Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Nei, men du må finne høyttalere som spiller på lag med Naim sin filosofi. En høyttaler som er åpen imellomtonen og kanskje litt lett og rytmisk i basseksjonen. Det er iallfall mine observasoner etter ett par år med Naim.
    VA Mozart Grand, vil det fungere? Hvilken høyttaler merker da??

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Lovemusikk: les det Vidar P skrev i sitt siste innlegg. Som han sier er det ikke bare å anbefale ett høyttalermerke fra hofta. Mye spiller inn.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    Lovemusikk: les det Vidar P skrev i sitt siste innlegg. Som han sier er det ikke bare å anbefale ett høyttalermerke fra hofta. Mye spiller inn.
    Både eg og fruen likte lyden i Mozart Grand best etter å ha testet haugevis med merker på diverse utstyr.
    Så då blir vel spørsmålet om Naim fungerer på disse høyttalerne??

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    lovemusikk.

Har du lest innlegget til Vidar P?

Om Naim passer til VA? Du får nesten prøve selv. Det er iallefall ikke en klassisk kombinasjon.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach Man har jo Vienna og ellers Naim. Spør ham kanskje?

Det er jo ingen grunn til at det ikke skulle fungere forsåvidt selv om det ikke er en vanlig kombinasjon. Det spørs hvilken vei man ser det fra; jeg tviler på at andre merker elektronikk (på samme prisnivå) vil få Vienna til å låte noe bedre enn hva Naim-elektronikk gjør. Alt avhenger av balanse i elektronikken sikkert.

Men samtidig så er det motsatt et spørsmål om Vienna har hva som skal til for å få frem de beste egenskapene fra Naim elektronikk. Det vet jeg ikke, kanskje Bach Man eller andre vet, men Vienna har vel sikkert evig nok av pr&t og klar melodiføring for å trives med Naim (det er vel hovedkriteriene i kondensert form). Hva du liker best blir vel et helt annet spørsmål.

Bottom line er at dersom du trives med Vienna høyttalere så er jeg rimelig sikker på at Naim elektronikk vil få det beste frem fra de minst like bra som hvem som helst andre, såfremt elektronikken er vel og godt sammensatt selvsagt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Skulle jeg tatt en rask ukvalifisert gjetning, ville jeg tippet at det låter både pent og pyntelig. Altså ikke noe jeg ville gått for. Jeg liker å bli underholdt.

M

medlem215396

Gjest
    Veldig godt beskrevet av Vidar P på side 554. Støttes!

Ellers sett fra mitt ståsted:
    Man får kjøpe det Naim man ser seg råd til, har lyst på eller som er tilgjengelig.
    Deretter får man koble til på de høyttalerne man har eller har tilgjengelig gjennom lån osv.
    Derfra skaffer en seg erfaring og kan spisse seg mot den elektronikk og de høyttalere man liker.

Dersom Love music har Vienna høyttalere så får du kjøpe/ deponere eller låne Naim og prøve det ut. Enten liker du det eller så ryker høyttalere eller elektronikken ut igjen og du er forhåpentligvis en erfaring rikere og et steg lenger i jakten på musikkanlegg.

En av flere ting jeg har lært er at det sjelden finnes lettvinte løsninger.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:
    Skulle jeg tatt en rask ukvalifisert gjetning, ville jeg tippet at det låter både pent og pyntelig. Altså ikke noe jeg ville gått for. Jeg liker å bli underholdt.
    Vi må jo anta at han allerede liker VA sin lydsignatur, og i så fall er det ikke relevant hva du foretrekker. Enig med NN og Vidar P sine filosofier.

Jeg kjenner forøvrig en anerkjent Naim-forhandler som roser VA, men som han sier: De er ikke særlig kjent i UK i forhold til de vanlige brit-fi merkene. Kanskje det er grunnen til at det ikke er en 'vanlig kombinasjon'.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Bach_Man skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Vi må jo anta at han allerede liker VA sin lydsignatur, og i så fall er det ikke relevant hva du foretrekker. Enig med NN og Vidar P sine filosofier.

Jeg kjenner forøvrig en anerkjent Naim-forhandler som roser VA, men som han sier: De er ikke særlig kjent i UK i forhold til de vanlige brit-fi merkene. Kanskje det er grunnen til at det ikke er en 'vanlig kombinasjon'.
    Det er helt riktig at det ikke er relevant hva jeg foretrekker, men hvis du leser de 2 siste sidene, ser du at jeg har prøvd å svart han, blitt quotet og svarer på nytt. Derfor svarer jeg slik.
    På naim sidene er det helt opplagt at det bare er 3-4 stk som ting er relevant for.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Testet i dag Mac/HiFace/DC1 imot CD5x/TeddyCap/HiLine. Ikke en omfattende test bare noen numre fra et par cd'er. Spilte numrene sideløpende, og vekslet mellom kildene. Det var en liten forskjel i gain, men føler ikke det påvirket opplevelsen afgjørende.

Må si jeg ble overrasket over hvor likt det lød. Cd-spiller hadde kanskje en anelse mer luftighet og liv (dynamikk?), men for mine forholdsvis utrente ører, så var forskjellen langt mindre enn forventet.

Hmm, vet ikke helt hva jeg skal tenke om resultatet. Tilsynelatende er SuperNaits dac bedre enn jeg har antatt, eller så spiller andre forhold inn. Skal teste igjen ved en senere leilighet, før jeg konkluderer.

Hvis noen av tråd-deltakerne har lyst å teste hiface/dc1(rca), så er jeg åpen for utlån. Det kunne være interessant å erfare hvilket resultat andre kommer frem til.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ketil B skrev:
    Testet i dag Mac/HiFace/DC1 imot CD5x/TeddyCap/HiLine. Ikke en omfattende test bare noen numre fra et par cd'er. Spilte numrene sideløpende, og vekslet mellom kildene. Det var en liten forskjel i gain, men føler ikke det påvirket opplevelsen afgjørende.

Må si jeg ble overrasket over hvor likt det lød. Cd-spiller hadde kanskje en anelse mer luftighet og liv (dynamikk?), men for mine forholdsvis utrente ører, så var forskjellen langt mindre enn forventet.
    I min ringe erfaring er det som er en sporbar men liten forskjell etter etpar spor noe som vokser til en større forskjell etter flere spor, og som utvikler seg til å være en siginifikant forskjell i det daglige etter ørten timer med systemet.

Så jeg har liten tro på relevansen til en tospors shootout mellom kilder.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Ja, Vidar, det er nok også grunnen til jeg lufter det på denne måten. Er dels usikker på hva jeg hører, og dels usikker på hva potentialet er (eller ikke er). Som du peker ut, så er her-og-nå effekten en ting, men man skal jo kunne leve med det på lang sikt også. Så jeg forstår hva du sier.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Er det bare pre og power som folk oppgraderer med om dagen..... :)

Signalet blir jo ikke bedre en det cd-spilleren gir fra seg.

Er vel mange her som fortsatt skulle ønske seg en cds3/xps2.....
    Er i hverfall et kanon bra Naim produkt....... :D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Bowerman skrev:
    Er det bare pre og power som folk oppgraderer med om dagen..... :)

Signalet blir jo ikke bedre en det cd-spilleren gir fra seg.

Er vel mange her som fortsatt skulle ønske seg en cds3/xps2.....
    Er i hverfall et kanon bra Naim produkt....... :D
    det er svært sjelden at cds3 ligger på bruktbørsen og det er virkelig en fantastisk kilde, virkelig et stor oppgraderin ift til rimeligere naim spillere. det blir nok min siste cd-spiller og det er jo mulig å få enda bedre lyd med 555ps. ;)

folk burde kjenne sin besøkelsestid.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den beste digitale kilden jeg har hørt noen gang iallefall, uansett pris. En fryd å spille cd'er.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.383
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ketil B skrev:
    Ja, Vidar, det er nok også grunnen til jeg lufter det på denne måten. Er dels usikker på hva jeg hører, og dels usikker på hva potentialet er (eller ikke er). Som du peker ut, så er her-og-nå effekten en ting, men man skal jo kunne leve med det på lang sikt også. Så jeg forstår hva du sier.
    Er nok enig i at det er vanskelig med raske A/B skifter på både kilder og tildels på forsterkere (hvis vi da ikke snakker om spesielt vanskelige høyttalere). Imidlertid er dette langt enklere på høyttalere - og er dermed IMO - en indikasjon på at forskjellen på høyttalere er normalt vesentlig større enn på kilder.

M

medlem215396

Gjest
    Ketil B skrev:

Hmm, vet ikke helt hva jeg skal tenke om resultatet. Tilsynelatende er SuperNaits dac bedre enn jeg har antatt, eller så spiller andre forhold inn. Skal teste igjen ved en senere leilighet, før jeg konkluderer.

Hvis noen av tråd-deltakerne har lyst å teste hiface/dc1(rca), så er jeg åpen for utlån. Det kunne være interessant å erfare hvilket resultat andre kommer frem til.
    Dette ligner veldig på mine opplevelser Ketil B, men jeg testet da med begge kilder via NDac. CD5XS var reint drivverk om jeg ikke husker feil. Forskjellen var ikke stor, men den var der i form av en friskhet fra CD drevet.

Nå har jeg levd med Mac og Hiface en stund, både via NDac og SN dac.
    Jeg opplever Mac som analog/ naturlig, samtidig som den er åpen og luftig. Kanskje er friskheten en hører fra CD drevet et snev av "digital lyd". Ikke vet jeg, men langtidsvirkningen kan falle begge veier spør du meg.

Forøvrig er jeg enig i at man først over lang tid vet hva man har fått i hus.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Da er Hicap inntil videre koblet til Superline, mens Headline får strøm direkte fra uttaket på Uniti som tidligere forsynte Superline, og jeg savner vel egentlig ikke NAPSC i denne konstellasjonen, men på sikt vil det nok komme en til Hicap slik at de gode hodetelefonene får den strømmen de fortjener.

Koser meg forøvrig med en trivelig plate nå. Jazzmusikerne Charlie Haden og Pat Metheny spiller country sammen med artister som Rosanne Cash, Vince Gill og Elvis Costello, og blandingen fungerer. Artig!

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Bach Man har jo Vienna og ellers Naim. Spør ham kanskje?

Det er jo ingen grunn til at det ikke skulle fungere forsåvidt selv om det ikke er en vanlig kombinasjon. Det spørs hvilken vei man ser det fra; jeg tviler på at andre merker elektronikk (på samme prisnivå) vil få Vienna til å låte noe bedre enn hva Naim-elektronikk gjør. Alt avhenger av balanse i elektronikken sikkert.

Men samtidig så er det motsatt et spørsmål om Vienna har hva som skal til for å få frem de beste egenskapene fra Naim elektronikk. Det vet jeg ikke, kanskje Bach Man eller andre vet, men Vienna har vel sikkert evig nok av pr&t og klar melodiføring for å trives med Naim (det er vel hovedkriteriene i kondensert form). Hva du liker best blir vel et helt annet spørsmål.

Bottom line er at dersom du trives med Vienna høyttalere så er jeg rimelig sikker på at Naim elektronikk vil få det beste frem fra de minst like bra som hvem som helst andre, såfremt elektronikken er vel og godt sammensatt selvsagt.
    Eg er vel litt sugen på å prøve ja.. Lydmessig, er naim mørk? Liksom det en har lest "før" i tiden, eller mer nøytral?
    Hegel skal jo vere lys og tynn liksom, men er ikke det lenger. Er det slik med naim og?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Man snakker vel egentlig ikke så mye om lys eller mørk med naim. Naim har en korrekt tonal kvalitet, verken mer eller mindre, og en langt mer balansert fremføring enn mye annet som til sammenligning oppleves som lyst, hardt, etc. Men, ja: i starten oppleves vel naim kanskje en anelse mørkere fordi det er så homogent, og man bruker ikke de lyse partier til å imponere lytteren. Derfor oppleves det nok flatt og udetaljert for noen som hører det i korte perioder. La det spille litt, så kommer alt frem mer enn noengang, ikke bare enkeltdetaljer som ikke har noe med sammenhengen å gjøre i det hele tatt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    MaKi skrev:
    Man snakker vel egentlig ikke så mye om lys eller mørk med naim. Naim har en korrekt tonal kvalitet, verken mer eller mindre, og en langt mer balansert fremføring enn mye annet som til sammenligning oppleves som lyst, hardt, etc. Men, ja: i starten oppleves vel naim kanskje en anelse mørkere fordi det er så homogent, og man bruker ikke de lyse partier til å imponere lytteren. Derfor oppleves det nok flatt og udetaljert for noen som hører det i korte perioder. La det spille litt, så kommer alt frem mer enn noengang, ikke bare enkeltdetaljer som ikke har noe med sammenhengen å gjøre i det hele tatt.
    Ja.. Eit godt eksepel er vel rimligere cd spillerene til camridge, dei er veldig lys..
    Ja skal sjå om eg finne noken i byn (bergen) som selger og vil låne ut.

M

medlem215396

Gjest
    lovemusikk skrev:
    MaKi skrev:
    Ja.. Eit godt eksepel er vel rimligere cd spillerene til camridge, dei er veldig lys..
    Musikk Magazinet forhandler Naim i Bergen. Jeg så imidlertid ingen Naim produkter der da jeg var innom sist, for et par måneder siden.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    NN skrev:
    lovemusikk skrev:
    MaKi skrev:
    Musikk Magazinet forhandler Naim i Bergen. Jeg så imidlertid ingen Naim produkter der da jeg var innom sist, for et par måneder siden.
    Javel...? Har eg aldrig sett hos dei..

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har sett det, men det forsvant igjen... Har aldri undersøkt hva som skjedde.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Og så over til noe annet igjen:

Rett som jeg satt og gledet meg over musikken, forsvant plutselig lyden i høyre høyttaler. Litt dobbelsjekking viste at ikke er tull med signalkildene, ei heller forforsterkeren. Da sitter vi igjen med NAP200. Siden jeg ikke er spesielt teknisk begavet åpnet jeg den likevel og så selvfølgelig ingenting som kunne være galt. Slikt vises tydeligvis ikke.

Alt virket rent og pent og helt, med unntak av den lilla ledningen fra DIN-inngangen. Den var litt raklete i kontakten.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har du byttet på Hø/Ve høyttaler på nap200? Jeg opplevde noe lignende hos meg en gang. Da var det en lodding på høyttalerterminalene i høyttalerene.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Griffenfeldt skrev:
    Har du byttet på Hø/Ve høyttaler på nap200? Jeg opplevde noe lignende hos meg en gang. Da var det en lodding på høyttalerterminalene i høyttalerene.
    Joda, byttet om på høyttalerkablene - den forsvundne lyden forsvant da i den andre høyttaleren.

M

medlem215396

Gjest
    Kablene er mest nærliggende feilkilde tror jeg :)
    Har du noe å måle med eller å bytte mot?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    NN skrev:
    Kablene er mest nærliggende feilkilde tror jeg :)
    Har du noe å måle med eller å bytte mot?
    Du mener høyttalerkablene? Er enig i det men føler at jeg fant ut at det ikke kunne være en feil ved høyre høyttalerkabel da jeg koblet den opp mot venstre utgang på NAP200 og det ble lyd. Høyre høyttalerkabel koblet mot høyre utgang på NAP200 gir ingen lyd.
    Min matematikk tilsier at det er høyre utgang på NAP200 som har utåndet.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    NN skrev:
    Jeg tenker på kabelen mellom 202-200.
    Ah... Ja, der har vi en mulig feilkilde. Tenkte på det men har ingen 4-pins signal-din liggende. Har jeg kjempeflaks så har kanskje du en du kan låne bort et par timer?

M

medlem215396

Gjest
    Ser ut som jeg har en Snaic 4 mellom Hicap og SuperNait.
    Pinnene står identisk plassert i pluggen. Stemmer det?

Jeg er hjemme så stikk innom snarlig da jeg trenger den i ettermiddag/ kveld :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    NN skrev:
    Ser ut som jeg har en Snaic 4 mellom Hicap og SuperNait.
    Pinnene står identisk plassert i pluggen. Stemmer det?

Jeg er hjemme så stikk innom snarlig da jeg trenger den i ettermiddag/ kveld :)
    Er på vei :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Da fikk vi slått fast at Snaic ikke er problemet, og det som bedre er - det er heller ikke NAP200 det er noe galt med. Da må det være NAC202. Uten at dette egentlig er noe bedre. Kanskje litt, siden den er lettere...

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    Man tager en Nait XS

Og parer den med en CD5XS

Fremskaffer et par Neat høyttalere

Kabler må man ha, og da er svaret selvføgelig Naim's egne NAC A5

Alle andre kabler ligger i esken, ferdig til bruk. Genialt!

Og hva får man?

Jo, en lyd som får en til glemme Hi-Fi og heller setter fokus på Musikken!
    Det låter jo så balansert og flott at man bare får lyst til å sette på den ene platen etter den andre.

Ser jo på baksiden av apparatene at det er plass til større strømforsyninger, men akkurat nå føler jeg slettes ikke behov for det.

Ikke så mye mer å forteller om dette annet enn at jeg er svært fornøyd med Naim og deres måte å gjøre tingene på.

:D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Herlig zippo, gratulerer så mye! Naim er musikk på en helt annen måte enn slik "de andre" gjør det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker det anlegget, zippo! Ukomplisert og musikalsk.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    VidarP, takk for kommentarer ang. høyttalervalg.
    Jeg skal komme med svar, men nå er det veldig dårlig med tid. Jeg ble akkurat svindlet for 19000 kr. av en fyr i København, så i tillegg til masse jobb og familie som "tar" tid, så har jeg nå også politianmeldelse og frustrasjon å bry meg med.
    Sux :(

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    CD5XS har jeg tenkt å teste i mitt anlegg når/hvis spilleren kommer for demo hos AudioRoyal her i Trondheim. Innbiller meg at CD5XS kan fungere bra i et "ikke-Naim" oppsett, selv uten synergi-effekter mot andre Naim-komponenter. Men veldig greit å få testet ting in real, ikke bare innbille seg ting :)

"Problemet" for øyeblikket er bare at AudioRoyal så langt ikke har fått inn Naim for demo. Årsaken skal visstnok være at alle demo-komponenter må sendes (og "godkjennes") direkte fra Naim i UK, og Naim har vel mye annet å holde på med antar jeg. Det samme "problemet" gjelder visstnok den butikken i Bergen. Nevner dette bare fordi det kan kanskje forklare hvorfor det er så lite Naim utstillt i butikker rundt omkring. Ser ut som Naim ønsker en viss kontroll over hvem og hva som får lov å stille ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn