Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ljudtema i Sverige utfører visstnok service/rep på enkelte produkter. Ellers må det nok innom Ljudtema i Norge hvis det må til Naim uk. Ring Isak og spør. Han er meget behjelpelig.

Ps er det en sikring på 555 som kan ha gått?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Tja, si det. Hvordan går jeg frem for å sjekke det og. ev. bytte den? Husker ikke det om det står sånt i brukermanualen. Dette er jo ikke noe jeg driver og tukler med til vanlig. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg regner med at sikringen sitter bak v støpselet. Du ser på sikringen om den er gåen. Da er tråden inni ryket. Det bør sitte en alminnelig glassikring lett tilgjengelig bakpå?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Sikringen sitter på innsiden av støpselet leste jeg. Det skal være 2 stk vedsiden av hverandre. Den ene er reservesikring. Antar at du må skru ut selve støpselet og kikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du må ikke skru ut noe på 555PS, det er en skyveskuffe ved støpselet, der finner du sikringene fra utsiden.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    EDIT; kontakten inkl sikringsskuffa ser slik ut, og det er bare å dra ut skuffa med neglen eller f.eks et lite flatskrujern.

Vedlegg

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Naim advarer for øvrig mot å benytte andre sikringer enn hva du kjøper fra dem.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vanlige nettsikringer (glass) med tilsvarende ampere- og voltrating vil iallefall gi strøm og dermed lyd, dersom det er sikringsbrudd som er problemet. Mest sannsynlig helt samme lyd. De er forresten utstyrt med en reservesikring i samme skuff også.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Takk for gode innspill. Jeg har fått åpnet den skuffen og det ser ut som den ene av de to sikringene er brent. Den andre ser helt ok ut. Er Jernia/Clas Ohlsson en plass for å kjøpe en ny sikring eller bør dette også bestilles fra Naim?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    kibsgard skrev:
    Takk for gode innspill. Jeg har fått åpnet den skuffen og det ser ut som den ene av de to sikringene er brent. Den andre ser helt ok ut. Er Jernia/Clas Ohlsson en plass for å kjøpe en ny sikring eller bør dette også bestilles fra Naim?
    Richard Dane, moderator - Naim forumet, sier dette angåene sikringer på Naim-komponenter:
    these (altså sikringene) really must come from a Naim dealer. The fuses are quite specific - T types - and even the specific make is important too. Make sure you put them in, in exactly the same orientation as the old ones, as the direction makes a small but significant difference to the performance... seriously!"

Nå gjaldt dette sikringene på NAP250-2 HiCAP2 and NASPC UK.

Jeg ville sjekket med Naim eller Ljudtema først.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg antar at den som er OK er reservesikringen. Så da setter du jo bare den på plassen til den brente, og har all verdens tid til å vente på en ny reservesikring fra hvorsomhelst.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Nå er det bare fryd og gammen - altså det virker som det skal! :)

Det svære bildet med sikringsskuffen var til god nytte når det ble syslet med dette etter at middagsgjestene hadde gått (og litt for mye vin var inntatt). Takk for hjelpen!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Men om jeg har satt inn denne sikringen i samme retning som den forrige er annen sak...

M

medlem215396

Gjest
    Retningen har ingenting å si :)
    Det som er HELT avgjørende og som må tas på alvor er:

* Størrelse (lengde og tykkelse)
    * Spenningen
    * Strømmen
    * Karakteristikken. Som RD nevner er dette tydeligvis en T karakteristikk.

Får du tak i de dataene så kan den kjøpes hvor som helst der man selger sånt.

Mvh

kibsgard skrev:
    Men om jeg har satt inn denne sikringen i samme retning som den forrige er annen sak...

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    kibsgard skrev:
    Hører du en liten men signifikant forandring i lyden? Om denne er til det værre så har du satt sikringen i feil. Er denne til det bedre så har du satt sikringen i rett, og han som satte i forrige sikring, satte den feil veg. Hører du ingen forskjell så har du satt sikringen i på samme måte som den forrige, kan være enten rett eller feil.
    Om du ikke hører forskjell i lyden uansett hvilken veg du setter i sikringen så har du ikke HIFI-ører, og trenger ikke Naim, men kan kjøpe stereoanlegg på Expert.
    Dette er i alle fall mitt inntrykk etter å ha fulgt med på moderforumet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    kibsgard skrev:
    Nå er det bare fryd og gammen - altså det virker som det skal! :)

Det svære bildet med sikringsskuffen var til god nytte når det ble syslet med dette etter at middagsgjestene hadde gått (og litt for mye vin var inntatt). Takk for hjelpen!
    Flott at det løste seg!

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    kibsgard skrev:
    here is the information you require.
    If the kite safety mark is embossed on the edge of the of the fuse's conductive cap the fuse value should point towards the bottom of the fuse holder. Should the kite mark be embossed on the very end of the fuse's cap then the fuse value should face the top of the fuse holder.
    Regards,
    Jason Gould
    Naim UK Sales.
    bare søk på fuse direction på moderforumet.

tror ikke du høre forsjell ;D

flott med alt som ordner seg

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Griffenfeldt skrev:
    Nå er det på tide at Nilsen64 kommer med en oppdatering ang cd spilleren og et lite inntrykk av nac552 :)
    re: cds3 - har nesten vært litt for flau til og si det, men som sagt begynte den og oppføre seg merkelig, så jeg fant fram en reservepuck (ubrukt), men med samme nedslående resultat.
    den måtte nok inn til service og den vennlige forhandleren ville fikse det.

som siste utveg fikk jeg tak i en ny puck fra ljudtema, og alt fungerte glimrende igjen! disse puckene skulle egentlig vært datostemplet. ;)

re: 552 - første dag(ene) synes jeg den var uvant og tynn/tam, mulig den krever litt oppvarming (gjelder også 252) eller at ørene må venne seg til en ny type lyd?
    men for og unngå alle slags hifi klisj'er osv. den er rett og slett suveren og alt dere har lest om denne preampen både her og der stemmer :D

jeg er kjempefornøgd og nu er det vel bare en 555ps som mangler ;)

(og kansje en annen (digital) kilde med tid og stunder)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er bra Nilsen64.
    Selv sparer opp penger til en nap250.2 for tiden. Antar at det er veien å gå hvis jeg engang i fremtiden skal kjøpe en Supercap til 282.
    Er for tiden strålende fornøyd med systemet slik det står nå, men vil uansett bytte ut nap180 med en litt mer moderne 250.2.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Griffenfeldt skrev:
    Supercap til 282.
    har aldri helt sjønt vitsen med og kople supercap til 282, da du utnytter bare en liten del av psuens potensiale.
    spar heller til 252 imo

ps: jeg likte 250.2 veldig godt jeg, men er mulig den er kresen på høgtalerne (full klaff med kef ivertfall).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Vel, uten Supercap kan jeg vel ikke bruke 252 i det hele tatt. Da må det bli i den rekkefølgen jeg skisserte.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Supercap til 282.
    har aldri helt sjønt vitsen med og kople supercap til 282, da du utnytter bare en liten del av psuens potensiale.
    Enig, siden det er fint lite man oppnår så må man betrakte SC på 282 kun som et mellomsteg til 252 imo.

M

medlem215396

Gjest
    Ville vært spennende å høre hvilke lytteinntrykk dere baserer konlusjonene på :)

Det kan sies mye om Naim-forumet, men de har ihvertfall gjennomgående bedre tilgang på produkter å lytte til enn oss og de er vel ikke idioter alle sammen?

Mvh :D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når det kommer til Supercap på nac282 på Naim forumet, er det vel nesten enstemmig at 282 blir løftet opp ett hakk eller fler. Kun en og annen har opplevd at 2xhicap er bedre. Det som derimot kommer tydligere frem er at 2 kontra 1 hicap på 282 ikke er værdt prisen.
    Jeg har bitt meg merke i at Nap250,2 er et tve-egget sverd. Noen sverger til den rytmiske lette presentasjonen til nap200 kan være å foretrekke fremfor den noe tyngre presentasjonen til nap250,2.
    Uansett er vel en hjemmedemo å foretrekke, selv om det er så å si umulig å gjennomføre vil jeg anta siden utvalget er begrenset både i Oslo og Drammen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg prøvd både 1xHC, 2xHC og SC på min 282 (HC#2 og SC var lånt), så må basere mine lytteinntrykk kun på det.
    Forskjellen fra 1xHC til 2xHC var ganske liten hos meg, noe større til SC, men ikke på langt nær svarende til prisen (dømt etter min lommebok iallefall). Mye penger ut for relativt lite lydmessig utbytte i forhold, synes jeg iallefall da. Så jeg ser på SC som et mellomsteg til 252, og mener å ha registrert at det er mange som ser det slik også på n-forum. I den konteksten er jo SC et godt kjøp, og åpner muligheten for å tidsfordele kostnadene.

M

medlem215396

Gjest
    Skjønner. Det er jo relevante lytteinntrykk.
    Jeg registrerer på moderforumet at man strides, men jeg sitter igjen med inntrykk av at 282 sammen med SC representerer en "annen liga". Hver mann sin opplevelse antakeligvis.

For å finne ut av hva disse sammen representerer har jeg sjøl gått til anskaffelse og synes de innfrir.
    Jeg er opptatt av at musikken skal røre ved meg/ oppleves og det gjør dette. Noen annen måte enn å kjøpe dem pent brukt tror jeg ikke vi har. Kan hende man får låne en hicap en gang, for sammenligningens skyld.

Mvh S :D

M

medlem215396

Gjest
    CDS3!..og det øvrige du nevner. Det er for langt opp til et enkelt, brukervennlig og fundamentert HD system for meg. Jeg er ikke der og det hele stoppet opp med Mac etc. Mao ett skritt frem og noen tilbake..til start
    Musikken skal ikke lide så et reint CD oppsett inntil videre

F. eks Brahms fiolinkonsert, Karajan/ Mutter/ Berlin/ DG :)

Griffenfeldt skrev:
    Stover: Du bruker 282/250,2/Supercap? Venter du på Nds?

M

medlem215396

Gjest
    Jeg hadde 282 med 1 og 2 hicap samt 250.2 i tidligere eie. Såpass mye er endret siden den gang, annet rom, andre høyttalere, samt at jeg nok har et mer trent lytteøre og lytter annerledes idag enn da. Fra den gang husker jeg at 2. hicap ikke tilførte nevneverdig.
    Har lest ( på et kjent forum) at 250.2 ikke rettferdiggjøres før Supercap kommer inn i bildet og at den mye omtalte "fruity" gjengivelsen avtar kraftig med SC på preampen.
    Dagens oppsett er langt fra fruity eller loudness. Det kan selvfølgelig skyldes rom og høyttalere mm.

Sluttpoenget mitt er at 250.2 er en veldig god forsterker. Noen setter den opp mot 200, men da glemmer de kanskje at den som nevnt må rettferdiggjøres oppstrøms, som det meste annet fra Naim. Man får som oftest det man betaler for.

Når det kommer til Supercap på nac282 på Naim forumet, er det vel nesten enstemmig at 282 blir løftet opp ett hakk eller fler. Kun en og annen har opplevd at 2xhicap er bedre. Det som derimot kommer tydligere frem er at 2 kontra 1 hicap på 282 ikke er værdt prisen.
    Jeg har bitt meg merke i at Nap250,2 er et tve-egget sverd. Noen sverger til den rytmiske lette presentasjonen til nap200 kan være å foretrekke fremfor den noe tyngre presentasjonen til nap250,2.
    Uansett er vel en hjemmedemo å foretrekke, selv om det er så å si umulig å gjennomføre vil jeg anta siden utvalget er begrenset både i Oslo og Drammen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    ja, Steinar, det er vel mye av inntrykket jeg også sitter med.

Er forøvrig såpass fornøyd med tingenes tilstand for øyeblikket at jeg ikke er inne på ideen om oppgradering, men jeg sparer nå penger mens tiden går til en evt oppgradering i fremtiden. Tiden får vise hva det blir til.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Da har jeg hatt HiCap-2 koblet til Supernaiten en stund. Er jommen ikke helt sikker på hva jeg synes. For det første er det ikke stor forskjell mellom hicappet og naken SN her, selv om jeg lett hører forskjell. For det andre er jeg ikke helt sikker på at PSUen gir meg noe mer musikkglede egentlig. Lyden blir noe mer "ekspandert", litt mer in your face, kanskje litt mer detaljert, og kanskje også litt grøvere i målet. Men HiCap gir absolutt ikke noe mer PRaT og moro egentlig. I forhold til nyprisen på den er oppgraderingen absoutt ikke verdt pengene imo, men den gir sikkert mer i andre systemer og i andre settinger.

Kanskje jeg skal prøve å sette HiCap på Stageline før den selges/pakkes ned til en regnværsdag? Da trenger jeg såklart en ny kabel da, 4 til 5 pin. Noen her som har en til overs å selge/låne meg?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Er det noen her som kunne tenke seg en NAC552 og NAP300 (2012/11 modeller) ? I så fall slipper du å tenke på ekstra powersupplyer. :) Dette er den beste transistorkombinasjonen jeg har hørt, og det med god margin. Begge blir til salgs snart!

Sist redigert:

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har opprettet en tråd i "Hifi - Generelt" fordi jeg fikk for meg at jeg kanskje skulle bytte ut anlegget mitt. Jeg hadde ikke avklart hva jeg ville ha, men Naim-representantene som svarte meg fikk meg på en eller annen vis overbevist om, at jeg fortsatt skal ha Naim :)
    Det er idag litt forskjellig til salg, bl.a. NAC122X, NAP150X og Flatcap2X til 10k kr og NAC152 XS, NAP155 XS og FlatCap XS til 15k kr. Jeg har idag NAC112 og NAP150 (+ Allae).
    Hva vil jeg få mest mulig oppgradering for, av disse to alternativer? Hvis budsjettet mitt er på 10-12-15.000 kr, ville det finnes andre, bedre alternativer?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du tråkker ikke feil hvis du kjøper xs settet iallefall. Når det er sagt, kjøpte jeg meg en 202 og brukte den sammen med 150 en god stund før jeg kjøpte 180. Uansett hva du gjør kommer det til å bli vellykket.
    Sånn i retroperspektiv angrer jeg litt på at jeg solgt 112/150 settet mitt, men jeg gjorde det får å få anledning til å oppgradere. Skulle gjerne hatt 112/150 i ett anlegg nr 2.

M

medlem215396

Gjest
    Jeg anbefaler 552/300 som nevnes over. Er de over budsjett advarer jeg mot smaken av vann og brød over lengre tid :rolleyes:

Fidelio. Dersom man tenker at SN har 2 sider lydmessig og du treffer på feil side, kan HC gjøre at det hele blir forsterket.
    Litt gåtefullt kanskje, men les mitt siste innlegg over, det hele står der....etter min mening selvfølgelig.
    På den annen side kan saken være så enkel som at du ikke liker den.

Mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    kjøp settet du Stover. Da kan jeg kjøpe nap250 og supercap av deg. Månedlige avdrag i all overskuelig fremtid ;)

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    217
    Torget vurderinger
    1
    Tanken om oppgradering ligger alltid på lur.:rolleyes: Selv er jeg ganske stolt av at jeg siden 2006 har jobbet i skillpaddetempo mot et velbalansert anlegg i 200-serien. Foreløpig har jeg absolutt ikke noe mål om og overstige det jeg kan få til gjennom dette. Siste justering var innkjøp av Neat momentum 3i. Dette var full klaff med Naim og musikkrommet mitt. Ellers synes jeg investering i teddycap til 202 var en god oppgradering. Det siste jeg kommer til og gjøre er å anskaffe xps2 til cdx2. Da anser jeg at skillpaddeturen er sluttført - og jeg er i mål. (Bortsett fra at da må vel cdx2 erstattes av nettverksspiller...:confused:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Fidelio. Dersom man tenker at SN har 2 sider lydmessig og du treffer på feil side, kan HC gjøre at det hele blir forsterket.
    Litt gåtefullt kanskje, men les mitt siste innlegg over, det hele står der....etter min mening selvfølgelig.
    På den annen side kan saken være så enkel som at du ikke liker den.
    Misforstå meg ikke, jeg synes Supernait lyder forbasket bra både med og uten HC, men jeg er ikke sikker på om jeg liker den bedre med HC. Jeg har bestilt en 4-5 pin fra flashback, så da skal den testes på Stageline. Uansett er jo HC greit å ha liggende, for tenk om man plutselig har en Superline i huset.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn