|
Jo, den går på at det oppleves temmelig arrogant på et felles forum (ja, det er det selv om det er en merketråd) å skrive at man ikke skjønner at alle ikke velger Naim og driver å bytter innen andre merker i tillegg til å si at britisk Hifi er det som er HiFi. Er dette gode felles holdninger?Bach_Man skrev:Kritikken går vel ikke akkurat på sak heller.
Du glemte Digiman. Jeg skrev endel.Bach_Man skrev:Dette er vel ikke felles holdninger, det er uttalelser fra Vidar P. Det er flere her som ikke har fullt anlegg fra Naim.
Det er vel til og med en diskusjonssak om det der egentlig er mine uttalelser; jeg sa jo at britisk hifi er det som er hifi og nyanserte det med at det er det som er interessant hifi for meg (jeg mener meg berettiget til å velge egne interessefelter uten å spørre Lyngen først). Hadde jeg ikke vært interessert i Naim så hadde jeg vel ikke vært aktivt med i Naim-tråden, kanskje Lyngen hadde funnet den mer spiselig da.Bach_Man skrev:Dette er vel ikke felles holdninger, det er uttalelser fra Vidar P. Det er flere her som ikke har fullt anlegg fra Naim.
Det er jo også en diskusjon som ingen andre enn deg selv etterlyser. Kanskje du kan holde en monolog i egen stue.Lyngen skrev:Innleggene var rimelig klare de, og når man bare skal vri å vende på det med null selvkritikk så er det en rimelig håpløs diskusjon.
Ja, og så for deretter å kritisere de for manglende evne til selvkritikk og for videre manglende diskusjonslyst omkring temaet hvor feil holdninger de har. Og så bli snurt når ingen vil leke "forumdiskusjon" ;D ;DVidar P skrev:.. Man kunne jo like godt finne seg et amcar-forum og kritisere deltakerne der for sine pro-amcar holdninger og for ikke å skjønne at det er mange som har laget gode biler andre steder enn i US…
De fleste tør ikke å være med heller. Forståelig nok når man ser jo hvordan det bare ender med skittkasting.Bach_Man skrev:Det er jo også en diskusjon som ingen andre enn deg selv etterlyser. Kanskje du kan holde en monolog i egen stue.Lyngen skrev:Innleggene var rimelig klare de, og når man bare skal vri å vende på det med null selvkritikk så er det en rimelig håpløs diskusjon.
He,he - nei nettopp - stadig litt misfornøydhet - men påfølgende forsøk på å bli fornøyd - osv. osv.Brasse skrev:Det er vel ikkje eit merke som har så mykje oppgradering innan samme produsent som Naim? I forhold til andre som oppgraderer til eit anna merke. Og oppgradering = misnøye? No no no no.
i have never heard the classic actually, but i would expect it to be somewhere in the xs and suprnait class. the bi amp 1 - 4 is definitely in another class, as listeners describe, who heard both. i compared my bi amp that time in active mode against a supernait. i would rate it more toward a 82/hicap/180 or 250.Brasse skrev:Når du er her på tråden, Balthar, kvar på Naim-stigen ville Phonosophie Classic 1 vært? Nait? XS? Lengre oppe?
Cdx2 er vel anbefalt til Supernait, 202, 282.NN skrev:Hos meg (2 eierskap) har den spilt forskjellig hver gang, i ulike oppsett og rom.
Siste gang veldig bra med 202-200. Sikkert bare flaks.
Uten å ha sammenliknet 552 direkte med 252 men med 282, så kan jeg destillere en slags antatt oppfatning allikevel når det gjelder 552 vs 252 og 282, og det er at 552 gir en helt merkelig effekt som jeg ikke har hørt på samme vis fra noen preamp før.balthar skrev:.. the only ,which interest me now, is how a 552 presents regarding to all this![]()
Ramlet litt av her jeg nå Lyngen?Lyngen skrev:Du glemte Digiman. Jeg skrev endel.Bach_Man skrev:Dette er vel ikke felles holdninger, det er uttalelser fra Vidar P. Det er flere her som ikke har fullt anlegg fra Naim.
Hehe, gutter.digiman skrev:Veldig godt poeng du kommer med her Vidar P. Jeg fatter det ikke helt selv nå.Vidar P skrev:Det verste er at Cyrus og Naim, og Linn forsåvidt som var omtalt for en side eller to siden her, er jo internasjonalt svære leverandører av virkelig hightech komplette hifisystemer, og er til enhver tid i forkant av de fleste. Innen sine respektive områder selvsagt.
Men allikevel så er det noe med Norge vi vil liksom ikke vårt eget beste, litt som et barn på mange måter, vi vil heller la oss lure av nok en snakeoil kabel eller kinajallarørbling fra NoName med teknologi (og ytelser) som nevnte superprodusenter hadde passert for en mannsalder siden.
Men lag en tråd om en ny billig jallabling fra Kina, gjerne noe usubstansiert vrøvl om en ledning, noe med rør eller blått lys, og den får raskt flere innlegg og lesere enn hele Linn- og Cyrus-trådene tilsammen. Forstå det den som vil.
Men jeg skal innrømme at jeg har selv vært på runddansen med alskens mulig greier fra Hong Kong til gudene vite hvor de siste 5-6 årene og her sitter jeg endelig hjemme i godstolen og kan nyte musikk uten å ha en eneste interesse av å skifte ut noen komponenter. Skal jeg være helt ærlig er det på grensen til nesten en besettelse jeg kom inn i med å teste ut nye komponenter i et sett uten å helt vite hva jeg egentlig selv var på jakt etter ???
Tror dessverre det er flere, som er i samme situasjon.
Litt på sidelinjen av Naim dette, men jeg er uansett en stor beundrer av Britisk Hi-Fi og bla Naim, Linn, Cyrus, Rega og mange andre har absolutt veldige sterke verdier som seriøse og ekstremt gode Britiske produsenter.
Ja tror faktisk der er mange der ute som prøver litt forskjellige kombinasjoner.Er det noen som bryter ut av dette, prøver kombinasjoner som "ikke skal funke" eller er for sprelske i sammensetning?
Vidar P skrev:Uten å ha sammenliknet 552 direkte med 252 men med 282, så kan jeg destillere en slags antatt oppfatning allikevel når det gjelder 552 vs 252 og 282, og det er at 552 gir en helt merkelig effekt som jeg ikke har hørt på samme vis fra noen preamp før.balthar skrev:.. the only ,which interest me now, is how a 552 presents regarding to all this![]()
Vanskelig å forklare, det er noe med lifelike skala, energi, ektehet og uanstrengthet. Men bruken av begrepene blir allikevel litt feil de brukes om så mye annet også, men i tilfellet 552 så er det imo så slående når man hører den.
Absolutt alt ved lyden blir større men allikevel mer fokusert, mer naturlig varmt men allikevel klarere, åpnere og romsligere men allikevel nærere. Det er et helt enestående produkt imo, den er bare så suveren på alt at jeg kan ikke se for meg at den vil kunne være mismatch med noe som helst annet fra Naim.
Effekten av den kan kanskje beskrives i en allegori; du står utenfor en stor gammel trelåve rett ved den lukkede men lekke gamle låvedøra og hører på et band som spiller inne i låven; det låter tøft og alt det der. Men det er en viss avstand mellom deg og musikerne, og det er visse grenser for hvor dynamisk ting blir, hvor lett det blir å følge alle musikere osv. Men siden du aldri har vært inne i låven (hulelikningen anyone) så synes du fortsatt at det er råbra og elsker å stå der å lytte til den tøffe musikken.
Å sette inn 552 i systemet blir litt som å åpne låvedørene vidåpen inn til musikerne slik at du står på dørteskelen og ser hele bandet, samtidig som du setter på rik belysning inne i låven, dvs rommet de spiller i. Alt vokser i skala og dynamikk, klarhet, nærhet og nyansering. Og så står du der da, totalt forgapt over hvor ekte alt plutselig ble, og tenker at det blir tungt å lukke døra igjen
Selvsagt en overdrivelse, men bare for beskrivelsens skyld. I mitt syn er 552 kanskje Naims mest enestående produkt.
Vidar P skrev:Den kan også brukes sammen med hvilken som helst av Naim's effektforsterkere, og den strømførende inngangen kan (iflg flere med fordel) erstatte f.eks en HiCap til SuperLine eller StageLine, så det vil frigjøre litt ekstra midler for de med slik riaa.
Ja, jeg er litt tvilende til NAC A5, men den låter ikke noe verre enn andre saker ihvertfall... Har testet mot Chord Odyssey og en Belden-kabel her og det låter for mine ører likt, men den sorte NAC A5-en er penere enn de hvite kablene på gulvet, om enn noget uregjerlig.Petterone skrev:for alle,[/u] samme med den evige diskusjon om naca 5...bra eller dårlig ? jeg vet hva jeg mener,men noen ganger blir diskusjonen kansje veldig ensidig...eller ?
Moderforumet f eks kan ta skikkelig av,men føler vel ikke att vi er der.
hva mener du her balthar? at 250.2 ikke var så bra (siden du valgte olive) eller at den var skremmende god?balthar skrev:jeg hørte 250.2 sammen med min 52 og sbl. den var skremende hjemme hos meg. en helt annen endforstyrker sammenlignet med min olive 250. til slutt beholte jeg olive dene dagen.
nilsen64 skrev:hva mener du her balthar? at 250.2 ikke var så bra (siden du valgte olive) eller at den var skremmende god?balthar skrev:jeg hørte 250.2 sammen med min 52 og sbl. den var skremende hjemme hos meg. en helt annen endforstyrker sammenlignet med min olive 250. til slutt beholte jeg olive dene dagen.
jeg likte 250.2 veldi godt,men sef. er den dobbel så dyre 300 bedre på alle måter.