Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Ok, du får selv stå for det. Jeg tror bare at det å måle antall entusiaster på HFS-tråder som målestokk for hvor stort merket er og hvor mye det selger ikke er en reell måte å "måle" dette på. Nå skal det også sies at det er noen få av dere i denne tråden som står for et svært stort antall av innleggene (på samme måte som JanR i Klipsch-tråden), noe som også bidrar til størrelsen på tråden.

Nok om det, er ikke ute etter trøbbel. Er også enig i at det er litt laber aktivitet i Linn-tråden, men det er det også i mange andre tråder. Sånn sett er Naim-tråden spesiell.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror nok ikke antall solgte enheter reflekteres noe særlig i trådene her inne. engasjementet derimot.. Hvis antall enheter skulle reflektere noe her, ville Burmeister vært sterkere representert, da det er en av de 3 B'er blandt de pengesterke i Norge.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    I motsetning til Linn har jo Naim et entrylevel-system på rette siden av 10k per komponent. Skulle tro at det kan innvirke positivt på salget.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Bach_Man skrev:
    For den rette forhandleren burde det finnes et marked for Naim i Norge. Men jeg forutsetter da dedikasjon og service på engelsk nivå. De norske listeprisene er helt greie, i hvert fall i nedre halvdel av produktspekteret.
    Som du kanskje vet er Musik Magazinet i Bergen (http://mus-mag.no/) blitt Naim-forhandler og er i ferd med bygge opp sortimentet. Jeg vet ikke hva de skal ha utstilt og hvor langt de er kommet, men hvis jeg husker rett hadde de fått en uoppakket Naim Uniti for noen uker siden.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    JFS Soundssystems i Drammen har over lengre tid hatt mulighet for demo på full xs-serie, Super Nait, cds3/555ps, NAC552, NAP300... mm.
    Så å si ingen respons.
    Er det slik at de fleste som faktisk handler nye reference produkter går utenfor Norges grenser??.
    Er jo bl.a. nevnt tidligere her at den norske listeprisen er konkurranse dyktig....

M

medlem215396

Gjest
    Jeg lurer på om alle Engelske forhandlere er like service innstillt som de vi leser om på Naim-Forum?
    Mistenker at det begrenser seg til at noen få av dem "tar den helt ut" så som Tom Tom, UHES, Cymbiosis m.fl.
    Man leser jo også om folk som har fått veldig rare råd fra forhandlere.

Engelske forhandlere har så langt jeg har forstått ingen impørtør. Naim selger direkte til forhandlerne.
    Jeg antar det vil bli som med Kontrapunkt og Linn. Avansen er større og ønsket og gleden ved å selge produktene stiger.

En Norsk forhandler som serverer service ala de beste Engelske?
    Det måtte være en av oss entusiastene det da?
    Naims hele sortiment med alle sine muligheter er for krevende.

Dersom det står et CDS3-552-300 i Drammen så har markedsføringen vært heller dårlig. Alternativt har det vært markedsført i hifiblader jeg aldri leser.

Om jeg ikke visste bedre hadde jeg vært Naim forhandler :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    CDWMcInSpots skrev:
    Bach_Man skrev:
    For den rette forhandleren burde det finnes et marked for Naim i Norge. Men jeg forutsetter da dedikasjon og service på engelsk nivå. De norske listeprisene er helt greie, i hvert fall i nedre halvdel av produktspekteret.
    Som du kanskje vet er Musik Magazinet i Bergen (http://mus-mag.no/) blitt Naim-forhandler og er i ferd med bygge opp sortimentet. Jeg vet ikke hva de skal ha utstilt og hvor langt de er kommet, men hvis jeg husker rett hadde de fått en uoppakket Naim Uniti for noen uker siden.
    Jeg skal ta turen innom og undersøke. Uniti er nettopp den typen produkt som bør stå utstilt og tilkoblet, det er vel ikke mange kunder som begynner med et fullt referenceoppsett uansett. Brukerbasen må bygges over år.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Naim cdx2

Etter det jeg har lest meg til om cdx2 så er den litt "aggressiv" i spillestilen?
    Kan noen som har har eller har hatt denne spilleren gi meg litt info om hvordan den takler mindre bra innspillinger?

-Minutten

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Men det er morsomt at vennetråden til Linn her har 10 sider og tilsynelatende null interesse, mens denne tråden nå har 558 sider,
    Kanskje Linn menigheten holder til her: http://forums.linn.co.uk/bb/

Ellers så er vel Linn LP12 tråden den lengste tråden på sentralen for et enkelt produkt ;)

harhau

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Antall liker
    1
    Naim cdx2

Minutten skrev:
    Etter det jeg har lest meg til om cdx2 så er den litt "aggressiv" i spillestilen?
    Aggressiv, nei. Frisk, ja.

Minutten skrev:
    Kan noen som har har eller har hatt denne spilleren gi meg litt info om hvordan den takler mindre bra innspillinger?
    Nådeløst... Dessverre, får jeg vel si.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt noen historiske skiver på CDX2 uten egentlig å reagere særlig på det. Synes allikevel CDS3 sin "stil" er mye mer egnet til slikt dog.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Historiske (klassisk) fungerer stort sett på meste jeg har hatt/har av utstyr, det er verre med pop/rock plater.

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, er de dårlige så er de dårlige. Det beste man kan håpe på er vel at de skal bli levelige. Er ikke sikker på at CDX2 er den rette spilleren for slikt. Den er litt upfront.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Naim cdx2

harhau skrev:
    Nådeløst... Dessverre, får jeg vel si.
    Var vel redd for det. Da utgår denne..

Takk for svar.

-Minutten

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det har utviklet seg en subkultur på moderforumet som går ut på å kritisere CDX2. Enkelte kan tolerere den sammen med 555PS, som gjør spilleren tre ganger så dyr.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Ja, er de dårlige så er de dårlige. Det beste man kan håpe på er vel at de skal bli levelige. Er ikke sikker på at CDX2 er den rette spilleren for slikt. Den er litt upfront.
    Er nok en cds3 jeg burde hatt, men den er litt vel dyr for meg. (mener egentlig disse strømforsyningene er for dyre)
    Hadde jeg bare spilt cder så hadde jeg nok skrapt sammen nok, men nå er det mye vinyl og endel streaming.
    Hadde egentlig roet ned cd kjøpene, men har vel kjøpt ca.120 cder inkludert bokser siste måneden, så jeg har vel kommet til at jeg trenger en ok spiller. ( Ndac skal og være ganske brutal med mindre bra innspillinger?)

-Minutten

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hva med CD5XS, den skal vel ligne mer på CDS3 i stil, om ikke i utførelse, har jeg hørt.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Hva med CD5XS, den skal vel ligne mer på CDS3 i stil, om ikke i utførelse, har jeg hørt.
    Har vurdert det, men prisen for en ny er det samme som jeg hadde avtalt på en brukt cds3.
    Tror ikke jeg har sett den til salgs bruk enda, og den er vel ikke i klasse med cds3.
    Nå trenger jo cds3 en psu, men selv med en TeddyXPS bør den vel være et par klasser bedre?

-Minutten

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du får en CDS3 til den prisen er det ingen ting å lure på. Brukt XPS burde jo også la seg finne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er vel "en cdp for livet" og en man neppe vil finne på å bytte ut noengang, så investeringen kan jo ses i lys av det dersom man vil finne noe trøst i det.

Det blir litt som den LP12 jeg kjøpte i '95. Flunkende ny og med Lingo og det hele så synes jeg den var svindyr… men sett med dagens øyne 15 år senere så er det helt annerledes, nå har jeg den enda, den er som ny på alle måter synes jeg, ikke en dag har passert uten at jeg har vært strålende fornøyd, og i retrospekt så var det rett og slett billig for å slippe en endeløs karusell med bytter, misnøye, kjøp/salg og slik elendighet.

Litt slik ser jeg på min CDS3 også… vel og greit var den dyr, men så står den der, og der står den nok i uoverskuelig fremtid. Så kan jeg heller bare bruke den… og investeringen ble glemt fort den. Disse apparatene er varig fryd.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naim vil vel kunne gjøre service på CDS3 i flere tiår ennå.

The quality remains long after the price is forgotten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    .. The quality remains long after the price is forgotten.
    Det er akkurat det jeg trøster meg med også. Det verste av alt er jo at det er en svært så relevant betraktning også. Pengene ut blir fort glemt når man er så strålende fornøyd med alle andre aspekter ved apparatet.

Og så får man jo "instant" beste lydkvalitet ved å kjøpe de beste apparatene først som sist. Hvem vet, i morgen kan vi få en sjelden øresykdom og miste hørselen… det verste er at en god hifikompis av meg fikk nettopp det, og ble nesten stokk døv på ene øret. Tragiske greier.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    cd5 hadde litt av den samme klangbalnansen som cds3 mener jeg å huske, men dette er jo en utgått modell.

må bare si meg enig i at cds3 er en spiller for livet, visst koster den mye, men på sikt er den verd hver pund.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    De har digital utgang. Ingen Naimspillere bortsett fra NDX og Unitibrødrene har digital inngang.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Dette er vel "en cdp for livet" og en man neppe vil finne på å bytte ut noengang, så investeringen kan jo ses i lys av det dersom man vil finne noe trøst i det.

Det blir litt som den LP12 jeg kjøpte i '95. Flunkende ny og med Lingo og det hele så synes jeg den var svindyr… men sett med dagens øyne 15 år senere så er det helt annerledes, nå har jeg den enda, den er som ny på alle måter synes jeg, og i retrospekt så var det rett og slett billig for å slippe en endeløs karusell med bytter, misnøye, kjøp/salg og slik elendighet.

Litt slik ser jeg på min CDS3 også… vel og greit var den dyr, men så står den der, og der står den nok i uoverskuelig fremtid. Så kan jeg heller bare bruke den… og investeringen ble glemt fort den. Disse apparatene er varig fryd.
    Som sagt, om jeg hadde holdt meg vekk fra vinyl så hadde jeg nok hatt en allerede. Men en må vel bare innrømme at cd nok ikke er fremtiden medium så da må jeg ha en dac i tillegg. Den krever også litt mere plass en spiller med cdskuffe. Gikk vel en brukt 2005 modell med xps for ca 39000 på bruktbørsen i sist uke, noe som er endel over mitt budsjett nå.

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim har alltid holdt en viss stolthet i sin tradisjon med nettopp manglende allsidighet.

Uansett; det er som hifikjøper fullt mulig å være for lur og fremtidsrettet, til et punkt hvor ikke noe av dagens virker bra nok, men da risikerer man fort å la nåtiden for alltid suse forbi i evig vent på en fremtid.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    nå ryktes det at jeg får UnitiServe i løpet av en ukes tid. gleder meg!

C

Cyber

Gjest
    Vidar P skrev:
    Naim har alltid holdt en viss stolthet i sin tradisjon med nettopp manglende allsidighet.

Uansett; det er som hifikjøper fullt mulig å være for lur og fremtidsrettet, til et punkt hvor ikke noe av dagens virker bra nok, men da risikerer man fort å la nåtiden for alltid suse forbi i evig vent på en fremtid.
    Hehe, herlig innlegg. Jeg forstår hva du mener, men nå er vel ikke en digital inngang noe i en fremtid langt der fremme, men så nåtid som det kan bli utifra hva jeg har forstått...

Artig firma, Naim, men produktene er jo meget gode...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte ikke egentlig på digital inngang per se, men mer generelt. Det er alltid noe "bedre" rett rundt hjørnet. Skal man vente med å investere i den optimale hifi til det ikke lengre er noe nytt i vente, så får man vente lenge.

Skal man bruke et apparat til å spille sine cd'er er det her og nå cdp'er tilgjengelig som er så gode at de gjør hver dag til en fryd, så vi lider ingen nød. Andre og mer moderne utstyrte apparater kan man kjøpe når som helst i fremtiden også.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Minutten; Hvilket system skal cdp spille sammen med ?
    Har selv cdx2 som jeg er meget fornøyd med, passer fint inn i midt
    system.
    Jeg synes den låter åpent og troverdig, det ble nevnt friskt som jeg støtter.
    At den låter stivt kjenner ikke jeg meg igjen i, hører på gamle innspillinger av klassisk
    som låter greit. Jeg har også hatt cd5 som er noe varmere, men langt fra like
    god på klang, åpenhet, friskhet og troverdighet. I mitt system er cdx2 minst et
    par hakk bedre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner meg godt igjen i beskrivelsene Leon! Og du poengterer noe viktig, nemlig dette at CDX2 (og de fleste andre Naim-kilder) er kun en del av et hele, og må ses i sammenheng. CDX2 passer f.eks svært godt til 282/250, ikke så bra til 202/200. CDS3 passer bra til 252/300 og 552/500, men ikke bra til 282/250 eller 202/200.

En morsom forsterker er imidlertid 282/300, det er overraskende god kombinasjon med en balanse av egenskaper som burde passe begge spillerne. Har hatt den selv, og også hørt den andre steder (sist hos iSaint med CDS3). Jolly impressive.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Bach_Man skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Bach_Man skrev:
    Jeg skal ta turen innom og undersøke. Uniti er nettopp den typen produkt som bør stå utstilt og tilkoblet, det er vel ikke mange kunder som begynner med et fullt referenceoppsett uansett. Brukerbasen må bygges over år.
    Jfr. Musik Magazinet ble Naim-bokser/-apparater sendt fra Oslo i går 28.10.2010, og de forventet å være operative i løpet av neste uke. Jeg spurte ikke om hva de skulle motta, men de har tidligere bl.a. nevnt DAC hvis jeg husker rett. De gav da også inntrykk av at de skulle ha et visst sortiment. Altså ikke kun en enslig boks bortgjemt i et hjørne.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Minutten; Hvilket system skal cdp spille sammen med ?
    Har selv cdx2 som jeg er meget fornøyd med, passer fint inn i midt
    system.
    Jeg synes den låter åpent og troverdig, det ble nevnt friskt som jeg støtter.
    At den låter stivt kjenner ikke jeg meg igjen i, hører på gamle innspillinger av klassisk
    som låter greit. Jeg har også hatt cd5 som er noe varmere, men langt fra like
    god på klang, åpenhet, friskhet og troverdighet. I mitt system er cdx2 minst et
    par hakk bedre.
    PHONOSOPHIE Bi-Amp 1-4 http://www.phonosophie.de/International/evollverstaerker3.html

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Cdx-apparatene kontra Cds-apparatene har vel tradisjonelt vært noe "stivere" og mer stakkato i presentasjonen. Cds er rett og slett mer analog, og får således musikken til å flyte mer uanstrengt og naturlig. Det betyr på ingen måte at Cdx2 er for kjølig, hard eller noe slikt. Men, den er jo kjent som frisk og ikke direkte dempet i presentasjonen.

Phonosophie-forsterkere har også et lite preg av å være direkte i sin presentasjon, og trekker kanskje scenen enda litt nærmere enn tilsvarende naim-modeller. Jeg merket en viss forskjell fra naim i form av en anelse mer nøkternhet (ikke analytisk og kjølig) i lyden, men med den samme flyten og totale gjennomsiktigheten. Hadde jeg nå koblet på en Cdx2 i mitt oppsett, ville det kanskje tippet over litt for mye, ettersom jeg knapt nok har bass som fyller ut. På en annen mer fyldig høyttaler kan det være noe helt annet.

Cds har vel alltid vært "bedre" enn Cdx. Det koker litt ned til hvor mye man skal bruke, og når. Men, jeg vil nok kanskje anta at for jazz og klassisk-elskeren, blir ting mer sammenhengende og naturlig med Cds. Jeg synes at grensen mellom vinyl og cd i stor grad er visket ut hos meg, jeg får i det minste aldri den lyttetrettheten som jeg fikk med nær sagt alt annet av tidligere cd-spillere.

Vidar P er jo ganske spot on: hvorfor ikke bare kjøpe ett skikkelig apparat med en gang og være fornøyd for fremtiden? Slik gjelder jo med det meste. Jeg er i hvertfall utrolig glad jeg benyttet muligheten til å anskaffe meg ett sjeldent strøkent eksemplar av Cds2. Jeg trenger ingen annen cd-spiller.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    CDWMcInSpots skrev:
    Bach_Man skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Bach_Man skrev:
    Jfr. Musik Magazinet ble Naim-bokser/-apparater sendt fra Oslo i går 28.10.2010, og de forventet å være operative i løpet av neste uke. Jeg spurte ikke om hva de skulle motta, men de har tidligere bl.a. nevnt DAC hvis jeg husker rett. De gav da også inntrykk av at de skulle ha et visst sortiment. Altså ikke kun en enslig boks bortgjemt i et hjørne.
    Da kan jeg kanskje håpe på at en tilsvarende sending blir sendt til AudioRoyal her i Trondheim. Blir spennende å se hvilke bokser som evt. dukker opp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn