Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

medlem215396

Gjest
    Jeg er mer fornøyd nå enn tidligere.
    Å søke en annen kilde er kun et ønske om å ha en Naim kilde.
    Nå viser det seg at ting ikke er fullt så enkelt som jeg trodde, så da blir det som det er inntil videre.

Utover det virker det som om hver enkelt på dette forumet har mer enn nok med seg selv og sine lyter. ;D

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.383
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk, det var vel sånn jeg tenkte også. For øvrig er jeg vel også litt skeptisk til om HDX (digital ut) gir noe særlig bedre lyd enn Serve. Jeg ville vel egentlig tenkt at Ripping/digital behandling/software i Serve var basert på HDX og eventuelt videreutviklet siden HDX ble lansert. Så det du da betaler mer for i HDX er primært internt display, DAC og en større kasse.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kalle Klovn skrev:
    Takk, det var vel sånn jeg tenkte også. For øvrig er jeg vel også litt skeptisk til om HDX (digital ut) gir noe særlig bedre lyd enn Serve.
    Jeg er vel egentlig enig med deg, hvert fall på teoretisk grunnlag. Jeg noterer meg at det er noen stemmer som mener noe annet, men vet ikke hvilken vekt disse skal tillegges.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    NN skrev:
    Utover det virker det som om hver enkelt på dette forumet har mer enn nok med seg selv og sine lyter. ;D
    Nei huff, dette synes jeg var en unødvendig kommentar, smilefjes eller ikke. Du har selv rekord i utstyrsbytter, ingen grunn til å blande oss andre inn i elendigheten!

M

medlem215396

Gjest
    Bach_Man skrev:
    NN skrev:
    Nei huff, dette synes jeg var en unødvendig kommentar, smilefjes eller ikke. Du har selv rekord i utstyrsbytter, ingen grunn til å blande oss andre inn i elendigheten!
    Du har sikkert rett, men å diskutere mine syn på det hele blir et mission impossible.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    814
    Torget vurderinger
    4
    NN ..... bare fortsett å rippe til ALAC du. Det viktige her er at du ripper til et lossless format som jo ALAC er.
    Så kan du konvertere disse filene tapsfritt til FLAC når/hvis du får behov senere.

M

medlem215396

Gjest
    Liotheles skrev:
    NN ..... bare fortsett å rippe til ALAC du. Det viktige her er at du ripper til et lossless format som jo ALAC er.
    Så kan du konvertere disse filene tapsfritt til FLAC når/hvis du får behov senere.
    Det var nettopp det jeg fant ut igår etter litt research, men takk så mye for at du bekrefter det Liotheles.

M

medlem215396

Gjest
    Jeg finner ingen mening i å være politisk korrekt innenfor denne sjangeren.
    Hifi har liten mening egentlig og jeg har mer fokus på å gjøre ting riktig der det virkelig betyr noe.

Jeg får love dere Naimpappaer at jeg skal ta opp-/ nedgraderingspillene mine heretter og aldri mer plage dere.
    Håper på at smilefjeset virker denne gangen. ;D

Rektor

Medlem
    Ble medlem
    19.08.2010
    Antall liker
    0
    Hei
    Hvis en skal koble en effektforsterker Nap 250 på en nait xs, må den gå gjennom en ekstern PSU eller kan den kobles rett i XSen? Noen som vet? I brukermanualen står vist at signalet skal gjennom en HiCap.

Mvh
    even

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det burde vel ikke være nødvendig, Nait XS har jo innebygget strømforsyning til forforsterkerdelen og trenger ingen Hicap.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Kim skrev:
    Naimister er fornuftige folk. De går ikke på at nytt nødvendigvis er bedre enn gammelt, de kjøper ikke uten å gjøre grundige undersøkelser og de kjøper aldri uten å ha prøvd hjemme i eget miljø. Slik er reglene.
    Jeg liker å gå mot strømmen og ta sjanser. Har derfor solgt mine Kudos X2 som jeg er veldig godt fornøyd med og erstattet de med SL2. Jeg får de hjem på søndag og kommer nok ikke til å sove inntil da. Skrekkblandet fryd og forventning er de rette ordene. Og dette kommer til å bli dyrt for jeg MÅ oppgradere elektronikket minst til NAC252/NAP250. Minst. Aller helst gå aktiv med 2xNAP300.
    :) :D ;D

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D :eek:

M

medlem215396

Gjest
    MaKi skrev:
    Du får bare unnskylde hvis jeg nå får en masse salater og bar hengende rundt bena NN, men; blir du ikke lei av å bytte/utforske i lengden? Når du har et system du er fornøyd med, så skal du igjen løs på kilder og høyttalere? Igjen: bare stusser litt. På ingen måte ment å være frekt.
    MaKi. Du følger ikke opp spørsmålet ditt? Jeg vil gjerne stille deg et spørsmål tilbake.
    Hva var intensjonen med spørsmålet eller kommentaren i utgangspunktet? Var det til nytte på noen måte? Dersom det er temaet "hyppige skifter" du vil diskutere kunne du kanskje ta det opp i en generell setting? Jeg finner ikke annet motiv i ditt innlegg enn å fremme egen person eller egen tilnærming til hifi om du vil.

Jeg har opplevd deg som en hyggelig og redelig person på dette forumet og dette overrasker meg. Du fremstiller meg som en komplett idiot innen temaet hifi, noe som forsterkes av Bach Man`s oppfølging, der mitt svar til deg skyves frem som det urimelige i diskusjonen.

Dersom man møter en overvektig person forteller man vel ikke personen at han/ hun er feit? Dette vitner om (inklusive Bach Man) mangel på følelsesmessig innlevelse eller empati, rettferdiggjort gjennom rasjonell tankegang.

Heldigvis for meg er ikke noe av mitt selvbilde bygget på hifi eller dets like. Det er bygget på andre og viktige verdier. Jeg klarer meg fint :D

Jeg kjenner jeg blir matt av spørsmålet/ holdningen din og oppfølgingen fra Bach Man og vil forsvare meg, men kanskje mest av alt ta et oppgør med en ukultur som jeg synes noen i denne tråden representerer. Mangel på respekt for andre mennesker, deres behov, ønsker eller manglende kunnskap.

Enkelte her på forumet har en arrogant fremtoning der man kun svarer på spørsmål dersom spørsmålet er riktig stillet. Noen ganger svares det som et reint oppgulp der respekt, toleranse eller medmenneskelighet er parkert på sidelinjen.
    Jeg får og har fått mange spørsmål fra personer via PM, der mitt inntrykk er at spørsmålene oppleves som for dumme" for Naimtråden.

Elementære og medmenneskelige holdninger er i stor grad mangelvare. Ville jeg likt å få et sånt spørsmål eller blitt satt i en slik bås? eller Det du vil at andre skal gjøre mot deg ....osv

Så til et annet fakta. Hyppige skifter kan forklares på mange vis. Ambivalent, urolig og hele tiden på søken ute å vite etter hva. Lav kunnskap der man hopper på den enes råd, deretter den andres råd.
    Mange spør seg, hvordan låter det, hvordan fungerer det?
    Jeg har vært eller er så priviligert at jeg har kunnet teste det ut, i eget rom. Jeg skal ikke påstå at alt jeg har eid eller testet har foregått i kontrollerte former, men en viss kunnskap har jeg dannet meg. Jeg har endt opp med at Naim på lavere reference nivå gir best VFM for meg. 202-200 er det optimale, men med min form for kilde ville SN fungere bedre. I tillegg kunne jeg da frigjøre penger. Vi snakker om 60K og det er litt penger det!

Mvh fornøyd og glad tross alt ;D
    Steinar

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    314
    Kim skrev:
    Kim skrev:
    Naimister er fornuftige folk. De går ikke på at nytt nødvendigvis er bedre enn gammelt, de kjøper ikke uten å gjøre grundige undersøkelser og de kjøper aldri uten å ha prøvd hjemme i eget miljø. Slik er reglene.
    Jeg liker å gå mot strømmen og ta sjanser. Har derfor solgt mine Kudos X2 som jeg er veldig godt fornøyd med og erstattet de med SL2. Jeg får de hjem på søndag og kommer nok ikke til å sove inntil da. Skrekkblandet fryd og forventning er de rette ordene. Og dette kommer til å bli dyrt for jeg MÅ oppgradere elektronikket minst til NAC252/NAP250. Minst. Aller helst gå aktiv med 2xNAP300.
    Fornøyd?

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Paulsen skrev:
    Kim skrev:
    Kim skrev:
    Fornøyd?

Veldig lovende. Krever sitt av kilde, rom og tilpassing. Spiller uansett bra rett ut av esken.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    NN: jeg trodde faktisk det var rom for å stille ett ærlig spørsmål. Jeg tar tom. forbehold om at jeg kanskje har tråkket i baret og salaten på en gang, og repeterer såvidt jeg kan lese at jeg ikke mener å være frekk. Allikevel oppfatter du meg så til de grader uforskammet? Vel: med fare for å ikke eie ett fnugg av selvinnsikt. Jeg tror faktisk du bommer her og leser teksten og intensjonen min så feil det kan gjøres. Som du selv sier, vi har alltid hatt en hyggelig tone oss i mellom. Det minste avvik fra dette (etter hva du har lest og oppfattet) er det ikke rom for? Da får jeg bare beklage.

Jeg svarte heller ikke noe videre fordi jeg selv trodde jeg hadde åpnet med ett ufarlig spørsmål, og hadde ingen intensjon om å starte en lang diskusjon. Det er verken n-tråden eller andre tråder tjent med. Man slenger inn en post i ny og ne i ledig tid, det er kanskje ikke slik at man i en hektisk jobb eller fritid setter av ledig tid i tilfelle noen har tatt seg nær av noe.

Makan til hårsårhet er det lenge siden jeg har opplevd, beklager å måtte si det. Jeg anser meg som ferdig med dette nå, Steinar.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Det kan virke noe uheldig å stille spørsmål som kan oppfattes som kritiske "rett etter"
    Bach_Man noe voldsomme svar til Steinar etter min mening. Nok om det....

Steinar; Jeg håper at du blir her på forumet fremover, du er en ressurs når det kommer til erfaringer
    med naim, du har prøvd mange forskjellige kombinasjoner og sitter med masse kunnskap som kan komme mange her på tråden til gode. Og ikke minst så er du en veldig hyggelig fyr :)

At noen skifter komponenter hyppigere enn andre er da noe man finner ut av selv.
    For de som har lest hele tråden, og det er det mange som har gjort, Så er det ingen tvil om at Steinar har vært en sentral bidragsyter til tråen under forskjellige navn. (Sammen med mange andre, Vidar P,Alshus,Bach_Man Svein, Maki, balthar for å nevne noen

Respekt er et nøkkel ord. Ha en fortreffelig dag!

M

medlem215396

Gjest
    MaKi.
    Du starter spørsmålet med å advare deg selv og omgivelsene om at dette kan være sårt. Deretter kommer "spørsmålet", som jeg betrakter som en slengbemerkning, og tilslutt protesterer du på det du advarte om på forhånd. Noe er selvmotsigende her spør du meg og innehar ingen positiv eller kreativ næring.

Det jeg opplever som spesiellt her er at person overstyrer sak, derfor reagerer jeg.
    At Bach Man kaster seg på gjør ikke saken noe bedre for meg.

Det stemmer jo det du skriver, jeg har prøvd mye, men om du ikke forstår opplevelsen så får det heller være. Jeg håper jeg sjøl aldri har eller vil vinkle noe i såpass grad mot person. (selv om jeg har vært fristet mange ganger).

Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet mitt, men håper jeg har svart på ditt.

Jeg foretrekker at dere ikke blander inn mine feilvalg eller prioriteringer for ettertiden, og håper og tror jeg aldri har gjort det overfor dere eller andre.
    Da er dette tilbakelagt for min del også.

M

medlem215396

Gjest
    Leon.
    Takk for vennlige ord. Opplevelsen er gjensidig :)

Jeg passer ikke helt inn her og har lenge vurdert min deltagelse.
    Det vises ved skifte av "Nick".
    Vi får se hva jeg gjør fremover.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    oh man guys, please :) ...in the end it´s a hobby...we have enough more serious problems in the world and around us.

i am myself a person , who is so curious enough to try out different components and did it extensively in certain periods. what ever reason i had. i have been twice on almost top of the naim range and went back again. my friend smile at me every time i meet them waiting for the news already. well in the end all those procedures brought me much closer to enjoyment of music. and that not just at home or through the reproduction of hifi . those friends now also have there own gear ( one red one green :) ) and enjoy music in a different way compared to old days ;)...i rather answer some questions with self irony, but of course everyone is different regarding that. and thats just natural.

naim has created a fascinating lego system with their bricks and everyone knows the green virus. by time i got spoiled and know, that the system of my wishes will consist of too many black bricks, which i can´t afford from the space. it´s pity, because i really like the way naim presents music. an all in one 252 / 300 / superline / dac amplifier would be great,without an supercap plug. but that´s a wish , since it is against the naim philosophy. i though found a very good alternative, which gives me a bit more peace. it´s red and not green but peaceful :) so in the last time it was just music on buy.

...but we all know the winter is just around the corner ;)

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    314
    Har fått tak i en gammel Hicap og koplet sammen med en Nait 5.

Må nesten le, så grisebra dette låter.
    Enda bedre bass og oppløsning, alt er bedre, men det rareste er at forsterkeren oppleves som enda kraftigere?
    30 watt holder nesten til det meste.
    ;D

FredrikH

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    noen som vet om det er planer om en 5 serie dac?

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    FredrikH skrev:
    godt å se at det er en til som kunne tenkt seg en Naim Dac i 5 serien ;)

M

medlem215396

Gjest
    FredrikH skrev:
    Etter hva jeg har blitt fortalt forblir det med den ene Dac`en.
    På den annen side så er Naim særdeles hemmelighetsfulle så man kan jo håpe det ikke stemmer.

einar79

Fersking
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    0
    Hei
    Jeg er temmelig ny her på forumet, og leser med stor glede på vennetråden for Naim så ofte jeg kan. Føler kanskje jeg spør litt dumt, men kaster meg i det.
    Jeg har for ikke lenge siden oppgradert anlegget i fra Nac 112 og Nap150 + hicap -> Supernait + hicap.
    Dette var en super oppgradering for min del og har gitt meg mye av det jeg ønsket pluss mer. Men nå sitter jeg her igjen og vurderer en oppgradering eller to. Jeg prøvde Bi amping med Supernait, hi-cap og NAP250.2 hjemme hos min bror på hans Proac D2 for 1 mnd siden, og siden den dagen har jeg hatt lyst til å biampe. Forsøket vårt resulterte forresten i at min bror kjøpte seg en Supernait og byttet ut sin nac72. ;)
    Mitt spørsmål til mine grøntelskende venner er:
    Har noen av dere prøvd biamping med Supernait og en Olive eller cb Nap 250? Og hvordan følte dere at dette matchet? Har noen ellers en formening om dette?
    Jeg er kjempefornøyd med min Supernait og CB Hi-Cap (serviced i 2008) men biamping gir mye mer av alt! Det var litt som å oppdage Naim igjen for første gang:) Har også planer om høyttalerkjøp i nær fremtid, så finansene for en ekstra forsterker er ikke de aller største. Hvis de var det hadde jeg nok gått på den trygge stien og kjøpt meg en Nap 250.2.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    morsåmt kibsgard :)..ruser har ja en rart smak ;)

gratis med side 552 på vår naimtråden

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    C. Alshus skrev:
    Hyggelig å se deg igjen i tråden, kibsgard.
    Takk for det, Christian. Jeg følger med og leser det meste :), men dårlig med tid til å skrive i noen tråd for tiden. Det ligger an for en større oppgradering (og det er ikke lytterrommet/stua, men på utstyrssiden) så da kan det jo hende at spørsmålene begynner å hagle fra min kant :).

Jega

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.10.2004
    Antall liker
    10
    einar79 skrev:
    Hei
    Jeg er temmelig ny her på forumet, og leser med stor glede på vennetråden for Naim så ofte jeg kan. Føler kanskje jeg spør litt dumt, men kaster meg i det.
    Jeg har for ikke lenge siden oppgradert anlegget i fra Nac 112 og Nap150 + hicap -> Supernait + hicap.
    Dette var en super oppgradering for min del og har gitt meg mye av det jeg ønsket pluss mer. Men nå sitter jeg her igjen og vurderer en oppgradering eller to. Jeg prøvde Bi amping med Supernait, hi-cap og NAP250.2 hjemme hos min bror på hans Proac D2 for 1 mnd siden, og siden den dagen har jeg hatt lyst til å biampe. Forsøket vårt resulterte forresten i at min bror kjøpte seg en Supernait og byttet ut sin nac72. ;)
    Mitt spørsmål til mine grøntelskende venner er:
    Har noen av dere prøvd biamping med Supernait og en Olive eller cb Nap 250? Og hvordan følte dere at dette matchet? Har noen ellers en formening om dette?
    Jeg er kjempefornøyd med min Supernait og CB Hi-Cap (serviced i 2008) men biamping gir mye mer av alt! Det var litt som å oppdage Naim igjen for første gang:) Har også planer om høyttalerkjøp i nær fremtid, så finansene for en ekstra forsterker er ikke de aller største. Hvis de var det hadde jeg nok gått på den trygge stien og kjøpt meg en Nap 250.2.
    Hei Einar.

Skjønner godt at du er på bi-amp kjøret etter å ha hørt lyden i Proac bunkersen på Bogerud.
    Men jeg tror noe av opplevelsen der skyldes at SuperNait er en mer fornuftig partner sammen med Nap 250.2 en det Nac 72 er?
    Du kan jo kikke etter en brukt Nap 200. Det er jo den som anbefales av Naim til å bi-ampe SN med, vet dog ikke om det er av «elektriske» grunner eller av lyd messige.
    Kan ikke huske at bi amping har vært så mye omtalt tidligere i Naim tråden. Men det er vel flere som har erfaring med aktiv drift.
    Hvis du ikke får noe fornuftig svar her, kan du jo prøve å stille spørsmålet på moder forumet.

Har du forresten fått testet PureMusic på mac`en din?

Chr

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke si noe om hva som kan spille sammen eller ei, for teoretisk kan man jo koble de fleste grønne bokser sammen. Men, det er sikkert greit å huske rettesnoren om at veien til ett godt resultat er å legge mye innsats i kilde og forforsterker, og i særlig grad forforsterker når man kommer til valget om hvor mye som skal til forf. eller effekt. Effektforsterkeren gjør jo to ting: å formidle det den blir foret med oppstrøms, og i tillegg agere som strømforsyning og "ansvarlig" for å styre høyttalerens elektriske egenskaper. Mao: betingelsene til effektforsterkeren gir grunnlaget for hvor god effektforsterkeren er. En kostbar forforsterker og rimeligere effekt gir vel derfor ofte ett bedre utgangspunkt enn det omvendte.

Ingen fasiter jeg prøver å komme med, snarere en rettesnor når man setter i gang tanker rundt "hva skal jeg koble sammen, mon tro". Selv har jeg aldri testet SN som forforsterker, men registrerer som Jega at 200 og SN ofte brukes.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Forklarer jo mye av de ulike erfaringene rundt både SN, SN+200, oppgradering fra SN+200 til 202/200, deretter HiCap på SN og 202 osv. HiCap gjør forforsterkeren bedre være seg den heter SN eller 202. Intet nytt under solen, altså :) Kilde og pre er stedet å starte innsatsen for en forutsigelighet i lydkvaliteten.

C. Alshus skrev:
    Kanskje fordi effektdelen i SN er mye av det samme som en 200?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På bruktbørsen har det over lang tid vært en masse Naim-produkter fra Per Flemming i København til salgs. Er det en bransjeaktør? Det er jo så mange forskjellige produkter at man blir rimelig imponert over omsetningen dersom det er fra privat hifi. Svar direkte fra "the horses mouth" hadde jo vært veldig oppklarende.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Vidar P skrev:
    På bruktbørsen har det over lang tid vært en masse Naim-produkter fra Per Flemming i København til salgs. Er det en bransjeaktør? Det er jo så mange forskjellige produkter at man blir rimelig imponert over omsetningen dersom det er fra privat hifi. Svar direkte fra "the horses mouth" hadde jo vært veldig oppklarende.
    Per Flemming er ikke brasjeaktør, men entusiast. Jeg har ikke sett ham aktiv i diskusjoner på dette forumet og svarer derfor på hans vegne (ikke rart; man får jo hodet bitt av rimelig kjapt uansett hva man skriver), men han er rimelig aktiv på PFM og Moderforumet. Jeg har ikke handlet med ham og kjenner ham ikke utover en mailutveksling angående salg av mine egne Majik 109 og kjøp av hans Kudos høyttalere. Det ble ikke noe av salg eller kjøp.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Han har da en imponerende omsetning av utstyr til privatperson å være. Så mange annonser som har funnet vei til bruktbørsen her så tenkte jeg det var betimelig å høre hvem selgeren var, og da var det oppklart. Takker.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Flemming virker meget seriøs, har hatt litt dialog med han og han virker som en knakendes fin fyr.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaKi skrev:
    Flemming virker meget seriøs, har hatt litt dialog med han og han virker som en knakendes fin fyr.
    Høres bra ut. Jeg har ikke planer om å handle noe før han evt legger ut en black HiCap eller SuperCap til en god pris, men var bare nysgjerrig.

Forresten, i lys av din flotte avatar så be jeg fristet til å bytte til denne selv :) ;

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn