Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    16
    Minutten skrev:
    Det er jo en stund siden Naim kom med sin dac nå. Var jo endel som var litt skuffet da den kom bla. fordi den skiller mer på kilde en det som var reklamert. På Naimforum der det jo som vanlig hummer og kanari , noen mener den ikke er noe særlig andre mener den er på nivå med CD555 med samme psu. Hva er erfaringene her? Noen har vel solgt cdspilleren og andre har både kjøpt og solgt dacen. Naims cdspillere er vel kjent for å bli endel(mye) bedre med ekstra psu, er det erfaringen med dacen og? Selv om det har gått mye i vinyl i det siste så har jeg jo noen tusen cder + en server med musikk som jeg tross alt fortsatt vil spille. Problemet er at RME dacen som er satt inn nå er litt "grå" i lyden, og vinylen er såpass mye bedre at det er litt nedtur å spille cder. Vurderer derfor om en brukt ndac kan være første steget mot bedre digitallyd, med mulighet for å oppgradere med ekstra psu etterhvert.
    Jeg bruker Naim dac (uten ekstra psu) og er meget fornøyd. Den låter dog ikke som jeg forventet. Den er klart mørkere og litt rundere i lyden enn jeg hadde trodd men alt er der og den er ikke udynamisk på noen måte. Min forrige dac (Musical Fidelity KW dm25) er litt kjøligere i tonen og kan umiddelbart høres mer oppløst ut men jeg tror ikke den er det. Etter å ha levd med Naim dac snart ett år så har jeg kommet til at den er meget oppløst men aldri hard eller skrikende. Jeg har aldri vært i nærheten av lyttetretthet med Naim dac.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    @HC: Spiller du cder, dvs har du koblet til drivverk eller streamer du?
    Jeg måtte hente inn Cyrus dacen for å teste og det ble mye bedre, så problemet er RME'en.

M

medlem215396

Gjest
    Kunsten med NaimForumet Minutten er å lese med et åpent sinn og sortere ut ytterlighetene.
    Først da vil du finne ut at det er et meget hjelpsomt forum. Det står alt å lese der, mer enn jeg kan forklare.

NDac med PSU er klangmessig søsken med både CDX2 og CDS3 etter min mening. Den reagerer veldig forskjellig på hvilken digital kilde du kobler til og har du kvalitet der kan jeg tenke meg at det slår positivt ut. Hos meg er CD5XS digital ut og Mac Mini Hiface ganske like, med cdp et lite steg foran i naturlighet og forførelse. Denon BD spiller mangler raffinementet til Naim cdp osv. Dac uten psu har jeg ikke lyttet nevneverdig til.

Jeg synes det er vanskelig å kommentere enkeltkomponenter fra Naim da det er helheten som avgjør sluttresultatet.

SuperLine fungerte best hos meg da den var tilkoblet dedikert PSU (Hicap2), vesentlig åpnere og mer dynamisk enn da den var tilkoblet 252/ SC2. Kanskje ikke det en ville ha trodd i utgangspunktet?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    16
    Minutten skrev:
    @HC: Spiller du cder, dvs har du koblet til drivverk eller streamer du?
    Jeg måtte hente inn Cyrus dacen for å teste og det ble mye bedre, så problemet er RME'en.
    Jeg tar signalet fra Mac Mini (optisk). Jeg har også et drivverk (Arcam dvd spiller) men hører ikke nevneverdig forskjell på musikk streamet fra Mac Mini og CD fra Arcam.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har fulgt med på hva en ndac pleier å gå for på børsen i de siste? Fant 2 som var solgt på AVforum en til 10250 (4,5 mnd) og en til 16000, så det var litt sprik i prisene.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    HC skrev:
    Jeg tar signalet fra Mac Mini (optisk). Jeg har også et drivverk (Arcam dvd spiller) men hører ikke nevneverdig forskjell på musikk streamet fra Mac Mini og CD fra Arcam.
    Har du bare prøvd med DVDspiller som fysisk drivverk? Siden Stover mener den reagerer veldig på digital kilde så kan det jo være noe å hente her?
    Ble litt satt ut da jeg nettopp testet min dac med en Pioneer SACD/DVD-A spiller som drivverk vs mitt dedikerte fra Cyrus, forskjellen var som å gå fra RME til Cyrus dacen. Er jo nesten slik at man kunne vurdert en CDS3, som nå som de selges for under 20', når man nok trenger et bra drivverk for å utnytte ndac.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    Er jo nesten slik at man kunne vurdert en CDS3, som nå som de selges for under 20', når man nok trenger et bra drivverk for å utnytte ndac.
    Men husk at du ikke får den obligatoriske strømforsyningen like billig. Det går jo an å bruke en Teddy på CDS3 også, men det blir jo litt feil når man kommer så langt opp på Naim-stigen.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Minutten skrev:
    Er jo nesten slik at man kunne vurdert en CDS3, som nå som de selges for under 20', når man nok trenger et bra drivverk for å utnytte ndac.
    Men husk at du ikke får den obligatoriske strømforsyningen like billig. Det går jo an å bruke en Teddy på CDS3 også, men det blir jo litt feil når man kommer så langt opp på Naim-stigen.
    Det var derfor jeg sa nesten, selv om det vel er kommet en rimeligere psu fra Naim og. Er vel redd det ikke er noen snarvei til bra digital lyd heller, da god analog elektronikk og strømforsyninger koster litt penger. Ellers har jeg i dag blitt minnet på at det ikke er så mye formatet som er viktig mht lydkvalitet men innspilling/mastering. Må innrømme at digitalt (redbok) kan låte svært så bra. (Selv om det ikke er like stas som vinyl IMO)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Minutten skrev:
    Vil ikke en Teddy alltid bli litt feil?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    Tviler på du får utnyttet potensialet til en CDS3 med en Teddy, men du får en brukt m/Teddy for et par tusen mer en du betaler for en ny CD5 XS.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    16
    Minutten skrev:
    HC skrev:
    Har du bare prøvd med DVDspiller som fysisk drivverk? Siden Stover mener den reagerer veldig på digital kilde så kan det jo være noe å hente her?
    Yep, har brukt Arcam DV88 som drivverk på nadc og hørte ingen forskjell.

M

medlem215396

Gjest
    Dette innlegget er basert på min erfaring og kun det. Det er ikke nødvendigvis en sannhet for andre enn meg. Det er derfor opp til hver enkelt hva de vil legge i dette.

Min humble mening om Teddy XPS er basert på 2-5 døgns eierskap og var tilkoblet Naim Dac.
    Jeg hadde lang erfaring med Naim XPS ifra før og visste hva den tilførte både Dac og Cd spillere.

Iløpet av det første døgnet bestemte jeg meg for å selge Teddy XPS. Den fikk enda noen døgn og jeg var ikke i tvil.
    Den fjernet alt av det gode som Naim Dacen representerer. Visst tilførte den energi som ekstern PSU gjør, men ikke i nærheten av den grad en Naim PSU gjør. I tilegg og det verste, den glattet ut musikken til å bli "en flate". Som en softener der konturer og kontraster er borte. Musikkens start og stopp er endel av det naturlige i musikken. Rytmen og fremdriften i musikken ble visket ut. Beklager, men jeg ville ikke hatt en Teddy XPS i mitt oppsett om jeg fikk den gratis ???

CDS3 med Teddy XPS må være en hån mot det flotte drivverket. Jeg ville heller eiet en CD5XS enn førstnevnte (har gjort et helhjertet forsøk på ikke å være farget av at jeg selger en).

Når det er sagt eller til dem som eier en Teddy. Det er sikkert mange som ikke liker Naim og derfor kan finne Teddy XPS som perfekt for seg.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    De fleste ønsker nok å finne en "snarvei" til bra lyd. PSU'ene til Naim er jo relativt kostbare så mange prøver nok å spare noe her, men man lurer kanskje seg selv?
    På samme måte som mange mente at de rimelige proff dacene fra RME/Benchmark var like bra som toppmodellene fra andre merker, samt ga like bra lyd med det simpleste drivverk som de mer påkostede. Samme med enkle streamere og std. pcer som skulle gi "perfekt" signal ut. Min lille erfaring er at ikke noe av dette stemmer og at det nok enda koster litt for å få topp lyd, men vi er nok forskjellig her og, da jeg registrerer at mange ikke hører forskjell på digitale drivverk.

S

schitzo

Gjest
    Kan underskrive på det om PSU , hadde en DualTeddyCap i noen måneder , men det ødela litt av lydsignaturen til Naim , ble liksom litt mer kjedelig. Mye mer fornøyd med Flatcap2X.
    Men når det gjelder digital kilde greier jeg ikke å høre det døyt forskjell på PC,n og HDX når jeg kobler de igjennom en Arcam rdac. Men HDX gir bedre lyd enn Arcam dac når den kobles rett i forsterkeren.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    larsg skrev:
    Kan underskrive på det om PSU , hadde en DualTeddyCap i noen måneder , men det ødela litt av lydsignaturen til Naim , ble liksom litt mer kjedelig. Mye mer fornøyd med Flatcap2X.
    Men når det gjelder digital kilde greier jeg ikke å høre det døyt forskjell på PC,n og HDX når jeg kobler de igjennom en Arcam rdac. Men HDX gir bedre lyd enn Arcam dac når den kobles rett i forsterkeren.
    Kan jo være at PC og HDX er på samme nivå? Jeg byttet ut dvden med en cdspiller i går og det ble da mye vanskeligere å høre forskjell.
    Har ikke testet så veldig mye på dette, men nok til å være overbevist om det er forskjeller. Nå varierer det nok hvor bra drivverk det er i de forskjellige dvd og cd spillerne, men jeg er ganske overbevist om at man ikke utnytter f.eks ndac med en dvdspiller som min. (Denne er 3-4 år, men Pioneer hadde bare en større modell på det tidspunktet)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg foretrekker streaming, da eliminerer man usikkerheten omkring drivverk, og får samtidig et mer ryddig oppsett. Naims streamere er jo også DAC om man trenger allsidighet, og ND5XS virker som det mest gunstige kjøpet. Jeg venter i spenning på NDS, uten at det er aktuelt å anskaffe en.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Jeg foretrekker streaming, da eliminerer man usikkerheten omkring drivverk, og får samtidig et mer ryddig oppsett. Naims streamere er jo også DAC om man trenger allsidighet, og ND5XS virker som det mest gunstige kjøpet. Jeg venter i spenning på NDS, uten at det er aktuelt å anskaffe en.
    Men man har vel andre utfordringer her ? Tror ikke digitalt er så enkelt som mange mener å tro.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    Bach_Man skrev:
    Men man har vel andre utfordringer her ?
    Hva tenker du på da?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Minutten skrev:
    Bach_Man skrev:
    Men man har vel andre utfordringer her ?
    Hva tenker du på da?
    Trådløs overføring eller kablet overføring ,lokal eller NAS/Sever lagring, router problematikk (prioritering av audio stream). valg av rippe program osv. Både TAS og HIFi+ kjører noen artikler nå ang. streamer/pc avspilling og selv om jeg bare sett gjennom temaene så virker det å være svært mye å ta hensyn til her og. Når ndac kom så ble det vel påpekt på demoer at forskjellige minnepinner låt forskjellig! Har som sagt ikke gjort så mye testing på dette, men jeg fortrekker fysisk drivverk sammenlignet med min umoddet Sonos.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Man må vel mest ta stilling til hvilken brukeropplevelse man er ute etter, det er ikke så mye et spørsmål om lydkvalitet. Når man har tilstrekkelig god kapasitet på overføringen (bruk kabel, den kan overføre mye mer data enn streameren noengang trenger) tror jeg ikke at man trenger å bekymre seg ytterligere for den delen. Hva TAS eller Hifi+ skriver bryr jeg meg fint lite om i de aller fleste sammenhenger, og spesielt denne. Jeg har sett hifijournalister blamere seg med sin manglende utdannelse mange ganger.

Jeg tror også at det blir feil å blande inn Sonos når temaet er Naims streamere, det er veldig forskjellige produkter både i software og lydkvalitet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    Synes bare at streaming minner mye om da cd kom og skulle gi oss "perfekt sound forever". Det tok sin tid før cdspillere ble bra og jeg tror det tar litt tid før streamere/rippere/lagring/backup blir bra og funksjonelle nok. Jeg ble lurt av cd markedsføringen men da var jeg konfirmant, denne gang venter jeg til løsningene modne og funksjonelle. At andre synes det er bra nok nå har jeg ikke noe problem med, men jeg er ikke overbevist enda.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Stover skrev:
    Beklager, men jeg ville ikke hatt en Teddy XPS i mitt oppsett om jeg fikk den gratis ???

CDS3 med Teddy XPS må være en hån mot det flotte drivverket. Jeg ville heller eiet en CD5XS enn førstnevnte (har gjort et helhjertet forsøk på ikke å være farget av at jeg selger en).

Når det er sagt eller til dem som eier en Teddy. Det er sikkert mange som ikke liker Naim og derfor kan finne Teddy XPS som perfekt for seg.
    har sett mange herinne med teddy psu og jeg undres hvorfor?

har man en så bra spiller som cds3 blir det litt dumt og ødelgge lyden med en billig psu.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    nilsen64 skrev:
    Stover skrev:
    Beklager, men jeg ville ikke hatt en Teddy XPS i mitt oppsett om jeg fikk den gratis ???

har man en så bra spiller som cds3 blir det litt dumt og ødelgge lyden med en billig psu.
    det finnes mange måter å "ødelegge" den Naimske filosofien. Hva med å unnlate å bruke Naim kilde, eller å bruke høyttalere som ikke matcher? Hva med alle som ikke bruker Naim Fraim eller naca5? Hva med alle som ikke bruker opptimale rom?
    Osv osv
    jeg kan ikke uttale meg om Teddy xps på cds3 da jeg ikke har hørt den. Jeg kan sikkert synse, men det gidder jeg ikke..

M

medlem215396

Gjest
    Sant nok, men det er vel en sak på siden og ikke helt det samme?

En Naim PSU gir økt energi, naturlighet og mer klangfarger. Den lar imidlertid produktet beholde sin opprinnelige signatur. Når jeg prøvde Teddy XPS endret produktets signatur seg VESENTLIG og da er det ikke Naim lenger.

Dersom man bruker annen kilde eller ht som ikke passer, har man fremdeles en Naim forsterker i kjeden og man forsøker ikke å innbille folk noe annet heller.

Jeg har sett annonser her på forumet der selger forsøker å fordekke at det er et alternativt produkt og refererer til priser på en Naim PSU. En korreks ville vært på sin plass egentlig.

Man får det man betaler for som regel og noen må gjerne mene at Teddy har funnet opp kruttet pånytt...men ikke denne karen. :)

Griffenfeldt skrev:
    nilsen64 skrev:
    Stover skrev:

det finnes mange måter å "ødelegge" den Naimske filosofien. Hva med å unnlate å bruke Naim kilde, eller å bruke høyttalere som ikke matcher? Hva med alle som ikke bruker Naim Fraim eller naca5? Hva med alle som ikke bruker opptimale rom?
    Osv osv
    jeg kan ikke uttale meg om Teddy xps på cds3 da jeg ikke har hørt den. Jeg kan sikkert synse, men det gidder jeg ikke..

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har forsøkt Dual Teddycap, Naim HiCap Olive, og HiCap2 på anlegget slik det står i dag. Det var en vesentlig forskjell i hvordan musikken framsto mellom Teddy og HiCap. Med Teddy så opplevde jeg å "miste" noe av poenget. Olive og Classic HiCap er også litt forskjellige, der Oliven-cappen har litt mer sprett og bærer lyden ut med litt mindre tyngde i mellomgulvet. Men Naim høres det uansett ut som, skulle for så vidt bare mangle. Teddy høres ikke Naim ut. Kanskje ikke så rart siden en HiCap ikke bare er en strømformidler, men også tar i mot signalet fra pre og leder det til effektforsterkeren. Mye kan skje med et signal på veien og Teddy fikser ikke dette - slik jeg opplever Teddy.

Kan likevel ikke si at Teddycap er et dårlig produkt og ikke sikkert at alle vil vektlegge det jeg (og andre) opplever skjer med lyden i negativ retning. Men enig med tidligere taler - jeg foretrekker å leve uten separat strømforsyning om Teddy er alternativet.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    217
    Torget vurderinger
    1
    Her må jeg melde meg på i debatten. Jeg har vært Naim fan siden 2004, og setter stor pris på NAIM sine utpregede prat-egenskaper.

Jeg hadde en periode flatcap koblet til nac202. Dette ble helt feil. Flatcap er for dårlig til å kobles til 202 mener jeg. Da låter det bedre uten psu.

For ca 1 år siden anskaffet jeg Teddycap plus til 202. Dette er en klar oppgradering mener jeg. Jeg fikk først fullt utbytte av den etter at jeg koblet til godt skjermede tykke nettkabler. Nå spiller det med større energi, større åpenhet og mer stramhet i bassen. Jeg kunne ikke tenke meg å spille uten den.

Jeg skjønner at det er delte erfaringer blandt de som har prøvd, men jeg setter absolutt pris på Teddycap (med gode ndettkabler).

PS: Hicap har jeg ikke prøvd. Det er sikkert et utmerket produkt, men koster jo en del mer.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    bruce2 skrev:
    Olive og Classic HiCap er også litt forskjellige, der Oliven-cappen har litt mer sprett og bærer lyden ut med litt mindre tyngde i mellomgulvet.
    Kan det være forskjellig alder som innvirker her? De to skal jo ha identisk konstruksjon.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    bruce2 skrev:
    Olive og Classic HiCap er også litt forskjellige, der Oliven-cappen har litt mer sprett og bærer lyden ut med litt mindre tyngde i mellomgulvet.
    Kan det være forskjellig alder som innvirker her? De to skal jo ha identisk konstruksjon.
    Sikkert. Men de er kun NESTEN identiske.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bruce2 skrev:
    Her må jeg melde meg på i debatten. Jeg har vært Naim fan siden 2004, og setter stor pris på NAIM sine utpregede prat-egenskaper.

Jeg hadde en periode flatcap koblet til nac202. Dette ble helt feil. Flatcap er for dårlig til å kobles til 202 mener jeg. Da låter det bedre uten psu.

For ca 1 år siden anskaffet jeg Teddycap plus til 202. Dette er en klar oppgradering mener jeg. Jeg fikk først fullt utbytte av den etter at jeg koblet til godt skjermede tykke nettkabler. Nå spiller det med større energi, større åpenhet og mer stramhet i bassen. Jeg kunne ikke tenke meg å spille uten den.

Jeg skjønner at det er delte erfaringer blandt de som har prøvd, men jeg setter absolutt pris på Teddycap (med gode ndettkabler).

PS: Hicap har jeg ikke prøvd. Det er sikkert et utmerket produkt, men koster jo en del mer.
    Å si at Flatcap er dårlig synes jeg blir litt rart. Bruker Flatcap på CD5X og det er vel der den skal brukes. Du KAN bruke den til å forsyne 202 med strøm men det har jeg aldri hørt at noen har anbefalt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Flatcap er jo en veldig liten strømforsyning i en ganske stor boks. De mer kostbare apparatene har sikkkert en innebygget strømforsyning som er bedre enn flatcap, så det er vel ikke noe vits i å bruke den med disse.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    flatcap har jo den fordelen at den kan mate to apparat med strøm, både pre og cdp, men jeg ble aldri helt overbevist
    om dens fordeler.

hicap derimot gjorde underverk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Du kan jo alltids stille opp to hicaper ved siden av hverandre, og de tar ikke opp noe særlig mer hylleplass enn en Flatcap.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Du kan jo alltids stille opp to hicaper ved siden av hverandre, og de tar ikke opp noe særlig mer hylleplass enn en Flatcap.
    Samtidig får du mye bedre plass i lommeboka.

HiCap er noe annet enn Flatcap, noe prisen også indikerer.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    På linje med CDS3 altså. Naim er flink til posisjonere produktene i forhold til hverandre.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.362
    Torget vurderinger
    4
    De har vel manglet et produkt som kan konkurere med Linn Klimaxog harmistet noen kunder på det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Eller kanskje mer viktig har det manglet et komplett modellhieraki av streamere til å fungere med de forskjellige 'suggested systems', og dette har jo medført endel klaging. I all hovedsak er nok en person enten Linn- eller Naimentusiast, omtrent som man enten foretrekker BMW eller Mercedes.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn