Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    men:
    kan man høre på lyden når man trenger recap?

som sagt er min xps 9 år, men spiller som bare det!
    naim anbefales opgraderin etter 8-10 år

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Forandringen skjer vel så gradvis at det er vanskelig å merke noe uten å bringe inn er ung XPS for sammenligning. Jeg vil tro at det kan låte bra også lenge etter det tiende året.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Stover skrev:
    Du vil ikke heller bruke pengene det koster for service samt det du får ved salg til å kjøpe en nyere HC2?
    Alternativet er å nyte den som den er :)

toriamos skrev:
    PerFlemming skrev:
    Recap/service - As to my knowledge there are two alternatives vs Naim factory

One a prevoius Naim employee (Mark).
    Both are told to use original parts and pricing is affordable compared to Naim:

http://www.witchhataudio.co.uk/

http://www.hifi-repairs.com/
    Witchhat ja, det er jo de jeg også linket til. Billig - og bra, får vi anta. Tenker de får jobben med å recappe/service HiCappen.
    Jo, faktisk så vil jeg det. Og så vil jeg sammenligne den gamle Olive med HiCap2 og HiCap2 bør være vesentlig bedre for at den beholdes.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    re recapp:

fikk mail fra naimaudio
    Yes the Swedish distributor can do a service, usually an XPS will need a service at around 10 to 12 years
    som i tilfelle må være en ny praksis fra ljudtemas side, men uansett i go nyhet

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har vi nettopp hatt diskusjonen på naimforumet disse 2 siste dagene, så det der er rimelig nytt at de tar service i sverige.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Var og hentet Superline i dag. Reagerte litt da jeg pakket den opp og det "skrangelet" mye. Det viste seg at bare en transportskrue var skrudd til, om den har løsnet eller blitt glemt vet jeg jo ikke. Følgte ikke med manual så jeg lastet den med fra Naim for å sjekke tilkoplingene,missforstod litt det med "mute" i 2 min og var heller frustrert en liten stund før jeg etter mye om og men (overaskene vanskelig å komme til med kabler i et Fraim) endelig fikk lyd. Så i manualen at den ikke må snus etter at transportskruene er fjernet,så jeg var rimelig bekymret for at den ikke hadde overlevd transporten, med alt det styret og skuffelse det hadde ført med seg. Får gi den noen timer på å varme opp før det blir litt småkritisk lytting.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Huff, håper den ikke har tatt skade. Men gratulerer med Superline! Du burde høre et solid løft i lyden i forhold til et enklere RIAAtrinn, ellers er det definitivt noe galt fatt. Lastpluggene trenger jo også litt utprøving før alt faller på plass.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Har byttet litt på Audiolab og riiakort i pre siste uka. Audiolab er mer oppløst og henter ut mer detaljer mens direkte i pre så er det mer fylde og "in your face" lyd, som og er bedre på mindre bra innspillinger. Så jeg håper på en kombinasjon av disse med litt mer av alt.
    Angående last så sa magefølelsen 220 Ohm til en Dynavector 20xl, men innspill mottas med takk.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    En av grunnene til jeg kjøpte Fraim var at jeg la merket til at vibrasjonene forplantet seg til platespilleren, som sto på et Ikea Lack bord, når jeg gikk over gulvet for å snu en lp.Av praktiske grunner står Fraim mellom høyttalerne men et stykke bak. La i dag merke til at vibrasjoner fra høyttalerne forplanter seg fra gulvet opp til komponentene. Merker godt vibrasjoner om jeg legger hånden en komponent. Dette var jeg ikke plaget med når anlegget stod i stua, og hadde trodd at Fraim hadde isolert bedre? Har en relativ ny bolig (4-5år) med parkett på gulvet i 2.eta. Høyttalerne (Spendor s8e) står på skiferheller og det er møbelfilt under heller og høyttalere. Noen forlagt til forbedringer her? Å flytte anlegget til sideveggen ikke praktisk mulig nå. (Dette skjer når jeg spiller på mitt vanlige lydnivå, noe som de fleste vil oppfatte som lavt)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fraim er vel et rack som kontrollerer vibrasjon og sørger for at den opptrer i minst mulig skadelig form snarere enn å isolere. Det er beregnet på elektronikkkomponenter fra Naim, spesielt har enkelte Naimkomponenter attpåtil harde føtter for bruk på fraim. For platespilleren kan det hende at et annet underlag er mer riktig, vegghylle blir vel aldri feil hvis veggen kan bære den.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Platespilleren står ikke på Fraim, men regner med at vibrasjoner ikke er ønskelig der heller. Merker ikke noe til vibrasjonene om jeg tar på platespilleren, men på pre, power, phono og psu som står i Fraim. Platespilleren havner nok på en vegghylle etter hvert, men nå er jeg mest opptatt av at komponentene i Fraim står og vibrerer.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    2
    SD-føtter (sonic design),Tema Isolator eller noe annet mykt under høyttalere VIL hjelpe :)

mvh Filip

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Da misforsto jeg, trodde platespiller sto på Fraim.
    Kjøpte du Fraim eller FraimLite ? Uansett hvilken utgave
    hørtes jo det voldsomt ut, selv om jeg spiller høyt rister det
    ikke i nærheten av så mye i gulvet at det kan forplante seg i Fraim racket.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Vanlig Fraim. Har aldri hatt dette problemet før jeg heller, og har flyttet en hel del. Virker jo som om det er gulvet som er "synderen", men det er det jo ikke så mye å gjøre noe med? ( Er ikke aktuelt å skifte gulv)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvis platespilleren fanger opp skritt over gulvet er det defintivt et problem med gulvet.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Minutten skrev:
    Vanlig Fraim. Har aldri hatt dette problemet før jeg heller, og har flyttet en hel del. Virker jo som om det er gulvet som er "synderen", men det er det jo ikke så mye å gjøre noe med? ( Er ikke aktuelt å skifte gulv)
    Bruker du Fraim spicks ?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men gulvet kan jeg ikke gjøre noe med nå, men overasket over at Ikea Lack fungert bedre en Fraim. La ikke merke til disse vibrasjonene før. Høyttalerne spiller nok litt mer bass nå (føles slik) med en forsterker med mere strømreserver og litt fyldigere lyd.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    Bruker du Fraim spicks ?
    Hvis det er det som kalles "FRAIM Chip" så ja.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Minutten skrev:
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    Bruker du Fraim spicks ?
    Ja selvfølgelig Chip var det, kom ikke på i farten :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    Bruker du Fraim spicks ?
    Forstår jeg godt, chip,snaic,burndy, narcom osv.. Burde følgt med Naimordbok til produktene :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Minutten skrev:
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    Bruker du Fraim spicks ?
    Forstår jeg godt, chip,snaic,burndy, narcom osv.. Burde følgt med Naimordbok til produktene :)
    Dette er jo egennavn. Tror ikke en ordbok vil hjelpe.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    En Terminologibok da... (Var ment som en spøk)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Minutten skrev:
    Var og hentet Superline i dag. Reagerte litt da jeg pakket den opp og det "skrangelet" mye. Det viste seg at bare en transportskrue var skrudd til, om den har løsnet eller blitt glemt vet jeg jo ikke. Følgte ikke med manual så jeg lastet den med fra Naim for å sjekke tilkoplingene,missforstod litt det med "mute" i 2 min og var heller frustrert en liten stund før jeg etter mye om og men (overaskene vanskelig å komme til med kabler i et Fraim) endelig fikk lyd. Så i manualen at den ikke må snus etter at transportskruene er fjernet,så jeg var rimelig bekymret for at den ikke hadde overlevd transporten, med alt det styret og skuffelse det hadde ført med seg. Får gi den noen timer på å varme opp før det blir litt småkritisk lytting.
    Hadde dette vært en cd-spiller (som jeg tror kun har en transportskrue) så er manglende transportskrue grunn til å heve kjøpet i min bok (og i mange andres bok skal man tro komentaerer rundt dette i moderforumet). Superline har to transportskruer, noe som kanskje gjør saken bedre. Eller værre: Om den er utstyrt med to skruer så er det fordi den faktisk trenger begge for å unngå skader.
    Jeg ville ha sendt en epost til Salisbury og spurt litt nøye om dette.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Minutten skrev:
    En Terminologibok da... (Var ment som en spøk)
    Det forsto jeg. Men vi ler ikke så mye vi som holder Naim. Det er kanskje alle disse svarte boksene.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig ingen dum idé. Når trenger man en SLIC, en Flash eller R-Com og har du vurdert å kjøpe en Airplug til Superline, Minutten?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Minutten skrev:
    Hadde dette vært en cd-spiller (som jeg tror kun har en transportskrue) så er manglende transportskrue grunn til å heve kjøpet i min bok (og i mange andres bok skal man tro komentaerer rundt dette i moderforumet). Superline har to transportskruer, noe som kanskje gjør saken bedre. Eller værre: Om den er utstyrt med to skruer så er det fordi den faktisk trenger begge for å unngå skader.
    Ble kjøpt brukt her på HFS. Og det var helt sikkert ikke gunstig siden den nok har blitt slått frem og tilbake inne i boksen, men den virker så jeg vet ikke om jeg gjør noe mer med det?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Egentlig ingen dum idé. Når trenger man en SLIC, en Flash eller R-Com og har du vurdert å kjøpe en Airplug til Superline, Minutten?
    Egenlig ikke siden jeg ikke har peiling på hva det er? Men du må gjerne fortelle...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er en lastplugg som er laget av samme type Din-kontakt som brukes på hiline. En kostbar sak. Var vel opprinnelig en forhandler som begynte å lage dem, men siden har Steve Sells, konstruktøren av Superline forbedret ideen, og det har blitt et offisielt Naimprodukt.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Minutten skrev:
    toriamos skrev:
    Minutten skrev:
    Ble kjøpt brukt her på HFS. Og det var helt sikkert ikke gunstig siden den nok har blitt slått frem og tilbake inne i boksen, men den virker så jeg vet ikke om jeg gjør noe mer med det?
    Minimum ville kanskje være å titte inne i boksen for å se om det f.eks har oppstått sprekker i printkortet, sprekker i loddepunkter eller annet. Samt å informere selger om at en transportskrue var umontert. Samt sende en epost til Naim og spørre hvilke skader som KAN ha oppstått under transport ved en manglende transportskrue.
    Det ville JEG har gjort.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Minutten skrev:
    toriamos skrev:
    Minutten skrev:
    Minimum ville kanskje være å titte inne i boksen for å se om det f.eks har oppstått sprekker i printkortet, sprekker i loddepunkter eller annet. Samt å informere selger om at en transportskrue var umontert. Samt sende en epost til Naim og spørre hvilke skader som KAN ha oppstått under transport ved en manglende transportskrue.
    Det ville JEG har gjort.
    Kan jo ikke skade å spørre, så takk for tips.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Det er en lastplugg som er laget av samme type Din-kontakt som brukes på hiline. En kostbar sak. Var vel opprinnelig en forhandler som begynte å lage dem, men siden har Steve Sells, konstruktøren av Superline forbedret ideen, og det har blitt et offisielt Naimprodukt.
    Men hvorfor skulle jeg vurdere en slik? Forstod ikke funksjonen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det var nå mest ment som en spøk, gitt konteksten av esoteriske Naimaksessorier.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Det var nå mest ment som en spøk, gitt konteksten av esoteriske Naimaksessorier.
    Hørte jo slik ut men vet jo aldri med Naim :). Så jeg googlet før du svarte.
    Fra Naim forum:

"With the air plugs on the Superline the noise floor is decreased dramatically, a bit of harshness is removed (as with the Sonorities). There is extended bass, more control and an open sound. All the hifi things, but more important there is more music. It's more involving."

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Hva er tanken bak å ta lydsignalet ut fra psu med Superline? Hadde ikke trodd disse signalene likte seg nærme en kraftig psu?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.161
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Hva er tanken bak å ta lydsignalet ut fra psu med Superline? Hadde ikke trodd disse signalene likte seg nærme en kraftig psu?
    En boks uten egen psu liker seg fysisk langt fra en psu, men den trenger jo strøm....

Elller forstår jeg deg feil?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Ja,jeg mente lydsignalet. Regnet med det var egen kabel til psu og så en DIN til pre fra riia. Ikke en kombinert til psu (husker ikke navnet på denne) og så en DIN med lydsignal til pre fra psu.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    Superline er et luxus/impuls kjøp som jeg egentlig ikke trenger, men nå får jeg testet hvor mye riia har å si for lyden. Da jeg fant ut at psuen til preampen støttet denne og de lå en på bruktbørsen så klarte jeg ikke motstå fristelsen. Skulle det bare være marginale forbedringer på intern/Audiolab riia så burde det la seg gjøre å selge den uten for stort økonomisk tap. Jeg betalte jo bare "småpenger" i forhold til hva jeg leser andre betaler for riia, men dyr nok for meg.
    Du kommer til å beholde den. :)
    Liker det jeg har hørt til nå. (Men man ønsker jo alltid at nye produkter man har kjøpt skal verdt utlegget.) Mer oppløst en den interne riia og mer fylde en Audiolab er førsteinntrykket.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Minutten skrev:
    leon skrev:
    Minutten skrev:
    Superline er et luxus/impuls kjøp som jeg egentlig ikke trenger, men nå får jeg testet hvor mye riia har å si for lyden. Da jeg fant ut at psuen til preampen støttet denne og de lå en på bruktbørsen så klarte jeg ikke motstå fristelsen. Skulle det bare være marginale forbedringer på intern/Audiolab riia så burde det la seg gjøre å selge den uten for stort økonomisk tap. Jeg betalte jo bare "småpenger" i forhold til hva jeg leser andre betaler for riia, men dyr nok for meg.
    Du kommer til å beholde den. :)
    Liker det jeg har hørt til nå. (Men man ønsker jo alltid at nye produkter man har kjøpt skal verdt utlegget.) Mer oppløst en den interne riia og mer fylde en Audiolab er førsteinntrykket.
    Hvilken Audiolab har du?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn