Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ikke så lett å få tak i de der Carter? Meget interessert i disse jeg og.. Tenker også at man kan kjøre en squeezebox eller airport express inn i Uniti hvis man vil ha nettverks muligheten. Liker at Uniti har integrert cd spiller for koner og andre som liker å ha det enkelt :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Ja, det er sikkert ikke dumt å anbefale en Uniti, den har alt man trenger, så kan de ta den under armen og besøke byens hifi-forretninger i jakten på en passende høytaler.
    Det er mulig å høre Vienna-høytalere her i byen. Synd det ikke er noen som har Spendor, Harbeth, eller MA som kan demonstreres.
    Er dette en familie som skal bruke dette som et vanlig musikk-/radiosystem i stua? I så fall, hvorfor ikke gjøre det hele enkelt og trygt, prøve med et sett Naim n-Sats først og fremst? Eller Ariva? En Naim-høyttaler.
    Eller noe som garantert passer, og som lett lar seg plassere... familiefolk uten hifiinteresse trenger først og fremst pene høyttalere som låter helt fint under suboptimale forhold, som ikke er kritiske på plassering og lyttevinkel, som låter åpent på lave volum osv. Imo.

Som sagt; det kan være uheldig å problematisere for mye for "casual listeners", de gidder ikke slikt. Og jeg skjønner det godt. Men jeg kjenner ikke disse folka, så må jo ta forbehold.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Carter skrev:
    bruce2 skrev:
    Hei!
    Jeg har mulighet til å få eget lytterom på ca 10 m2. Jeg er spent på om det lar seg gjøre å oppnå gode akustiske forhold i et såpass lite rom. I såfall må jeg nok bytte ut mine kjære Spendor s8e til fordel for mindre høyttalere.

Noen som har generelle råd i forhold til akustikk, eller hvilke høyttalere man skal satse på? (Prismessig på samme nivå som nåværende). Resten av anlegget er Naim 200, 202, cdx2.
    Spendor SA1? Ev. Guru QM10 om du har en langvegg i rommet:) De er ypperlige til nærfeltslytting.
    Spendor sa1 er et interessant alternativ. Jeg har veldig sansen for Spendors musikalske og helhetlige presentasjon. SA1 passer sikkert godt til et lite rom. Eneste bekymring er at bassen blir for svak. Jeg er veldig glad i rock og blues med punch i bassen. Men kanskje dette uansett er prisen man må betale for å ha et lite rom?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Hvor mye ork er det i en CB nap250? Ikke stort rom å fylle men tenker sånt som Spendor 1/2, går det greit?

Henter nap'en på tirsdag men tar noen dager før rommet er klart.....
    Prøver igjen, noen som har troen på cdx/nac102m teddycap mk3/nap250 og Spendor 1/2?
    (kommer en teddyxps etterhvert også)
    (Bilde er riktignok av R-utgaven)

Vedlegg

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hifiguru skrev:
    hifiguru skrev:
    Hvor mye ork er det i en CB nap250? Ikke stort rom å fylle men tenker sånt som Spendor 1/2, går det greit?

Henter nap'en på tirsdag men tar noen dager før rommet er klart.....
    Prøver igjen, noen som har troen på cdx/nac102m teddycap mk3/nap250 og Spendor 1/2?
    (kommer en teddyxps etterhvert også)
    (Bilde er riktignok av R-utgaven)

rrrrrrrr...den er fint :)..synst spendor lager en av de finste høyttaler i sin classic serien fortsat :)

S

Steinar O

Gjest
    bruce2 skrev:
    Carter skrev:
    bruce2 skrev:
    Hei!
    Jeg har mulighet til å få eget lytterom på ca 10 m2. Jeg er spent på om det lar seg gjøre å oppnå gode akustiske forhold i et såpass lite rom. I såfall må jeg nok bytte ut mine kjære Spendor s8e til fordel for mindre høyttalere.

Noen som har generelle råd i forhold til akustikk, eller hvilke høyttalere man skal satse på? (Prismessig på samme nivå som nåværende). Resten av anlegget er Naim 200, 202, cdx2.
    Spendor SA1? Ev. Guru QM10 om du har en langvegg i rommet:) De er ypperlige til nærfeltslytting.
    Spendor sa1 er et interessant alternativ. Jeg har veldig sansen for Spendors musikalske og helhetlige presentasjon. SA1 passer sikkert godt til et lite rom. Eneste bekymring er at bassen blir for svak. Jeg er veldig glad i rock og blues med punch i bassen. Men kanskje dette uansett er prisen man må betale for å ha et lite rom?
    Du blir antakelig overrasket over gjengivelsen fra en slik høyttaler i et 10m2 stort (les lite) rom

Vidar P skrev:
    kjoenik skrev:
    Ja, det er sikkert ikke dumt å anbefale en Uniti, den har alt man trenger, så kan de ta den under armen og besøke byens hifi-forretninger i jakten på en passende høytaler.
    Det er mulig å høre Vienna-høytalere her i byen. Synd det ikke er noen som har Spendor, Harbeth, eller MA som kan demonstreres.
    Er dette en familie som skal bruke dette som et vanlig musikk-/radiosystem i stua? I så fall, hvorfor ikke gjøre det hele enkelt og trygt, prøve med et sett Naim n-Sats først og fremst? Eller Ariva? En Naim-høyttaler.
    Eller noe som garantert passer, og som lett lar seg plassere... familiefolk uten hifiinteresse trenger først og fremst pene høyttalere som låter helt fint under suboptimale forhold, som ikke er kritiske på plassering og lyttevinkel, som låter åpent på lave volum osv. Imo.

Som sagt; det kan være uheldig å problematisere for mye for "casual listeners", de gidder ikke slikt. Og jeg skjønner det godt. Men jeg kjenner ikke disse folka, så må jo ta forbehold.
    Så enig så enig.
    Behov og ønsker må kartlegges grundig først. Egne drømmer, ønsker og behov bør holdes til side, så man ser klart, hva vennene egentlig ønsker.

S

Steinar O

Gjest
    For artighets skyld legger jeg ut bilde av mitt første "top Naim", bestående av cds3-xps2-nat05-282-2 x hicap2-250.2-Allæ.

All elektronikken ble solgt til Norge med unntak av ene Hicap2. Den har jeg fremdeles. Det øvrige har sirkulert mellom ulike Naimeiere og jeg vet hvor alle boksene befinner seg. XPS2 er tilbake hos undertegnede.
    Allæ havnet i Stockholm. Her har det altså sirkulert endel Naim.

Rommet det stod i havnet innunder konas kontroll :)

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Allæ hadde jeg jaggu glemt at du hadde, Steinar O. Og jeg som trodde jeg fulgte med ;)

Fru MaHa har lignende tanker om at mitt rom fint kan brukes til andre ting, da må jeg mao. ha ting i finstua. Ikke meg imot, bortsett fra at den ikke er helt topp rent størrelse og plasseringsmessig.
    Vel, skulle det skje må det vesentlig færre bokser inn, en integrert Phonosophie hadde gjort susen? Ibl hadde vært artig å prøve, fint med ting som skal inntil vegg når plass er et stort emne.
    MA'ene krever også mer plass enn hva de kunne fått, men da tror jeg heller jeg pakker de pent bort enn å selge de. Hva skulle jeg liksom erstattet de med den dagen de kunne fått plass igjen?
    Ting må se penere ut, mao. behov for Fraim.

Hmm. Ser for meg hodetelefonbruk, blir jo liksom ikke det samme. Nei, dette er tanker som fort kan resultere i en annen tilværelse enn nuværende problemfrie Naim-tilværelse, fysjomfysj :D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som et finfint oppsett det der Steinar. Ja helt supert faktisk. Du har vel kvittet deg med mer Naim enn de aller fleste. Personlig synes jeg jo også at svart-alu er den fineste Fraim-varianten og at Allæ er de peneste høyttalere til Naim.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Griselekkert oppsett Steinar :D

Tror jeg hadde hatt problemer med å få gjennomslag for et til de grader komplett sett med Naim selv om jeg har "full" råderett i hifi-rommet :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    kjoenik skrev:
    Der er en liten familien på tre. Det er både mannen og fruen som er engasjert i dette, men mannen vil ha god lyd og fruen vil ha pen design. Intet nytt under solen.
    Fruen vil ikke ha stativhøytalere da hun ikke synes stativer passer inn i dekoret.

Vidar P skrev:
    Ja, jeg diskuterer ikke alle alternativene med dem. Prøver bare å orientere meg før jeg evt. kommer med råd.

Naim sine egne høytalere kan vel ikke bli helt feil. Flotte omtaler og brukererfaringer rundt omkring. Ser at Ariva er utgått og at Allae har overtatt. Ariva var penere... Naim høytalerne er tilsynelatende også fleksibel mtp plassering.

Mange takk folkens! Nå har jeg noen alternativer.

:)

Edit. Nå er jeg litt forvirret. Allae har eksistert en stund og har altså ikke overtatt for Ariva?

Lekkert oppsett du hadde der Steinar O. Det er noe spesielt med en stack med Naim i en Fraim. Høytalerne så jammen penere ut enn på bildet ditt enn på nettsiden til Naim.

S

Steinar O

Gjest
    Forstår tankene dine MaHa, å flytte til et annet rom kan fort føre med seg både det ene og det andre.

Stua som er avbildet er ikke det ideelle lydrom. Visuellt er rommet roligere nå som anlegget er flytta til kjelleren. Allikevel savner jeg muligheten til å spille av litt rolig musikk der....og benytte hodetelefonene som ikke lenger er i bruk i kjelleren.

Der (kjellerrommet) er det nærmest fri musikkutfoldelse...utenfor konas arbeidstid. Duverden, der koser jeg meg :)

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    @kjoenik, jeg driver å snuser etter anlegg til stuen selv, litt mindre stue enn du nevner men det må se pent og diskret ut jfr. fruen, så jeg kan ikke dytte mange bokser i et rack mellom to høyttalere midt i rommet. Har en "man-cave" slik som Steinar der lytting foregår, men nå vil jeg ha noe som lyder godt i stuen også. Blir ikke headbanging der men.

Har mer eller mindre landet på en Linn Sneaky DS og et par pene, lettdrevne høyttalere. DS'en skal streame FLAC fra PC i kjelleren og kan jo kontrolleres elegant med en iPod Touch. Den er jo så liten at den kan gjemmes i en bokhylle eller under sofaen, så med noen fine høyttalere må jo det bli en særs diskret løsning. Lurer på hvordan et par Zu Essence vil lyde drevet av Sneaky.

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    > Fidelio

Jeg har bestilt et par Zu Essence. Er vel i stua om 2-3 uker.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    Fidelio skrev:
    @kjoenik, jeg driver å snuser etter anlegg til stuen selv, litt mindre stue enn du nevner men det må se pent og diskret ut jfr. fruen, så jeg kan ikke dytte mange bokser i et rack mellom to høyttalere midt i rommet. Har en "man-cave" slik som Steinar der lytting foregår, men nå vil jeg ha noe som lyder godt i stuen også. Blir ikke headbanging der men.

Har mer eller mindre landet på en Linn Sneaky DS og et par pene, lettdrevne høyttalere. DS'en skal streame FLAC fra PC i kjelleren og kan jo kontrolleres elegant med en iPod Touch. Den er jo så liten at den kan gjemmes i en bokhylle eller under sofaen, så med noen fine høyttalere må jo det bli en særs diskret løsning. Lurer på hvordan et par Zu Essence vil lyde drevet av Sneaky.
    Ser at endel folk rundt omkring sliter litt med å sette opp denne (og andre) nettverksspillere. Tror det blir for komplisert. Har selv dårlige erfaringer med squeezebox duet i så måte. Det er ustabilt her hos meg og gjør et aller annet som ikke er bra for nettverket i huset.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    kjoenik skrev:
    Ser at endel folk rundt omkring sliter litt med å sette opp denne (og andre) nettverksspillere. Tror det blir for komplisert. Har selv dårlige erfaringer med squeezebox duet i så måte. Det er ustabilt her hos meg og gjør et aller annet som ikke er bra for nettverket i huset.
    Synes dette lyder veldig som irrasjonelle reservasjoner. Softwaren til Linn DS begynner jo å bli moden nå, er overbevist om at dette er rimelig sømløse greier. Fungerte helt knirkefritt og utrolig enkelt hos Kontrapunkt i alle fall, så ingen grunn til at det skal være noe vanskeligere å få til hjemme. Stilig med iPod Touch med GUI som kontroller, og når man bruker effektdelen av Sneaky har man jo volumkontroll der også, alt i ett.

mrts: Kult, blir morsomt å høre hvordan disse funker med Naim. Hva slags finish bestilte du?

Edit: Så nettopp produktbladet for nye Sekrit DS-I, half size box designet for å gjemmes unna med DS-spiller, S/PDIF-innganger, analoge innganger, forforsterker og 2x70W effektforsterker. Mulig jeg må revurdere Sneaky til stueanlegg gitt. Man får jo vesentlig større valgmulighet mht høyttaler med denne. Hadde Naim kommet med en slik boks hadde jeg kjøpt den på flekken.

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    Har nettopp kommet hjem fra jobb, seiler i utenriksfart. Etter 2 mnd med viftestøy og headphones var det nydelig å sette seg i godstolen og få varme i elektronikken igjen. Mot slutten av turen fikk jeg litt abstinenser i lommeboka, så det ble bestilt en TeddycapPlus for Pre'en i tillegg til Zu'ene.
    Tror jeg skal klare meg en stund uten noe shopping nå... (Må. Ikke. Teste. NDac!)

> Fidelio

Det ble Zu Smooth Matte Anthrazite. Tror det matcher bra visuelt. Lydmessig burde det bli 'morsomt'. Om det ikke passer sammen finnes det nok av små rør-amper der ute.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Fidelio: Jeg har brukt squeezebox og Transporter i 2 år uten det minste problem og tviler ikke på at Linn nå er på høyden spesiellt med Touch eller iPhone. Kommer til å gå over til Linn jeg og..

mvh Tom

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Edit: Så nettopp produktbladet for nye Sekrit DS-I, half size box designet for å gjemmes unna med DS-spiller, S/PDIF-innganger, analoge innganger, forforsterker og 2x70W effektforsterker. Mulig jeg må revurdere Sneaky til stueanlegg gitt. Man får jo vesentlig større valgmulighet mht høyttaler med denne. Hadde Naim kommet med en slik boks hadde jeg kjøpt den på flekken.
    Enig, Sekrit er spennende. Den er vel mest beregnet på markedet for custom-installasjoner, men virker jo mer kapabel enn Sneaky. Linn foretrekker nok at folk kjøper Majik DS-I.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Så ryktene lyver ikke. Dette blir spennende!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, denne var usedvanlig flott. Bilder gir helt feil inntrykk av en halvfeit overvokst Naim... merkelig nok, det er den definitivt ikke; den er ultrasexy i virkeligheten!

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Rillene langs midten er vel unik blant Naimapparater.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Holy schmoly, Vidar P! Gratulerer så mye. Kan ikke vente med å lese noen "etablerte" inntrykk. Aj aj aj!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, ja jeg håper den innfrir. Har ikke hørt den, tross utallige oppfordringer til norsk importør og forhandlere. Så da får man se andre steder for å kjøpe. Men er den bedre enn 300, så er den vel mao bedre enn den beste effektforsterkeren jeg noensinne har hørt. Så da skal jeg ikke klage.

Dette (552/500) er vel liksom "it" innen Naim forsterkeri sies det. Så vi får vel se hva det byr på; det er vel i prinsipp to stk brokoblede 300 med en ekstra beefy psu. Har mottatt alle Fraim-deler (tall) osv så den sklir rett inn i eksisterende Fraim.

Tør ikke fyre opp idag, vi får vente til NAP500 har gitt slipp på sin kondens og tørket seg til etter rommet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for gratulasjoner. Er dette den første NAP500 i Norge? Det er i så fall rart i et land som er så effektforsterkerorientert.
    Som sagt; den blir ikke koblet til her idag, det er minusgrader... og jeg tør ikke sjanse på et kondensert printbord.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    ... bedre enn den beste effektforsterkeren jeg noensinne har hørt. Så da skal jeg ikke klage.
    Herlig understatement! ;D Gratulerer med flott forsterker, gleder meg til å lese lytteinntrykk.

Du har vel antageligvis effektforsterker til evigheten og forbi nå, så én dags venting bør ha marginal betydning.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, takker. Jeg ser for meg triste dager om 15 år når den må inn til sin £1000 førsteservice da. Men nå skal jeg prøve å ikke ta sorgene på forskudd :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Takker for gratulasjoner. Er dette den første NAP500 i Norge? Det er i så fall rart i et land som er så effektforsterkerorientert.
    Som sagt; den blir ikke koblet til her idag, det er minusgrader... og jeg tør ikke sjanse på et kondensert printbord.

wooow gratis :)...500 er ja en av de spennendste produkter i design fra naim audio også...jøs..gleder meg til hva du kommer å forteller fremover...

:) og ja, bra sagt med : norge som er så effektforsterkerorientert. det er definitivt en av de som er nesten understatement fra utseende...

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    husker fortsat når stereoplay i tyskland testet den i 2000. superforsterker for 35000 demark :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    husker fortsat når stereoplay i tyskland testet den i 2000. superforsterker for 35000 demark :)
    Husker rapportene dengang; noen sa at det var det største spranget innen hifi siden Quad elektrostater også.
    Naim sier at den er blitt stødig og stadig oppgradert i det stille frem til idag, og at dagens 500 låter mye bedre enn den opprinnelige fra 2000. Så jeg gleder meg til å høre! Rapport kommer sikkert.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn