Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    CDWMcInSpots skrev:
    Jfr. Musik Magazinet ble Naim-bokser/-apparater sendt fra Oslo i går 28.10.2010, og de forventet å være operative i løpet av neste uke. Jeg spurte ikke om hva de skulle motta, men de har tidligere bl.a. nevnt DAC hvis jeg husker rett. De gav da også inntrykk av at de skulle ha et visst sortiment. Altså ikke kun en enslig boks bortgjemt i et hjørne.
    Det blir spennende. Gleder meg til demomuligheter her i byen, og gjerne kjøp neste gang jeg skal ha noe nytt. Det er vel faktisk så mye som et år siden jeg så CD5, NAC202 og NAP200 (tror jeg det var), og så ble det borte igjen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.190
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. norske forhandlere: Stavanger har hatt Naim-fohandler i årevis.
    Nå er det Resonans i Kirkegaten. Fin butikk med krem beliggenhet midt mellom flere konkurrenter.
    http://resonans-web.no/
    De har vanligvis Naim-produkter stående for demo. Typisk Uniti, NaitXS og Supernait, men de skaffer vel det meste.
    Godkjente høyttalere har de og ;)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Ser at Maki har samme forsterker, han bruker Cds2/Xps
    C.Alshus bruker også Phonosophie B1-2 med Cds2/Xps

Kan det være noe ?
    Den er i hvert fall billigere enn Cds3/Xps.

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=87584
    Har egentlig blitt indirekte fortalt at cds2 ikke er noe særlig oppgradering fra min RME dac.
    Er det noen her som har testet Holfi sammen med Naim? Har en Xandra Le liggende, men den trenger en ny laser/drivverk, den har samlet støv i over et år nå.

-Minutten

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Da er RME dacen din fin!

CDS2 er en god spiller. Den spiller musikk.

Den var tross alt toppmodellen inntil CDS3 kom i 2001.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    Da er RME dacen din fin!

CDS2 er en god spiller. Den spiller musikk.

Den var tross alt toppmodellen inntil CDS3 kom i 2001.
    Det har blitt meg fortalt at Lavry10 var endel bedre en CDS2 på min forsterker. RME skal etter sigene være rundt samme nivå som Larvy (Eller litt under). Jeg påstår ikke noe da jeg verken har hørt Larvy eller CDS2.

-Minutten

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hva skal du da med Naimspiller? CDS2 er vel den tredje beste spilleren Naim har laget etter CD555 og CDS3.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det fort kan bli feil å sammenlikne RME og CDS2 i teorien, da de er meget forskjellige om minnet ikke svikter; RME er vel mer i retning av Benchmark og slikt er den ikke? I så fall blir vel det bortimot så langt fra CDS2 og denslags som man kan komme i praksis. Med hensyn til lydegenskaper mener jeg.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvorfor ikke bare kjøpe en cd5xs og oppgradere med en Highcap. Da får du en meget kapabel cd spiller med en coax utgang bak hvis behovet skulle melde seg v en senere anledning. ( Naim dac )

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Hva skal du da med Naimspiller? CDS2 er vel den tredje beste spilleren Naim har laget etter CD555 og CDS3.
    Hadde håpet på litt synergi effekt siden Phonosophie og Naim er litt like i spillestilen. (Tidligere eier av forsterkeren min hadde CDS2 men solgte den.) I utgangspunktet lurte jeg litt på erfaringer med CDX2.
    Mener du jeg ikke kan vurdere en Naim cd spiller fordi at jeg nevnte at tidligere eier av Phonosophie vurderte Larvy som bedre en en snart 20 år gammel Naim spiller?

-Minutten

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Jeg tror det fort kan bli feil å sammenlikne RME og CDS2 i teorien, da de er meget forskjellige om minnet ikke svikter; RME er vel mer i retning av Benchmark og slikt er den ikke? I så fall blir vel det bortimot så langt fra CDS2 og denslags som man kan komme i praksis. Med hensyn til lydegenskaper mener jeg.
    Benchmark/RME/Larvy alle proffdacer og er nok som du sier i en annen rettning en Naim.. Den eneste referansen jeg har er en som har hatt CDS2,Larvy og  Phonosophie. Basert på han tilbakemeldinger tror jeg ikke en CDS2 er rett for meg, men jeg kan jo ta feil. Er vi ikke på dette forumet for å dele erfaringer?

-Minutten

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Det er noe som ikke stemmer her...
    Det er ikke en Cd2 (fra 95-98) tidligere eier hadde ?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    Mener du jeg ikke kan vurdere en Naim cd spiller fordi at jeg nevnte at tidligere eier av Phonosophie vurderte Larvy som bedre en en snart 20 år gammel Naim spiller?

-Minutten
    Skjønner bare ikke helt hva du vil. Du mener CDS3 ville vært bra, mens forgjengeren CDS2, som fremdeles er helt på høyden og bedre enn brorparten av spillere som Naim lager i dag, ikke er bra nok. I såfall er det jo naturlig å satse på nevnte prisgunstige DAC. Men proffdacer er jo heller ikke nødvendigvis snille med dårlige innspillinger, slik du etterlyser. Lavry DAC fikk forøvrig ganske høy status i Naimmiljøet en periode før Naim lanserte sin egen DAC, men det har vært svært stille på den fronten i det siste. Den eneste bekymringen jeg ville hatt med CDS2 er muligheten for service i årene som kommer. Finnes det fremdeles nye drivverk på lager hos Naim?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Det er noe som ikke stemmer her...
    Det er ikke en Cd2 (fra 95-98) tidligere eier hadde ?
    Nei, det er den cds2 som MaKi har nå. Men han virker jo fornøyd så det er nok snakk om smak og behag her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Vidar P skrev:
    Benchmark/RME/Larvy alle proffdacer og er nok som du sier i en annen rettning en Naim.. Den eneste referansen jeg har er en som har hatt CDS2,Larvy og  Phonosophie. Basert på han tilbakemeldinger tror jeg ikke en CDS2 er rett for meg, men jeg kan jo ta feil. Er vi ikke på dette forumet for å dele erfaringer?

-Minutten
    Jøss. Det var da ikke noe ille ment i mitt innlegg. Det var vel nettopp min erfaring jeg delte, så jeg skjønte ikke den. Men du får ha lykke til i søket etter din nye kilde, du finner nok en egnet en til slutt.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Jøss. Det var da ikke noe ille ment i mitt innlegg. Det var vel nettopp min erfaring jeg delte, så jeg skjønte ikke den. Men du får ha lykke til i søket etter din nye kilde, du finner nok en egnet en til slutt.
    Oppfattet det ikke slik heller, litt klønete skrevet av meg. :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nå ble det mye rart. Sammenligningen gjort med Lavry var under forutsetning av at den ble brukt med en Mac, med riktig type kabel og noen andre forutsetninger jeg ikke husker. Da spilte de iflg. samme kar på omtrent samme nivå, men ble samtidig omtrent like dyre. Jeg kan ikke erindre at han har sagt noe om at Lavry var bedre enn Cds2, men det kan han kanskje oppklare. Jeg ville fortsatt tro de spilte helt forskjellig fra hverandre.
    Min var ombygd fra Cds til Cds2 i 2002, og var da helt ny. Xps'en var fra 2003, så dette var ikke gamle sakene.

Phonosophies egne spillere er også skikkelige saker, men kostbare. Cds2 kan man til stadighet gjøre ett varp på.

Man snakker om en del egenskaper hos enkelte Naimbokser og høyttalere som man ikke kan sette fingeren på. F.eks mener mange at Ibl har en magi som man ikke helt kan definerer. Jeg mener Cds2 har det også, for den låter simpelthen så naturlig, analogt og ekte. Ingen cd-spiller har på samme måte fått meg til å glemme lydegenskapene på samme måte, og la musikk være musikk. Jeg har ikke hørt de omtalte Dac'er. Har med en viss porsjon vill tipping ikke troen på at de gir samme musikkglede, dessverre. Men, jeg har intet seriøst grunnlag å basere den uttalelsen på.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Glade oppnåelser og resultater for Naim har gjort at den britiske statsministeren har anbefalt Naim Audio for "the Queens Award for Enterprise in the International Trade" for 2010.

Denne prestisjetunge utnevnelsen i UK har blitt utdelt i uminnelige tider, og Naim akseptert statsministerens anbefaling. Dette er andre gang de mottar denne prisen.

"The Queens Award celebrates the Queen's birthday and six years of continuous growth in Naim export sales - a considerable achievement given the world economy. Export sales over this period can be visualised as Naim cartons reaching from the ground to a height of about two and a half times the height of Mount Everest!"

Paul Stephenson sier "We are extremely proud of our British design and engineering heritage and very pleased to represent 'The best of British industry' around the world. This is the second time in twentyfive years that the Queen's Award of Enterprise has been conferred upon Naim and it's a real motivator."

Ikke verst å være tildelt Queens Award for Enterprise to ganger for en hifibedrift i en stor nasjon i enhver sammenheng.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    Glade oppnåelser og resultater for Naim har gjort at den britiske statsministeren har anbefalt Naim Audio for "the Queens Award for Enterprise in the International Trade" for 2010.

Denne prestisjetunge utnevnelsen i UK har blitt utdelt i uminnelige tider, og Naim akseptert statsministerens anbefaling. Dette er andre gang de mottar denne prisen.

"The Queens Award celebrates the Queen's birthday and six years of continuous growth in Naim export sales - a considerable achievement given the world economy. Export sales over this period can be visualised as Naim cartons reaching from the ground to a height of about two and a half times the height of Mount Everest!"

Paul Stephenson sier "We are extremely proud of our British design and engineering heritage and very pleased to represent 'The best of British industry' around the world. This is the second time in twentyfive years that the Queen's Award of Enterprise has been conferred upon Naim and it's a real motivator."

Ikke verst å være tildelt Queens Award for Enterprise to ganger for en hifibedrift i en stor nasjon i enhver sammenheng.
    Moro! Velfortjent også.
    Husker forresten også at Mission / Cyrus fikk denne utnevnelsen på tidlig 90 tallet også.
    Husker også jeg synes som 15 åring i 1991 at det var litt artig at Prime Minister Major likte veldig godt Cyrus annlegget sitt (kjøpte Cyrus 2 etter konfirmasjon) i 10 Downing Street. Kanskje det står et Naim anlegg der nå? :D
    Litt offtopic, men jeg digger uansett det beste av Britisk Hi-Fi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det verste er at Cyrus og Naim, og Linn forsåvidt som var omtalt for en side eller to siden her, er jo internasjonalt svære leverandører av virkelig hightech komplette hifisystemer, og er til enhver tid i forkant av de fleste. Innen sine respektive områder selvsagt.

Men allikevel så er det noe med Norge… vi vil liksom ikke vårt eget beste, litt som et barn på mange måter, vi vil heller la oss lure av nok en snakeoil kabel eller kinajallarørbling fra NoName med teknologi (og ytelser) som nevnte superprodusenter hadde passert for en mannsalder siden.
    Men lag en tråd om en ny billig jallabling fra Kina, gjerne noe usubstansiert vrøvl om en ledning, noe med rør eller blått lys, og den får raskt flere innlegg og lesere enn hele Linn- og Cyrus-trådene tilsammen. Forstå det den som vil.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det verste er at Cyrus og Naim, og Linn forsåvidt som var omtalt for en side eller to siden her, er jo internasjonalt svære leverandører av virkelig hightech komplette hifisystemer, og er til enhver tid i forkant av de fleste. Innen sine respektive områder selvsagt.

Men allikevel så er det noe med Norge… vi vil liksom ikke vårt eget beste, litt som et barn på mange måter, vi vil heller la oss lure av nok en snakeoil kabel eller kinajallarørbling fra NoName med teknologi (og ytelser) som nevnte superprodusenter hadde passert for en mannsalder siden.
    Men lag en tråd om en ny billig jallabling fra Kina, gjerne noe usubstansiert vrøvl om en ledning, noe med rør eller blått lys, og den får raskt flere innlegg og lesere enn hele Linn- og Cyrus-trådene tilsammen. Forstå det den som vil.
    Veldig godt poeng du kommer med her Vidar P. Jeg fatter det ikke helt selv nå.
    Men jeg skal innrømme at jeg har selv vært på runddansen med alskens mulig greier fra Hong Kong til gudene vite hvor de siste 5-6 årene og her sitter jeg endelig hjemme i godstolen og kan nyte musikk uten å ha en eneste interesse av å skifte ut noen komponenter. Skal jeg være helt ærlig er det på grensen til nesten en besettelse jeg kom inn i med å teste ut nye komponenter i et sett uten å helt vite hva jeg egentlig selv var på jakt etter ???
    Tror dessverre det er flere, som er i samme situasjon.

Litt på sidelinjen av Naim dette, men jeg er uansett en stor beundrer av Britisk Hi-Fi og bla Naim, Linn, Cyrus, Rega og mange andre har absolutt veldige sterke verdier som seriøse og ekstremt gode Britiske produsenter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Britisk hifi er jo det som er hifi, iallefall hifi verdt å bruke tid og energi på, så vi er nok helt på linje der Digiman :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Men du VidarP, min gode venn og nabo - jeg liker britisk hifi selv, men ikke bare det. Det finnes da mye brukbart i andre merker også...? Jeg har ikke lest hele Naim-tråden, men av det jeg har lest er det lite eller intet kritisk rundt Naim å lese. Synes å observere en slags overdrevet hyllest av dette merket. Finnes det ikke noe kritikkverdig? Tråden bærer preg av "verdens beste" i forskjellige valører...

Misforstå meg rett, hver gang jeg er hos deg og lytter, hører jeg at jeg selv har huller i lydkvaliteten hjemme hos meg - ikke tvil om det. Men er Naim verdens beste utstyr?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, britisk hifi er min interesse innen hifi. Jeg har ikke sagt at noe er verdens beste, har jeg? Jeg forbeholder meg retten til å være interessert i det og lite annen hifi, og mene at det er den eneste hifikultur jeg synes det er interessant å bruke tid og energi på. Selv om noen synes det er drøyt å høre.

Andre må gjerne være interessert i 50-talls amcars, russiske jagerfly, viktorianske frimerker eller 60-talls pop, jeg respekterer det, og gleder meg over at folk har forskjellige interessefelt. Enhver får interessere seg for det man vil. Jeg vil tro at jeg også bør få det, og for meg er det altså britisk hifi dersom det skal være hifi. Slik er det bare.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    En ærlig sak det ja, VidarP. Jeg er også interessert i lydkvaliteten i Naim. Men i tillegg til lydkvaliteten kunne jeg tenkt meg å dissikert en Naim forsterker f.eks. for å finne ut av hvorfor de låter bedre enn mye annet. Det er jo kjente kretsløsninger og kjent teknologi samt kjente komponenter. Hva er de gjør som parkerer andre merker ganske så ettertrykkelig...?

Men, det har jeg desverre ikke råd til. Det får holde å stikke bortom deg - lytte - fundere - og glise i takt med musikken... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldragern skrev:
    .. Hva er de gjør som parkerer andre merker ganske så ettertrykkelig…?
    De gjør jo ikke nødvendigvis alltid det selvsagt, men dette med å få produkter til å låte best mulig er jo et svært interessant (og enormt stort) tema, og herunder ligger sikkert noe av min fascinasjon for det beste av britisk hifikultur.

Kulturen er jo fundert på en urgammel men fornøyelig typisk britisk innfallsvinkel av vitenskap koblet med entusiasme for hva man driver med; sikkert noe av grunnen til at gamle Jaguarer, Hardy fluestenger, Rolls Royce-maskiner, Holland & Holland haglegeværer etc etc har noe av de samme eiendommelige sett egenskaper som også gjør feks Naim hifi så attraktivt for noen (mange om man skal tro salgstallene, som nylig gav de sin andre Queens Award).

Det er produkter laget av folk som både har et intenst ønske om å lage det beste de kan, og samtidig har ressurser og knowhow til å faktisk gjøre det. Og legger mye av sin ære i å gjøre det best mulig. Jo, det beste av britisk hifi er en fascinerende reise i en fascinerende kultur. Det er ikke dermed sagt at ikke andre kan lage bra ting, det vet jeg at de kan, men jeg har bare ikke latt meg fascinere av det til samme grad.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg er også interessert i lydkvaliteten til Naim, men holdingene til endel naimister er nesten sjokkerende. Det føles litt som man må inngå en pakt for å være med i det gode lag av dem som vet best.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I det minste så finner man ikke naimister som slenger omkring seg med nedsettende kommentarer om personlige holdninger til venner av annen hifi i andre vennetråder. Så lavt har jeg ennå ikke sett noen av naimistene synke.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    Jeg er også interessert i lydkvaliteten til Naim, men holdingene til endel naimister er nesten sjokkerende. Det føles litt som man må inngå en pakt for å være med i det gode lag av dem som vet best.
    Jeg har følgt med naimtråden i 2,5år uten å oppleve noen sjokkerende holdninger ??
    Og komme med utsagn at man nærmest må inngå en pakt blir bare tull.
    De som har holdt seg her på naim tråden i mange flere år enn meg har en oppriktig
    lidenskap for Naim, savner god gammel respekt for andres kunnskap og interesser.
    Rett og slett håpløst Lyngen...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dette er jo vennetråden til Naim, der vi prøver å holde en hyggelig stemning. Om noen kommer her og skal kverulere og stille oss til veggs er det selvsagt ikke populært. Kanskje er det bedre å skaffe seg erfaring med Naim i den virkelige verden og komme tilbake hit og diskutere erfaringen, gjerne kritisk om det føles riktig, i stedet for å forlange at deltakerne her skal inngå i en meningsløs diskusjon.

U

utgatt60135

Gjest
    leon skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg har følgt med naimtråden i 2,5år uten å oppleve noen sjokkerende holdninger ??
    Og komme med utsagn at man nærmest må inngå en pakt blir bare tull.
    De som har holdt seg her på naim tråden i mange flere år enn meg har en oppriktig
    lidenskap for Naim, savner god gammel respekt for andres kunnskap og interesser.
    Rett og slett håpløst Lyngen...
    Selvsagt satt på spissen, men holdinger som at det jeg har er best i verden og at man ikke skjønner at ikke alle andre tenker likt er for meg hoderistende. Jeg skjønte jo at jeg fikk pepper nå, men det er jo det man finner å lese her som skaper reaksjonen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ingen av Naimbrukerne som går inn i for eksempel Klipsch- eller Audio Note-tråden for å rakke ned på de som bruker tiden sin der, med mindre man har noe godt eller saklig å si om produktene.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    er Naimistene verre enn andre? For egen del er jeg mer "McIntoshist" og "Piegaist" og følger med i Naimtråden litt som et støttemedlem. no offence guys! jeg oppfatter ikke på noen måte Naimistene som verre enn andre med forkjærlighet for et merke. dette er jo en hobby som handler om lidenskap (og ikke bare lydkvalitet og musikk) - Naim klarer tydelig å skape denne lidenskapen - og nettopp dette reflekterer denne tråden. la oss heller feire det enn å komme med sure oppgulp! ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    McIntoshist er jeg også, om enn av skaplegning. En uendelig lang fryd av en produktportefølje i en mannsalder det der Kalle.

U

utgatt60135

Gjest
    Kalle Klovn skrev:
    er Naimistene verre enn andre?

Jeg har ikke lagt merke til samme holdning i andre merketråder foruten normal lidenskap i allefall. Lidenskap er jo bra. Det er jo alltid litt pussig at motkrittikken aldri pleier å gå på sak her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn