Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    hva er forsjel mellom 300 ps og 500 ps ?
    Vet ikke helt, men har hørt noe om en annen trafo. Ser ut til at Burndy'ene er noe annerledes også.
    Det skal iflg Naim også være noen forskjeller på komponenter, ikke minst påpeker de dette når de forteller om 500-seriens ekstra lange serviceintervall.

Skulle vært morsomt å sett nedi begge.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:
    hva er forsjel mellom 300 ps og 500 ps ?
    Vet ikke helt, men har hørt noe om en annen trafo. Ser ut til at Burndy'ene er noe annerledes også.
    Det skal iflg Naim også være noen forskjeller på komponenter, ikke minst påpeker de dette når de forteller om 500-seriens ekstra lange serviceintervall.

Skulle vært morsomt å sett nedi begge.
    oh i see...500 is a masterpiece...so special design..i read they using very special chosen materials, usually just used by the nasa :)...the back of the 500 is very italian..looks more like a car or vehicle design...great...

so how is the first day impression...?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Gjør det Vidar P og ta bilder :)
    Takk for invitt og veldig interessant klipp fra youtube. Skjønner hvorfor produktene blir så bra når man har slik pasjon for det man driver på med!

Mvh Tom

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Hvor ble det av Vidar P ???  ;D
    Han hører på plater i kveld. Barnevakt fordi kona er på julebord, og knerten koser seg med barne-tv på tv-stua, så da er kysten klar.. det hun ikke hører har jeg ikke vondt av.

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Vidar!

Barnetv er ferdig for lenge siden.........

Erik

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    :)
    Ikke rart tiden flyr

Gratulerer med oppgraderingen Vidar P!
    Du er seriøs i det du foretar deg. Det skal du ha ;)
    Gleder meg til å følge med på rapportene etterhvert.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var redd for at 500 skulle ødelegge estetikken i racket ditt etter å ha sett mye rart på engelsk Naim forum. Men det er jo råsexy med Fraim og verdens mest desirable pre/power-kombinasjon. Dette er brukskunst.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg var redd for at 500 skulle ødelegge estetikken i racket ditt etter å ha sett mye rart på engelsk Naim forum. Men det er jo råsexy med Fraim og verdens mest desirable pre/power-kombinasjon. Dette er brukskunst.
    Dårlig bilde tatt i steget, og før kabelopprydding (det er meningen at de ikke skal synes), men Fraim er jo så genial at man har tre høyder av uprights å velge blant. Som førsteinntrykk synes jeg kanskje "tall" gir litt mye tomrom opp til NAC552, men jeg får modne det litt, og se om jeg ikke skal regne litt på tredjedeler for å se om det er mer hensiktsmessig med en annen layout. Vi får se.

Uansett så synes jeg slett ikke at 500 gjør så mye av seg visuelt; nå skal det sies at det blågrønne (egentlig iallefall) nede til venstre i bildet er baksiden av en sofa, og hifien/Fraim synes slett ikke i resten av rommet, skjult som den er bak denne sofaen. Du vil bli overrasket over hvor lavt dette er; vi snakker omlag knehøyde. Man må gå bak sofaen til hifiveggen for å se. Så det er ikke et stort poeng hos meg forsåvidt. Men det skal bli veldig bra. NAP500 ødelegger ikke estetikk tror jeg, men på Naim-forum så både ser og leser man så mye rart at man lurer på om man må ta seg en tur til optiker.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Vidar det siste bildet gir meg frysninger. Fyttigrisen så lyst jeg har til å høre og se!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    NAP500 ødelegger ikke estetikk tror jeg,
    Nei 500 er jo kjempefin, det punktet må være klinkende klart. Men det finnes mange merkelige konfigurasjoner av Fraim og komponenter i engelske stuer (som er et kapittel for seg forresten).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg ser på det nederste bildet... nederst til venstre er 500PS, over det Napsc/Headline/SuperLine, over det igjen NAT05 og øverst Lingo.

Jeg kunne jo ha forestilt meg en ordning hvor 500 kunne ha stått i det venstre tårnet (fritt oversatt fra "tower" på n-forum). Og de to tårnene til høyre igjen har bestått av tre nivåer hver.
    Man har jo "medium" uprights som en mulighet... hmmm, hadde jeg bare fulgt bedre med i mattetimene :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    SOEDAL skrev:
    Vidar det siste bildet gir meg frysninger. Fyttigrisen så lyst jeg har til å høre og se!
    Soedal; det er veldig enkelt å høre og å se. Det er bare å troppe opp det. Velkommen skal du være!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.353
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ville det være "lov" å ha 500 PS (sic) i midttårnet, eller er kabelen lang nok til at den kunne blitt stående?

(Ååååå, hvorfor sluttet jeg i seismikken? Husker å ha frosset meg nesten fordervet under div. arbeidsbåtkurs i Kristiansund.)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Har lyst på hodetelefoner. Hvordan kan jeg få dette til på mitt NAC122X/NAP150X/FC2X

Må jeg om Headline og hvordan kobler jeg det i så tilfelle opp? Blir forøvrig fort dyrt med Headline + feks AKG 701, så i den prisklassen er STAX også et alternativ.

Mulig å få hodetelefonlyd ut av Naim på en rimeligere måte? Kunne tenke meg muligheten for å lytte på denne måten av og til. Kommer neppe til å bli brukt så forferdelig mye, så pris er viktig.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Vidar P skrev:
    SOEDAL skrev:
    Soedal; det er veldig enkelt å høre og å se. Det er bare å troppe opp det. Velkommen skal du være!
    Det er bare en bokstav som skiller våre hjembyer, men mange mil. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Val; ett problem pr status praesens er høyttalerkabel; i øyeblikket tillater det ikke annen plassering enn effekttrinn i midttårnet. Men det er jo kommet noe nye snasne greier ved navn Soltice eller noe slik, som alltids kunne ha trigget overgang til en lengre kabel (hirr hirr).

Så er det plassen under vegghylla å ta hensyn til. God ide forresten. Kan du ikke komme opp å evaluere pr persona.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ser fantastisk ut, Vidar! Gratulerer så mye.
    Og enn hvor top-of-the-line dette er så står er det musikksamlingen verdig. Virkelig.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Skal forresten prøve en NAIM i helga. Rapport kommer 8)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    SOEDAL skrev:
    Vidar P skrev:
    SOEDAL skrev:
    Hvis du synes Headline/K701 er dyrt så må jeg dessverre skuffe deg ytterligere; du trenger en psu til Headline. Det gjør det ikke billigere.

Men det er jo svinebillig ift hvor bra det låter da. Stax og Naim er vel ikke hva jeg ville ha satset på akkurat (har Stax selv, men stoler ikke på at brannforsikringa mi dekker slike eksperimenter).

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Det er vel ikke noe i veien for å bruke bortimot en hvilken som helst annen hodetelefonforsterker, utover at den ikke lyser grønt?

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    SOEDAL skrev:
    Vidar P skrev:
    SOEDAL skrev:
    Hvis du synes Headline/K701 er dyrt så må jeg dessverre skuffe deg ytterligere; du trenger en psu til Headline. Det gjør det ikke billigere.

Men det er jo svinebillig ift hvor bra det låter da. Stax og Naim er vel ikke hva jeg ville ha satset på akkurat (har Stax selv, men stoler ikke på at brannforsikringa mi dekker slike eksperimenter).
    Soedal, mener du kan bruke den andre utgangen på din FC2x til å forsyne en Headline, ettersom du ikke bruker den til et annet Naim-produkt. Du trenger da en Snaic til Slic-kabel. Det ligger (lå) forøvrig en nyere Headline på bruktbørsen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye med større effektforsterker Vidar, jeg kan vanskelig forestille meg at ikke dette blir en forbedring, siden jeg regner med at det er større trafoer i denne nye 500, og kanskje også bedre komponenter ellers.
    Jeg har forholdsvis kraftig effektforsterker, men det var ytterligere en forbedring med storebroren (450) som jeg fikk anledning til å prøve for kort tid siden.

De seksjonsmodulene til Naim (Fraim) er virkelig kjekke med sin fleksibilitet, hvor høyt ble det nå mellom hyllene?
    Pene er de også, hvor brede komponenter får en inn der.

Mvh.KW

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Ja akkurat, det var det jeg trodde. Det er denne muligheten som gjør at jeg har vurdert Stageline også, selv om jeg har blitt anbefalt å beholde mitt Trichord Dino+ riaatrinn.

Følger det med kabel til Stageline når man kjøper nytt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    Kan du ikke komme opp å evaluere pr persona.
    Jeg skulle så gjerne. Det hadde vært særdeles hyggelig.
    Det var jo så hyggelig sist, så ville gjerne ha returnert gjestfriheten. Kan hende hadde vi funnet noen plater å høre på også. Du vet å få tak i meg. Nå hører jeg på noe rare greier... men flott er det; Mackerras spiller nordisk musikk på Living Stereo. Ikke noe man finner hver dag på antikvariater. Min er fra Classic forresten. Long since out-of-print selvsagt. Disse kjøper man jo når de kommer, eller kanskje aldri.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Vidar P skrev:
    SOEDAL skrev:
    Vidar P skrev:
    SOEDAL skrev:
    Stax og Naim er vel ikke hva jeg ville ha satset på akkurat (har Stax selv, men stoler ikke på at brannforsikringa mi dekker slike eksperimenter).
    Kan du si noe mer om hva du tenker på her?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Carter skrev:
    Vidar P skrev:
    SOEDAL skrev:
    Vidar P skrev:
    SOEDAL skrev:

Soedal, mener du kan bruke den andre utgangen på din FC2x til å forsyne en Headline, ettersom du ikke bruker den til et annet Naim-produkt. Du trenger da en Snaic til Slic-kabel. Det ligger (lå) forøvrig en nyere Headline på bruktbørsen.
    Det er helt korrekt; FC2x har to utganger, en av de kan forsyne Headline. Da er det jo ingenting å tenke på; super hodetelefonforsterker til halv pris (psu er jo minst halve prisen i alle forsterkere med respekt for seg selv). Bare å kline til.

EDIT; med Stax og Naim så tenker jeg rare impedanseforhold, herunder snodige kapasitive laster. Og det at man må drive dette rett fra effekttrinn... noe som aldri blir særlig gunstig rent praktisk. Naim advarer mot fancy-schmancy løsninger (deriblant enkelte elektrostatløsninger) i noen av bruksanvisningene sine, og for den del så er mine Stax (riktignok ikke dyreste type) som en mekanisk spilledåse å regne vs moderne hodetelefoner som K701 osv. I mine ører iallefall.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    Det var jo så hyggelig sist, så ville gjerne ha returnert gjestfriheten. Kan hende hadde vi funnet noen plater å høre på også. Du vet å få tak i meg. Nå hører jeg på noe rare greier... men flott er det; Mackerras spiller nordisk musikk på Living Stereo. Ikke noe man finner hver dag på antikvariater. Min er fra Classic forresten. Ling since out-of-print selvsagt. Disse kjøper man jo når de kommer, eller kanskje aldri.
    så fint..finlandia på living stereo..men jeg frykter mer , at man kommer å kjøpe den aldri mer igjen ...har aldri set en living stereo i oslo på 2nd marked...også ikke i tyskland...mensker kaster seg på living stereos...ja ja det findes også andere fine inspillinger :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Wright skrev:
    Det er vel ikke noe i veien for å bruke bortimot en hvilken som helst annen hodetelefonforsterker, utover at den ikke lyser grønt?
    Nja, men hvordan kobler man det opp? Utgangen på NAC122X (RCA) er jo variabel, og forsåvidt opptatt til sub(selv om denne ikke brukes akkurat nå), men det kan kanskje brukes en signalsplitterovergang? I så tilfelle må jo enten NAC eller hodetelefonforsterkeren stå på fullt mens den andre varierer lydstyrken. Høres litt skummelt ut.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    Vidar P skrev:
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    Det var jo så hyggelig sist, så ville gjerne ha returnert gjestfriheten. Kan hende hadde vi funnet noen plater å høre på også. Du vet å få tak i meg. Nå hører jeg på noe rare greier... men flott er det; Mackerras spiller nordisk musikk på Living Stereo. Ikke noe man finner hver dag på antikvariater. Min er fra Classic forresten. Ling since out-of-print selvsagt. Disse kjøper man jo når de kommer, eller kanskje aldri.
    så fint..finlandia på living stereo..men jeg frykter mer , at man kommer å kjøpe den aldri mer igjen ...har aldri set en living stereo i oslo på 2nd marked...også ikke i tyskland...mensker kaster seg på living stereos...ja ja det findes også andere fine inspillinger :)
    Finlandia-tittelen er muligens misvisende; det er ikke nødvendigvis det du tror. Finlandia er jo bare en snutt. Resten er annen musikk av Grieg og Sibelius.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    ja tenkte meg det. de kommer ja ofte i sån kombinasjon ( men du har mye mer bakkgrund for det )...fint uansett :)

har faktisk aldri set den før...

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Hmmm. Headline henter strøm fra Flatcap(må jeg kjøpe ekstra kabel eller følger dette med Headline), og signal fra tapeutgangen på NAC122X(ma vel kjøpe kabel der også). Virker som dette er veien å gå med mindre det finnes noen overganger som kan konvertere DIN på tape ut til rca? Da kan jeg gå for en pro-ject hodetelefonforsterker eller noe lignende. Pris er som sagt et poeng her da ambisjonsnivået ikke er så veldig høyt da jeg tror bruken kommer til å være forholdsvis begrenset. Hadde vært fin å ha muligheten da.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    SOEDAL skrev:
    Nja, men hvordan kobler man det opp? Utgangen på NAC122X (RCA) er jo variabel, og forsåvidt opptatt til sub(selv om denne ikke brukes akkurat nå), men det kan kanskje brukes en signalsplitterovergang? I så tilfelle må jo enten NAC eller hodetelefonforsterkeren stå på fullt mens den andre varierer lydstyrken. Høres litt skummelt ut.
    Må vel kobles til tape out, etter det jeg har skjønt? Merk at du må kjøpe en overgang som er koblet riktig – den må gå på output-pins på DIN-kontakten. Flashback Sales har alt som trengs til en ok pris.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn