Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg forsikret meg om at Naim fremdeles kan kjøpes over disk i Stavanger.
    Resonans er Naim-fohandler som før, har bare ikke hatt tid til å få alt inn på web-sidene.
    Ikke fult utvalg på lager, det skal jo også noe til med alle boksene Naim leverer, men alt kan skaffes.
    Og ved besøk i butikken, for å sjekke en Uniti, traff jeg for første gang en annen Harbeth-eier. Artig å se en til i virkeligheten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har mine mistanker, men vil gjerne ha det bekreftet fra folk med erfaring:
    På Naim Uniti: Kan jeg ikke spille av Apple Lossless-filer trådløst fra iTunes-biblioteket på min Macbook Pro ?

Joda, jeg har flere Airport Express, men de er ustabile og tar opp plass og stikkontakter. På tide at de blir overflødige.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg ville ventet litt om dette var viktig, Naim har hintet om at Airplay vil komme som en oppdatering snart. Men da trenger du en Uniti med det nye nettverkskortet. Er ikke helt sikker på hvor tingene står nå... Jeg har tenkt å sende min Uniti til oppgradering en gang på nyåret. I mellomtiden bruker jeg Airport Express for itunes, og Flac med UpNp-server for filer i full oppløsning. Du er sikkert klar over at det er to helt forskjellige avspillingsmåter.

Skjønner forresten ikke hvorfor dine Airport Expresser skulle være ustabile, min 2008-modell er dønn stabil. Har blitt oppdatert med ny firmware etterhvert, men det har aldri vært noen problemer.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Tror jeg ville ventet litt om dette var viktig, Naim har hintet om at Airplay vil komme som en oppdatering snart. Men da trenger du en Uniti med det nye nettverkskortet. Er ikke helt sikker på hvor tingene står nå... Jeg har tenkt å sende min Uniti til oppgradering en gang på nyåret. I mellomtiden bruker jeg Airport Express for itunes, og Flac med UpNp-server for filer i full oppløsning. Du er sikkert klar over at det er to helt forskjellige avspillingsmåter.

Skjønner forresten ikke hvorfor dine Airport Expresser skulle være ustabile, min 2008-modell er dønn stabil. Har blitt oppdatert med ny firmware etterhvert, men det har aldri vært noen problemer.
    Takker. Airplay i Uniti er verd å vente på. Ikke bare som oppgradering håper jeg.
    I mellomtiden kanskje jeg skaffer en ny AE. Begge mine er eldre enn din, og har hatt flere eiere.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    Takker. Airplay i Uniti er verd å vente på. Ikke bare som oppgradering håper jeg.
    Den kommer vel på alle nye enheter, med muligheter for oppgradering til siste spec for eldre apparater. Slik har det i alle fall vært hittil med Naim. Uniti skal også komme i en standard- og en premiumversjon, der premium kan spille filer opp til 24/192, mens standard som nå stoppe ved 24/96. Regner med at Superuniti flyr over en slik inndeling.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Regner med ein sånn forskjell er begrenset i av software og at det kun er for å kunne tyne folk for ekstra penger for ein "oppgradering".

«For bare 8000,- ekstra kan du spille av ekte HD-lyd, det er det vel verdt?»

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Brasse skrev:
    Teit inndeling.
    Enig. Men prisforskjellen er nok ikke så stor. Forskjellen er i hardware. Tipper de har et lager av Den eldre typen nettverkskort som de ikke vil brenne inne med.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Tidligere i år var jeg så heldig å få muligheten til å prøve Stover sin 555PS i mitt system.
    Det første som slo meg var en annen kontroll, masse energi og fart! Mulig at 555PS er en overkill i mitt system men morsomt å prøve var det, 555PS var i hus ca. 2 uker.
    Hørte systematisk igjennom i en rekkefølge først med 555PS deretter uten, forskjellen er betydelig.
    Flott med børstet overflate på topp lokket også. (samme som front reference serien)

Stover skal ha en stor takk for lånet !
    Noen bilder.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det støvet på 250'en var ikke der da bildet ble tatt, eller hva? :)

Enig i at 555PS gir et solid løft i gode systemer, men jeg vet ikke helt om det bestandig er nok til å forsvare prisdifferansen? Men det er det vel lite som gjør på dette nivået kanskje.

Hos meg (555PS vs XPS2 på CDS3) ble alt på lydscenen løftet frem og lyst opp, inklusive skyggepartiene som ble mer opplyst i dybde og bredde, og alle artister gitt mer nyanserte rikere klanger og mer energi. Nærmest litt "mørkere" kan man kanskje si, men samtidig mer bounce og kraft .

Fortsatt god jul til alle Naim-folk!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Ja, off.. jeg må få kjøpt meg en slik duske støv samler :)
    Enig i dine betraktninger Vidar, + en fantastisk kontroll.
    God Jul til deg også Vidar, og til alle andre naimister som følger denne tråden.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    God jul alle her inne i Naim tråden ja.

Jeg har lagt ut en annonse på børsen etter en brukt Naim dac. Det lå en på børsen, men annonsen var glemt desverre.
    Det ser ikke ut som jeg er heldig på mine ønskes kjøpt annonser. Ikke har jeg fått tak i nap200 og lite respons foreløpig på dac annonsen.

M

medlem215396

Gjest
    Mener det var atman som var selger.
    Jeg kjenner vedkommende, men vet ikke om Dac ble solgt.

Forøvrig God Jul ja..........

Griffenfeldt skrev:
    God jul alle her inne i Naim tråden ja.

Jeg har lagt ut en annonse på børsen etter en brukt Naim dac. Det lå en på børsen, men annonsen var glemt desverre.
    Det ser ikke ut som jeg er heldig på mine ønskes kjøpt annonser. Ikke har jeg fått tak i nap200 og lite respons foreløpig på dac annonsen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ja, det var det Stover. Det sto en annen tidligere sammen med en Supernait hvis jeg ikke husker helt feil.
    Hadde håpet på å få til en kjapp handel og avbestille den nye mdac fra Audiolab, men hvis jeg ikke finner en brukt naim dac, står likevel verden til Påske. Tror mdacen fra Audiolab er meget god, men det er noe med en komplett Naim rekke i benken.
    Ellers om jeg ikke finner en Naim dac, går jeg muligens for en Hicap2 til Superline riiaen.

M

medlem215396

Gjest
    Inspirert av Ottone skriver jeg noen ord om status for Kongerommet 2011.

Med tanke på Hi-Fi og musikk mener jeg 2011 har ført meg nærmere dit jeg var for 30 år siden. Det har blitt noen utskiftinger, men totalt sett, lite Hi-Fi og glad i å høre på musikk.

Det blir for det meste klassisk musikk for tiden, men har kjøpt inn og hentet frem annen musikk også. Ved 2 siste bilkjøp har jeg betalt ekstra for å få DAB og derav NRK Klassisk. Senest i dag hørte jeg Dvorák Cello konsert. Det er vanskelig å gå ut av bilen da, så vakkert så vakkert.

Har rippet 700 album i iTunes og det har stoppet opp. Grunnen er at jeg ikke er helt i mål mht format, lagring, rippemetode og gjør ikke mer før det er noenlunde på plass. Brukermessig blir det til at jeg hører musikk via Mac og TV skjermen, manøvrerer trådløst og benytter ikke Apple Remote lenger. Har investert i en cd spiller og øvrig musikk nytes der ifra. For øyeblikket snurrer cd `ene fra Living Stereo boksen. Jeg henter ekstern hjelp til å sette opp et nettverk, NAS osv. som er solid og brukervennlig også for resten av familien.

Kongerommet går seg stadig til. Det har vært ominnredet flere ganger, men nå føler jeg at hovedtanken er på plass. HT står mot langvegg og 1 tårn Fraim med 6 komponenthøyder står på høyre kortvegg forbundet med NA ca5. Det mangler fremdeles bilder med mer på veggene, men det kommer etterhvert. Jeg tilbringer mye tid i dette rommet og investeringen er verdt hver krone.

Nåværende oppsett er godt i balanse synes jeg, der CD5 XS/ NDac/ 555PS utgjør kilden. Disse tåler eller skal vi si fortjener en oppgradering, men har ingen akutte planer. Akkurat her føler jeg å ha kontroll på videre investeringer, i motsetning til tidligere vakling.

Jeg har lenge tenkt at om SN skal erstattes så snakker jeg 552 osv. Det vil i så fall være langt frem og etter å ha modnet tanken er den kanskje ikke særlig realistisk. Det vil være en mismatch mellom hvor mye tid jeg bruker på dette og prisen. Dessuten er Naim så gøy for meg at det er mer spennende å bruke pengene på å inneha bredde. Det vil si og f. eks fylle stua med Naim avspilling osv.

252 er et mellomstadie som er prøvd ut (helt fantastisk egentlig) og jeg lander på 282/ 250 som den optimale løsning for meg. De kan også oppgraderes med SC. Vel, det blir nok ikke i 2012 og kan hende skjer det noe med Naim porteføljen som endrer planene for flere enn meg. Kanskje gjør jeg ingenting, SN er super for mitt bruk.

Min siste investering er Ovator S-400. Jeg var skeptisk i starten, også før jeg kjøpte dem, men den skepsis er gjort til skamme så langt. De skal få underholde meg lenge og jeg tror de blir stående.

Mitt årets Jule og Nytt års øl heter EC Dahls Julebrygg eller import, «Old Speckled Hen». Sistenevnte kjøpt på Systembolaget i Järpen og testet mange ganger på «Kontoret» i Bergen.
    Håper alle Naimees har hatt en God Jul og jeg ønsker dere et Godt Nytt år.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I 2011 har jeg ikke brukt så mye som en eneste krone på hifien.

Ikke kan jeg erindre å ha jeg tenkt tanken på å bruke kroner på hifi heller. Meget fornøyd med det. Det må da være et godt tegn for årene som kommer. Naim-hifien har for meg vært en (allerede glemt) investering i mangeårig glede, og med fryd i vente for årene som kommer også.

Godt nyttår til Naimfolket!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I 2012 kommer jeg til å ta en avgjørelse på hvilken måte jeg ønsker å lagre/streame musikken. Lagring på pc vil opphøre.
    Nå fikk jeg mulighet til å gå til anskaffelse av en Naim dac og jeg må si jeg ser frem til å få en naim kilde igjen inn i systemet.

Godt nyttår til alle som frekventerer her i Naim tråden.

Mvh
    Thomas

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Her skjer det nok fint lite. Kanskje aktiv drift etterhvert, mangler i utgangspunktet et kort og noen flere meter med ledning. Savner vinylen litt og. Det er bare så mye styr å surre med hifi når det spiller bra og man har andre ting å gjøre.

Godt nytt år!

M

medlem215396

Gjest
    Ja, det har vært nevnt før. Dersom man går til det nivået man er kapabel til først som sist så er man jo ferdig med det. "Leon" har hatt samme tanken om jeg har forstått riktig, men tatt det over tid ettersom tilgjengelig i markedet. En god plan egentlig, siden man der ifra i hovedsak kan nyte musikken.

Mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Inspirert av Ottone skriver jeg noen ord ...
    .......
    Det var veldig hyggelig. Ser ut som vi har en del til felles, ja. :)
    Og 2012 kan kanskje bli et Naim-år hos meg. Venter i spenning på de neste integrerte løsningene, håper mest på en SuperUniti med Airplay.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da var Naim dacen mottat og koblet opp.
    Det er noe "skuldersenkende" v å ha synergieffekten tilbake igjen.
    Ser nå at antall bokser begynner å bli ganske plasskrevende.

Har kikket litt på ulike rackløsninger og har tildels funnet et rack som kunne passet og som er fremtidssikkert. Problemet er pris og mangel på norsk importør.
    Men det er ingen vits å bli satt tilbake av den grunn.
    Satser på å få en møbelsnekker til å finne en pris på å bygge et tilsvarende:

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    er det ikke bedre og gå for fraim lite?

hører man forsjell ved og snu støpsle(ne) i kontakten i veggen?

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:

Nei, man hører ikke forskjell.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    137
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Griffenfeldt, jeg har 2 baser + 6 hylder i Isoblue 60 Series (natural ash). Jeg har vært storfornøyd med de. Gleder meg daglig over hvor fine de er å se på, og så har skyve-funksjonen vært veldig praktisk, når jeg har flyttet rundt på boksene mine. Jeg kjøpte de fra Cymbiosis i UK, med frakt og moms ble de ikke akkurat billige, men har aldri fortrudt kjøpet.

Et gammelt bilde herfra, som inspirasjon :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    nilsen64 skrev:
    Lydnisse skrev:
    nilsen64 skrev:

og takk for det ;)

(en ting mindre og bekymre seg for) ;D
    Jo da, man hører forskjell på et godt anlegg......

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Ketil B skrev:
    Griffenfeldt, jeg har 2 baser + 6 hylder i Isoblue 60 Series (natural ash). Jeg har vært storfornøyd med de. Gleder meg daglig over hvor fine de er å se på, og så har skyve-funksjonen vært veldig praktisk, når jeg har flyttet rundt på boksene mine. Jeg kjøpte de fra Cymbiosis i UK, med frakt og moms ble de ikke akkurat billige, men har aldri fortrudt kjøpet.

Et gammelt bilde herfra, som inspirasjon :)

Pene saker disse Isoblue. Jeg har sett bilder av dem kombinert med glasshyller, kule og ring fra Naim på moderforumet. Brukerene er veldig entusiastiske og det ser veldig bra ut.

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    I 2012 kommer jeg til å ta en avgjørelse på hvilken måte jeg ønsker å lagre/streame musikken. Lagring på pc vil opphøre.
    Nå fikk jeg mulighet til å gå til anskaffelse av en Naim dac og jeg må si jeg ser frem til å få en naim kilde igjen inn i systemet.

Godt nyttår til alle som frekventerer her i Naim tråden.

Mvh
    Thomas
    Gratulerer med ny dac Thomas! Hvor velge enten lagre/streame nå som du kan velge; ja takk, begge deler....

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Takk 2M.
    Joda, det blir begge, men jeg må finne ut av hvordan. For enkelthetens skyld kunne jeg godt tenke meg å gå for en som både ripper/lager og står i nettverk, fremfor streamer og ekstern nas. Time will show som det heter.
    Den nye dacen må jeg si gav et solid løft i mitt system.

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Må få sett og hørt vidunderet. Er vel mange endringer i anlegget ditt siden jeg var hos deg sist :)

Blir vel en macmini på deg da?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    FZ skrev:
    nilsen64 skrev:
    Lydnisse skrev:
    nilsen64 skrev:

og takk for det ;)

(en ting mindre og bekymre seg for) ;D
    Jo da, man hører forskjell på et godt anlegg......
    jeg har et godt anlegg :D

russandrews har en slik polaritetstester, noen som har prøvd den ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den samme får du kjøpt på "alle" sjapper i Norge, og har fått det i årtier. Jeg kjøpte vel min for minst 20 år siden. Har brukt den mye for å finne ledninger i vegger. Ser kliss lik ut, og kostet vel en hundrelapp eller to. Den sjekker ikke polaritet, men EM. Og det er det. Og så kan du bruke den til å finne ut noe om EM da hvis du vil, når du snur støpselet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn