Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    NApsc til Hicap. Jeg ble ikke blåst overende av forskjellen, den er ikke så åpenbar etter min mening.
    Økt naturlighet og mer klangfarger.
    Jeg er helt enig i denne vurderingen. Headline og NAPSC passer meget godt sammen, og det er egentlig ikke noe man bør savne med den kombinasjonen. Hicap er bedre, men det er jo mye annet å bruke pengene på, inkludert hodetelefonforsterker av annet fabrikat. Men en Hicap er uansett veldig nyttig om man eier litt forskjellig Naimutstyr. Det vil kanskje være mer naturlig å koble den til cdspilleren.

HD650 er en bra match for Headline, men det forutsetter jo at du ellers liker Sennheiserens litt lukkede presentasjon.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    1
    Har noen prøvd Neat ultimatum xls med Naim?

Mine Momentum 3i er til reperasjon. Imens fikk jeg låne xls av importøren.

Makan til høyttaler! Musikken flommer naturlig ut i rommet. Det blir aldri hardt eller anstrengende uansett lyttenivå. Hvis musikken krever det så smeller det ivei med steinhard bass og lynraske transienter.

Det har vært et hyggelig bekjentskap, men nå gleder jeg meg til å få tilbake Momentum 3i. De viste gode takter, men lyden ble skjemmet av at en av diskantene var overbelastet. Jeg tenker at momentum passer bedre med nivået jeg er på på elektronikk-siden. Ultimatum vil sikkert pirre nyskjerrigheten mht videre oppgraderinger av CD spiller og forsterker, og det er ikke på trappene!

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    bruce2 skrev:
    Har noen prøvd Neat ultimatum xls med Naim?

Mine Momentum 3i er til reperasjon. Imens fikk jeg låne xls av importøren.

Makan til høyttaler! Musikken flommer naturlig ut i rommet. Det blir aldri hardt eller anstrengende uansett lyttenivå. Hvis musikken krever det så smeller det ivei med steinhard bass og lynraske transienter.

Det har vært et hyggelig bekjentskap, men nå gleder jeg meg til å få tilbake Momentum 3i. De viste gode takter, men lyden ble skjemmet av at en av diskantene var overbelastet. Jeg tenker at momentum passer bedre med nivået jeg er på på elektronikk-siden. Ultimatum vil sikkert pirre nyskjerrigheten mht videre oppgraderinger av CD spiller og forsterker, og det er ikke på trappene!
    neat er jo bra! (jeg har jo sagt det mange ggr tidligere) ;)
    kanskje kef må vike igjen?

noen som kan svare om 555ps er en no brainer med cds3?
    blir den kjøpt så blir det bruktimport og ingen mulighet til og høre hjemme først (kun basert på magefølelsen) men jeg synes ikke jeg mangler noe med xps2 på cds3.
    kansje bedre og handle mere musikk isteden?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    555PS er ikke en nobrainer imo. Det låter bedre her, javel, men på nivået XPS2 så skal det mye til for at ting blir veldig mye bedre i en nobrainer-kontekst. Det er en så god strømforsyning i utgangspunktet at en 552PS normalt kun vil gi "det lille ekstra". Ikke det store ekstra som er "make-or-break" for systemet.

Det låter bedre i retning av ytterligere bounce, kraft, dybde og klangrikhet som vanlig med Naim psu'er. Og for de veldig transparente systemene hvor alt annet er i orden er det en god nok oppgradering. Men det er ikke en nobrainer som f.eks en HiCap på en 202 eller en CD5x, eller fra en 252 til en 552. Til det er forskjellene for subtile, og sannsynlgvis mer systemavhengig i den forstand at 555PS ikke vil rette på feil i et system hvor det står en XPS2. Det er bare en oppgradering for de aller beste systemene. Imo.

M

medlem215396

Gjest
    Enig i at 555PS ikke er noen "no brainer". Det er lett å bli lurt til å tro at den er så mye bedre fordi prisen nærmer seg det dobbelte av en XPS. Den koster for mye sammenlignet med sistnevnte etter min mening.

Min opplevelse, i mitt humble musikkanlegg er allikevel at forskjellen er ganske så påfallende.
    Storebroren gir hos meg en annen karakter som kanskje kan sammenlignes med 250.2 til 300, der 555 gir en herlig klarhet, rytme og "edge" som overgår den mindre, som igjen fremdeles er veldig god og nok bedre VFM.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Dette blir jo helt feil vei for Nilsen64, men som en digresjon må det jo nevnes at Naim kommer med en xps "light" til neste år. En xps til den nye streameren i xs serien.

Som en digresjon til må jeg fortelle at jeg har gått til anskaffelse av Audiolab 8200cd. Ikke akkurat naim, men føler den deler litt av den ånden likevel.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Griffenfeldt skrev:
    Dette blir jo helt feil vei for Nilsen64
    hvorfor det?

men takk for fornuftige og forstålige svar (som vanlig) fra stover og vidar p. tenker jeg beholder xps et par år til den uansett skal recappes.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    javisst, tolket inlegget ditt feil ;)

cds3 + 555ps = rett vei :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart rett vei, men ikke en no-brainer. Mellomlegget er for stort ift utbyttet til å kalle det en no-brainer imo. Fullt hørbart i rimeligere systemer, mer hørbart i enda bedre systemer.

Det jeg mente å si i forrige innlegg var at prisforskjellen tilsier at man skal ha et svært så romslig hifibudsjett for å verdsette nivået av oppgraderingen ift mellomlegget. Den koster tross alt flere titusener mer enn XPS2 som i utgangspunktet er en ultra-highend psu. Og følgelig er den relativt mer verdt i de aller beste/dyreste systemene enn den vil være i enklere systemer. Imo iallefall.

Jeg har en annen opplevelse av typen endringer enn Stover, men mitt bekjentskap med disse to er å sammenlikne 555PS og XPS2 som psu til CDS3 og ikke til n-DAC, så det er nok forklaringen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.288
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Hei gutter.

Har blitt eier av IBL mk1.

Freaker helt ut til K. Jarrett trio Yesterdays. Dette er bra saker!

Bilder og tekst kommer en dag jeg klarer aa sitte stille. ;D

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    gratis gratis alshus :)...ibl er virkelig fantastiske. hvordan gjør seg cds2 ? spiller den bra nå ?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    IBL er kule og svinger fett når man drar på!
    Vi får byttelåne etterkvart 8)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Godt å høre at unge herr Alshus ble fornøyd med disse smykkene. Også i valnøtt, da gitt.

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    MaKi skrev:
    Godt å høre at unge herr Alshus ble fornøyd med disse smykkene. Også i valnøtt, da gitt.
    Slike smykker kan man jo bare drømme om....

Erik

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Den bør vel yte litt bedre. Faciaen er også endret litt. Xs serien har fått en glattere overflate på fronten enn forgjengeren. Slik som Ref serien har.
    Cd5xs sammen med flatcapxs har fått mye skryt.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Paul Stephenson
    June 29, 2009 3:38 PM

What’s New?
    CD5 XS
    · Redesigned motherboard
    · Updated analogue board
    · Pretty much everything is new other than transformer and mech, although a new tray board
    · Tray has new beam strength mounting and tray PCB
    · New custom-extruded mounting brackets (uses surface area of bracket to give angle) increased rigidity on x series
    · Switchable S/PDIF – either have analogue or digital, but only one at a time
    · Transformer-coupled digital out
    · Hard wired clock regulation
    · Infrared – takes modulated and demodulated inputs
    · 4-layer main board (rather than 2) giving better tracking and a greater copper area

NAT05 XS
    · Completely new design with all new circuitry
    · Naim bayonet PCB mounting of sensitive audio circuitry
    · Power supply upgrade via FlatCap XS (old NAT05 had no upgrade)
    · RCA/DIN or both 0 selectable outputs (as in CD player)

NAC 152 XS
    · New motherboard
    · Parallel inputs – DIN & RCA (as with NAIT XS)
    · 3.5mm front auto switching
    · No monitor loop (what comes in, goes out)
    · HDD replaces tape button
    · Line level output for headphones
    · Automatic input switching via remote
    · Naim bayonet PCB mounting of sensitive audio circuitry
    · Hardwired to pot terminal (less microphonic junction)
    · Double upgrade path (audio circuit and control circuit upgradeable)
    · Same gain structure as NAIT XS

NAP 155 XS
    · New transformer (larger – VA and physically)
    · New set of reservoir caps (same as SUPERNAIT)
    · 60W (rather than 50W)
    · Similar construction to NAIT XS
    · Castellated heatsink
    · Reduced Earth reference routing

FlatCap XS
    · Fascia change. (FlatCap2x will remain for those who require upgrade with old fascia)
    · Display board power management upgrade

NAIT XS
    · Fascia change only

http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878605816145/page/1

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Antall liker
    7
    Hei, og tusen takk*

Jeg har en nylig bruktinnkjøpt Naim Nait XS som jeg dessverre har problemer med volumstyringa på. Med fjernkontrollen klarer jeg bare å styre volumknappen til ca. kl. 8, der stopper den.
    Når jeg stiller den manuelt så kjenner jeg at den glir relativt lett til ca. kl. 8, deretter blir den tung, og har en mekanisk skrikelyd videre oppover, akkurat som der er noe som er trangt/tar borti?

Har Dere noe forslag til hva jeg skal gjøre for å klare å fikse dette? Må jeg sende den inn noen plass? I såtilfelle hvor? Jeg bor i Nord Rogaland. Er jo temmelig irriterende dette.

Av høyttalere bruker jeg Monitor Audio GS20 i sort pianolakk, og har bestilt en brukt Naim CD5XS, som blir sendt i dag :)

Ha en finfin dag.

Mvh

Jonnyen.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Og volumet på 8 er ca. så høgt ein kan forvente at 8 er?
    Og går den lavere enn "0"?

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Antall liker
    7
    Brasse skrev:
    Og volumet på 8 er ca. så høgt ein kan forvente at 8 er?
    Og går den lavere enn "0"?
    Ja, lyden er som den skal uansett hva volumknappen står på, og den går ikke lavere enn 0 nei.

M

medlem215396

Gjest
    Har vært borti noe lignende en gang.
    Åpnet selv forsterkeren og ledningene til volumpot. hadde hengt seg opp.
    Justerte litt på dem og alt var ok.

Om jeg ikke tar mye feil er det ihvertfall 2 versjoner av CD5XS, kanskje 3 også.
    Det finnes versjoner med innvendige oppgraderinger, versjoner med innvendige og utvendige oppgraderinger (annet chassis), og en tredje versjon som også har digitalutgang. Et forbehold om først nevnte versjon

Lydmessig går de nok for det samme.

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Antall liker
    7
    Det er den gamle Din jeg har kjøpt, hehe. Hvilken av de er den?

M

medlem215396

Gjest
    Jonnyen skrev:
    Det er den gamle Din jeg har kjøpt, hehe. Hvilken av de er den?
    Da er det siste versjon, med digitalutgang.
    Gratulerer :)

Finnes en Naim forhandler i Stavanger om det skulle hjelpe.

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Antall liker
    7
    Glimrende, takk skal Du ha. Da har jeg i hvert fall hatt flaks der :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.017
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ett innlegg er fjernet. Rette plass for kjøp og salg er bruktbørsen. Jfr. regelverket.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    bambadoo skrev:
    Ett innlegg er fjernet. Rette plass for kjøp og salg er bruktbørsen. Jfr. regelverket.
    sorry viste jeg ikke. skal bedre meg ...;)

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Antall liker
    7
    Hei igjen*

Jeg har altså en Naim Nait XS2, en Flatcap, og venter en Naim CD5XS i posten. Jeg kjører nå Flatcapen på forsterkeren, men når CD spilleren kommer så vil det vel svare seg å koble Flatcapen på den, for å få best mulig kildelyd?

M

medlem215396

Gjest
    Flatcap kan forsyne begge, både cdp og amp. Er bygget for det.
    Les manualen :)

Jonnyen skrev:
    Hei igjen*

Jeg har altså en Naim Nait XS2, en Flatcap, og venter en Naim CD5XS i posten. Jeg kjører nå Flatcapen på forsterkeren, men når CD spilleren kommer så vil det vel svare seg å koble Flatcapen på den, for å få best mulig kildelyd?

M

medlem215396

Gjest
    EDIT. Med uttrykket hardcore mener jeg kun noe positivt. Jeg er svært nysgjerrig på utgåtte Naim høyttalere, særlig IBL og SL2. Håper ingen tolker innlegget annerledes :)

Det gikk fort over for min del å skrive i egen tråd.
    Det som skulle skrives ned er skrevet ned :)

S-400 ankom igår. Jeg har kun sett bilder av denne og såvidt S-600 live.
    Bilder jeg har sett rettferdiggjør ikke denne høyttaleren. I mine øyne ( og konas) er de enkelt vakre om jeg kan si det sånn.
    I disse Naim hardcore dager, der IBL, SBL og SL2 har gjenerobret forumene vil nok Ovator kunne plasseres i en annen gate. (Det vil kun være basert på lesning sidLen jeg ikke har hørt noen av de utgåtte modellene). I tillegg er mine ikke innspilt, ei heller ideellt plassert.

Etter noen timer spilling og 2-3 små justeringer ut ifra der Allae stod har de nå havnet på følgende mål. Avstand Mellom ht ( side til side) er 2,5m. Avstand bakvegg til rygg høyttaler er 30cm! Avstand sidevegg til høyttalers sidevegg er 1,35m. Lytteposisjon er 3m fra midt høyttalere. Ingen toe in.
    Alt dette er godt innenfor Naims anbefalinger.

Før justeringene låt det hele litt lukket og uforløst, lite bass. Etter flytting åpnet det hele seg opp, ingen hardhet overhodet, begrenset perspektiv, dyp og artikulert bass når den først kom. Ovator er foreløpig noe tørrere enn hva jeg er vant til.

Innspilling og justering fortsetter og det som er skrevet over er basert på magre førsteinntrykk.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Stover skrev:
    S-400 ankom igår.
    spennende dette, stover, kom endelig tilbake med inntrykk,
    er nysjerrig på ovator selv (s600), kunne være interesant å teste dem ut her i stua mot kef reference :)

(og endelig har naim høgtalere som passer bedre litt ut fra veggen).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn