Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Takker for svar VidarP.

Systembalanse er jo noe jeg må ha i tankene, men tilgjenglige debiterte midler er nok det som avgjør rekkefølgen for meg.
    Ja, 112x er en nok det svakeste leddet slik det er nå, det er igrunn derfor jeg i første omgang ikke velger å kjøpe en evt nDac først. 202/napsc evt Supernaiten er pri nr 1 i denne omgang.

Du ville altså gått for 202/napsc kombinasjonene fremfor Supernaiten. Det er igrunn denne veien pilen peker også, men noe forteller meg at Supernaiten i det lange løp er fornuftig. Usikker selvsagt på hvor god pre delen er isolert sett hvis jeg skulle gått for en Nap200 en gang i fremtiden...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde gått for den ja, ikke minst fordi den er mulig å skaffe til en vettug pris brukt, jeg trenger ikke dac'en, den gir akkurat like god strøm til riaa, og den vil følge med på en 200 og 250 forsåvidt, iallefall som en midlertidig løsning. Separat pre/power er noe for seg selv imo.

Dessuten er jeg mer "gammeldags" i den forstand at jeg liker den direkte, energiske Naim-lyden veldig godt, den som også preget tidligere generasjoner apparater, og som preger nær sagt alle apparatene i Reference-serien (kanskje med delvis unntak av 250.2) og jeg synes selv at SN går en anelse for mye vekk fra det.

Jeg ble aldri veldig fortrolig med 250.2 og synes SN minner meg mye om den, men som sagt så er det bare meg. Når det så er sagt så er vel SN kanskje den beste integrerte jeg har hørt, og dersom jeg skulle bygd et system rundt den så hadde ikke det vært noe problem heller; det er bare å ta høyde for det med kilder det. Og dersom jeg var opptatt av færrest mulig bokser (hvilket ikke betyr noe som helst for meg) så hadde den havnet høyere opp på aktualitetslisten! Det er en virkelig god forsterker!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Apropos tidlegare generasjoner –eg er avstandsforelska i Olive-serien og kan godt tenke meg å kjøpe eit brukt sett. Men som den enkle sogningen eg er så trur eg eg treng ein guide på kva eg bør sjå etter. Det er mange boksar og tall, og særleg om eg ikkje kjøper alt samla er eg redd for å «kjøpe feil». Fins det ein oversikt over kva boks som går kvar, eller endå enklare (vel, ettersom ein ser det), kva Olive-utstyr kan eg sette sammen for 15.000-20.000*?

*uten cd-spelar.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Dessuten er jeg mer "gammeldags" i den forstand at jeg liker den direkte, energiske Naim-lyden veldig godt, den som også preget tidligere generasjoner apparater, og som preger nær sagt alle apparatene i Reference-serien (kanskje med delvis unntak av 250.2) og jeg synes selv at SN går en anelse for mye vekk fra det.
    Dette er et inntrykk jeg også sitter med når jeg leser andre sine betrakninger rundt S.naiten. De ekstra kreftene i S.naiten er "overflødige" hvis jeg hadde beholdt Elaène mine.

mulig 202/napsc + Hicap2+ nDac er bedre enn Ovator i denne omgang?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Apropos tidlegare generasjoner – eg er avstandsforelska i Olive-serien og kan godt tenke meg å kjøpe eit brukt sett. Men som den enkle sogningen eg er så trur eg eg treng ein guide på kva eg bør sjå etter. Det er mange boksar og tall, og særleg om eg ikkje kjøper alt samla er eg redd for å «kjøpe feil». Fins det ein oversikt over kva boks som går kvar, eller endå enklare (vel, ettersom ein ser det), kva Olive-utstyr kan eg sette sammen for 15.000-20.000?
    Kjapp oppsummering; NAC går til NAP (Naim Audio Control og Naim Audio Power), og NAP-tallene er effekten sammenlagt i de to kanalene i 4Ω. Det vil si at f.eks en NAP140 er 2x70W i 4Ω. Eneste hederlige unntak er NAP135 som er monoblokker, som er 135W pr kanal i 4Ω.
    Når det gjelder NAC'er så er jeg ikke kar om å finne noe logisk system, men NAC102, 82 og 52 er å betrakte som forgjengere til 202, 282 og 252 såvidt jeg kan skjønne.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ja, det går baklengs i Nac-verdenen. Då skjønnar eg meir ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er noe i den retning… uten at jeg har klart å skjønne noe system. Så er det NAC72, 42, 32 osv som også bidrar til forvirringen…. jeg vet jo hva av NAP'er som er hva siden jeg drev med Naim dengang disse var nye også, men jeg har ikke skjønt logikken i den numeriske navnsettingen. Noen som har en forklaring?

M

medlem215396

Gjest
    Mange kloke ord her vedrørende pre. og SN.
    I dette tilfellet ville jeg ha betalt litt for å prøve dem begge hjemme, både 202-150X og SN.

Jeg har tidligere sverget til at 202-200 er veldig god VFM. Benyttet både CD5XS og Mac til Naim dacen.

Nåværende oppsett overrasket meg. Som det nevnes likner dette på 205.2, MEN med 282 spent foran.
    Musikken har en naturlig skala ift pre.power og det høres på all type musikk.
    Jeg vil nevne det igjen, blir kanskje ikke tatt helt alvorlig på dette, men 252 kommer meg i minnet.

Jeg vil ikke ha tilbake 202-200 i dette rommet og oppsettet. SN er ikke perfekt, men duverden.
    Balanse, romtilpasning, systemtilpasning, balanse......etc.

Den innebygde dacen skal være fra CD5X utvikling. Vet ikke om tanken var at den skal konvertere TV signaler eller om Naim hadde balanse i tankene her :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Steinar:
    Jeg skulle gjerne ha prøvd begge 2 hjemme, men jeg er avhengig av å få tak i pre-loved Naim. Jeg vet kun om ett sett med nac202, men desverre ingen brukte S.naiter. Det ser ut som markedet er støvsugd for de for øyeblikket. Desverre for meg har jo du flyttet fra Grenland, så en sjanse for å ha en hjemme på prøve er ikke-eksisterende.

Thomas

M

medlem215396

Gjest
    Ikke misforstå. I de fleste tilfeller er nok 202 et godt valg og den er nok mer "Naim" enn SN.

Allikevel, SN er virkelig god. Jeg spiller like mye musikk nå som med Dac, xps, 202 osv om ikke enda mer, og det er et godt tegn.

Flytta for 20 år siden, ser meg ikke tilbake :)
    Skal nedover i jula, kanskje før også, men tror jeg ville ta munnen for full om jeg sa jeg kunne ta med SN.
    Tiden blir erfaringsmessig veldig knapp.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har du Hicap på SN, Steinar? Mange som skryter av den kombinasjonen, er visstnok noe helt annet enn bar SN.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Steinar: jeg håper på å få en oppgradering før jul. Hvis tiden tillater det, er du velkommen innom for en uhøytidlig kopp kaffe og en lytt.
    Ps. Ang prøve utstyr hjemme..nå er det vel ingen forhandlere som har pre-loved naim og jeg har muligens litt moralske kvaler med å ta med meg nytt utstyr hjem, for så og kjøpe brukt andre steder. Jeg må rett og slett lese, be om råd, og ta en sjanse.
    Uansett tror jeg ikke at jeg tråkker feil uansett hva jeg ender opp med, men hvis det er en sjanse for at jeg ender opp med å høre på mindre musikk etter en oppgradering, har jeg valgt feil.
    Mitt 112x/150 sett vil barna mine få når når tiden tillater det. Selger jeg det, vil jeg bare få en brøkdel av hva jeg synes det er verdt. Mulig det begynner å få en viss affeksjonsverdi for meg.

Thomas

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Er det noen av dere Naimister som har sammenlignet Naim Dac med Linn Akurate? Hadde vært fint med flere digitale innganger..

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Brasse skrev:
    Det er mange boksar og tall, og særleg om eg ikkje kjøper alt samla er eg redd for å «kjøpe feil». Fins det ein oversikt over kva boks som går kvar,
    Her er en oversikt over bokser og tall (pre og power), oversikt over hvem som passer best
    sammen i olive serien kan jeg ikke huske å ha sett..

Vedlegg

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Steinar: jeg håper på å få en oppgradering før jul. Hvis tiden tillater det, er du velkommen innom for en uhøytidlig kopp kaffe og en lytt.
    Ps. Ang prøve utstyr hjemme..nå er det vel ingen forhandlere som har pre-loved naim og jeg har muligens litt moralske kvaler med å ta med meg nytt utstyr hjem, for så og kjøpe brukt andre steder. Jeg må rett og slett lese, be om råd, og ta en sjanse.
    Uansett tror jeg ikke at jeg tråkker feil uansett hva jeg ender opp med, men hvis det er en sjanse for at jeg ender opp med å høre på mindre musikk etter en oppgradering, har jeg valgt feil.
    Mitt 112x/150 sett vil barna mine få når når tiden tillater det. Selger jeg det, vil jeg bare få en brøkdel av hva jeg synes det er verdt. Mulig det begynner å få en viss affeksjonsverdi for meg.

Thomas
    Det er jo det som er så fint med Naim. Du trår ikke feil. Spesielt om du følger suggested systems.

M

medlem215396

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Uansett tror jeg ikke at jeg tråkker feil uansett hva jeg ender opp med, Thomas
    Enig og enig. Gå for 202. Går du feil kan man endre kursen uten kostnad.
    SN er annerledes og vil apellere til noen, ikke alle. Poenget var bare at dette er så uforutsigbart at man vet, først når man har prøvet.

Bach_Man skrev:
    Har du Hicap på SN, Steinar? Mange som skryter av den kombinasjonen, er visstnok noe helt annet enn bar SN.
    Bruker Hicap2 ja. Merkbar endring.
    Har ikke gjort de store testene med eller uten, men den slankes og dør ut noe, uten PSU.
    Blir som ved tilførsel av ekstern psu forøvrig tror jeg.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    EN ting har jeg iallefall lært meg, og det er at en "oppgradering" ikke bestandig er en oppgradering, men i dette tilfelle skal jeg være enig.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    853
    Torget vurderinger
    4
    Siden ingen SN lå på bruktbørsen ble vel valget enkelt ....... ;D
    Blir siikert kanon sammen med din 150 uansett! Lykke til, skål og natta! :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Takk.
    Han har vel ikke akkurat vært hissig på børsen med 202'en så jeg var litt usikker på om den glapp. Han satt en fin pris på den, så det var igrunnen en no-brainer. Da er det bare å sette sin lit til det Norske postvesenet og krysse fingrene på at det kommer helt frem.

Nå er neste gjøremål på kalenderen å få hørt Ovator S-400.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    trenger hjelp til å plukke ut riktig kabel på http://www.flashbacksales.co.uk/index.html

Akkurat nå har jeg koblet min Stageline rett i den strømførende utgangen på 112. Når jeg mottat 202, kunne jeg tenkt meg å koble stagelinen inn i Flatcapen min.
    Hvilken kabel trenger jeg i tillegg til den jeg har?

Thomas

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå har det gått mer enn to uker siden importøren fikk min UnitiServe inn til Oslo. Fremdeles har han ikke klart å sende den til Stavanger. Jeg mangler ord... :(

S

Stereo_Mono

Gjest
    Kalle Klovn skrev:
    Nå har det gått mer enn to uker siden importøren fikk min UnitiServe inn til Oslo. Fremdeles har han ikke klart å sende den til Stavanger. Jeg mangler ord... :(
    Om det ikke er sykdom, reise e.lign er ikke det holdbart i det hele tatt. Bare å sette ned foten der.
    Eller så kan en av oss, som bor i Oslo stikke bort til de og se hva i allverden de driver med ;) Er det ikke Ljudtema i Norge da? Vet alt for godt selv hvor frustrerende det er å vente på godsakene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ventet i over et halvår på Fraim fra Ljudtema jeg… uten noen plausibel grunn, siden alle andre rundt i verden fikk sine Fraim. Når jeg endelig fikk de var det feil finish ift bestilling, og de ville ha meg til å betale mellomlegg for å få den finishen jeg hadde bestilt (som hadde samme pris i utgangspunktet). Det ordnet seg etter at jeg klaget til Naim.

Siden da har jeg aldri handlet fra de noe mer. Og slik tror jeg det vil forbli til jeg ikke lengre har noe valg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ikke slik ut på det bildet i innlegget mitt over? Hvis man bytter 152 med 202 på det bildet, så skulle det vel fortsatt være 5-5 også til Stageline?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Den som står mellom Stageline er en 5 til 5 pin 240 grader. Dobbeltsjekket med å bytte mellom flatcap, 112 og stageline. Det ser ut som jeg trenger en slik til ja.
    Takk for hjelpen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    En kompis leverte sin Krell toploader til Ljudtema for at de skulle sende den videre til AudioNord. Da det hadde gått fire måneder, ble Ljudtema oppringt. Svaret var at Ljudtema hadde glemt å sende Krellen videre.

Ljudtema virker lite seriøse.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Griffenfeldt,

Når jeg koblet Stageline på Flatcap og NaitXS/SuperNait, så brukte jeg Snaic5 fra Stageline til Flatcap og Interconnect 4-5 fra Flatcap til Naiten (dvs som i Vidars illustrasjon over). MEN Interconnect gikk ikke i samme inngang, som når Stageline var koblet på Naiten med Snaic alene (dvs fikk strøm fra Naiten).

Hvis jeg ser i forsterker-manualen (se illustrasjon under), så har 202 dobbelt-inngang på in6/aux2. Øverste inngang brukes, så vidt jeg kan forstå, når stageline skal ha strøm fra 202 (på samme måten som du så langt har gjort med 112), men nederste inngang brukes, når stageline får strøm fra ekstern psu (som du nå skal til å gjøre med Flatcap).

Mulig jeg har misforstått opplegget, men er det ikke en Interconnect 4-5 du trenger da?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå ble jeg usikker igjen. men jeg koblet fra Stagelinen istad for å se om den fikk strøm fra Flatcapen med den eksistrende kabelen og det fungerte. da virker det som jeg trenger en til av den jeg allerede har, men da må det være en annen kobling på 202.
    Jeg tror jeg sender et pip til Dave på Flashback.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Snaic (5-5) sender vel strøm til Stageline samtidig som den sender signal fra Stageline til FC? Eller tar jeg feil? Så man trenger jo selvsagt en kabel mellom FC og 202 også, og det er vel en 4-5? Merk at jeg ikke er veldig påståelig her.

Det er ikke lett dette, man får holde tunga rett i munnen :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Fra FC til 112/202 er 4-5 kabel ja. Den har jeg. Jeg har også en 240 graders 5-5 kabel. Sender et pip til Dave før tungen min slår knute på seg :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du allerede har en 4-5 og en 5-5, så ser det ut på meg som om du trenger enda en 5-5 dersom du skal bruke FC som psu for 202. Men det hele spørs kanskje på om du har tenkt å bruke 150 eller FC som psu for 202?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det blir Fc som skal forsyne 202 med de lyseblå karamellene fra Statkraft. Jeg antar at den vil gjøre en ærlig innsats inntil videre.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Er enig med Vidar P, var ikke oppmerksom på du hadde 4-5 allerede, trodde bare du hadde snaic5. Beklager, hvis jeg skapte unødig forvirring.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok, 202 har samme inngang fra psu som 152 (som sikkert er lik 112?), dvs 240° 5-pin. Det vil si at om jeg ikke tar mye feil (dobbeltsjekk det selv) så trenger du nok en 5-5 og det er det, dersom du allerede har 4-5 og 5-5.

Nå vet ikke jeg hva som følger med 202 siden den jo obligat trenger en psu (det vet kanskje iSaint?) så det kan jo være en ide å sjekke ut det først.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn