Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Spennende med Supernait ja. Er selvsagt nysjerrig på hvordan denne vil stå seg mot 202/200 komboen min. Tror det må testes :)
    Den innebygde DAC'en er visst identisk med den i DVD5. Antar de ikke ønsker å legge ambisjonsnivået for høyt på denne da det kan føre til salg av færre CD spillere ;)

Fortsatt må jeg ha 3 bokser for å få en fullverdig forsterker (cap + stageline), så inegrert og integrert.... Så vidt jeg har fått med meg er det ingen inngang for nacps på denne, eller hur?

K

Kaarelars

Gjest
    Den innebygde DAC'en er visst identisk med den i DVD5. Antar de ikke ønsker å legge ambisjonsnivået for høyt på denne da det kan føre til salg av færre CD spillere ;)
    Julian Vereker ytret ved flere anledninger at separate dac-drev løsninger var en dårlig løsning, bl.a sammenlignet han det med å konstruere en bil og plassere motoren i en tilhenger bak bilen ;)
    Kanskje de har funnet nye og gode løsninger på jitter og støyproblematikk?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne forsterkeren blir heftig diskutert på forskjellig britiske fora p.t.  Men dette blir vel en konkurrent til forsterkersettet 122 (112)/150X, og kanskje også 202/200.  Blir spennende å lese testene når de kommer.

Prisen i england = £2250.

mvh
    Så langt jeg har hørt, vil den ligge en plass rundt £2k-området (sikkert litt mer etter innmaten å dømme), enkelte onde tunger sier at innmaten minner mye om 282/250  :D

Edit; så at prisen var £2250 nå ja..

Svein; JV hadde sikkert et poeng med hensyn til klokking i dac'er på den tiden med ditto jitter og støy, men det er ikke sikkert det er like gyldig nå lengre. Alskens digitale duppeditter (som jeg ikke forstår meg på) har jo endret litt på dette. Eksempelvis kan man jo se an Chord's DAC64, med bufring og det hele. ;)

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Julian Vereker ytret ved flere anledninger at separate dac-drev løsninger var en dårlig løsning, bl.a sammenlignet han det med å konstruere en bil og plassere motoren i en tilhenger bak bilen ;)
    Kanskje de har funnet nye og gode løsninger på jitter og støyproblematikk?

Mvh
    Er flere som har påpekt dette på de to andre forumene ja. Men jeg antar også at det vært noe utvikling siden den godeste Julian konstruerte CD spillere. Det er uansett en kul løsning som åpner for fremtidige (og eksisterende selvsagt...) medier. Er jo flere og flere bokser som kommer med digital ut.
    Kunne som sagt også ønsket meg muligheten for internt RIIA trinn og dermed redusert boks antallet noe...

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Akk og ve. Kontrapunkt har lagt ut ny prisliste med økte priser. Jeg går og vurderer en CDS3/XPS2, og før helga kostet denne 104k, nå koster den over 110k..  :(

Likedan har en NAC 252/SC økt fra 98k til 105k  :mad: bare ila helga. Var bare noen eksempler.

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Akk og ve. Kontrapunkt har lagt ut ny prisliste med økte priser. Jeg går og vurderer en CDS3/XPS2, og før helga kostet denne 104k, nå koster den over 110k.. :(

Likedan har en NAC 252/SC økt fra 98k til 105k :mad: bare ila helga. Var bare noen eksempler.

Mvh Vidar P
    Tja...det har vel vært varslet en prisøkning. Før helga lå kontrapunkt under Lyrics gamle prisliste, i alle fall på en del komponenter. Hadde uansett forventet en bra pris ved kjøp av slike produkter. Selv om forhandleren heter Kontrapunkt. Det er tross alt ikke så langt til sverige ;)

Har Norsk lyd og bilde fortsatt naim i butikken?

Mvh

C

cpc

Gjest
    Flott med innebygget DAC ja. Tenk å kjøre Squezebox rett inni forsterkeren, ryddig og pent!
    Kan bli en bestselger dette skulle en tro!

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Tanke: Snakker vi en skikkelig budsjettkiller med nait5i - cd5i - proac studio 130. Med Thor-priser er man vel trygt i land med 25 penger inkl kabler.
    Hadde disse Proacene i over 8 uker( På naim ). Fikk de overhode ikke til å spille bra i mitt rom. Kjempe problemer med bassen! Den hang ikke sammen med resten, virket treg og svulstig. Likte heller ikke helt hvordan de spillte oppover, men det kan være mere snakk om smak og behag. Disse spiller best, etter min mening, med mye luft rund seg. Styr unna hjørner! Konklusjonen er vel som alltid; Må prøves i "DITT" rom ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ser det er en CDS2/XPS til salgs i Sverige. Men den er fra 1999 og lurer på om det litt skummelt med en så gammel spiller. Noen som vet når problemer med drivverk dukker opp? Kanskje smartere å vente til CDX2/XPS2 dukker opp som brukt. Selv om lydsignaturen antagelig er forskjellig disse spillerene i mellom.

Prisen er 29 SEK og med litt pruting kan en jo havne på en svært hyggelig pris.

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Ser det er en CDS2/XPS til salgs i Sverige. Men den er fra 1999 og lurer på om det litt skummelt med en så gammel spiller. Noen som vet når problemer med drivverk dukker opp? Kanskje smartere å vente til CDX2/XPS2 dukker opp som brukt. Selv om lydsignaturen antagelig er forskjellig disse spillerene i mellom.

CDS2/XPS skal være en meget god kombinasjon, og jeg tror de fleste vil mene at denne er noen hakk opp fra CDX2/XPS.2. Det er jo flere som har ment at CDS3 ikke har vært en tilstrekkelig stor nok oppgradering fra CDS2 til at de har villet byttet den ut. Prisen høres jo bra ut allerede, og hvis du i tillegg får prutet...Det kan nok være fornuftig å sende den til sevice etter at den har passert 8 år, men da tror jeg du får tilbake en enda bedre spiller.

S

so

Gjest
    Om jeg ikke misforstod ryktene helt, har Fidelity en CDX2 inne for test.

Min opplevelse av Naim cdp er at de våkner til liv, først når tilkoblet Naim forsterkeri. Er i så måte spent på utfallet av testen.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Min opplevelse av Naim cdp er at de våkner til liv, først når tilkoblet Naim forsterkeri. Er i så måte spent på utfallet av testen.

Mvh
    Ryktene er nok riktige. Jeg er imidlertid ikke uten videre enig i at det må være Naim forsterkeri for å dra full nytte av egenskapene ved en Naim cdp; men det må selvsagt være forsterkeri som evner å VIDEREBRINGE kvalitetene i det opprinnelige signalet. Forsterkeriet må simpelthen ha rytmesans og groove. Sånn sett har jeg hørt Naim cd-spillere fungere supert med annet utstyr også, men overhodet ikke alt av utstyr.

Bl.a så fungerer i skrivende stund en Naim cdp aldeles utmerket hjemme hos meg nå, på et fortreffelig Audiolab 8000Q/PPA/4xM forsterkeri med plenty av prat og groove.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Ryktene er nok riktige. Jeg er imidlertid ikke uten videre enig i at det må være Naim forsterkeri for å dra full nytte av egenskapene ved en Naim cdp; men det må selvsagt være forsterkeri som evner å VIDEREBRINGE kvalitetene i det opprinnelige signalet. Forsterkeriet må simpelthen ha rytmesans og groove. Sånn sett har jeg hørt Naim cd-spillere fungere supert med annet utstyr også, men overhodet ikke alt av utstyr.

Bl.a så fungerer i skrivende stund en Naim cdp aldeles utmerket hjemme hos meg nå, på et fortreffelig Audiolab 8000Q/PPA/4xM forsterkeri med plenty av prat og groove.

Mvh Vidar P
    Tør jeg spørre hvilken Naim cdp?

Mistanken om min påstand blei ytterligere bekrefta da jeg hørte cdx2 i "Johna" sitt oppsett.(Bryston-ATC).

Den spilte IMO varmt og mykt, med flott bass. Allikevel kjente jeg den ikke igjen. Som å ha skrudd kraftig på tonekontrollen. (uten forkleinelse til oppsettet forøvrig...bevares)

I mine Naim oppsett var den mye friskere, åpnere og med vesentlig bedre dynamikk og Pace som er så viktig. Grunntakten eller rytmen slik jeg forstår det.

Kanskje det var Naim forst. det var noe galt med....eller kanskje meg, sånn som jeg holder på  ;)

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I øyeblikket har jeg entrylevel-systemet hjemme (ikke mitt, men har det kun for moro); det er CD5i/Nait5i/Ariva.

Jeg kan veksle mellom forskjellige cd-spillere, forsterkere og høyttalere... og gjør det.

Nå har jo jeg øvrig utstyr med vektlagt PRaT, så det er sikkert derfor CD5i passer godt inn. CD5i er vel litt i minste laget for mitt system høres det ut som, men så var det jo aldri meningen at jeg skal ha en slik heller. Ideellt sett skulle det vært noe slikt som CDS3/XPS2, men når folk driver og eksporterer de over kjølen så er de ikke så lette å få tak i ;)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Den spilte IMO varmt og mykt, med flott bass. Allikevel kjente jeg den ikke igjen. Som å ha skrudd kraftig på tonekontrollen.
    Minner meg litt om lyden fra en kald Naim-spiller.

Noe jeg har erfart med Naim elektronikken er at de krever en del timer, ja døgn også vil jeg si, før det løsner skikkelig.

Har byttet litt fram og tilbake med Hicap'en i det siste og det er vanskelig å gjøre seg opp en mening, før det har gått noen dager. (Ser også dette har vært nevnt på N-forumet).

Ideellt sett skulle det vært noe slikt som CDS3/XPS2, men når folk driver og eksporterer de over kjølen så er de ikke så lette å få tak i  
    Vidar P: Det står faktisk en brukt CDS3/XPS2 i Stockholm nå....NAP300 også... løp og kjøp... ;)

mvh

S

so

Gjest
    Minner meg litt om lyden fra en kald Naim-spiller.

Noe jeg har erfart med Naim elektronikken er at de krever en del timer, ja døgn også vil jeg si, før det løsner skikkelig.

Har byttet litt fram og tilbake med Hicap'en i det siste og det er vanskelig å gjøre seg opp en mening, før det har gått noen dager. (Ser også dette har vært nevnt på N-forumet).

mvh
    Du kan ha rett i dette. Det du nevner er viktig.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

mvh
    Ang. mekanikk på CDS2 kom jeg over dette inlegget fra Richard Dane:

"Mechanisms on later players (CD3.5, CD5, CDX, CDS2 onwards) are in very good supply."

Løp og kjøp :)

K

Kaarelars

Gjest
    Min opplevelse av Naim cdp er at de våkner til liv, først når tilkoblet Naim forsterkeri.

Mvh
    Fullstendig enig. Naim's cd-spillere er nok ikke vanskeligere å integrere i et mix-match anlegg en andre merker, men har også opplevelsen av at det først tar av med Naim forsterkere.

Kommer nok til å kjøpe Fidelity hvis CDX2 testes, hvem får den gleden tro?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Pussig synes jeg. Snakket med Villy hos Audiotech for noen måneder siden om Naim og om muligheten for å få dette merket ut til det norske folk. Han nevnte da at han ville jobbe for å få til noen tester her til lands, uten at "fidelity" direkte ble nevnt. Jeg ymtet frampå om at testen burde bli gjort med et komplett Naim-oppsett, med PSU'er osv. på plass. Noe han var helt enig i. Hva som så har skjedd er ikke så godt å si, kanskje "fidelity" satte foten ned for et slikt prosjekt?

Jeg tror også at Naims spillere yter sitt beste med Naim forsterkeri.

Lenge siden jeg kjøpte "fidelity" og kommer heller ikke til kjøpe dette nummeret...

mvh

S

so

Gjest
    Fullstendig enig.  Naim's cd-spillere er nok ikke vanskeligere å integrere i et mix-match anlegg en andre merker, men har også opplevelsen av at det først tar av med Naim forsterkere.

Kommer nok til å kjøpe Fidelity hvis CDX2 testes, hvem får den gleden tro?

Mvh
    Takk Svein, godt å få litt støtte på den ;) og du poengterer det godt. Det er ikke det at det ikke fungerer med annet.

Her blir det cdx2/xps2-Nait5i-Allæ osv.

282-250.2 er en annen liga, men har man bestemt seg for å dempe ned....så har man...endelig

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Takk Svein, godt å få litt støtte på den ;) og du poengterer det godt. Det er ikke det at det ikke fungerer med annet.

Her blir det cdx2/xps2-Nait5i-Allæ osv.

282-250.2 er en annen liga, men har man bestemt seg for å dempe ned....så har man...endelig

Hvordan vil du beskrive forskjellen so? Er litt nysjerrig på en liten nait5i selv...

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Pussig synes jeg. Snakket med Villy hos Audiotech for noen måneder siden om Naim og om muligheten for å få dette merket ut til det norske folk. Han nevnte da at han ville jobbe for å få til noen tester her til lands, uten at "fidelity" direkte ble nevnt. Jeg ymtet frampå om at testen burde bli gjort med et komplett Naim-oppsett, med PSU'er osv. på plass. Noe han var helt enig i. Hva som så har skjedd er ikke så godt å si, kanskje "fidelity" satte foten ned for et slikt prosjekt?

Jeg tror også at Naims spillere yter sitt beste med Naim forsterkeri.

Lenge siden jeg kjøpte "fidelity" og kommer heller ikke til kjøpe dette nummeret...

mvh
    Enig i at cd spillerne til Naim kommer best til rette i et komplett naim anlegg, men har også hørt cd5 spille veldig bra sammen med annet utstyr.

Ellers er det jo på tide at det kommer noe annet enn Patos og electrocompaniet i Fidelity :p

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er jo ikke uenig i at Naim's cdp fungerer glimrende i Naim-systemer, det skulle bare mangle. Men det ER kontekster med andre merker (som jeg har hørt iallefall) hvor de OGSÅ fungerer utmerket. Best/ikke best blir jo litt vanskelig å si; for meg som ikke er spesielt stor tilhenger av Naims høyttalere (av helt personlige årsaker, høyttalerne er gode nok de), så har jeg forresten ikke så mye valg heller.. men den tiden er over tror jeg da Naims produkter var såpass særpregede at de var helt avhengige av en helt spesiell synergi; nå er de mer universelle, og et Naim-produkt kan brukes i langt flere settinger enn tidligere. Imo.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Hvordan vil du beskrive forskjellen so? Er litt nysjerrig på en liten nait5i selv...
    En annen liga rett og slett. Større-varmere-mer i rommet-stemmer er naturlig-flott helhet.

Samtidig er det noe direkte, reint og spillevillig med Nait som jeg merket umiddelbart. Mer fokus på rytme og direkthet(skjønner hva jeg mener om du hører).

Om noen tror at jeg nedgraderer fordi Nait utkonkurrerer eller er på høyde med 282-250 må de tro om igjen.
    Det ligger andre årsaker til grunn.

Sett med musikk øyne/ører er min soleklare favoritt det dyreste systemet.

Nait er bra nok og morsom akkurat nå

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Her blir det  cdx2/xps2-Nait5i-Allæ osv.

Det er en oppgradering å dempe ned også ;)
    Testet ikke du CDX2 med og uten XPS2 da du hadde denne?  Synes du det umiddelbart låt bedre med XPS tilkoblet?  

Mvh

S

so

Gjest
    Det er en oppgradering å dempe ned også ;)
    Testet ikke du CDX2 med og uten XPS2 da du hadde denne?  Synes du det umiddelbart låt bedre med XPS tilkoblet?  

Mvh
    Absolutt, enig.

Absolutt, ja. Høres direkte.

Grunnen til at jeg beholder xps er nettopp det, samtidig kan den ryke ut også..i nedgraderingens navn, og allikevel ha en kompetent source first.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har virkelig forståelse for at denne nedgraderingen kan være vanskelig, so. Men du får bare slappe av og kose deg med musikken. (Som jo er viktigst). Det er også sp.mål om prioritering her i livet...men, du verden så ofte jeg har tenkt tanken på å bruke penger på oppgradering av Naim, istedet for oppussing av hytta..

En kamerat har Nait 5/CD5, og med et par eldre 805 (Matrix, tror jeg) skaper det absolutt musikk!

Ang. tester i fidelity, og andre hi-fi blekker, bryr det meg lite hva de mener. Jeg har på egen hånd funnet ut hva JEG liker av musikk-presentasjon.

K

Kaarelars

Gjest
    Blandt de første testene av NAP135 utført i 1985 med kommentar av JV.

K

Kaarelars

Gjest
    Har fått spørsmål om FEP-testen konstruert av Joe Petrik og gjentar den gjerne og den passer bra I Naimtråden.

FEP 2.0

Since the original FEP scale was created, many have complained (bitterly and ad nauseum I should add) that their score should have been higher. OK, sore losers aside I now see that the the original scale had limitations and inaccuracies. I've responded to the legitimate criticism to create a new 'n' improved scale, FEP 2.0
    If you're up to it, grab a pencil and paper and tally your FEPs. If you disagree with your score, a tripartite Counsel of Elders, consisting of Tony Lonorgan, Andy Weekes and me will hear grievances. But bear in mind that the Elders can rescind as well as award FEPs. Their decision will be final and very likely capricous.

Power FEPs
    * Do you have a separate spur for your hi-fi? If yes, add 40 points.

* Is your system plugged into a power conditioner, powerline enhancer, or computer power bar? If yes subtract 100 points (because this one thing kills the groove more than a legion of active Kans could ever hope to fix).

Source FEPs
    * Do you own any of the following tables: LP12, Rega P9, or Roxy? If yes, add 40 points.

* Or these tables: Linn Axis, Rega P25, or the Michell rotating cake stands? If yes, add 30 points?

* Or these: P3, Linn Basic, old Heybrook, or Revolver? If yes, add 20 points?

* Any American table? If yes, subtract 30 points.

* Is your turntable placed on a dedicated altar? If yes, add 20 points.

* Does your table have an external power supply? If yes, add 30 points.

* Is your turntable worth more than your speakers? If yes, add 35 points.

* Is your table better than your arm? If yes, add 20 points. If not, subtract 10.

* Is your arm better than your cartridge? If yes, add 20 points. If not, subtract 10.

* If you understand why the last two questions were asked, add 10 points. If not, subtract 10. (Be honest.)

* Do you own a record cleaner? If yes, add 25 points.

* Do you use fancy anti-static inner sleeves? If yes, add 10 points.

* Does your turntable's platter weigh 50 kg or more? If yes, subtract 25 points.

* Does your turntable have a record clamp? If yes, subtract 10 points.

* Is CD your only source? If yes, subtract 10 points, unless you own a CDS-II (add 30 points), a CDS, CDX + XPS or CD12 (add 20 points), a CDI, CD2, or CDX (add 10 points), or a CD3 or CD3.5 (add 5 points).

Electronics FEPs
    * Does your preamp have a mono switch? If yes, add 30 points.

* Have you ever accidentally left the preamp in mono but didn't notice for days? If yes, add 20 points.

* Did you paint the front of your 52 silver to match the rest of your classic Flat Earth kit? If yes, add 20 points. (This is to establish whether you're a Flat Earther of yore, obviously worth 20 points in and of itself.)

* Did you chintz out and get your preamp without a phono input? If yes, subtract 50 points, unless you did this specifically to free up money for a separate phono stage. If you did that, add 80 points.

* Does your preamp weigh 5 pounds and your power amp weigh 500? If yes, subtract 40 points.

* Did you go active before maxing out your source, preamp and power supply? If yes, subtract 20 points.

* Does your preamp have tubes? If yes, subtract 30 points.

* Does your power amp have tubes? If yes, subtract 30 points.

Speaker FEPs
    * Do you own any of the following speakers: Kan I, Kan II, Sara, Isobarik, IBL, SBL, NBL, DBL, Quad 57s? If yes, add 40 points.

* Do you own speakers by any of the following manufacturers: Royd, Neat, Epos or Dynaudio? If yes, add 30 points.

* Do you own speakers by any American manufacturer? If yes, subtract 80 points (because this is almost as bad as line conditioners for killing the music).

* Do you position your speakers for the best overall groove and image (zero points), best groove (add 20 points), or best image (subtract 20 points)?

Lifestyle FEPs
    * Do you enjoy air, space and blackness? If yes, subtract 40 points.

* Do you go to live concerts to enjoy air, space and blackness? If yes, subtract 80 points for being a wanker.

* Is it better to have thin but groovy bass (add 20 points) or full but flubby bass (subtract 20 points)?

* Have you ever spent an afternoon adjusting the tracking force for that magic value between 1.95 g and 1.96g? If yes, add 20 points.

* Do you vacuum your cartridge regularly, knowing full well that one day you'll suck the generator right out? If yes, add 15 points.

* Did you try all four positions of the belt and both positions of the mat on your LP12 to determine which sounds best? If yes, add 10 points. (If you ever wondered whether the belt and mat combinations interact and therefore exponentially increase the number of permutations add another 10 points. Add another 10 if you tried all permutations.)

* Do you spend Saturday afternoon at garage sales, looking for 50 cent LPs? If yes, add 10 points.

* Do you own a 45 RMP version of Yello's "Stella"? If yes, add 5 points.

* Do you own a half-speed master of ELP's "Tarkus"? If yes, subtract 40 points.

* Do you buy half-speed mastered audiophool LPs for their smooth, silky sound? If yes subtract 35 points.

* Have you ever gone to a shop that carries high-end American gear? If you go to deliberately take the piss in front of the salesdude, add 40 points. If you go to report here how dire the system sounded, add 20 points. If you go because you're wondering if a soundstage is for you, subtract 20 points.

* Have you ever dreamt about hi-fi? Was it about hearing or owning better Flat Earth kit (add 20 points) or about hearing or owning better Round Earth kit (subtract 20 points

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein; gå og legg deg nå. Ihvertfall om du skal få med deg "Sangtimen" i morgen kl 08:07.

http://www.nrk.no/programmer/sider/sangtimen/

Om ikke, så bør du alvorlig vurdere å investere i en NAT 05 tuner... sies av enkelte å være enda bedre enn NAT 01 osv..   :D
    Seriously; takk for testen!

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Heyyh - jeg fikk 200 poeng. Nærmer meg nirvana etterhvert.

Aavik racket er forresten mistenkelig lealøst. Komponentene mine veier ikke nok... Tar jaggu lang tid å sette det opp.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jaja, 320 poeng. Fins det noen betraktninger omkring poengscore, en liste som sier f.eks 0-50 poeng; du er en dust.. osv?

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    CDS3..deal is off.
    Gikk ikke helt upåaktet hen, men kanskje ikke så rart.

Ikke så lett å få forståelse for nedgradering på N-Forum, men kanskje ikke så rart det heller.

Hilsen
    Noen erfaringer rikere ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    CDS3..deal is off.
    Gikk ikke helt upåaktet hen, men kanskje ikke så rart.

Ikke så lett å få forståelse for nedgradering på N-Forum, men kanskje ikke så rart det heller.

Hilsen
    Noen erfaringer rikere ;)
    Betyr det at du beholder anlegget? Ville jeg gjort i alle fall. Du har jo et kanon anlegg :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde meg på FEP-testen, men kom ut av tellinga, enten for mye rødvin ikveld eller fordi jeg ikke har platespiller.

Selvfølgelig beholder du anlegget ditt, so! Ingen forsto jo allikevel dette på N-forumet, der er det bare oppgradering som teller. (Men jeg må jo innrømme at jeg av og til hadde tenkt å slå til på et par av boksene dine).

Har hatt både CDX2 og Spendor S8e på handa i Sverige, men begge glapp...vel, kanskje det var en mening med det..skummelt å kjøpe høyttalere uten å ha prøvd i stua først.

Har trua på CDX2, og tror at Naims "suggested system" har noe for seg. Men det blir ikke aktuelt å kjøpe den ny. Det er sikkert ikke den beste spilleren, men til 200/202 er den sikkert det.

Har eksperimentert litt med Hicap vs. Flatcap. Og en FC gjør egentlig ikke så voldsomt mye med lyden, men Hicap, du verden...

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Oppnådde 190 på fep-testen og da var jeg nok snill mot meg sjøl.

So har et kanonanlegg og sikkert et av de beste cd-baserte anleggene representert her på forumet. Enjoy so!

Nesten enig med costello ang. Flat og Hicap. Synes Flatcap var en god oppgradering på cd 3.5 På preamp synes jeg Flatcap gir en litt fyldigere og annerledes lyd, ikke tydelig bedre. Hicap mener jeg transformerer lyden i forhold, opplevde dette både med 202 og 72.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    The "official"(-ish) Naim CD Heirachy

1 CD555
    2 CDS3
    3 CDS2
    4 CDS
    5 CDX2
    6 CDX
    7 CDI
    8 CD5x
    9 CD5
    A CD5i
    B CD3.5
    C CD3

The "pink fish adjusted" scale

1 CDS2
    2 CDS
    3=CDI/"Lessa" CD3
    4=CDX2/CDX (personal presentation preference)
    5=CD5/CD3.5 (ppp as above)
    6 CD3
    7 CDS3 (possibly a Musical Fidelity product re-badged)

In the Pink Fish universe the CD555 is a logical impossibility (Captain) and it's existence is questioned - - might be a Naim Forum joke.
    Sakset denne fra PFM angående rangering av Naim CD-spillere.     ;)

...nr.4 = cdx(2)...nr.7 = cds3... :-/

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Likte den rangeringen ;)

Jonathan Ribee har sans for humor og tar ikke hifi særlig alvorlig. Han bidro mye på det gamle Mana-forumet og på Naimforum. Listen blir forandret:

"A second list will be produced. This list will use many of the design features discovered creating the first list to improve the performance of the new list. This includes decoupling the order of the list from any perception of reality, and repositioning certain components of the list so they don't interfere with the... etc etc"

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn