Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det ante meg, smog. Takk for hyggelig kveld! Det spilte supert med Audiolab og Tag, dette.

MaHa er sort of going black, for her er Phonosophie på vei inn. Har hørt Phonosophie noen ganger nå, og jeg antar at det på ett vis er den litt smånøkterne fetteren til blackserien. Tilsynelatende høflig og pent, men smyger seg på med klokkeklar og presis PRaT. Vi snakker da om den integrerte bi 1-4 som skal kjøres aktivt etterhvert. Mer Nac a5 trengs gitt, samt plenty med plugger. Hyl ut de som har 2x5 pluss plenty med plugger til salgs.

Cds'en skal derimot ikke av flekken, heller ikke Rock'en eller Ibl'ene, så Naim blir det definitivt fortsatt. Dette er primært en handling for å redusere antall bokser, for lyden som jeg hadde var det ingenting å utsette på. Jeg følger deg allikevel litt med det med black, Vidar P. Nå får jeg litt av begge leire, antar jeg. Hadde jeg ikke fått tak i denne, hadde nok en S.nait havnet her, men da har vi straks flere bokser, med HiCap osv.

M

miaN

Gjest
    Fint at det løste seg MaHa og at ny eier også er fornøyd. Det mener jeg virkelig.
    Bedre blir det ikke.

:)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Smog.

Grattis med en finfin kombo. Moro å spille musikken sin på nytt, ikke sant? :)

L

lasse5214

Gjest
    Hallo Naim menighet :)

Nå har jeg kjøpt, montert og spillt med en Nap 150 og en Nac 112 i ca 20 timer
    Jeg har en Meridian 506. 18 cd spiller og Audio Physic Spark 3 høyttalere.
    Jeg er litt usikker på hva jeg synes om dette.
    Det tipper i mellom veldig bra og ekstremt bra.
    Er litt usikker på hva jeg tror om kombinasjonen jeg har. Men jeg skal prøve å
    være litt tålmodig og la det spille noen dager før jeg feller noen dom.
    Uansett så virker det som det er veldig til ork i den lille effekt forsterkeren.
    Spiller musikkalsk og den er morro å høre på.
    Jeg har også en Harman Kardon HD970 cd spiller som jeg tenkte å teste
    med Naim settet.
    Ellers er jeg åpen for forslag og forbedringer jeg kan gjøre med oppsettet mitt.
    Kan noen fortelle meg litt om denne eksterne strømforsyningen og hva slags innvirkning den har på
    lyden på mitt forsterkersett? Hvor mye går disse for normalt?
    Har sett noen av de på ebay.

Hilsen
    Lasse

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner din Meridian godt, og den var finfin den. Har et tilsvarende lydende delt sett selv fra Meridian. Men det er veldig mange år siden de var blant de beste cdp'ene på markedet, og nyere cdp'er er veldig mye bedre for en rimelig penge. De har heller aldri passet spesielt godt sammen med Naim-forsterkere, da de har en noe annen lydtype.

Dette er definitivt stedet å begynne å forbedre oppsettet ditt, før du begynner å bruke penger på å utvide forsterkeren.

L

lasse5214

Gjest
    Takk for det :)

Jeg har et lite spørsmål som nesten er flaut å stille men skitt au.
    Må jeg skru av den forsterkeren for å plugge i en annen cd spiller?

Om det er slik at Naim bruker flere dager på å få opp tempen?

Lasse

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For det første så trenger du ikke skru av forsterkeren for å bytte, bare skru ned volumet, mute eller bytt kildevalg.
    For det andre så bruker ikke forsterkeren mange dager for å få opp tempen; dersom du skrur den av i noen minutter, så låter den like bra kun sekunder etter at du har slått den på igjen.

Dette med oppvarming etc av Naim-utstyr er overtroisk folklore imo, og jeg vil utfordre hvem som helst til å gjøre en direkte sammenlikning mellom to like apparater som er 1) en halvtime varm, og 2) en uke varm. F.eks. Det er ikke hørbare forskjeller, og de forskjellene man mener fins er på forventningsnivå heller enn reellt nivå. Imo.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil strekke halvtimen til ca to timer, utover det har vi samme erfaring, Vidar P. Det er noe mer stakkato over flyten i musikken akkurat den første timen eller noe så, etter det har det alltid løsnet, etter min erfaring. Hørte det igjen hos smog igår, 250' karakter kom for fullt etter ja, en halvtime til en time, eller så.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo, bør muligens strekke meg til en time ± en time, og er helt enig MaHa. Leser man for mye fra noen av gjengangerne på moderforumet, så blir man villedet så det holder tror jeg. Det er noen figurer der som er veldig dyktige til å mystifisere og problematisere dette med å bruke Naim hifi.

Skal man følge deres anvisninger så skal man varme opp produktene i månedsvis, massere alle inngangsvelgerne på preamper, ringe i bjeller med 356hz frekvens for å nøytralisere kabinettresonanser, stramme til Fraim med digital momentnøkkel med 3 desimaler for nm, ditto på Allae-stativene etc etc. Men når en kanal på en 500 er gåen da klarer de ikke høre det før en av deres "guruer" møter opp og forteller de det, og så skal de jammen lage noe sort magi av det også. Jeg begynner å forstå etterhvert at man skal være veldig varsom med å ta noen av traverne på moderforumet alvorlig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    En annen ting som er fint med Naimprodukter er at man ikke trenger å slå dem av i tide og utide

C

Cyber

Gjest
    Jeg føler også at sakene flyter bedre når den er litt spillevarm (dog blir den aldri varm-varm). Stor eierglede i disse boksene i grunn.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du gjør det ikke rett og slett :)

Du bør bruke highlevel fra baksiden av hver høyttaler til sub.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nå skal jeg straks bestille en Hicap for å blåse enda mer liv i anlegget, den skal enten brukes på Headline eller Superline, har ikke bestemt meg helt, og det går jo også an å bytte 'on the fly' etter behow. Lurer litt på hvordan kablingen mot RIAA-trinnet blir. SNAIC går fra RIAA til Hicap, ikke sant? Men forsterkeren har jo bare RCA-innganger om man ser bort fra den som har strømuttak for RIAA, og jeg regner med at man da må bruke en annen inngang. Går det da an å bruke en DIN-RCA kabel fra Hicap til forsterker?

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    511
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Jo, bør muligens strekke meg til en time ± en time, og er helt enig MaHa. Leser man for mye fra noen av gjengangerne på moderforumet, så blir man villedet så det holder tror jeg. Det er noen figurer der som er veldig dyktige til å mystifisere og problematisere dette med å bruke Naim hifi.

Skal man følge deres anvisninger så skal man varme opp produktene i månedsvis, massere alle inngangsvelgerne på preamper, ringe i bjeller med 356hz frekvens for å nøytralisere kabinettresonanser, stramme til Fraim med digital momentnøkkel med 3 desimaler for nm, ditto på Allae-stativene etc etc. Men når en kanal på en 500 er gåen da klarer de ikke høre det før en av deres "guruer" møter opp og forteller de det, og så skal de jammen lage noe sort magi av det også. Jeg begynner å forstå etterhvert at man skal være veldig varsom med å ta noen av traverne på moderforumet alvorlig.
    ;D vel talt,det e mye overtro ja :p

mvh Filip

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Jeg føler også at sakene flyter bedre når den er litt spillevarm (dog blir den aldri varm-varm). Stor eierglede i disse boksene i grunn.
    Det har du helt rett i , sett fra min smale erfaring med supernait , oppnår den litt mere fylde i lyden etter ca 15-30 minutter.....dog blir disse klb forsterkerne aldri varme , noe sikkert mange setter pris på-.

Jeg ble sabla imponert over denne super(duper)nait en jeg lånte.....Under låneseansen hadde jeg annet bestillt utstyr på vei i posten , som også låt på lik linje med Naim i musikalitet , demed ble det ingen supernait denne gangen,.

Naim er noe av det beste transistorutstyret jeg har hørt , men det finnes sikkert mye jeg ikke har hørt( Jeff Rowland/krell/Pass osv)

Samma kan det være , Naims forsterkere(anlegg) låter så bra for relativt lite penger at det får en hel masse annet utstyr til å blekne , dermed kan man lure på hva vi driver med.....i allefall når prisen spiller noen rolle.

mine uttalelser er basert på kort spilletid , men pur gleder under tiden , samt supernait uten psu.(naim cd5x spillte sammen)

Espen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Nå skal jeg straks bestille en Hicap for å blåse enda mer liv i anlegget, den skal enten brukes på Headline eller Superline, har ikke bestemt meg helt, og det går jo også an å bytte 'on the fly' etter behow. Lurer litt på hvordan kablingen mot RIAA-trinnet blir. SNAIC går fra RIAA til Hicap, ikke sant? Men forsterkeren har jo bare RCA-innganger om man ser bort fra den som har strømuttak for RIAA, og jeg regner med at man da må bruke en annen inngang. Går det da an å bruke en DIN-RCA kabel fra Hicap til forsterker?
    Kan ikke forstå annet enn at det må være ditt eneste valg å bruke DIN->RCA? Men er det ikke fra SL til Uniti signalet skal tro? Eller var det på Headline det at HC ikke førte signal.. husker ikke i farta, uansett, lett å sjekke.

M

miaN

Gjest
    Lytterommet optimaliseres stadig for best mulig bruk.
    Høyttalere og Fraim står imidlertid stødig, dvs Allae er jo på børsen, men står stødig inntil noen vet å verdsette dem.
    Ingen panikk her.

Fikk tak i denne skiva med Garland Jeffreys nylig og gamle minner våknet til live.
    Herlig musikk og sporet "Matador" glitrer. Enkelt, vakkert, rytmisk  :)

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Er det n-sat som skal tilbake, miaN? Her står ett glis av en P.sophie forsterker i racket, står virkelig ikke tilbake for Naim-finish, i mine øyne. Litt naca-lodding må til før jeg får spilt, derimot.

M

miaN

Gjest
    MaHa skrev:
    Er det n-sat som skal tilbake, miaN? Her står ett glis av en P.sophie forsterker i racket, står virkelig ikke tilbake for Naim-finish, i mine øyne. Litt naca-lodding må til før jeg får spilt, derimot.
    Som du ser er Mini på TV`n og da trenger man ikke høyttalere :D

Ikke n-sats, de er ute av huset.
    Hos meg er Allae en annen verden kontra n-sats, selv med sub.
    Andre opplever det gjerne annerledes.

Finn frem loddebolten så du får sving på Sophie ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Trenger også å lodde platespilleren da forrige eier har trukket armkabel direkte ut uten å gå via onboard rca-ut. Det betyr at jeg ikke får brukt Chord Anthem fra den, derfor skal armkabel loddes rett i rca på spilleren. Dette krever en erfaren hånd, slik at både det og nac a5 blir tatt av de lokale spesialister på Upgrade Audio ;)

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Dette med oppvarming etc av Naim-utstyr er overtroisk folklore imo, og jeg vil utfordre hvem som helst til å gjøre en direkte sammenlikning mellom to like apparater som er 1) en halvtime varm, og 2) en uke varm. F.eks. Det er ikke hørbare forskjeller, og de forskjellene man mener fins er på forventningsnivå heller enn reellt nivå. Imo.
    Jeg har heller aldri kunnet høre denne effekten. Jeg synes faktisk jeg har hørt det motsatte. Ved å slå av anlegget helt, og gjerne ta ut/inn kontakter, så lyder musikken et bittelite hakk bedre etterpå. Jeg lar anlegget stå på konstant, og gjør dette med ujevne mellomrom.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    bruce2 skrev:
    Ved å slå av anlegget helt, og gjerne ta ut/inn kontakter, så lyder musikken et bittelite hakk bedre etterpå. Jeg lar anlegget stå på konstant, og gjør dette med ujevne mellomrom.
    enig.

det som sjer er du renser kontaktene når du tar dem inn og ut, (jeg gjør det fler ganger etterhverander,) og lyden blir litt bedre etterpå. prøver å gjøre det ca en gang i kvartalet.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    nilsen64 skrev:
    bruce2 skrev:
    Ved å slå av anlegget helt, og gjerne ta ut/inn kontakter, så lyder musikken et bittelite hakk bedre etterpå. Jeg lar anlegget stå på konstant, og gjør dette med ujevne mellomrom.
    enig.

det som sjer er du renser kontaktene når du tar dem inn og ut, (jeg gjør det fler ganger etterhverander,) og lyden blir litt bedre etterpå. prøver å gjøre det ca en gang i kvartalet.
    Det er vel akkurat den metoden NAim selv anbefaler for rensing av kontakter :)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    854
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet hvor og hvilke Naim høyttalere man kan få demo på i østlandsområdet for tiden?

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Liotheles skrev:
    Noen som vet hvor og hvilke Naim høyttalere man kan få demo på i østlandsområdet for tiden?
    Ljudtema har Ovator stående i sitt lytterom.
    Kontapunkt har den utgåtte Allae.
    Vet ikke om noen som har N-Sat, kanskje JFS i Drammen?

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Hei

Har lenge vært nysgjerrig på Naim, uten at jeg egentlig har gjort noe med det. Var og hørte på kombinasjonen Naim Uniti og Linn Majik 109 nylig. Tok meg selv i å sitte og smile og trampe takten i forretningen faktisk :). Vet dog ikke om jeg mentalt er helt klar for å hive meg på "alt i en boks" riktig ennå....

Men, vil Nait 5i og CD 5i være et greit steg inn i Naims verden, eller må man høyere opp?

Noen synspunkter på de nevnte komponenter parret med Majik 109? Har i dag Vienna Acoustics Haydn Grand og aner ikke hvordan de passer med Naim.....

I utgangspunktet høres jo 2x50 W litt lite ut på papiret når men er vant med det dobbelte, men det holder kanskje?

Tar gjerne imot innspill her :)

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Uniti er bare litt dyrere enn 5i-kombinasjonen og har samme lydkvalitet pluss en mengde nyttige funksjoner som DAC og FM/DAB/internettradio. Det gis også muligheter som man må opp i Nait XS for å få, som antall innganger og strømforsyning til Naim RIAAtrinn. Hvis ikke prisen er veldig kritisk ser jeg ingen grunn til å satse på separate komponenter i dette tilfellet. Det må i såfall være XS-serien, som har bedre lyd.

S

Stereo_Mono

Gjest
    haber skrev:
    Hei

Har lenge vært nysgjerrig på Naim, uten at jeg egentlig har gjort noe med det. Var og hørte på kombinasjonen Naim Uniti og Linn Majik 109 nylig. Tok meg selv i å sitte og smile og trampe takten i forretningen faktisk :). Vet dog ikke om jeg mentalt er helt klar for å hive meg på "alt i en boks" riktig ennå....

Men, vil Nait 5i og CD 5i være et greit steg inn i Naims verden, eller må man høyere opp?

Noen synspunkter på de nevnte komponenter parret med Majik 109? Har i dag Vienna Acoustics Haydn Grand og aner ikke hvordan de passer med Naim.....

I utgangspunktet høres jo 2x50 W litt lite ut på papiret når men er vant med det dobbelte, men det holder kanskje?

Mvh
    Synes Vienna og Naim er an fin fin kombinasjon. Hadde uten tvil evt sett på høyttalere senere etter du har fått elektroniken i hus. Mulig du slipper unna å tenke på nye høyttalere ;) Watt hadde jeg ikke brukt energi til å tenke på.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    digiman skrev:
    haber skrev:
    Hei

Mvh
    Synes Vienna og Naim er an fin fin kombinasjon. Hadde uten tvil evt sett på høyttalere senere etter du har fått elektroniken i hus. Mulig du slipper unna å tenke på nye høyttalere ;) Watt hadde jeg ikke brukt energi til å tenke på.
    Ja, det å beholde Vienna høyttalerne er jo en mulighet, dersom det er slik at Naim og Vienna passer bra sammen. Når det er sagt så er jeg ikke bestandig like sikker på om mine Haydn trives så nær vegg som jeg må ha de, og det var der tanken på Majik 109 kom inn i bildet. Det var de jeg egentlig var å hørte på.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hadde Majik-109 for en tid tilbake. De er virkelig gode. Dog opplevde jeg et virkelig løft da jeg byttet til Kudos X2. De koster ca det samme siden du trenger stativer til Majik og de kan stå like nære bakvegg som Majik. De har hos meg spilt veldig overbevisende på Majik-I, Naim Nait 2 og NAC202/SC/NAP200.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du likte det du hørte tilstrekkelig for å ta farvel med pengene det koster, så kjøp det. Dette er måten å handle hifi på; hør på ting og kjøp det du liker best.

Linn har bygd supre høyttalere siden langt tilbake på 70-tallet, og er slett ingen hvem-som-helst i så måte. Du må ikke vektlegge andres opplevelser mer enn egne med høyttalere, selv om det er morsomt å høre om. Rom, smak etc betyr at høyttalere er så subjektivt.

Naim entrylevel er suveren elektronikk til prisen, evig bra nok for Majik 109, det vil spille høyere enn du vil høre (husk også at Majik 109 er 4Ω høyttalere, så Nait 5i vil yte mye mer enn 50W), og et slikt system vil være minst like bra som de fleste systemer på HFS så sant det passer rommet. Med utstyr av en slik kvalitet så er det rom og oppsett som vil være begrensende faktorer i mange tilfeller.

C

Cyber

Gjest
    Mye riktig der Vidar, men X2 vil nok ha mer tyngde enn 109, men det kommer jo og an på rommet. Er det mindre enn 10-12 kvm så er nok 109 kanskje mer passende.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat hva som er beste høyttaler for en gitt setting har jeg ingen formening om på andres vegne, men registrerer at mange er fornøyde med Kudos til Naim. Sikkert gode produkter!

Andres omtaler basert på lytting eller eierskap er morsomt lese, og greit å ta med i betraktningen. Det synes imidlertid å ha begrenset verdi for preevaluering av hvorvidt en selv vil like produktet i egen setting. Det virker rett og slett å ha en langt lavere positiv eller negativ prediksjonsverdi enn man skulle tro.

Men jeg synes allikevel også at det er morsomt å legge merke til hvilke produkter musikkelskere sitter med år etter år jeg, det er noe varierende det der, men varig verdi er kanskje et moment å reflektere omkring.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Liotheles skrev:
    jfs i drammen her ihvertfall en god del naim utstyr inne så jeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ser på bruktbørsen nå at en kar som har Hegel ønsker å bytte den i en Naim. Må si at det er en veldig riktig vei å gå, altså fra Hegel til Naim. Men jeg kan liksom ikke se for meg en som eier en Naim tenke at "hmmm, kunne tenke meg Hegel istedet for Naim". Med noen år på baken med hifi interesse så vet jeg at det er en ende man ofte starter i og en annen man havner i. Den man havner i er en irreversibel ende. Den med rytme, glød og musikalitet. Jeg tror nok den kommende Naim vennen må selge Hegelen sin først og deretter kikke etter en Naim siden. Han kommer nok ikke til å se seg tilbake (ja med mindre han roter seg borti noe med klasse-a eller rør da) ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn