Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Er det slik å forstå at disse Naim boksene er selektive på kabling? Leste en plass om at garantien ryker om du bruker andre kabler en Naim. Mulig at dette gjelder bare eldre Naim muligens?
    Jeg må uansett kjøpe 2 x Din til RCA og høyttaler kabler. Hva er det som brukes i Naim miljøet uten at det går skeis?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Eneste jeg har funnet ut så langt er at den ikke lar seg koble opp med Headline med de kablene jeg har. Og det var litt synd, hadde vært morsomt å høre. Vi får se vedr SuperLine.
    EDIT: Bommet med kabelen der. Ihvertfall for Superlines del. :(


    Av alt jeg har prøvd synes jeg 202-200 er best VFM generelt sett og jeg så/ hørte ingen pappfigurer :) da Hicap manglet. Faktisk synes jeg det spiller strålende uten også.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    digiman skrev:
    Jeg må uansett kjøpe 2 x Din til RCA og høyttaler kabler. Hva er det som brukes i Naim miljøet uten at det går skeis?
    Naim ... ?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Wright skrev:
    digiman skrev:
    Jeg må uansett kjøpe 2 x Din til RCA og høyttaler kabler. Hva er det som brukes i Naim miljøet uten at det går skeis?
    Naim ... ?

    jeg har en phonosophie 5 pin til rca ( har 3 av de , veldig bra ) og en chord cobra...begge kan selges...

    og 2 x 3,5 naca5 i hvit



    hilsen b
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Er det slik å forstå at disse Naim boksene er selektive på kabling? Leste en plass om at garantien ryker om du bruker andre kabler en Naim. Mulig at dette gjelder bare eldre Naim muligens?
    Jeg må uansett kjøpe 2 x Din til RCA og høyttaler kabler. Hva er det som brukes i Naim miljøet uten at det går skeis?
    Etter sigende kan man gjerne også bruke kabler herfra;

    www.flashbacksales.co.uk

    og

    http://www.chord.co.uk/
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Eneste jeg har funnet ut så langt er at den ikke lar seg koble opp med Headline med de kablene jeg har. Og det var litt synd, hadde vært morsomt å høre. Vi får se vedr SuperLine.
    Brukes det en annen kabling for HiCAP enn NAPSC altså? Hvilken kabel trenges da?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På Napsc (min iallefall) er det jo en fast kabel ut, med to-pols plugg i enden, som korresponderer med HeadLine's to-pols strøminngang. På HC er det jo ingen faste kabler ut, og den eneste kabelen jeg har tilgjengelig i øyeblikket fra HC er den samme som brukes mot 202, og det er vel denne 240gr 5-pins DIN-DIN-kabelen.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Aha. Headline er vel litt spesiell siden signalet ikke går gjennom PSU. Så da er det altså en uvanlig kabel som trengs. Greit å vite.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En Slic ja... selvsagt. Jo det kan jeg med hånda på hjertet si at jeg ikke har. Men hva har man vel Steinar for, om ikke det er meningsfulle samtaler, hyggelige kvelder, gledelig samvær og et og annet lån av accessories :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jepp, det la jeg også merke til i min søken etter en pent brukt en!
    5 og 5i ligger på samme pris, til tross for en 5 +- års alderforeskjell.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Olive Nait 2 er jo den helt store kultklassikeren blant Naitene. Ingen av de andre variantene har sammen bruktverdi, nyeste versjon inkludert.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Jepp, det la jeg også merke til i min søken etter en pent brukt en!
    5 og 5i ligger på samme pris, til tross for en 5 +- års alderforeskjell.
    Nait 5 var jo en betydelig dyrere forsterker som ny da.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg skal til Lyngby i næste uge og høre en 70 W Naim.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    £590 for en Nait2 er en altfor høy pris ytelsesmessig for å si det forsiktig. Har hatt to stykker og en av dem kom så og si rett fra recapping hos ClassA. En Nait5 er vesentlig bedre etter min mening. Men Nait2 er tøff og gir større eierglede hos mange ser det ut til.

    Konkurrenten Nytech har samme spillestil og ytelse. Det er en sær og merkelig forsterker og kanskje riktig priset. Skal ha en slik etter hvert.
    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200426434144

    Enda bedre, etter musikktips her i tråden er The Beat's selvtitulerte lp på vei fra usa. Det blir i hvertfall moro;

     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Brasse skrev:
    Er det noen som selger Chord kabler i Oslo?

    JEG SELGER EN CHORD COBRA...RCA TIL 5 DIN...HVA TRENGER DU ?

    ELLERS TROR JEG KONTRAPUNKT SELGER CHORD...
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Brasse skrev:
    Er det noen som selger Chord kabler i Oslo?
    Big Dipper i Torggata har et pent utvalg Chord, både signalkabler og høyttalerkabler. Tror de er de eneste i Oslo. Sparsomt med DIN-terminerte saker dog, men de skaffer rimelig kjapt.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    £590 for en Nait2 er en altfor høy pris ytelsesmessig for å si det forsiktig. Har hatt to stykker og en av dem kom så og si rett fra recapping hos ClassA. En Nait5 er vesentlig bedre etter min mening. Men Nait2 er tøff og gir større eierglede hos mange ser det ut til.

    Konkurrenten Nytech har samme spillestil og ytelse. Det er en sær og merkelig forsterker og kanskje riktig priset. Skal ha en slik etter hvert.
    ja den nytech er kult :).jeg ha hat en av disse flere års siden...kan bare deler det ,hva du skriver....

    min gamle nait 2 ,som jeg solgte til en venn i tyskland, ikk for 480 euro i dag til en ny eier...recapped 2,5 års siden og med fri PRE utgang
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Leser i manualen til Nait5;

    Naim loudspeaker cable is correct for your system and your dealer will make up leads to suit your equipment installation. The leads should each be at least 3.5 metres long and of equal length. The recommended maximum is 20 metres. Loudspeaker leads are, like interconnect leads, directional, and should be connected so that the printed arrow points towards the speakers. Using alternative loudspeaker cable will degrade performance, and may even damage your amplifier.

    Regner med de ikke kødder. Men, kan jeg spille på mine eksisterende kabler eller er det bare å dra på butikken med en gang? Og siden høyttalerne må bi-wires, er det da best å kjøre et sett Naim-kabler og jumpers på høyttalerne eller to sett Naim-kabler?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Brasse skrev:
    Og siden høyttalerne må bi-wires, er det da best å kjøre et sett Naim-kabler og jumpers på høyttalerne eller to sett Naim-kabler?
    Er vel vanlig å gjøre slik:
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Hvor seriøst skal jeg ta den "may'en" da? ;)
    Å ikke bruke penger i det hele tatt på kabler frister litt (har billigste Van derHul biwirekabling, 2x4m).
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Dette er det andre her som vet bedre enn meg, men eldre Naim'er mangler visst en buffer på utgangen, noe som gjør at høyttalerkabelen ses på som en "integrert del" av forsterkeren og må inneha visse elektriske egenskaper for at forsterkeren skal fungere optimalt. Tror greia er å bruke en kabel med lav kapasitans og høy induktans. Nyere Naim takler visstnok forskjellige kabler bedre, vet ikke hvordan det er med Nait 5. Uansett er alle Chord-kabler veldig god kompis med Naimforsterkere, gode kabler med finfin vfm.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Er vel like greitt å punge ut for nye kabler da, det står jo tross alt i manualen, og ikke koster de mye heller. Så får jeg ha de andre når jeg vil spille på AN.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Er på samme greie selv Brasse. Trenger kabler til 202/200 som er på vei inn her.
    Jeg tar nok turen innom Big Dipper å sjekker ut Chord til helgen. Er ikke interessert i å bruke tusenvis på kabler. Ellers er vel muligens NAC A5 greie, men leser at folk foretrekker Chord.

    Observerer forresten at det er mye Chord på Ebay UK. Kan være noe å spare der.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    digiman skrev:
    Er på samme greie selv Brasse. Trenger kabler til 202/200 som er på vei inn her.
    Jeg tar nok turen innom Big Dipper å sjekker ut Chord til helgen. Er ikke interessert i å bruke tusenvis på kabler. Ellers er vel muligens NAC A5 greie, men leser at folk foretrekker Chord.

    Observerer forresten at det er mye Chord på Ebay UK. Kan være noe å spare der.
    Chord-forhandlere i UK sender offisielt ikke til Norge, siden vi har en importør her. Men av en eller annen grunn koster disse kablene omtrent det dobbelte her hjemme av det de gjør i UK, så det kan være smart å finne en forhandler som sender. De som har eBay-butikker sender til Norge hvis man spør dem pent.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ok, så Chord går, og jeg ser at andre har brukt Van den Hul og Nordost.
    Finner ikke noe dataark på Naim-kabelen, men mine VdH kabler er oppgitt med følgende:

    Resistance 20 °C / 68 °F: 0.9 Ohm/100 m.
    Capacitance: ~45 pF/m.

    Kanskje noen av dere vet om det er "godkjent"?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Date: 26-Aug-98 02:07
    Author: julian vereker
    Subject: Cables Again

    FOR INFO THE RELEVANT SPECS ARE:

    1.3 - 1.5microHenries per metre (Loop)

    MAX 20picoFarads per metre

    About 25milliOhms per meter (loop)

    MIN Length 3 metres
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Tenker jeg tar en telefon til Rognlien og hører hvordan han har løst det med Audio Note AN-E og Naim. Han har jo også Naim-kabler på tilbud. Forhåpentligvis.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Brasse skrev:
    Helst, slik at man får brukt de originale engelske støpslene ;)
    Jeg har stor forståelse for at prosjeksjoner av Naim's verden i den virkelige verden ofte fører til korte avstender mellom smart og sært. Hva angår diskusjonen med høytaler-kabler mener jeg nu at det er grunnlag for å ta det litt seriøst. Et helt håndfast sted å starte kunne være en komplett oversikt over hvilken modeller som stiller garanti-relaterte krav til kabling, og hvilken som ikke gjør. Finnes det?
     

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Naim A5 kabel er et godt og prisbilligt match til Naim forstærkere, husk at få monteret Naim connector hvor det passer ind..den optimale længde på de større Naim forstærkere er nærmere 2x5-6 mtr.
    Kablet er dog voldsomt stift men kan nænsomt bukkes til hjørner ved at bruge en hårtørrer..
    Jeg foretrækker i fleste tilfælde Chord Epic som dog er noget dyrere. Dette kabel i kombination med Anthem signalkabel åbner gevaldig op men kan svifte klangbalancen.
    Chord Odyssey og Linn/Exposure/Cable Talk typerne kan bruges, måske det nye ekslusive Solstice der koster en halv bondegård siges at være sublim.
    VDH og Nordost vil nok ikke matche Naim klangbalancen, jeg vill undgå disse, ligesom AN slet ikke duer (har prøvet).
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.221
    Antall liker
    9.020
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er ryddet for Off-Topic og usakligheter. Dette er en vennetråd, der temaet er gitt av overskrift og åpningsinnlegg.



    bjornh, moderator
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Da blir det Naim kabel (ikke fra Håkon, han var tom).
    Alle mine spørsmål ble besvart her: http://www.matthewrobinson.pwp.blueyonder.co.uk/cables.html
    Minner bare om at linken du viser til er en minst 10 år gammel FAQ, og mye har skjedd siden da. Bl.a så er Julian Vereker død for rundt 10 år siden (det er vel hans svar eller?), og siden er alt av Naim-utstyr noe helt annet idag, sågar en ny serie (black). Så spørsmålene er vel besvart forsåvidt, men det har ikke nødvendigvis relevans til dagens Naim-utstyr.

    Man takker ellers for moderering, det var meget betimelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn