Inspirert av Ottone skriver jeg noen ord om status for Kongerommet 2011.
Med tanke på Hi-Fi og musikk mener jeg 2011 har ført meg nærmere dit jeg var for 30 år siden. Det har blitt noen utskiftinger, men totalt sett, lite Hi-Fi og glad i å høre på musikk.
Det blir for det meste klassisk musikk for tiden, men har kjøpt inn og hentet frem annen musikk også. Ved 2 siste bilkjøp har jeg betalt ekstra for å få DAB og derav NRK Klassisk. Senest i dag hørte jeg Dvorák Cello konsert. Det er vanskelig å gå ut av bilen da, så vakkert så vakkert.
Har rippet 700 album i iTunes og det har stoppet opp. Grunnen er at jeg ikke er helt i mål mht format, lagring, rippemetode og gjør ikke mer før det er noenlunde på plass. Brukermessig blir det til at jeg hører musikk via Mac og TV skjermen, manøvrerer trådløst og benytter ikke Apple Remote lenger. Har investert i en cd spiller og øvrig musikk nytes der ifra. For øyeblikket snurrer cd `ene fra Living Stereo boksen. Jeg henter ekstern hjelp til å sette opp et nettverk, NAS osv. som er solid og brukervennlig også for resten av familien.
Kongerommet går seg stadig til. Det har vært ominnredet flere ganger, men nå føler jeg at hovedtanken er på plass. HT står mot langvegg og 1 tårn Fraim med 6 komponenthøyder står på høyre kortvegg forbundet med NA ca5. Det mangler fremdeles bilder med mer på veggene, men det kommer etterhvert. Jeg tilbringer mye tid i dette rommet og investeringen er verdt hver krone.
Nåværende oppsett er godt i balanse synes jeg, der CD5 XS/ NDac/ 555PS utgjør kilden. Disse tåler eller skal vi si fortjener en oppgradering, men har ingen akutte planer. Akkurat her føler jeg å ha kontroll på videre investeringer, i motsetning til tidligere vakling.
Jeg har lenge tenkt at om SN skal erstattes så snakker jeg 552 osv. Det vil i så fall være langt frem og etter å ha modnet tanken er den kanskje ikke særlig realistisk. Det vil være en mismatch mellom hvor mye tid jeg bruker på dette og prisen. Dessuten er Naim så gøy for meg at det er mer spennende å bruke pengene på å inneha bredde. Det vil si og f. eks fylle stua med Naim avspilling osv.
252 er et mellomstadie som er prøvd ut (helt fantastisk egentlig) og jeg lander på 282/ 250 som den optimale løsning for meg. De kan også oppgraderes med SC. Vel, det blir nok ikke i 2012 og kan hende skjer det noe med Naim porteføljen som endrer planene for flere enn meg. Kanskje gjør jeg ingenting, SN er super for mitt bruk.
Min siste investering er Ovator S-400. Jeg var skeptisk i starten, også før jeg kjøpte dem, men den skepsis er gjort til skamme så langt. De skal få underholde meg lenge og jeg tror de blir stående.
Mitt årets Jule og Nytt års øl heter EC Dahls Julebrygg eller import, «Old Speckled Hen». Sistenevnte kjøpt på Systembolaget i Järpen og testet mange ganger på «Kontoret» i Bergen.
Håper alle Naimees har hatt en God Jul og jeg ønsker dere et Godt Nytt år.
Mvh