er nesten så du kan sette på En plate med Theessink så løfter man et ellers middelmådig anlegg til nye høyder.Blir nesten litt som å lyge for seg selv.

Men at disse platene er en fryd å høre på er det ingen tvil om.Jacques Loussier er min nyeste favoritter blant disse såkalt gode innspillingene.Det er fra Telarc.Om noen av dere ikke har hørt om ham så gjør det for all del.Det er rett og slett ren nytelse og meget dynamisk og engasjerende å høre på.Jeg føler i allefall at jeg ikke kan få nok når jeg hører på ham(De.Det er en trio.Kontrabass,piano og trommer.).

Legger ved denne lille videosnutten jeg.De er både herlige å se å høre på(har dog ikke noe med Telarc og gjøre denne snutten.Det er ment som en teaser.):

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Steinar O skrev:
    BanjoArne:

Jeg bor i Trondheim og har Naim. Problemet akkkurat nå er at jeg mangler en god kilde. I beste fall har jeg vinylkilden oppe igjen, men deler av sommeren går nok.
    I tillegg er min Naimforsterker i gal ende av Nait XS, ditto høyttalerne.

Iløpet av sommeren kan det hende jeg har mer betalbare Naimbokser tilgjengelig. Jeg skal informere i denne tråden om så skjer.

Man ønsker jo at sytemet som presenteres skal være noenlunde balansert og at forutsetningene for en god musikkopplevelse skal være så god som mulig.
    På den annen side, det går an å komme på kaffe etter avtale, og høre det Naim som måtte finnes der og da.
    Tusen hjertelig takk for tilbudet.Det hadde vært skikkelig artig.Bare si ifra du. :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeez, som det sporer av i round earth de luxe, her da? Naimister hører på musikken og ikke egenskapene ved opptaket, det må vi da få lov til å slippe å diskutere det med andre i en vennetråd? Liker man ikke den tilnærmingen, så er det plenty av opptaks og holografi-tråder der ute. Man bruker da vel ikke titusenvis på ett anlegg for å kunne få mest mulig detaljer og luft (grøss, jeg hater det ordet) ut av en masse pling-plongplater som ikke er interessante. Nei, la oss ikke begynne ned den veien igjen, vær så snill.

BanjoArne; XS er nok en fantastisk inngangsport til Naim, jeg er litt nysgjerrig på den selv. Når jeg vet hvor godt Nait5i spilte hos meg, så bør det være muligheter med den.
    Men, husk det som allerede er nevnt her. Forsterkeren skal bringe det gode som bor i kilden videre, og være en tilstrekkelig strømforsyning for høyttaleren, slik at den kan jobbe i fred og låte slik den skal. Det begynner mao. før forsterkeren, godlyden kan ikke oppstå etter kilden.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    MaHa skrev:
    Jeez, som det sporer av i roundt earth de luxe, her da? Naimister hører på musikken og ikke egenskapene ved opptaket, det må vi da få lov til å slippe å diskutere det med andre i en vennetråd? Liker man ikke den tilnærmingen, så er det plenty av opptaks og holografi-tråder der ute. Man bruker da vel ikke titusenvis på ett anlegg for å kunne få mest mulig detaljer og luft (grøss, jeg hater det ordet) ut av en masse pling-plongplater som ikke er interessante. Nei, la oss ikke begynne ned den veien igjen, vær så snill.
    Kun ikke vært mer enig..

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Banjoarne: En annen ting å huske på med Naim er å ikke lese seg blind på antall watt. Naim har vel bransjens mest konservative effektangivelser. F.eks. er den massive toppmodellen NAP500 som driver det meste av tungrodde høyttalere bare oppgitt til 2x140W. Nait XS er 2x60 W, men den har en svær strømforsyning og spiller ringer rundt det meste av rimeligere integrerte forsterkere med oppblåste effektangivelse.

Som Steinar skriver kan en god kilde sammen med Nait 5i være en super kombinasjon. Trenger ikke å være Naim-logo på alt sammen. En god vinylspiller er utmerket sammen med en Nait. En rimelig CD/DVD-spiller avsløres derimot nådeløst.

Nait XS:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn