K
Kaare G. Opsahl
Gjest
drister meg til å følge opp den siste snutten som en vinterhilsen til alle andre Naimfans (Er blodfan)
Klemmer meg mellom youtube-klippene her... ;DRoDa skrev:Oppover fra XS?
Jeg likte, som de fleste som kan lese sikkert fikk med seg, Naim XS veldig godt.
Der jeg synes det gjerne skulle vært litt bedre er på det samme som liktprisede forsterkere generelt ikke klarer.
Jeg snakker om en rikere klang, større lyd med mer tyngde.
Mer kostbare forsterkere, som min egen SAM, klarer å få til dette i "tilstrekkelig" grad.
Regner med man får dette videre opp i Naim hierarkiet, hvor høyt må man før dette blir merkbart/tydelig?
Mvh
Rolf
Takker for den. Fleetwood er konge....Vidar P skrev:For å være skikkelig OT da; en bergtakende fremførelse av Rhiannon fra '76 med Stevie Nicks på sitt beste; cool, understated og totalt elektrisk.
Rhiannon is the story of a lady that is from another world ~ called the Bright world ~ and she leaves her kingdom to become the wife of a king ~ a mortal king ~ but goddesses really can't marry mortal kings, if they do they lose their powers ~ their magic powers. And they don't lose the knowledge of them they just ~they know everything that's going to happen they just can'tdo anything about it. Which is a much more difficult way to live than not having magic powers is to not be able to use them and know exactly what's coming and to not be able to tell anybody. So she comes down and does her whole trip, and it's just a whole story ~ it's a wonderful story.
And she has these birds that sing and that is the legend of the song of the birds of Rhiannon. And they sing this song that is uh, said takes away pain and suffering and if you hear the song you just sort of blank out and go away and then when you wake up everthing's all right. And it is a wonderful, wonderful story which I use a lot, because there's a lot of ~ there seems to be a lot of need for the story of Rhiannon around lately, because if people are sad or have lost anybody or something the story really makes a lot of sense.
-Stevie Nicks
Kan prøve å svare her, jeg har hatt begge hjemme i litt over 1 mnd.RoDa skrev:Klemmer meg mellom youtube-klippene her... ;D
Ville en Supernait kunne tilfredstille mine ønsker om rikere klang, større lyd med mer tyngde?
Altså, hva er forskjellene på XS og Supernait?
R
Har du forsøkt å hicappe XS'n?RoDa skrev:Klemmer meg mellom youtube-klippene her... ;D
Ville en Supernait kunne tilfredstille mine ønsker om rikere klang, større lyd med mer tyngde?
Altså, hva er forskjellene på XS og Supernait?
R
Takker og bukker; dette var skikkelig kult!ErosLoveking skrev:Beklager at jeg kommer inn fra sidelinja og søpler til tråden. Kan bare ikke dy meg når det spilles opp til "Hanging on the Telephone".![]()
![]()
Vidar P skrev:Takker og bukker; dette var skikkelig kult!ErosLoveking skrev:Beklager at jeg kommer inn fra sidelinja og søpler til tråden. Kan bare ikke dy meg når det spilles opp til "Hanging on the Telephone".![]()
![]()
La meg spørre på en annen måte:Vidar P skrev:Tyngde? Mens jeg digger ivei Blondie på YouTube via Mac'en og AKG530 så skjønner jeg bare sånn halvveis hva du mener; men det skulle ikke forbause meg om det ville ha vært lurt å se på andre ting enn bare forsterkeren isolert.
De "tyngste" Naim-forsterkerne er forresten 282/250 og 552/500 imo; men det er ingen ubetinget fordel i alle systemer. Du burde kanskje ha hørt Nait XS med en ditto Naim kilde, så vil jeg håpe og tro at disse desillusjonene om vekt i forbindelse med musikalske fremførelser hadde fordampet. Forresten så trodde jeg at vektløshet var et pluss-ord i hifisjargong jeg?![]()
Så var denne på plass;iSaint skrev:Lån min da vel. Ring meg for nærmere avtale om pick up (pick up helst i morgen tidlig).Vidar P skrev:Jeg bruker strøm fra 552 ja, 555PS er kun anvendelig til de digitale kildene den.
Vil gjerne prøve en HiCap2 til SuperLine, men ettersom jeg har hørt så er det mange som mener at rangeringen på kvalitet fra SuperLine er slik (1 er best);
1) SuperCap
2) 552PS
3) HiCap
Men jeg vet ikke.. hadde vært morsomt å høre.
Mvh
Arne Kr
Skulle bare mangle, VidarVidar P skrev:Takker så mye for velvillig utlån, iSaint!
Og vi har jo hørt hva den gjør hjemme hos megVidar P skrev:Den får stå en obligatorisk natt til dekondensering; selv om bilen den ble transportert i har vært oppvarmet i hele dag så vet man jo aldri... får se i morgen om det ikke blir lyd. Gleder meg, HiCap er et kjempegodt produkt vet jeg fra før (har hatt selv).
Her er jeg stort sett enig, men ordet rikere er så misbrukt i Hifiverden at jeg er redd det kan mistolkes. Jeg opplever at rik og fyldig ofte brukes om hverandre (selv om jeg forstår godt at det er ikke det du mener). Supernait er i mine ører "rikere" i klangen enn 202/200, men samtidig opplever jeg 202/200 som en klart bedre kombinasjon (matchet rett) pga homogeniteten. Jeg forstår det dithen at du mener mer ekte når du skriver rikere?Vidar P skrev:"Hvert hakk forsterkere gir rikere klang av instrumenter/vokaler som kommer nærmere en illusjon av ekte instrumenter/vokaler imo. Dette følger prisfastsettingen veldig nøye, er iallefall mitt inntrykk."
Bowerman skrev:Jeg kan vel mildt sagt si at jeg har sovet dårlig etter at jeg bestilte NAC252 til CDS3/555ps,NAP300.
Har jo gravd desto mere på n-forum etter bestilling, og hvert eneste innlegg tucher innom 552'en, og at det noe helt annet enn en 252 når en virkelig skal ta den helt ut. Mulig 252'en får litt får dårlig omtale fra en del utifra hvor god den er, men jeg blir jo veldig usikker når man leser at 252'en er det leddet som hindrer full blomst av NAP300, og evt. CDS3/555ps.
Uansett tatt en skikkelig dyr sjefs beslutning, rakk å gjøre om på bestillingen og NAC552 er på vei ;D, fyttigrisen jeg gleder meg (bortsett fra regninga...)
Når det gjelder Naim's 500-serie, er det 552'en som gir det største løftet lydmessig når en skal invistere i en av dem slik jeg gjør nå? Er vel uansett ikke mange her som har fått noen demo med sammenligninger mot cd555 og NAP500.
Om jeg leter etter innlegg på n-forum så synes jeg ofte at de som omhandler cd555 er spørsmål vedr. tekniske feil o.l. Vil dette evt. bygge oppunder at komboen CDS3/555ps er så rå på 552 at få lar seg friste, om en ser bort i fra pris diffen....
Utsene messig er det jo også pent med 552'en, den har jo samme høyde som resten av kompontene, skal vel bli 6 stk ganske idenstiske bokser i dobbel Fraim'en.....![]()
to be honest. i think you have done the right thing. if you can effort the top gear , than you done. now you can sit back and enjoy music without bothering about all the up and downgradesBowerman skrev:Det var ikke i frykt av lydmessig skuffelse jeg droppet 252 for 552'en. Jeg tror også at 252'en er mye mere riktig i dette oppsettet enn en 282.
Men nå slipper jeg i hvertfall å lure på hvordan det kunne blitt med NAC552, og å evt. oppgradere senere koster skjorta i tilegg mtp pris utslagene som skjer ved kjøp ny, selg brukt på det nivået her
Jeg burde vel strengt tatt startet med en Nait XS, og cd5xs og Flatcap XS, det er første komboen jeg hørte fra Naim, og det var på mine egne S3 Arrete'er. Jeg synes det låt kjempe bra, og det var denne demoen som gjorde meg Naim interresert, skummelt dette for en som er både impulsiv og gla'i hi-fi.....![]()
Skjønner legoboy tankenbalthar skrev:to be honest. i think you have done the right thing. if you can effort the top gear , than you done. now you can sit back and enjoy music without bothering about all the up and downgradesBowerman skrev:Det var ikke i frykt av lydmessig skuffelse jeg droppet 252 for 552'en. Jeg tror også at 252'en er mye mere riktig i dette oppsettet enn en 282.
Men nå slipper jeg i hvertfall å lure på hvordan det kunne blitt med NAC552, og å evt. oppgradere senere koster skjorta i tilegg mtp pris utslagene som skjer ved kjøp ny, selg brukt på det nivået her
Jeg burde vel strengt tatt startet med en Nait XS, og cd5xs og Flatcap XS, det er første komboen jeg hørte fra Naim, og det var på mine egne S3 Arrete'er. Jeg synes det låt kjempe bra, og det var denne demoen som gjorde meg Naim interresert, skummelt dette for en som er både impulsiv og gla'i hi-fi.....![]()
...but if there is a legoboy inside yo, then you have done the wrong thing. it would maybe have been more fun to build slowly a sytem and end up, where you will be right now.
Grattis Brasse. Ble det en fra over lille plaskedammen på deg? Venter spent på å få min i februar.Brasse skrev:Hvor henvender jeg meg for å motta medlemskortet? ;D
Gjorde som Digiman og skaffet meg en pent brukt femmer, med muligheter for litt ekstra juice.
Edit: Trenger forslag til DIN til RCA kabel + strømkabel og gjerne også padde.