Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaarelars

Gjest
    Har lest gjennom en del av Spendor-testene og de får bare gode omtaler, spennede. Får et inntrykk av at de låter litt forsiktig i disse testene.

Mvh

S

so

Gjest
    Vel cpc, hvordan går det med 805s?
    Kan du si noe om forskjellene mellom denne og 804s/803...bortsett fra det helt opplagte selvfølgelig. ;)

Jeg leser at 803s og 804s har samme spec. for effektivitet, mens 805s har lavere eff. men enklere impedanse.

Tenker å teste ut disse.

C

cpc

Gjest
    Det går veldig bra! Mitt Naim-mullet-system er overlegent det beste jeg har hatt hjemme til prisen, og matcher mitt rom utrolig bra! Overraskende enkelt å integrere høyttalerene med rommet, og Nait 5i driver dem godt.

Ang de større modellene. De har jo en mye mer avansert mellomtone, samt flere elementer. 803 fåes jo også med diamant i toppen......
    De spiller nok kraftigere og åpnere, men krever naturligvis mer av forsterkeren.
    Har ikke testet dem i eget rom, men lyttet mye på jobb.

Min stue er ganske liten, med bare betongvegger. Det er ca 4m takhøyde. Her fungerer 805s meget bra, bedre enn alle større høyttalere jeg har hatt her. Mye bass i forhold til størrelsen. Hadde jeg hatt større rom ville 804/3 vært aktuelle, men ikke her.

Edit: Fidelity har en fyldig omtale om hele den nye B&W-serien i det nyeste nummeret. Er et par interessante synspunkter her. Hør med HFK der du bor, kanskje du kan prøve dem hjemme?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Tenker å teste ut disse.
    Har du vært og lyttet til andre, so?

Blir spennende å følge med hva du ender opp med til slutt... ;)

mvh

S

so

Gjest
    ;)

På N-forumet har jeg sett CD5X omtalt som "fuller", "bass-richer" og bedre på rock enn CDX2. Mens det er vel en gjengs oppfatning blant seniormedlemmene at CDX2 er veien å gå, særlig dersom man bygger på med en XPS.. ;)

mvh
    Det skal være nevnt med en gang. Min CDX2 er solgt så dette er ikke reklame ;)

Det skyldes i stor grad riktig matching, hva man får ut av et enkeltkomponent fra Naim.
    Grunnen til at jeg nevner det er at en ikke kan komme bort fra at x2 spiller forrykende. Særlig ift hva Costello har lest på N-Forum. Min oppfatning er at nettopp på rock etc er CDX2 brilliant, selv uten XPS.
    Jeg spiller lite rock og derfor s3, selv om jeg kunne levd lykkelig med begge.

Videre registrerer jeg at Kuma på N-F er særdeles imot 250.2 og samtidig hyller 200. Jeg undres over i hvilket oppsett Kuma har hørt 250.2 for på samme måte som øvrige Naim, må 250.2 matches rett. Endres mye med 282/ Caps.

Nå kan ikke jeg alt om dette, men opplever personlig at Naim`s "suggested" setups med ditto oppgraderingsforslag til de grader stemmer. Dette MÅ være testet og gjennomarbeidet.

Har korrespondert med Ljudtema Norge og Sverige ang. en sak. Responsen og velvilligheten tatt i betraktning så lurer jeg på om det kan bli stort verre. Sikkert hyggelige, men ukene går. :-/
    Ved kontakt med Naim derimot får man svar innen 24t. :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan ikke jeg alt om dette, men opplever personlig at Naim`s "suggested" setups med ditto oppgraderingsforslag til de grader stemmer. Dette MÅ være testet og gjennomarbeidet.
    Dette er sikkert riktig, men ved lesning på N-forumet kan man ikke unngå å legge merke til mange rare konstellasjoner (f.eks. CDX2/Nait eller CD5/300).

Har ikke helt bestemt meg hva jeg skal gjøre videre. CDX2 eller nye høyttalere? Synes Proac D15 gjør veldig mye svært bra og kanskje jeg angrer hvis jeg selger dem. Vurderer faktisk også vinyl (og da blir temmelig sikkert CD5X værende!).

Servicen på Ljudtema virker skremmende dårlig, ja. Og de svarer ikke på mail. Fremtiden som Naim-eier (og kjøper) virker ikke særlig lys. På siden til Audiotech står det bare "under konstruksjon" på Naim-linken, og slik har det vært et par mndr.. :(

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Har hatt HiCap på 202'n en stund nå.  En virkelig god oppgradering.  Enda mindre støy, mer analogt og igjen bedre vokaler, basslinjer og rytme/timing.  Naim vet tydeligvis hva de holder på med.

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Har hatt HiCap på 202'n en stund nå. En virkelig god oppgradering. Enda mindre støy, mer analogt og igjen bedre vokaler, basslinjer og rytme/timing. Naim vet tydeligvis hva de holder på med.

Mvh
    Gratulerer Svein! Var det den fra Tyskland? Hva måtte du gi for den?

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Gratulerer Svein! Var det den fra Tyskland? Hva måtte du gi for den?

Mvh
    Takk, den kom med fly fra Tyskland. Gjorde en bra handel tatt i betraktning at den er nyoverhalt ;)

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :D

Gratulerer Svein! HICAP gjør susen, men du verden så lang innspillingstid det var. 200 timer før lyden setter seg! Har kommet litt ut av tellinga på denne tråden, men hva består anlegget ditt ellers av, Svein? Og HH?

Bare av nysgjerrighet... ;)

mvh

K

Kaarelars

Gjest

Gratulerer Svein! HICAP gjør susen, men du verden så lang innspillingstid det var. 200 timer før lyden setter seg!  Har kommet litt ut av tellinga på denne tråden, men hva består anlegget ditt ellers av, Svein? Og HH?

mvh
    Jeg lurer litt på hva jeg ender opp med sjøl. har solgt deler av anlegget og kjøpt andre ting (selvsagt Naim!)

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

Gratulerer Svein! HICAP gjør susen, men du verden så lang innspillingstid det var. 200 timer før lyden setter seg! Har kommet litt ut av tellinga på denne tråden, men hva består anlegget ditt ellers av, Svein? Og HH?

mvh

Mitt består av 202/200 med en FC2 på 202 og stageline (tilkoblet Project RPM6 / Ortofon MC25FL). Samt en Olive CDX kjøpt av Fadamacka...
    Høyttalere er Rega R5.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sakset fra flatfidelity.com:

So if you are concerned with
    - why is the guitarist 2cm and not 3cm away from the drummer
    - how deep did the bass go on the last note
    - what power cord to try next
    - how to improve overall imaging
    - that the non-audiophile cd didn't sound good
    - how to create 3-d soundstage

Generally you would not be able to find an answer here...
    But on the other hand if you are concerned with

- why the guitarist is on the record
    - was the bass cohorent with the rest of the music
    - what CD to try next
    - what LP to buy next
    - how to improve overall musicality
    - that the Deep Purple live album was great
    - how good a CDS is

Artig måte å få fram forskjellen på flat- og roundearthers....

mvh

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lekker elektronikk. :)
    Og jeg er sikker på at det låter sinnsykt bra med de rette ht.

Men etter å ha brukt så mye penger på elektronikk og rack, hadde jeg blitt syk på sekundet av å se på skjevheten mellom rackene..... ::)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt støvfritt hjem heller.....

Men det låter sikker bra fremdeles :)
    Er vel for opptatt av å høre på musikk.

(beklager, kan ikke dy meg...)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

Fra N-forumet.....søtt kosedyr...mye bra musikk.. ;)

mvh

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Det er et eller annet kjent med disse høyttalerne Glory!
    Synes jeg ser noen grønne lys på bildet også.
    Flott anlegg.

Mvh

Har nå hatt Ariva i hus i snart 5 månder. Angrer ikke et sekund på at jeg beholdte dem. Tenker med gru på at jeg nesten solgte dem etter 2 uker :-X Nå har jeg en ro i forhold til HiFi, som jeg ikke har hatt på mange år. Tenker kun på hvilken musikk jeg skal kjøpe..Spiller for første gang cd er p.g.a musikken og ikke p.g.a lydkvaliteten på plata.

Hadde for en stund tilbake en lyttekveld sammen med en kompis. Vanligvis på slike kvelder, tekker vi frem referanse plater for å teste anlegget..
    Dette kvelden satt vi å spillte musikk til langt på natt, hele cd ble spillt!! Mange musikalse perler fra 70-tallet snurret i spilleren..Flere av dem hadde vi ikke hørt på mange år, har gjemt dem vekk p.g.a lydkvaliteten.. Anlegget graver frem musikken selv i dårlige innspillinger. For en glede ;D

MY NAIM IS ENTRY-LEVEL

Mvh Glory

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Dette kvelden satt vi å spillte musikk til langt på natt,  hele cd ble spillt!! Mange musikalse perler fra 70-tallet snurret i spilleren..Flere av dem hadde vi ikke hørt på mange år, har gjemt dem vekk p.g.a lydkvaliteten.. Anlegget graver frem musikken selv i dårlige innspillinger.  For en glede  ;D

Mvh Glory
    Akkurat som jeg skulle si det selv, Glory!

Har også CD'er som har vært uholdbar å lytte på, f.eks. diverse bootlegs. Men med Naim får man allikevel utbytte av det. På den andre side...satt og lyttet til noen av "high fidelity's" referanse CD'er her en dag...og du verden så bra det var...nye detaljer, rytmer... ;D

Som nevnt før på denne (lange) tråden, jeg har prøvd så mangt de siste årene, men Naim tar kaka!

Ingen vei tilbake - bare videre oppover på Naim-stigen!

mvh

S

so

Gjest
    Gikk det lang tid fra dere bestillte Grahams Hydra, til hentelappen kom i posten?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Gikk det lang tid fra dere bestillte Grahams Hydra, til hentelappen kom i posten?
    Det tok vel 3-4 uker, tror jeg. Det går vel tregt i tollen.

Du kommer nok til å høre forskjell!

Driver du forresten og selger unna igjen, so? Nedgradering eller....du er vel ikke lei av Naim allerede?!

mvh

S

so

Gjest
    Det tok vel 3-4 uker, tror jeg. Det går vel tregt i tollen.

Du kommer nok til å høre forskjell!

Driver du forresten og selger unna igjen, so? Nedgradering eller....du er vel ikke lei av Naim allerede?!

mvh
    Ok, da må jeg smøre meg med litt tålmodighet.

Neida, har aldri vært så fornøyd...arlig talt, så nå skal det nytes musikk....av og til...hver dag. ;)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Ser dere snakker varmt om Grahams Hydra. kan noen gi meg en kort innføring av hva dette er?

S

so

Gjest
    Ser dere snakker varmt om Grahams Hydra. kan noen gi meg en kort innføring av hva dette er?

Koster ca 100 pund. Gir felles jordpotensial og lik faseretning for alle komponenter.
    Naim anbefaler å jorde alle NAIMapparater. ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    "use only with Naim equipment" står det på min Hydra.
    Uten at jeg helt kan forklare hvorfor.

Det brukes også originale Naim-kabler.

mvh

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Takk for svar. Da fikk jeg tilfredstilt nyskjerrigheten. Jeg har ikke et rent Naim-oppsett. Bruker CD5X sammen med Hicap2x og Krell kav 400. Jeg bruker Jormadesign kabler og Powerpack 2 strømrenser/fordeler. Hydra'en vil vel ikke hjelp meg så mye da.

K

Kaarelars

Gjest
    Takk for svar. Da fikk jeg tilfredstilt nyskjerrigheten. Jeg har ikke et rent Naim-oppsett. Bruker CD5X sammen med Hicap2x og Krell kav 400. Jeg bruker Jormadesign kabler og Powerpack 2 strømrenser/fordeler. Hydra'en vil vel ikke hjelp meg så mye da.
    Tror ikke Hydra'n vil gjøre noen særlig forskjell, men det er enkelt å prøve hvis du har noen vanlige nettkabler liggende. Hvilke høyttalere bruker du sammen med elektronikken din?

Mvh

C

cpc

Gjest
    Er Hydraen bare 4-5 ledninger, der alle fasene er loddet likt sammen, pluss jordlederene loddet sammen??

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Tror ikke Hydra'n vil gjøre noen særlig forskjell, men det er enkelt å prøve hvis du har noen vanlige nettkabler liggende.  Hvilke høyttalere bruker du sammen med elektronikken din?

Mvh
    Jeg bruker ProAc response 1.5. (Den gamle modellen.) Jeg har vært veldig fornøyd med dem, siden jeg kjøpte dem i 1999.

S

so

Gjest
    Er Hydraen bare 4-5 ledninger, der alle fasene er loddet likt sammen, pluss jordlederene loddet sammen??
    Ja, det stemmer. Alle like farger samlet sammen. Bør presses, ikke loddes.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn