Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    "fryktelig" fin alt-i-ett-sak og med et par n-SAT og en n-SUB er dette ganske nærme lydnirnava vil jeg tro.

Men litt pussig at den ikke kan spille SACD?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naim har ingen spillere som kan spille SACD, og kommer vel heller aldri til å utvikle noen slik spiller. Uniti spiller ingen DVD-formater heller, driverket de bruker i svingarmskuffen er cd-spesifikt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og hvorfor skulle den spille SACD? Jeg ser ikke noen åpenbar grunn.
    For det første er SACD en tungvint blindvei innen hirez musikk, og jeg gjetter at det vil dø ut med økende nedlastingstilbud og streaming (som Uniti kan spille av). Ikke har det overbevist meg (ilag med mange andre entusiaster) på lydkvalitetsgevinsten i praksis heller.

Det er overhodet ikke å sammenlikne med LP pga tilgang til kildemateriale (det er jo millioner av tonn vinyl i omløp), og det kan ikke måle seg med tilbudet som er og vil forbli i mange år på nye og brukte cd'er. For det andre er Uniti's dac kapabel for noe slikt som 17 bits oppløsning i praksis, og vil aldri gi 24 bits oppløsning uansett. For det tredje så er det ikke noen tradisjon hos Naim å hive seg på "me too" og "jack-of-all-trades" type produkter, som ofte gjør alt, men ofrer endel andre kvaliteter for det. Denslags salgsargumenter (som ikke nødvendigvis er kjøpsargumenter!) overlater de til andre å drive med.

Nei, SACD ville ha betydd en helt annen boks til en helt annen utviklingskostnad (og dermed utsalgspris) og jeg tror jeg er helt enig med Naim at det ikke fins noe rasjonale for å inkludere sacd i en boks som Uniti. Å betale mye ekstra for ikke nødvendigvis bedre lyd, plater som er hybride uansett, og et format som allikevel ikke synes å ha noen fremtid virker ikke logisk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Uniti bygger jo på kjent og kjær teknologi fra Naim, siden den i bunn og grunn er en fusjon av Nait 5i og CD 5i med noen tilleggsfunksjoner. En DAC hadde de jo også allerede utviklet for Supernait, så det er vel streamer- og nettverksdelen som er det nye. Så som Vidar sier ville SACD-funksjonalitet innebære et helt annet og større prosjekt, med teknologi som er ny for Naim. Mye å be om for et lite og døende format.

S

Supertramp

Gjest
    Nåvel, da er det bare å koble til en Oppo analogt til Naim'en :)

btw: fine svar fra Vidar og Bach-man, mye riktig der. Takk

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje enda bedre å koble den digitalt til. Uniti har intet mindre enn 5 digitale innganger (2 coax, 2 toslink optisk og 1 stk 3.5mm optisk) som du sikkert vil se om du studerer nærmere på specs.

De siste Oppo-oppgraderingene er tydeligvis forresten på analogsiden, så du vil antakelig være godt hjulpet også med en rimeligere BD. Sånn lydmessig sett iallefall. Om man på død og liv insisterer på å avspille i SACD-formatet da.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Det er cd-laget som kan tas ut digitalt fra en Hybrid plate om Unity skal kunne dekode den.
    Skal man spille sacd-laget så må den tilkobles analogt, hva som er best må man vel bare teste.
    Er det en ren sacd plate så får du ikke avspilt den digitalt fra Unity.

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat ja, det var jeg ikke klar over. Trodde Uniti kunne ta inn via digital inngang. Da vil vel forskjellene på sacd og cd-lagene i stor grad bero på masteringen av de to kanskje, og mindre på formatet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Problemet med sacd er at de er kopibeskyttet. (formatet)

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Betyr det at en sacd-spiller ikke kan sende digitalt ut i sin native oppløsning (sacd har jeg ikke greie på, bare for å ha sagt det til overmål)? Jeez, desto større grunn til å ikke bruke mye energi på formatet i så fall.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Minutten skrev:
    Problemet med sacd er at de er kopibeskyttet. (formatet)
    Var det ikke noe med at noen av de første SACD-spillere hadde mulighet for digital utgang? Det var vist sånn litt hoky-poky og ikke helt velansett - litt som de første media-bokser fra KISS som kunne spille piratformatet!?, DIVX. Men fikk man tak i sånn en var det kanskje en mulighet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Betyr det at en sacd-spiller ikke kan sende digitalt ut i sin native oppløsning (sacd har jeg ikke greie på, bare for å ha sagt det til overmål)? Jeez, desto større grunn til å ikke bruke mye energi på formatet i så fall.
    Det er noen hjemmekino forsterkere som kan dekode signalet over hdmi, Sony kaller vel sin måte for H.A.T.S.
    Ellers er det vel firewire (ilink) som også er brukt.
    Det finnes vel også noen få dacer som også kan ta i mot DSD signal.

-Minutten

S

Supertramp

Gjest
    SACD har normalt 3 lag: redbook, SACD 2 kanal, SACD multikanal
    De to sistnevnte må dekodes internt i spilleren (bæres ikke over coax/optisk), evt HDMI til receiver for dekoding.

Oppo dekoder begge SACD lag og koblet til NAIM analogt (2 kanal) blir dette fullt mulig.
    Men om det er bedre lyd enn standard redbook, det er en helt annen debatt.

SACD som format er nok ikke den store suksessen, men det finnes i dag over 6000 titler (http://sa-cd.net/) hvorav mye av det er klassisk.
    I en stuekino/hjemmekino 5.1 er SACD multikanal en spennende opplevelse. Noen mener det ihvertfall.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok en god sjanse for at redbook på Naimspilleren låter bedre enn SACD på Oppospilleren.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Det er nok en god sjanse for at redbook på Naimspilleren låter bedre enn SACD på Oppospilleren.
    Det er mulig ja. Men på en annen side har jeg en relativt kostbar Arcam Universal spiller og SACD på den overgår alt jeg har prøvd av kostbare cd-spillere her hjemme. Vanlig redbook derimot er mere type 15-20k Arcam FMJ Cd-Spiller lydkvalitet.

Det er vanskelig å si hva som vil låte best. Tipper dog i favør av Naim mot Oppo.

M

miaN

Gjest
    Imorgen henter jeg meg en Superline, kjøpt brukt fra naboen.... ;)
    Blir spennende å koble opp (igjen) mot P5. Hører jo at Stageline ikke er verdens beste riaa, men den leverer på involvering for å si det sånn.

Med Rega spiller (og Stageline) ble fokuset riktig og jeg har tent i bunn på vinyl.
    Setter pris på advarslene som ble gitt mht salg av vinylplatene (selv om det ikke er så mange)
    Har kjøpt nærmere 100 plater de siste 2 uker, mest brukt, men noe nytt også. Har en stor vaskejobb foran meg, derav behov for nye innercover.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    miaN skrev:
    Blir spennende å koble opp (igjen) mot P5. Hører jo at Stageline ikke er verdens beste riaa, men den leverer på involvering for å si det sånn.

Med Rega spiller (og Stageline) ble fokuset riktig og jeg har tent i bunn på vinyl.
    Setter pris på advarslene som ble gitt mht salg av vinylplatene (selv om det ikke er så mange)
    Har kjøpt nærmere 100 plater de siste 2 uker, mest brukt, men noe nytt også. Har en stor vaskejobb foran meg, derav behov for nye innercover.
    miaN; Høres lovende ut :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    miaN skrev:
    Hyggelig å se at du er tilbake for fullt i vinyl-verdenen. Blir ikke veldig overrasket om du om noe tid besitter en LP12 igjen ;)

M

miaN

Gjest
    FZ skrev:
    miaN skrev:
    Hyggelig å se at du er tilbake for fullt i vinyl-verdenen. Blir ikke veldig overrasket om du om noe tid besitter en LP12 igjen ;)
    Med all respekt for LP12, det beste jeg har hørt.
    Selv om jeg nok innehar egenskapen eller evnene til å bli lp12 ekspert, så er det ikke min prioritering.
    Aldri mer lp12 på meg ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vurderte sterkt en LP12 selv nå, men endte på en Rega P9 isteden. Er fortsatt ikke 100% sikker om jeg tatt den riktige avgjørelsen, men rent driftsmessigst er dog en P9 bare å plugge inn å glemme i mange år. Det liker jeg.

Beklager offtopicen, men dog er dette en de beste plassene å diskutere LP12 o.lign :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Beklager offtopicen, men dog er dette en de beste plassene å diskutere LP12 o.lign :)
    Har vært mye LP12 prat på Naim-tråden, det samme på det offisielle Naim-forum, så det kan knapt betegnes som OT :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Siden jeg først har forvillet meg innpå her igjen.. :)
    Er det noen her inne, som bruker en Naim DAC i et ikke komplett Naim anlegg?
    DACen deres virker å være fantastisk VFM for tiden og digitalfronten er noe som trengs å løftes opp noen hakk her hjemme.

S

Stereo_Mono

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Alt av Naim er fantastisk VFM. ;)
    Hehe! Ventet på den :) Synes bare selv og etter det jeg har lest i pressen og tilbakemeldinger at DACen kan være det produktet, som gir mest moro for minst penger i Naim familien om dagen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke alltid litt slik da? Nye ting er spennende og virker litt revolusjonerende?Samtidig har vel naim mer enn de fleste gang på gang bevist at alle deres produkter tåler tidens tann og vel så det. Det tenker i hvertfall jeg hver gang jeg finner meg selv i sofaen nesten leende til hvor godt det spiller :D

digiman skrev:
    C. Alshus skrev:
    Alt av Naim er fantastisk VFM. ;)
    Hehe! Ventet på den :) Synes bare selv og etter det jeg har lest i pressen og tilbakemeldinger at DACen kan være det produktet, som gir mest moro for minst penger i Naim familien om dagen.

M

miaN

Gjest
    leon skrev:
    miaN skrev:

miaN; Høres lovende ut :)
    Det er det.
    Dette var en strøken høst 2008 SL med kabel og et par ekstra resistansplugger.
    Dette spiller strålende. Ingen analyse kommer.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    digiman skrev:
    Siden jeg først har forvillet meg innpå her igjen.. :)
    Er det noen her inne, som bruker en Naim DAC i et ikke komplett Naim anlegg?
    DACen deres virker å være fantastisk VFM for tiden og digitalfronten er noe som trengs å løftes opp noen hakk her hjemme.
    Jepp,
    bruker den mellom Cyrus CD Xt SE, McIntosh C220/MC501 og Piega TC70x/Coax70. Har også Benchmark DAC1 PRE, men liker Naim DAC bedre. :)

M

miaN

Gjest
    For de av dere som har forsterkere som benytter Burndys...og andre med Naim forsterkere for den del kan denne tråden være interessant.
    NAP500 og burndys som ikke spiller optimalt.

http://forums.naimaudio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/4172951337

Skal bli spennende å følge med. Håper det forklares hva som er årsaken.
    Når det gjelder kabelen så kan jeg forstå at plugg og kontakt har overgangsmotstand og det kan løses med rens og gjentatte replugginger. Hva 500 angår er jeg mer nysgjerrig. Kun 6 år gammel og en demo. forsterker låter vesentlig bedre.

Fortsatt god sommer.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    nu handler vel denne tråden mest om variasjoner i produksjonen av nap500 (slik jeg har tolket det). korrekt at burndy kan skape problemer (har selv to stk), men litt massering av denne stive kabelen slik at den entrer uten stress løser saken. ;)

oppgradere til 500 serien, mian?

det er jo mye bra litt under også. :D

M

miaN

Gjest
    nilsen64 skrev:
    nu handler vel denne tråden mest om variasjoner i produksjonen av nap500 (slik jeg har tolket det). korrekt at burndy kan skape problemer (har selv to stk), men litt massering av denne stive kabelen slik at den entrer uten stress løser saken. ;)

oppgradere til 500 serien, mian?

det er jo mye bra litt under også. :D
    Mye fristende Naim på bruktbørsen for tiden.
    Du kjenner vel din besøkelsestid?

Kjenner godt til dette med å forme burndy så den danner perfekt kontakt. Nå tror jeg problemet var annet hos Polarbear, såpass vet de nok.
    Variasjoner i produksjonen synes merkelig spør du meg. Høres ut som tilfeldigheter?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Ommøblert litt.
    Fremdeles ganske fornøyd med samspillet mellom entrylevel Naim og Rega høyttalerene. Fungerer best plassert tett på bakvegg.

Noe må man unne seg i ferien.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Herlig å komme tilbake fra noen ukers ferie og så snurre noen plater på anlegget. Er super fornøyd med hvordan entry level Naim og Monitor Audio spiller sammen :D.

Steely Dan låter selvsagt alltid bra, men lell.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    miaN skrev:
    Mye fristende Naim på bruktbørsen for tiden.
    Du kjenner vel din besøkelsestid?
    hvilke bruktbørs da? tenkte jeg ikke skulle oppgradere mer jeg nå. ;D

Herlig å komme tilbake fra noen ukers ferie og så snurre noen plater på anlegget.
    samme her! fantastisk hvor bra anlegget låter etter noen uker vekke. :D

flotte bilder, Griffenfeldt, men er det bra at boksen (stageline?) står oppå preampen?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Usikker på¨om det har noen betydning, men jeg løftet den opp ett par cm med underlagsputer slik som det kommer frem av bildene. Tror ikke jeg er istand til å detektere slike små ting med mindre det er brum eller andre vederstygligheter.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Forforsterkeren har vel ikke innebygget trafo, så da er det vel ikke så farlig.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:

Ommøblert litt.
    Fremdeles ganske fornøyd med samspillet mellom entrylevel Naim og Rega høyttalerene. Fungerer best plassert tett på bakvegg.

Noe må man unne seg i ferien.
    Ser bra ut Thomas, det pjolterbordet ditt bør plyndres snart! ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nac 82\Hicap og Nap 250 står nå og spiller hos ny innehaver. Og som det spiller, i heiteste denne 250'en har altså en slik flyt og "kremethet" som er helt suveren. Kan jeg ha gjort noe dumt? ;)

Den nye innehaveren kan nok kommentere selv om vedkommende føler for det, men spørs om det kommer noe å midt på sommeren. Spiller bra på MA, i hvertfall :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dumme ting gjør man kun dersom man selger slik Naim og ikke erstatter de med noe minst like bra. Er det slik at Maha is going black? Once you've tried black, you won't go back :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn