Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det var ja uvanelig lavt for en 552...

var det på engelsk ebay ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det nærmer seg vel 80k for en 2002 preamp, når man regner med norsk mva, gebyr og frakt. Uansett så er det rundt halv pris av ny, og sikkert et godt kjøp. Enda bedre vil det kanskje være å kjøpe en med garanti fra forhandler (den er vel utgått på en 2002-modell, eller er det ekstra lang garanti på 500-serien?).

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    oh leon...now i get the point.

i tried to buy this item 1/2 a year ago. it is a scam item, which was reported several times. i tried to buy it on german ebay. the same images.it was offered for 7000 euro then. unusually low.

don´t buy the item !!!

my money was thankfully returned cause to attention from my banks side.

this also explanes the low price tag right now.
    the item always appears in a short period before bidding just to make it more appetite. the seller knows that people wants it badly...

what a shame...

M

medlem215396

Gjest
    For de som måtte ha interesse.
    Den interne hard disken i Mac Mini gikk full og rippingen stoppet opp. Gikk til innkjøp av en Lacie Quadra 2T Firewire 800 basert eksterndisk og benytter den nå som hoveddisk for musikk og bilder. Tenker å bestille en tilsvarende disk som skal benyttes til jevnlig backup vha TimeMachine.

Rippingen er igang igjen og idag har alle mine cd`er med Ermanno Wolf-Ferrari blitt rippet. Eneste feilsymptom er at av og til når det spilles musikk mens jeg ripper, så går cd`n i frys. Mini må restartes. Ingen stor sak, enten er det stillhet under ripping eller avspilling fra vinyl. (fikk forresten TTPSU her om dagen og det var en gledelig oppgradering).

Musikken spilles fra Mini, via M2Tech Hiface omformer og gjennom Naim DC1 (BNC til RCA) til dac`en i Supernait. Benytter SPDIF fra digital tuner og inn i andre inngangen i Dacen.
    Dette fungerer strålende og jeg bytter enkelt mellom lyd fra Mac og TV, via fjernkontrollen. Benytter iTunes for avspilling og ripper til Apple Lossless.
    TV`n, en 47" LCD fra LG fungerer som skjerm. (kostet ikke stort). Det betyr at jeg slår på TV`n når jeg skal høre musikk og benytter trådløs mus og tastatur for å navigere. I perioder benyttet jeg iPod Touch som fjernkontroll og det fungerer også fint, men TV`n ble liksom valget. Stort og oversiktlig i tillegg til at internett er lett tilgjengelig.
    Jeg blei advart mot å bruke TV som skjerm pga formatproblemer. Det har ikke vært noe problem. Ved nettsurfing hender det jeg blåser opp bildet 2 ganger vha epletasten og plusstegnet. Raskt og effektivt.

Ser for meg at en iPad kan gjøre susen for mange, større skjerm og ved bruk av programmet "remote", vil det være en fin fjernkontroll/ monitor. Mine behov ligger nærmere iPhone tror jeg, enhver sitt valg.

Når man vil høre musikk som ikke ligger på disken så tar det selvfølgelig litt mer tid å gjøre den tilgjengelig, men 3-4 minutters kosearbeid mens man nipper til kaffen. ;) Når jobben er gjort er musikken mer tilgjengelig ved neste avspilling.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    balthar skrev:

i tried to buy this item 1/2 a year ago. it is a scam item, which was reported several times. i tried to buy it on german ebay. the same images.it was offered for 7000 euro then. unusually low.

don´t buy the item !!!

the item always appears in a short period before bidding just to make it more appetite. the seller knows that people wants it badly...

what a shame...
    Hørtes ikke bra ut, du skal ha takk for at du deler det her med oss.
    552 er nok uaktuelt for meg, er fornøyd med min 282 :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    balthar skrev:

don´t buy the item !!!

what a shame...
    Hørtes ikke bra ut, du skal ha takk for at du deler det her med oss.
    552 er nok uaktuelt for meg, er fornøyd med min 282 :)

det er det siste jeg skulle ikke gjøre :)...jeg er takknemelig , at banken min verslet meg.

ja 282 er ja en kjempe preamp !

U

utgatt60135

Gjest
    digiman skrev:
    Lyngen skrev:
    Bach_Man skrev:
    Dette er vel ikke felles holdninger, det er uttalelser fra Vidar P. Det er flere her som ikke har fullt anlegg fra Naim.
    Du glemte Digiman. Jeg skrev endel.
    Ramlet litt av her jeg nå Lyngen?
    Hva skal du egentlig frem til? Håper og tror ikke jeg har vist noe arroganse i forhold til noe eller noen her på HFS.
    Beklager Digiman, jeg tok deg med uten noen god grunn. Jeg for min del vet at det finnes mange sannheter og vil ikke påstå at mine valg er bedre enn andres og derved fremheve Focal osv som det rette valg. Men folk er forskjellige.

Btw; Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal gå en ny vei. Hva tror dere? Vil det bli et for stort sprang ned til Uniti i forhold til mye dyrere Sugden? Kan Uniti f.eks drive og matches en Dynaudio Focus 220? Hvodan kan jeg event. overføre FLAC (Mac) via Supernait? Jeg snuser litt på en enkel løsning med bare en komponent, men er bare løse tanker enda.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    I et potensielt nr. 2 anlegg kan jeg kanskje tenke meg Uniti mot et par Harbeth P3ESR :) Men dette ligger litt fram i tid hos meg. Lommeboka bestemmer dessverre litt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Noen som kan si hvordan Naim DAC plasserer seg i lydsignatur? Ligner den mest på CDX2 eller CDS3.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Noen som kan si hvordan Naim DAC plasserer seg i lydsignatur? Ligner den mest på CDX2 eller CDS3.

kanskje steinar kan kommentere dete ? siden han eide alle 3 ?..i allefall cds3 og dac.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    For de som måtte ha interesse.
    Den interne hard disken i Mac Mini gikk full og rippingen stoppet opp. Gikk til innkjøp av en Lacie Quadra 2T Firewire 800 basert eksterndisk og benytter den nå som hoveddisk for musikk og bilder. Tenker å bestille en tilsvarende disk som skal benyttes til jevnlig backup vha TimeMachine.
    Har gått nesten samme stien,men jeg valgte 2 stk "Harddisk 1TB Story Station External USB 2.0" som jeg lastet hele samlingen ned på, i itunes lossless,innstalerte så logitech sin programvare og kjører via en transporter kobblet opp mot 200/202.Er veldig fornøyd :)

M

medlem215396

Gjest
    Vil si at Naimdac har med seg begge verdener, både X og S.
    Jeg opplever X som underholdende og med PRaT i stort monn, men kan i enkelte sammenhenger bli litt vel ivrig.
    Vesentlig flatere enn S.
    S er mer naturlig og flerdimensjonal. I enkelte oppsett (XPS) kan den bli litt stillestående eller kjedelig.

Jeg vil si at det beste jeg har hørt fra cdp er S3/555PS (resten av oppsettet og den gode balansen må tilskrives resultatet) :)

Dac`en er utrolig åpen, innsiktsfull og flerdimensjonal, uten på noen måte å være hard eller pågående. (Med XPS2).

Merk at jeg kun har hørt den sammen med 202-200. Således kjenner jeg ikke hvordan den responderer ift annet Naim eller hvilket potensiale den har. Mine inntrykk beskriver altså en generell grunn, mens produktene vil respondere forskjellig i ulike oppsett og rom selvfølgelig.

Praktisk sett er den strålende.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Naim sørvis …
    Sender eg til kontrapunkt eller direkte til importør? Eller andre plasser?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Brasse skrev:
    Naim sørvis …
    Du sender til Ljudtema og Willy Tangen i Oslo, som så vanligvis sender videre til Sverige. Sett av noen måneder...

Har forsøkt å godsnakke med Naim i England flere ganger for å få sendt direkte dit, men de undrar seg.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    Naim sørvis …
    Hva skal sørves?

Er det et produkt du har kjøpt hos Kontrapunkt? Da skal du forholde deg til Kontrapunkt.
    Er det et produkt du har kjøpt brukt? Da kan du forholde deg til importør eller sende produktet direkte til Enland selv.

http://www.naimaudio.com/support/returning-product

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    2002 Naim Nait5.
    Døde etter eg kobla fra Pardo-Psu uten å skru av Naiten. Sikring ser ok ut. Skal bytte for å være sikker.

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Jeg leverte min Nait5 til Willy Tangen som sendte den til Gøteborg hvor de fikset den.

Tok et par måneder men det var greit syntes jeg.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Paulsen skrev:
    Tok et par måneder
    tar det to måneder :eek: hadde jeg spurt om å få låne noe imens.
    heldigvis har jeg aldri hatt behov for sørvis på naim.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.143
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Stemmer bra med egne opplevelser også dette at 250.2 oppleves litt tung i noen systemer. Det er kjempebra i noen systemer, men en ulempe i andre… så effekten av det er systemavhengig. Den er jo plassert mellom 200 og 300 som begge er slankere og åpnere egentlig.

Noen sier at 500 likner på 250.2 i klang, jeg skjønner hva de mener siden den har mer kraft i bassen enn 200 og 300, men det er allikevel en ugyldig overforenkling i mitt syn. Med 500 så er den ekstra "tyngden" utelukkende en opplevelse av kontrollert positiv og bouncy lettbent energi, mens med 250.2 kan det oppleves litt "slepende" tungt i forhold.
    Det er jo litt delte meninger her; har vel tidligere nevnt i denne tråden at jeg faktisk foretrekker 250 fremfor 300, gitt at begge drives med samme pre (nå ble jeg brått usikker på om det var 282 eller 252 vi benyttet), men for meg var den noe mer slurvete og feitere klangen fra 250'n hakket morsommere enn den mer presise og beherskede 300'n. Teknisk er det dog liten tvil om at 300 er best på alle punkter.

Mvh
    Håkon Rognlien

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt så er vel effekten av lydforskjellene i praksis det at det vil være noe systemavhengig. Jeg tror allikevel at for de aller fleste systemer (uten å ha prøvd de aller fleste selvsagt så det blir gjetting) vil det være et solid hopp fra 250.2 til 300 når det gjelder opplevd innsikt i innspillingene.

Så kan man jo, som du illustrerer, selvsagt aldri se bort fra at noen liker den litt feitere, mer slurvete og tyngre lyden fra 250.2

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Finnes det eit kart over kva modellar av dei som er utgått som passar sammen? Eit slags "suggested systems" for det som er å finne brukt?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    nilsen64 skrev:
    heldigvis har jeg aldri hatt behov for sørvis på naim.
    Kanskje ikke så rart når du ikke har rotet det til for deg selv slik Brasse har gjort, har relativt nytt utstyr og har hatt Naim et drøyt år...

;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Skal bytte sikringa denne uka samt prøve Pardoen igjen. Forunder meg ikkje om den fyrer! ::)

C

Cyber

Gjest
    Huff, jeg sitter her med en Nait 5i på vei, men har kommet på XS-tanker. Er XS Naiten klart bedre enn 5i?

Noen som har erfaringer med begge?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt xs selv, men i naimverdenen er jo stort sett forsterkerne bedre etterthvert som man stiger oppover. Men, husk suggested systems og balanse, og hva det skal brukes på. Hadde ikke balet med xs hvis jeg ikke hadde riktig kilde, da hadde jeg heller gjort omvendt

cybervision_ skrev:
    Huff, jeg sitter her med en Nait 5i på vei, men har kommet på XS-tanker. Er XS Naiten klart bedre enn 5i?

Noen som har erfaringer med begge?

C

Cyber

Gjest
    Jeg har en rDac fra Arcam, koster ikke så mye men spilte svært mye bedre her enn f.eks. Stello DA100 Signature. XS blir litt "now or never". Jeg er klar over at den er bedre, men er det små forskjeller, eller en virkelig kraftig oppgradering, koster jo nesten det dobbelte...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det tør jeg rett og slett ikke svare på da jeg ikke kjenner anlegget. Flere her som har prøvd den som sikkert kan uttale seg. Men, jeg ville absolutt tippe at det er verdt steget, hvis planen er å evt. gjøre grep som må til hvis den viser seg å blottlegge mangler ellers i oppsettet. Det er det alltid en viss risiko for med mer transparent gjengivelse.

cybervision_ skrev:
    Jeg har en rDac fra Arcam, koster ikke så mye men spilte svært mye bedre her enn f.eks. Stello DA100 Signature. XS blir litt "now or never". Jeg er klar over at den er bedre, men er det små forskjeller, eller en virkelig kraftig oppgradering, koster jo nesten det dobbelte...

C

Cyber

Gjest
    På sikt vil det selvsagt være aktuelt, det er litt babysteps over det hele nå... Men erfaringer settes pris på og er kildeoppgradering er nok naturlig etterhvert.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Rart det her med Naim. Kjøpte meg akkurat grønne stearinlys til musikkrommet...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skulle jeg valgt mellom kilde eller forsterker først, og en av de måtte vente, da ville jeg nok gått for kilden. Forutsatt at forsterker og høyttaler fungerer tilfredstillende. Å leve med et anlegg som viser flere mangler enn styrker, gir ingen musikkglede. En god kilde øker sjansene for tilfredshet her, er i det minste min erfaring. Ett annet alternativ kan være å spare litt, legge mest i kilde og samtidig kjøpe forsterker. Uniti eller snait som har dac med naimlyd?

cybervision_ skrev:
    På sikt vil det selvsagt være aktuelt, det er litt babysteps over det hele nå... Men erfaringer settes pris på og er kildeoppgradering er nok naturlig etterhvert.

C

Cyber

Gjest
    Jeg forstår. Saken er at jeg har en 5i på vei og vurderer å legge til mellomlegget opp til XS. rDac er i grunnen god nok kilde etter min erfaring og jeg har hatt litt inne til test her. Jeg har mulighet til å oppgradere nå, ellers blir 5i stående. Jeg får høre med butikken om de går med på et slikt bytte og heller se an en kildeoppgradering om en stund når kontoen har fått igjen pusten...

Takker for svar!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor ikke ignorere dette tilfellet av buyers remorse, spare pengene og bruke 5i? Det dukker nok opp mange muligheter i fremtiden, kanskje skal du høyere opp enn XS også...

Hvis jeg skulle brukt 14-15000 på Naim nå hadde jeg gått for Unitiqute.

C

Cyber

Gjest
    Jeg har fått litt input om at jeg må lengre opp på Naim skalaen for å få noe effekt av det hele - at 5i er for liten. UnitiQute er da på magre 30 watt, vil ikke det effektmessig være en nedgradering?

XS er vel i grunnen det dyreste av forsterker jeg kan forsvare å ha i stua økonomisk så som sagt det blir litt nå eller aldri på forsterkersiden. 5i er jo ellers på høyde med Uniti så XS er vel eneste forsterkerOPPgradering under SN?

EDIT: Snakket med importør og jeg går for en XS, får håpe den er verd de surt opptjente. :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Paulsen skrev:
    Jeg leverte min Nait5 til Willy Tangen som sendte den til Gøteborg hvor de fikset den.

Tok et par måneder men det var greit syntes jeg.
    Gjorde det samme med CD5X. Det tok fire måneder og jeg er ikke helt sikker på hvor greit jeg synes det er.

Rektor

Medlem
    Ble medlem
    19.08.2010
    Antall liker
    0
    Har prøvd begge hjemme over en periode og XS er en bedre forsterker som er verdt mellomlegget. Og etterhvert kjøper du en PSU, flatcap eller Teddycap som gir et utrolig løft.

Mvh

cybervision_ skrev:
    Jeg har fått litt input om at jeg må lengre opp på Naim skalaen for å få noe effekt av det hele - at 5i er for liten. UnitiQute er da på magre 30 watt, vil ikke det effektmessig være en nedgradering?

XS er vel i grunnen det dyreste av forsterker jeg kan forsvare å ha i stua økonomisk så som sagt det blir litt nå eller aldri på forsterkersiden. 5i er jo ellers på høyde med Uniti så XS er vel eneste forsterkerOPPgradering under SN?

EDIT: Snakket med importør og jeg går for en XS, får håpe den er verd de surt opptjente. :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har du så tungdrevne høyttalere da, cyber? Qute er ikke svak, heller ikke 5i. Det er best å bare ignorere wattstyrken, evt bytte høyttalere hvis disse er så krevende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn