Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    hel skrev:
    Jeg ser på bruktbørsen nå at en kar som har Hegel ønsker å bytte den i en Naim. Må si at det er en veldig riktig vei å gå, altså fra Hegel til Naim. Men jeg kan liksom ikke se for meg en som eier en Naim tenke at "hmmm, kunne tenke meg Hegel istedet for Naim". Med noen år på baken med hifi interesse så vet jeg at det er en ende man ofte starter i og en annen man havner i. Den man havner i er en irreversibel ende. Den med rytme, glød og musikalitet. Jeg tror nok den kommende Naim vennen må selge Hegelen sin først og deretter kikke etter en Naim siden. Han kommer nok ikke til å se seg tilbake (ja med mindre han roter seg borti noe med klasse-a eller rør da) ;D
    Tipper det samme selv hel, men skal dog innrømme at Naim (202/NAPSC2/200) klangen ikke var riktig for meg. Endte med Klasse A da gitt ::) Så vi som går mot strømmen finnes, sikkert bare ikke så mange av oss ;D
    Uff! Føler at jeg banner i kirken her nå.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei Naim-venner!
    Lurer litt på Naim nå! Har lest masse bra om produktene, men har desverre ingen praktisk erfaring selv.
    Ønsker å prøve en CD5i og Nait XS kombo, men oppdager plutselig Naim Uniti. Forsterkeren som Uniti bygger på, er Nait 5i, som ikke er så kraftig som Nait XS. Hva trekker den egentlig? Har tenkt på høyttalere fra Tannoy, Zu, Sonus Faber osv. Ønsker egentlig å komme litt bort fra hifi og mere inn i musikalitet, hvis man kan si det sådan 8)

Mvh. Nolfi

Jimmy Jazz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Hei

Jeg har et lite problem med min NaimUniti. Det gjelder når jeg spiller fra iPod via Uniti.
    Altså; jeg kobler iPoden til Uniti og det spiller utmerket, jeg trykker så på cd på Unitien
    for å spille noen plater og fremdeles er alt fint. Problemet oppstår når jeg så vil gå fra
    cd tilbake til iPod. Da forteller skjermen på Unitien meg "please wait" i det uendelige.
    For øvrig vises det samme når jeg pauser og skal starte iPoden igjen. Jeg har til nå løst dette
    med å trekke n-Link kabelen ut og vente en liten stund, for så og koble iPoden på igjen.
    Er det noen som kan helpe?

Mvh Jazz

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Nolfi skrev:
    Hei Naim-venner!
    Lurer litt på Naim nå! Har lest masse bra om produktene, men har desverre ingen praktisk erfaring selv.
    Ønsker å prøve en CD5i og Nait XS kombo, men oppdager plutselig Naim Uniti. Forsterkeren som Uniti bygger på, er Nait 5i, som ikke er så kraftig som Nait XS. Hva trekker den egentlig? Har tenkt på høyttalere fra Tannoy, Zu, Sonus Faber osv. Ønsker egentlig å komme litt bort fra hifi og mere inn i musikalitet, hvis man kan si det sådan 8)

Mvh. Nolfi
    Jeg var i Oslo idag og hørte CD5i og Nait XS. Veldig imponerende! Spilte på et sett Linn Majik 140. Denne Komboen skulle jeg gjerne ha hatt i stuen min :) Har dere erfaring med Majik140?
    Mvh.

C

Cyber

Gjest
    Nolfi skrev:
    Ønsker egentlig å komme litt bort fra hifi og mere inn i musikalitet, hvis man kan si det sådan
    Are they mutually exclusive?

For meg er hifi = musikalsk nytelse. Ikke pling plong. Og da har ihvertfall Naim vært med å dra meg nærmere, med den lille 5i låter anlegget mitt mer musikalsk enn noensinne og jeg har da alltid trodd at det var det hifi handlet om.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Nolfi skrev:
    Nolfi skrev:
    Hei Naim-venner!

Mvh. Nolfi
    Jeg var i Oslo idag og hørte CD5i og Nait XS. Veldig imponerende! Spilte på et sett Linn Majik 140. Denne Komboen skulle jeg gjerne ha hatt i stuen min :) Har dere erfaring med Majik140?
    Mvh.
    Har hørt de på demo og ville ikkje hatt dei om Kontrapunkt hadde pakka dei inn i karamell og kasta dei etter meg.
    Naim Ariva derimot! DET er høytaleren sin.

M

miaN

Gjest
    Jimmy Jazz skrev:
    Hei

Jeg har et lite problem med min NaimUniti. Det gjelder når jeg spiller fra iPod via Uniti.
    Altså; jeg kobler iPoden til Uniti og det spiller utmerket, jeg trykker så på cd på Unitien
    for å spille noen plater og fremdeles er alt fint. Problemet oppstår når jeg så vil gå fra
    cd tilbake til iPod. Da forteller skjermen på Unitien meg "please wait" i det uendelige.
    For øvrig vises det samme når jeg pauser og skal starte iPoden igjen. Jeg har til nå løst dette
    med å trekke n-Link kabelen ut og vente en liten stund, for så og koble iPoden på igjen.
    Er det noen som kan helpe?

Mvh Jazz
    Prøv Naim-Forum, din forhandler eller direkte henvendelse til Naim.

Lykke til.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har levert Teddycapen tilbake og det virker som forsterkeren har "låst" seg i effektforsterkermodus. Knepper i høyttalerene, men lyser ikkje. Har satt i den "proppen" i midten. Forslag?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.143
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Har levert Teddycapen tilbake og det virker som forsterkeren har "låst" seg i effektforsterkermodus. Knepper i høyttalerene, men lyser ikkje. Har satt i den "proppen" i midten. Forslag?

Forsterkeren har en reset-funksjon. Beklager at jeg ikke husker knappetrikset her og nå, men det er nok bare en enkel, liten prosess som skal til. Sjekk om du kan finne noe på Naim's hjemmesider, evt Naim Forum.
    Forresten, Brasse; var ikke Teddycap noen god idé, synes du, siden du leverer den tilbake?

Mvh
    Håkon Rognlien

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Jovisst, men var berre på lån. Så får vi sjå om det blir vanlig Teddy eller dual. Den gjorde virkelig susen - ein solid oppgradering!
    Har lest meg gjennom Naim-forumet og prøvd Pinkfish, men fant ingen svar. De resetmulighetene eg fant var med pre-delen aktiv.
    Får bygge opp litt mot og prøve meir seinare.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.143
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Jovisst, men var berre på lån. Så får vi sjå om det blir vanlig Teddy eller dual. Den gjorde virkelig susen - ein solid oppgradering!
    Har lest meg gjennom Naim-forumet og prøvd Pinkfish, men fant ingen svar. De resetmulighetene eg fant var med pre-delen aktiv.
    Det er noe i retning av å slå av med brytern bak på apparatet, trykke inn mute, slå på med mute inntrykt, vente til et eller annet blinker etc... Har god erfaring med å ringe Naim Helpdesk, du får som oftest raske svar der.

Enig med deg i potensialet med ekstra strømforsyning, nesten litt magisk!

Mvh
    Håkon Rognlien

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Ellers finns også denne 'reset to factory defaults' via fjernkontrollen, men vet ikke om den krever pre-delen er aktiv..

"To return to the default settings, press and hold the progkey until the amplifier volume control indicator flashes. Press and hold dispkey until the volume control indicator stops flashing."

..fra Nait 5-manualen
    http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/man_naim_nait5_obs_e.pdf

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ja, det går på gain, balanse etc. og krever aktiv pre-del.
    Skal ringe Naim.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:

Sjekk link pluggene en gang til, se om det er noe skade på pinner og sjekk at de sitter godt. Tipper feilen ligger der ;)

paalrosen

Medlem
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    0
    Hei

for en tid tilbake var det mye skriverier om import av hifi og svindel , som audio emall som jeg selv var i kontakt med da jeg lette etter B&W som da ikke var og skaffe i dette landet

etter en tid fant jeg en butikk i england
    sendte noen mailer og overførte penger via paypal
    så var det bare og krysse fingrene da dette var en stor sum for meg
    noen dager senere kommer kvittering i posten,men ingen sporings nr. da dette ikke kommer før varen er i landet.
    da var det bare og krysse fingrene for at rundt 100KG med B&W skulle komme hjem
    så ringer fraktselskapet (schenker) og fortalte at en vare var kommet på lager og at jeg måtte betale toll beløpet
    da dette var gjort kom varen på døren med laste bil
    jeg åpner eskene og ser at den ene høytaleren hadde fått seg en trøkk i treverket
    tar så kontakt med butikken i england og sender bilder. etter noen mailer og 1,5 månder etter på får jeg et betydelig erstanings beløp igjen for skaden. kontakten var veldig god,selv etter bildene med skaden.

det jeg vil med dette er og rydde litt vei for andre som er i samme båt som jeg var,nettop med og hente hifi der ute som ikke er forsalg her hjemme.

denne butikken vil jeg anbefale på det varmeste for meget god service og kommunikasjon, jeg synes de som er seriøse i denne bransjen for tjener kredit for sin jobb ,da det som kjent er en stor jungel i hifi verdenen og ikke alle har ærlige hensikter

firmaet heter http://www.badaweb.co.uk/acoustica/about.html
    mannen jeg var i kontakt med heter Geoff Coleman

http://www.badaweb.co.uk/showsearch.php?site=bada
    varer fra samme kjede

brukt og demo B&W, Naim,Rega,Classè med mere

håper dette kommer til nytte for noen der ute
    bare varme anbefalinger fra meg iallefall

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Naim Nait XS blir stadig mer interessant jo mer jeg leser om den.

S

smog

Gjest
    Hei
    Kjøpte et sett Nac 82 og Nap 250 og dette spiller på Monitor Audio GS20. Er fornøyd, men sitter å lurer på om Naim Allae eller Neat kan være et bedre alternativ. På litt røffere innspillinger kan det bli litt mye energi i øvre mellomtone og diskant. Har flyttet høyttalerne rundt, de står vinkelrett på lytteposisjonen og godt fra sidevegg.
    Er usikker på om Olive og MA er 100% match? Noen som har eventuelt andre forslag. Vet at kilden har mye å si, men tror ikke det er Audiolab cdm / Tag dacen sin feil. Ellers kan jeg leve med dette, men ...

Even

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Alt av Naim er fantastisk VFM. ;)
    :D absolut enig! :D

sitter å lurer på om Naim Allae eller Neat kan være et bedre alternativ
    absolutt verd og prøve, smog!
    neat passer svært godt, har hørt både elite og momentums, allae har jeg aldri hørt, men registrerer at de ofte skifter eiere..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg angrer igrunn endel på at jeg kvittet meg med MA gs 10 som jeg hadde. Gresset var tydeligvis ikke grønnere på den andre siden. Nå skal det sies at jeg ikke har hørt Olive serien på gs serien, men har vondt for å tro at Naim sine egne høyttalere er veldig mye bedre!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    smog:

Hadde en komboen tidligere, på MA GR10. Joa, det er mye energi, men jeg syntes dette var en knakende god kombo.

Kanskje du skal prøve litt til og se hvordan det spiller utover. (Vet at du har hatt sakene noen uker allerede).

Bruker du Naca5 ?

S

smog

Gjest
    Bruker Naca5 som høyttalerkabel. Kan Olive Nap 250 bruke andre høyttalerkabler?

Even

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    smog skrev:
    Bruker Naca5 som høyttalerkabel. Kan Olive Nap 250 bruke andre høyttalerkabler?

Even
    hei

de bruker chord odessey kabel på eldre naim, leser jeg.

chord er litt smoothere og litt mere detaljer enn naca5, uten at det går alt for mye utover Prat.
    prøv den.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ett konkret spm til Naim-folket :

en cd 5x spiller meget bra med teddycap påkoblet.

HVIS jeg skal dra det lengere , hva ville være det smarteste av disse 2 alternativene.

Oppgradere til ny cd spiller( ett hakk opp fra 5x) med nåværende teddycap.

Supplere med Hi-cap på dagens cd5x.....

målet er enda mere rasp og dybde i musikken( på cd)

Mvh Espen Saatvedt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ett hakk opp finnes CDX2 som evt. bruker XPS eller 555PS, så da er vel ikke teddycap kompatibel. Men CDX2 uten ekstern PSU skal jo likevel være bedre enn CD5x med PSU, dog med en litt annen lydtype.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    haber skrev:
    Hei

Har lenge vært nysgjerrig på Naim, uten at jeg egentlig har gjort noe med det. Var og hørte på kombinasjonen Naim Uniti og Linn Majik 109 nylig. Tok meg selv i å sitte og smile og trampe takten i forretningen faktisk :). Vet dog ikke om jeg mentalt er helt klar for å hive meg på "alt i en boks" riktig ennå....

Men, vil Nait 5i og CD 5i være et greit steg inn i Naims verden, eller må man høyere opp?

Noen synspunkter på de nevnte komponenter parret med Majik 109? Har i dag Vienna Acoustics Haydn Grand og aner ikke hvordan de passer med Naim.....

I utgangspunktet høres jo 2x50 W litt lite ut på papiret når men er vant med det dobbelte, men det holder kanskje?

Tar gjerne imot innspill her :)

Mvh
    Jeg bryter inn i "Naim tråden" igjen jeg.... er Nait 5i og CD5i et godt kjøp? Har som nevnt kun hørt (Uniti) på en relativt kort butikkdemo og likte jo det jeg hørte. Men, unnskyld min uvitenhet, er Naim veldig "sært", vanskelig å "få til "?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    haber skrev:
    Men, unnskyld min uvitenhet, er Naim veldig "sært", vanskelig å "få til "?
    Nei. Det er veldig lett å få til så lenge man følger produsentens anbefalinger. Det er grunnen til at vi liker Naim. Uniti er bare en CD5i og en Nait 5i som er trykket inn i enkel boks, så lyden av kombinasjonen blir mye det samme som den du likte.

M

miaN

Gjest
    ssm skrev:
    Ett konkret spm til Naim-folket :

en cd 5x spiller meget bra med teddycap påkoblet.

HVIS jeg skal dra det lengere , hva ville være det smarteste av disse 2 alternativene.

Oppgradere til ny cd spiller( ett hakk opp fra 5x) med nåværende teddycap.

Supplere med Hi-cap på dagens cd5x.....

målet er enda mere rasp og dybde i musikken( på cd)

Mvh Espen Saatvedt.
    Min stemme går til en brukt CDX2. Du vil ha rasp og det får du. Veldig innsiktsfull.

nilsen64 skrev:
    C. Alshus skrev:
    Alt av Naim er fantastisk VFM. ;)
    :D absolut enig! :D

sitter å lurer på om Naim Allae eller Neat kan være et bedre alternativ
    absolutt verd og prøve, smog!
    neat passer svært godt, har hørt både elite og momentums, allae har jeg aldri hørt, men registrerer at de ofte skifter eiere..
    Bruk tid og avdekk hva som er problemet. Du kan ende opp med hyppige skifter.
    Hva med rommet ditt, akustikken?

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    SMOG: Jeg ville forsøkt ulike akustikk-tiltak før jeg byttet høyttalere eller kabler.

Etter at jeg fikk eget lytterom med mulighet til å gjøre som jeg vil, har jeg funnet ut hvor utrolig mye dette har å si.

Det er vanskelig å gi råd vedr akustikk, og ikke har jeg spesielt mye peiling heller... Men jeg fikk dempet pågående mellomtone/diskant ved å plassere dempemateriale på veggen bak høyttalerne, i refleksjonspunktet.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    lenge siden elektronikken har vært inne til re-capping da SMOG?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bytte bytte bytte til man ser grønne lys selv i søvne. Selge det ene nesten før man får koblet det opp og begynt å bruke det. Man får vel ta det litt med fatning vel, hvis man skal ha tid å kose seg med musikk. Mye rart her i tråden nå.

S

smog

Gjest
    Monitor Audio blir, så da blir det kanskje ikke så mye rart. Beklager spørsmålet.

Even

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Haakon_Rognlien skrev:
    Brasse skrev:
    Det er noe i retning av å slå av med brytern bak på apparatet, trykke inn mute, slå på med mute inntrykt, vente til et eller annet blinker etc... Har god erfaring med å ringe Naim Helpdesk, du får som oftest raske svar der.

Enig med deg i potensialet med ekstra strømforsyning, nesten litt magisk!

Mvh
    Håkon Rognlien
    Skreiv foruminnlegg på moderforumet ang. problemet mitt. Men innlegget inneholdt ei eller anna formulering (Teddy Pardo), så innlegget måtte godkjennes av moderator. No go yet. Snikete!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ringte Ljudtema og der er 1) sikring 2) at eg satt i proppen for tidlig etter eg skrudde den av og at den no er toast.

:-X

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    Ringte Ljudtema og der er 1) sikring 2) at eg satt i proppen for tidlig etter eg skrudde den av og at den no er toast.

:-X
    Får krysse fingre for at det er sikring da. Lett å bytte selv eller?

M

miaN

Gjest
    Bach_Man skrev:
    En hær av UnitiQute:

Det kommer/ har kommet mange spennnende produkter fra Naim den siste tiden. Qute er et av dem synes jeg.
    Nå kommer det nok DS spillere også, alà Linn sine og de er kanskje enda mer spennende. Unitiserve er kanskje det mest aktuelle for min del, der den som jeg forstår erstatter PC funksjonen for rip.

For all del, Mac og Dac fungerer strålende, men før eller seinere må man vel dykke inn i den nye teknologien fra Naim.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    HDX: lar det seg gjøre å sette inn en 2TB harddisk i denne?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Mulig at det lar seg gjøre, men Naim kommer nok snart med en litt større utgave, evt. kan man kjøpe SSD-utgaven, og bruke en ekstern disk (ikke sikker på om det går med USB-disk) eller en NAS. Modifisering av en eldre HDX til nyeste standard kan gjøres av Naim, det har kommet et nytt lydkort til den også.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Aha. Hvilken CD-spiller tilsvarer HDX?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning