Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cpc

Gjest
    Hei,

Vanligvis anbefaler Naim å benytte 24V utgangen til pre og 22V utgangen til CD. Hvis du kun skal koble til cd-spilleren ville jeg koblet denne til 24V utgangen. Den nye versjonen av Flatcap (2X) har 24V på begge utganger. Hvilken CD-spiller bruker du? CD5X?

Mvh
    Hallgeir
    Bruker cd5x ja. Da bruker jeg 24v utgangen. Prøvde begge to, men klarte ikke å spore noen forskjeller, dette var da den var helt kald.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Bruker cd5x ja. Da bruker jeg 24v utgangen. Prøvde begge to, men klarte ikke å spore noen forskjeller, dette var da den var helt kald.
    Har prøvd begge på min CD5 også uten å høre forskjell. Hørte derimot forskjell når jeg koblet om på 202'en.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Bruker alle dere med Flatcap2 24v utgangen til cd-spilleren? Jeg skal bare koble til en ting.
    Prøv begge utgangene over litt tid. På CD 3.5 låt det best med 22v utgangen selv om forskjellene var små.

Mvh

C

cpc

Gjest
    Skal nok teste litt mer etterhvert ja!

Er det forresten noen anbefalt retning på Naim's kabler? Noe å tenke på med tanke på jording av skjerm etc?

S

so

Gjest
    Skal nok teste litt mer etterhvert ja!

Er det forresten noen anbefalt retning på Naim's kabler? Noe å tenke på med tanke på jording av skjerm etc?
    Merket på kabelen nærmest kilden.

Mvh

S

so

Gjest
    Jeg må bite i det sure eplet og bestille meg en Hydra. :D
    Hvor havnet dere mht Napsc. Er den koblet til Hydra eller ikke?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Alt skal kobles til Grahams Hydra, og det er også viktig at man ikke (liksom for sikkerhets skyld) bestiller èn ekstra. Var visst ikke ikke å anbefale iflg. Grahams. (Dette var en av grunnene til at jeg var så snar med å skaffe meg en Hicap).

0044 207 226 5500 - og spør etter Conor, han var meget hyggelig og hjelpsom. ;)

mvh

S

so

Gjest
    Er det ikke bare å bestille pr. mail, eller er det ulike lengder osv.
    Jeg trenger en 4 veis.

Edit: Jeg ser nå at Graham ønsker at en ringer.
    Takk Costello.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke bare å bestille pr. mail, eller er det ulike lengder osv.
    Jeg trenger en 4 veis.

Mvh
    Prøvde selv å bestille pr. mail, men fikk bare beskjed om å ringe tlf.nummeret over og snakke med Conor. Du må betale på forskudd. Standardlengden er 3 meter.

Men er det nok med 4-veis da?

Ellers vil jeg si at jeg opplever Naim som et typisk plug & play anlegg. La det bare være i fred, med strømmen på, og det låter bedre og bedre...Har prøvd andre strømkabler (Supra + Jorma), men jeg liker den friskere lyden som originalkablene har. Har prøvd Wireworld Atlantis høyttalerkabel (bi-wiring) med samme konklusjon. Men, selvfølgelig, andre kan ha et annet syn.. ;)

mvh

S

so

Gjest
    Prøvde selv å bestille pr. mail, men fikk bare beskjed om å ringe tlf.nummeret over og snakke med Conor.  Du må betale på forskudd. Standardlengden er 3 meter.

Men er det nok med 4-veis da?

Ellers vil jeg si at jeg opplever Naim som et typisk plug & play anlegg.  La det bare være i fred, med strømmen på, og det låter bedre og bedre...Har prøvd andre strømkabler (Supra + Jorma), men jeg liker den friskere lyden som originalkablene har.  Har prøvd Wireworld Atlantis høyttalerkabel (bi-wiring) med samme konklusjon. Men, selvfølgelig, andre kan ha et annet syn.. ;)

mvh
    Som jeg skriver om kabler, er jeg litt ambivalent her. Liker det ene, men lar meg fasinere av det andre. Skal lytte mer.

Jeg trenger 4 ja.
    xps-hicap-psc-250. Om jeg oppgraderer vil det fremdeles være nok med 4.
    Cdp forsynes av xps. Når cdx2 forsynes av xps forsvinner powerkabelen der også.

Er alle forgreiningene like lange?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Er alle forgreiningene like lange?
    Ja, de er like lange og de kommer til å rydde opp betraktelig bak Quadraspire'en din, og det blir enklere med "cable-dressing".

Ang. racket fra Quadraspire er det litt irriterende at det løsner litt i sammenføyningene etter hvert. Må stramme etter titt og ofte, men ikke hørt noe forandringer på lyden, kanskje ikke så mye å bekymre seg over. Loctite kan kanskje være tingen.

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ja, de er like lange og de kommer til å rydde opp betraktelig bak Quadraspire'en din, og det blir enklere med "cable-dressing".

Ang. racket fra Quadraspire er det litt irriterende at det løsner litt i sammenføyningene etter hvert. Må stramme etter titt og ofte, men ikke hørt noe forandringer på lyden, kanskje ikke så mye å bekymre seg over. Loctite kan kanskje være tingen.

mvh
    Hei,

Vurderer å invistere i et slikt rack (evt. AV versjonen) i forbindelse med flytting om noen mnd'er. Kan dere som har Quadraspire fortelle litt om hvordan disse påvirker lyden ift. tidligere løsninger ( andre rack, møbler osv)? Bruker et litt stusselig IKEA stereorack for tiden.

Mvh
    Hallgeir

S

so

Gjest
    Nysgjerrig, je å.  Hva skjer?  

mvh
    Ingen dramatikk i dette. Jeg kan leve med nåværende oppsett og jeg kan leve med noe mindre. Er opptatt av mest mulig synergi, og CDS3-202 er kanskje ikke det. Ned med cd eller opp med preamp. Jeg foretrekker det første.

Da jeg erstattet x2 med S3, endret spillestilen seg helt, mindre fart og rytme, men mer naturlig og musikalsk. Spillestilen til S3 sies å endre seg igjen, ved en annen preamp......og så videre.....
    CDS3 glir iflg ekspertene rett inn i et godt røroppsett, f.eks.

Dessuten skal rommet også rettferdiggjøre oppsettet. Det gjør det ikke hos meg i stor nok grad nå, men vil endre seg.
    CDS3 var et "once in a lifetime" opplegg. En fantastisk cdspiller, men man bør ta den helt ut...

Om dette er ambivalent så er jeg enig. En må huske på at det bare er bokser..og penger. Godt jeg har forståelsesfull kone...i særklasse faktisk. ;)

God helg

S

so

Gjest
    Hei,

Vurderer å invistere i et slikt rack (evt. AV versjonen) i forbindelse med flytting om noen mnd'er. Kan dere som har Quadraspire fortelle litt om hvordan disse påvirker lyden ift. tidligere løsninger ( andre rack, møbler osv)? Bruker et litt stusselig IKEA stereorack for tiden.

Mvh
    Hallgeir
    Først synes jeg QS er et pent og anonymt rack. Deretter mener mange det er en god erstatning for Fraim. Jeg testet ikke mye mot mitt tidligere Audio Magic rack, som er et MDF rack med rør, likt QS. AM har tykkere plater og rør.
    Som beskrevet tidligere synes jeg endringen bestod i en strammere eller fastere gjengivelse. At QS er mer bevegelig og av den grunn gir mer rytme til musikken.

Som du sikkert selv har lest anbefales å sette komponentene i riktig rekkefølge, PS nederst og psc ut av racket. I tillegg gjerne en ledig hylle mellom cdp-pre. og power-PSU.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Fikk ny naim cd5x med flat cap 2x på lørdag. Fantastisk lyd. Veldig fornøyd. Den er koblet opp mot Krell kav400 og Proac 1.5. Spiller med Wireworld equinox kabler. Er dette fornuftige kabler? Har hørt at de medfølgende kablene er gode nok, sammen med en din/rca overgang...?

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Først synes jeg QS er et pent og anonymt rack. Deretter mener mange det er en god erstatning for Fraim. Jeg testet ikke mye mot mitt tidligere Audio Magic rack, som er et MDF rack med rør, likt QS. AM har tykkere plater og rør.
    Som beskrevet tidligere synes jeg endringen bestod i en strammere eller fastere gjengivelse. At QS er mer bevegelig og av den grunn gir mer rytme til musikken.

Som du sikkert selv har lest anbefales å sette komponentene i riktig rekkefølge, PS nederst og psc ut av racket. I tillegg gjerne en ledig hylle mellom cdp-pre. og power-PSU.
    Enig i at QS ser meget pent ut, og glir rett inn i en stue. Dette er jo viktig med tanke på at det ikke bare er jeg som skal bo der. En fast og stram gjengivelse høres veldig bra ut, og burde gi et bra grunnlag for å få fram den berømte PRaT'en :D Ser jo at Kibsgard selger Mana racket sitt (som helt sikkert er knallbra lydmessig), men dette blir rett og slett for dominerende og...eeh...lite pent for meg.

Har fått med meg tråden(e) ang. plassering på racket på n-forum ja. Jeg vil nok tilstrebe å sette det opp slik det er anbefalt, men det passer dårlig med et høyt rack i den nye (og gamle forsåvidt..) stua. Derfor vurderer jeg å kjøpe AV-versjonen istedet, slik at to komponenter får plass i bredden. Forhåpentligvis er dette på høyde med det vanlige kvalitetsmessig.

Mvh

S

so

Gjest
    Enig i at QS ser meget pent ut, og glir rett inn i en stue. Dette er jo viktig med tanke på at det ikke bare er jeg som skal bo der. En fast og stram gjengivelse høres veldig bra ut, og burde gi et bra grunnlag for å få fram den berømte PRaT'en :D Ser jo at Kibsgard selger Mana racket sitt (som helt sikkert er knallbra lydmessig), men dette blir rett og slett for dominerende og...eeh...lite pent for meg.

Har fått med meg tråden(e) ang. plassering på racket på n-forum ja. Jeg vil nok tilstrebe å sette det opp slik det er anbefalt, men det passer dårlig med et høyt rack i den nye (og gamle forsåvidt..) stua. Derfor vurderer jeg å kjøpe AV-versjonen istedet, slik at to komponenter får plass i bredden. Forhåpentligvis er dette på høyde med det vanlige kvalitetsmessig.

Mvh
    Mange muligheter. Valgte 14cm hylleavstand og racket med 5 hyller ble ikke høyere en ca 70cm...mener jeg å huske.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Fikk ny naim cd5x med flat cap 2x på lørdag. Fantastisk lyd. Veldig fornøyd. Den er koblet opp mot Krell kav400 og Proac 1.5. Spiller med Wireworld equinox kabler. Er dette fornuftige kabler? Har hørt at de medfølgende kablene er gode nok, sammen med en din/rca overgang...?
    Gratulerer og velkommen i menigheten ;D

Har ikke noen erfaring med Krell forsterkeren din, men det høres spennende ut! Wireworld equinox er gode (høyttaler)kabler og fungerer sikkert godt med proac/Krell. Skulle du la deg friste til å benytte Naim forsterker i framtiden vil jeg anbefale Naim's egen Naca5 høyttalerkabel (med naim bananplugger påloddet) istedet, og selvfølgelig Naim's egne signalkabler (DIN).

CD5X har jo både DIN og RCA utgang, men skal visstnok spille bedre gjennom DIN utgangen. Dette betyr at du trenger en signalkabel med DIN fra CD5X og RCA til Krell'en. Chord Co. anbefales ofte i slike sammenhenger. Selv har jeg kun brukt Naim CD spillere med naim forsterkere, så andre her på forumet har nok mer erfaring med akkurat dette.

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Mange muligheter. Valgte 14cm hylleavstand og racket med 5 hyller ble ikke høyere en ca 70cm...mener jeg å huske.
    Jeg må vel også ha minst 5 hyller, men siden jeg plangger en LCD tv på veggen bak har jeg lyst til å holde høyden så lav som mulig.

Hvordan fungerer avstanden på 14 cm? Er det god plass mellom komponentene og "taket" på neste hylle da?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Avstanden på 14 cm fungerer glimrende i mitt oppsett, synes jeg. Pent og ryddig. Naim blir heller ikke varmt, så det er heller ingen problem.

Alternativet blir kanskje å kjøpe 2 rack, med 20 cm hylleavstand, og plassere PSU'ene på det ene racket. Dette skal gi en lydmessig gevinst.

Ser forøvrig at det er noen Reference 3a Royal Master på bruktbørsen. Skulle likt å høre disse - synd det er så langt til Stavanger. (Disse er jo legendariske!)

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Jeg må vel også ha minst 5 hyller, men siden jeg plangger en LCD tv på veggen bak har jeg lyst til å holde høyden så lav som mulig.

Hvordan fungerer avstanden på 14 cm? Er det god plass mellom komponentene og "taket" på neste hylle da?

Mvh
    Quadraspire AV fungerer helt sikkert utmerket. Holder ryggen så holder QAV.
    Ser du nevner Mana, har hatt Mana i flere år og dette er knallgode rack. Nesten så jeg kjøpte kibsgard sitt. Lydmessig er det forskjeller. Quadraspire låter i CD5 området, Mana gir noe i retning av en CDX-presentasjon ;)

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
     Quadraspire låter i CD5 området, Mana gir noe i retning av en CDX-presentasjon ;)

Mvh
    Du har nok rett i dette, Svein.

Og virkelig noe å vurdere før man oppgraderer videre. (Naim Fraim før CDX2 f.eks.) Dette er jo nevnt mange ganger på N-forumet.

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Quadraspire AV fungerer helt sikkert utmerket. Holder ryggen så holder QAV.
    Ser du nevner Mana, har hatt Mana i flere år og dette er knallgode rack. Nesten så jeg kjøpte kibsgard sitt. Lydmessig er det forskjeller. Quadraspire låter i CD5 området, Mana gir noe i retning av en CDX-presentasjon ;)

Mvh

Hehe...da ser det ut til at det blir QAV med 14cm mellomrom. Så får vi se om ryggen holder 8)

En CDX på QS burde da kanskje gi det perfekte kompremiss, eller hur? ;D

Mvh

S

so

Gjest
    Forsøkte meg på noen bilder fra N-Forum, men de glapp. Sjøllaget felles jord.

K

Kaarelars

Gjest
    En CDX på QS burde da kanskje gi det perfekte kompremiss, eller hur? ;D

Mvh
    Du skal ikke se helt bort fra det. Fungerer bra her og CDX'n rocker virkelig.

Venter på et forsterkersett i sort fra svunnende tider forresten. Legger ut noen bilder når det ankommer.

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Du skal ikke se helt bort fra det. Fungerer bra her og CDX'n rocker virkelig.

Venter på et forsterkersett i sort fra svunnende tider forresten. Legger ut noen bilder når det ankommer.

Mvh
    Spennende Svein! Hva ble det? Har du solgt 202/150X?

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Spennende Svein! Hva ble det? Har du solgt 202/150X?

Mvh
    Har ikke solgt 202/150X. For moro skyld kommer det snart et Naim forsterkersett av årgangstapning på døra.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Det er en ny tråd på pfm hvor forskjellene flat-earth/round-earth diskuteres. Like moro hver gang.

Den beste merkenøytrale så langt:
    Round earthers want to know where the musicians are on stage. Flat earthers want to know why the musicians are on stage.

Hele tråden:
    http://63.99.108.232/forum/showthread.php?t=21479

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vel, da er den saken kansellert og jeg er på skinnene igjen.  ;)
    ;) Godt å høre, so. Satser du på CDS3 eller CDX2?

Og hva med høyttalere? Har du fått lyttet til JMlab 1027? Spennende om du kommer med tilbakemelding! Det er virkelig en høyttaler jeg kunne tenkt meg....spørs bare hva fruen i huset sier om den saken... ;)

Hydra har du vel bestilt/laget?

Leser Pink Fish hver dag og det er underholdende å følge med tråden flat/roundearthers, ja. (eller om spanjolen Nuno som gikk fra Naim til Densen!)

mvh

S

so

Gjest
    ;) Godt å høre, so. Satser du på CDS3 eller CDX2?

Og hva med høyttalere? Har du fått lyttet til JMlab 1027? Spennende om du kommer med tilbakemelding! Det er virkelig en høyttaler jeg kunne tenkt meg....spørs bare hva fruen i huset sier om den saken... ;)

Hydra har du vel bestilt/laget?

Leser Pink Fish hver dag og det er underholdende å følge med tråden flat/roundearthers, ja. (eller om spanjolen Nuno som gikk fra Naim til Densen!)

mvh
    S3.

Denne 1027 ser flott ut og jeg har en følelse av at den passer godt inn i klangbildet med 250. Får se hvor mye jeg får testet, men Hifihuset er imøtekommende.

Har ikke gjort noe med Hydra, men det kommer.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Etter det jeg har lest kan JMlab's 1027 t.o.m. drives av en Nait....og er en av de få kanditatene jeg sitter igjen med. Vurderte en stund Reference 3a, men de har visst ikke rytme, var det en som sa. Vet heller ikke om Totem er veien å gå. Blir spennende når Vidar P. får lyttet på Spendor.

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    S3.

Denne 1027 ser flott ut og jeg har en følelse av at den passer godt inn i klangbildet med 250. Får se hvor mye jeg får testet, men Hifihuset er imøtekommende.

Har ikke gjort noe med Hydra, men det kommer.
    Leste litt på naimforum. Kommer det ny preamp også?

Mvh

S

so

Gjest
    Leste litt på naimforum.  Kommer det ny preamp også?  

Mvh
    Var vel en skrivefeil, skulle nok være 202 ;)

På den annen side, har man sagt A får man si B.

Noen høyttalere nå, så skal det spilles musikk.

Har du mottatt nye eldre saker nå? kan du forklare litt hvordan gamle og nye Naim låter ift hverandre. En kar hos Tonlæget mente Naim nå var tilbake der de begynte...klangmessig.

K

Kaarelars

Gjest
    Var vel en skrivefeil, skulle nok være 202 ;)

På  den annen side, har man sagt A får man si B.

Noen høyttalere nå, så skal det spilles musikk.

Har du mottatt nye eldre saker nå? kan du forklare litt hvordan gamle og nye Naim låter ift hverandre. En kar hos Tonlæget mente Naim nå var tilbake der de begynte...klangmessig.
    282 kommer vel ikke tilfeldigvis fra Jønkøping? Var 1mm fra å kjøpe den for et par uker siden.

Blir spennende med noen eldre saker fra chrome-bumper serien. Tar nok en stund til før det kommer da jeg gjorde en feil i en transaksjon ;D. Spennende blir det i alle fall.

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn