Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at Naim sitt opplegg er å bundle Snaic5 sammen med strømforsyningene, men Flatcap som har to utganger kommer vel bare med en Snaic5. (Kanskje for dyrt å legge ved to kabler til 1200 kr på en så billig PSU.)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    digiman skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Nå har det gått mer enn to uker siden importøren fikk min UnitiServe inn til Oslo. Fremdeles har han ikke klart å sende den til Stavanger. Jeg mangler ord... :(
    Om det ikke er sykdom, reise e.lign er ikke det holdbart i det hele tatt. Bare å sette ned foten der.
    Eller så kan en av oss, som bor i Oslo stikke bort til de og se hva i allverden de driver med ;) Er det ikke Ljudtema i Norge da? Vet alt for godt selv hvor frustrerende det er å vente på godsakene.
    Litt irriterende, men jeg regner med at det kommer til neste uke. Jeg er ute og reiser de neste dagene, så jeg hadde ikke fått brukt den likevel...

M

medlem215396

Gjest
    Litt om plassering om noen skulle ha interesse.

Mine Allae har stått for salg på bruktbørsen 2 ganger. Grunnen er at jeg har slitt med å redusere en litt for boomy bass og en tilbaketrukket mellombass (rundt 125Hz noe ala det Digiman opplevde i sitt rom). Begge deler er nok rom relatert og salgsforsøkene vitner kanskje om lettvint løsning eller utålmodighet?
    Har flyttet høyttalerne rundt, prøvd ulike posisjoner, uten særlig hell. Stående bølger heter det vel, og jeg mistenkte at det var en sammenheng mellom boomy bass og snill mellombass.
    Ved å tenke "størst mulig forskjell mellom avstand til bakvegg og sidevegg", løste det meste seg. Når jeg tidligere hadde trukket ht ut fra bakvegg for å redusere dypbass, ble avstandsforskjellen til sidevegg mindre og det igjen øker stående bølger. Stemmer det sånn rent teoretisk.

Ved nåværende avstand fungerer Allae veldig godt, der bassen er dyp, men rein, samtidig som den betraktelig reduserte avstand til bakveggen øker nivået i mellombassen. Bakvegg til rygg ht er 25cm. Avstand sidevegg til yttervegg ht er 1,5m. Plasseringen innebærer en noe mindre avstand mellom ht, der center- center er 2,4m.

Rommet er ikke ferdig innredet. Det mangler en stol eller to, bilder med mer så akustikken vil endre seg.

Mine tanker har gått til Ovator S-400, men siden de er ment å ha en større avstand til bakvegg er jeg skeptisk. Det står SL2 tilsalgs og SN- SL2 skal fungere strålende, forutsatt en god kilde og det mangler vel jeg nå antar jeg. Siden SL2 er i sort finish, står Allae godt (inntil videre). SN og Allae får også varme anbefalinger fra mange og det er forståelig.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Steinar: De som har skrivd litt om Ovator S-400 sier de står veldig godt plasser 15-20 cm fra bakvegg. Jeg planlegger en tur innover til Oslo/Drammen når de kommer til Norge. Hvis en av forhandlerene er villige til å la meg deponere, blir de også med meg hjem.

På hvilken måte står høyttalerene dine vinklet? Minst mulig?

M

medlem215396

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Steinar: De som har skrivd litt om Ovator S-400 sier de står veldig godt plasser 15-20 cm fra bakvegg. Jeg planlegger en tur innover til Oslo/Drammen når de kommer til Norge. Hvis en av forhandlerene er villige til å la meg deponere, blir de også med meg hjem.

På hvilken måte står høyttalerene dine vinklet? Minst mulig?
    Allae står rett fremover, ingen toe in. Har forsøkt, men liker ikke at det lukker seg litt.

Mye mulig jeg har bygd opp fordommer mot S-400 etter siste ukers lesing.
    Siden tanken var å normalisere mitt oppsett så bør jeg nok heller optimalisere Allae.

Mange, inklusive meg sjøl vil si at jeg heller burde fokusere på kilden. Jeg må finne ut hvor god er Dac´en i SN egentlig?
    EDIT! Den oppleves som særdeles god, bare så det er sagt, og det spilles musikk....

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Naim Naiten lysna til i dag! Prøvde Teddycap på den og da skein det så fint og grønt i front. Men eg har jo i mitt besatte utenomjordiske hifi-er-møkk raseri revet i stykker den kabelen som går fra "input" til "signal out B" (neida, var eit uhell).
    Kvar kan eg få kjøpt ein ny link? Gjerne ein som er litt tjukkere enn den flimsete linken som var i originalt.

Fikk ikkje prøvd om effektdelen fungerte sidan denne linken er brutt. Trur vertfall det ikkje blir lyd uten den.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Takk, der var den.
    Kan det stemme at effektdelen ikkje fungerer når denne er brutt?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Linkplugger brukes vel til å fordele strøm nå det ikke brukes ekstern strømforsyning. Effektdelen forsynes derimot av intern strømforsyning. Du må vel plugge inn signalet som kommer tilbake fra psuen inn i effektdelen og se om det funker.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Alright, dette var bare i ti minutt oppe hjå Erik B.
    Det var hans Teddycap eg lånte før i år.
    Da hadde eg kobla den kun i Signal Out A til teddy, og linkpluggen var i framleis.
    Kanskje dette var feil? Kom lyd i sommer før den tok kvelden vertfall.

Hadde ikkje med manualen opp til Erik, men ser i manualen at signalet skal gå "i sirkel". Då får eg prøve igjen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo litt kontraintuitivt at signalet skal sendes gjennom psuen, men årsaken er at hele forsterkerkjeden skal ha felles jord.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Det er jo litt kontraintuitivt at signalet skal sendes gjennom psuen, men årsaken er at hele forsterkerkjeden skal ha felles jord.
    Det er akkurat det; i et fullt Naim-system så er det meningen at psu'en i preampen skal fungere som senteret i stjernejorden.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ja, skjønner det slik.

Da går vi videre til spørsmål to ;)
    Kan Nait5 brukes som (mellombels) effektforsterker om eg no starter "Brasses olivenfarga eventyr"?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Nei, så bra!
    Nait5'en er jo gull! Makan til fleksibel sak.

The nait 5 is extremely flexable. The power amp section and the pre-amp section are wholly distinct - Naim even went so far as to run seperate power and ground lines through the "link cable" connecting the power-in socket to the pre-out socket.

Hence, when the link cable is removed (those two little shorting plugs on the back with the little bit of ribbon cable connecting them), the power amplifier is available for use with a more competant pre-amp. As I said before, it even provides a power rail and a ground reference.

kmolds

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    913
    Sted
    Ulsteinvik
    Nolfi skrev:
    Hvor god er Naim Uniti egentlig? Den bygger på CD5i og Nait 5i, men den er jo pakket med utrolig mye og prisen er ikke spesielt høy.
    Hvor god er den DAC som sitter deri?
    Og hvordan er GUI'en til håndtering av streamet musikk? Har hørt det er en iPhone app et sted, som sikkert også fungerer på iPad?
    Jeg har nylig kjøpt en Uniti til min espressobar, sammen med n-sat og NacA5. Det låter utrolig bra. GUI synes jeg også er veldig bra, men det kommer an på hvordan du har katalogisert musikken din og hvilken uPNP server-software du velger (jeg tester for tiden ut TVMOBiLi). Jeg er til nå 100% fornøyd. Angående DAC og iPhone app har jeg ikke fått tid til uttesting. Når jeg får mer tid skal jeg få ordnet det slik at jeg streamer Spotify.

Vedlegg

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Gratulerer med et flott apparat, og velkommen til forumet.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har allerede prøvd ein Teddycap, forforsterker-trinnet ser ut til å fungere (lyser). Må få prøvd den med ein Naim forforsterker for å sjå om det er lyd i effekttrinnet også, sidan eg har vore så ubrukelig å øydelegge linkpluggen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trodde jo nettopp linkpluggen var overfløding om du bruker Teddycap. Da tar man vel bort linkpluggen og plugger Snaic til PSU inn i preamp out og sigalet som kommer tilbake fra PSU i power amp in. Men har jo ikke erfaring med Nait 5 spesifikt, så kanskje dette er feil.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ja, det er her eg muligens har blingsa. Då eg lånte Teddycap så kobla eg kun i Signal Out A, ingen retur. Og gjorde det samme her om dagen då eg skulle teste. Ikkje alltid det lønner seg å være for mann for sin manual.
    Men det skulle då ha komme lyd når eg hadde den i Signal A sjølv om eg har krast linken?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Sidan temaet var oppe;
    Rekkefølge på preamps og effekter etter serie.

Early preamps in order of performance:

12
    22
    42
    32
    32-5

Olive preamps in order of performance:

62
    92 - this was the new slimline range
    112 - new slim triptych case
    112x
    122x
    72
    102
    82
    52

Some will argue that the 72 was better than the 102. Some will say the 62 is as good as or better than the 92/112/112x - I may even be one of them.

In the current range, preamps go like this:

152XS
    202
    282
    252
    552

Power amps: this is more tricky since there were some which had versions in both chrome bumper and olive, and some didn't have obvious antecedents, and others (such as the NAB300) which only had very short lives and limited distribution. Here are the ones that count in my view:

Chrome:

110
    90
    120
    160

Olive:
    90/2
    90/3 - slimline
    140
    150 - slim triptych
    150x
    180
    250
    135

Current:

155XS
    200
    250.2
    300
    500

Best regards,
    Frank.

Takk Frank!
    http://forums.naimaudio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/3002934137

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Early preamps in order of performance:

12
    22
    42
    32
    32-5

Olive preamps in order of performance:

62
    92 - this was the new slimline range
    112 - new slim triptych case
    112x
    122x
    72
    102
    82
    52
    Det er disse nummerne jeg har problemer med å se et system i. Noen ganger er det høyere nummeret bedre, andre ganger (oftest) er det lavere nummeret bedre. Eks 92 og 62.. etter logikken fra 82 og 52 så blir det omvendt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Tror det er når utviklingen av de forskjellige apparatene begynte. Ikke når de ble lansert for publikum.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hmm… kan hende jeg har hørt noe slik, det er noe som lurker langt baki knotten ja. Men er ikke kar om uten videre å se hvordan man kan lese dette ut av tallene? Eks 52? 62?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Tusen takk for bra link, Nilsen!
    Nokon som har erfaring med Creek 3140-tuneren på Naim?
    Den har DIN, grønt deilig digitalis i displayet og har sett de til under 500-lappen.
    Nei, Vidar, det blir ikkje noko kildematch, men er den grei nok?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    chord signature: trenger man 3,5m av denne også, slik som nac a5?
    og bør jeg bytte ut hi-line med tilsv. chordkabel for og få synergi?

begynner virkelig å tro at nac a5 er en bremsekloss på dette naim nivået,

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kan noen i korte trekk forklare hva man kan forvente av nap200 sammen med nac202 sammenlignet med nap150?

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    chord signature: trenger man 3,5m av denne også, slik som nac a5?
    og bør jeg bytte ut hi-line med tilsv. chordkabel for og få synergi?

begynner virkelig å tro at nac a5 er en bremsekloss på dette naim nivået,
    Hi

Chord is safe but stay at 3meters and this is the same for a NAP250

Regards

Steven Hopkins
    annet svar jeg fikk vedrørende nap 200
    We always recommend 3.5 to 5 meters for best amplifier load and best sound, our older amplifiers were very fussy about this but the NAP200 is not quite so fussy about this but 1.5 meters is quite short, the silver plugs should be OK but check regularly that they are not tarnishing and causing a not so good connection

Regards

Steven Hopkins

Customer Relations Manager

Det var svaret jeg fikk vedrørende chord signature,det er en kvalitetskabel

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Nokon som har erfaringer med Nap 180 vs 250.
    Sitt her og prøver å få oliveneventyret til å gå opp, og lurer på om 250 er verdt det dobbelte av 180.
    Då med Nac 82 tenkt i førerstet.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.307
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Det finnes bøtter av erfaringer på moderforumet.

Jeg har ikke hørt 180. Noen/mange sier at den er en slags forgjenger til 200. Kvikk i stilen. 250 er en større forsterker, med mer ro i lyden.

Tror jeg. 250 er iallefall en finfin forsterker. Men husk at den ikke kan drive noe annet enn seg selv.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det er hugset!
    Ser også at 82 / 180 er ein stuerein kombo, men at 250 eller to stk 135 sjølvsagt er å foretrekke.
    Bedre er jo bedre.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Til en viss grad kan du nok sammenligne med dagens 200 kontra 250.2. Som Alshus eier. 200 er kvikk, lett og frisk. 250 (olive) er roligere og fyldigere, mer "analog". For å bruke litt hifi-tøysete sjargong: kanskje mer rørgyllenhet i mellomtonen og malt med en bredere pensel osv. Det jeg ville hatt i bakhodet er at den kan dra tempoet noe ned kontra f.eks 180, det er greit å bestemme seg litt på forhånd hvordan du ønsker å balansere det hele og hva slags lyd du vil ha. Jeg synes selv 250'en er formidabel, men den trenger sitt rette element som alt annet i naim-sammenheng. Den er ganske så transparent og kvitterer dårlig med lavkvalitetssignal inn. Men, med 82 foran og recappede ting, er den finfin og litt til.

Brasse skrev:
    Det er hugset!
    Ser også at 82 / 180 er ein stuerein kombo, men at 250 eller to stk 135 sjølvsagt er å foretrekke.
    Bedre er jo bedre.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.740
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

omsider har Naim UnitiServe landet. Dette var faktisk plug-and-play! Koble i strøm, nettverkskabel og optisk ut. Mat i CD og rippingen er i gang. Det ser ut som den bruker 6-7 min per CD. Helt ok tempo.

Enkelt å få styrt den både fra Mac, iPhone og iPad. Kan vel ikke klage da? :)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn