Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

so

Gjest
    282 kommer vel ikke tilfeldigvis fra Jønkøping?  Var 1mm fra å kjøpe den for et par uker siden.

Blir spennende med noen eldre saker fra chrome-bumper serien.  Tar nok en stund til  før det kommer da jeg gjorde en feil i en transaksjon ;D.  Spennende blir det i alle fall.

Mvh
    Nei, alle 282 kommer fra Salisbury...eller ;)
    Hvorfor slo du ikke til?

Hva mener du om at Naim er tilbake der de startet, har du noen erfaringer?

K

Kaarelars

Gjest
    Nei, alle 282 kommer fra Salisbury...eller ;)
    Hvorfor slo du ikke til?

Hva mener du om at Naim er tilbake der de startet, har du noen erfaringer?
    282 ble for dyr.  Tapet ved et salg/innbytte av 202/Napsc ble for stort i forhold til lydmessig gevinst.  Jeg forhørte meg litt og 282 er en ganske solid oppgradering i forhold til 202/NApsc.  Bedre timing, dybde, oppløsning og mer naturlig lyd osv.  Kom med en rapport når du har den i sytemet.  

Aner ikke om Naim er tilbake der de startet hvis du tenker på Chrome-serien.  Aldri hørt noe fra denne serien.  Men jeg får jo et sett snart og det kan jo bli moro.  Skal legge ut bilder og komme med noen inntrykk etter hvert.

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Noen av dere som har recappet komponenter?

Har Nait 3, CD 3,5 og FC fra 1998.

Når er det på tide å recappe?
    Hvor mye koster det per komponent?
    Har lest på Naim-forum at noen (få? )har opplevd lyden av recapping, til at det blir litt daffere/kjedeligere lyd..?

S

so

Gjest
    282 ble for dyr.  Tapet ved et salg/innbytte av 202/Napsc ble for stort i forhold til lydmessig gevinst.  Jeg forhørte meg litt og 282 er en ganske solid oppgradering i forhold til 202/NApsc.  Bedre timing, dybde, oppløsning og mer naturlig lyd osv.  Kom med en rapport når du har den i sytemet.  

Aner ikke om Naim er tilbake der de startet hvis du tenker på Chrome-serien.  Aldri hørt noe fra denne serien.  Men jeg får jo et sett snart og det kan jo bli moro.  Skal legge ut bilder og komme med noen inntrykk etter hvert.

Mvh
    Det er en merkostnad, ingen tvil om det. Her var det imidlertid prutningsmonn og Svenske kroner. Hadde også kjøper til 202+psc (psc følger jo med 282). Dette gjorde det enklere i tillegg til at jeg allerede stod i salaten med CDS3.
    Har også hørt og lest at dette er oppgradering. Min 282 kommer til å bli foret med 2 HiCaps og her stopper jeg opp. Kan vanskelig forestille meg at det blir mer oppgradering....og da mener jeg alvor.

K

Kaarelars

Gjest
    Med 2 HiCaps blir det helt sikkert suveren lyd!
    Kom med noen inntrykk når den er i hus.

Ser også at Naim satser på hifi til bilen,-
    Inkludert høyttalere!

http://playhaus.co.uk/

"Whilst stand-alone ‘after market’ systems are a possibility, the first product is a joint venture with Audi. Based on the double DIN format, the new Naim In Car Entertainment (NICE) package raises the bar on what can be expected from mobile audio and should be available as a build to order option on all Audi cars from late summer 2006."

"The loudspeakers are a development of the SBL (Separate Box Loudspeaker) principal and move very much into the 21st century with SDL (Separate Door Loudspeakers). This is only available for 4 door models, of course."

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Noen av dere som har recappet komponenter?

Har Nait 3, CD 3,5 og FC fra 1998.

Når er det på tide å recappe?
    Hvor mye koster det per komponent?
    Har lest på Naim-forum at noen (få? )har opplevd lyden av recapping, til at det blir litt daffere/kjedeligere lyd..?
    Ingen son kan svare?

K

Kaarelars

Gjest
    Ingen som kan svare?
    Send en mail til Naim så får du prisene. Naim anbefaler vel recapping omtrent hvert 8-10 år. Enkelte ganger blir produktene friskmeldt uten at det gjøres noe.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    OK, den er god.

Hvilke nye komponenter har du fått deg, Svein?
    Stor forskjell fra 202/150?

S

so

Gjest
    Står ferdig pakket i Sverige. Venter i spenning. :)

Mye gode omtaler, men her gjelder det å finne høyttaler som gir rett synergi.

Snuser litt på Focal 1027 BE, omtrent samme prisklasse som en brukt SF Cremona?
    Som kona sier, gjør det ordentlig og gjør deg ferdig med en gang. Går det an.....

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Står ferdig pakket i Sverige. Venter i spenning. :)

Mye gode omtaler, men her gjelder det å finne høyttaler som gir rett synergi.

Snuser litt på Focal 1027 BE, omtrent samme prisklasse som en brukt SF Cremona?
    Som kona sier, gjør det ordentlig og gjør deg ferdig med en gang. Går det an.....
    All grunn til å være fornøyd med en slik kone ;D

K

Kaarelars

Gjest
    So, har du fått preampen?

Har slått til på en HiCap. Den har noen år bak seg, men har nylig vært på service. Venter akkurat på tre pakker fra tre forskjellige land.

S

so

Gjest
    So, har du fått preampen?

Har slått til på en HiCap.  Den har noen år bak seg, men har nylig vært på service.  Venter akkurat på tre pakker fra tre forskjellige land.
    Gratulerer med nye produkter.
    Som jeg nevnte i en annen tråd, er HiCap et stort løft til Naim preamp. selv om jeg er enig i at f.eks 202+HiCap da er blitt kostbar. Kjøpe brukt!!
    Interessant å lese på N-Forum om eier av CDX2-202-200, som synes han har kald, pågående klang. CDX2 får skylden helt til han supplerer 202 med en HiCap.....Det skal sies at han ender opp med CDX2-Krell 400 om jeg ikke leser feil.

282 er hentet. Alt bare vel og den blir montert ikveld.

S

so

Gjest
    Kibsgard:
    Ble det så du noen gang testet ut eller hørte på Focal Electra 1000BE serien?
    Hva gjorde at du ikke valgte dem, eventuellt noen årsak til at du aldri valgte å høre på dem?
    Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på 1027BE og av det jeg leser virker det som den passer klangen i 250 godt.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    282 er hentet. Alt bare vel og den blir montert ikveld.
    Gratulerer med nyinnkjøpene, so og Svein.

Selv tar jeg en liten pause i innkjøpene, men det blir spennende å følge med på so's jakt på nye høyttalere.

Var forøvrig i kontakt med Naim ang. plassering av HICAP og gjennom et diffust svar kom det fram til at (på tross av source first) Hicap var å anbefale på Nap 200 og FC2 på CD5X, i mitt tilfelle. Men aller helst ville de at jeg skulle anskaffe CDX2.... ;)

Har forresten tatt veldig lang tid å spille inn Hicap'en.

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Kibsgard:
    Ble det så du noen gang testet ut eller hørte på Focal Electra 1000BE serien?
    Hva gjorde at du ikke valgte dem, eventuellt noen årsak til at du aldri valgte å høre på dem?
    Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på 1027BE og av det jeg leser virker det som den passer klangen i 250 godt.
    Jeg synes også 1000Be-serien til Focal virker kjempe-spennende, og planen var jo å prøve 1007 Be hjemme. Jeg hadde mye kontakt med denne Andre på Hi-Fi Huset i Bærum, og han sa gjentatte ganger at han skulle kjøre seg en tur med høyttalerene. En gang hadde han t.o.m. avtalt klokkeslett for levering, men så hørte jeg ikke noe mer. Det var i det hele tatt gjennomgangstonen. Jeg ringte gang på gang og han skulle ringe tilbake, men det skjedde vel 1 av 20 ganger. Rett og slett den verste servicen jeg har vært borte i, og det er vel en egen tråd om Hi-Fi Huset i Bærum hvor jeg skriver litt om dette. Jeg gidder ikke å bruke penger hos et firma som virker så lite seriøst i måten å drive business på.

Jeg har forstått det slik at den eneste måten å handle med dem på er ved personlig oppmøte, og det er ikke mulig for meg da jeg ikke har bil. Mulig jeg investerer i en 552 neste år (hvis jeg spart opp nok cash...), og da får jeg evnt. vurdere oppgradering til høyttalere som WB Discovery eller Focal Micro Utopia Be. Sistnevnte virker veldig interessant, men det var dette med den dårlige opplevelsen med Hi-Fi Huset da.

Mulig du får en bedre erfaring med Hi-Fi Huset enn meg, og jeg har forstått det slik at personlig oppmøte er eneste vei. Men det er jo litt vanskelig når dette heller ikke har vært lagervare. Jeg har ikke noe behov for bomturer til Bærum.

S

so

Gjest
    Jeg synes også 1000Be-serien til Focal virker kjempe-spennende, og planen var jo å prøve 1007 Be hjemme. Jeg hadde mye kontakt med denne Andre på Hi-Fi Huset i Bærum, og han sa gjentatte ganger at han skulle kjøre seg en tur med høyttalerene. En gang hadde han t.o.m. avtalt klokkeslett for levering, men så hørte jeg ikke noe mer. Det var i det hele tatt gjennomgangstonen. Jeg ringte gang på gang og han skulle ringe tilbake, men det skjedde vel 1 av 20 ganger. Rett og slett den verste servicen jeg har vært borte i, og det er vel en egen tråd om Hi-Fi Huset i Bærum hvor jeg skriver litt om dette. Jeg gidder ikke å bruke penger hos et firma som virker så lite seriøst i måten å drive business på.

Jeg har forstått det slik at den eneste måten å handle med dem på er ved personlig oppmøte, og det er ikke mulig for meg da jeg ikke har bil. Mulig jeg investerer i en 552 neste år (hvis jeg spart opp nok cash...), og da får jeg evnt. vurdere oppgradering til høyttalere som WB Discovery eller Focal Micro Utopia Be. Sistnevnte virker veldig interessant, men det var dette med den dårlige opplevelsen med Hi-Fi Huset da.  

Mulig du får en bedre erfaring med Hi-Fi Huset enn meg, og jeg har forstått det slik at personlig oppmøte er eneste vei. Men det er jo litt vanskelig når dette heller ikke har vært lagervare. Jeg har ikke noe behov for bomturer til Bærum.

Takk for infoen. Mitt inntrykk er ved personlig oppmøte. Jeg har sett høyttaleren live, og blitt invitert til lytting etter påske.
    Vel, var mest interessert i om du hadde noen dårlige erfaringer eller lytteinntrykk. Det har du da ikke.....om høyttaleren.
    Andrè sa selv han hadde fått negativ omtale på nettet og forklarte det med travle dager i butikken og nedprioritering av telefonmottak.

K

Kaarelars

Gjest

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker for linken. :)

Hva er den "dingsen" øverst til venstre?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    S

so

Gjest
    Takker for linken.  :)

Hva er den "dingsen" øverst til venstre?
    Regner med du mener boksen til venstre, øverst. CD555. Nye cdp fra Naim. med sin nye 555psu tipper den over 200K.
    Bare å begynne å spare ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Så jo til forveksling lik ut som min gode gamle Huldra 10. Eller som en viss utvist Tandbergentusiast ville ha sagt; strømforsyningen så puslete og 80-talls ut (lykkelig uvitende om at det ikke engang er psu i den)  :D

Mvh Vidar P
    Ja, og prisen er jo hinsides. Tenk deg et par høyttalere i samme prisklasse som 552/PS sammen med en Huldra'n!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Regner med du mener boksen til venstre, øverst. CD555. Nye cdp fra Naim. med sin nye 555psu tipper den over 200K.
    Bare å begynne å spare  ;)
    Galskap ::) :)

Store forandringer hos deg siden jeg var på besøk?

S

so

Gjest
    Hva synes du så langt?

Mhv
    282 har gitt tilbake noe av den farten og rytmen som forsvant med CDX2. 282 er en mye bedre match til CDS3 enn 202 og var et veldig stort løft. Mer fart, luft og en dypere og strammere bass. Hele lydbildet løftet seg, som om å sette inn enda en XPS. Det var ikke til å ta feil av. Virkeligheten kommer nærmere.
    282 er absolutt maksgrensa for meg. Tør ikke engang tenke på hva en 252 eller 552 med sin respektive SC kan gjøre ::)

Igjen mangler jeg lyttetid, men tiden etter påske skal jeg kose meg. Skal teste ut 1 eller 2 HiCaps også.

Johna.
    Måtte bli salg av cdp eller oppgradering. Siden markedet ikke vil ha Naim !! ble det oppgradering. Ny preamp. og en ekstra strømforsyning som helt klart ga mer synergi og matching.
    Du får komme innom igjen etterhvert.

C

cpc

Gjest
    Jeg må bare få berømme Naim, og det de har fått til med sine komponenter! Det virker til å passe mine preferanser som hånd i hanske.
    Mitt Naim-oppsett er nok en litt mer beskjedent enn de overnevnte, men ift prisen langt det beste jeg har prøvd!

Jeg har aldri spillt så mye musikk som etter at jeg kjøpte Naim, og det må jo være grunnen til å drive med denne hobbyen :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri spillt så mye musikk som etter at jeg kjøpte Naim, og det må jo være grunnen til å drive med denne hobbyen  :D
    ;D Nettopp!!!

so: du har vel ikke noe nytt å fortelle om høyttalere? (JMlab). Lurer på om også Martin Logan er noe for Naim...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om også Martin Logan er noe for Naim...

mvh
    Ja, det tviler jeg altså meget sterkt på... selv om Naim nå er blitt mer allround enn før, så tror jeg ikke noe på denne matchen før jeg har hørt det. Og det har jeg jo, men det er lenge siden, Naim var litt annerledes; men lydkvaliteten var ikke til å ta feil av; livløst og rart, de to verdenene av produkter fokuserte på hver sine ting og ingen av de kunne gi hverandre hva den andre trengte; det var møkka dårlige greier sammen gitt  :D

Når det så er sagt, og ikke for å si noe galt om JM Lab, men jeg har aldri likt de det minste. Ikke det grann. Og jeg har litt vansker for å se for meg at dette skulle være så flott sammen med Naim.. men forstår jo at eiere av kombinasjonene liker det. Men dette ble jo litt for subjektivt til å være av særlig interesse.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :)

Realt svar det, Vidar P.

Hvordan går det med testingen av Spendor?

mvh

S

so

Gjest
    ;D Nettopp!!!

so: du har vel ikke noe nytt å fortelle om høyttalere? (JMlab). Lurer på om også Martin Logan er noe for Naim...

mvh
    Ikke noe nytt. Har lest testen i Stereophile og siste Hifi+ 1007BE.
    Skal høre 1027 etter påske så får vi se.
    Problemet vil alltid være å få hørt dem hjemme uten å binde seg til kjøp. Ihvertfall vanskelig å få til dette og en "god" pris. Har en god følelse på denne.

Har lest kun ett innlegg om ML og Naim(250.2) og det var ikke særlig vellykket.
    Har aldri sjøl hørt Focal og aner selvfølgelig ikke hva jeg går til. Naim-Forum har omtalt denne positivt. Det igjen kan selvfølgelig vektlegges like mye eller lite som VidarP sitt inntrykk.

Hvor kan man si at Spendor ligger klangmessig? S8E er da mitt alternativ. De Naimerne som styrer unna Spender mener ankepunktet er litt for forsiktig, snill og laidback. Litt ProAc kanskje??

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    :)

Realt svar det, Vidar P.

Hvordan går det med testingen av Spendor?

mvh
    Ikke så mye lyd enda, de befinner seg i produksjonslinja på fabrikken ennå.. men det kommer da tre par i slutten av april (estimert), så får avgi en rapport.

so; to ting, først og fremst er jeg så subjektiv som det går an når jeg sier hva jeg liker og ikke liker, så det bør helt riktig ikke vektlegges av andre.. i det hele tatt er høyttalere så subjektive og uforutsigbare i rom/systemer at her gjelder det å høre selv vel?
    Videre; Spendor har vært "forsiktige" i dynamisk forstand i alle år, med sine tynnveggede kabinetter og fokus på homogenitet, naturlig klang og åpenhet. Det har forandret seg mye med Se-serien, som forresten har kun utseendet til felles med den opprinnelige S-serien!
    Den nye generasjon Spendor sies å ha hoppet frem 30 år i tid hva skala, dynamikk og timing angår, og jeg ville ha lest kommentarer om Spendor generelt på nett i lys av dette, og ikke tatt for god fisk at man har i mente den nye Se-serien nødvendigvis... jeg gleder meg iallefall til å høre.
    Det er planen å få hørt både S3e, S5e og S9e sammen med et sett Nait 5i/CD5i vi har, men også iallefall S9e sammen med et sett NAC252/NAP300.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Spendor har vært "forsiktige" i dynamisk forstand i alle år, med sine tynnveggede kabinetter og fokus på homogenitet, naturlig klang og åpenhet. Det har forandret seg mye med Se-serien, som forresten har kun utseendet til felles med den opprinnelige S-serien!
    Mener du at Spendor har forandret seg enda mer enn ProAc. Den seneste D-serien besitter jo mere dynamikk og fart enn de eldre Response-modellene...

Blir spennende å høre mere om Spendor....rykter om norsk importør, også...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mener du at Spendor har forandret seg enda mer enn ProAc.  Den seneste D-serien besitter jo mere dynamikk og fart enn de eldre Response-modellene...
    mvh
    Det har jeg ikke uttrykt noen mening om :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    S

so

Gjest
    :D

+
    = sant?

mvh
    Har du hørt de nevnte nye Spendormodellene VidarP, eller kjøper du på tidligere gode erfaringer?

Skal man høre Spendor i skandinavia, kan man nærmest like godt dra til UK. Tingsryd ligger jo nesten på Bornholm.
    EDIT: Der sa jeg det jo sjøl. Ta med familien til UK i sommer og høre alle de fristende h.t merkene på Naimelektronikk. Det setter de nok pris på ;)

Må si jeg er lei av å skule mot de sedvanlige merkene man finner i moderlandet, for meg med unntak av Epos, Focal, Linn og Monitor Audio....og sikkert flere.

En annen ting er hvor man bør legge seg mht Naims syn på Synergi. Min korte, men hektiske Naimperiode viser at Naims anbefalinger mht sammensetning stemmer godt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt de nevnte nye Spendormodellene VidarP, eller kjøper du på tidligere gode erfaringer?
    Har ikke hørt de nei. De som kommer hit må vel regnes å være de første i Norge vil jeg tro. Jeg har ingen planer om å selge mine elskede MA Studio 20SE for formålet, så retrett ift eget bruk er ikke noe problem. Noen av høyttalerne går til andre kunder, men jeg planlegger å beholde S9e selv.. iallefall dersom jeg liker de. Og de skal definitivt (iht plan) prøves med NAC252/NAP300... jeg tror (i det minste selv) at det kommer til å bli fyrverkeri og fest; iron fist/silky glove vet du  :D

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn