Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Bach_Man skrev:
    Nå har jeg jo også gjort det til et offisielt nyttårsforsett at jeg ikke skal oppgradere i det kommende året.
    Det er et forsett jeg selv ikke er i stand til å kunne oppfylle, så det blir spennende å se om du klarer deg gjennom 2010. :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Anfield skrev:
    Bach_Man skrev:
    Nå har jeg jo også gjort det til et offisielt nyttårsforsett at jeg ikke skal oppgradere i det kommende året.
    Det er et forsett jeg selv ikke er i stand til å kunne oppfylle, så det blir spennende å se om du klarer deg gjennom 2010. :)
    min første oppgradering (??) blir grahams hydra, bestillt i romjula.

å løsne på låseringene og dra de bakover påvirker lyden i positiv retning, men kan være skummelt visst det er småbarn i huset da kablene blir lett å løsne.

S

Steinar O

Gjest
    nilsen64 skrev:
    Anfield skrev:
    Bach_Man skrev:
    min første oppgradering (??) blir grahams hydra, bestillt i romjula.

å løsne på låseringene og dra de bakover påvirker lyden i positiv retning, men kan være skummelt visst det er småbarn i huset da kablene blir lett å løsne.
    Det anbefales ikke å løsne låseringene på kabler som fører både signal/strøm, som powersupplies/ Snaic.
    For egen del er jeg glad jeg ikke er kommet dithen at jeg hører forskjell, låsering eller ei ;)

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    balthar skrev:
    isoblue ser veldig fint ut synst jeg. veldig skandinavisk design . hva slags farger tenkte du på ? tenkte sel på det en gang, men så fikk jeg et bra tilbudd for fraim.
    'Special Branch'-varianten som heter 'Figured Walnut' er nok den jeg synes er finest, og som ville passe best hos meg. Prisen avskrekker litt, men får se, hva som kan la seg gjøre. Kunne også vurdere 'Black Ash' fra 60-serien, eller den billige HF-modellen (som finn bare som base + 3 hyller).

S

Steinar O

Gjest
    nilsen64 skrev:
    Steinar O skrev:
    Det anbefales ikke å løsne låseringene på kabler som fører både signal/strøm, som powersupplies/ Snaic.
    For egen del er jeg glad jeg ikke er kommet dithen at jeg hører forskjell, låsering eller ei ;)
    http://www.malcolmsteward.co.uk/?page_id=1005
    Jeg har lest et sted, Adam Meredith eller Richard Dane, anbefaler ikke å løsne låseringene som jeg nevner.
    Husk spenningen er lav og ved dårlig forbindelse oppstår overgangsmotstand. Det forringer garantert lyden (les musikken).
    Dersom du løsner litt på låseringen, kan du sikkert trekke ut 1-2mm allikevel?

Man kan også mistenke at når operasjonen foretas, "løsner ringen og trekker litt ut", så har du allerede forbedret lede egenskapene i plugg/ kontakt. Dette kan være lydforbedringen du hører.
    Tilsvarer tweaket der man skal replugge 12/ tolv ganger ;D for optimal kontakt.

Replugge tror jeg på, samt å stresse av Burndy kabler, slik at pluggen er "død" i kontakten, men med all respekt, jeg kan eller vet ikke alt.

:)

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Ser av og til på hva folk spiller med - et eksempel på at IBL kan brukes samen med mangt!
    En signatur fra naim forum

:
    Biography: Turntable No.1: Phonosophie P3/Naim P3 PS/Naim Aro/Dynavector DV-XX2 Mk2, Turntable No.2: Linn LP12/Armaggedon/Naim Aro/Dynavector XX2 Mk1, Naim Superline, Naim CDX2.2 (used as transport) Naim DAC/XPS2, Naim NAT 01/Ron Smith G17, NAC 552, NAP 300 or NAP 250.2 or Nait 2, Naim IBL Mk2 (black) or SBL Mk2 (beech), Two stacks of Fraim, 5 Powerlines, 2 Hilines, Naim DC1, QS Sunoko Vent WallShelf for Turntable, Standard Music Works Distribution Block for souces and pre, power amps into wall. Mains spur with sep CU. No tweaky bullshit just common sense. Mainly use 552, 300, IBL2. Other bits occasionally.

Erik

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Erik B skrev:
    Hei.

Ser av og til på hva folk spiller med - et eksempel på at IBL kan brukes samen med mangt!
    En signatur fra naim forum

:
    Biography: Turntable No.1: Phonosophie P3/Naim P3 PS/Naim Aro/Dynavector DV-XX2 Mk2, Turntable No.2: Linn LP12/Armaggedon/Naim Aro/Dynavector XX2 Mk1, Naim Superline, Naim CDX2.2 (used as transport) Naim DAC/XPS2, Naim NAT 01/Ron Smith G17, NAC 552, NAP 300 or NAP 250.2 or Nait 2, Naim IBL Mk2 (black) or SBL Mk2 (beech), Two stacks of Fraim, 5 Powerlines, 2 Hilines, Naim DC1, QS Sunoko Vent WallShelf for Turntable, Standard Music Works Distribution Block for souces and pre, power amps into wall. Mains spur with sep CU. No tweaky bullshit just common sense. Mainly use 552, 300, IBL2. Other bits occasionally.

Erik

jeg antar dette er DEV ( on the wheels...) ? ;)

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei balthar,

Jo det var han - men det er flere med topp naim - med ibl.

Erik

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    de meste på engelske forum forholder seg til naim høyttaler...kef er lekkert design synst jeg...og låter sansynligvis ueberbra ...

men ibl er helt undervurdert høyttaler...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    tillater meg å poste dette innlegget her også. Gøy med enn sånn opplevelse og Naim har mye av "skylden"
    @Haavard og jeg Leverte et par H6 cloner med oppgradert delefilter i dag. De ble koblet opp med Naim Nait2 og Naim CD 3.5 samt Naim kabling.Da utstyret ble koblet opp var det rett fra bagasjerommet. Denne kombinasjonen er MAGISK!!! H6 eiere, LØP OG KJØP! eller på dette forumet Naimeiere LØP OG KJØP

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at den låter veldig bra; hørte den på uforglemmelig vis på et sett glimrende Mission 752 i hin hårde dager.
    Men; er den så mye mer magisk enn andre velbalanserte Naim-kombinasjoner? Jeg klarer ikke helt å se det. Saken er vel helst at her har man en kjempegod kilde og en kjempegod forsterker som passer kjempegodt sammen. Og det vil jo alltids låte bra. Ikke minst fra Naim.

Sett opp en CD5i med Nait5i ved siden av, og jeg er sikker på at du vil få minst samme magiske opplevelse, antakelig langt mer magisk.

Et lite tips bare; og beklager pepperen, men det er godt ment; med kuldegrader som vi har pt så vil luften i apparater fra bagasjerom kondensere når de kommer inn i et varmt rom. Når man så setter strøm på dette så kan man være uheldig å oppleve kortslutning pga kondens på printbord. Denne kan brenne utstyret selvsagt, og det anbefales en periode på endel timer i rommet før man setter strøm på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Enig i at den låter veldig bra; hørte den på uforglemmelig vis på et sett glimrende Mission 752 i hin hårde dager.
    Men; er den så mye mer magisk enn andre velbalanserte Naim-kombinasjoner? Jeg klarer ikke helt å se det. Saken er vel helst at her har man en kjempegod kilde og en kjempegod forsterker som passer kjempegodt sammen. Og det vil jo alltids låte bra. Ikke minst fra Naim.

Sett opp en CD5i med Nait5i ved siden av, og jeg er sikker på at du vil få minst samme magiske opplevelse, antakelig langt mer magisk.

Et lite tips bare; og beklager pepperen, men det er godt ment; med kuldegrader som vi har pt så vil luften i apparater fra bagasjerom kondensere når de kommer inn i et varmt rom. Når man så setter strøm på dette så kan man være uheldig å oppleve kortslutning pga kondens på printbord. Denne kan brenne utstyret selvsagt, og det anbefales en periode på endel timer i rommet før man setter strøm på.
    Har lyttet til bedre utstyr fra Naim, men den kombinasjonen er det noe spesielt med okkesom :) Tipper resultatet blir enda bedre om man kobler på heftigere Naimsystemer. Takk for tipset vedr. kondens. Tenkte ikke så langt. Godt det gikk bra for eier. Naim elektronikk og impulse høytalere virker imo som en meget god match!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det vil da helst gå bra :)

Hyggelig at du liker Naim-boksene da; er vel ikke lenge før du har noen i signaturen selv vel?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det vil da helst gå bra :)

Hyggelig at du liker Naim-boksene da; er vel ikke lenge før du har noen i signaturen selv vel?
    Nettopp kjøpt et system men trenger jeg noe nytt så er Naim i "The evoked set" Lett å anbefale, det er sikkert :)

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    En ny Naim eier her :D En Nait 5i er plass. Kjøpte denne ettersom denne skulle være god match med mine Monitor Audio høyttalere. Forventnigene var store (etter å ha lest gjennom bla. store deler av denne laange tråden samt en del av de engelske hifi forumene). Det har blitt spilt mye musikk i huset idag, og jeg liker det jeg hører så langt.

Jeg har nok noe å gå på å oppgradere både analog og digital riggene, men jeg synes både Beresforden og Rega riggen passer bra inn i oppsettet mitt, så vi får sjå.

Gleder meg stort til å fortsette lyttingen de neste dagene!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Todd; har gleden av å høre en forgjenger til dine RX1, som heter S1, i et CD5i/Nait5i system med jevne mellomrom (på familiehytta), og jøje meg så bra det låter! Ypperlig hifi!

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Vidar P skrev:
    Todd; har gleden av å høre en forgjenger til dine RX1, som heter S1, i et CD5i/Nait5i system med jevne mellomrom (på familiehytta), og jøje meg så bra det låter! Ypperlig hifi!
    ja, jeg har hørt flere skryte av RS1/5i kombinasjonen. Jeg har ikke lang erfaring med hifi, men har vært innom litt forskjellig de siste årene. Etter at Naiten kom i hus, begynner jeg virkelig å nærme meg det har søkt etter. Morsomt når man treffer på slike kjøp.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nytt år starte ja med masse bidrag her ;)

men høre mye bra om og fra nye naim dacen...blir spennede nor den endelig komer hit til landet ...

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Hei.

Mitt navn er ikke Brasse på ordentlig, men der er ikke så farlig.
    Det dette innlegget gjelder er at jeg er i ferd med å gjøre et valg som kommer til å merke meg for livet.

Dette er nok andre gang jeg kommer til å få mobben på nakken, men min Audio Note svikter. Den spiser rør og jeg tror den har feber. Service er ihvertfall på tide og i mellomtiden må jeg ha noe å spille musikk på.

Jeg er en rør-elsker og alt ved rørlyden tiltaler meg. Derfor er det eneste naturlige å søke tilflukt i denne leiren, der jeg kan få alt jeg liker og samtidig slippe alle ulempene.

Så, om det er noen som har en Naim5i eller tilsvarende i pre / effekt så gi meg en melding på PM eller epost.
    Om noen lurer på hvem jeg er så er det også mulig å få svar på i en PM eller epost. Hyggelig og lett vinglet er jeg ihvertfall.

(Kompisen min har vært i kontakt med Kontrapunkt og kommer til å få SIN dose NAIM derfra, mulig jeg gjør det samme - men skader ikke spørre om noen uansett har tenkt bytte ut eller selge eller vet om noen som .. ja, dere skjønner greia).

Beste hilsen,
    Brasse.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naims 5i-serie er jo til stadighet å finne på bruktbørsen til gode priser. Ofte vil du kunne skaffe utstyret raskere ved å overvåke bruktbørsen enn å kjøpe nytt, ettersom Naim som regel bygger utstyret først etter at du har bestilt det.

Når det gjelder driftsikkerhet er jo Naim noe av det mest pålitelige, spesielt hva forsterkerne angår, de holder koken i flere tiår, med anbefalt service etter ti år med strømmen på kontinuerlig.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Lite bilde av min nygamle Naimstabel, fra toppen cdx, 102, teddystæsj og en CB nap 250. Teddystæsjet består av fra venstre, Cap mk3 inkl napsc, Squeezeboxpower og sist men ikke minst Teddys utgave av XPS til CDX'n. So far so good, h...te er Kef'ene mine som jeg kjøpte utifra en altfor rask demo på et nærmest kraftløst anlegg. Kraftløst nok til å ikke høre at begge mellomtonene var skadet og jeg sliter inni h...te med å skaffe nye. (beklager kraftuttrykkene). Du kan alltids mene at jeg kan levere de tilbake men de var utrooolig rimelige så det blir litt teit, da blir de heller fyringsved.

Har fått låne et sett Montana Monitor, en stor stativhøyttaler men har ikke fått helt foten so far, litt hardt liksom, mistenker noen sølv-høyttalerkabler skaper litt "ringing"

Vedlegg

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Kjøpte en Naim Nait 5 for noen dager siden og må bare si at denne driver mine Naim Ariva (89dB) svært bra.

Veldig godt eksempel på at 30 Watt er greit til det meste :D

Denne har jo mulighet for å drive riaa osv., omtrent som Nait XA

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Paulsen skrev:
    Kjøpte en Naim Nait 5 for noen dager siden og må bare si at denne driver mine Naim Ariva (89dB) svært bra.

Gratulerer. Første Naim? En av de morsomme tingene, om du ikke visste det, er jo at det er preampens psu som er tatt fra effekttrinnet som driver riaa, og om man oppgraderer med ekstern psu til Nait 5 (kjempebra forsterker forresten) så er det jo preampens psu man oppgraderer (man fjerner i praksis da psu-uttaket fra effekttrinnet), og dermed også riaa'ens psu!

Når det gjelder FlatCap så er det jo også en mulighet å ta ut en andre 24V (22-23V på tidligere utgaver) regulert psu, slik at man kan oppgradere både preamp og riaa separat, evt også bruke den andre utgangen til Headline, CD5 eller andre formål.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Anfield skrev:
    Hvilken farge valgte du å dine 205/2, nilsen?
    å hei. :)

jeg fikk veldig bra pris på satin cherry. så valget var enkelt.
    de passer bra inn i rommet så no problem.

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Ja denne er bare herlig og jeg vet ikke helt hvem jeg liker best (Supernait eller 5'ern). Så det er ikke første Naim serru, men det blir sikkert ikke siste heller ;D

Disse låter nemlig ikke helt likt, men har ikke lang fartstid med begge samme sted, men det virker som 5 har en svært behagelig karakter og dynamikk i massevis som man bare MÅ like.

fantastisk lyd i begge disse Naim produktene iallfall, nok til at jeg vil si at det blir Naim en stund fremover det er sikkert.
    Takk til VP for masse informativitet her i tråden.

Mvh

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    gratis paulsen...dete er ja en drømecombo :)..dete blir gøy...husker fortsat ,nor jeg hørte cd5i / 5i med arriva hos min forhandler i 2002...veldig gøy det

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Paulsen skrev:

Gratulerer Paulsen, Nait 5 er en kompetent liten sak som i tillegg kan ytterligere forbedres med Flatcap eller endog Hicap. Har gjort sistnevnte selv og den lille tassen er virkelig en ulv i fåreklær blitt.

Hva synes du er hovedforskjellene på 5'ern og SuperNait da? Hadde du de i samme oppsett?

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Har prøvd begge forsterkere i samme oppsett og synes nesten den gamle 5 er bedre, iallfall meget komplett lyd og jeg savner ingenting.

S

Steinar O

Gjest
    Paulsen skrev:
    Da Lyric tok inn sine første Naim høyttalere, i 96 var det vel, husker jeg Tor sa han likte Allae. Han omtalte Ariva som en "drit" høyttaler.
    Jeg har sjøl hørt Ariva, veldig kort riktignok, hos Kontrapunkt. LP12, NAC122X/150X og jeg likte det jeg hørte. I tillegg stoler jeg på hva eierne skriver, samt mistenker forhandler for å forsøke å forherlige sine mest profitt postive produkter (les Proac).

Når noen liker eller mener Nait5 er "bedre" enn SN så må man tolerere det også.
    Av samme grunn bør man vel prøve å være tolerant overfor alle innfallsvinkler?

Om noen mener jeg med dette er negativ til Ariva? Har selv nsats og snart Allae også.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Oohh. Spennende. Takk for svar.
    Noen som har erfaringer med å handle fra TomTom?

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Når jeg kjøpte min Nait 5i fortalte selgeren at forsterken vil forbedre seg vesentlig de kommende dager (og at jeg skulle la forsterkeren stå påslått hele tida). Hvordan er det generelt med Naim og innspillingstid?

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Sitter i spenning å venter på at Naim utstyret dukker opp hvilken dag som helst.
    Jeg klarte selvfølgekig ikke å dy meg, så Fraim rack skal komme samtidig. Bestillte 2 baser og 4 hyller. Tror det vil bli meget pent med 2 lave rack, pluss at det er vel også anbefalt å ha PSU'ene i egen kolonne ;)
    Jeg var langt unna det og kjøpe høyttalere i sort en stund, men angrer ikke en dag etter jeg fikk S3 Arrete'ene i sort, det er jo også betydelig med aluminiums look på baksiden av de, så jeg håper det vil være en kjempe match med Fraim i sort med stål ben....
    Må innrømme at jeg har tenkt en del på NAC552 etter at jeg bestillte denne kostbare Naim kombinasjonene CDS3/555PS, 252/300, men så lenge jeg aldri har hørt en 552 i samme oppsettet så skal det vel mye til at jeg vil tenke noe på den, når alt dette er satt opp og spillt inn.
    Er det rett å forstå at det kan dreie seg om en 6 måneders bruk føre slik elektronikk yter maks??

Fortsatt godt nyttår til alle Naim entusiaster... :)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Todd skrev:
    Når jeg kjøpte min Nait 5i fortalte selgeren at forsterken vil forbedre seg vesentlig de kommende dager (og at jeg skulle la forsterkeren stå påslått hele tida). Hvordan er det generelt med Naim og innspillingstid?
    Er mye sant i dette. Men det er vel mer snakk om oppvarmingstid enn akkurat innspillingstid, i hvert fall når det gjelder brukt utstyr. Har du kjøpt nytt er det vel snakk om mye av det samme. Ditt Naim-utstyr kan du trygt la bli stående påslått hele tiden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn