Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Noen som kjenner til Heeds gode navn og rykte?
    Tenker på denne DACen deres som ser ganske Naimsk ut:

og dette sitatet (som høres ganske Naimsk ut):
    «It was thought by all our listeners to be one of the most "foot-tapping" of the group and it certainly enjoys getting stuck in to some energetic rhythms. In addition it has a very pleasing, slightly warm midrange which does much to bring out the best in voices."

--Hi-Fi Choice, January 2009 4/5 stars.

Ca £300.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:
    bachman,

hvordan lyder din unity, vis du spiller en cd og en rip av de samme cd ?..hvelken av de to lyder bedre ?

hva kan vi forventer av unityqute ? vis man brukker quty bare såm streamer og radio tilkobblet til preampen ?
    Både cd og rip høres bra ut, jeg er ikke i stand til å høre noen betydningsfull kvalitetsforskjell mellom cd, streamer og digital inngang. Fordelen med de to sistnevnte er muligheten for å spille hirez-filer (men ikke ennå for streameren...) Jeg har ikke så mange av dem, men spilt gjennom DAC-inngangen høres det veldig bra ut. Uniti er forresten veldig følsom for rippefeil, det kan stoppe hele avspillingen. Noen av de første cdene jeg rippet var med et mindreverdig program, og disse har gitt meg endel problemer, så jeg har rippet dem på nytt med Max 0.9.1 med Comparison ripper, og har ikke hatt flere problemer.

UnitiQute er vel mye det samme som Uniti vil bli med den kommende softwareoppdateringen, men med svakere forsterker, færre innganger, ingen strømforsyning for RIAA, digital utgang så den kan brukes som front end for NaimDAC eller Supernait (hva skjer med analog radio i såfall?). Noen line out, ser jeg ikke, men den har pre out, altså signal som har vært igjennom volumkontrollen.

Etter min mening kommer det til å bli et fantastisk produkt til sitt bruk, noen har kalt den med en shoebox-Nait for internettalderen. Ikke minst burde prisen kunne tiltrekke seg nye kundegrupper. Jeg ser ingen grunn til at digital gjengivelse skulle bli dårligere enn Uniti om man ser bort fra den svakere forsterkeren.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    RS232-kontakt. Som på baksiden av apparatet over. Er det noen som bruker den i det hele tatt? Hva bruker man den til i praksis? Jeg har denne på noen apparater, men har liksom aldri skjønt hva jeg skal med den..?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Brukes til å oppdatere firmware og å ta ekstern kontroll over apparatet. Men ja, det er en utdatert kontakt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for lynkjapp info! Oppdatere firmware? RS232-USB og så laste ned fra nett? Eller er det noe forhandlere/teknikere må gjøre?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Med Naim er det vel typisk en forhandlerjobb, men jeg går og funderer på hvordan Uniti skal oppdateres når den tiden kommer. Får håpe Norman kan sende meg programvaren, burde være mulig å gjøre dette selv.

Kontakten brukes vel også ved systemintegrering, slik at et apparat kan styre et annet, men vet ikke så mye om hvordan dette fungerer.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    takk for svar bachman...jeg tenkte mer å brukke unitiqute, som radio og streamer..kanskje naim dac i tilleg...top , at dne er i halfbox, så har jeg lit plas ved siden av superline i fraimen.

skulle cd of ripp replay med unity ikke blir lit forsjell ? skulle forventer, at ripp filer lyder lit bedre en cd....men men...
    ja jeg tror uniqute blir knal bra salgs produkt...

nor jeg hørte unity i tyskland var jeg veldig positiv overrasket...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg skal våge meg ut på en tynn gren så låter kanskje cden litt skarpere og heftigere, mens rippen er litt roligere, men det blir opp til den enkelte hva som foretrekkes. Kanskje burde jeg gjøre noen A/B-sammenligninger, men jeg har liksom aldri brydd meg om forskjellen. Spennende å se om firmwareoppdateringen medfører bedre lyd. Jeg har sett enkelte som påstår det. Med Linn sine DS-apparater ble det rapportert om lydforbedringer etter hvert som de forskjellige firmwareversjonene ble lansert.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Noen som kjenner til Heeds gode navn og rykte?
    Tenker på denne DACen deres som ser ganske Naimsk ut:

og dette sitatet (som høres ganske Naimsk ut):
    «It was thought by all our listeners to be one of the most "foot-tapping" of the group and it certainly enjoys getting stuck in to some energetic rhythms. In addition it has a very pleasing, slightly warm midrange which does much to bring out the best in voices."

--Hi-Fi Choice, January 2009 4/5 stars.

Ca £300.

Kjenner ikke denne men Teddy kommer med en dac til $1500 straks, jeg har troen på boksene hans!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Slår meg til ro med et svært dugende alternativ som kommer svevende denne uka - så får vi se hva denne Teddy kommer opp med.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    balthar skrev:
    Vidar P skrev:
    Skulle ikke Bowerman få en snart da? Og så hørte jeg vel rykter om enda en..
    ja det stemmer bowerman har betillt...spennende med rykter ;)...den går vel til nord ?
    Er det deg de mener Nilsen? ;) du bor jo i Nord....

S

Steinar O

Gjest
    Utrolig pent brukte Naim Allae i American cherry ble hentet i Sverige idag.
    De er koblet opp og lett og overfladisk sammenlignet med nsats og sub.

Sub og nsats settes bort en stund så får vi se hva de neste 2 ukene bringer.
    Spennende og jeg koser meg virkelig i kjellerrommet. Blir nesten misunnelig på meg sjøl ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Moro å høre, Steinar O. Spent på hva du synes. Naim-høyttalere er spennende

Steinar O skrev:

Spennende og jeg koser meg virkelig i kjellerrommet. Blir nesten misunnelig på meg sjøl ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Gjorde et forsøk på å ta av delefiltrene på SBL og koble dem utenbords. Delte opp litt Linn LK400 kabel og monterte 16 bananplugger for å få det til å gå opp. Som det framgår av bildet under er ikke min løsning akkurat elegant. Det låter i hvertfall ikke dårligere, litt mindre skarpt, større lydbilde og noe mer detaljer. Kan tenke meg at dette er en brukbar oppgradering hvis jobben gjøres ordentlig. Jeg gidder ikke tenke mer på dette.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Bowerman skrev:
    balthar skrev:
    Vidar P skrev:
    ja det stemmer bowerman har betillt...spennende med rykter ;)...den går vel til nord ?
    nei jeg skal ikke kjøpe 552, faktisk tenkte jeg å ha et oppgraderingsfritt år i år. ;)

bare nyte nyinnkjøpt musikk, bokser med klassisk og jazz, og slutte å kjøpe hifi blader.

noen som har sett denne?

og denne er jo artig; ikke spør andre om hva slags høgtalere du skal kjøpe!

stoik er jo aktiv på moderforumet.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    og med det samme jeg er innom youtube kom jeg innom julie driscoll og brian augers wheels of fire (dylan skrev den) fra 68.

flott, nesten like bra som grace slick. :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:

Gratulerer med nye ht!

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    digiman skrev:
    Lurer på hvem forhandler Naim i Norge utenom Kontrapunkt?
    resonans lyd og bilde i stavanger har litt naim, ellers veit jeg ikke.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Takker!
    I tilfelle noen har en SNAIC 4 liggende, så kjøper jeg gledelig. Blir lite lyd uten skjønner jeg ;D

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:

Velkommen i klubben ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    digiman skrev:
    Takker!
    I tilfelle noen har en SNAIC 4 liggende, så kjøper jeg gledelig. Blir lite lyd uten skjønner jeg ;D

hva er en snaic 4 ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    Bowerman skrev:
    balthar skrev:
    Vidar P skrev:
    nei jeg skal ikke kjøpe 552, faktisk tenkte jeg å ha et oppgraderingsfritt år i år. ;)

bare nyte nyinnkjøpt musikk, bokser med klassisk og jazz, og slutte å kjøpe hifi blader.

noen som har sett denne?

og denne er jo artig; ikke spør andre om hva slags høgtalere du skal kjøpe!

stoik er jo aktiv på moderforumet.

jeg har set de før :)...years vids...

du svever ja sikkerlig i naim himmelen nilsen, så tenke meg ingen grund for opgraderinger for et stund...
    nytte musikken :

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Steinar O skrev:

Gratulerer med nye ht!
    Takker. Som MaHa allerede har nevnt, de er spennende disse Naim høyttalerne.
    Vil nesten kalle dem "klassikere" nå som ut fra vegg Ovator er på vei ut i markedet.

Allae må allikevel godt ut fra bakvegg hos meg, hele 58cm foreløpig.

e-h skrev:
    Steinar O skrev:

Velkommen i klubben ;)
    Jotakk, men har vært der noen måneder. Har fremdeles nsats stående.
    I tillegg har jeg hatt Allae i eie tidligere.
    Det skal allikevel sies at jeg er mer "hardcore" denne gangen ;)

I tillegg var jeg nær ved å kjøpe SL2 fra Sverige...i den tiden jeg ikke var tilregnelig innenfor hifi :D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    I morgen kommer'n! (Nait'n!)
    Hvor får jeg kjøpt din til rca-hun i Oslo?

S

Steinar O

Gjest
    RoDa skrev:
    Hva kan jeg forvente å oppleve når jeg krabber oppover i Naim-sortimentet?

R
    RoDa skrev:
    Ville en Supernait kunne tilfredstille mine ønsker om rikere klang, større lyd med mer tyngde?
    Naims Supernait skal være noe mer "Fruity" enn f. eks XS, på samme måte som 250.2 er det ift 200 osv.

Når du nevner større lyd med mer tyngde....tror jeg forstår hva du mener..og her er Naim på en annen planet etter min erfaring. Naim stopper ikke opp for å slå an..ettertrykkelig. Naim prioriterer fart og rytme og flyt, ikke tyngde. Når det er sagt er min erfaring at ved å gå høyere opp i Naim hierarkiet oppleves en støøøøøøøøøøøørre og åpneeeeeeeeeeere lyd eller musikkpresentasjon, men jeg opplever aldri tyngde som ved mine tidligere mixede oppsett (før Naim).

Vi møttes under hifimessa i 2008 var det vel, hyggelig å hilse på deg forresten, og da hørte jeg et oppsett i rommet til OHFC. Der var det det jeg forbinder med tyngde. Problemet var etter min mening at jeg ble sittende å høre på "tyngden". En kraftreserve som overskygget musikkopplevelsen. Se bilde. Mener det var 1KW Adyton.

Har aldri hørt Supernait, men det er et ganske stort sprang fra XS og opp til reference serien til Naim. Som jeg har nevnt tidligere opplever jeg 202-200 som Naims best VFM i black serien.
    Med nåværende oppsett der 202-200 sender musikken til Naim Allae (og i påvente av NaimDac hva den måtte tilføre) opplever jeg at jeg er i besittelse av et suverent musikkanlegg, som fokuserer på musikken, men som allikevel er oppløst, åpent, holografisk, naturlig med fart og rytme osv, etc............

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Musicline trekker ikke fra tysk moms, det er det kun b2b som får. Er det normalt da?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hifiguru skrev:
    Musicline trekker ikke fra tysk moms, det er det kun b2b som får. Er det normalt da?
    nei ikke normal. de må trekker moms..men som jeg vet, at du må kjøpper over en forhandler. musicline er ja bare importør i tyskland. jeg tror faktisk de største i verden for naim.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Brasse skrev:
    Hvor får jeg kjøpt din til rca-hun i Oslo?
    Eneste stedet jeg tror det kan finnes er Kontrapunkt. For øvrig er det sikkert mer snasent med en RCA-DIN (ikke adapter) fra Chord (eller Flashback, for den saks skyld).

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Siden det blir en midlertidig kabel slo eg til på en fra eBay til kr lommerusk. Kommer nok til å gjøre jobben.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Brasse skrev:
    Siden det blir en midlertidig kabel slo eg til på en fra eBay til kr lommerusk. Kommer nok til å gjøre jobben.
    Fått Naiten deres Brasse?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Niks, de mangla leveringsadresse gitt. Bestilte pakken til postboksadressa på jobben (oops). Snakka med posten i dag og den kommer i morgen!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og hører på skiver via hodetelefoner. Kvelden avsatt til å sammenlikne NAPSC og HICAP til Headline. Kildene er mine vanlige, og hodetelefoner er AKG K701 i kveld. Nå er det Santana, den nye MoFi-utgivelsen..

Begynner å danne seg et lite inntrykk av forskjellene mellom psu'ene her. Noen som har hørt de to på Headline?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn