Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Ja, så bra som mitt Naim opplegg her låter nå, så måtte jeg bytte på litt jeg også.

Det er nå bare morro da?....men jeg må gjerne si det igjenn at Hicap er ikke noe leketøy altså, sikringen fyker stadig når jeg slår'n på, så da blir den vel stående i stilling på. Iallfall mye bedre lyd, rimelig WFM.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor skrur du HiCapen av og på? Man setter den i hylla, kobler på ledningene, skrur på og glemmer den et år. Akkurat som med all annen Naim-elektronikk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Av/på er jo et evinnelig problem etter ferier og lengre fravær. Jeg skal bytte sikringsskap i forbindelse med Relaxation Grotto, og det er liten tvil om at jeg skal bytte om automaten til hifien i samme slengen. Det er pr idag en 16A B-karakteristikk, men jeg skal se om det ikke er noe som heter C eller D! Treighet er et plussord i dette aspektet ved hifi.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    hos meg er det især xps2 som volder besvær, supercap er ikke så kresen merkelig nok.
    men egentlig ingen problem da anlegget står på hele året, unntatt de gangen jeg foretar kabelrengøring og støvtørring. (et par ganger i året). :)

M

medlem215396

Gjest
    Det er spennende lesning hvordan enkelte opplever SN og ekstra effekttrinn.
    Jeg har ingen sånne planer sjøl, synes den er veldig god som den er...med Hicap.

Hos meg, i mitt rom, med mine høyttalere og kilde spiller SN veldig annerledes enn 202-200-hc.
    SN er som nevnt frodigere og den må kanskje avpasses mer til rommet og øvrig utstyr enn forrige kombo.
    SN spiller klassisk musikk som en drøm synes jeg. Blir spennende å følge den videre.

Klangmessig gir SN meg faktisk assosiasjoner til 252-300. Jeg understreker at de ikke kan sammenlignes, men SN har litt av den samme besnærende åpenheten, størrelsen eller skala, et panorama om du vil. Forøvrig har 252-300 også helt andre egenskaper som SN ikke riktig matcher :)

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Nait 5i (2) relatert sub spørsmål.

Hvordan kobler man en sub til 5i? Spør fordi jeg var innom Kontrapunkt her om dagen og ble fortalt at det er noe knotete å koble en sub til Naiten, er det slik?

Hadde et sub spm her tidligere og ble anbefalt Rel Quake som ok match til Naim, men om det teknisk ikke passer seg må jeg legge prosjektet på hylla :-\

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Knotete? Kjører man ikke ut fra høyttalerutgangene, da?

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    MaKi skrev:
    Knotete? Kjører man ikke ut fra høyttalerutgangene, da?
    Joda, sikkert. Men ifølge Kontrapunkt skulle ikke dette være så greit. Derfor jeg spør....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man tar signalet (highlevel selvsagt) fra terminalene bak på høyttalerne, helst ikke på høyttalerutgangen på Nait. Den blir lett litt vel varm da. Det har med kabelkapasitans å gjøre, bedre med seriell enn parallell kabel.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det kan være noe med å tilpasse lengde på kabel til slik at forsterkeren "ser" samme last hele veien, inkl. høyttalere. Og at det har blitt brukt en del kabeltyper som ikke passer inn til dette elektrisk. balthar bruker en quake, kanskje han kan dele noe med oss?

edit: Der kom svaret fra Vidar P.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen har lyst på en absolutt-som-ny NAPSC til sin 202 eller Headline for en svært rimelig penge så er tiden inne.

Fin og billig oppgradering av 202 er det iallefall. Og om jeg ikke tar feil så er den også kompatibel med NAC102. Er det flere apparater den kan brukes på? Annet enn 282 da selvsagt, hvor den kommer som obligat standard.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    NAPSC på 102 er den desidert beste oppgradringen jeg her gjort i forhold til pris. Regner med det er likt med 202.

Prøv!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har også prøvd på 202, det er ubegripelig høy VFM og en stor oppgradering. Det den gjør er å overta strømforsyningen av de digitale styrekretsene, slik at hoved-psu'en får kun de analoge (lydkretsene) å forsyne. Dette medfører å isolere de analoge kretsene fra de digitale strømforsyningsmessig, slik at støy og elendighet i de analoge synker, med en mye bedre lydkvalitet som resultat.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Tenkte å gjøre litt PR for Naim n-SAT :) På moderforummet har den sin egen fanskare, men her til lands er det vist få eiere. Det er litt synd, for den har noen kvaliteter som gjør den til en fremragende liten høyttaler under de rette omstendighetene. Hos meg har den således overlevd konkurrense fra Neat Momentum, Naim IBL, og Naim Allae.

Hva er det jeg liker hos n-SAT? Lyden er neutral og sammenhengende, og verken forsert eller påtrengende. Det gjør den veldig behagelig å lytte til (i mine ører), og især piano og stemmer har den helt riktige klang (igjen, i mine ører). Jeg spiller i et relativ lite rom (15m2), med tynne vegger, og n-SAT’s lukkede design har vist seg å passe nesten som hånd i hanske for dette rommet. Plassering helt inntil vegg gir gulvplass, og bassen som ellers (med et par av de øvrige høyttalere i listen) har voldt problemer, holder seg fin og præcis. En siste egenskap ved n-SAT jeg har sat pris på, er at den synes å være lite sweetspot-orientert, hvilket gir større frihet med hensyn til innretning/møblering av rommet. Hos meg har jeg to foretrukne lytteplasser, og begge steder får jeg fuldt utbytte (i mine ører). Er det ingenting jeg sakner? Vel, har nettopp testet en liten sub sammen med n-SAT, og må si at den ekstra fylde blant annet strenge-lyder får, er noe jeg nok vil sakne, hvis jeg beslutter å fortsette uten sub. Derutover er det egentlig lite jeg sakner.

Nå er allt dette selvfølgelig blott min personlige vurdering. Jeg er ingen ekspert på å beskrive lyd, og har heller ikke et omfattende erfaringsgrunnlag. Likevel synes jeg n-SAT har vært så sympatisk et bekjenntskap, at jeg fikk lyst å anbefale den, hvis man skal spille under forhold som likner på mine. I en ikke så fjern fremtid kommer Ovator S-200, men n-SAT er jo like bra av den grunn :)

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Napsc høres virkelig ut som masse VFM gutta :)

Sikkert mange med 102 og 202 som gjerne ofrer en middag ute med kona for å bedre lyden i Naim anlegget sitt...... ;)

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    hei

trenger en DIN 4pin - RCA phono kabel (skal koble nap150x til en abdac (malmin moddet abrahamsen dac, nå med pre))

noen som har en, eller som vet hvor man kan få kjøpt en? trenger ikke å være original da det blir en midlertidig ordning...

mvh

t

S

Stereo_Mono

Gjest
    Har noen på lur fra mine Naim dager Clintern. Kan byttes i en god flaske vin eller 2 :)
    Er på 1 og 2m. Samme type som bhaagensen viser til :)

Send meg gjerne en PM

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei.
    Eg har i det siste, eller det har alltid vert der, fått lyst til å få testet naim.
    Spørsmålet er:

Vil det fungere på Vienna Acoustic Mozart Grand høyttalere?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    I følge ubekreftede meldinger på Naim-forum har ARO gått ut og det spekuleres i om Armageddon også er på vei ut. Kanskje på tide å slå til om det er noen Naimister som sitter på gjerdet og ønsker seg disse.............

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Rart at ARO går før Armageddon synes jeg, men det kan jo ha med tilgangen på deler å gjøre. Førstnevnte er jo et enestående produkt i LP12-verdenen, mens Linns egne strømforsyninger er høyt verdsatt også i Naimkretser. Men for deg er det vel helt motsatt, FZ.

Jeg så egentlig for meg en ARO i en gang i min fremtid, installert på en DPS eller LP12. Den må være en av de peneste armene som finnes.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt 'geddon i mange år og Lingo'en ble solgt. Nå er jeg tilbake på Linn PSU med Radikal, men 'geddon blir værende på spiller nr. 2..........

Anbefales på det varmeste til både Naimister og Linnister som kan klare seg uten 45 rpm.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    lovemusikk skrev:
    Hei.
    Eg har i det siste, eller det har alltid vert der, fått lyst til å få testet naim.
    Spørsmålet er:

Klart det vil fungere. Det vil nok sikkert også låte flott, men når det er sagt, handler matching med Naim om å rendyrke egenskapene til Naim. Ikke bare den soniske signaturen, men også de rytmiske og engasjerende egenskapene.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    lovemusikk skrev:
    Hei.
    Spørsmålet er:

Klart det vil fungere. Det vil nok sikkert også låte flott, men når det er sagt, handler matching med Naim om å rendyrke egenskapene til Naim. Ikke bare den soniske signaturen, men også de rytmiske og engasjerende egenskapene.
    Ja, da tenker du på at en må ha naim fra cd spiller til forsterker?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nei, men du må finne høyttalere som spiller på lag med Naim sin filosofi. En høyttaler som er åpen imellomtonen og kanskje litt lett og rytmisk i basseksjonen. Det er iallfall mine observasoner etter ett par år med Naim.

M

medlem215396

Gjest
    Siden jeg ønsker det enkelt i hifihylla testet jeg ut virkningen av Fraim idag, sammenlignet mot Ikea Expedit.
    Jeg ville helst at Ikea hylla skulle fungere. Frigjøre penger og plass.
    Jeg er muligens inhabil på området siden noe av mitt Fraim er for salg, så ta det for hva du måtte mene.

Mine komponenter består av SN, Hicap og SL så det var relativt enkelt å flytte. Ved å ordne kablene kunne jeg enkelt flytte HC og SN mens det spilte. Det er ikke prøvd over tid, men med et spor av Jaques Loussier der piano, rytme og bass spiller roller.

På Expedit. Piano låter anstrengt og pågående ift hva jeg er vant til, musikken mister nyanser og flyter litt ut, bassen det samme. Verst av alt sammen med pianoet er at smekk, rytme og driv forsvinner. Det blir litt stillestående og ikke engasjerende.

Tilbake på Fraim endrer pianoet seg til mer naturlig, alt er roligere og rytme og driv er tilbake. Det hele låter fastere og mer engasjerende.
    Konklusjon blir at Fraim er mer enn et møbel. Den er det naturlige hjem for Naim komponenter der de trives og låter som best...eller som med Mana eller isoblue. Ikke vet jeg, men ihvertfall påfallende bedre enn Ikea Expedit ;)

God handel ;)

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Nei, men du må finne høyttalere som spiller på lag med Naim sin filosofi. En høyttaler som er åpen imellomtonen og kanskje litt lett og rytmisk i basseksjonen. Det er iallfall mine observasoner etter ett par år med Naim
    Bare for og dele min erfaring etter lang leten etter riktig høytaler med Naim 200/202

Og mener da att Spendor er ett bra valg fordi de tjener enormt på Naim's timing og rask respons, og Naim drar nytte av "fett" og ganske harmonisk rik lyd på spendor,dette fra ett lydbilde synspunkt, der Naim har en smalere presentasjon som balanseres godt med Spendors bred og dyp lyd
    men dette blir rimelig subjektivt selvfølgelig :)
    eller er det høytaler kabel testing denne helgen,Chord signature versus naca5..
    har også fått lånt noen nordost baldur og red dawn
    Har spilt på signature en uke nå,er ikke sikker på om de er innspilt,litt aggressive syntes jeg,savner den myke mellomtonen i naca5...så vi får se

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg byttet ut mine høyttalerkabler for 3 uker siden. Gikk fra et ukjent kinesisk merke og over til Chord. Fikk en opplevelse av økt dynamikk her i heimen. Lurer nå på om jeg stegvis skal bytte ut Din kablene også.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Min erfaring er at signalkabler slår ut mer i ett naim (les også balansert) system. Kanskje ikke så rart ettersom det er mye lenger oppstrøms og ren signalbehandling.

NN: Moro å lese at underlaget funker som man trodde. Må innrømme at Fraim frister.

Høstens farger trekker familien utendørs og gir stemning og inspirasjon til å spille musikk når man har kommet inn igjen. Leica X1 går seg ikke bort i skogen, men litt lav ISO ødelegger ett par fra å bli gode. F. Gulda får lov til å spille Bach fra en H.Mundi-utgivelse mens kameraet tømmes, og Rocken, Naim og Phonosophie forlenger den gode høstfølelsen.

Griffenfeldt skrev:
    Jeg byttet ut mine høyttalerkabler for 3 uker siden. Gikk fra et ukjent kinesisk merke og over til Chord. Fikk en opplevelse av økt dynamikk her i heimen. Lurer nå på om jeg stegvis skal bytte ut Din kablene også.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ser litt på nye din kabler selv,er jo mulig og få konfig en high line ?

bruker i dag en Kimber hero rca,denne ble anskaffet i den tiden forstekeren var ny og hadde behov for og tone ned "høydene/ toppen" litt

men så var det med veien videre da :)kansje en steg opp fra NAC 202 vil sette ting på plass ??

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Petterone skrev:
    Har spilt på signature en uke nå,er ikke sikker på om de er innspilt,litt aggressive syntes jeg,savner den myke mellomtonen i naca5...så vi får se
    Interessant. Selv tror jeg ikke Chord Signature er kabler som er egnet for 202/200-nivå, da hadde jeg nok heller sett meg om etter et smoothere sett kabler som "slører" litt mer, f.eks et rimeligere sett fra Chord. Dette er ultrahøyoppløste ht-kabler som fungerer svært bra med de dyreste Naim-apparatene imo, men jeg tror det blir et misforhold og en ubalanse med 202/200-nivå som sagt.

De er svært så transparente for alle slags nyanser i kildesignalet, så kanskje er opplevelsen av aggressivitet egentlig en åpenhet som ikke passer for godt med systemet ditt? De legger iallefall ikke til noen hørbar aggressiv forvrengning av seg selv, så jeg tipper det jeg. Ting som Chord Odyssey og NAC A5 er sannsynligvis et mye bedre valg av kabler, også pris tatt i betraktning, med de fleste Naim-apparater imo. Balanse er alt.

Jeg har både NAC A5 og Chord Signature selv, men på CDS3/LP12/552/500 så arter det seg litt motsatt; da er det NAC A5 som er litt rufsete og grovkornet i forhold, mens Signature er supersmooth og ultraoppløst. Så jeg tipper det er konteksten.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Faktisk "spot on" hva jeg har tenkt selv

Klarte ikke og motstå fristelsen til og kjøpe signature kabelen siden den lå ute til halv pris ...bare 6mnd gammel,for det meste brukt til demo hos en ex hifi aktør slik jeg ble fortalt

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Petterone skrev:
    Nei, men du må finne høyttalere som spiller på lag med Naim sin filosofi. En høyttaler som er åpen imellomtonen og kanskje litt lett og rytmisk i basseksjonen. Det er iallfall mine observasoner etter ett par år med Naim
    Bare for og dele min erfaring etter lang leten etter riktig høytaler med Naim 200/202

Og mener da att Spendor er ett bra valg fordi de tjener enormt på Naim's timing og rask respons, og Naim drar nytte av "fett" og ganske harmonisk rik lyd på spendor,dette fra ett lydbilde synspunkt, der Naim har en smalere presentasjon som balanseres godt med Spendors bred og dyp lyd
    men dette blir rimelig subjektivt selvfølgelig :)

Eg hadde en lite kabeltest nylig.. se link.
    Blir spennende å se hva du kommer frem til..

http://avforum.no/forum/kabler/107180-3-rca-kabler-dyst.html#post1549107

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Eg kjører chord hos meg og er bare knall syns eg.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Vet jeg har mast en del om opplevelser med diverse høyttalere og Naim her, men jeg forsøker igjen da jeg ikke er blitt klokere.
    Jeg har virkelig dårlig tid til å besøke div. butikker, så jeg ønsker å begrense utvalget av aktuelle kandidater før jeg begir meg ut på tur.
    Har hørt Nait 5i på en Elac høyttaler. Dette lød veldig bra. Hvordan er erfaringene med Naim og Elac? (Ikke nødvendigvis Nait 5i).
    Tannoy har jeg hatt før og liker disse også. Kudos og Neat blir ofte fremhevet i forb. med Naim. Erfaringer?
    Linn er bra (Hørte Majik 140 og har lurt litt på 109).
    Naim sine egne høyttalere er interessante.
    Kjøper helst brukt, mest VFM. Regner med å bruke mellom 10 og 20000
    (Larsen 6 er iøvrig også stadig interessante)
    Beklager enda en gang ;)

Rektor

Medlem
    Ble medlem
    19.08.2010
    Antall liker
    0
    Hva med Monitor Audio som jeg selv har og liker veldig bra. Spiller nå på nait 5i og MA gs20. Skulle tro det var litt feil balanse, men dette spiller etter min smak veldig balansert og fint. Eller Spendor, Rega eller Naim sine egne høyttalere? Men du bør prøve hjemme før du kjøper. Tror de fleste seriøse forhandlerne låner deg for å prøve før kjøp.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nolfi skrev:
    Vet jeg har mast en del om opplevelser med diverse høyttalere og Naim her, men jeg forsøker igjen da jeg ikke er blitt klokere.
    Nolfi; du spør vel egentlig mer enn ti vise kan svare. Det er nok derfor svar uteblir. Ang å bli klokere så tror jeg at det å definere spørsmål og rammer for hva det skal omfatte er første steg til at du kommer til gode erkjennelser og evt får gode svar. Det er ikke mas, langt derifra så er det hyggelig med dine innspill! Og det er svært hyggelig med slike vinklinger på hifi, dette lukter jo oppgradering i tiden fremover for deg!

Grunnen til at jeg ikke klarer å svare for egen del; jeg klarer ikke helt å oppfatte spørsmålet presist nok jeg, skjønner vel ikke helt hva du egentlig spør om. Annet enn at det er høyttalere til 10-20k du ønsker tips om da selvsagt.
    For det andre har jeg heller ikke den informasjon jeg føler jeg bør ha for å svare på konkrete merke/modellspørsmål. For det tredje er det nær sagt komplett umulig å mene noe om høyttalere for andre, og især når man ikke aner noe om preferanser, romforhold etc etc. Det er vanskelig nok og upålitelig nok selv om man kjenner vedkommende godt også.

Kan ikke du beskrive systemet og rommet ditt, og hva du liker ved det nå, hva du kunne tenkt deg å endre på med lyden? Hva du ønsker å oppnå ved en oppgradering altså. Og hvordan du tenker på lang sikt med elektronikk etc.

Du har jo allerede nevnt høyttalere du har likt andre steder, og det er interessant at de høyttalerne du nevner at du har likt har lite til felles med hverandre. Kanskje har du lett for å høre styrkene ved forskjellige typer høyttalere? Det er bra isåfall, det betyr nok lett at du er fokusert på musikk mer enn hifinerderi.

Ellers er det korte svaret selvsagt at de du nevner er bra (har ikke hørt Elac på mange år), og at man bør høre høyttalere hjemme før kjøp. Du vil få veldig sprikende svar, selv også i samme innlegg; f.eks er MA og Spendor svært langt fra hverandre i balanse og presentasjon imo (begge er rytmisk gode med pr&t), så man får betrakte svar som forslag til å prøvelytte heller enn anbefalinger til kjøp.

Naim er jo systemtenkingens og balansetenkingens høyborg, så vi må vite mer. Kjør på med info Nolfi :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn