Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaarelars

Gjest
    Fra Hifi-Review (direkte etterfølger av The Flat Response) mars 1986 da frontene mellom flat-earth og ikke flat-earth var på det hardeste.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Da må jeg jeg få ønske en riktig god jul til alle de kjekke Naim-vennene og samtidig takke for året som har gått!

Nå ser jeg frem til fridager i jule- og nyttårshelgen, som definitivt skal stå i musikkens tegn her hjemme.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    God jul til alle her inne.

En spesiell takk til Balthar som tok med seg utstyr hjem til meg fra Tyskland

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    god jul alle sammen :)...så fantastisk med så mye snø her i oslo...

glad at de komm fram griffenfeldt...den reiste faktisk ganske langt :)
    her spiller masse julemusikk å vinyl...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En riktig god jul ønskes alle naimister og musikkvenner.

stianmi

Fersking
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Fidelio; med Nait er det lurt å tappe signalet fra høyttalerens terminaler, ikke forsterkerens. Og inn på høynivåinngang på en subwoofer selvsagt.

Mvh Vidar P
    Hei,

Hvordan vil en slik kobling se ut (skisse?)? Tapper man fra både høyre og venstre kanal, eller holder det med å tappe fra kun den ene?

Mvh.

Stian

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen til forumet. Du bør i utgangspunktet lese bruksanvisningen til sub'en din, eller den du har tenkt å bruke.

For en enkelt subwoofer? Da må du hente positivt signal fra begge kanalene, som så skal summeres i preampen i subwooferen. Hvis ikke får du kun signalet fra den ene kanalen, og det blir feil.

Tre ledninger med høy induktans (ikke bruk noe fancy-schmancy snakeoil høyttalerkabel);

1) + fra positiv terminal på en høyttaler,
    2) + fra positiv terminal på den andre høyttaleren,
    3)  - fra negativ terminal på hvilken som helst av høyttalerne.

Disse går så inn i High Level Input-terminalen på subwooferen.

Er det en REL så kan det hele se noe slik ut;

Standard seriell High Level tilkobling, og det tryggeste å bruke med Naim-forsterkere; belastningen på forsterkerutgangen blir mye større om man tar signal fra forsterkerens høyttalerutgang (parallell, som beskrevet under).

REL Set-Up Made Simpler

Connecting
    High-level connection, using the enclosed cable, is always the first choice. The standard high level hook up procedure is: attach the red wire to the amplifier’s right positive speaker output terminal; attach the yellow wire to the amplifier’s left positive speaker output terminal; attach the black wire to which ever of the amplifier’s ground output terminals is convenient; plug the connector into the “Hi Level” input. For connection to a differential amplifier consult your dealer.

Vedlegg

stianmi

Fersking
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Takk for det og takk for godt svar.

Subwooferen er foreløpig en XTZ w10.16 som ser slik ut bak:

Jeg antar at prinsippet vil være noenlunde det samme for denne som du beskriver for REL, dvs. strekke kabel fra høyre høyttalers + og -pol til tilsvarende high level-inngang på sub, samt strekke en kabel fra venstre høyttalers +pol til tilsvarende high level-inngang på sub.

Mvh.

Stian

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja her har du jo høyttalerterminaler og inngangen heter "Speaker In", mens REL bruker XLR for samme formål. To alen av samme stykke. Så det blir vel for deg å ta ut signal fra høyttalerterminalene som korresponderer med inn-terminalene på sub'en; med forbehold om at jeg ikke har sett bruksanvisningen. Det kan se ut (på terminalene dine) som om det ikke er felles jord (felles negativ) men de kan jo være koblet sammen på innsiden.

Husk at kabler fra høyttalerterminal til sub ikke skal bære masse strøm, ei heller masse volt: og tykke fjonge kabler er gjerne i beste fall helt bortkastet, i verste fall har de ikke de egenskapene man skulle ønske de hadde. Inngangsimpedansen på sub'en er jo skyhøy (ift en høyttaler), og det er jo også gain i sub'en, så dette er nærmest å regne for signalkabler egentlig. Man er ikke avhengig av lav resistans, og man ønsker iallefall ikke høy kapasitans. Nå er ikke dette så farlig i en seriell kobling (som jeg foreslår i posten over), men likefullt.

Så setter du delefrekvensen til slutt kanskje nærmere en oktav høyere enn du trodde du skulle, og volumet mye lavere enn først forsøkt. Så blir dette bra vettu :)

Lykke til!

stianmi

Fersking
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Takk igjen for svar.

I brukermanualen som medfølger XYZ, hevder produsenten selv:
    "Normal 2-ledars högtalarkabel kopplas från (front) högtalarutgången på förstärkaren till HIGH LEVEL IN (SPEAKER IN) på XTZ 99 W10.16 och från samma anslutningskontakt kopplas en kabel vidare upp till fronthögtalare."

For egen del hadde så hadde det vært en fordel om man kan koble fra høyttalerterminalene og til subwooferen slik du har beskrevet, istedet for å gå veien fra forsterker -> subwoofer -> høyttaler.

Mvh.

Stian

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    stianmi skrev:
    For egen del hadde så hadde det vært en fordel om man kan koble fra høyttalerterminalene og til subwooferen slik du har beskrevet, istedet for å gå veien fra forsterker -> subwoofer -> høyttaler.

Mvh.

Stian
    Klart man kan det, absolutt ingenting i veien for å gjøre det, som jeg kan forstå. Det blir jo akkurat det samme.

Forsterker -> høyttaler -> sub skulle utgjøre samme sak som forsterker -> sub -> høyttalere, så lenge de er koblet som foreslått.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Til stianmi:
    Bare en liten saksopplysning:
    Hvis du skal benytte High Pass funksjonaliteten må du koble det slik XTZ beskriver. Det fungerer ikke hvis du har HT kabler mellom amp og HT.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det fungerer vel strengt tatt ikke på High Level dersom man bruker XTZ's beskrivelse heller? Høyttalerne vil jo uansett være i direkte kontakt med forsterkeren via disse terminalene bak på XTZ'en?

"Normal 2-ledars högtalarkabel kopplas från (front) högtalarutgången på förstärkaren till HIGH LEVEL IN (SPEAKER IN) på XTZ 99 W10.16 och från samma anslutningskontakt kopplas en kabel vidare upp till fronthögtalare."

Jeg vil tro at man må bruke linjenivå dersom man skal bruke High Pass.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mitt første innlegg på Naim tråden.
    Har nå en Naim Nait2 stående som skal brukes med en Naim Cd 3.5. Dette skal spille sammen med Impulse høyttalere, kloner nærmere bestemt. Ikke jeg som skal ha dette oppsettet. Det skal visstnok være en knallkombinasjon. Spesielt Naim Nait 2 og Impulse H6 (kloner). Gleder meg å høre dette sjøl. En kompis testet denne forsterken med Naim kabling og det svingte noe helt grusomt. Så skulle noen dere komme over et par Impulse H6 så tror jeg dette er match made in heaven. Det er noen par H6 (Lali er nesten samme høyttaler) i omløp i Norge.

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Mitt første innlegg på Naim tråden.
    Har nå en Naim Nait2 stående som skal brukes med en Naim Cd 3.5. Dette skal spille sammen med Impulse høyttalere, kloner nærmere bestemt. Ikke jeg som skal ha dette oppsettet. Det skal visstnok være en knallkombinasjon. Spesielt Naim Nait 2 og Impulse H6 (kloner). Gleder meg å høre dette sjøl. En kompis testet denne forsterken med Naim kabling og det svingte noe helt grusomt. Så skulle noen dere komme over et par Impulse H6 så tror jeg dette er match made in heaven. Det er noen par H6 (Lali er nesten samme høyttaler) i omløp i Norge.

Håvard
    Det er en knallmatch!! jeg hadde denne kombinasjonen i stallen noen uker

S

Steinar O

Gjest
    Det har vært skrevet mye om kildens viktighet i denne tråden, noe som også er i tråd med Naims grunnfilosofi.
    "Kilden først". At kilden aldri kan bli god nok, nærmest uavhengig av kvaliteten/ nivået i kjeden forøvrig.

I disse kildetider, hvor cdspilleren ikke akkurat står øverst på listen for nykjøp blant folk, blir det viktig å presisere følgende.
    Man MÅ IKKE ha en superb kilde for å nyte godt av Naims kvaliteter IMO. Å "fronte" Naim uttrykt på en slik måte, tror jeg helt ubegrunnet og unødvendig skremmer bort eventuellt nye Naim eiere.
    Undertegnede benytter Mac og en Dac( kr 1600,-) som primær kilde og både lyd og musikkopplevelse er mer enn "til å leve med".

Faktum er at begge deler er riktig, kilden kan aldri bli god nok, samtidig som den ikke behøver å være av høy kvalitet for å nyte av Naims otium heller.

Man hører klare forskjeller ved å oppgradere kilden, men uansett ved hvilket nivå så er musikken med oss dersom;
    ......kjeden i sin helhet, samt rommets akustikk er i balanse.
    Man trenger ikke få et fullgodt resultat bare fordi kilden er av ypperste kvalitet, dersom andre parameter er i ubalanse eller motarbeider sluttresultatet.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Kloke ord Steinar. Naim har vel egentlig kun to kilder på markedet (tre med DAC'en) som er interessante for den yngre garde/de som ikke vil ha cdp, uniti sin DAC/streamer og DAC i Snait. Men det kommer nok fler om ikke lenge :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Fidelio skrev:
    Kloke ord Steinar. Naim har vel egentlig kun to kilder på markedet (tre med DAC'en) som er interessante for den yngre garde/de som ikke vil ha cdp, uniti sin DAC/streamer og DAC i Snait. Men det kommer nok fler om ikke lenge :)
    hva kommer da ? ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    Det har vært skrevet mye om kildens viktighet i denne tråden, noe som også er i tråd med Naims grunnfilosofi.
    "Kilden først". At kilden aldri kan bli god nok, nærmest uavhengig av kvaliteten/ nivået i kjeden forøvrig.

I disse kildetider, hvor cdspilleren ikke akkurat står øverst på listen for nykjøp blant folk, blir det viktig å presisere følgende.
    Man MÅ IKKE ha en superb kilde for å nyte godt av Naims kvaliteter IMO. Å "fronte" Naim uttrykt på en slik måte, tror jeg helt ubegrunnet og unødvendig skremmer bort eventuellt nye Naim eiere.
    Undertegnede benytter Mac og en Dac( kr 1600,-) som primær kilde og både lyd og musikkopplevelse er mer enn "til å leve med".

Faktum er at begge deler er riktig, kilden kan aldri bli god nok, samtidig som den ikke behøver å være av høy kvalitet for å nyte av Naims otium heller.

Man hører klare forskjeller ved å oppgradere kilden, men uansett ved hvilket nivå så er musikken med oss dersom;
    ......kjeden i sin helhet, samt rommets akustikk er i balanse.
    Man trenger ikke få et fullgodt resultat bare fordi kilden er av ypperste kvalitet, dersom andre parameter er i ubalanse eller motarbeider sluttresultatet.
    ja det er vel sont..men jeg venter alrede på din første komentar nor din naimdac er tilkoblet ;)...hav er leveringstid kurat ?...i tyskland og england ruller de langsåmt ut ...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Man kan jo godt være fornøyd med utstyr inntil man hører noe som er betydelig bedre. Men innen Naim-hierarkiet er det jo også mange egenskaper som går igjen. Jeg har tidligere sagt at vinyl gjennom Superline er overlegent noen av de digitale kildene innebygget i Uniti. Og det er fremdeles sant, men likevel lytter jeg til nettopp disse digitale kildene med stor glede og noterer meg at det kan vere å la være å trampe takten eller luft-dirigere. Forskjellen er at det er litt mindre skala og litt bleikere klang, ikke noe å henge seg opp i.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Man kan jo godt være fornøyd med utstyr inntil man hører noe som er betydelig bedre. Men innen Naim-hierarkiet er det jo også mange egenskaper som går igjen. Jeg har tidligere sagt at vinyl gjennom Superline er overlegent noen av de digitale kildene innebygget i Uniti. Og det er fremdeles sant, men likevel lytter jeg til nettopp disse digitale kildene med stor glede og noterer meg at det kan vere å la være å trampe takten eller luft-dirigere. Forskjellen er at det er litt mindre skala og litt bleikere klang, ikke noe å henge seg opp i.

stay strong bachman...no updates in 2010 :)...unity IT IS !!!

R

RoDa

Gjest
    Valentino skrev:
    Oooooh, apparat med SMPS i et Naimanlegg! Rosenkrans og vievann! ;D ;D ;D
    Valentino skrev:
    Switch Mode Power Supply.
    Audiofiliens ondeste ånd. Gir clock radio lyd og alt for lav apparatvekt. La meg legge til at Naimister ikke er audiofile. Deres tro er at jorden er flat.
    Utfordringen med SMPS er at primærsiden sender ut støy på nettet.
    Dersom andre komponenter i nærheten kjører på tradisjonelle strømforsyninger så kan det by på støyproblemer.

Nå er vel Naim en av de produsentene som virkelig tar støy på alvor, så det er ikke sikkert Naimoppsett har noe videre problem med dette.

Bortsett fra størrelse og varmeutvikling er det vel ingen fordeler med SMPS?

R

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    balthar skrev:
    hva kommer da ? ;)
    Skal ikke Naim etter sigende lansere UnitiQute? De kommer helt sikkert til å hive seg på streamerbølgen etter hvert; HDX er jo allerede lansert, uansett hvor tåpelig den enn er. Naim kommer sikkert med skikkelige streamere også om ikke lenge (håper jeg i alle fall). Men det tar nok litt tid, det ligger garantert enormt mye R&D bak en god streamer designet fra scratch - mye mye mer enn hva tilfellet er for HDX, så vi får vente :)

Og mens man venter, er ny kilde bestilt. Cantatis Overture 192, designet og bygget i UK, det siste en sjeldenhet mht PCI-kort. Utsøkte deler som later til å være satt sammen på en rasjonell måte, blir moro å høre hvor bra det er. Mistenker at det ikke er spesielt ueffent.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.375
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Bortsett fra størrelse og varmeutvikling er det vel ingen fordeler med SMPS?
    Et lettere og mer energieffektivt produkt som låter like bra. Ingen andre fordeler nei.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    De kommer helt sikkert til å hive seg på streamerbølgen etter hvert..
    Det der låter ikke særlig mye som det Naim jeg trodde jeg kjente; de har egentlig aldri pleid å "hive seg på bølgen" av siste nytt før de må, og før teknologien er godt og vel etablert og modnet; og de har fremstått som den mest konservative av alle hifiprodusenter; men det er kanskje nye koster som feier der nå.

Vi får håpe og tro at de gjør som de alltid har gjort før (disse debattene er ikke akkurat nye hva Naim angår!); at de arbeider med og tilbyr en teknologi når den er modnet tilstrekkelig, fra alle mulige innfallsvinkler, og ikke før.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Skal ikke Naim etter sigende lansere UnitiQute? De kommer helt sikkert til å hive seg på streamerbølgen etter hvert; HDX er jo allerede lansert, uansett hvor tåpelig den enn er. Naim kommer sikkert med skikkelige streamere også om ikke lenge (håper jeg i alle fall). Men det tar nok litt tid, det ligger garantert enormt mye R&D bak en god streamer designet fra scratch - mye mye mer enn hva tilfellet er for HDX, så vi får vente :)
    Jeg synes HDX får altfor mye pepper her fra folk med utstyr som ikke er i nærheten av samme kvalitet. Selv om den som alle datamaskiner bruker standardkomponenter er det ikke snakk om noe lettvint produkt. Den låter vel bedre enn de aller fleste konkurrentene. Med den nye softwaren forsvinner mange av de opprinnelige begrensningene, og den blir dessuten en UPnP-server som kan forsyne opptil seks klienter. Og den ripper og organiserer musikksamlingen og har et tiltalende brukergrensesnitt. Et apparat for de som har råd til det og som ikke vil ha noe mere styr. Jeg er sympatisk innstilt. Ja, jeg er faktisk fristet til å kalle den griselekker etter anmeldelsen i siste Hifi News. Men ikke dermed sagt at jeg ikke ønsker nye produkter velkommen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig BachMan; HDX er ikke tåpelig når man tar kundegruppen i betraktning. Kjøpesterke mennesker med et veldig godt system fra før, som ikke har noe lyst å begynne å knote med datamaskiner og dac'er, og med et ønske om plug&play fra sin relativt begrensede cd-samling. Langt fra tåpelig. Naim har plenty slike kunder. Noe salgstallene vel viser. Om man kunne tenke seg et produkt med helt andre funksjoner så er det vel ikke et produkt for en selv da. Det er ikke dermed tåpelig.

Bra låter den også, selv om den sikkert ikke er denne messias som noen på Naim-forum alltids ynder å gi inntrykk av at neste Naim-produkt er. Man får vel fortsatt hva man betaler for hos Naim ser det ut til.

S

Steinar O

Gjest
    Når er egentlig et produkt eller en standard "ferdig" idag? Aldri, spør du meg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vinyl, radio og cd er ferdig nok for mitt ringe bruk iallefall. Selv om det helt sikkert vil bli bedre med årene.

Nye greier kommer som en jevn strøm; og den som tenker å holde seg helt up-to-date til enhver tid i så måte går vel en travel fremtid med lite tid til platesamling og musikkavspilling i møte. Nye greier idag er ikke nye greier i morgen, og hva gjør man så? Nei, jeg tar det hele med stor ro heldigvis, og slenger på ei gammel skive til på LP12.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    har altid hat sympati for hdx ( som en all in one boks )...såm sagt, synst bare , at den har for lite plass om bord....jeg håpet for støre hardiscer i de nye version...100 gb mer...tilkobling interessere meg ikke..også synst jeg at den bør har trådløs tilkobling til internet...og radio ( viktig ,viktig !!! )..slik unity...

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Vinyl, radio og cd er ferdig nok for mitt ringe bruk iallefall. Selv om det helt sikkert vil bli bedre med årene.
    ;) Mange mener at HDD og streamere også er ferdig nok :)

For egen del finner jeg stor fornøyelse i å la musikken avspilles fra en meget brukervennlig datakilde, mens cdp hviler.
    Vi mennesker er ikke like og har ulike tilnærminger, sant ja?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For all del. Det er jo det jeg sier. Folk har så forskjellige bruk. Noen bruker ikke ting de kjøper i det hele tatt, og noen bruker de masse, noen vil hele tiden ha de nye tingene, og andre er mer glad i å ha de gamle. Det er jo det jeg sier.

Det at jeg liker å spille vinyl betyr ikke at jeg synes f.eks Linn DS er tåpelig, selv om den ville ha vært det i mitt system (da jeg ikke har bruk for den). Jeg har da skjønt at det fins flere brukstyper enn min, og har da all mulig respekt for det. Faktisk er jeg veldig glad for det, fordi det gir et mangfold av apparater og muligheter. Og på sikt muligens teknologier som jeg vil kunne nyttiggjøre meg også. Men jeg har all verdens tid. Musikken min er på plater den, og jeg har ingen problemer med å kose meg med de.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    og du har også nok plass for alt :)...

siden jeg solgte min cds2 spilte jeg bare vinyl...savner ikke cd akurat...men ønsker meg en løsning etterhvert...jeg i allefal er åpen for streaming...

what i though find strange is the way you find your music. when i was traveling with a friend in a car through norway, he used an i pod connected to the rental car. so we had a lot of music to choose from. it was no problem when i was driving and he played music. when it came to my turn to choose, i simply didn´t manage to choose. i mean the technical part wasn´t the problem, but the mental .... going through his archive was just like reading an internet side. i was not stimulated at all to choose music. so in the end he need to choose...i still find vinyl great, since i can just flip through my misc, always ending up with something new...i see a cover , a picture and it stimulates me to choose...an ipod didn´t. i really wonder, if i will be able to choose my music in such a streamer system ?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder ipod, så er det jeg gjør at jeg mater den med plater som er aktuelle for meg, plater som jeg enten har tenkt å lytte mer til, eller de som inngår i det jeg anser som en basis-samling som ethvert dannet menneske må kjenne. Det er for eksempel alltid noe Bach og Beethoven der. Så samlingen er altså noe jeg har et forhold til. En annen persons ipod er som en annen persons garderobe. Det finnes kanskje interessante ting der, men mye som ikke passer. På samme måte føles det når jeg blar igjennom musikksamlingen på Unitiens display. Det meste som er der bringer frem assosiasjoner, selv uten noe cover. På ipod er det jo selvsagt coverflow, så da blir ting anda enklere.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har bestilt den nye DAC'en her? Jeg hørte fra Ljudtema at dem hadde en hel del pre-orders, og jeg vil jo tro at noen av dem er fra "oss"...?

On a different note, dersom jeg skal biampe en SuperNait med noe, hva er da mest logisk? NAP200 slår meg jo som naturlig, men mine lyttetester viser vel egentlig at NAP250 er mye likere tonalt sett enn en NAP200... Tanken er å bevege seg mot aktivt med tiden.

Innspill....

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O har vel en i bestilling?
    Når det gjelder biamping, så er vel fortsatt regelen om mest penger på pre gyldig? Mao. kan vel den interne pre'en i S.nait gjøre det hele noe ubalansert ved å ha en 250 som effektforsterker, ville jeg anta. Skal du i fremtiden allikevel ha et delt sett, er det vel ikke noe i veien for å velge en 250 nå. Det kommer like mye an på hvor du ser for deg å ende opp. Vil du opp i 252 eller 552-land, så må vel kanskje 250'en ut etter hvert uansett. Det koster mye med mellomsteg, det er helt sikkert.

250.2 er vel på mange måter som tidligere 250'er, dvs. en del mer frodig og kraftig enn den typiske 200-presentasjonen. Det er noe å tenke på i forhold til hvilken klangbalanse du ønsker å helle mot. Hos meg f.eks, er 250 bittelitt i frodigste laget for MA'ene som higer etter fart og spenst, allikevel blomstrer de klang og skalamessig. 300 hadde vel vært det mest riktige hos meg, da hadde jeg fått i bøtter og spann av begge verdener. Men, man kan ikke få alt heller ;)

g-h skrev:
    Noen som har bestilt den nye DAC'en her? Jeg hørte fra Ljudtema at dem hadde en hel del pre-orders, og jeg vil jo tro at noen av dem er fra "oss"...?

On a different note, dersom jeg skal biampe en SuperNait med noe, hva er da mest logisk? NAP200 slår meg jo som naturlig, men mine lyttetester viser vel egentlig at NAP250 er mye likere tonalt sett enn en NAP200... Tanken er å bevege seg mot aktivt med tiden.

Innspill....

S

Steinar O

Gjest
    g-h skrev:

Innspill....
    Jeg har en ordre inne på en Dac.
    Det er nok mange andre folk også, som kjøper Naim, uten å publisere her på HFS?
    F. eks vet jeg om minst en NAC552 til i dette landet utover en i Kr. sund.
    :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn