Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tomkver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    247
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Takk for alle innspill og nå har jeg tatt et valg, etter og ha lest endel på forskjellige forum.

Spendor A6

mvh

Tom

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Jaaaa...? Har aldri hørt A6. Hadde nylig A5. Gode, synes jeg. Men ikke førstevalget på Naim-elektronikk. Annen lydfilosofi muligens - for lite sprett og rytme. Andre kvaliteter dog.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg trodde de hadde kommet seg på de 2 nevnte parametrene når de kom med ny modell. Hva med åpenhet og innsikt?

tomkver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    247
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg glemte å skrive at jeg måtte bestille de, da de var utsolgt fra importøren.

Får de om ca 2 uker, så da skal jeg prøve formidle mine inntrykk og litt bilder.

mvh

Tom

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg trodde de hadde kommet seg på de 2 nevnte parametrene når de kom med ny modell. Hva med åpenhet og innsikt?
    Jeg kan kun sammenligne med Naim Allæ. Kanskje ikke en helt rettferdig sammenligning. Trodde at A5 var rytmiske og åpne til jeg koblet til Allae. Mye er rellativt. A5 oppleves nok mer friske enn den forrige serien til Spendor (som igjen hadde andre kvaliteter) og A5 er ikke toppmodellen.
    Andre som har hørt A5 har nettopp understreket at de opplevde høyttaleren som med meget åpen og ren lyd. Men de har ikke hørt Allae.
    A5 er også fysisk sett en liten høyttaler som ikke produserer et særlig stort lydbilde.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Naim pre med Cyrus effekt?

Da jeg fokuserer mer og mer på vinyl så vurderer jeg om min Cyrus DACXP+ er det mest gunstige valget som pre for meg fremover (er jo en dac med pre). Er litt lei hele utsyr greia nå, men vet det går over. Ifølge engelske magasiner så lyder dacen ganske så lik nyere Naim CD-spillere slik at jeg tror den kan passe ok med en Naim forsterker, men hva tror dere om å bruke en Naim forforsterker og Cyrus effekt? (2 x-mono) Sikkert ikke ideelt men det må nok gjøres slik av økonomiske årsaker. 552 er nok ikke realistisk, så en pent brukt 252 m/superline er det jeg vurderer litt frem i tid? Etterpå er vel en NAP300 neste på lista.
    Synes kanskje at det låter litt for "pent" nå og ønsker mer "fylde" og gjerne enda mer dynamikk.
    Noen synspunkter på dette?

-Minutten

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.493
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Naim pre med Cyrus effekt?

Minutten skrev:
    Synes kanskje at det låter litt for "pent" nå og ønsker mer "fylde" og gjerne enda mer dynamikk.
    Noen synspunkter på dette?
    -Minutten
    Vil du egentlig ha noe litt mer i retning av "west coast sound"? Da er kanskje ikke de erke engelske merkene plassen å begynne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke så sikker på det; slik Minutten beskriver det så finner han vel kanskje mye av det han søker etter hos Naim. Dette med dynamikk, kraft og fylde er vel en naimsk greie også.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er jo litt i ubalanse med hva som virker å være hovedfokus til både Naim og Cyrus for tiden. (streaming)
    Grunnen til jeg vurderer Naim er at jeg håpet den kanskje kunne passet sammen med mitt eksisterende utstyr.
    Utenom de nevnte har jeg også Rega P9 (en Garrard 401 i deler), Audiolab riaa, og Spendor s8e høyttalere.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.493
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    Er ikke så sikker på det; slik Minutten beskriver det så finner han vel kanskje mye av det han søker etter hos Naim. Dette med dynamikk, kraft og fylde er vel en naimsk greie også.
    Jeg tenker egentlig mest på ht her - jeg husker ikke hva som står i stua til minutten.
    edit: eh, ja, Spendor!

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.493
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Spendor'ene har en 6,5" Seas bass - ikke sant? Jeg ville først testet noe annet på ht siden - bare for å se hvordan andre ht fungerer i det lytterommet før jeg ville byttet ut forsterkerene.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Har vurdert det. Har flyttet dem inn på et eget bibliotek/musikkrom som er relativ dempet i forhold til stua, men vet ikke helt hvilke alternativer jeg skulle gå for
    Harbeth, Horn...? Er jo ikke mer å hente på pre hos Cyrus da en ekstra psu bare gir strøm til digital delen av DACXP+. En ny pre er uansett litt frem i tid.
    Er og litt missfornøyd med kvaliteten på Cyrus produktere. Drivverket sliter litt med "hikke" og nå må jeg sende DACXP+ inn til service da den ikke liker å blir frakoblet strøm.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    For de gamle Spendor modelene som var mest brukt på Naim (spes classic serien)vil jeg si de utfyller hverandre.

Spendors tjener enormt på Naims er timing og rask respons, og Naim tjener på "fet" og den ganske harmonisk rike lyden av Spendor.
    Og fra lydbilde synspunkt, der Naim har en smalere presentasjon balanseres dette med Spendors er brede og dype lyd, spesielt med de større modellene …
    Ganske så rik og musikalsk lyd når disse kombinert, bra for rock / metal etc...…. IMHO

De nye modellene har jeg ikke hørt,noen sier de har blitt "mainstream" og mistet noe av sin særegenhet ?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Nå spiller jeg ikke Metal og det går mest i akustisk musikk selv om jeg i det siste har spilt mye nyere jazz med elektriske instrumenter. Litt av problemet mitt er at jeg spiller ganske mye variert musikk og anlegget må fungere på alt ikke bare en sjanger, selv om jeg merker jeg er mest kresen på klang når jeg spiller klassisk orkestermusikk.
    Noterer meg at mange på klassisk avdeling her har Naim, tilfeldig?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Etter at jeg flyttet anlegget opp i 2 etasje så merker jeg at det gir utslag i høyttalerne fra platespilleren når jeg går
    over gulvet for å skifte plate. Komponentene har til nå stått på 3 IKEA Lack bord,og vurderte å sette dem i en Montana klone fra Hifi-kubben. Men p.g.a gulvet så har jeg nå et Fraim rack på vei. Blir interessant å høre om det er noe å hente her.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Minutten skrev:
    Neppe. Klang, skala, dynamikk. Nærest mulig live-opplevelse. Stas.
    Noen tanker om å bruke en 252 midlertidig med x-mono?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trenger jo noen spesialkabler fra flashbacksales e.l. (DIN ut fra SuperCap) men utover det ser jeg ikke noen betenkeligheter. Du trenger jo uansett SuperCap til 252 så preampen er jo strømforsynt som det er. Mange som bifaller bruk av ikke-Naim power til deres suverene preamper.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Kablene har jeg... Har du hørt 252? Vet du har hørt de fleste fra Naim, men du gikk fra 282 til 552 om jeg ikke husker feil?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Minutten skrev:
    Nå spiller jeg ikke Metal og det går mest i akustisk musikk selv om jeg i det siste har spilt mye nyere jazz med elektriske instrumenter. Litt av problemet mitt er at jeg spiller ganske mye variert musikk og anlegget må fungere på alt ikke bare en sjanger, selv om jeg merker jeg er mest kresen på klang når jeg spiller klassisk orkestermusikk.
    synes naim passer til alle sjangre, man blir ikke "dirigert" til en bestemt musikktype, selv hører jeg på "alt" og naim med sin livlige, intime klang gjør all musikk interesant imo.

interessant om matching av høytalere; har selv kef ref 205.2, som er temmelig slanke (eller sagt på en annen måte: de savner festkulen der nede) men de var perfekte sammen med nap 250.2 (som jo har en litt pæreformet rørklang) mens med nap 300 (som på alle måter er en bedre forsterker) kan det bli litt skrint og nakent der nede. av og til savner jeg 250.2 i systemet mitt. kan vel enkelt bytte meg tilbake til nap 250.2 eller se etter andre høgtalere.

og ja 252 er en del bedre enn 282, men opplever at det tar lang tid før den våkner til liv.

å parre naim med annet utstyr funker sikkert på papiret, men gir neppe noe langvarig glede imho.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Må nok ta et steg av gangen, eller vente lenge...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Kablene har jeg...  Har du hørt 252? Vet du har hørt de fleste fra Naim, men du gikk fra 282 til 552 om jeg ikke husker feil?
    Har aldri eid 252, men har hørt den og plenty god lyd jeg liker fra den ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    har selv kef ref 205.2, som er temmelig slanke (eller sagt på en annen måte: de savner festkulen der nede)  men de var perfekte sammen med nap 250.2 (som jo har en litt pæreformet rørklang) mens med nap 300 (som på alle måter er en bedre forsterker) kan det bli litt skrint og nakent der nede.  av og til savner jeg 250.2 i systemet mitt...
    NAP500 er svaret. Lydmessig iallefall. NAP250.2 feit kraftfull klang, med NAP300 åpenhet og detaljering. Bare mer av begge.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    NAP500 er svaret. Lydmessig iallefall. NAP250.2 feit kraftfull klang, med NAP300 åpenhet og detaljering.
    hehe, vet vel det! men det var dette med hvor mye man vil koste på denne hobbyen da!

opplevde ikke nap 250.2 som feit med kef, men med andre høgtaler så....vil heller si litt frodig og klangfull..jeg likte den veldig godt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har fått lyttet til Superuniti nå?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Det blir ikke noe 252 på meg i nærmeste fremtid. Fikk et tilbud om innbytte av min integrerte forsterker som jeg slo til på.
    Men siden jeg har fokus på vinyl for tiden så har jeg 2 Naim produkter på vei, Fraim og en Superline.
    Cyrusanlegget blir nok flyttet ned i stua etter at DACXP+ har vært på service i UK.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Minutten skrev:
    Det blir ikke noe 252 på meg i nærmeste fremtid. Fikk et tilbud om innbytte av min integrerte forsterker som jeg slo til på.
    Men siden jeg har fokus på vinyl for tiden så har jeg 2 Naim produkter på vei, Fraim og en Superline.
    Cyrusanlegget blir nok flyttet ned i stua etter at DACXP+ har vært på service i UK.
    Superline +fraim er 2 flotte produkter, du blir nok fornøyd! Grattis.
    Hvilken strømforsyning skal du bruke til Superline ?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Superline er et luxus/impuls kjøp som jeg egentlig ikke trenger, men nå får jeg testet hvor mye riia har å si for lyden. Da jeg fant ut at psuen til preampen støttet denne og de lå en på bruktbørsen så klarte jeg ikke motstå fristelsen. Skulle det bare være marginale forbedringer på intern/Audiolab riia så burde det la seg gjøre å selge den uten for stort økonomisk tap. Jeg betalte jo bare "småpenger" i forhold til hva jeg leser andre betaler for riia, men dyr nok for meg.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Minutten skrev:
    Superline er et luxus/impuls kjøp som jeg egentlig ikke trenger, men nå får jeg testet hvor mye riia har å si for lyden. Da jeg fant ut at psuen til preampen støttet denne og de lå en på bruktbørsen så klarte jeg ikke motstå fristelsen. Skulle det bare være marginale forbedringer på intern/Audiolab riia så burde det la seg gjøre å selge den uten for stort økonomisk tap. Jeg betalte jo bare "småpenger" i forhold til hva jeg leser andre betaler for riia, men dyr nok for meg.
    Du kommer til å beholde den. :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Satser på det. Rettferdiggjorde dette for meg selv med at jeg børster støv av Kenwooden min (KD-650), slik at jeg kan spille litt vinyl etter behov i stua.
    Og siden jeg planlegger å "leke" litt med en Garrard 401 så må jeg jo ha muligheten for 2 riaa'er på musikkrommet.
    Men nå må det være nok innkjøp av hw på den stund. (uten om en MC til 401'en da :))

bevisfrond

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Antall liker
    525
    Torget vurderinger
    23
    Hvilken Naim kabel er dette?

Hei
    Rydder, og avhender for tiden.
    Fant en kabel liggende igjen etter min tid med Naim utstyr.
    Hvilken kabel er dette?
    Kabelen er merket "NA-05"
    Nypris, evt. verdi idag?

MVH Håkon

M

medlem215396

Gjest
    Er ikke god til å definere Naimkabler og Naim Web åpner ikke, men søk i manualene.
    Det er en 4 til 5 PIN og mener den kobler sammen kilde og PSU?
    Uansett, NA05 sier noe om hvem som har satt kabelen isammen på fabrikken. En signatur om jeg ikke husker feil.

En Snaic koster kr 1250,-

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    4
    Regner med jeg henter Fraim racket i dag. Er det noe spesielt å ta hensyn til når dette settes sammen?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Minutten skrev:
    Regner med jeg henter Fraim racket i dag. Er det noe spesielt å ta hensyn til når dette settes sammen?
    Ikke så jeg kan komme på, det følger med bruker manuell som er grei å forholde
    seg til. Lykke til!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn