Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Kritikken går vel ikke akkurat på sak heller.
    Jo, den går på at det oppleves temmelig arrogant på et felles forum (ja, det er det selv om det er en merketråd) å skrive at man ikke skjønner at alle ikke velger Naim og driver å bytter innen andre merker i tillegg til å si at britisk Hifi er det som er HiFi. Er dette gode felles holdninger?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dette er vel ikke felles holdninger, det er uttalelser fra Vidar P. Det er flere her som ikke har fullt anlegg fra Naim.

U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Dette er vel ikke felles holdninger, det er uttalelser fra Vidar P. Det er flere her som ikke har fullt anlegg fra Naim.
    Du glemte Digiman. Jeg skrev endel.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Han er jo Rega-mann med tyske høyttalere. Vet ikke hvordan han representerer arrogansen til Naimbrukerne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Det er vel til og med en diskusjonssak om det der egentlig er mine uttalelser; jeg sa jo at britisk hifi er det som er hifi og nyanserte det med at det er det som er interessant hifi for meg (jeg mener meg berettiget til å velge egne interessefelter uten å spørre Lyngen først). Hadde jeg ikke vært interessert i Naim så hadde jeg vel ikke vært aktivt med i Naim-tråden, kanskje Lyngen hadde funnet den mer spiselig da.

Men jeg har aldri sagt noe av det andre Lyngen hevder. Uansett så må jeg si at det er komplett håpløst å komme med slikt. Man kunne jo like godt finne seg et amcar-forum og kritisere deltakerne der for sine pro-amcar holdninger og for ikke å skjønne at det er mange som har laget gode biler andre steder enn i US… gudbedre så håpløst, man blir nesten målløs og egentlig litt latterfull ;D

U

utgatt60135

Gjest
    Innleggene var rimelig klare de, og når man bare skal vri å vende på det med null selvkritikk så er det en rimelig håpløs diskusjon. Men husk bare at andre enn Naimister leser i tråden også. Hadde det vært Naim.no så hadde det jo bare vært å ture frem ..

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Skjønner ikkje kva du hisser du opp over, Lyngen?
    Om eg seier at Peugeot 106 er bilen med stor B, så leser du det vel som det er mitt personlige synspunkt. Du veit at det ikkje er verdens beste bil. Og det er kanskje her det gnager, uvissheten om at Naim kanskje er verdens beste hifi-produsent.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    Innleggene var rimelig klare de, og når man bare skal vri å vende på det med null selvkritikk så er det en rimelig håpløs diskusjon.
    Det er jo også en diskusjon som ingen andre enn deg selv etterlyser. Kanskje du kan holde en monolog i egen stue.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    .. Man kunne jo like godt finne seg et amcar-forum og kritisere deltakerne der for sine pro-amcar holdninger og for ikke å skjønne at det er mange som har laget gode biler andre steder enn i US…
    Ja, og så for deretter å kritisere de for manglende evne til selvkritikk og for videre manglende diskusjonslyst omkring temaet hvor feil holdninger de har. Og så bli snurt når ingen vil leke "forumdiskusjon"  ;D ;D

Denne tråden har iallefall brakt mange gode og lesverdige innlegg fra mange hyggelige medentusiaster med mye å berette, og for det er jeg evig takknemlig. Og den har vært god underholdning i mange år. Alle har sin innfallsvinkel, og det har tråden hatt takhøyde for. Ikke minst har tråden også gjort mange av oss til gode venner også utenom tråden og forumet. Nei dette er en fin tråd.

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja - for å vri litt på det - dersom man er på jakt etter det å være kritisk til naim - så kan man kanskje si at oppgradering er et slags uttrykk for misnøye.....av nevnte produkt.

Erik

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det er vel ikkje eit merke som har så mykje oppgradering innan samme produsent som Naim? I forhold til andre som oppgraderer til eit anna merke. Og oppgradering = misnøye? No no no no.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg har forøvrig aldri kritisert Naim bare for å si det ;). Snuser litt på en Uniti selv ..

U

utgatt60135

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Lyngen skrev:
    Innleggene var rimelig klare de, og når man bare skal vri å vende på det med null selvkritikk så er det en rimelig håpløs diskusjon.
    Det er jo også en diskusjon som ingen andre enn deg selv etterlyser. Kanskje du kan holde en monolog i egen stue.
    De fleste tør ikke å være med heller. Forståelig nok når man ser jo hvordan det bare ender med skittkasting.

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Det er vel ikkje eit merke som har så mykje oppgradering innan samme produsent som Naim? I forhold til andre som oppgraderer til eit anna merke. Og oppgradering = misnøye? No no no no.
    He,he - nei nettopp - stadig litt misfornøydhet - men påfølgende forsøk på å bli fornøyd - osv. osv.

Spiller nå mac/lavry/nac82/snaxo242/nap250/avondale/div.teddycaps + sbl.

Hører på cypress hill: I Wanna Get high - veldig bra.

Men drømmer stadig om 252........osv.

Tror forøvrig Vidar har gjort noe lurt - nemlig å hoppe høyt opp på stigen - for så å bli der.

Erik

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Personlig står eg jo på første trinnet i stigen og plutoniumelsker lyden av den grønne boksen. Alt herfra blir bedre og meir av det samme. Det syns eg er fett.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    At de fleste oppgraderer innad i Naimhierarkiet tyder vel på at man liker det man hører og får mersmak. Toppmodellene koster 20 ganger mer enn innstegsmodellene, så det er naturlig nok ikke alle forunt å eie dem. Om man eier en BMW 3 serie er det ikke nødvendigvis et tegn på misnøye om man drømmer om en M6.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    regarding the cds2 and lavry discussions. i owned both and as far as i know both are in good hands right now and have satisfied owners :)

i owed the cds2 together with my phonosophie 1 - 4 amp like MaKi owns right now. the only difference is maybe the hiline and the active configuration with my IBL.

at this time i got curious and read quite lot on the british naim forum about the lavry wonder kid. so i bought one. in germany, delivered within 3 days instead of the norwegian distributor, who wanted to let me wait for 8 weeks + 30 % more value. i always used in a certain combination and configuration, which was described on the forum ( a mac + opticord + xlr symetrical connection ) . i was astonished , that this combo came so close to the cds2 ,that i decided to sell it. it allowed me to listen to internet radio as well. i intended to go for vinyl and needed to create space. i live in a small flat. so the lavry solution was a welcome alternative, since it has the same attributes as the naim cds players. i know, there are so many different opinions about that subject, but i have decided. my ears suited the combo. when naim anounced the dac i sold the lavry, in expectations it would lose in value quite fast and the naim would be something special. i didn´t know it would take another year for naim to concrete their plans. the dps took over the 8 hours everyday work here anyway.

many of the lavry owners changed to the naim dac or the weiss products. i never heard a naim dac with a computer ,but with a hdx. somehow i feel it is build for the naim product combinations and it sounds best that way. the lavry still remains a stunning product for money, but you can find certainly better. you need to decide on your own how much you willed to spend. for some the lavry came close to the cds3 and for some even the cd 555. everyone need to decide on its own in the end. if i would have the mac and all ripped on my nas the lavry is still a bargain.

what i don´t like about the naim approach is the lego principle. you always need more then 2 boxes to make it sound really good. good here is of course a personal opinion ;)

we will see how the new linn akurate ds or the naim ndx will present. on the forum some of the 500 set owners changed from their cd players to the akurate ds with very satisfying results. recently i heard a magic ds and was honestly underwhelmed. even without comparing it to a TT it sounded boring somehow.

somehow all the streaming solutions leave wishes open...for a lot of money ( except the squeezebox maybe ) ...so i can perfectly understand members, who just go for cd player solutions. still the most enjoyable process like listening to vinyl.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Når du er her på tråden, Balthar, kvar på Naim-stigen ville Phonosophie Classic 1 vært? Nait? XS? Lengre oppe?

M

medlem215396

Gjest
    Det var fint at Leon kom CDX2 til unnsetning, så den ikke ble stående som slakt.
    Den må balanseres med større omhu enn andre Naim cdp.
    Hos meg (2 eierskap) har den spilt forskjellig hver gang, i ulike oppsett og rom.
    Siste gang veldig bra med 202-200. Sikkert bare flaks.

Man kan heller ikke sette til en CDS3-XPS ( 2 eierskap) og tro at alt løser seg.
    Balanse.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Brasse skrev:
    Når du er her på tråden, Balthar, kvar på Naim-stigen ville Phonosophie Classic 1 vært? Nait? XS? Lengre oppe?
    i have never heard the classic actually, but i would expect it to be somewhere in the xs and suprnait class. the bi amp 1 - 4 is definitely in another class, as listeners describe, who heard both. i compared my bi amp that time in active mode against a supernait. i would rate it more toward a 82/hicap/180 or 250.

i also owed a 252 and had teh possibility to compare to my recent bicontrol 1 / powercontrol / bistage combo. my decision was to sell the 252, since i got such good offer on the phonosophie gear.i also liked the presentation so i went that way. i rate it as an absolute fantastic combo for the money i payed.it still can be upgraded in many different ways without changing the box itself. a 252 is a fantastic amp. a bit different. the phonosophie stuff is getting more and more direct and closer to the stage ( and open and smooth of course ) , the more you climbing up the letter. it though keeps the attributes of rythm like naim.

the only ,which interest me now, is how a 552 presents regarding to all this ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    NN skrev:
    Hos meg (2 eierskap) har den spilt forskjellig hver gang, i ulike oppsett og rom.
    Siste gang veldig bra med 202-200. Sikkert bare flaks.
    Cdx2 er vel anbefalt til Supernait, 202, 282.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    .. the only ,which interest me now, is how a 552 presents regarding to all this ;)
    Uten å ha sammenliknet 552 direkte med 252 men med 282, så kan jeg destillere en slags antatt oppfatning allikevel når det gjelder 552 vs 252 og 282, og det er at 552 gir en helt merkelig effekt som jeg ikke har hørt på samme vis fra noen preamp før.

Vanskelig å forklare, det er noe med lifelike skala, energi, ektehet og uanstrengthet. Men bruken av begrepene blir allikevel litt feil… de brukes om så mye annet også, men i tilfellet 552 så er det imo så slående når man hører den.

Absolutt alt ved lyden blir større men allikevel mer fokusert, mer naturlig varmt men allikevel klarere, åpnere og romsligere men allikevel nærere. Det er et helt enestående produkt imo, den er bare så suveren på alt at jeg kan ikke se for meg at den vil kunne være mismatch med noe som helst annet fra Naim.

Effekten av den kan kanskje beskrives i en allegori; du står utenfor en stor gammel trelåve rett ved den lukkede men lekke gamle låvedøra og hører på et band som spiller inne i låven; det låter tøft og alt det der. Men det er en viss avstand mellom deg og musikerne, og det er visse grenser for hvor dynamisk ting blir, hvor lett det blir å følge alle musikere osv. Men siden du aldri har vært inne i låven (hulelikningen anyone) så synes du fortsatt at det er råbra og elsker å stå der å lytte til den tøffe musikken.

Å sette inn 552 i systemet blir litt som å åpne låvedørene vidåpen inn til musikerne slik at du står på dørteskelen og ser hele bandet, samtidig som du setter på rik belysning inne i låven, dvs rommet de spiller i. Alt vokser i skala og dynamikk, klarhet, nærhet og nyansering. Og så står du der da, totalt forgapt over hvor ekte alt plutselig ble, og tenker at det blir tungt å lukke døra igjen…

Selvsagt en overdrivelse, men bare for beskrivelsens skyld. I mitt syn er 552 kanskje Naims mest enestående produkt.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Lyngen skrev:
    Bach_Man skrev:
    Du glemte Digiman. Jeg skrev endel.
    Ramlet litt av her jeg nå Lyngen?
    Hva skal du egentlig frem til? Håper og tror ikke jeg har vist noe arroganse i forhold til noe eller noen her på HFS.
    Synes forøvrig ikke Vidar P har vist noen trekk til arroganse her på HFS. Ser heller på han, som en svært kunnskapsrikt kar med sterke meninger om hva han foretrekker av utstyr. Ikke noe galt med det vel?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.392
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Vidar P skrev:
    Det verste er at Cyrus og Naim, og Linn forsåvidt som var omtalt for en side eller to siden her, er jo internasjonalt svære leverandører av virkelig hightech komplette hifisystemer, og er til enhver tid i forkant av de fleste. Innen sine respektive områder selvsagt.

Men allikevel så er det noe med Norge… vi vil liksom ikke vårt eget beste, litt som et barn på mange måter, vi vil heller la oss lure av nok en snakeoil kabel eller kinajallarørbling fra NoName med teknologi (og ytelser) som nevnte superprodusenter hadde passert for en mannsalder siden.
    Men lag en tråd om en ny billig jallabling fra Kina, gjerne noe usubstansiert vrøvl om en ledning, noe med rør eller blått lys, og den får raskt flere innlegg og lesere enn hele Linn- og Cyrus-trådene tilsammen. Forstå det den som vil.
    Veldig godt poeng du kommer med her Vidar P. Jeg fatter det ikke helt selv nå.
    Men jeg skal innrømme at jeg har selv vært på runddansen med alskens mulig greier fra Hong Kong til gudene vite hvor de siste 5-6 årene og her sitter jeg endelig hjemme i godstolen og kan nyte musikk uten å ha en eneste interesse av å skifte ut noen komponenter. Skal jeg være helt ærlig er det på grensen til nesten en besettelse jeg kom inn i med å teste ut nye komponenter i et sett uten å helt vite hva jeg egentlig selv var på jakt etter ???
    Tror dessverre det er flere, som er i samme situasjon.

Litt på sidelinjen av Naim dette, men jeg er uansett en stor beundrer av Britisk Hi-Fi og bla Naim, Linn, Cyrus, Rega og mange andre har absolutt veldige sterke verdier som seriøse og ekstremt gode Britiske produsenter.
    Hehe, gutter.
    Moro med litt temperatur i tråden deres, selv om jeg sliter med å se hvorfor man skal kritisere noen for å digge Naim (og britisk generelt) i en Naim-diggetråd. ;D

Naim er for meg noe spesielt i denne hifi-jungelen. Et merke som har klart å bygge sin egen sterke identitet og meget trofaste kjøpere. Denne muligheten for å starte beskjedent og bygge seg oppover i trinn for trinn etter klare retningslinjer og anbefalinger er vel unikt? Finnes det andre merker hvor dette er like sterkt?
    Utsagnene om det som man ikke kan sette fingeren på, og det magiske ved Naim er for meg litt "der ute". Men man må nok oppleve det for å kunne si noe om det med sikkerhet. Har ikke erfaring med annet enn Nait XSen.... :-X

Jeg fant den gangen mange likheter med min egen Audionet (ville bare ha mer av alt på XS for å komme "i mål"), noe som gjør at jeg snuser litt på SuperNait som et eventuelt bytte. Da for å kunne tre enkelt inn i den digitale fremtiden med innebygget DAC.
    Det er kanskje flere likheter med Audionet, eksterne strømforsyninger, niks mumbo-jumbo i markedsføring, teknologidrevet utvikling og dessverre temmelig kostbare systemer om man skal litt oppover i stigen.

Det VidarP skriver om tror jeg ikke er gjeldene for Norge generelt, kanskje litt for HFS-Norge....? Men det blir fort slik at de annerkjente store merkene ikke er like spennende som bakgårdsfirmaene med prototyper på løpende bånd, neste så mye bedre enn den forrige at man kan begynne å lure. Det er vel ikke så ofte de større aktørene blir tatt med buksa nede? (Joda, Marantz dret seg vel ut en gang med em KI som var lik standardutgaven, eler no?)

Hadde vært interessant med en tråd om historien til britisk hifi, som jeg mistenker VidarP for å kunne mesteparten om på rams.
    Det samme forsåvidt med amerikansk hifi, som kanskje noe andre kan på rams? ::)
    Nå har jo hifien blitt så bra at alt låter og måler likt, så det er sikkert på tide å gå i historiebøkene. ;D

Naim virker fra utsiden til å være fasit-drevet, med det mener jeg at det er så klare veier for hvor man skal gå med neste oppgradering, bytte av høyttalere, osv..
    Er det noen som bryter ut av dette, prøver kombinasjoner som "ikke skal funke" eller er for sprelske i sammensetning?

Synes trådene deres er meget bra, og kanskje aller mest en kjempestøtte for de som har spørsmål eller funderinger rundt Naim-kombinasjoner. Stao no pao! 8)

R

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som bryter ut av dette, prøver kombinasjoner som "ikke skal funke" eller er for sprelske i sammensetning?
    Ja tror faktisk der er mange der ute som prøver litt forskjellige kombinasjoner.
    eksempel så har jo du en "kolega" som lovpriser Naim på Klipsch
    ;)
    hvor mange på denne tråden gjør det ? men på høytalersiden er det vel prøvd og brukes litt av hvert,fant selv mitt nirvana med Naim på Spendor og Harbeth.
    så det er vel enighet om att Naim har ikke svaret på alt for alle, samme med den evige diskusjon om naca 5...bra eller dårlig ? jeg vet hva jeg mener,men noen ganger blir diskusjonen kansje veldig ensidig...eller ?
    Moderforumet f eks kan ta skikkelig av,men føler vel ikke att vi er der.
    Derfor er det noen ganger befriende og lese Pink Fish forumet,siden de poster om dette med kombinasjoner og utprøving vedrørende Naim,man har liksom ikke fasitten før man har prøvd

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:
    .. the only ,which interest me now, is how a 552 presents regarding to all this ;)
    Uten å ha sammenliknet 552 direkte med 252 men med 282, så kan jeg destillere en slags antatt oppfatning allikevel når det gjelder 552 vs 252 og 282, og det er at 552 gir en helt merkelig effekt som jeg ikke har hørt på samme vis fra noen preamp før.

Vanskelig å forklare, det er noe med lifelike skala, energi, ektehet og uanstrengthet. Men bruken av begrepene blir allikevel litt feil… de brukes om så mye annet også, men i tilfellet 552 så er det imo så slående når man hører den.

Absolutt alt ved lyden blir større men allikevel mer fokusert, mer naturlig varmt men allikevel klarere, åpnere og romsligere men allikevel nærere. Det er et helt enestående produkt imo, den er bare så suveren på alt at jeg kan ikke se for meg at den vil kunne være mismatch med noe som helst annet fra Naim.

Effekten av den kan kanskje beskrives i en allegori; du står utenfor en stor gammel trelåve rett ved den lukkede men lekke gamle låvedøra og hører på et band som spiller inne i låven; det låter tøft og alt det der. Men det er en viss avstand mellom deg og musikerne, og det er visse grenser for hvor dynamisk ting blir, hvor lett det blir å følge alle musikere osv. Men siden du aldri har vært inne i låven (hulelikningen anyone) så synes du fortsatt at det er råbra og elsker å stå der å lytte til den tøffe musikken.

Å sette inn 552 i systemet blir litt som å åpne låvedørene vidåpen inn til musikerne slik at du står på dørteskelen og ser hele bandet, samtidig som du setter på rik belysning inne i låven, dvs rommet de spiller i. Alt vokser i skala og dynamikk, klarhet, nærhet og nyansering. Og så står du der da, totalt forgapt over hvor ekte alt plutselig ble, og tenker at det blir tungt å lukke døra igjen…

Selvsagt en overdrivelse, men bare for beskrivelsens skyld. I mitt syn er 552 kanskje Naims mest enestående produkt.

herlig , herlig :)...så fint metaphor...takk vidar...jeg beginner å spare me en gang. kanskje man finer en god brukt et sted .

deter er effekten jeg forventer lit. mange beskriver overgangen fra 252 til 552 med mer åpenhet. det holder ikke synst jeg. det er akurat det , hva du beskriver, såm er interessant...

"en helt merkelig effekt som jeg ikke har hørt på samme vis fra noen preamp før "

veldig fristende :)...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nac552 er vel et bra bruktkjøp siden den har hele 15 års serviceintervall. Finnes sikkert å få kjøpt hos de vanlige engelske forhandlerene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den kan også brukes sammen med hvilken som helst av Naim's effektforsterkere, og den strømførende inngangen kan (iflg flere med fordel) erstatte f.eks en HiCap til SuperLine eller StageLine, så det vil frigjøre litt ekstra midler for de med slik riaa.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Den kan også brukes sammen med hvilken som helst av Naim's effektforsterkere, og den strømførende inngangen kan (iflg flere med fordel) erstatte f.eks en HiCap til SuperLine eller StageLine, så det vil frigjøre litt ekstra midler for de med slik riaa.

ja det er vel sant..og så er løsningen egendlig bedre en hicaped superline . det kunne har vært så kjekkt å har en half box effektforsterker som nap 140 med lit mer kraft. har du hørt en 552 med nap 140 ?...er det bare tull ? en venn av meg solgte sin NAP 200 og ikk over til NAP 140. han likte 200 ikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har kun hørt 552 med 250.2, 300 og 500. Den gir liv og skala til alle, så sikkert til en 140 også, selv om den nok ikke hadde vært på min ønskeliste til 552 (jeg er for egen del ikke overbegeistret for cb/olive-forsterkerne ift dagens).

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hvordan er det med 500 for deg nå.du har eid den en vist tid nå. hvor stor var forsjel til 300 ? likte du 552 med 250.2 også ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble aldri helt fortrolig med 250.2 jeg. Selv om jeg syntes den var kjempegod til prisen så følte jeg alltid at den holdt tilbake på detaljer, åpenhet, nyansering og skala slik at jeg følte behov for å hoppe opp ett hakk på effektforsterker. Den passet heller ikke med CDS3 som jeg hadde følte jeg, da jeg opplevde at den ikke slapp igjennom rikheten og alle de små tingene som gjør CDS3 så stor.

300 var en helt annen historie. En suveren effektforsterker, og uendelig mye åpnere og rikere enn 250.2 i mitt syn. All følelse av ullent filter var putt borte, og den var tindrende klokkeklar og virkelig mektig i gjengivelsen.

500 gav en ekstra energi i lavfrekvensen, og en ekstra "kraft" og soliditet sammen med en viss varme; men kanskje en anelse på bekostning av den besnærende smoothe kvaliteten i toppen fra 300. Det er kanskje ikke uventet siden 500 i prinsipp er to brokoblede 300.

Jeg vil si at summa summarum er både 300 og 500 mye mye bedre enn 250.2 men de to førstnevnte er omtrent like gode forsterkere, om enn litt forskjellige i spissegenskaper. At the end of the day så beholder jeg 500 her, men hadde egentlig like gjerne levd med 300.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    takk for detaliert beskrivelsen vidar ! det er veldig interessant med 300 og 500. å høre, at du kunne fortsetter med 300.

mange beskriver 300 som magisk.

jeg hørte 250.2 sammen med min 52 og sbl. den var skremende hjemme hos meg. en helt annen endforstyrker sammenlignet med min olive 250. til slutt beholte jeg olive dene dagen.

C

Cyber

Gjest
    Petterone skrev:
    for alle,[/u] samme med den evige diskusjon om naca 5...bra eller dårlig ? jeg vet hva jeg mener,men noen ganger blir diskusjonen kansje veldig ensidig...eller ?
    Moderforumet f eks kan ta skikkelig av,men føler vel ikke att vi er der.
    Ja, jeg er litt tvilende til NAC A5, men den låter ikke noe verre enn andre saker ihvertfall... Har testet mot Chord Odyssey og en Belden-kabel her og det låter for mine ører likt, men den sorte NAC A5-en er penere enn de hvite kablene på gulvet, om enn noget uregjerlig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil mene at NAC A5's svakhet ligger i en viss grovkornet karakter i gjengivelsen, mangler en anelse smooth kvalitet som Chord Odyssey har. Men jeg er samtidig veldig overbevist om at dette er noe jeg selv ikke klarer å høre før man kommer opp på Reference-nivå, og kanskje forbi CDX2/202/200-nivå også. Da begynner man imidlertid å bli i stand til å høre det. Antakelig fordi elektronikken som er høyere på prislisten enn det har noen av sine fordeler nettopp i dette med smooth finkornet nyansert gjengivelse.

NAC A5 er evig smooth nok for 5-serie (som i seg selv naturligvis er mer grovkornet enn Reference) og kabelen er overhodet ikke noen flaskehals ift andre kabler før et stykke opp som sagt imo, så jeg er ikke overrasket over at du ikke hører fordelene med Chord med 5-serie komponenter. Det gjør ikke jeg heller.

C

Cyber

Gjest
    Ja, ikke vet jeg. Det må jo isåfall være så små forskjeller at det har mer å bety om en har ei pute ved siden av seg i sofaen rent akustisk da jeg opplever Nait 5i som ganske så transparent allerede, selv om jeg er klar over at det finnes bedre så er det jo en kjennsgjerning at en allerede er på et nivå rundt 10 laken på forsterkere som gjøre at veien til topps ikke er så all verdens lang før andre faktorer ofte stopper til mer enn elektronikken.

Jeg synes også Naiten er kjekk da den er "tett" på toppen og ikke blir varm - barnevennlig. :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    balthar skrev:
    jeg hørte 250.2 sammen med min 52 og sbl. den var skremende hjemme hos meg. en helt annen endforstyrker sammenlignet med min olive 250. til slutt beholte jeg olive dene dagen.
    hva mener du her balthar? at 250.2 ikke var så bra (siden du valgte olive) eller at den var skremmende god?

jeg likte 250.2 veldi godt,men sef. er den dobbel så dyre 300 bedre på alle måter.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    balthar skrev:
    hva mener du her balthar? at 250.2 ikke var så bra (siden du valgte olive) eller at den var skremmende god?

jeg likte 250.2 veldi godt,men sef. er den dobbel så dyre 300 bedre på alle måter.

ja beklager nilsen, det er kanskje lit missforstårende.

250.2 var utrolig mektig. jeg syns det var en fantastisk forstyrker. har aldri hørte 300. bare 500 på flere messer i tyskland og england. 250.2 var rett og slett for mye hjemme hos meg. jeg har en liten problem med bassboom i noe frekvenser og 250.2 forstyrker alt her. dene dagen spilte jeg på sbl, såm var alrede 15 cm fra veggen. olive 250 likete jeg lit bedre dene dagen. den har ja en vist farge i lyden og det var det , hva jeg likte . i dag skulle jeg antagligvis går for en 250.2 . jeg tror med ibl kunne 250.2 fungere utmerket. men min bi stage 2 - 4 twin gjør en fantastisk job og er klar mer i naim black box område sammenlignet med naim olive.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer bra med egne opplevelser også dette at 250.2 oppleves litt tung i noen systemer. Det er kjempebra i noen systemer, men en ulempe i andre… så effekten av det er systemavhengig. Den er jo plassert mellom 200 og 300 som begge er slankere og åpnere egentlig.

Noen sier at 500 likner på 250.2 i klang, jeg skjønner hva de mener siden den har mer kraft i bassen enn 200 og 300, men det er allikevel en ugyldig overforenkling i mitt syn. Med 500 så er den ekstra "tyngden" utelukkende en opplevelse av kontrollert positiv og bouncy lettbent energi, mens med 250.2 kan det oppleves litt "slepende" tungt i forhold.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn