Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kake

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2006
    Antall liker
    0
    hvordan er nait5i
    prata med en som mente nait3 var bedre...?

nok guts i de 50wattene til f.eks dynaudio?

er dette merket sær på matching? behøver ikke naim cd og epos høyttalere vel? ;)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Nå Bruce, blir det NAIM for Krell?

Smog

Hei!
    Ja, det ble vist det... Fikk et tilbud fra lyric, som jeg ikke kunne si nei til. :)

Nå bruker jeg 200/202/napsc med de hvite skolissene som høyttalerkabler. Jeg har alltid erfart at kabler har stor betydning, og at jo dyrere jo bedre lyd. Det må jeg tydeligvis revurdere når det gjelder naim. Det er fint å ha kommet i mål med et anlegg som jeg vet matcher godt.

Nå mangler jeg bare en Snaic5 for å koble opp flatcap2x. Den nye forhandleren har utrolig nok ikke dette på lager. Hvis noen har en ekstra, så ta kontakt!

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Hei!
    Ja, det ble vist det... Fikk et tilbud fra lyric, som jeg ikke kunne si nei til. :)

Nå bruker jeg 200/202/napsc med de hvite skolissene som høyttalerkabler. Jeg har alltid erfart at kabler har stor betydning, og at jo dyrere jo bedre lyd. Det må jeg tydeligvis revurdere når det gjelder naim. Det er fint å ha kommet i mål med et anlegg som jeg vet matcher godt.

Nå mangler jeg bare en Snaic5 for å koble opp flatcap2x. Den nye forhandleren har utrolig nok ikke dette på lager. Hvis noen har en ekstra, så ta kontakt!
    oops....glemte det helt Bruce :p Skal prøve å få talt opp når jeg kommer hjem. Mener jeg har en snaic for mye, men er usikker da stagelinen min ikke er koblet opp for tiden.

Hva synes du om lyden da Bruce? Hvilke høyttalere bruker du?

Mvh

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Kjempefint!
    Lyden: Veldig fornøyd! Jeg var redd for at dynamikken skulle forsvinne da jeg byttet ut 2*200w med 2*70w. Det var det ingen grunn til! Lyden er fantastisk, både når det gjelder kraft og detaljer. Jeg bruker ProAc respons 1,5. Disse har jeg hatt med forskjellige forsterkere helt siden 1999. De har hele tiden vokst med oppgaven. Det finnes nok høyttalere med større imponatoreffekt, men når det gjelder langtids lytteglede er de veldig gode, synes jeg.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei Bruce, du kan få kjøpe min hvis du vil.

mvh

S

so

Gjest
    Nå har Nait stått til oppvarming i de 3,5 ukene jeg har vært borte.

Spillte litt i formiddag og cds3-nait-allae har et veldig flott driv og prikker en i følelsene direkte.

Lyttet litt og koblet tilbake til hovedoppsettet!

WOW.....og det betyr ikke World Of Warcraft.

tross alt er nait allikevel imponerende god.

EDIT: Antar at allae ikke er beste match til nait og at en annen høyttaler ville redusert forskjellen.

En annen ting er selvfølgelig prisforskjellen. det er godt at forskjellen HØRES.

Var heller ikke tenkt som noe salgsfremstøt :D

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

Du har mail ;)

S

so

Gjest
    Har ikke forsøkt å flytte racket ut av center enda, men har prøvd å senke høyden på racket, dele det i 2 og sette dem ved siden av hverandre.

Forskjellen er mer enn merkbar, åpnere og luftigere.

Noen erfaringer?

K

Kaarelars

Gjest
    Har ikke forsøkt å flytte racket ut av center enda, men har prøvd å senke høyden på racket, dele det i 2 og sette dem ved siden av hverandre.

Forskjellen er mer enn merkbar, åpnere og luftigere.

Noen erfaringer?
    Merket en forbedring etter å ha flyttet racket fra mellom høyttalerne og langt vekk. Flott at Naim produserer Naca5, rimelig og gjør akkurat det den skal i opptil 20 meters lengder. Bedre fokus, mer luftig og mindre forstyrrelser. Synes personlig også det er greit å slippe å se på stereo'n mens jeg lytter.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt god tid i dag og sittet og bladd igjennom div. forum om Naim. Og det er påfallende mange som mener at Naim er for lyst/hardt/edgy. (harshness, brightness osv). OG kanskje de har rett...ELLER det er muligheter for at Naim rett og slett er så avslørende at dårlige innspillinger (80-talls kanskje) blir ubønnhørlig avslørt?

Nå har jeg de siste åra syslet med rør, så overgangen ble kanskje stor...

Lytter jeg til "referance"-innspillinger (f.eks. High Fidelity's Referance CD'er) er jo lyden helt på topp!

Noen andre naimister som har erfart det samme?

mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg synes også naim kan bli for spisst, dersom man ikke matcher med høyttalere som har en snill diskant (f.eks. epos).
    om det skyldes naim eller dårlige innspillinger er uinteressant - låter det plagsomt så låter det plagsomt. en musikkelsker har gjerne mange ulike innspillinger i samlingen sin, mange med "dårlig" ("feil type"?) lyd også. man kan ikke la anlegget styre musikksmaken.
    den lille nait 2 er riktignok en ordentlig perle, med en lydsignatur som passer meg meget bra. det samme gjelder den gamle cdi.

selv er jeg en rørmann, med forkjærlighet til naim når det gjelder visse typer musikk.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Men hva er så rett, Joaquin?

Det var en på Naim forumet som klagde på lyden på de siste remastrede utgavene av Talking Heads.......

Med det gjengse rørforsterkeri så bryr man seg ikke over dette, det glatter over uansett....

Med Naim (og annet topputstyr) hører man jo med en gang at det er komprimert og lystklingende, uten dynamikk...

vel, der er vel prisen man må betale for hi-end...

mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vel, som jeg skriver: jeg bryr meg ikke om hva som er "rett". man kan uansett aldri vite hvordan en innspilling "EGENTLIG" skal låte, så jeg har f.eks. ikke særlig sans for begreper som "nøytral" og "avslørende".
    derfor, i henhold til egne preferanser og erfaringer med livesmuikk:enten så låter det bra, eller så låter det ikke bra.
    og det kunne ikke falle meg inn å kritisere f.eks. folk som mener naim er den hellige gralen, jeg synes bare det er hyggelig at man har funnet sin greie.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    når det gjelder remastrede utgaver, så har jeg hørt flere remastringer som låter temmelig sterilt og mislykket, også spilt gjennom rørutstyr.
    her har jeg bare en forklaring: lydfolk med nedsatt hørsel.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    når det gjelder remastrede utgaver, så har jeg hørt flere remastringer som låter temmelig sterilt og mislykket, også spilt gjennom rørutstyr.
    her har jeg bare en forklaring: lydfolk med nedsatt hørsel.
    JA, nettopp!

Derfor foretrekker jeg ofte AAD-innspillinger av nettopp Talking Heads eller Stones eller Hendrix osv...

Men jo lengre man kommer opp i hiarkiet, jo mere avslørende blir det. Husker bare hvor mye enklere det var i "gamle dager" da alt låt supert... :D

mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, gamle dager, ja.
    da drev vi med vinyl og høyttalere med store pappmembraner. pumpende bass, dansefot.
    det var før vi satte oss i sweetspot og lyttet kritisk. dessuten var vi yngre og ikke så mett av musikk og trett av dage.

men du, jeg vil jo si at de flotteste rørtingene ikke ligger under naim i hierarkiet....

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    hehe, gamle dager, ja.
    da drev vi med vinyl og høyttalere med store pappmembraner. pumpende bass, dansefot.
    det var før vi satte oss i sweetspot og lyttet kritisk. dessuten var vi yngre og ikke så mett av musikk og trett av dage.

men du, jeg vil jo si at de flotteste rørtingene ikke ligger under naim i hierarkiet....
    he-he..dette har du rett i, Joaquin!

OG kanskje vi tar denne hobbyen for alvorlig!

OG jeg vet at det er andre go'biter der ute, men holder meg foreløpig til Naim. Det er noe med synergi og samspill jeg ikke har funnet andre steder... ;D

mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    OG jeg vet at det er andre go'biter der ute, men holder meg foreløpig til Naim. Det er noe med synergi og samspill jeg ikke har funnet andre steder... ;D

mvh
    nice! det viktigste er at man er fornøyd selv, costello.

S

smog

Gjest
    Har nå et sett nait 5i og cd 5i som nå begynner å spille meget bra ;). Spurte tidligere om høyttalerkabel og fikk til svar at jeg burde gå for Nac a5.
    Den hadde de ikke på Kontrapunkt, så jeg kjøpte med et sett Linn K20 på 3,5m. Det jeg lurte på er om det er mere å hente på å kjøpe Naim sin egen kabel eller er disse kablene så like at jeg kan slå meg til ro med Linn sin kabel. Ble fortalt at disse kablene var nesten identiske. Naim er gøy for det spiller musikk :)

Smog

nescafe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Alle dere som kan Naim; noe info om produkter på bruktbørsen i dag? gjelder en nac 62 med phono og en nap 90, fra 1990-91. Er dette bra greier? Hvordan vil dette være til å drive en platespiller?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvorfor Kontrapunkt kan hevde dette. Naims forsterkere er konstuert for å låte best med NACA5. Andre bruker kabler fra Chord med godt resultat. Uansett blir det uttrykkelig slått fast i bruksanvisningen at du må bruke Naims egne kabler, noe som til stadighet blir bekreftet på Naim-forumet.

Mitt råd er at du leverer tilbake Linn-kablene når Kontrapunkt får inn NACA5. Muligens Lyric kan ha noen meter igjen...

mvh

S

so

Gjest
    men holder meg foreløpig til Naim.
    Gir en liten åpning for noe annet ;)..................................................."Nei, gi meg en Naim CD5"...som spiller musikken..... :D....man glemmer teknikken.... ;D

K

Kaarelars

Gjest
    Har nå et sett nait 5i og cd 5i som nå begynner å spille meget bra ;).  Spurte tidligere om høyttalerkabel og fikk til svar at jeg burde gå for Nac a5.
    Den hadde de ikke på Kontrapunkt, så jeg kjøpte med et sett Linn K20 på 3,5m. Det jeg lurte på er om det er mere å hente på å kjøpe Naim sin egen kabel eller er disse kablene så like at jeg kan slå meg til ro med Linn sin kabel. Ble fortalt at disse kablene var nesten identiske. Naim er gøy for det spiller musikk :)

Smog
    Linn K20 er visstnok identisk med Naim's forrige kabel Naca4(Naim betraktet LK20 som en ren kopi av Naca4). Har aldri hørt LK20/Naca4, men Naca5 ble meget positivt mottatt og klart foretrukket fremfor 4 da den ble lansert rundt 89. Nait5i er kontruert slik at den kan brukes med omtrent hva som helst av kabler så det er ikke sikkert det betyr så mye.

Mvh

C

cpc

Gjest
    Er det noen her inne som har gått helt bort fra Naim etter å ha prøvd det?

S

so

Gjest
    Linn K20 er visstnok identisk med Naim's forrige kabel Naca4(Naim betraktet LK20 som en ren kopi av Naca4).  Har aldri hørt LK20/Naca4, men Naca5 ble meget positivt mottatt og klart foretrukket fremfor 4 da den ble lansert rundt 89.  Nait5i er kontruert slik at den kan brukes med omtrent hva som helst av kabler så det er ikke sikkert det betyr så mye.

Mvh
    Imponerende Svein. Du er som en Naim database. ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :D

Flott forside på neste nummer av "fidelity"!

K

Kaarelars

Gjest
    :D

Flott forside på neste nummer av "fidelity"!
    Spennede, er det CDX2-282/Napsc-200 som prøves?
    Denne gangen kjøper jeg Fidelity, kjøpte forresten det forrige også, og det før der igjen...

Mvh

S

so

Gjest
    Spennede, er det CDX2-282/Napsc-200 som prøves?
    Denne gangen kjøper jeg Fidelity, kjøpte forresten det forrige også, og det før der igjen...  

Mvh
    Helt sikkert at det er en cdx2 ihvertfall, det har ryktene sagt over en tid nå.

Minst en 282 sett av bildet. Spennende å se/ lese hvordan de har valgt å powre preampen. Her er det nemlig mye å hente. En 282 powret fra NAP 200, kontra Hicap f.eks.

Er vel bare å stålsette seg på harde debatter i etterkant, enten omtalen(e) er positive eller negative.

Av overskriftene å dømme, basert på tidligere overskrifter havner Naim sånn ca ........bra...veldig bra.....MEN......Rein skjær tipping.

Utover det....hvem bryr seg? ;)

S

so

Gjest
    Ikke så gæli gjetta føler jeg

Først beskriver Rognlien hvordan Naim fungerer, menighet, oppgraderinger, høy pris osv. Han har langt på vei rett. Naim er spesiellt.

Angående kabel. Har sjøl brukt kr 6 000 på kabel til Naim, de fleste ikke. Det øvrige fulgte med, så der føler jeg det bommes. Kabel til Naim er GRATIS.

Heldigvis kommer han på at det må skrives noe om lyden også ;)....særlig som et samlet sett.

Det virker på meg som om han blander sammen cdx2 sine egenskaper i et IKKE Naim oppsett, med et komplett Naim oppsett. Min påstand er at cdx2 ikke er "seg sjøl" koblet til andre merker.

Jeg tror jeg vet hvor cdx2 havner i selskap i neste utgave av Fidelity

Det beskrives hvordan oppsettet oppfører seg med cdx2 kontra EMC-1. Jeg har eiet begge dog ikke med Naim.
    Der EMC og mye annen elektronikk fokuserer på enkeltparameter, tar Naim og cdx2 for seg en helhet som gjør at enkeltparameter "forsvinner".
    Når dette eksempelet ble nevnt var "lyttetretthet" det første som slo meg??

Jeg klarer ikke å finne hvilke høyttalere han har benyttet.

Han mener å klare å sette sammen kombinasjoner som klarer det samme....på sin måte selvfølgelig. Det tror jeg fullt og helt på i kraft av sin stilling og tilgang på utstyr.

Det jeg ikke tror på er at det er så mange andre som klarer det. Dette er noe av fortrinnene til Naim og underforstått skriver Rognlien også det....tror jeg

Alt ialt hyggelig at Fidelity pånytt bryr seg om Naim. Den valgte kombinasjonen var etter min erfaring et godt valg. Litt synd det ikke ble testet med Hicap eller Supercap og XPS.....men da begynner det å bli dyrere ::)

Vel, da bryr det meg kanskje litt allikevel ;)
    Det skal understrekes at jeg IKKE er objektiv og at dette kun er MINE "humble" meninger.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Det blir spennende å lese testen. Jeg har akkurat byttet fra krell/Naim/Wireworld til rent Naim-oppsett. Ettersom jeg kunne bytte til billige Naim-kabler, klarte jeg dette uten å legge penger imellom. Krell er jo skamrost bl a av Fidelity og er absolutt en meget god forsterker.

Men det rene Naim oppsettet har gitt en helt ny lytte-glede for meg. Jeg er utrolig imponert. Det kan godt hende jeg kunne oppnådd det samme målet med andre midler, men jeg aner ikke hvordan jeg skulle fått det til.

K

Kaarelars

Gjest
    Interessant rapport so, har ikke lest bladet enda, er det ute hos Narvesen?

Mvh

S

so

Gjest
    Jeg fikk det i postkassa idag.

Ser du har fått en NAT03 til samlinga Svein. Fungerer den fint?

Har fulgt med i trådene dine Bruce. Spennende!

S

so

Gjest
    Når det gjelder valg av komponenter i Naimtesten vil jeg korrigere min tidligere ros av dette.

Hadde man valgt cdx2-202-200 ville dette prismessig vært mer VFM(value for money). Man kunne i tillegg eksperimentert med en xps til cdx2 og en Hicap til 202 innenfor prisrammen. (source first).

"Record"knappene ville vært borte og en ville hatt en preamp. som var nærmest optimalt utnyttet....til nær 1/2 pris.

Når 282 er forsynt fra 200, som i testen, er dens potensiale knapt påbegynt.

Som nevnt er Naim spesielt og i Norge er det ikke mange...om noen forhandlere i det hele tatt, som har peiling på Naim. IMO.

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Men det rene Naim oppsettet har gitt en helt ny lytte-glede for meg. Jeg er utrolig imponert. Det kan godt hende jeg kunne oppnådd det samme målet med andre midler, men jeg aner ikke hvordan jeg skulle fått det til.
    Kunne ikke sagt det bedre selv......Kanskje jeg ikke er så god på dette med HiFi- matching, men jeg har brukt over femten år på å finne musikken
    ;)

jfinneru

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.02.2004
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Til info i tillfelle noen  av Naimentusiastene beveger seg litt på "the darkside" så har vi i Hjemmekino et lengre intervju (fire eller fem sider)med mannen bak Naim i det nummeret som kommer på gaten i disse dager (nr9)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo dumt at de ikke prøvde ut forskjellige strømforsyninger når de først skulle prøve ut Naim!

Vet jo hvor mye en cap har å si for lyden...

Må muligens gjøre et unntak denne gangen og gå til innkjøp av Fidelity.

Ikke det at det bryr meg... :D men hva ble konklusjonen av testen, So?

Omgås en del Elektrocompani-entusiaster på arbeidsplassen, så det hadde jo vært greit med en god Naim test, også.... :)

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn